'Voor het geld hoef ik het niet meer te doen' Ace Of Base: Abba van de jaren 90? Cultuur&Kunst Partijtje dollen op Ie dansvloer Stedelijk Museum wil Matisse restaureren Schone Schijn Lakenhal of Knakenhal? Koninklijke opening voor Chassé Theater in Breda fERDAG 21 OKTOBER 1995 CHEF «GERTVISSER,071-5356441 Peter Koelewijn terug in Leiden ts) 1 elle; ivjH RECENSIE MAARTEN BAANDERS (Stelling: Dansgroep Reflex. Gezien: 10 LAKtheater Leiden. Nog te zien. /10 LAKtheater, aanvang 20.30 uur nsgroep Reflex probeert on- leiding van artistiek leidster rizia van Roessel de grenzen 10 d de dans te verleggen door it, ds lenwerking met podium- oord! istenaars zonder dansachter- Gen nd. Voor 'Aboe-Hannes', een ?J:s;et van Van Roessel, werd Jos q idvliet, acteur bij de Dog- 3Ij' ep. als medewerker uitgeno- u d. Hij danste dit stuk met iun Smith, danser van Reflex, ij ar in de voorstelling gister- l ind in het LAKtheater werd m. rt irol overgenomen door beel- 19 E ld kunstenaar/acteur Theo 0 Eui lijer. (Briti s 'Aboe-Hannes' vernieu- 3) K nd voor de dans? Het is in elk GrOiai relativerend. De bewegin- i zijn grotesk en staan in nst van een associatief ver- iltje. 'Aboe-Hannes' is meer i woordloze act voor twee en dan een dansstuk. We een man naast een grote otkoc nt op een primitief soort ol spelen. Het klinkt aan- jnlijk lelijk en als hij er dan nog bij probeert te zingen, ds schijnt van achter de plant <ievi[ verontrust kijkende hoofd 9%, i zijn tegenspeler. Deze komt Vink( 0orschijn> danst kronkelend 'een slang en laat met geba- i die aan een tekenfïlmfiguur iskeljen denken, zien dat de Idan- hem niet bevallen. Er volgt aaneenschakeling van con- ntaties, waarbij ze elkaar Tg, a eken of speels belagen. Hun handige uitstraling is ko- sch. Er wordt dankbaar ge tik gemaakt van decorstuk- n. De viool en de strijkstok en ook dienst als krukken or een invalide. Een mooi iment zien we als de één na reuzesprong met zijn hoofd de schoot van de ander te- :htkomt en daar als een sla- nd jongetje blijft liggen. Hoe eltreffend de theatereffecten k 'zijn, als dansstuk bevat >oe-Hannes' weinig opzien- eensjrends en bleef het voor mij ken in een partijtje dollen op dansvloer. Het was wel dui- lijk dat het publiek zich amu- ;rde. Dat kwam waarschijn- mede door het contrast met choreografie die eraan voor- jing: 'Elephant 'n' Castle' van mei Hoche. Hoewel het op- erTn'jdat dit stuk zorgvuldig in el- ar is gezet, maakt het toch maal et veel indruk. Het is braaf en 3 19 etelijk. Dit laatste heeft niet een te maken met de bewe- igen, die esthetisch fraai, .aar niet verrassend zijn, maar „.®r§k met het decor. Een draaien- bol en een spiraal van veren, n grote pluizige bal die door n dromerig kijkende danseres ,eld3j°rdt voortgeduwd doen mij te ie beile' denken aan de zoete pracht n, Wi inmake-up-reclames. Het programma bevat ook Qg een reprise van het succes- ille 'Chezdré van Van Roessel. In 1959 verkocht Peter Koelewijn, als eerste Nederlandse (pop) artiest - dat voorvoegsel staat bewust tussen haak jes, want was in die tijd nog niet uitgevonden - meer dan 100.000 singles met het nummer 'Kom van dat dak af. Draai die laatste twee cijfers van dat jaartal om en in 1995 breekt de aartsvader van de Hollandse rock roll opnieuw records met 'Alice, who the is Alice?' Zesen dertig jaar na dato zijn Peter Koelewijn en zijn Rockets dus nog immer actueel. Een prestatie van formaat voor de 54-jarige zanger/componist/producer die aanstaande woensdag (pas) voor de tweede keer van zijn leven Lei den aandoet als hij optreedt in de discotheek In Casa. stilte rond zijn persoon intrad. De verklaring daarvoor is, wat hem betreft, simpel. ,,lk ben na melijk niet te vergelijken met de doorsnee Nederlandse artiest. Ik produceer, ik schrijf songs voor anderen, ik heb altijd mid den in de muziekbusiness ge staan. Dat werk nam vaak de overhand boven het zelf optre den." LEIDEN AD VAN KAAM Peter Koelewijn moet diep in zijn geheugen graven om zich te herinneren wanneer die eer ste keer ook weer was. „Ik heb", zo excuseert hij zich daarvoor, ,,in de loop van al die jaren na tuurlijk op duizenden verschil lende podia en locaties gestaan. Het valt niet altijd mee om je dan één, twee, drie te herinne ren waar en wanneer een optre den exact was. Oh, ja, wacht ef- fe, ik weet het weer. Joh, dat is pas een jaar of drie terug. Dat was in Holiday Inn. Je ziet het, het komt wel weer boven, het duurt alleen even. Gelukkig ben ik wat dat aangaat nog niet zo ver heen als Paul McCartney. Die stond tijdens zijn recente tour door de VS in Denver en begroette het publiek even zo vrolijk met de woorden: 'Hello Boston, here 1 am'. Die plaatsen liggen, geloof ik, 3000 kilometer uit elkaar. Maar ja, Koelewijn is natuurlijk McCartney niet." De carrière van de inmiddels wat dunner in het haar zittende inwoner van Soest kenmerkt zich ogenschijnlijk door pieken en dalen. In elk decennium scoordq. hij wel hits met num mers als Marijke, Mij Oh Mij, Angeline, Veroncia Sorry, Je wordt ouder pappa, Sprong in het duister en De KL 204. Waar na er steevast een periode van Voordeel Hij vindt dat overigens een groot voordeel ten opzichte van collega-zangers of bands die wel hits moeten scoren om in 'the picture' te blijven cq er voor te zorgen dat er brood op de plank komt. „Want dat komt er bij mij, vooral door mijn werkzaamheden als producer, tóch wel. Die druk van het moe ten, dat krampachtige, dat ken ik gelukkig niet. Wel zo prettig, want dat behoed je vaak niet al leen voor miskleunen, maar ook voor over-exposure. Dat het pu bliek gaat zeggen: 'daar heb je hem weer'. Pas als ik echt wat leuks heb, kom ik er mee voor de dag. Tijd is voor mij in deze dus geen factor van betekenis. Louter inspiratie komt hiervoor om de hoek kijken. En ja, daar kan dus wel eens een periode overheen gaan. Inderdaad, tien jaar soms. Maar wat maakt dat nou uit?" Zijn liedjes, van Kom van dat dak af tot Alice, hebben altijd 'Kom van dat dak af', Peter met zijn Rockets in vroeger dagen. archieffoto kippa Peter Koelewijn nu: aartsvader van de Nederlands rock 'n roll. foto pr een hoog herkenbaarheidsge halte. Blèren gemakkelijk mee, om het maar eens populair uit te drukken. Wat is nu het ge heim van de smid, in casu de schrijver/componist? Als ie mand het in Nederland moet weten, dan zou Koelewijn dat toch moeten zijn. Maar zo een voudig liggen de zaken ook bij hem toch niet. Zoals blijkt uit de stilte die valt. „Moeilijke vraag. Er is natuur lijk geen vaste formule. Dat zou wel lekker wezen, als je die per ongeluk kende. Ik hou me meestal vast aan drie criteria. Het moet toegankelijk zijn voor een groot publiek, het moet makkelijk in het gehoor liggen en aan het eind moet er iets zijn van: nu met z'n allen. Het mooiste is als dat puzzeltje plot seling in elkaar past. Minder bekend bij het grote publiek, maar voor hem deson danks niet minder belangrijk is zijn werk als producer. Hij werkte in het verleden met be kende artiesten als Nico Haak en Bonny St.Clair en legde zo juist de laatste hand aan de nieuwe cd van het populaire duo Grant Forsyth. „Dat is heel ander werk dan schrijven, componeren of optreden. Bij het produceren heb je de eind verantwoording, zoek je naar de juiste toonzetting, de nummers, de instrumenten en alles wat daar verder bij komt kijken. Ie moet ook de doelgroep kennen. Zoals bij de country-achtige cd van Grant Forsyth. Daar ho ren uiteraard geen gillende gita ren bij. Dan probeer je een apart sfeertje te scheppen. Ook een leuke uitdaging, hoor." Monument Peter Koelewijn overleefde in tussen een paar generaties en flink wat stromingen in de mu ziek („Voor de meeste heb ik waardering, pik ik ook iets van mee"), maar staat in het we reldje nog altijd recht overeind. Gaan de jaren onderhand niet tellen voor dit levende monu ment? „Ach, dat is nie de laatste tijd al vaker gevraagd. En het klinkt misschien afgezaagd, maar mu ziek houd je natuurlijk wel jong. Ik heb een redelijke conditie en intussen een schat aan ervaring opgedaan. Bij optredens, en ik doe er nog altijd wel drie of vier per week, zie ik in één oogop slag wat voor vlees ik in de kuip heb. Kijk, voor het geld hoef ik het niet meer te doen. Ik vind het gewoon nog leuk, optreden geeft me nog altijd een kick. Met die restrictie dan dat ik wel steeds 's avonds thuis wil zijn. Ik ben nu net terug van een promotietourtje door Cana da, maar eerlijk gezegd hoeft dat voor mij niet zo, Die disco theek in Montreal ziet er echt niet veel anders uit dan die in Leiden. En als ik dan toch mag kiezen, kom ik tien keer liever naar Leiden. Is dat trouwens wat daar, die nieuwe tent, dat In Casa? Klinkt goed trouwens. Zoals gezegd, ik ben graag thuis. AMSTERDAM ANP Vieri :ree! Het Stedelijke Museum in Am sterdam wil in 1996 beginnen met de restauratie van een werk van Henri Matisse. 'La Perruche et la Sirène' is toe aan een grote beurt. Voor de restauratie van het topwerk (geschatte waarde f 40 miljoen) is toestemming nodig van de gemeente. Die is vereist voor kunstwerken die meer dan twee miljoen gulden waard zijn. De regel is van kracht sinds de omstreden restauratie van het schilderij 'Who's afraid of réd, yellow and blue III' van Barnett Newman. De kosten daarvan liepen danig uit de hand. 'La Perruche et la Sirène', meer dan zeven meter breed en drie en een halve meter hoog, is een werk op wit papier, dat hin derlijke bruine vlekken ver toont. Het schilderij is al sinds november 1993 niet meer ten toongesteld. Het museum spreekt van een renovatie, niet van een restau ratie. Door het witte papier zal het werk nog wel vaker moeten worden hersteld. Tussen 1974 en 1978 kreeg het ook een grote opknapbeurt. Naar verwachting van een woordvoerder van het museum zal de restauratie dit keer ongeveer twee jaar vergen. Van Berkel ontwerpt politiebureau AMSTERDAM ANP Ben van Berkel mag het hoofdkwartier van de poli tie in Berlijn ontwerpen. De architect van Van Ber kel en Bos Architectuurbu reau in Amsterdam won de besloten prijsvraag voor het project, waarmee circa 150 miljoen mark is ge moeid. Van Berkel is onder meer bekend als architect van de Erasmusbrug in Rotterdam. Best verkochte debuut-cd ter wereld krijgt eind deze maand opvolger 071 Wat doen we met De Laken- al," zal cultuurwethouder Pex angenberg op een gegeven krinj loment in het college van B en efoo Vgevraagd hebben? Op een ersconferentie, afgelopen feek, vertelde hij dat het colle- je besloten heeft dat het stede- jkmuseum wordt vernieuwd in dat het geen twijfel lijdt dat gemeente daarbij een voor- ekkersrol vervult. Hs ik het goed begrijp is er dus ^en golf van enthousiasme door sgelederen gegaan oen Langenberg de toekomst ftn De Lakenhal aansneed. En st college van B en W zal geen tiiuut geaarzeld hebben om- benodigde gelden voor de litbreiding van het museum op afel te leggen. Die indruk, on teer, wilde wethouder Pex ekken. Pex Langenberg: geen moderne kunst. archieffoto henk bouw man J. Bolten: straks directeur van De Knakenhal? archieffoto hielco kuipers Wethouder Laurier: winkeltje in een Leidse volkswijk, archieffoto loek zuyderduin voor de tentoonstelling van de Leidse geschiedenis. Of het zal helpen? Ik weet het niet... maar ik kan me wel iets voorstellen bij hoe het college gereageerd heeft. Ik vermoed dat CDA-wethouder Walenkamp onmiddellijk zijn broekzakken binnenstebuiten heeft gekeerd ter illustratie van het feit dat de gemeentekas leeg is. En, zal hij gezegd hebben, daar moeten we verder niets achter zoeken. De CDA-aan- hang heeft niets tegen kunst, als de kukident maar binnen hand bereik is. 'Kunst verheft de mens', zal burgemeester Goekoop nog wel voorzichtig hebben geponeerd, om vervolgens het glas te hef fen. Groen Links-wethouder Laurier heeft vast met rood aan gelopen hoofd tegengeworpen dat museumdirecteur Bolten dan maar een winkeltje in oud- Hollandse potscherven moet beginnen in een Leidse volks wijk. En de PvdA-wethouders? Zij zullen wel hebben tegengewor pen dat bij RTL, Veronica en de Vara al genoeg culturele pro gramma's te zien zijn waarin minstens drie interessante on derwerpen in vijf minuten wor den uitgediept. Enfin, u begrijpt het al. De enige eer die er voor wethouder Pex viel te behalen is het instellen van een werkgroepje dat een globaal plannetje mag uitwer ken voor De Lakenhal. Neemt u maar van mij aan dat de muse umdirecteur dat op een achter namiddag in d'r eentje had ge kund. Maar ja, een achterna middag duurt geen halfjaar. Hoe zou het toch komen dat een kleine uitbreiding van De Lakenhal in Leiden zo moei zaam van de grond komt, of dat een eenvoudige opknapbeurt van de Leidse Schouwburg al ja ren op zich laat wachten? Afge lopen week las ik in deze krant dat het college van B en W van Den Haag 30 miljoen over heeft voor de renovatie van de Ko ninklijke Schouwburg? En dat de Haagse gemeenteraad al eer der akkoord ging met een op knapbeurt van het Haags Ge meentemuseum voor een be drag van 51 miljoen gulden? Weet u wat het verschil is tus sen Leiden en Den Haag? In Leiden heeft men gewoon geen cent over voor kunst. En weet u trouwens wat de overeenkomst is tussen efen Leids politicus en Xaviera Hollander? Het zijn alle bei ouwehoeren. U zult het zien en beleven: de Leidse politiek kletst nog jaren de oren van uw en mijn hoofd voordat de eerste paal voor de uitbreiding van de Lakenhal de grond in gaat. En als er dan ein delijk gebouwd gaat worden moet het natuurlijk weer op een koopje. Bolten mag wel oppas sen, anders is ze straks geen di recteur van de Lakenhal maar van een goedkope Knakenhal. GOTHENBURG GERT MEUER In de suite van het Sheratonho- tel in Gothenburg kijken Jenny en Malin Berggren niet vrolijk, al is dat niet direct het gevolg van de prestaties van hun voet ballende landgenoten. Vijf da gen van interviews, vijf dagen lang dezelfde vragen over het plotselinge succes, daar word je natuurlijk ook niet vrolijk van. Jenny en Malin vormen de vrouwelijke helft van Ace Of Ba se, dat in één klap wereldbe roemd en miljonair werd met twee versies van het debuutal bum Happy Nations. Een nieu we cd, The Bridge getiteld, zit er aan te komen. Vandaar dat de halve Europese muziekpers op audiëntie mocht bij de Abba van de jaren negentig. „Wij de Abba van de jaren ne gentig? Daar ben ik het niet mee eens", zegt Malin Berggren. Als er wordt gewezen op samen stelling en uiterlijk van de groep, hun stemmen en dat Ab ba deze muziek zou hebben ge maakt als ze nog steeds bestaan zouden hebben, krabbelt de zangeres terug. Malin: „Ik denk dat we een klein beetje op Abba lijken. Maar wat we daar tegen in kunnen brengen is dat we het eerst populair werden in Dene marken, zonder dat we ons ge zicht hadden laten zien. Er wer den daar twee singles uitge bracht, Wheel Of Fortune en All That She Wants en die werden respectievelijk nummer twee en nummer één. Dat bewijst dat die Denen ons niet zagen als een kwartet met een blonde en een donkerharige zangeres. Ze dachten daar dat we uit Londen kwamen of zo." Koerswijziging Het komeetachtige succes van Ace Of Base is ook bij de groep zelf als een bom ingeslagen. Je kunt vraagtekens zetten bij de artistieke waarde van de kauw- gomballen-dance van Ace Of Base, maar aan de andere kant slaagt het Zweedse kwartet er schijnbaar moeiteloos in om re freintjes te schrijven die niet uit je kop te branden zijn. Met de cd Happy Nations verkochten Malin, Jenny en Jonas Berggren en UlfEkberghet onwaarschijn lijk hoge aantal van negentien „Wij de Abba van de jaren negentig? Daar ben ik het niet mee eens." miljoen exemplaren wereldwijd, waarvan in Nederland een kwart miljoen. Nooit eerder werden er van een debuut zo veel exemplaren afgezet. De nieuwe cd The Bridge, die op 30 oktober uitkomt, laat minder 'dance' en meer 'bal lads' horen. De koerswijziging past bij Ace Of Base en is te licht om de fans direct te verontrus ten. Malin: „Ja, we kunnen toch moeilijk opeens punk gaan spe len. Hoewel ik daar erg van hou." Jenny: „Ik ben erg gelukkig met The Bridge en erg tevreden als we hier drie miljoen albums van verkopen." Maar drie miljoen? „Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo bij stilge staan dat we negentien miljoen cd's hebben verkocht. Natuur lijk, in het begin keken we de hitlijsten na, hoe doen we het nu in Duitsland, dat soort vra gen, maar ik ben ermee opge houden me daar zorgen over te maken. Bovendien, we werden zo groot, dat ging m'n verstand toch te boven." Aardigheidje De juffrouw van de platenmaat schappij komt binnen, het half uur zit er op. Nog één vraag mag gesteld worden: waarom is de Amerikaanse versie van de debuut-cd Happy Nations (in de VS The Sign getiteld) een half jaar later ook in Europa uitge bracht, terwijl er maar vier nieuwe nummers op staan? Die hadden ook op een EP gekund. Malin: „We wilden iets spe ciaals voor The States doen. Maar we vonden later dat het ook in Europa uitgebracht moest worden, als een aardig heidje voor onze eerste fans". En Jenny: „Die fans vroegen er om. We hebben geprobeerd om ze als vier singles uit te brengen, maar dat werd nog duurder. We wilden nieuwe liedjes uitbren gen, maar er was geen tijd ge weest om ze te schrijven. Dus kozen we voor deze oplossing. Het was of dit of helemaal niets." Is dat niet een goedkope ma nier van geld verdienen? Malin reageert als door een wesp ge stoken. „Niemand heeft hier over geklaagd, jij bent de eerste. Niemand heeft tegen ons ge zegd dat de fans twee vrijwel identieke cd's moesten kopen. Jij bent de eerste die zegt dat we geld op een gemakkelijke ma nier hebben gemaakt. Terwijl we het met de beste bedoelin gen in Europa hebben uitge bracht". Het afscheid is niet zo harte lijk meer. I loewel Jenny nog haar best heeft gedaan om het vriendelijk te houden, geeft Ma lin me slechts met grote moeite een hand. „You're the first", schreeuwt ze nog eens. De po pulariteit van Ace of Base mag dan zijn toegenomen, maar dat geldt niet voor het incasserings vermogen. DEN HAAG ANP Koningin Beatrix en prins Claus zijn 15 no vember in Breda aanwezig bij de officiële opening van het Chassé Theater. Het nieu we theater van architect Herman Herzber- ger wordt geopend met een ballet van de Spaanse choreograaf Rafaël Aquilar, geba seerd op de muziek van Carmen van Geor ges Bizet, door het Ballet Teatro Espanol uit Madrid. Het theater is gebouwd op het ter rein van de voormalige Chassé-kazerne. Het vervangt de oude Bredase Stads schouwburg Concordia. De grote theaterzaal, met 1200 zitplaat sen, is bestemd voor grote amusements- en theaterprodukties die langere tijd te zien zijn. Daarnaast zijn een middenzaal, die zo wel geschikt is voor toneelvoorstellingen als voor concerten, een kleine zaal, twee film zalen en een theatercafé in het gebouw on dergebracht. Blikvanger aan de buitenkant van het gebouw is het lijnenspel van het golvend dak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15