Nieuw huis voor tien miljoen dieren eschiedenis wijn in beeld Georgette Dee het niet best Cultuur&Kunst Spel Brons houdt publiek in de ban Ultieme dansdroom Jiri Kylian n br VRIJDAG 13 OKTOBER 1995 CHEF GERT VISSER, 071-5356441 Grootste museumproject in Nederland van na de oorlog MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Schubert programma, van de Stichting Cornelis de Vlaming met Willem Brons, fortepiano Gehoord: 12/10, de Oudshoornse kerk, Alphen aan den Rijn. Stichting Cornelis de Vla ming had zijn tweede lus trum niet glansrijker kunnen bekronen, met een Schuber- tiade bij uitstek. In een niet al te grote ruimte vol liefheb bers maakte Willem Brons achter een prachtige authen tieke pianoforte de histori sche Oudshoornse kerk tot een intieme 19e-eeuwse sa lon. In de schitterende, maar gigantisch moeilijke Sonate in A hield Brons de luisteraar van de eerste tot de laatste noot totaal in de ban met zijn hypnotiserende spel. Het zachtste fluweel, melancho lisch omfloerst klokkenspel, een scala aan zeldzaam mooie klankkleuren, dans en beweging, 'klinkende ener gie": de waarachtige symbio se Schubert-Brons! Wat is de Stichting nog meer van plan? Kan dit ni veau dit jubileumjaar lang worden volgehouden; je zou het haast betwijfelen. Elke maand krijgt Alphen een concert waarop één componist centraal staat. Zo zal in november het 'Camilli Kwartet' Haydn belichten, in december betreedt met het 'Amati Ensemble' Mozart de Oudshoornse kerk. Van Beethoven laat zich horen fe bruari 1996 en Chopin sluit de rij in maart. Elk concert wordt niet zozeer geken merkt door bijzonder en wei nig uitgevoerd werk, maar juist door vertrouwde en ge liefde composities, een feest der herkenning dus. Met dit aanbod heeft Cornelis de Vlaming twee pijlen op z'n boog: trouwe abonnements houders plezieren en nieuwe abonnementshouders wer ven. Volgens mij gaat dat lukken! Vervolg van voorpagina Het nieuwe Nationaal Natuurhistorisch Museum (NNM) in Leiden wordt een slim, ultramodern gebouw, zonder veel overbodige poespas. Een gebouw ook met een heel bijzonder uiterlijk: een 60 meter hoge magazijntoren, zonder ramen, met een oppervlak dat er uitziet als een slangehuid, een loopbrug bekleed met zebraprint en kantoorgebouwen, afgewerkt met terra-cotta of staal, met een zonwering die zich manifesteert als het groen blauwe verenkleed van een pauw. Het zal straks meteen voor ie dereen duidelijk zijn: hier, in dit complex, is de belangrijkste na tuurhistorische collectie van ons land ondergebracht. Een nieuw onderdak voor wel een miljoen opgezette vogels, vis sen, insecten, reptielen, zoog dieren, planten, gesteenten en mineralen. Met de bouw en de inrichting van het Nationaal Natuurhisto risch Museum, inclusief de res tauratie van het 17de eeuwse Pesthuis, is een bedrag gemoeid van 125 miljoen gulden. Het gaat om het grootste museale project in Nederland van na de oorlog. De nieuwbouw moet in het voorjaar van 1997 klaar zijn, waarna het museum in de loop van 1998 de deuren voor het publiek zal openen. Nederland beschikt dan over een Nationaal Natuurhistorisch Museum dat zich, volgens eigen zeggen, kan meten met de grote weten schapsmusea in Europa. In het nieuwe museumcom plex, ontworpen door de Leidse architect Fons Verheijen, wordt het eeuwenoude Pesthuis via een 80 meter lange loopbrug over de Darwinweg verbonden met de moderne nieuwbouw die voldoet aan de hoogste ei sen op het gebied van collectie beheer en wetenschappelijk on derzoek. De publieksentree van het museum is gesitueerd in het Pesthuis. In het eeuwenoude gebouw zijn onder meer een restaurant, een zaal voor wisse lende tentoonstellingen, een auditorium, museumwinkel en een Natuur Informatie Centrum ondergebracht. Schatkamer In het Pesthuis lonkt ook de loopbrug, een staalconstructie met wanden in glas en ze braprint, die voert naar de nieuwbouw. Daar aangekomen wordt de museumbezoeker meteen overweldigd door een keur aan opgezette dieren, planten en geraamten die een kleurig beeld geven van de wonderbaarlijke verscheiden heid in de natuur. Het interieur van de nieuwbouw wordt ver der uiterst sober. Rondom de magazijntoren is een aantal tentoonstellingszalen gesitueerd. De evolutie, hoe de 'fabriek aarde' functioneert, de diversiteit in levensvormen en ecosystemen als het tropisch re genwoud zijn enkele van de za ken die in de permanente expo sitie uitgebreid aan bod komen. Hier zal het museum ook haar recent verworven topstukken tonen, zoals de Edmontosaurus (dinosaurus), de vliegende sau riër, de maanhagedis en het fos siele skelet van een oerpaardje, alle tientallen miljoen jaren oud. Waardevolle en zeldzame stukken, waaronder recent uit gestorven dieren en kostbare Een impressie van de entreehal in het nieuwe Nationaal Natuurhistorisch Museum waar de museumbezoeker wordt overweldigd door de wonder baarlijke verscheidenheid in de natuur. illustratie wim hoogstraten edelstenen, worden geëxpo seerd in een streng beveiligde schatkamer. Toren In de nieuwbouw zijn verder la boratoria, de bibliotheek, een filmzaal en kantoren voor de wetenschappelijke staf onder gebracht. Centraal in het com plex staat de 60 meter hoge ma gazijntoren, waarin de zoölogi sche en geologische collecties van het museum onder optima le klimatologische condities worden bewaard. Extra dikke, betonnen muren en een verwarmde spouwcon structie zorgen er voor dat de temperatuur en luchtvochtig heid in de toren optimaal en constant blijven, zonder dat hiervoor een kostbare aircondi tioning nodig is. Met het geld dat hiermee is uitgespaard heeft de architect de toren aan de buitenkant mooi kunnen ma ken, zegt hij zelf. De betonge- vels, zonder ramen, worden be kleed met roestvrijstalen pane len die elkaar dakpansgewijs overlappen. Zo krijgt de toren een markant uiterlijk dat zich manifesteert als de geschubde huid van een slang. Verheijen maakt een vergelijking met de roestvrijstalen toren van het New Yorkse Chrysler Building. Chaos De architect heeft zich niet al leen bezig gehouden met het ontwerp van een nieuw muse um maar zich ook bekommerd om de stedebouwkundige situa tie ter plaatse die door hem als „een chaos" wordt gedefini eerd. Het Pesthuis, het muse umcomplex, de toekomstige kantoorbebouwing, het groen en het verkeer in de omgeving worden aaneengesmeed tot een gebied met een heldere struc tuur. Het monumentale Pest huis komt daardoor meer op zichzelf te staan, op een eiland je omringd door water, en met een fraaie museumtuin. Met het begin van de nieuw bouw nadert ook het moment waarop het NNM afscheid neemt van een periode waarin het over zeven gebouwen in de Leidse binnenstad was ver spreid. Morgen en zondag wordt een open huis gehouden. Het publiek kan dan, waar schijnlijk voor het laatst, een kijkje nemen in de museumde pots aan de Raamsteeg en de Hooglandse Kerkgracht. n theatralischer Chansonabend über die Einmaligkeit. Gezien: 12/10, schouwburg, „Leiden. Zo heet deze stad toch? Bij dat woord kan ik me als Duitse wel wat voorstellen. Verschrikkelijk. Dit is toch een universiteitsstad? Nou, daarvan heb ik vanavond in elk geval niets gemerkt." Met deze ouderwetse vorm van 'Publikumbeschimpfung' nam zangeres en diseuse Geor gette Dee gisteravond afscheid van de Leidse schouwburg. Een schouwburg die ternauwernood voor de helft was gevuld. Er kwamen nog twee toegiftjes maar echt zin had de Duitse da me er niet meer in. In Duitsland trekt Dee overal volle zalen, za len die bijna exploderen van en thousiasme. Ik heb haar zien optreden in een tent in Berlijn en daar was ze dynamiet. Hier, bij deze povere belangstelling, een natte voetzoeker. Tijdens deze 'theatrale chansonavond over de eenma ligheid', zoals Dee haar pro gramma 'Für Immer' zelf noemt, ontbrak bij de zangeres het heilige vuur. Maar een zeer klein groepje in de zaal begreep de cynische grappen die ze tus sen de nummers door maakte. Het was alsof Dee stenen in een vijver stond te gooien en er geen plonzen kwamen. De wis selwerking die zij zo nodig heeft, ontbrak. Pas als die wis selwerking er is, stijgt deze chansonniére tot grote hoogte en komt haar vileine humor goed tot zijn recht. Misschien wordt er in dit nieuwe programma wel een beetje teveel gepraat. De zange res wil kennelijk haar levensfilo sofie kwijt en dat is natuurlijk legitiem, maar het publiek komt toch vooral voor haar stem en haar liederen. Daarin ligt Dee's kracht. De liederen die de zangeres in dit programma brengt, zijn tekstueel gezien juweeltjes maar de melodie ervan is niet mee slepend genoeg, ondanks het perfecte pianospel van Dee's vaste begeleider Terry Truck. Ze zijn te zeggerig, te schreeuwerig en de melodielijn is te grilig. Het hoeft niet allemaal zo gelikt melodieus, maar enig houvast is wel noodzakelijk. Bij de vijftien chansons gister avond zaten er zo'n drie of vier waarvan de zaal meteen stil werd. Met haar soms donkere, soms scherpe stem kan Dec als een scheermes langs je hart gaan. Bij een chanson als 'Der Traum vom Fliegen', waarin een dor blad terug wil naar z'n boom, zie je meteen het herfsti ge Berlijn opdoemen, met bla deren die bij droog weer over de brede alleeën buitelen en bij nat weer liggen vastgeplakt als don kere schoppenazen. Met num mers als 'Fur Immer' en 'Das letzte Glas Wein' steekt ze grote diva's als Zarah Leander en Lot te Lenya naar de kroon. Dat soort liederen is Dee op het mannenlijf in vrouwenkleding geschreven. Misschien moet Dee eens op houden met het geslemp van champagne en de kettingroke rij. Natuurlijk is het lachen ge blazen als ze haar haren even wast in de champagnekoeler, maar met grootheid heeft dat niets te maken. Ik zou wel eens willen dat ze stil voor de micro foon bleef staan en alleen maar zong en geen belachelijke dans jes tussendoor maakte. Dee kan je met haar stem kapot zingen, maar ik ben gisteravond heel gebleven. En wat betreft dat minachtende gedoe over Lei den. Ik kan me nog herinneren dat Astor Piazolla hier op de planken stond en die vond het hier echt niet te min. Nee, Georgette Dee 't niet best. RECENSIE MARTIN BUKERK Nederlands Dans Theater, met Bella Figu- ra (première) en Soldatenmis (1980) van Jiri Kylién en Raptus (1988) van Nacho Duato. Gezien 12/10, AT&T Danstheater, Den Haag. Hierna tournee door Neder- „Gewoon, dat je droomt dat je omlaag valt en wakker wordt met een gebroken rib... dan word ik nieuwsgierig". Duidelij ker kan Jiri Kylién zijn fascinatie voor de schemerzone tussen droom en werkelijkheid niet uitbeelden. Verbaal dan, want die schemerzone in dans om zetten is zijn allergrootste gave, die hij in Bella Figura op een - alweer - magistrale manier bot viert op negen dansers, wat lap pen, rode hoepelrokken en een berg licht. Terwijl het publiek binnen- hobbelt, zit niet alleen het or kest te stemmen, maar stem men ook de dansers hun lijf en wat passen nog even haar scherp af. Opeens klinkt de mu ziek op en bevriezen de dan sers, verlaten dan het toneel. Op welk moment de voorstelling nu eigenlijk is aangevangen blijft onduidelijk. Voor Bella Figura - Italiaans voor zowel 'mooi ge zicht' als het 'mooie figuur' dat je kunt slaan - koos Kylién een collage van fraaie andantes uit de late Renaissance en de Ba rok, waaronder delen uit Pergo- lesi's Stabat Mater, Vivaldi's concert voor twee mandolines en andere zondagmorgenmu- ziek. Muziek die alle ruimte laat voor de fantasie die in Bella Fi gura duidelijk aan de macht is. Het is bijna beangstigend hoe Kylién nog steeds opnieuw weet te verrassen met zijn krankzin nige inventiviteit in beweging en vorm. Vondsten die soms van een verrassende eenvoud zijn, zoals een dans met knalro de lange lampekap-rokken met heupstukken en een flinke queue. Barokachtig dus, maar in plaats van een te verwachten stijve, plechtstatige dans hierin laat hij de dansers juist bijna 'streetdance' kronkelen en schokken met de blote bovenlij ven. De dubbelgevulde heupen en kontjes schieten pikant alle kanten op. Op het mandoline-concert treffen we een duet in kenmer kende Kylién-bewegingshumor. Bijna dwangmatig strak de mu ziek volgend bewegen de lede maten staccato, en net telkens in de meest onverwachte rich ting. Het is overigens even meesterlijk welk een grote vrij heid de dansers vinden in Ky- liéns grillige en hypergedetail- leerde materiaal, dat zij net zo soepel en gemakkelijk neerzet ten als het schijngemak waar mee het is gemaakt. Eindelijk iets verschrikkelijk moois in het Holland Dance Festival, de staande ovaties waren dan ook hard en langdurig. Muziekconcours in Rijnsburg runsburg Majorettenpelotons, Drum- en Showbands brengen morgen, zaterdag 14 oktober, een bezoek aan de bloemenveiling Flora in Rijnsburg. Voor de twintigste keer verzorgen 27 vereni gingen een veertigtal optredens. De ochtend is gereserveerd voor de majorettenwedstrijden. 's Middags zijn er bovendien nog mars- en showwedstrijden. Vier showbands strijden voor het eerst om de titel: 'Showkampioen van Zuid Holland'. Het muziekconcours begint om 9 uur en wordt om 20.30 uur afge sloten. li Rijksmuseum van Oudheden A™ De historie van de wijn gaat feel verder terug dan menig 'bbfi iefhebber wel denkt. Weliswaar dew varen het de Fransen die in de orige eeu geschiedenis schre- ren door voor het eerst een offi ce fl iele classificatie te benoemen, htofi naar daaraan vooraf ging eerst nog wel 7000 jaar van wijn- «j louw, wijnhandel en wijncon- won: iumptie. Met name de Grieken mei-: n <je Romeinen hebben veel |edaan aan de ontwikkeling en verbreiding van de wijn. Over lat laatste vooral gaat de ten- I Q| (tonstelling WIJN! WIJN!! WIJN!! I**) die gisteren in het Rijksmuse- ïm voor Oudheden door Wina jjj lorn werd geopend. kmaquette van het nieuwe NNM, ontworpen door de Leidse architect s Verheijen. foto»pr zijn; De expositie geeft een bijzon- Ier aardig beeld van de wijncul- uur in onze klassieke oudheid, ton de hand van gereedschap, erviezen, amforen, voorwerpen in afbeeldingen krijgt de bezoe ker inzicht hoe het er bijvoor- 'eeld bij een Grieks symposium vlit ian toe ging of in een Romeinse roeg. Verder wordt er uitge- ireid aandacht geschonken aan e cultus rond de Griekse wijn- od Dionysos van wie ook een in 'l laar prachtige beelden de ten- e ko. oonstelling sieren. Eveneens t ook anwezig is, in bruikleen van 81 Ni)meegs museum, de in ederland gevonden cantaros an Stevensweert, een zilveren rinkbeker uit de tijd van de :ntn® tomeinen 'Id'5 woi Activiteiten faar het hoeft, in geval van TIN! WIJN!! WIJN!!!, niet bij 'jken alleen te blijven. Mede in et kader van het nieuwe beleid ton het RMO kunnen bezoekers ^?erJlen aan een scala van hviteiten. Zo zijn er rondlei- - n8en- lezingen, proeverijen en lrsussen. Voor kinderen be- mo8ehjkheid om op ".dagen wijnschalen naar deks voorbeeld te beschilde- Speciaal voor de gelegenheid inirlSC'leen'van (de hand van Lu- i b ette Faber-Oostenbroek en Els enis' een fraai boekwerk dat P meer 's dan een catalogus rteei p600' tentoonstelling JL j" aanrader zijn voor eenieder !_8e!nteresseerd in de histo- ee"! müS?nstellinS WW WIJN» van 13 oktober 1995 Wina Born voor een beeldje van wijngod Bacchus. „Dat zoiets frivools als ling als een rijkmuseum wordt belicht is een belangrijke doorbraak." tot 10 maart 1996 in het Rijks museum voor Oudheden. Ope ningstijden: van dinsdag t/m zaterdag van 10.00 tot 17.00 ur en op zon- en feestdagen van 12.00 tot 17.00 uur. Voor de expositie geldt een toeslag van drie gulden op de entreeprijs. wijn nu door zo'n serieuze instel- foto hielco kuipers Inlichtingen over de lezingen, proeverijen, arrangementen en schildermiddagen bij het museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19