Theaterschool wil uitbreiden
van Kooten wil liever films maken
Cultuur Kunst
iga
ïrard Joling kan zijn
ïuwe huis niet betalen
Antonia krijgt vier
Kalf-nominaties
'Popmuziek
trekt veel
bezoekers'
'Showgirls' wordt geen topsucces
SDAG 26 SEPTEMBER 1995
CHEF CERT VISSER, 071 - 356441
mond
1993 eer
e auto,
in
irsus over kunst uit Oceanië
N» In het Rijksmuseum voor Volkenkunde wordt dit najaar
cursus gehouden over kunst uit Oceanië. Conservator Dirk
dt put vooral uit eigen ervaringen wanneer hij op acht avon-
het onderwerp bespreekt. De cursus begint op dinsdag-
nd 26 september om 20.30 uur. Opgave via K&O tel.
141141.
p' lagic Franky' in het Kasteel
Amei en In jongerencentrum Het Kasteel in Alphen speelt zater-
oemd n 30 september de bluesgitarist 'Magie Franky'. Hij staat te
voor gk als een van de beste bluesgitaristen van Nederland en
Lotuikt ook internationaal faam. De Amerikaanse bluesgigant
die kort King voorzag zijn tweede CD van de hoestekst 'You really
h my kind of blues'. Het concert begint om 21.00 irjg
zo Bi
irsussen klassieke muziek
4?ar nï Volksuniversiteit K&O houdt dit najaar vier cursussen
Groot- liefhebbers van klassieke muziek. In 'Geschiedenis van de
De kc ra- gaat Margot Kalse aan de hand van een aantal muziek-
men vo menten in op de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van
pera tussen 1600 tot 1800. In twee overzichtscursussen be-
Mies Albarda-Goedhart de historische ontwikkeling van
;n en vormen. 'Muziekgeschiedenis in hoofdlijnen' behan-
de periode van de achtste eeuw tot en met de Barok. In deel
lat de periode van de Laat-Romantiek en het Impressionis-
"centraal. 'Rondom de Meesterserie' is speciaal bedoeld voor
ijekers van de K&O-Meesterserie die zich verder willen ver-
Gillen in componist en programma. Inlichtingen: tel.
f141141.
waarop Gerard Joling is verwik-
ier enjt een kort geding over de
en pop van een villa in Ber-
n alle volgens de eigenares van
ed Els^gen ton kostende woning
zes afl Joling met geld over de
lechts je komen omdat het koop-
omzdact is getekend.
[zanger meent echter aan-
ik te kunnen maken op een
ndende voorwaarde: de
jketst af als de financiering
lemen oplevert. Het bedrag
pling uit zijn BV kan vrij-
jq ^jn voor de aankoop van de
8 2|ig, zou ontoereikend zijn.
^jerkopers van de woning
ïo i7jjfelendat.
30 nj 18 mei van dit jaar kocht
24 3.jr Gerard Joling voor negen
13 2je woning in Bergen. Acht
46 3o? later liet hij weten van de
17 ij af te zien; dit op advies
van zijn zaakwaarnemer. De ei
genares van de woning leek zich
daar aanvankelijk bij neer te
leggen, maar veranderde ook
van gedachten. 'Succesnum
mer' Joling dient zijn contract
na te komen.
Advocaat M. le Belle gelooft
niet dat Jolings fortuin bij nader
inzien te klein is voor de aan
koop van de woning. Joling
staat als directeur van een be
sloten vennootschap op de
loonlijst. Zijn .salaris zou ontoe
reikend zijn om de transactie te
financieren. De BV beschikt
over veel meer vermogen, maar
dit geld kan niet worden aange
sproken omdat het als werkka
pitaal dient, en als appeltje voor
de dorst, als het de zanger min
der goed gaat, aldus Jolings
raadsjnan. Donderdag doet de
rechter uitspraak.
Plannen om aan Haagweg ingrijpend te verbouwen
Een grote zaal met hoge ra
men en een houten vloer
was ooit de gymzaal in de
voormalige technische
school aan de Haagweg.
Drie theaterstoelen staan
wat verloren in het mid
den. De zaal wordt nu ge
bruikt door 'de Jeugdthea-
terschool Leiden'. De initi
atiefnemers Kees van
Leeuwen (38) en Liesbeth
Huiberts (43) hebben het
plan om de school ingrij
pend te verbouwen.
leiden carolien groeneveld
De theaterschool ging twee jaar
geleden van start. Van Leeuwen:
„Ongeveer negentig kinderen
volgen wekelijks toneellessen
bij ons. Het seizoen wordt altijd
afgesloten met een voorstelling
waarin de verschillende groe
pen laten zien waarmee ze dat
jaar bezig zijn geweest. De gym
zaal is echter veel te klein voor
deze uitvoeringen. Dus zijn we
altijd aangewezen op de Leidse
Schouwburg of de X. Daarom
willen we het Kunstcentrum
gaan verbouwen tot een thea
ter. Of dat door kan gaan, is af
hankelijk van de gemeente die
het gebouw aan de Haagweg wil
overnemen", vertelt Van Leeu
wen.
Ondanks die onzekerheid be
ginnen Van Leeuwen en Hui
berts vanaf 30 september weer
met toneellessen. Ze werken
met verschillende leeftijdsgroe
pen. De jongste kinderen zijn
rond de zes jaar. Maar er zijn
ook lessen voor middelbare
scholieren.
„Deze toneellessen zijn vooral
bedoeld om plezier te maken.
Voor als de kinderen een zware
dag hebben gehad op school",
vertelt Huiberts. „We doen veel
aan improvisatie. We zetten de
kinderen een voor een op een
Kees van Leeuwen en Liesbeth Huiberts: „Onze toneellessen voor kinderen zijn vooral bedoeld om plezier te maken." foto loekzuyderduin
stoel. Ze moeten dan ter plekke
verzinnen wat ze gaan doen.
Het gaat erom dat ze snel reage
ren." Er zitten maximaal vijftien
kinderen in een groep.
„Bij de ouderen gaan we
meer met teksten aan de slag.
Bij de groep van het afgelopen
jaar namen we de televisie-serie
'Vrouwenvleugel' als uitgangs
punt. We gebruikten het gege
ven van de gevangenis maar we
verzonnen nieuwe personages
met een ander verleden. Dat
slaat erg aan."
Produktie
Sinds vorig jaar zijn er op de
theaterschool ook opleidings
klassen. Het eerste jaar wordt
besteed aan elementair toneel,
zang en stemvorming en dans
en beweging. In het tweede jaar
repeteren de kinderen voor een
grote produkie die in juni wordt
opgevoerd in de Leidse
Schouwburg. Het stuk voor dit
jaar heet 'Op de vlucht' en gaat
over Nederlandse kinderen die
een oorlog in eigen land ont
vluchten en terecht komen in
een fictief land. Van Leeuwen
en Huiberts bedachten en
schreven het toneelstuk. Zij
wonnen hiermee de eerste prijs
van een schrijfwedstrijd voor
theaterscholen in de Randstad
provincies.
De theaterdocenten volgden
beiden de mimeschool in Am
sterdam. Van Leeuwen: „We le
ren de kinderen veel hun li
chaamstaal te gebruiken. Want
die is net zo belangrijk als de
tekst. De kleintjes hebben daar
duidelijk minder moeite mee
dan de ouderen." Naast hun
werk in de theaterschool staan
Van Leeuwen en Huiberts ook
samen op de planken in kinder
theater Pluisje. Hierin spelen ze
vooral mime. Ze reizen weke
lijks het hele land door om op
scholen, theaters en buurthui
zen op te treden.
11 3.1—
°|otse acteerprestatie in bekroonde film 'Zusje'
EMC
TALEi
3 vrolijk schitterende ogen,
Oruine haar in twee eigen-
Mickey Mouse-staartjes
een en op torenhoge hak-
:omt ze restaurant Hoog
int binnengewandeld. Kim
ooten, 21 jaar.
ipeelt de hoofdrol in Zusje
Robert Jan Westdijk die
n bekroond met de Prijs van
ad Utrecht. In de pers is
...„.„si acteerprestatie inmiddels
7,53.iverrompelend' geclassifi-
en op het Film Festival
over haar gekletst. Want
27.3 booten heeft het allemaal
109.4. is: ze is goed, ze is intelli-
in ze is ook nog heel mooi.
30*7 enlijk wilde ze helemaal
0,5. actrice worden. Na haar
^Ixamen aan het gymnasi-
0,4 n Hilversum besloot Kim
8.9( [ooten haar grote liefdes,
en film, te combine-
23^91 oor zich aan de Filmaca-
15.6 e te gaan verdiepen in sce-
0 9 schrijven. Maar toen
Zusje en werd tegelijker-
i: een programmavoorstel
2L2-Bnomen dat ze samen met
riend had ingediend bij de
)-radio. Dus dat was de
icademie.
i ze nu dreigt door te bre-
'3W óór in plaats van achter de
595 ra's, is stom toeval. De
is,j cineast Robert Jan West-
'8.9 maker van Zusje, zag Van
!n tijdens het vorige film-
10,5 al op het openingsfeest
29,i ivandelen en hij herkende
J^iar meteen 'zijn' Daantje,
511 lofdpersoon in Zusje. Wie
206,9 is, wat ze deed en of ze wel
^acteren wist hij niet. Dat
57', e wist Kim van Kooten zelf
m 'iet, want ze had nooit eer-
88,1 eacteerd; met uitzondering
fan een paar kleine dinge-
Keek op de Week, het tv-
3<,yam ma van haar vader
„Maar dat stelde -niks
utrecht gpd
"i'i nt
Kooten bleek echter een
63,8 ren talent, al vindt ze zelf
*5 e nog veel te leren heeft:
ggj en de schaamte nog lang
872 voorbij, in tegenstelling tot
so; ien die de toneelschool
3ggen gedaan. Ik zie de came
ls een wapen. Hij maakt je
sbaar. Degene erachter
altijd meer macht dan de-
ervoor." De macht van de
ira is ook een belangrijk ge
il in de film. Zusje handelt
een met de camera uitge-
ten strijd tussen een broer
en zus, die elkaar na jaren
Zien en die vroeger een in-
leuze relatie zouden heb-
Kim van Kooten: „Je kunt een hele generatie geen etiketten opplakken."
ben gehad.
Van Kooten: „Het onderwerp
sprak me meteen aan. Ik heb
ook een broer en het heeft me
altijd verbaasd hoe sterk de
band tussen hem en mij is. Je
kan veel relaties hebben in je le
ven, maar die met je broer is
blijvend. Daar ben je biologisch
aan gebonden, die relatie zal
nooit 'uitgaan'."
Een leuke broer, leuke ouders:
Kim van Kooten komt uit een
warm nest. Dat dat nest door
haar vader zo vaak is beschre
ven, heeft Kim nooit erg gevon
den. „Een schrijver liegt de
waarheid. Niemand weet wat
uit die verhalen echt is en wat
niet, behalve wijzelf. Dus ik heb
nooit het gevoel gehad dat mijn
leven voor iedereen werd bloot
gelegd. Ik was eerder trots als
mijn vader het over me had,
want hij schreef altijd van die
lieve dingetjes".
Terug naar Zusje. Behalve
door de broer-zusrelatie voelde
Van Kooten zich aangesproken
door de manier waarop de film
gedraaid is - als een soort home
movie, waardoor je als kijker
echt het idee hebt dat je in ie
mands leven binnendringt - en
door de wijze waarop Westdijk
zijn en haar generatie bij de
kladden weet te grijpen.
„Zusje geeft een heel leuk
beeld van mensen van mijn
leeftijd. Gaat over twintigers, is
ook gemaakt door mensen die
allemaal jonger zijn dan dertig,
en geeft een tijdsbeeld weer
zonder daar krampachtig of ge
forceerd over te doen. De film
heeft iets heel liefs, straalt lol
uit."
„Ik vind het altijd erg schrij
nend als oudere mensen een
beeld proberen te geven van
hoe jongeren leven. Dat klopt
nooit. Omdat ze geen idee heb
ben, doen ze maar wat vanuit
de gedachte 'als we er veel seks
instoppen, veel snuiven,, veel
wilde feesten en veel gescheld,
dan zijn we d'r wel zo'n beetje'.
En dan zitten ze er dus hele
maal naast. Er wordt heel wat
afgeschreven en gepraat over
mijn generatie. We zijn de ge
neratie nix, de patatgeneratie,
we weten niet wat we willen en
we doen maar wat. Allemaal on
zin. Iedereen is gewoon anders,
je kan een hele generatie geen
etiketten opplakken."
Als er meer films gemaakt
werden als Zusje, kwam het
best goed met de Nederlandse
film, meent Kim van Kooten.
„Er is behoefte aan lieve films.
Misschien is dat iets te soft om
schreven, maar ik bedoel: aan
films die echt zijn, realistisch,
normaal, geen moeilijk gedoe
met loodzware teksten. Films
waar je dicht bij staat en waar
mee je je kan identificeren."
Of ze doorgaat als actrice,
weet Van Kooten nog niet. „Ik
heb tijdens het werken aan Zus
je de leukste tijd van mijn leven
gehad, dat wel. Maar om een
goeie actrice te worden, moet je
volgens mij ontzettend gedre
ven zijn. Dat je alleen nog maar
aan film kan denken enzo. En
dat heb ik niet echt. Bovendien
zitten actrices heel vaak zonder
werk en dat wil ik niet. Ik wil
constant bezig zijn".
De eerste slag om de Gouden
Kalveren van het vijftiende Ne
derlands Film Festival is gewon
nen door Marleen Gorris. Gis
teravond werd in Utrecht be
kendgemaakt dat haar feminis
tische sprookje Antonia het
grootste aantal jury-nominaties
in de wacht heeft gesleept. De
film gaat nu de laatste ronde in
met Kalf-kansen in vier catego
rieën: beste film, beste regie,
beste acteur (Jan Decleir) en
beste actrice (Willeke van Am-
melrooy).
Eigenlijk is het nog veel ver
rassender dat de film Zusje, van
de een week geleden nog volsla
gen onbekende cineast Robert
Jan Westdijk, zich met slechts
een nominatie minder wist te
plaatsen als goede tweede. Het
festival kon voor de geboren en
getogen Utrechter al niet meer
stuk sinds hij vorige week
woensdag de Prijs van de Stad
Utrecht kreeg uitgereikt, waar
op uitverkochte voorstellingen
volgden en klinkende kritieken
in de dagbladen. Daar komen
nu Kalf-nominaties bij voor
beste actrice (voor de 21-jarige
Kim van Kooten), beste regie en
beste film.
Frans Weisz behaalde met
'Hoogste Tijd' twee nominaties,
van Frans Weisz, in de catego
rieën beste acteur (Rijk de
Gooijer) en beste film. Ook de
korte filmTralievader (van Dan-
niel Danniel) houdt dubbele
kansen op een Kalf en wel via
de afdelingen beste acteur (Jo-
han Leyssen) en beste korte
film.
Meest opvallende afwezige op
de lijst met nominaties is Jos
Stellings historische epos de
Vliegende Hollander, maar het
is niet ondenkbaar dat deze hoe
dan ook bijzondere filmproduk-
tie op de slotavond alsnog
wordt bekroond met de Specia
le Jury Prijs, waarvoor nooit no
minaties worden gegeven. Maar
die onderscheiding zou ook
heel goed toegeschoven kunnen
worden aan het uitzonderlijk
interessante Procedure 769,
Witness To An Execution, de
door Jaap van Hoewijk geregis
seerde documentaire die mor
gen als slotfilm in Utrecht wordt
vertoond.
De complete lijst van de no
minaties ziet er als volgt uit:
beste film: Antonia, Hoogste
Tijd en Zusje. Beste regie: Mar
leen Gorris voor Antonia. Maria
Peters voor de Tasjesdief en Ro
bert Jan Westdijk voor Zusje.
Beste actrice: Willeke van Am-
melrooy voor Antonia, Kim van
Kooten voor Zusje, Johanna ter
Steege voor Tot Ziens. Beste ac
teur: Jan Decleir voor Antonia,
Rijk de Gooijer voor Hoogste
Tijd, Johan Leyssen voor Tralie-
vader. Beste acteerprestatie in
tv-drama: Ellis van de Brink
voor Achilles en het Zebrapad,
Dirk Roofthooft voor De Parti
zanen en Huub Stapel voor
eveneens De Partizanen. Beste
tv-drama: Chopsticks van Ron
Termaat, Frans en Duits van
Orlow Seunke, De Partizanen
van Theu Boermans.
Beste korte film: Downstairs
van Dick Tuinder en Stijn van
Santen, Bitings and Other Ef
fects van Clara van Gooi, Tralie-
vader van Danniel Danniel.
Beste Lange documentaire:
Het Geheim van Ossenisse van
Hans Heijnen, Moeder Dao van
Vincent Monnikendam en De
Oogst van de Stilte, van Eline
Flipse. Beste korte documentai
re: I Have A Problem, Madam,
van Maarten Schmidt en Tho
mas Doebele, Kyrgysztan Tus
sen Wanhoop en Welvaart, van
Casper Haspels en Verleden
Aanwezig, van Anet van Barne-
veld en Annemarie Strijbosch.
amsterdam anp
Het aantal bezoekers van
popconcerten in Nederland
is ruim anderhalf keer zo
groot als het Sociaal en Cul
tureel Planbureau (SCP) on
langs in een rapport over de
podiumkunsten deed voor
komen. De conclusies van
het SCP zijn misleidend en
hebben weinig met de wer
kelijkheid van doen.
Dat zegt de Stichting Pop
muziek Nederland (SPN) in
een brief aan staatssecretaris
Nuis van cultuur. Het rap
port dat het Planbureau in
mei uitbracht, was bedoeld
om de bewindsman en de
Tweede Kamer van advies te
dienen over de nota, waarin
het cultuurbeleid tot 2000
moet worden vastgelegd.
SPN wil niet dat het nieu
we beleid wordt gebaseerd
op verkeerde cijfers en on
juiste interpretaties. Het
Planbureau beweert in zijn
rapport onder meer dat klas
sieke concerten in 1992 per
honderd inwoners door acht
tien en popconcerten door
zestien mensen worden be
zocht.
SPN heeft nu een eigen
onderzoek laten uitvoeren.
Daaruit blijkt volgens SPN
dat niet alleen het Planbu
reau de cijfers onnauwkeurig
heeft geïnterpreteerd, maar
dat ook het Centraal Bureau
voor de Statistiek onjuiste
cijfers heeft aangeleverd. Van
der Blij toont aan dat er in
1992 minimaal 8000 popcon
certen met ten minste 3,8
miljoen bezoekers werden
gegeven, ofwel 26 bezoeken
per honderd inwoners, aldus
de Stichting Popmuziek. Het
Planbureau telde 2,4 miljoen
bezoekers op 4000 concer
ten.
SPN trekt de conclusie dat
dankzij een voortdurend en
landelijk gespreid aanbod
van klein- en grootschalige
concerten en festivals pop
concerten steeds meer pu
bliek trekken dan klassieke
concerten. Dat staat tegen
over de conclusie van het
Planbureau dat dankzij het
voortdurende en landelijke
gespreide aanbod de klassie
ke concerten jaarlijks nog al
tijd veel meer publiek trek
ken dan musical, opera of
popmuziek.
Ruim miljoen
om aan kunst
te besteden
amsterdam gpd
De Mondriaan Stichting gaat
volgend jaar 18 kunstenaarsini
tiatieven ondersteunen. Daar is
een bedrag van 1,2 miljoen gul
den mee gemoeid.
De kunstenaarsinitiatieven
zijn meestal lokale, kleine orga
nisaties die opereren buiten het
officiële kunstcircuit. Ze worden
beschouwd als broedplaatsen
voor onderzoek en experiment
en hebben een springplank
functie voor aankomende kun
stenaars.
Opvallend is dat er deze keer
veel (8) nieuwe initiatieven een
bijdrage krijgen, ot de nieuwko
mers behoren De Garage
(Hoorn), Het Archief (Den
Haag), Begane Grond en Casco
(Utrecht), Duende (Rotterdam),
het Hooghuis (Arnhem) en het
Instituut voor Betaalbare Waan
zin (Eindhoven). Verder zal het
tijdschrift van kunstenaarsini
tiatieven HTV De Ijsberg finan
cieel worden ondersteund.
Tot de initiatieven die al eer
der steun van de Mondriaan
Stichting ontvingen, behoren
onder meer V2 (Rotterdam), De
Fabriek (Eindhoven), de Kunst
ruimte (Kampen) en W139
(Amsterdam). Veel van de on
dersteunde activiteitenpro
gramma's maken gebruik van
nieuwe, elektronische media
(computers, Internet, e.d.).
utrecht pieter van lierop
Ondanks de negatieve Amerikaanse kritieken
voor de 'soft porno musical' 'Showgirls' mag Paul
Verhoeven zich van commercieel redelijk succes
verzekerd weten. Maar de opbrengsten zullen la
ger zijn dan de in Hollywood werkzame Neder
lander gewend is.
Verhoevens vorige films 'Total Recall' en 'Basic
Instinct' namen onmiddellijk na hun premières
de toppositie in op de Amerikaanse box office-
lijsten. Met 'Showgirls' is dit niet het geval. De ge
lijktijdig uitgebrachte misdaadfilm 'Seven' (met
Brad Pitt en Morgan Freeman) verdiende tijdens
het eerste vertoningsweekeinde 14,5 miljoen dol
lar tegenover de 8,35 miljoen die met 'Showgirls'
zijn verdiend. Daarbij moet echter worden aan
getekend dat 'Seven' in 2441 kopieën werd uitge
bracht tegenover Showgirls in 'slechts' 1388 ko
pieën.
Op basis van de eerste recette-cijfers voorspelt
het in filmopbrengsten gespecialiseerde fax-bu
reau Movie Line dat Showgirls in Noordamerika
alles bij elkaar iets van 30 miljoen dollar gehaald
zal worden en dat is dan minder dan met Total
Recall' in één week werd binnengehaald.
De verhoudingsgewijs mindere resulaten van
'Showgirls' hebben ongetijfeld iets te maken met
het feit dat in deze film, over een naaktdanseres
die carrière maakt in Las Vegas, geen enkele ac
teur of actrice van naam meespeelt.
Schadelijker voor het commerciële perspectief
is evenwel geweest dat de Amerikaanse pers over
de hele linie negatief op 'Showgirls' heeft gerea-