'Begraven of cremeren maakt me niet uit, dood is dood' Leiden ;>t Kerk Samenleving Lutherse synode buigt zich opnieuw over homohuwelijk Draaimolen met bakjes %er(\b[ad^ Kerkbode iffl J" WOENSDAG 18 OKTOBER 1995 CHEF HENNY VAN EGMOND. 071 -5356414, PLV -CHEF HANS KOENEKOOP. 071-5; 'Loner' Hans van der Bijl (44) over horeca en hogere zaken Café Het Huis de Bijlen in Leiden, vlakbij de Morspoort. Je kunt er gezellig aan de bar zitten, leunend op een grafzerk. En je kunt er eten, voor weinig, temidden van studenten en stappers. Maar als het aan eigenaar Hans van der Bijl ligt, is het vooral een thuis waar je met rust wordt gelaten. Een toevluchtsoord voor de mens onderweg. „Maar ik heb natuurlijk ook wel eens een rotbui. Voor mij dreigt er ook wel eens een donkere wolk." Een portret van een van de markantste horecajongens van Leiden. Hans van der Bijl komt op het eerste gezicht wat stug over. En ook op hel tweede gezicht blijft die stugheid duren. Niet bepaald iemand die zijn voering naar buiten zal keren. De 'fluitjes' maken hem iets spraakzamer, maar hij blijft bedachtzaam formuleren, op zijn hoede. Hans is geboren in Leiden. Vierenveertig jaar geleden. In een tijd waarin de loonzak jes waren gemaakt van licht, doorzichtig, papier, zodat de inhoud wat zwaarder zou lijken. Jaren van steigers, bouwputten en puffende heimachines. I lans is de zoon van een man die in die tijd een patisserie-lunchroom dreef in de Breestraat. Een makkelijke jongen is hij nooit geweest. „Mijn moeder heeft eens ge zegd dat ik tot mijn vierde jaar een lief ventje was. Daarna ben ik opstandig gewor den. Ik was een belhamel. Durf, daar ging het om. Je wilde weten, onderzoeken. Ik was een gozertje dat altijd zoek was. Het avontuur lag in de stad. En soms op school. Mijn broertje ging naar de kleuterschool en ik wilde ook. Maar ik was nog te jong. He mel en aarde heb ik bewogen om daar ook naar toe te mogen. Dat lukte. Het heeft vier jaar geduurd. Dat zijn filmjaren geweest. Ik weet nog goed dal mijn broertje en ik er 's morgens vroeg met twee akten tassen op uit trokken om de karnemelk bij de kleuter school te jatten. Een van de juffrouwen die bij de school woonde, werd wakker en toen hebben we de boel in het Rapenburg ge dumpt." ,,Ik ben vijf jaar na de oorlog geboren en daar krijg je dan toch iets van mee. Ons werd met de paplepel ingegoten wie je wel en wie je niet kon vertrouwen. Daar had mijn vader kijk op. Die rook dat bij wijze van spreken op honderd meter afstand. Als een Duitser aan mijn vader de weg vroeg naar het station of zo, dan stuurde hij hem de andere kant op. Immer gerade aus. Met dodenherdenking stond hij buiten. Om de mensen in de gaten te houden. Als ze zich niet gedroegen, dan greep hij in. Dat heb ik ook nog. Op dodenherdenking is het bij mij in de zaak stil. Zo niet, dan maak ik het stil." ,,Hij was streng maar rechtvaardig, mijn vader. Is overleden aan kanker. Ik weet niet of dat bij die ziekte altijd zo gaat, maar hij haalde alle dingen uit die jaren net na de oorlog telkens weer terug in zijn geheugen. Mijn moeder was altijd erg punctueel en zorgde goed voor ons. 's Avonds, als mijn vader naar bed ging, vroeg hij al tijd of ze al had uitgezocht wat we de volgende dag aan moesten. En vlak voor hij dood ging, toen we dus al vol wassen waren, vroeg hij ineens: 'Lig gen de kleertjes van de kinderen al klaar?' Toen hij op het laatst zo slecht werd, zei ik: 'Pappa, stop nou maar met leven, want het heeft zo geen zin meer.' Ik had best nog wel wat aan hem willen vragen. Hoe ik zakelijk be paalde dingen had moeten oplossen. Maar dat is allemaal achteraf-gepraat. Als hij hier nu zou zitten, zou ik zeg gen: 'Goh, pap, hoe zou jij dat nou doen?'" „Ik ben naar de MULO geweest. Ik wilde naar de middelbare school maar, ik zakte voor het toelatingsexa men. Op aardrijkskunde. Ik heb het gelaten aanvaard, maar ik was heel boos. Van de lagere school af ben ik altijd bezig geweest met het uitdagen van leraren. Ik weet nog dat ik soms achter het bord werd gezet als ik weer wat had uitgehaald. Stond je de hele ochtend naar dat zwart te kijken. Maar dat kon ik wel verdragen." Grafstenen „Met Café Huis de Bijlen ben ik in 1982 begonnen. Ik wilde er een zaak van maken die gezellig was en waar mensen zich een beetje thuis zouden voelen. En dat is me gelukt. Ja, inder daad, de bar is gemaakt van oude grafstenen. Hoe ik daar aan kom? Dat weet ik niet meer. Die heb ik gevon den op een markt in Rotterdam. Ik wilde echt marmer, maar dat kon ik niet betalen. Ach, de een merkt het op, de ander niet. Een dooie merkt het niet." „In mijn zaak komen ook oudere klanten. Als ze sterven, doet je dat toch wel wat. Je bent niet alleen maar handelaar in natte waren, maar je hebt ook een band met die mensen. Ze horen bij het meubilair. Zonder hen is er toch wat decor weg. Dat geeft me een zekere melancholie. Ik vind het goed dat ouderen zich onder de jongeren men gen. Dat ze niet in dat hutje thuis blijven zitten." „Maar ik ben niet iemand die diep op het leven van die mensen ingaat. Dat is mijn taak niet. Ik creëer de ruimte, de gezellig heid en ga ze niet lastig vallen. Ik dring me van mijn eerste zoon was een drama. Esther, mijn toenmalige vrouw, was in het ziekenhuis beland omdat de vrucht niet echt goed wilde groeien. De geboorte moest worden vertraagd ondanks het feit dat ze al een voldra gen zwangerschap had. De gynaeco loog had ons verteld dat het kind wel eens geen hoofdje zou kunnen heb ben. Dan weet je dus echt niet wat je overkomt! En toen hebben we ge zegd: als dat zo mocht zijn, dan lijkt het ons het beste er een einde aan te maken." „De bevalling was kantje boord. Het had verschrikkelijk fout kunnen gaan. Dan kom je ook voor het dilemma te staan: wie eerst? Moeder of kind? Maar het is goed gekomen. Floris is op 9 januari 1979 geboren. Een jaar later is hij geopereerd aan een aange boren hartafwijking. Ook daar is-ie goed doorheen gekomen. Maar van zulke dingen word je wel een paar jaar ouder. En je ziet alles veel meer relatief." „De mensen vinden het normaal dat hun kinderen tien tenen en tien vin gers krijgen, maar dat is heel bijzon der, hoor, geloof mij. Dat is elke keer weer zoiets als de jackpot winnen in de Staatsloterij. Het blijft absoluut een wonder. Ik vraag nog steeds aan mensen als ze een kind hebben ge kregen: alles gezond, vingertjes, teen tjes? En dan zeggen ze: natuurlijk. Maar zo natuurlijk is dat helemaal niet." niet op. Je moet altijd een zekere mate van afstand bewaren en dat lukt me wel want ik ben een 'loner'." Opstand „Mijn leven is altijd doorvlochten geweest met zakelijke dingen. Zodat je nooit kunt zeggen: waar is de punt, waar is de komma, waar is de puntkomma? Altijd is er wel weer wat anders. Je hebt geen tijd om te gaan na velstaren. Maar ik klaag nooit. Mijn vader en al die mensen hebben zich net na de oorlog de tering moeten werken om de zaak weer op te bouwen. Dat was de tijd waarin je sokken vijf keer werden gestopt en je je broek van je broertje moest dragen, ook al hing het kruis op je enkels. De tijd van netjes met twee woorden spreken en: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg." „Daarop is in de jaren zestig een reactie gekomen. De jeugd had genoeg van dat driedelige grijs dat de dienst uitmaakte. Veel van mijn vrienden woonden in Zuid- West. Daar werd verschrikkelijk veel ge bouwd. Hele nieuwbouwwijken werden er uit de grond gestampt. Op het Vijf Meiplein stond een beeldje. Dat was ons provobeeld je. Maar voor de rest had je in Leiden niks. Tja, wat wilde je eigenlijk in die tijd? Je wil de dat het anders werd. En het is wel een beetje anders geworden. Niet veel." Hans van der Bijl heeft drie kinderen, twee jongens en een meisje. Wanneer die ter sprake komen, komt er voor het eerst iets breekbaars in zijn stem. „De geboorte Karakter „Ik heb wel emoties, maar ik laat me niet zo snel gaan. Ik zal niet op de bank gaan zitten janken bij een film. Maar ik was wel hevig een kutbui ontroerd bij de geboorte van mijn zoon. Als lijk lopen doen. er zich een situatie zou voordoen waarin ik zou moeten kiezen: hij dood of ik, dan zou ik zeggen: ik. Maar gelukkig hebben zich dat soort levensbedreigende situaties nog nooit voorgedaan. Laat ik het afkloppen." „Mijn zoons flikken nu precies hetzelfde als wat ik vroeger heb gedaan. En net als mijn vader, denk ik: dat komt allemaal wel goed. Vrouwen zijn natuurlijk heel belang rijk in de opvoeding van kinderen. Mannen blijven altijd een beetje schoffies. Ik hou van vrouwen met karakter. En daarmee be doel ik niet dat ze, zoals de mannen dat edri GgGEES rgerw. mondei amacl bieke i ite lat .ft pro rie j gRWC rgemi a uit Zi n, de 2 vroeger deden, met de vuist op tafel me* ^er slaan. Met de vuist op tafel slaan is zwakte." WKÊKMZZ Hans praat rustig, bedachtzaam. On rechte andere zin onderstreept hij zijn wooi ,n0g met handgebaren. „Dat is echt een fj liekwaal", zegt hij. „Mijn vader praatte veel met zijn handen. Als hij aan dei J^et foon iemand uitlegde hoe hij ergens m meer komen, was het net alsof er een wande voor hem stond en hij die met allerlei ha gebaren de weg wees. Alsof de ander dan kon zien. Heel vreemd." „Ik heb mijn vader heel veel geholpt JIC! de bakkerij, 's Morgens de blikken schr maken, gelei maken, slagroom. Sinds i veertiende ben ik nooit meer uit de ka iking geweest. Leuk werk. Het blijft ambachti ners Mijn vader had recepten waarin stond half1 je een gerecht moest maken. Maar er si niet bij wat dat gerecht dan precies hoe het heette. Alleen als je het ooit g had, wist je wat het moest zijn." „Koken kun je niet leren. Dat heb je hebt het niet. Het heeft met gevoel te ken. Fouten kunnen ook bij koken tol ontdekking leiden. Net zoals dat met v papier is gegaan. Iemand in Amerika w papier aan het maken en hij vergat aai bad een bepaalde vloeistof toe te voe 75 ;aa Toen kreeg hij papier waar je niet op schrijven maar dat de inkt wel heel j opnam. Een ontdekking dus. Met de pi clip is het, geloof ik, ook zo gegaan. „Ik controleer nog altijd of het eteni ons goed uitziet. Een vuil glas, met lip stift eraan of zo, beschouw ik als een soonlijke belediging. Je moet zorgen d dingen schoon en goed zijn. Bij onsl iedereen. Het enige criterium dat ik a is dat de mensen zich moeten gedr Dat moeten ze overal, dus ook bij 01 doe gewoon, niet slijmerig. Ik heb wel s 12 ja< aen 1 lusiel opci recre; roo on 0.el dan ga ik niet geforceerd I C3 n. Ik heb ook wel eens met mijn baas. Met mezelf dus." „Ik ben tot mijn vijftiende naar de geweest en daarna niet meer", zegt Har Bijlen na een vlugge blik op zijn hoi sjes> „De intentie van het hele christendo ;o]gè voor mij:'elkaar een hand toesteken al jn nodig is. In een hiernamaals of zo gek ,trac niet. Misschien dat ik in de herinnerin ^jgg een paar mensen blijf voortleven als vvai niet meer ben. Misschien. Maar dat mi 3 zij dan weten, ik ben dood. Begraven 0 meren, dat maakt me niet uit. Do dood. Einde oefening. REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071 -! BUITENLAND KORT Dialoog De Rooms-Katholieke Kerk en de Assyrische Kerk van het Oosten (nestorianen) hebben een commissie voor theologische dialoog tussen de beide kerken ingesteld. De instelling van de commissie is het vervolg op een histori sche verklaring die paus Jo hannes Paulus II en de Iraak- se patriarch Mar Dinkha IV, hoofd van de Assyrische Kerk, vorig jaar november ondertekenden. Daarmee maakten zij een begin met het beslechten van een theo logische strijd die vijftien eeuwen geleden begon. De commissie telt vijf nestorianen en zes rooms- katholieken. Tot voorzitters zijn benoemd aartsbisschop Mar Narsai de Baz, de nesto riaanse metropoliet voor Li banon, Syrië en Europa, en bisschop Pierre Duprey, se cretaris van de pauselijke raad voor de eenheid der christenen. Boeddhisten De Vietnamese autoriteiten hebben besloten om het hoofd van de Verenigde Boeddhistische Kerk van Vietnam (VB KV), Thich Huyen Quang, niet voor het gerecht te dagen. Een hoge functionaris van de recht bank in de provincie Quang Ngai voerde maandag de ho ge leeftijd en de gezond heidstoestand van de 77-jari ge boeddhistische leider aan als reden voor het schrappen van de rechtszaak. Volgens hem is echter wel een onder zoek tegen Thich Huyen Quang gestart en heeft de geestelijke toegegeven dat hij de Vietnamese wet heeft overtreden. In augustus veroordeelde een Vietnamese rechtbank zes boeddhisten van de VB- KV tot gevangenisstraffen va riërend van vijf jaar tot twee jaar voorwaardelijk. Onder hen was ook de tweede man van de VBKV. Thich Quang Do. De geestelijken werden schuldig bevonden aan „het saboteren van de politiek van religieuze solidariteit". WOERDEN «ANP De synode van de Evangelisch- Lutherse Kerk moet zich alsnog uitspreken voor de kerkelijke in zegening van relaties tussen twee mannen of twee vrouwen. Dat staat in een voorstel van het synodebestuur dat de lutherse kerkvergadering op 3 november bespreekt. In juni schrok de sy node nog terug voor een oproep aan de gemeenten om ruimte te maken voor het zegenen van het 'homohuwelijk'. De juni-synode betuigde al leen haar instemming met de praktijk van het inzegenen van niet-huwelijkse relaties die in veel lutherse gemeenten is ge groeid. De leden waren bang dat ze met een verdergaand be sluit de hervormde en gerefor meerde Samen-op-Wegpartners voor het hoofd zouden stoten en het werk van een SOW-com- missie over het zegenen van re laties zouden doorkruisen. In reactie op de synode-uit spraak van juni hebben diverse gemeenten en individuele lu theranen om een nieuwe be handeling van het vraagstuk ge vraagd. Vooral de lutherse ge meente van Amsterdam, de grootste van Nederland, sprak schande van de 'halfbakken houding' van de synode en eiste alsnog een principiële instem ming met het zegenen van niet- huwelijkse relaties. Volgens het nieuwe voorstel is de voortgaande discussie met de Samen-op-Wegpartners voor de Evangelisch-Lutherse Kerk geen reden om een eigen be- Oegstgeest neemt 5 november afscheid van pater Vervooren LEIDEN CARINE DAMEN Pater F.J. Vervooren mag on danks zijn ontslag nog een aan tal keren voorgaan tijdens vie ringen in de Willibrordkerk in Oegstgeest. Dit in het kader van de pastorale zorg die hij nog moet afronden. Op 2 november leidt hij de mis met Allerzielen en 12 november een algehele doopmis. Afscheid van de paro chie neemt de pater in een mis op 5 november. Omdat hij offi cieel niet meer in weekend-vie ringen mag voorgaan, zal deze afscheidsmis om 12.00 uur be- tiecomité Verontruste Parochia nen Willibrord samen met een deurwaarder 2100 handtekenin gen aanbieden aan bisschop Van Luyn van het bisdom Rot terdam. De handtekeningen staan onder een verklaring waarin de bisschop wordt ge vraagd pater Vervooren, sinds 1993 pastor van de Willibrord kerk voor de parochie te behou den. Vervooren werd vijf okto ber op staande voet ontslagen omdat hij onrust in de parochie zou hebben gebracht. Boven dien had hij zich tegenover de pers diverse keren negatief over de politiek van het bisdom uit gelaten. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen te Ridderkerk G D Kamp huis te Apeldoorn; te Urk P.J. Stam te Katwijk aan Zee. GEREF.KERKEN Beroepen: te Coevorden drs. H. Na gelhout te Bedum. CHR. GEREF. KERKEN Benoemd: te Amsterdam-Nieuw West als evangelist D.B. van Noord, wo nende te Amsterdam, die deze be noeming heeft aangenomen GEREF.GEMEENTEN Beroepen: te Emmeloord P. Mulder te Capelle aan den IJssel-Middelwa- sluit over het homohuwelijk uit te stellen. Bovendien ziet het sy nodebestuur geen theologische argumenten die tegen het inze genen van levensverbintenissen tussen twee mannen of twee vrouwen pleiten. Het roept wel op tot een bezinning op relaties in het algemeen en op de vraag of de kerkelijke inzegening daarvan aan regels moet wor den gebonden. Inhoudelijk hebben de mees te lutheranen geen enkel pro bleem met de inzegening van niet-huwelijkse relaties. In 1972 sprak de synode al uit dat „ho mofilie geen bezwaar vormt voor de toelating tot het (pre- dik-)ambt". Tot nu toe hebben echter alleen de remonstranten formeel hun zegen aan het ker kelijk homohuwelijk gegeven. Oosttimorese bisschop wint vrijheidsprijs LONDEN ANP De Oosttimorese bisschop Car los Ximencs Belo heeft de John Humphrey Vrijheidsprijs gekre gen voor zijn inzet voor men senrechten en verzoening in Oost-Timor. De 47-jarige bis schop is een van de belangrijk ste vertolkers van de onvrede onder de bevolking van de voormalige Portugese kolonie, die in 1975 door het Indonesi sche leger onder de voet werd gelopen. Belo neemt de Canadese prijs, genoemd naar een Cana dese voorvechter van mensen rechten die betrokken was bij de opstelling van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. op 10 december in ontvangst. Aan de onderschei ding is een geldbedrag van 30.000 Canadese dollars (37.500 gulden) verbonden. Belo was dit jaar ook voorge dragen voor de Nobelprijs voor de Vrede maar zag die presti gieuze onderscheiding aan zijn neus voorbijgaan. DE KERKBLADEN Het centrum van Noordwij- kerhout stond vorige maand 'bol van de kermis', schrijft pastor drs. Jac. Kerklaan in 't Jo-vi-aal-venster, het blad van de Jozef-, Victor- en H. Hart parochies in het bollendorp. „De apparatuur is zwaar ge professionaliseerd en heel an ders dan in het verleden", stel de de priester persoonlijk vast. „In mijn jeugd bestond de kermis uit de draai molen met bakjes, een ballen- en een schiet tent. Dan had je de hoofdscho tel gehad." Tegen woordig is de kermis 'een high- technic park. waar je in de tor nado op je kop gezet kan worden, je je heen en weer kan laten schudden in psychodelisch licht en zoek maar uit'. Toen hij op het kermister rein liep, zag Kerklaan veel jonge mensen. „Je zou er de Jozefkerk een paar keer mee kunnen vullen, maar dat kun je 'schudden'. Hoe komt dat toch? Speelt de kerk niet in op het huidige levensgevoel?" Die verklaring lijkt Kerklaan wat al te simpel. Maar toch...: „Wij zeggen wel zo gemakke lijk: 'De jonge mensen verlaten de kerk'. Als wij deze stelling eens zouden omdraaien? De kerk verlaat de jonge mensen. Laat ik uitgaan van mijzelf. Minstens vijftig procent van de huwelijken die ik de laatste drie jaar heb ingezegend, zou ik eigenlijk niet hebben mogen inzegenen, want ze hebben sa- Rijnlandse Kerkbode ONTMOETING 199S gggpetrus iNFCQQg mengewoond of in hun lief desleven 'spulletjes' gebruikt die op de kerkelijke zwarte lijst staan. Ik zou 20 procent van de gelovigen die ter commu nie gaan, de communie moe ten weigeren omdat zij zich niet houden aan de spelregels van de kerkelijke hiëarchie. En toch... Van harte zegen ik die huwelijken, geef ik de communie. Met mij doen dat 99 procent van de pasto res. Ik vertik het om op de 'stoel' van God te gaan zitten en uit te maken wat goed is en wat niet goed is. Het mag toch niet waar zijn, wat een jon gen mij weet te vertellen: 'De kerk is al leen maar ge boden en ver boden.' Neen, lieve mensen, het gaat om God die liefde is. Hij behoort tot ons mens-zijn, opdat wij als gelukkige mensen in liefde en vrede met elkaar kunnen leven. In zijn naam gelukkig zijn met elkaar, van elkaar en van het leven genieten. Als het moeilijk wordt te ervaren, dat je er niet alleen voor staat en dat God je ook nabij wil zijn in de mensen die in zijn naam jou helpen, steunen en be moedigen." We leven nu in andere tij den, weet ook Kerklaan. „Het tijdperk van de draaimolen met bakjes is voorbij. Ik houd het bij de kerkvader Augusti- nus, die ons weet te vertellen: Heb lief en doe dan maar wat je wil'. (Als je echt liefhebt, doe je alleen maar goed). Blijft voor mij staan: Gos is en blijft een groot goed voor jong en oud." LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-535635 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-51280: Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-51280: DIRECTIE B. M. Essenberg, G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) .n !:!1R Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 ia IAMEI 071-5 a(jres 1 i ssing 51 (AND 071- HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, 1 G van der Post (adjunct) PUBUC RELATIONS W. H C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post. REDACTIE G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden A.J.B M. Brandenburg, chef eindredactie regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chèf binnen-, buitenland, eco kuns RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17u CHUI 071-5 mi ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom betaling) VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTES/f" Voor mensen die moeilijk lezen, sledl ize S hebben of blind zijn (of een andere* ipra| dicap hebben), is een samenvatting' regionale nieuws uit het Leidsch Dag! geluidscassette beschikbaar. Voor info 0486-482345 (Centrum voor Gesprot W I tuur, Grave). feke H U I i|: Ml Iziji -el ZIEKEN ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconesse en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178) dagelijks 14 30-15 15 uur en 19.00-19 45 uur Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, votf g ners bovendien van 10 30 -11.15 uur en van 19 45 - 21 00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30i na overleg met de dienstdoende verpleegkundige Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoend» schc pleegkundige. (23 Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur jje RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, k en II daarnaast ook 1115—12.00 uur. Kraamafdeling 14.30-15 30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tol uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag) Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 18.30-19.00 uur Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel 0172-463131) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18 30-19.30 uur, en II daarnaast ook 11.15—12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 18.30-19 30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00* Iger leen Partners/echtgenoten met kinderen. koi Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur. uit» voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een rui^ zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur: oogheelkun j2j heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. iren Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.« uun babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak. 'hel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 14