'Altijd op zoek naar een mooi beeld' Braaf maar ook eigenzinnig Cultuur Kunst Nieuw jasje voor Bloembollenmuseum Carmen' sterft in orgie van muzikaal geweld Voormalig accountant Sting: zes jaar cel in WOENSDAG 18 OKTOBER 1995 Voetbalclub sponsort Gelders Orkest arnhem. Het Gelders Orkest gaat vanaf 1996 elk jaar een Proms- concert in het nieuwe Gelderland Stadion in Arnhem geven. Dit wordt mogelijk gemaakt door een sponsorovereenkomst tussen de Gelderlounge en het Gelders Orkest. De Gelderlounge is het zakenplatform van voetbalclub Vitesse. De lounge sponsort het orkest de komende vijfjaar met een ton per jaar. Het is voor het eerst dat een aan een voetbalclub gelieerd gezelschap een cultu rele instelling steunt. De nieuwe partners hopen met de 'Vitesse Proms' en een jaarlijkse Gelderlounge Gala in concertgebouw Musis Sacrum de 'traditionele grenzen tussen sport, cultuur en bedrijfsleven te doorbreken'. Voorbeelden voor de Vitesse Proms zijn de RAI -concerten van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam en de Ahoy'-concerten van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest. Katwijks mannenkoor naar Praag katwuk. Het Katwijks Christelijk Mannenkoor Jubilate vertrekt morgen voor een concertreis naar Tsjechië. Het mannenkoor geeft in Praag twee concerten. De 170 zangers zingen in het Rudolfinum, zetel van de Tjechische Filharmonie en de Acade mie voor muziek. Er worden werken uitgevoerd van Verdi, Mo zart en Grieg. Zondag verzorgt Jubilate de dienst in de St. Jacob Basiliek. Hier wordt de Messe Solennelle opgevoerd. Om de con certreis een extra dimensie te geven stelt het koor een bedrag ter beschikking aan de Olga Havel Foundation dat zich inzet voor het Tsjechische gehandicapte kind. De Messe Solennelle wordt ook uitgevoerd tijdens de kerstconcerten van het koor op 15 de cember in Katwijk aan den Rijn en op 19 december in Noord- wijk. Wolkers in Wassenaarse bibliotheek wassenaar Tijdens de open dag van de bibliotheek in Wasse naar houdt Jan Wolkers een lezing. De lezing van de schrijver is het sluitstuk van de open dag op 4 november. Naast de gebrui kelijke uitleen zijn er tal van activiteiten aan de Van Hogendorp- straatWie denkt een bijzonder boek in zijn bezit te hebben kan dit tussen 10.00 uur en 13.00 uur gratis laten taxeren. Later op de dag worden deze boeken tentoongesteld en eventueel verkocht. Ook is er het weekend van het verfilmde boek. Op vertoon van een lenerspas kan men in een van de Pathe/(voorheen MGM) Minervabioscopen gratis naar de film. Kaarten voor de lezing van Jan Wolkers kosten 10 gulden en zijn verkrijgbaar bij de bi bliotheek en het Boeckhuys Wassenaer. Moleriaar-prijs voor jong talent Amsterdam Couturier Frans Molenaar heeft een jaarlijkse prijs ingesteld voor jong modetalent. Aan de prijs is een bedrag van 25.000 gulden verbonden. Molenaar wil met de prijs bevorderen dat jonge talentvolle ontwerpers zich verder bekwamen in couture als exclusieve vorm van het ontwerpen van kleding. Bin nen mode-opleidingen ambiëren vaak slechts enkelen het ma ken van couture. De prijs wordt volgend jaar april voor het eerst uitgereikt tijdens een show met werk van drie genomineerden. Inmiddels zijn modeacademies aangeschreven, zodat eindexa menkandidaten hun werk kunnen insturen. De jury onder voor zitterschap van Pauline Terreehorst selecteert daaruit begin fe bruari zes kandidaten, van wie de helft wordt genomineerd. Premio Calabria voor Anton Haakman Amsterdam De Premio Calabria 1995 is toegekend aan de schrij ver Anton Haakman. Hij ontvangt de Italiaanse literaire prijs voor het beste buitenlandse boek voor zijn documentaire roman De onderaardse wereld van Athanasius Kircher (1990), die on langs in het Italiaans is verschenen onder de titel II Mondo sot- terraneo di Athanasius Kircher. Haalcman schaart zich met de onderscheiding in de rij van eerdere prijswinnaars zoals Hein- rich Böll, Roland Barthes en Hervé Bazin. Hij krijgt de prijs vrij dag uitgereikt in Ville San Giovanni in de Zuiditaliaanse streek Caiabrië. Simply Red begint tournee in Ahoy' Rotterdam De band Simply Red geeft op 28 november een een malig concert in Ahoy' Rotterdam. Het is het eerste concert van een tournee die twee jaar gaat duren. Aanvang 20.00 uur. chef «gertvisser.071 5356441 Fotograaf Mare de Haan registeert de waarheid over Leiden-Noord „Fotograferen is voor mij een voortdurende afweging tussen inhoud en vorm. Ik ben altijd op zoek naar een mooi beeld en vraag me te gelijkertijd af: wat is de waarheid van het moment? Toch zie ik mezelf niet als kunstenaar. Ik maak geen kunst, ik registreer." leiden paulien koopmans In februari kreeg de Leidse foto graaf Mare de Haan van de ge meente Leiden de opdracht om de sociale vernieuwing in Lei den-Noord vast te leggen. Sinds 1991 zijn in dit deel van de stad wijkgroepen actief om het woonklimaat te verbeteren. Mare de Haan besloot tot een benadering vanuit de bewoners. Wie zijn die mensen, en wat doen ze, vroeg hij zich daarbij af. „Het ging mij niet om de vraag waarom sociale vernieu wing nodig is, maar wat het bij de bewoners heeft losgemaakt. Dus geen foto's van gebouwen, maar van mensen en hun acti- Waarheid Op de tentoonstelling 'Bekijk het maar' hangen behalve foto's van Mare de Haan ook die van ruim dertig wijkbewoners die aan het project meededen. Wie de foto's van De Haan bekijkt, ziet mensen in actie. De foto's zijn zo gegroepeerd dat relaties en contrasten - soms op humo ristische wijze - zichtbaar wor den: een fietsspeurtocht georga niseerd door buurthuis Op Ei gen Wieken eindigt voor één van de vrijwilligsters in een var kenshok. Buiten staat het var ken dat ernaar kijkt. Daaronder Mare de Haan: „Het ging mij niet om de vraag waarom sociale vernieuwing nodig is, maar wat het bij de bewoners heeft losgemaakt." foto henk bouwman een foto met gegrilde vlees spiesen bij de barbecue in speeltuin De Merendroom. Op een andere afdruk staat 'Ome Joop' Vervoorn. Hij neemt in het stadhuis afscheid als voorzitter van de wijkraad Lei den-Noord. Voor één keer breed lachend in de stoel van burgemeester Goekoop. Een deelneemster aan een karaoke- wedstrijd verwoordt het ver driet: 'Huilen is voor jou te laat, ik kom niet meer.' Maar een nieuwe generatie staat al klaar. Een klein meisje dat door een opening in de gordijnen de cir cuspiste van het Slaaghwijkse kindercircus binnenstapt, sym boliseert dit. De Haan: „Al deze activiteit neemt niet weg, dat in mijn fo to's soms een kritische onder toon ligt. Dat heeft heel erg te maken met de manier waarop je fotografeert. Van ieder succes kun je een fiasco maken, en an dersom. Voordat ik een buurt- vergadering in 't Spoortje be zocht, stelde ik me een roerige bijeenkomst voor, met mensen die zich verschrikkelijk opwin den over van alles. In werkelijk heid waren slechts een paar mensen van de wijkraad aanwe zig. Toch kun je zelfs met vijf mensen een foto maken die een volle zaal suggereert. Dat heb ik niet gedaan, want het gaat om de waarheid van het moment." lisse carin smolders Op het eerste gezicht is er niets aan de hand. Vier mannen, al aardig op leeftijd, staan gebukt in de tuin van het bloembollen museum in Lisse. Zoals elk jaar stoppen ze de bollen in de grond. Wie door de ramen naar binnen gluurt, ziet echter een beeld dat vjerre van normaal is: vitrines her en der verspeid door museumzalen, kale vloe ren en rondslingerend gereed schap. Vrijwilligers die normaal met veel vuur vertellen over de Bollenstreek versjouwen nu met een rood hoofd verhuisdozen. Hier wordt gewerkt aan het nieuwe jasje voor het Bloembol lenmuseum. F. Kieboom, penningmeester van het museum, vindt het een goed moment voor een face-lift. „Het museum is tien jaar gele den opgericht. Reden voor een feest en aanpassingen aan deze tijd. Behalve een likje verf en nieuwe vloerbedekking zal ook de opbouw van de expositie veranderen. De periodes voor 1850 en na 1850 worden apart belicht. Alles wordt er aan ge daan om het museum voor be zoekers nog aantrekkelijker te maken. Er komt een ruimere ontvangstruimte. Bezoekers kunnen hier niet alleen een kopje koffie drinken, maar ook een lezing of dia-voorstelling bijwonen. Verder doen audio visuele middelen hun intrede in het museum. We hopen dat de Bollenstreek zo meer tot de ver beelding gaat spreken." Tachtig vrijwilligers ontvan gen elk jaar ruim drieduizend bezoekers. Schoppen, manden, sorteermachines, kaarten van de omgeving en tulpen op sterk water moeten een beeld geven van de ontwikkeling van de Bol lenstreek en de bollenteelt. E. van den Vlugt en J. van Klein, twee van de beheerders, vonden het de hoogste tijd voor een verbouwing. „Het museum was een verzameling van voor werpen uit de Bollenstreek. Als er een bus toeristen binnen kwam, die niet genoeg tijd had den voor een rondleiding dan stond de eerste al buiten terwijl de laatste nog aan het betalen was. Nu komt er een verhaal in de expositie. Bezoekers kunnen vanaf 17 november verschillende video films over de bollenteelt bekij ken. Ook kunnen ze binnenglu ren in een huiskamer uit de pe riode dat men in de streek ging leven van de bollenteelt. Dat de plaatselijke bevolking trots is op 'haar' Bollenmuseum blijkt wel uit het feit dat we bijvoorbeeld de bedstee, het fornuis en de kleding van Lissenaren hebben gekregen." Kieboom is trots op het mu seum. „Het is geweldig om te zien dat vrijwilligers en bezoe kers zo enthousiast zijn. En ik vind het belangrijk dat we op deze manier een stukje historie van de streek in leven houden." leiden ingrid appels MUSICAL recensie hans visser nen', musical naar de gelijknamige i van Georges Bizet Bewerking mu- Peter van Hintum Tekst: Han Rö- Regie: Titus Tiel Groenestege Idee vormgeving Jan Aarntzen Met Janke r. Joke de Kruijf. Mano van Duimen Gezien: 16/10. Stadsschouwburg. Amsterdam let blijft natuurlijk wennen. 31 'aar toch, ieder goed idee ver- Sent een kans. Dus als Shake- peare door eigentijdse theater- 'lakers mag worden geïnterpre- 31 terd, waarom dan niet een Pera als 'Carmen'? En zo ging 'a kZe week in de Amsterdamse iijtadsschouwburg een 'Carmen' la 1995' in première. Naar een van vormgever Jan Aarnt- ?n schreef Han Römer een ver- "aal waarin de zigeunerin Car- ten niet het brok vuurwerk is sin Sevilla het han van de ailitair Don José in vuur en km zet. Deze keer is Carmen een *üw die iedereen op een ftnschijnlijk hemelse namid dag op een warm café-terras zou kunnen tegenkomen. En het boerenmeisje Micaela, dat in de visie van Georges Bizet nog bijna kans ziet Don José te rug te halen naar zijn dorpje, waar zij en zijn moeder het bes te met hem voor hebben, is nu een aardige jonge vrouw die niet anders dan een rustig leven in een keurige nieuwbouwwijk voor ogen heeft. Ook José vond dat altijd leuk, maar hij krijgt het Spaans benauwd als het avontuur Carmen opdoemt. Römer plaatst de rol van Mi caela vrijwel onafgebroken te genover Carmen en daarmee is het de hele avond 'oorlog'. Her kenbaar is het thema nu zonder meer. Maar een verbetering is dat niet. want het enorme exo tisch getinte avontuur dat José bij Bizet beleeft, ontbreekt en daar komt niets voor in de plaats. Het blijft bij het om el kaar heen draaien van drie mensen, waarin een vierde per soon even voor een dramati sche wending moet zorgen. Dan de muziek. Operaregis seur Peter Sellars werd befaamd door bij voorbeeld Mozart in de wereld van vandaag te plaatsen. Maar daarbij liet hij de muziek intact. Zo niet Peter van Hin tum, die de vaak overbekende muziek van Bizet omzette naar stijlen en ritmes van vandaag. Inderdaad, de Habanera' klinkt niet dagelijks in een café. Van Hintum schept in de pols slag van deze tijd soms mooie momenten. De ensemblezang zou met andere, minder mes scherpe stemmen voor popmu ziek ongehoord zijn geweest. Chapeau. Vaak ook blijkt hoe zeer het Andrew Lloyd Webber al eerder lukte om datgene wat het brede publiek aanspreekt te vertalen naar popmuziek. Te zelden biedt hij een rust punt in deze orgie van muzikale dadendrang. 'Een musical met passie', zo wordt deze produktie geafficheerd. Maar het muzikale geweld doodt alle nuances. Het is jammer, maar de oorspronke lijke muziek en orkestratie van Bizet bieden dan toch nog zo veel rijkdom aan kleuren die de dramatiek dragen, dat deze ver sie overbodig is. De zangers moeten met hun, in dit genre beperkte vocaal ver mogen, zelfs zo veel zeilen bij zetten dat het vermoeiend wordt om naar te luisteren. De dood van Carmen, die een dra matisch hoogtepunt zou moe ten zijn, komt nu bijna als een opluchting. Maar wat is dét? Vlak nadat zij stervend ter aarde is gestort staat ze op om mee te doen in de afsluitende zang van het ensemble. Daarbij zijn cle karakters on der de statische regie in dit sta tisch geworden stuk akelig vlak. Janke Dekker is als de felle Car men in het rood gekleed, Joke de Kruijf is in het koele blauw een irritant smekerige Micaela en de arme José had bij nader inzien beter meteen met Mi caela mee naar huis kunnen gaan. Mario van Duimen, die voor deze rol een paar mooie aanbiedingen heeft laten liggen, kan daarmee deze 'Carmen van de kale kroeg' niet redden. Ook dit jaar waren leden van de Leidse Amateur Fotografen Ver eniging uitgenodigd om plaatjes te komen schieten bij de I^eidse Jazzweek. Net als de eerste keer - vorig jaar - gaf de organisatie ze vrij spel om overal op en ach ter te komen, en verwerkte de gemaakte foto's in een eigen presentatie. Het lijkt een blijk van groeiende erkenning voor een vereniging die zich al sinds 1922 bezighoudt met de bevor dering van amateur-fotografie. Tweemaal per maand komen de leden bij elkaar om kritisch sterke en zwalcke punten van nieuw werk te bespreken. Op dit moment is er een over zichtstentoonstelling te zien van het werk van de laatste twee ja ren. Conform de werkwijze van de club zijn de foto's groepsge wijs bij elkaar gehangen, thema bij thema. Naast het thema 'Leidse Jazzweek' zijn dit 'land schap en natuur', 'Portret' en 'Architectuur'. Daarnaast is er een wand met vrij werk. De meeste leden zitten in elk geval in één werkgroep, sommigen in enkele, en dan heb je nog de 'al- lesvreters'. Elk thema heeft zijn eigen uitdagingen en problema tiek. 'Portret-fotografie' is moeilijk, vertellen meerdere fotografen. Meestal is dit studiowerk en al leen al met de instelling van de juiste belichting kan je knap lang bezig zijn. De club heeft van een persoonlijke relatie' toch weer een frisse blik aan de ogen van het vermoeide model zien te ontlokken. Waar trou wens ook weer trucjes voor zijn. Maar de kunst is natuurlijk om ook nog de stap te maken van van een 'mooi' en geslaagd plaatje naar 'boeiend'. Hierin is onder andere Cor Slegtenhorst geslaagd in zijn portretfoto, waarin belichting, compositie en voor- en acJitergrond doel treffend met elkaar samenwer ken. Bij 'Landschap en natuur' is het vooral de gevoeligheid die opvalt en de vaak prachtige kleuren. En de architectuur-fo tografie kenmerkt zich meer door een documentaire-achtige benadering. Dit komt vooral omdat de fotografen zichzelf een thema hebben opgelegd: plaatsen in de stad fotograferen waar de nieuwe en oude stad samen in beeld komen. Behalve de foto's zijn er ook verschillende diaseries te zien. Het is jammer dat zoiets altijd in een donker hoekje weggezet moet worden (je zou er per on geluk aan voorbij kunnen lo pen), want hier zijn enkele ju weeltjes te bewonderen. Met name de serie 'Spiegelingen' van Dick van der Berg en 'Vlie gerfeest' van Koos David se zijn opmerkelijk te noemen. Beiden hebben - ieder op een eigen manier - vaart, lef, en een hoge mate van originaliteit. Daar naast is het ook nog eens tech nisch puntgaaf. Deze kwalitei ten weten zij ook vast te houden In de loop van het project is Mare de 1 laan steeds meer deel gaan uitmaken van de buurt en haar bewoners. „Toen ik in het begin bijeenkomsten en activi teiten bezocht, werd ik veel af standelijker benaderd. Zo van: 'kijk. dat is de fotograaf. Maar dat is veranderd. Ik krijg nu steeds meer de neiging om de kant van de bewoners te kiezen in plaats van allerlei regelende instanties. Ik voel me betrok ken. Soms sta ik te popelen om mijn mond bij een wijkvergade ringopen te doen." De I laan's betrokkenheid spreekt uit zijn foto's. „Ik sta er altijd bovenop. Bij de kaartver koop van de Straatspeeldag, bij voorbeeld. Midden tussen het gepluk en getrek van ongeduldi ge kinderen." Mare de Haan's zwart-wit 'ac tie-foto's' contrasteren sterk met de statische kleurenportret ten. Hierop staan mensen die belangrijke bijdragen leveren aan de sociale vernieuwing in de wijken. Een andere tegen stelling is die tussen zijn foto's en die van de bewoners. Zij fo tografeerden meestal geen mensen, maar dingen waar ze zich aan storen: vieze vuilstort plaatsen, smerige parkjes, en schreeuwerige graffiti. Toch vormen de beide fotose ries een eenheid. Al is het alleen maar door de opzet van de ex positie. De foto's van de bewo ners hangen op doorzichtige schotten midden in de ruimte. Daar doorheen dringen vanaf de wanden de foto's op van De Haan, als observerende toe schouwers. 'Bekijk het maar' is t/m 12 no vember tc zien in het Centrum Beeldende Kunst aan de Hoog landse Kerkgracht19-21. De Leidse Jazzweek was weer onderwerp van de Leidse Amateur Fotografen Vereniging. foto pk/bram van denberc Expositie Leidse Amateur Fotografen Vereniging in hun foto-bijdragen. Deze en andere werken laten zien dat een goede foto eigenlijk los staat van het onderwerp. De meest waanzinnige natuurtafe relen kunnen hele saaie foto's opleveren, of een wat unhei misch 'dertien-in-een-dozijn'- gevoel. Onderwerpen die te on benullig lijken voor aandacht kunnen daarentegen sterke en intrigererende resultaten geven. Om maar eens iets te noemen: vuilniszakken. Ze zijn bloed mooi gefotografeerd door Hen- ny Dullaart, die ook met andere foto's laat zien het bijzondere uit het gewone te kunnen halen, en daar een krachtig plaatje van te maken. Wat opvalt, is dal velen hun persoonlijke voorkeur (en) ge vonden lijken te hebben. De Leidse Amateur Fotografen Ver eniging telt nu zo'n 45 leden, van alle leeftijden, mannen en vrouwen. Vooral het aantal vrouwelijke leden groeit de laatste tijd snel, hetgeen naar men zegt, ook opgaat voor de kwaliteit. Het werk varieert van 'mooi' en soms wat braaf, tot behoorlijk origineel en eigen zinnig. Blijkbaar heeft de ver eniging de geschikte uitstraling voor alle soorten en maten ken- Expositie De Ix-idse Amateur Fotografen Vereniging, Burcht Galerie, Burgsteeg 14 te Lei den. Geopend dinsdag t/m zondag 12.00-17.00 uur. Te be zichtigen tot 29 oktober. londen rtr Keith Moore, voormalig acountant van de Britse zan ger Sting, is gisteren veroor deeld tot zes jaar gevangenis straf. Moore had zes miljoen pond sterling (f 15,3 miljoen gulden) van een van de tallo ze rekeningen van Sting ge haald zonder dat de zanger daarvan wist. De rechter verklaarde in zijn vonnis dat Moore op grote schaal misbruik heeft gemaakt van vertrouwen, l ij dens de rechtszaak werd dui delijk dat Sting over ruim honderd bankrekeningen be schikte en niet goed wist hoeveel hij verdiende. Moore gebruikte het geld voor het betalen van schul den en het doen van investe ringen die vrijwel op niets uitliepen. Stings advocaat verklaarde tijdens de rechts zaak dat de zanger pas in een laat stadium doorkreeg dat hij werd bedrogen. „Hij had het te druk en is te rijk om zich te realiseren dat er geld zoek was", aldus de advo caat. Volgens het blad Business Age bezit Sting zeventig mil joen pond (I 178 miljoen), goed voor de 251ste plaats op de ranglijst van rijke Brit ten. Nalatenschap Verwey brengt ruim ton op haarlem anp ruim 130.000 gulden opge bracht. Dat is veel meer dat de Oprechte Veiling I laarlem voor af had geschat. Musea behoor den niet tot de bieders. De opbrengst komt ten goede aan de restauratie en conserve ring van het werk van Verwey. De Haarlemmer overleed deze zomer op 95-jarige leeftijd. Behalve de huis-tuin- en keu kenspullen werden ook vier kunstwerken van Verwey ge veild. De Stichting Kees Verwey kocht de aquarel van het Bana- nenmannetje. Verwey be schouwde dit als Zijn eerste /ell standige werk na de lessen van zijn leermeester Boot. Voor zijn twee schildersezels betaalden particulieren 750 gulden per stuk. Vriidag wordt nog een deel van de nalatenschap geveild.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9