Gouden Boekjes op weg
naar gouden jubileum
Cultuur&Kunst
Heksen in Filmmuseum
Artiesten in kerk
Inhoud 'nieuwe' CD
Beatles uitgelekt
'S
Alan Parsons
als muzikaal
'behanger'
Cézanne verovert weer de wereld
Gestolen
Dali's
gevonden
'Bold in concert' minder beautiful
MAANDAG 9 OKTOBER 1995
GERT VISSER. 071-356441
Succesvolle opening kunstbeurs PAN
Amsterdam De nationale kunst- en antiekbeurs PAN Amster
dam heeft een succesvol openingsweekeinde achter de rug. Zo'n
10.000 mensen bezochten zaterdag en zondag het evenement in
de RAI dat tot en met 15 oktober duurt. Volgens de organisatie
verkochten de deelnemers 'verrassend goed'. Zo verwisselde een
winterlandschap van de zeventiende-eeuwse meester Isack van
Ostade van eigenaar. Hoeveel er voor is neergeteld, is niet be
kend, maar de vraagprijs bedroeg een slordige 1,5 miljoen gul
den. Verder ging meteen al tijdens de openingsbijeenkomst een
herontdekt schilderij van Jan Sluijters voor een onbekend be
drag van de hand.
Rembrandt en Jan Steen op veiling
londen Het veilinghuis Sotheby's veilt op 6 december in Lon
den het schilderij 'Rustende Cupido' van Rembrandt en twee
werken van Jan Steen. De kunstwerken maken deel uit van een
collectie oude meesters die barones Gabrielle Bentinck-Thys-
sen-Bornemisza, weduwe van een Nederlandse diplomaat, van
de hand doet. De waarde van het in 1634 geschilderde doek van
Rembrandt wordt op 4 tot 5 miljoen pond (ruim 10 tot 12,5 mil
joen gulden) geschat. De twee werken van Jan Steen die worden
geveild, zijn De eendenverkoper en De kwakzalver.
Het Nederlands Filmmuseum
in het Amsterdamse Vondel-
paark heeft tijdens de herfstva
kantie een spannende familie
voorstelling op het programma
staan. Van woensdag 18 tot en
met zondag 22 oktober staat,
steeds om 15.00 uur, het muse
um in het teken van Heksen.
Deze voorstelling is een combi
natie van film, theater en mu
ziek.
Middelpunt van de voorstel
ling zijn vier ingekleurde, zwij
gende films uit de archieven
van het Nederlands Filmmuse
um. Tussen de bedrijven door is
Marianne van der Staay in actie
te zien als de heks Claartje Teu
tebelle. Zij zingt en bespeelt het
Wonderorgel tijdens de films.
Ton van Erp is te zien als Willie
Pan. Van Erp schreef de muziek
bij de films en speelt op contra
bas en pandemonium, een zelf
vervaardigd instrument met
metalen slagvoorwerpen, sire
nes en andere hulpstukken.
Hiermee zorgt hij voor een
overweldigend en verrassend
geluidsdecor. Na de pauze
wordt één van de vier films her
haald en mogen de kinderen
met hulp van Claartje en Willie,
zelf muziek maken.
Magie vormt de rode draad in
de voorstelling Heksen. In Het
Fotoalbum, een Franse film uit
1905, brengt een tovenaar aller
lei figuren uit een prentenboek
tot leven. In Un Locataire Dia-
bolique (Frankrijk 1908) huurt
een man een kamer en tovert
vervolgens alles wat hij nodig
heeft uit zijn koffer, inclusief
zijn familie. Physique Diable
(Frankrijk 1912) toont de duivel
in de weer met een grote kook
pot. La Fee Carabossa (1906)
laat zien wat er gebeurt als een
heks écht kwaad wordt.
leiden De Oude Vestkerk in Lei
den is zaterdag officieel in ge
bruik genomen als cultureel cen
trum. Sinds het voorjaar van
1994 worden in deze kerk, die ei
gendom is van de gereformeerde
kerk in Leiden, geen diensten
meer gehouden. Daarvoor wordt
gebruik gemaakt van de Hoog
landse Kerk. Behalve voor klein
schalige concerten die wegens de
restauratie van de Stadsgehoor
zaal moesten worden verplaatst,
is de Oude Vestkerk beschikbaar
voor huurders die onderdak zoe
ken voor culturele evenementen.
Een groot aantal artiesten, onder
wie pianist Maarten Boonstra (op
de foto), luisterde het openings
feest op. Volgend voorjaar wordt
bekeken of er genoeg belangstel
lenden zijn om een van de twee
zalen in de kerk te huren. Mocht
dat niet zo zijn dan wordt de kerk
vermoedelijk verkocht.
FOTO HOLVAST/MARK LAMERS
3. 'Searchin' (au
ditie voor Decca, I januari
1962), 4. Hallelujah, I Love Her
So' (thuisrepetitie als Beatles.
1960), 5. 'Love Me Do' (alterna
tieve versie, 1962), 6. 'Please,
Please Me' (a.v., 1962). 7. "A
Hard Day's Night' (a.v., 1964), 8.
'You Can't Do That' (a.v., 1964),
All My Lovin' (uit Ed Sullivan
Show. 9 februari 1964), 10.
'That'll Be The Day' (Quarry
Men, waarschijnlijk uit 1958).
11. 'You'll Be Mine'
(thuisrepetitie, 1960 of later),
12. 'Cayenne' (nog niet eerder
uitgebracht instrumentaaltje
van Paul McCartney), 13. 'My
Bonnie' (opname voor Polydor,
juni 1961), 14. 'Ain't She Sweet'
(idem Polydor), 15. Cry For A
Shadow' (idem Polydor), 16.
'Three Cool Cats (auditie Dec
ca), 17. 'Sheik Of Araby (auditie
Decca), 18. 'Like Dreamers Do'
(auditie Decca), 19. 'Hello Little
Girl' (auditie Decca), 20. 'Besa-
me Mucho' (auditie voor EMI, 6
juni 1962), 21 'How Do You Do
It' (nog niet eerder uitgebracht,
voor EMI, 4 september 1962),
22. 'One After 909' (nog niet
eerder uitgebracht, 5 maart
1963), 23. 'Lend Me Your Comb'
(opname voor BBC, juli 1963),
24. I'll Get You' (live at London
Palladium, 13 oktober 1963), 25.
'I Saw Her Standing There' (live
voor Zweedse radio, 24 oktober
1963), 26. 'From Me To You'
(idem), 27. 'Money (That's What
I Want)' (idem), 28. 'You Really
Got A Hold On Me' (idem), 29.
'Roll Over Beethoven' (idem),
30. 'You'll Know What To Do'
(nog niet eerder uitgebrachte
akoestische solo van George
Harrison, 13 juni 1964) en 31.
'My Girl Is Red Hot' (Star Club,
Hamburg, eind 1962).
Bij platenmaatschappij EMI
wacht men nog steeds op het
verlossende persbulletin over de
aankomende 'nieuwe' Beatles-
uitgave. Naar fanclubkringen is
de afgelopen weken echter toch
al het een en ander uitgelekt,
zoals de inhoud van de eerste
van de drie dubbel-CD's, die de
Britse televisieserie over 'The
Fabulous Four' (vanaf 26 no
vember op ITV, later elders in
de wereld) zal omlijsten.
De eerste single op Volume
One van 'Beatles Anthology',
verschijningsdatum tot nader
order 20 november, wordt zoals
al eerder aangekondigd, 'Free
As A Bird', met de authentieke
zang van componist John Len-
non en de onlangs ingespeelde
begeleiding van Paul, George en
Ringo. Na deze opening volgen
nog dertig songs, waarvan ove
rigens de echte verzamelaars al
het overgrote deel als 'bootleg'
in hun bezit zal hebben.
Twee miljoen
De Hilversumse vestiging van
EMI gaat ervan uit dat Volume
One uiterlijk maandag 20 no
vember in de winkel zal liggen.
De delen twee en drie verschij
nen in de loop van 1996. De
eerste oplage van de single 'Free
As A Bird' telt twee miljoen
exemplaren. Met de reclame
campagne rond 'Beatles Antho
logy' is een bedrag van bijna
vijftig miljoen gulden gemoeid.
Op het tweede
Spite Of All The Danger' van
The Quarry Men (de eerste
'combi' van John Paul en Geor
ge) uit 1958, sluiten de volgende
Tentoonstelling in Leidse Droomfabriek
Iedereen kent ze, iedereen heeft ze gehad en iedereen
vond ze prachtig. Ze hadden zo'n lekkere harde kaft, die
er met een paar deuken alleen maar op vooruit ging. Een
paar potloodkrassen van een jong vandaaltje deerden de
tekeningen niet. Is dit pure nostalgie of staan de Gouden
Boekjes, die De Bezige Bij vanaf 1947 uitgeeft, nog steeds
hun mannetje in de kinderboekhandel?
leiden susanne lammers
De Gouden Boekjes zijn echt
heel leuk, maar dat weet je pas
weer als je er opnieuw in leest.
Gisteren organiseerde kinder
boekhandel Kraai Ko een ten
toonstellinkje in de Droomfa
briek van (bijna) alle Gouden
Boekjes die in het Nederlands
verschenen zijn. Dat lelijke
exemplaar dat werd uitgegeven
ter gelegenheid van het 700-ja-
rig jubileum van de stad Am
sterdam lag er. Het boekje van
Sambo - dat nooit meer her
drukt zal worden, omdat het
verhaaltje over het jongetje
Sambo met zijn ouders Mambo
en Jambo tegenwoordig niet
meer deugt - lag er. Het cirucs-
hondje Pietepaf lag er ook. En
de gele taxi, Wim die naar
Spanje fietste, en de vijf brand
weermannetjes.
Die vijf brandweermannetjes
kennen alle kinderen die naar
de bijbehorende voorstelling
van Clara Linders waren, allang.
Linders vertelt het verhaaltje,
beeldt het improviserend uit en
laat het publiek de toeters en
bellen doen.
Als ze de kinderen erbij, be
trekt (,,Hoe zat het ook al weer?
roept een goochemerd be
hulpzaam: „Wij hebben dat
boekje!'' Linders maakte deze
voorstelling voor het vijftigjarig
bestaan van uitgeverij De Bezi
ge Bij, vandaar de enorme bijen
die aan het plafond hangen.
Het heeft iets te veel van een
uit de kluiten gewassen kleuter
juffrouwen-act, vooral ook door
een langdradig bijenliedje dat
na elk verhaaltje gezongen
wordt. Maar het is gezellig en
het spreekt de kinderen enorm
aan. Prachtig is het manshoge
'Henkie
de hoorn',
haal vertelt over een jongetje
dat zo graag wil oefenen op zijn
hoorn, maar overal wordt weg
gestuurd. Hij eindigt met zijn
hoorn op zee en redt met zijn
getoeter een pasagiersschip van
schipbreuk. Dan krijgt hij na
tuurlijk een medaille 'Voor Hel
den' en mag een concert geven
met de kapitein van de boot,
waar Linders dan toevallig een
opname van heeft.
Tweedehands
De voorstelling, de enige mani
festatie voor jongere kinderen
deze kinderboekenweek in Lei
den, is een groot succes en
maakt ouders en kinderen lek
ker voor de Gouden Boekjes.
Een run op de verkooptafel is
het resultaat.
Kraai Ko was al heel lang
van plan iets rond de Boekjes te
doen; Helga van Manen, een
van de eigenaars van de kinder
boekhandel, verzamelde ze en
merkte hoe leuk haar eigen kin
deren ze vonden: Bij Kraai Ko
liggen dan ook alle Boekjes die
nog leverbaar zijn, nieuw of
tweedehands.
Je denkt bij een Gouden
Boekje in eerste instantie aan
de allerkleinsten, maar de reeks
is gevarieerder. Favoriet van
Margit van Haasteren, een an
dere Ko, is 'Bij de Indianen', dat
juist voor iets oudere kinderen
heel spannend is. Zij is vooral
weg van de tekeningen van
Amerikaanse landschappen, die
realistischer zijn dan de plaatjes
bij bijvoorbeeld 'Pietepaf of'De
gele taxi.
Tot en met 13 oktober kun
nen kinderen nog meedoen aan
de speurtocht naar de Boekjes
in etalages van winkels op de
Nieuwe Rijn en de Botermarkt.
Sommige winkels maken het
moeilijk. Daar moet je goed
zoeken tussen alle spulletjes die
verder nog uitgestald worden.
Maar er is er één die de hele
etalage op het boekje ingericht
heeft. En wat je kunt winnen als
je alle tien boekjes gevonden
hebt? Een Gouden Boekje na
tuurlijk.
Deelnameformulieren voor
de Gouden-Boekjesspeurtocht
bij: Kinderboekhandel Kraai
Ko, Nieuwe Rijn 94 (ter hoogte
van de Kraaierstraat).
Een tentoonstelling o
parus cees v
De kritieken die Paul Cézanne
oogstte toen hij zijn eerste,
sombere kleuren op het doek
penseelde, waren weinig lo
vend. Kunstkenners brand
merkten zijn werken als 'visule
nachtmerries' en 'wreedheden
in olieverf. Zijn vader, een ban
kier, schamperde: „Mijn beste
Paul, wat schiet je met schilde
ren op? Hoe kun je de natuur
verbeteren"?
Maar anno 1995, bijna negen
tig jaar na zijn dood, gaat Cé
zanne door voor de vader van
de moderne kunst. De pas ge
opende tentoonstelling van zijn
werk trok in Parijs zo veel be
langstellenden dat zich buiten
het Grand Palais lange rijen
wachtenden vormden. Ver
wachting voor de komende
maanden: 400.000 bezoekers.
De afgelopen decennia heeft
Frankrijk vaker het werk ten
toongesteld van één van zijn
meest bewierookte meesters. In
1978 was er ook al een exhibitie
van Cézannes werk in het
Grand Palais, in 1989 in Bale en
een jaar later in zijn geboorte
stad Abc-en-Provence. Maar
r tevoren was er een ten
toonstelling als de huidige.
Tot 7 januari hangen 109 van
zijn schilderijen, 42 aquarellen
en 26 schetsen in de galerieën
van het paleis bij de Champs-
Elysées. Daaronder werken als
'Grandes Baigneuses', zijn
grootste doek, dat vanuit Phila
delphia (VS) werd overgevlogen.
Om de werken bijeen te krij
gen, was de medewerking ver
eist van musea in onder meer
Amerika, Rusland, Australië, Ja
pan en natuurlijk Frankrijk. De
Réunion des Musées Nationaux
(RMN), die de tentoonstelling
heeft georganiseerd, had daar
voor bijna 22 miljoen francs (7
miljoen gulden) nodig. Grootste
post: de verzekering van de
doeken.
Commercie
„We hebben 7,5 miljoen francs
uitgegeven aan verzekerings
premies", zegt Alain Madeleine-
Perdrillat, directeur public rela
tions van de RMN. „Paul Cé
zanne is één der duurste schil
ders ter wereld".
Of de RMN, een semi-over-
heidsinstelling. de kosten eruit
haalt? De directeur denkt van
wel. De verwachte 400.000 be
zoekers alleen zouden de ten
toonstelling al kostendekkend
maken, maar daarnaast hoopt
de RMN een groot aantal voor
werpen te verkopen die zijn af
geleid van Cézannes werk.
Als de deuren van het Grand
Palais op 7 januari voor de
laatste keer dicht gaan, betekent
dat bovendien niet het einde
van de show. Het circus reist
dan verder naar de Tate Gallery
in Londen (8 februari tot 24
april) en het Amerikaanse Phila
delphia Museum of Art (26 mei
tot 18 augustus).
Een indicatie van de onge
kende populariteit van Cézanne
is ook de gretigheid waarmee de
commercie zich op de tentoon
stelling heeft- gestort. De RMN
bracht het boek 'Moi, Paul Cé
zanne' (295 francs) op de markt,
om tot haar verbazing te moe
ten vaststellen dat zich nog 36
andere uitgevers met dergelijke
boeken in het strijdperk hadden
geworpen. En voor de compu-
terslaaf, die zelfs voor zijn infor
matie over een 19de eeuwse
schilder niet buiten zijn scherm
kan, waren er drie CD-rom's
verschenen.
De politie in Arnhem heeft
twee gestolen schilderijen van
Dali opgegraven in de bossen
van de Posbank in Rheden. De
schilderijen werden in d<
nacht van 29 op 30 augustu;
meegenomen uit het Arnhem
se concertgebouw Musis Sa
crum, waar een expositie van
werken van Dali, Chagall er
Miro was. De twee terugge
vonden doeken vertegenwoor
digen een waarde van ruim
600.000 gulden.
Vorige week hield de politic
na uitvoerig ondei^oek een
dertigjarige inwoner van Velp
aan. Deze man bekende dat
hij de schilderijen - Vlucht
naar Egypte en De Drie Wij
zen/De Handkus - in plastic
verpakt had begraven in hel
bos. De politie gaat er van uil
dat de Velpenaar ook betrok
ken is geweest bij de diefstal.
Mogelijk volgen er nog meei
aanhoudingen.
recensie louis du moulin
'The Bold and the Beautiful in concert'.
Met Bobby Eakes, Jeff Trachta, Darlene
Een herhalingsoefening met
minder glans. 'The Bold and
The Beautiful in Concert' was
vorig jaar een doorslaand suc
ces, dus moest er wel snel een
vervolg komen. Zowel de plan
ning als de uitvoering van dit
Amerikaanse 'verzoeknummer'
is evenwel niet zo gelukkig ge
bleken als impresariaat Charles
Aerts had gehoopt. Anders dan
twaalf maanden en twee dagen
geleden bleef daarom gister
avond in Ahoy' de tweede ring
geheel leeg.
De pret bij de naar schatting
4500 fans, van wie zeker 97,5
procent vrouwen, was er overi
gens niet minder om. Maar dat
voor hen dit avondje niet stuk
zou kunnen, werd wel duidelijk
bij de opkomst van Jeff 'Thome'
Trachta na de pauze. De blonde
televisieheld annex zanger werd
nadat het spotlicht hem had
ontdekt in standbeeldpose mi
nutenlang toegezongen alsof hij
zojuist ongehoorde wonderen
had verricht.
Dat juist Jeff zich tot dan als
de zwakste schakel in de hele
3how had gepresenteerd (als ge
volg van zijn verjaardagsfeestje?
was kennelijk 'iedereen' ont
gaan. Tijdens het eerste uur
ging Trachta namelijk herhaal
delijk in de fout door onder
meer zogenaamde anekdotes
niet af te maken en door af te
wijken van de geplande volgor
de. Zijn (duet)partner Bobby
Eakes, via de buis beter bekend
als Macy Alexander, en de Paul
Natte Theater Band reageerden
gelukkig alert en verstandig,
waardoor de sfeerschade be
perkt bleef.
Behalve dat dit keer het
nieuwtje van 'de zingende Bold-
sterren' ervan af was, ontbrak
ook John McCook (Eric Forres
ter). Met hem en de andermaal
aanwezige Darlene Conley (Sal
ly Spectra) was er een jaar gele
den een betere balans in de
show en ook meer open-haard-
romantiek. Zijn afwezigheid,
wegens belangrijke theaterver
plichtingen in Amerika werd ge
deeltelijk opgevangen met een
driedelig nationaal voorpro
gramma van Ben Tamara,
Rob Janszen en Erica, Maurice
Kroon, dat door de zaal maar
moeizaam werd geconsumeerd.
Geen John McCook, daarom
'n tegenvallende belangstelling?
Andere oorzaken lijken belang
rijker. Het niet uitverkopen van
Ahoy' (vorig jaar zelfs twee
maal) heeft niet zozeer te ma
ken met de twee optredens el
ders dit weekeinde (vrijdag Gro
ningen, vanavond in de Zwolse
IJsselhal). Eerder met het feit
dat de sterren er 'ineens' al zijn,
terwijl hun nieuwe albums am
per uit zijn en de reclametam
tam nog niet voor extra (televi-
sie)aandacht heeft kunnen zor
gen. 'Duets 2' van Bobby Eakes
en John Trachta belooft volgens
Arcade-baas André de Raaf wel
zo gewild te worden als zijn
voorganger, waarvoor het ko
ningskoppel voor de onderbre
king 'dubbel platina' (200.000
exemplaren) ontving. „Want
sinds vrijdag zijn er al meer dan
50.000 stuks van verkocht", al
dus de platenbons.
gebouw Den Haag. Verdere
ma 9 okt Groningen (Oosterpoort), di 10
okt Utrecht (Muziekcentrum Vreden-
burg); wo 11 okt Enschede (Muziekcen
trum); do 12 okt Nijmegen (Vereniging)
Het draaide gisteravond in het
Haagse Congresgebouw niet
om de twee vocalisten Chris
Thompson en Peter Beckett.
Evenmin om de hyperactieve
gitarist Ian Bairnson. Nee, de
man op wiens naam het publiek
massaal afkwam, was de zwaar
gebouwde bebaarde figuur op
de achtergrond. Eigenlijk een
verschijning die je eerder het
beroep van patatbakker of die-
renoppasser, dan de status van
rockster toedicht. Alan Parsons.
Hier wat akoestische gitaar spe
lend en daar wat synthesizer-
toetsen beroerend gaf hij in Den
Haag het eerste van een vijftal
Nederlandse concerten.
Op het podium beperkt hij
zich tot de rol van muzikaal re
gisseur en als plaat-artiest is hij
eerder een muzikaal project
ontwikkelaar dan iemand die zo
nodig een expressie van zijn
diepste emoties wil tonen. Het
heeft ook weinig zin Parsons'
muziek op artistieke criteria te
beoordelen. Hij ontwerpt en
plakt muzikaal behang. Maar
dan wel degelijk en slijtvast be
hang. Hotelbehang. Zijn ruim
tien jaar oude deunen 'Old and
Wise' en 'Don't answer me'
hebben inmiddels de status van
evergreen.
In Den Haag werd technisch
perfect gespeeld en gezongen.
Daarbij neemt de nieuwe voca
list, sessiemuzikant Peter Bec
kett, het wat softere, fondanten
- en op de platen vaak door Co
lin Bluntstone gezongen - re
pertoire voor zijn rekening, ter
wijl Chris Thompson voor de
wat pittiger stukken tekent. Wat
voor de lichtshow geldt, geldt
echter ook voor de muziek: ver
bazend high tech, maar ook be
hoorlijk steriel en fantasieloos.
Zelfs de repertoirekeuze over
lapt grotendeels het concert van
vorig jaar in Ahoy' en de afgelo
pen jaar verschenen live-CD.
Ruim een half jaar geleden
had ik het genoegen Parsons in
de studio bij zijn landhuis in het
Engelse Sussex te mogen ont
moeten. Ontzettend aardige
man die boeiend vertelde over
zijn werk met de Beatles en
Pink Floyd. Maar op de vraag
waarom er uit zijn eigen muziek
zo weinig passie sprak, keek hij
even vreemd als een vegetariër
in het abattoir. Waar het bij
Parsons ook in Den Haag aan
ontbreekt, is emotie. Echte mu
zikale emotie. Sentiment is er
daarentegen genoeg. In songs
als 'Time' en 'Limelight' bij
voorbeeld. Het klapgrage pu
bliek neemt daar graag genoe
gen mee. Persoonlijk kies ik er
dan liever voor nog maar eens
de witkwast over m'n oude be
hangetje te halen.