Cultuur Kunst Antje, het krom gebochelde creatuur ff Drie tenoren gaan op wereldtournee Politionele actie verbeeld in Rotterdams museum ewondering Italië wil gestolen kunst terug DONDERDAG 12 OKTOBER 1995 I CHEF «GERT VISSER, 0 Monniken brengen nieuwe CD uit madrid Nadat zij al bijna twee jaar alle verkoopcijfers hebben gebroken met hun CD's van Gregoriaanse muziek, hebben de Benedictijnen van het Spaanse klooster Santo Domingo de Silos een nieuwe CD uitgebracht. De eerste CD van de benedictijnen was over de hele wereld een succes. Eind 1993, begin 1994 was de CD met 350.000 exemplaren negen weken lang de bestver kochte muziekdrager in Spanje. De 36 koorleden vergaarden met hun kerkmuziek al twee platina en twee gouden platen. Kaarten voor Dans Theater leiden Voor de balletvoorstelling door het Nederlands Dans Theater 2 op 21 oktober in Den Haag zijn tot zaterdag kaarten (inclusief busvervoer) te koop bij K&O in Leiden (Oude Vest 45). Het gaat om het programma getiteld 'Jonge choreografen', dat wordt opgevoerd in het AT&T-Danstheater. De voorstelling be staat uit werken van Paul Lightfoot, Johan Inger Inger en Paul Delacroix. 2 Unlimited in actie rotterdam 2 Unlimited brengt speciaal ten bate van het initia tief 'Stem voor Streetkids' van de Voorlichtingsdienst Ontwikke lingssamenwerking een song uit. Het nummer zal voor het eerst te horen zijn tijdens de Mega Music Dance Experience, die Hit- Radio Veronica 16 december in de Jaarbeurshallen in Utrecht organiseert en live via de radio en Internet is te volgen. Tien jon geren krijgen de kans op te treden met 2 Unlimited. Om in aan merking te komen moeten ze een ontwerp maken voor de hoes van de cd 'De Streetkids song' en die voor eind november op sturen naar HitRadio Veronica, Postbus 22700,1202 CP Hilver sum. Historische roman over onbekende directrice Leidse Schouwburg Bij de Leidse Schouwburg hadden ze tot voor kort nog nooit van haar gehoord. De kleindochter van Jacobus van Rijndorp, Anna Barnard, 'een krom, gebocheld creatuur'. Daphne Meijer schreef een historische roman over deze vrouw, die halverwege de achttiende eeuw directrice was van het theater aan de Oude Vest. arrogante vrouw. Haar zus Adriana dook overal op. Er werd altijd vanuit gegaan dat zij een soort straatprostituee was, een oninteressant Figuur. Maar ik vind haar wel interessant, om dat ik ontdekte dat ze op 21-ja rige leeftijd een toneelstukje schreef. Weliswaar een lullig kluchtje, maar toch De drie tenoren, Luciano Pa- varotti, Placido Domingo en Jo sé Carreras, hebben gisteren aangekondigd dat ze voor het eerst een gezamenlijke wereld tournee gaan maken. De bekendste opera-zangers ter wereld geven vanaf medio 1996 vijf concerten waarbij 300.000 bezoekers worden ver wacht. De drie mannen konden het eerder niet eens worden over een gezamenlijke tournee. De agenda's konden niet op el kaar worden afgestemd, zo zei den ze. Ingewijden gaven echter aan dat een botsing van de niet geringe ego's de oorzaak was. De Italiaan en twee Spanjaar den treden in juni op in Tokyo, in juli in Londen en New York, in augustus in München en in maart 1997 in het Australische Melbourne. De toegangskaarten zullen naar verwachting binnen enkele dagen zijn uitverkocht. In 1990 traden de drie op in Rome, ter gelegenheid van het wereldkampioenschap voetbal in Italië, en vier jaar later in Los Angeles. De concerten leverden vele miljoenen aan royalties op en de cd bereikte koopcijfers. Meijer kwam op het spoor van Anna Barnard tijdens een on derzoek voor een doctoraal scriptie over Jacobus van Rijn, de grondlegger van de Leidse Schouwburg. Kleine verwijzin gen in oude archiefstukken wakkerden haar interesse aan. Gaandeweg werd de familie van Jacob van Rijndorp steeds belangrijker." Toen haar doctoraalscriptie af was, besloot de Neerlandica het surplus aan gevonden materiaal te gebruiken als uitgangspunt voor een historische roman. An na, 'juffrouw Antje', Barnard is de hoofdfiguur in deze roman, getiteld 'Het plezier van de dui vel'. Het is het tweede boek van Meijer, die in 1993 debuteerde met de autobiografisch getinte roman 'Resten van de Eeuw'. Dit boek is een verslag van de zoektocht naar haar joodse identiteit. Veel is er niet bekend over het leven van Antje Barnard. Maar dat gaf Meijer juist de gelegen heid om er lustig op los te fan taseren. Het feit dat Antje een misvormd, onooglijk wezen was sprak daarbij nog wel het meest tot de verbeelding. Ze was de dochter van Isabella van Rijn dorp, die van 1758 tot 1770 de scpeter zwaaide in de Leidse Schouwburg. „Over de vrouwen in die familie waren in de stuk ken veel meer intieme details te vinden dan over Jacob van Rijn dorp. De moeder van Antje stond bekend als een gierige, Kapelletje Meijers speurwerk leverde ech ter niet veel meer op dan een reeks soortgelijke kleine feitjes. „Nee, uiteindelijk is er niet zo veel uitgekomen. De geboorte datum van Antje heb ik gevon den, maar haar sterfdag is on bekend gebleven. In het testa ment van Isabella stond dat al haar bezittingen naar Antje overgingen, dus ze is directrice van de schouwburg geweest. En ze is ook echt getrouwd geweest met Louis Barnard. In 1768 trad ze met hem in het huwelijk, in een kapelletje achter de schouwburg. Maar wat ik over Antje heb geschreven is groten deels bij elkaar gefantaseerd. De geschiedenis van haar en haar familie is een puzzel met maar weinig stukjes." Van het leven van het 'krom gebochelde creatuur' is dan weinig tastbaars overgebleven, maar dat was voor de schrijfster misschien ook juist wel het aan trekkelijke van de zaak. Met een schat aan informatie wordt de fantasie nu eenmaal veel min der snel geprikkeld. „Je hebt lijsten van de stukken die in de schouwburg werden gespeeld, gegevens over de belasting die SCHOUWBUR Een tekening van de achttiende e s Leidse Schouwburg, waar 'juffrouw Antje' enkele jaren de scepter zwaaide. de schouwburg aan het wees huis moest betalen en notariële nou precies deden is onduide lijk.. Dat ongrijpbare moet je re- bij waren, dat blijkt uit stukken in het gemeente-archief. Dat wat ze allemaal betekent waarschijnlijk toch wel dat de huwelijksvoltrekking geen grootscheepse gebeurtenis Antje Barnard is in 'Het ple zier van de duivel' een persoon die vanwege haar mismaakt heid niet op veel steun kon re kenen van haar familie. Haar 'boze' moeder had haar het liefst willen verstoten, maar haar vader voorkomt dit. Als 47- jarige vrouw trouwt ze met Louis Barnard, die dit louter doet vanwege goede financiële perspectieven. „Antje is ge trouwd zonder dat er getuigen Na een paar jaar huwelijk ver laat Antje haar man om de ac teur Jacob Neyts achterna te reizen. Een Vlaamse operist die ook echt heeft bestaan en in die tijd met een gezelschap in de Leidse schouwburg heeft opge treden. Ze zoekt Neyts op in Amsterdam en stelt hem voor om in België gezamenlijk een nieuw theater te beginnen. De plannen worden echter ge dwarsboomd door een brand in de Amsterdamse Schouwburg. Bij die brand, ook een historisch feit (11 mei 1772), vallen tiental len doden. Antje is in het boek een van de weinigen die aan de vlammen weet te ontkomen. Om in 'Het plezier van de duivel' een goed tijdsbeeld te schetsen is het boek geschreven in de taal van de achttiende eeuw. Een taal die doorspekt is met Franse en half-Franse woorden, zoals 'derangeren' en 'accompagneren'. „Dat was echt heel leuk om te uit te zoe ken. Ik heb hele lijsten aange legd van woorden die ik in de archieven tegenkwam en daar na gecontroleerd of ze echt uit die tijd afkomstig waren." Voor beschrijvingen van het Leidse straatbeeld is Meijer, die in Amsterdam woont, ook ge heel afgegaan op informatie uit oude boeken en pamfletten. „Dat moest wel, want ik ken i,eiden helemaal niet. Ik ben al leen een keer rond gaan kijken in de omgeving van de schouw burg. Maar daar heb je verder weinig aan, want alles is daar zo veranderd." 'Het plezier van de duivel', uitgeverij Nijgh en Van Dit- mar; 188 blz., prijs 34,90 gul- In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag is het de beurt aan Leidenaar Wim van der Pluijm (58), oud medewerker van de Rotogravure.Voor wie de hongerwinter daadwerkelijk heeft meegemaakt zegt zo'n schaal met aardappelen wel wat." Met Jan van Zonneveld maakte ik S kennis in 1980 tijdens mijn periode als raadslid voor de PvdA. Ooit werkte hij net als ik bij de Rotogravure en wel als retoucheur. Dat wil dus zeggen dat hij de foto's voor bijvoorbeeld Panorama of de prenten voor Openbaar Kunstbezit bijwerkte op kleur. Daar moet je gevoel voor hebben en dat had hij. Hij belde mij met het verzoek of ik wilde bemiddelen voor een tentoonstelling van zijn schilderijen. Hij was toen al 80 jaar en het was voor hem 'nu of nooit'. Ik heb met graagte voldaan aan die wens. Je kon in die tijd nog een beroep doen op de pot Initiatieven Burgerij. Er kwam een subsidie los van duizend gulden en Jan kon zijn werk exposeren in De Waag. Als dank voor mijn hulp schonk Van Zonneveld mij het schilderij De Zwarte Aardappelen. Dat had hij gemaakt in 1945, vlak na de bevrijding. Voor wie de hongerwinter daadwerkelijk heeft meegemaakt - en wij hadden het thuis toen ook slecht, hoor - zegt zo'n schaal met aardappelen wel wat. Dat werd beschouwd als een heuse lekkernij Enfin, voor mij heeft het in elk geval een hoge gevoelswaarde, want er zit een verhaal achter. Nog los van het feit dat ik een liefhebber ben van stillevens en deze bijzonder mooi is geschilderd. Als je van „De expositie 'Agressi II: Opera tie Kraai' geeft een veel harder beeld van de tweede politionele actie dan de Nederlandse rege ring het thuisfront altijd heeft geschetst", zegt fotohistoricus Louis Zweers. „Of deze gecen sureerde foto's destijds invloed zouden hebben gehad op de politieke besluitvorming in Ne derland, is moeilijk te zeggen. Maar van oorlogsfoto's staat in elk geval een ding vast: één pak kend beeld kan de publieke opi nie volledig laten omslaan." De tentoonstelling 'Agressi II: Operatie Kraai', die tot 11 febru ari te zien is in het Rotterdams Museum voor Volkenkunde, is vernoemd naar de Indonesische betiteling van de tweede poli tionele actie. Het Rotterdams Museum voor Volkenkunde laat een kleine honderd vergeten beelden zien van deze koloniale oorlog van het Nederlands-Indi sche leger op Midden-Java en Oost-Sumatra. Onder aanvoe ring van generaal Spoor grepen legereenheden daar tussen 19 december 1948 en 5 januari 1949 hardhandig in. Het hoofd doel was de ontzetting van Djokjakarta, waar toenmalige Indonesische kopstukken als generaal Sukarno en generaal Hatta zich ophielden. De voorlaatste fase van de Nederlandse overheersing in Indonesië is meer dan vijfen veertig jaar goeddeels aan het zicht onttrokken gebleven. Het is aan fotohistoricus Louis Zweers te danken dat dit hoofd stuk uit de koloniale geschiede nis van Nederland eindelijk in beeld is gebracht. In januari stuitte Zweers bij toeval op dui zenden negatieven en zesdui zend foto's van het omstreden Nederlandse optreden op Java en Sumatra. Samen met de Rot terdamse Indonesië-conserva- tor Anneke Veldhuisen-Dja- jasoebrata stelde Zweers uit dit materiaal een overzicht samen. Een handjevol legerfotografen documenteerde de tweede poli tionele actie namens de Neder landse overheid. Slechts drie van hun opnamen kwamen door de censuur en haalden in december 1948 de krant of een geïllustreerd tijdschrift. De ne gatieven en afdrukken werden echter niet vernietigd, maar be landden in het Algemeen Rijks archief in Den Haag. Uit schrif telijke documenten over de tweede politionele actie die Zweers aantrof - een deel ervan is ook op de expositie te zien - blijkt dat bevelhebber generaal Spoor zijn officieren persoonlijk opdracht gaf alle foto's te cen- Wandelend langs de witte pa nelen in de expositieruimte geeft Zweers tekst en uitleg over deze periode uit de koloniale geschiedenis. Ter hoogte van foto 89 houdt de historicus na drukkelijk halt. „Deze opname van sergeant A.J.M. Loomans heeft voor mij grote betekenis", zegt hij. „Voor het eerst is nu het gebouw in de Sumatraanse stad Sidikalang te zien waar de Inlichtingendienst verhoren af nam." De zwart-witvergroting waar Zweers op wijst is in janu ari 1949 op Oost-Sumatra ge maakt. De albeelding toont vijf Indonesiërs, zittend op de grond voor een houten gebouw. Gehavende kleding, handen ge boeid achter de rug, doodsangst op hun getekende, gezwollen gezichten. De republikeinen worden bewaakt door twee ge wapende Hollandse militairen, die vanaf de veranda op de krijgsgevangenen neerkijken. „Dit tafereel geeft een vol strekt ander beeld van het Ne derlandse optreden in Indone sië dan de media in december 1948 lieten zien. Die plaatsten op hun voorpagina's foto's van vergezichten en stranden met wuivende palmen, of afbeeldin gen van dorpelingen die breed- lachend sigaretten aannamen van blozende Nederlandse sol daten." Tijdens oorlog 1500 werken weg dichtbij kijkt, ben je geneigd om het zand van de aardappels af te vegen, zo levensecht zien ze eruit. Later heb ik nog een paar stillevens van hem gekocht. Die met die bokkingen en die daar met de peen en uien, de ingrediënten voor de echte Leidse hutspot. Opnieuw zo'n olieverfschilderij met een verhaal er achter. Jan van Zonneveld is dan ook een echte Leienaar. Toen hij in de Van der Willigenhof woonde, in Zuid west, haalde ik hem na de dood van zijn vrouw wel eens op. Kwam hij eten en een borreltje drinken. Ja, hij leeft nog steeds. Is nu 95 jaar en zit in een verzorgingstehuis in Warmond. Ik ga nog wel eens op bezoek, maar hij is helaas dermate gedementeerd dat hij niet het flauwste benul heeft wie je bent of wat je komt doen. Jammer, ja- Echt doorgebroken naar het grote publiek is Jan van Zonneveld niet. Of beter gezegd, nog niet. Want dat kan er altijd nog een keer van komen, dat weet je maar nooit. Ik denk dat hij in totaal zo'n honderd schilderijen heeft gemaakt. Niet alleen stillevens, ook koetjes, landschappen, portretten en zelfportretten. Over de waarde van zijn werk kan ik moeilijk oordelen. Vind ik ook niet zo belangrijk. Die vijf die ik heb hangen, gaan in elk geval nooit de deur uit. Daarvoor ben ik er te zeer aan gehecht. Schilderen doe ik zelf trouwens ook heel graag. Tot nu toe lag mijn produktie niet hoog, zo'n twee werkjes per jaar. Maar daar komt binnenkort wel verandering in. Over twee weken ga ik in de VUT en dan heb ik alle tijd om me eens in de schilderskunst te verdiepen. Hoewel, mijn vrouw vind dat ik eerst de trap in de kamer maar eens moet doen. Die is hoognodig aan een verfje toe.' foto holvast/mark lamers Italië heeft een catalogus gepubliceerd met 1.500 kunstwerken die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gestolen. De Italianen hopen dat deze publi- katie leidt tot tips over de plaats waar de kunst schatten zich nu bevinden. In de catalogus staan gestolen werken van on der meer Botticelli, Holbein, Rembrandt en Ru bens. Een van de belangrijkste objecten is Mi chelangelo's gebeeldhouwde masker van een faun, dat in augustus 1944 door een terugtrek kende Duitse infanterie-divisie uit een kasteel bij Arezzo werd meegenomen. „Ligt het masker in de opslagkamer van een of ander Duits museum?", vroeg minister van cul tuur Antonio Paolucci op een persconferentie. „Of ligt het in een particulier huis, of in de op slagkamer van een Russisch museum?" Het Rode Leger nam veel van wat de Duitse troepen had den geroofd, mee naar Rusland. De meeste vermiste kunstwerken zijn gestolen door Duitse soldaten, zoals het schilderij 'Drievuldigheid' dat Alesso Baldovinetti in 1450 maakte. Het was in particulier bezit totdat de 16de gewapende divisie van de SS langskwam en het schilderij in de lente van 1944 uit een huis in het Toscaanse Lucca van de muur haalde. Maar ook de Geallieerden maakten zich schul dig aan kunstroof. Bij sommige vermissingen is de oorzaak onbekend. Zo verdween temidden van de verwarring over de Italiaanse capitulatie in 1943 een portret van Dante dat in de zestiende sgen takt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21