Allemaal aan de kant, 'het busje' komt eraar Het busje komt zo Extra DINSDAG 3 OKTOBER 1995 -iOK Tra-la-lie, tra-la-la... Op de scherpe rand van platenland viert het lied van de koude grond onmiskenbaar zijn come-back. De zegetocht van de Hollandse poldersong lijkt niet meer te stuiten en de ene na de andere hitkraker praalt lang en vooral hoog op Mega Tip en Top. Nieuw fenomeen in de zo luisterrijke wereld van akkoord tot toonsoort en van bargoens tot boers is 'Het busje komt zo' van het gelegenheidsduo Höllenboer uit het Overijsselse Salland. Niet meteen het hoogtepunt van cultuur, maar wellicht juist daarom een getipte superhit. Twee weken geleden kwam de single-cd ervan uit. Op voorhand waren er al drieduizend van verkocht. Uiteindelijk moeten dat er een veelvoud van worden. De schattingen zijn duizelingwekkend en lopen uiteen van vijftig- tot honderdduizend exemplaren. 'Het busje' lijkt door zijn remmen getrapt, maar staat tevens model voor de aardverschuiving in Nederland muziekland. ers De id. 'F; ad al In he ier ro »t on; len b topt rov Wen jartij Dlettt ichts wegh ispar aar V jen t i lort in Ba jnse- je re klslir Iknit L( Ivoet ia he jn in itie i: |at Z' ecrei a in litse rom een :hap dun imel loon Het gelegenheid$aar Höllenboer: „Hel jn je is in onze oger kelijk de lullighei top. Zonderonde gende boodschap 1 Vaak hebben we**" onze nummers "r. dubbele bodem pakt. Soms een dubbele. Maar rrr*** 'Het Busje'zak jeANp leen maar door d^— demheen." v. n FOTO Opmars van de Hollandse poldersong niet meer te stuiten n Fe nmii TlOgi i Neui er. 1 fi he ver! het de 1 an f gem Het gaat goed, beter, best met het lied van eigen bodem. Hoe heel anders dan vroeger, waar de jeugd zich collectief leek te schamen voor de vocale prestaties van de rekelse Corry, de potente smurfenstamhouder Vader Abraham en andere corifeeën van het va derlandse lied, heeft het huidige jongvolk massaal de Gordons, de Jolings en de Fro- gers al hossend en deinend in de armen ge sloten en aan de borst(en) gedrukt. Met na tuurlijk vooraan het Henny Huisman-pro- dukt Marco Borsato, wiens 'Dromen zijn bedrog' onbetwist als moeder aller hits mag worden aangemerkt. Maar ook mindere goden verdringen zich aan ruif en trog om mee te delen in het suc ces van klatergoud en waterverf. In de moordende wedren naar hitnotering-met- stip is het naast gevestigde namen een voortdurende wisseling van de wacht. Een komen en gaan van randfiguur en figurant, die met aap-noot-mies-songs als 'Alie Ali mentatie' en 'Hij is een transseksueel' het Holland-gehalte verder opstuwen in de vaart der volkeren. Wat ooit was voorbehouden aan carnaval - 'En Adam sloeg Eva met de suukerbiete veur de kont' - teistert tegenwoordig het ge hele jaar de hitlijsten. Destijds aangevoerd door 'Mooi Man' van Mannenkoor Karres- poor. De jeugd is moeiteloos in dat karres- poor gestapt en verkiest volop platte mu ziek van het pomp-pom-pompeldepom- pom-genre boven moeilijke teksten en kampvuurliedjes-met-een-boodschap, me nen de platenproducers te weten. En het gelijk is overduidelijk aan hun kant. Als het maar aanstekelijk is, luidt hun credo met in het verlengde daarvan de rinkelende kassa als zoete achtergrondmuziek. Al die Liesbeth Listen zijn natuurlijk prachtig; geen kwaad woord daarover", be zweert directeur promotie Rudo de Raaff van Bunny Music, gevestigd in het epicen trum van de Gooise Matras. „Maar alles wat jong is, wil gewoon jumpmuziek. Om een paar uur op te springen en te dansen. Met tussendoor een biertje drinken. Niet hoog staand? Nee; maar moet dat dan altijd...?" Kriskras Zijn platenmaatschappijtje heeft nooit aan cultuur gedaan; wel aan van-je-hela-hola- houdt-er-de-moed-maar-in-muziek.En met open armen heeft Bunny Music zich nu ook over 'Het Busje' ontfermd voor een verdere commerciële rit kriskras door de Lage Landen. De superlatieven in aanprij zende zin zijn niet van de lucht. De Raaff spreekt zich zonder schroom uit als hij 'Busje komt zo' tot de kreet van 1995 ver heft. En verder rollen termen als 'absolute hitkraker', 'superhit', 'geheide nummer één', gemakkelijk uit zijn mond. Het klinkt hem als muziek in de oren. „Het is een lied met een enorme hitpoten tie. Niet als zodanig bedoeld toen het werd geschreven, maar dat zijn toevallig vaak wel de beste", lacht hij. „Het verdient het ge woon om in heel Nederland te worden uit gebracht. Die jongens, dat duo Höllenboer, worden hiermee landelijk beroemd. Of ze dat willen? Ze willen in elk geval niet we reldberoemd worden..." Bas van den Toren en Gerard Oosterlaar, die achter het Luttenbergse duo steken, zijn nog duizelig en stil van het succes, dat hen met 'Het Busje' in de schoot viel. Zowel tekst als muziek werden destijds in een bal orige bui in krap tien minuten geschreven. Maar het plezier dat ze er zo plotseling aan beleven, lijkt 24 uur per etmaal te duren. Ook al beschouwen ze het plotsklapse suc ces als een incident. Net zo als ze zichzelf als een incident presenteren. „We hebben geen enkele ambitie in welke richting dan ook gehad toen we het num mer maakten. We genieten even van al die commotie, maar we laten ons vooral niet gek maken", stellen ze met een nuchterheid zoals die is verankerd in het Sallandse leven van alledag. Onstuitbaar Sinds via de regionale omroepen ook de na tionale radiozenders 'Het Busje' hebben ontdekt, raast het vehikel onstuitbaar, rechts en links inhalend, voort op weg naar de vaderlandse hitlijsten. Die staan sinds al weer enige tijd flink onder druk van het na tionale produkt. Somtijds wordt bijna de helft gevuld door de artistieke nazaten van Chiel - zonder franje - Montagne. Sommigen behoren tot de geëerbiedigde le den van de familie; anderen behoren meer tot de vertegenwoordigers van het ger stenat. Gevoelig en fn is nu helemaal Guus Meeuwis Vagant met zijn 'Het is een nacht' (die je normaal alleen in fïllüms ziet). Dom, plat, maar wel aanstekelijk is bijvoor beeld 'Op de camping'; een vocale kraker, goedkoop meevarend op het succesvolle 'In the navy' van destijds. 'Het Busje' behoort tot geen van beide gen res. „Niet tot het gevoelige en al evenmin tot het platte", vindt Bert van Rheenen die ooit als Chiel Montagne door het leven ging en 'op volle toeren' furore maakte met de presentatie van het Nederlands lied op de televisie. „Ik ben van mijn stoel gevallen toen ik het hoorde. Heerlijk, zo'n lullig liedje. Een dui delijk voorbeeld van een gimmick. Een grappige uitwas. Vol humor." De jongste opleving van de songs met als label 'made in Holland', komt volgens hem in de perste plaats door Radio Noordzee In ternationaal. „En andere moeten dan wel volgen. Of ze willen of niet. Veel disc-joc- key's willen eigenlijk helemaal niet. Scha men zich er voor, maar kunnen er gewoon niet omheen als er vijftien Nederlandse produkten in de Top Vijftig staan. Omwille Er liepen twee verslaafden zo maar over straat De één vroeg aan de ander weet jij"misschien hoe laat hoe laat komt hier de bus (5x) Toen zei die ander dus refr.: Busje komt zo (14x) Eventjes geduld nog Want het busje komt zo Er lagen twee verslaafden samen in de goot De één was hallef levend en de ander hallef dood Toen kwam er een agent aan die vroeg 'wat moet dat hier' Wij wachten op ons busje dat komt over een kwartier Refrein Er dachten twee verslaafden alleen maar aan de spuit En bij het oversteken keken zij dus niet goed uit Daar kwam de methadonbus die hen beiden overreed De andere junks maar wachten want hun busje kwam too late Refrein Er stonden twee verslaafden voor de poorten van de hel Ze wilden graag naar binnen en trokken aan de bel De duivel deed hen open en zag die twee daar staan Hij zei: ,,Nog even wachten want het busje komt eraan." Refrein van het gezichtsverlies doen ze dan ineens alsof zij het fenomeen van het vaderlandse lied zo'n beetje hebben uitgevonden." Hausse Artiest, songwriter en producer Peter Koele- wijn is het alleen maar eens met Van Rhee nen. Ook hij noemt Noordzee als aanstich ter van de hausse aan Nederlandstalige hits die al weer enige tijd is te bespeuren. Met in het verlengde daarvan de regionale zenders. „Toen Radio Veronica en de oude Radio Noordzee van de golvende zee werden ge haald, kwam het vaderlandse lied in een diep dal terecht. Werd het een soort under ground en van daaruit is het nu weer een cult aan het worden. Daarmee is het stief kind van de muziek gehecht." Hij heeft het druk, druk, druk met de door hem aangestuurde turbohit 'Who the fuck is Alice' van de naar een Nijmeegse kroeg genoemde groep Gompie. In Nederland en België stond het weken achtereen op num mer één. In Duitsland staat het nu al weer zes weken nummer twee en alleen daar al zijn er 400.000 stuks van verkocht. Goed voor 'goud' met 'platina' in het vooruit zicht. In Zwitserland en Noorwegen bezet Alice ook al de tweede plaats. En in Israël, Australië en Nieuw-Zeeland voelt zij zich gelijk haar naamgenoot in een soort van wonderland. Vanwege al die drukte heeft de oervader van de Nederlandse polderrock 'Het Busje' nog niet mogen beluisteren. Wel veel over gehoord. „Het schijnt iets leuks te zijn. Een onvervalste gimmick kennelijk. Daar is al tijd plaats voor." Bij het vernemen van wat succes als 'Alice' zo al vermag, slaat de schrik het duo Höl lenboer bijkans om het hart. Het proeven aan de hen zo plotseling ten deel gevallen roem, smaakt nog niet meteen naar meer. Bas en Gerard hebben nooit de pretentie gehad naar de grote podia door te breken. Ook niet per ongeluk, zoals nu dreigt te ge beuren. Ze maken muziek in de sfeer van voornamelijk luisterprogramma's en die dan weer voornamelijk in Sallands dialect. Vooral bedoeld voor bruiloften en partijen. Het is allemaal puur voor de lol; honderd procent hobby. „Het Busje is in onze ogen werkelijk de lul ligheid ten top. Zonder onderliggende boodschap. Vaak hebben we in onze num mers een dubbele bodem verpakt. Soms een driedubbele. Maar met 'Het Busje' zak je alleen maar door de bodem heen." Het nummer is trouwens al meer dan een jaar oud en was helemaal niet bedoeld voor een algemeen publiek. Hooguit om wat fris- en olijkheid te geven aan een jaarlijkse, lan delijke methadon-studiedag. Gerard, in het dagelijks leven sociaal-psychiatrisch ver pleegkundige bij het CAD in Apeldoorn en belast met de verslaafdenzorg in de Steden driehoek: „Mij werd gevraagd een luchtig intermezzo te verzorgen. Tijdens onze oe fenavond hadden we binnen een minuut het deuntje en met tien minuten stond de tekst op papier." Bas, voornamelijk klassiek gitarist en gitaar leraar: „Waarom nou juist dat melodietje de mensen zo aanspreekt? Als ik het wist, schreef ik het ene na het andere." Omdat ze een bepaalde respons kregen op 'Het Busje', voegden ze het af en toe schoorvoetend toe aan hun repertoire. En zo kwam het busje de studio van Radio Drenthe binnen getuft en weldra kwamen daar Radio Oost en Omroep Gelderland als halteplaatsen bij. Radio 2 en 3 schaarden zich nadien in de rij. En daarmee was het hek compleet van de dam. Versje Gerard: „We kregen wel door dat het versje, want meer is het natuurlijk niet, de mensen pakte. Maar dat er zo'n gekte zou ontstaan, hadden we nooit durven dromen. Voor ons zijn dromen nog altijd bedrog geweest." Bas: „Zo werden we eens gebeld door ie mand van Texel, die het tijdens een zaken- rit door Gelderland op de regionale zender had gehoord. Eenmaal thuis kreeg hij het deuntje niet meer uit zijn hoofd en heeft een hele dag gebeld om te achterhalen waar dat nummer te krijgen was. Tot hij uitein delijk via de Vara bij ons uitkwam." Dat was in de tijd dat duo Höllenboer het nummer nog geheel in eigen beheer uit bracht. Op één van hun verzamel-cd's. Die tijd is nu voorbij, want 'Het Busje' is nu aan he c i ik i iteer zijn commerciële rondrit begc^nsj( Rudo de Raaff van Bunny Mu^^ zoveel van die groepjes en barn Achterhoekse Boh Foi Toch er^ a) uit ook al weer de Achterhoekorer schrikkelijk veel optredens doij^ c eigen beheer maken in aantaHrtro wel 20.000 tot 50.000 stuks. Di<aan, gaat goed met ons en verder dEj^ Maar onze kracht ligt in de ver -yu van die aantallen. En 'Het Bus^, daar gewoon om, gelet op de v^ecj, heel het land. Wij schatten bii^ toch aantallen tussen de 50.00e raj 100.000 ervan weg te zetten." js v Het duizelt de beide Höllenbo|otei ren van dergelijke aantallen. Zter 7 voorlopig bij: 'Hoe is het mogt^^ toch ongelooflijk'. Gerard: „He,^, zo onwerkelijk. Al drieduizend voorhand verkocht. Terwijl hel nog moest worden geperst. All|rae, co Borsato en een Gerard Jolinyen vergelijkbare situaties 50.000 evan af. Bas: „Natuurlijk zijn we troLen geeft ons ook wel zo'n raar ge\j nen." ter mo£ Platte muziek 11 1 Saskia Bruning, pr-medewerks6^ namus, de stichting die de Net|u e lichte muziek promoot, verklaijjerj hand op het hart nog nooit var te hebben gehoord. En ook nie Höllenboer. „Nee, wij houden i kwaliteitsnormen in het oog. D ik mij in dit geval niet uitspreki^ goed en niet goed. Maar wij ve^k aandacht uitsluitend op kwalitr^ Desondanks is het haar niet on zoals zij het noemt 'een bepaal is in vooral de platte muziek', dacht moet worden aan tekster1 erin, puntje eruit'. „Dat soort muziek was eigenlijË^f losmakend verbonden met het Maar daar is de laatste tijd eenM101 opgetreden. Misschien komt dlen doordat we zo succesvol zijn g^stc voetbalgebied. Daar hangt ook^dd carnavalsachtige sfeer omheerie'di het dan geen echt carnaval, heilsor wel een gat in de markt om er in te springen." "sd Dat 'Het Busje' niet bekend is Utor deert de beide Sallanders niet. !en min, dat de naam van het duo^e h boeken staat genoteerd. „Hier^e berg en wijde omgeving zijn wfn d naam een begrip. Maar we kuiPPP voorstellen, dat er hele volksst#ere die nooit eerder van HöUenboé001" hoord. We hebben de laatste tif e'l< al heel wat verbasteringen beluPu 'Prulleboeren' via 'HolenpiepeittOÉ Hoeren'..." pgr tas Bas! aa>v i c.vj ster

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 18