75,-J 4 HF THE □UT 1/10 N N N N M N M M M N N N N M N N M N N M M N S ïH N N N N N N M N X M N N N N N e Emotioneel afscheid Govers TEUS HOOTSEN "DEÉÖsSZM M M N H N M M Vos op dreef met sierlijke pakjes Molenaar blijft signatuur trouw Voor MODE in beroepskleding LEGERDUMP REPLAY HEKEL AAN STRIJKEN? 071-124920 Ook dit najaar bieden wij u de ruimste keuze in kwaliteitsconfectie en gelegenheidskleding. In onze sfeervolle winkels slaagt u altijd en vindt u kleding die bij u past. U bent van harte welkom. Onze meest bekende merken zijn: Hensel Mortensen Frankenwalder Sommermann Wilson Glenny Baumler Tel. 03423-1271 - Vrijdag koopavond Heereweg 61 - Tel. 02521-10565 Maandag gesloten - Donderdag koopavond DAMES- EN HERENKLEDING f^inbat inbemebe De nieuwe wintercollectie is helemaal binnen met o.a. de merken: Oilily Cake Walk Pointer (jeans) BF (jeans) Lapagayo Tirkhe Dunugha Tammi Voorstraat 2 2251 BN Voorschoten Tel. 071-5618431 ....en tot ziens bij KI0 kindermode Haarlemmerstraat 203-205 Leiden - telefoon 071-121072 WIJ HEBBE^ZE! Het echte Nederlandse •- nieuwe mariniersmodel. 1 Kleur zwart. Gebruikt. Vanaf j l Ook kleine vanaf maat 36! HALLENWEG 11 - 2316 JX LEIOEN, NAAST GAMMA GROENOORDHALLEN TEL. 071-230184 FAX 071-230186 IAI BIG TIME OUT vvinke lhol' 22 leiderdorp We zijn weer terug!! Bel de strijkservice! ma. t/m vrij. 18.00-20.00 uur OPENINGSAANBIEDING: ƒ1,75 per overhemd JI uil riKI MWVilU nKIftfu-ifil kl3 MSflUAM U3AAO IVI lm winter Dinsdag 26 september 199£ Frank Govers heeft na dertig couturejaren be sloten kleinschaliger te gaan werken. In de toekomst zal hij geen grote showcollec ties meer maken. Met de Grande Finale in de Beurs van Berlage nam hij 16 september met een spectaculaire presen tatie van zijn herfst-wintercol- lectie The Power of Style af scheid van de Amsterdamse catwalk. Govers stopt ermee, omdat zijn power is afgeno men. „Voordat ik over de top van mijn carrière heen stap en geleidelijk de andere kant van de berg afdaal, til ik de loden last van een eigen haute coutu- re-huis van mij af. Ik wil met bravoure afscheid nemen." Voor de laatste keer een show met ruim honderd modellen. Govers hoopte op een ovatio neel applaus, waarna hij Tier en rechtop' het teken kon ge ven dat het doek mag zakken. Maar het werd meer dan een spetterend modespcktakel. Het werd ook een grote eer betuiging van modeminnend Nederland aan 'de opperro- bijn van de Nederlandse mo dewereld, zoals Eli Asser hem ooit noemde. Er was de pre sentatie door kunstenares Marte Röling van zijn eerste boek 'Mijn leven met mode'. F.n burgemeester Patijn kwam hem een koninklijke onder scheiding opspelden. Govers liet zijn emoties de vrije loop. Hij was de held van de avond Voor deze laatste grote show had hij zich laten inspireren door het Amerikaanse bock The Power of Style' over be roemde vrouwen in de jaren veertig en vijftig zoals Pauline de Rothschild. Jacqueline Kennedy en Diane Vreeland. De collectie was tevens een hommage aan de Nederlandse vrouw die Govers de gelegen heid heeft gegeven zijn talent te ontwikkelen. Zijn ontwer pen waren zoals altijd geraffi neerd en perfect met verras- Voor de laatste keer een show met ruim 100 modellen sende combinaties in stoffen en kleuren Glitter De dagsilhouetten had Govers sober gehouden Tal- leursdie zowel binnen-als bui tenshuis gedragen kunnen worden waren rijkelijk voor zien van gcpailletteerde en flu welen materialen en vosse- bont. Strakgesncdcn jasjes of wijdevallende A-lijn modellen verborgen tops met heel veel glitter. Govers had beslist dat zijn 'lailor-made' tailleur een waardig alternatief is voor de cocktailjurk. Voor concert en theaterbezoek zijn er ragdun ne kanten jurkjes van spinne- webzijden chantilly kant en voor groot-gala avondjapon nen in klassieke belijning. Filmsterachtige sluike gewa den van glanzend velours en geborduurde strapless creaties met wijde gestreepte taftrok- ken waren adembenemend en als altijd dramatisch perfect in snit en kleur. De bruid van dit winterseizoen ging gekleed in handgeborduurde guipure op wit satijnen duchesse met zwarte sluier. Ze deed denken aan een kuise weduwe. Een symbool van het afscheid van een eigenzinnig en begenadigd modemens. Drie fleurige creaties uit de laatste showcollcctic van Frank Govers. Sierlijk pakje van Edgar Vos. Edgar Vos is de verwen ner onder de couturiers. Eentje die precies aan voelt wat vrouwen wensen. Of het nu met een kleur is die de ogen laat spreken of de huid skleur ophaalt, of met een spe ciale belijning die een paar pondjes overgewicht camou fleert, hij weet als geen ander het 'mooie' in de vrouw te be nadrukken Edgar Vos heeft ook geen klanten, F.dgar Vos heeft fans. En hij kan er dan ook steevast op rekenen dat hij aan het ein de van z'n show op een staan de ovatie wordt onthaald. Zelfs als niet al z'n ontwerpen het publiek op het puntje van de stoel hebben gebracht van verrukking. Want in z'n stre ven om z'n collectie zo aan trekkelijk mogelijk te maken, verliest hij nog wel eens uit hel oog dat hel vooral de eenvoud is die siert. En dan krijgt zijn kleding iets van een biefstuk die tien minuten te lang in de Schoonzuster Dat gold ook voor sommige van zijn creaties voor komen de winter, die hij vorig week einde in het Amsterdamse Hil ton Hotel presenteerde. F.en pakje bijvoorbeeld met daar overheen een jas met grote vlakken van bont. of een suèdc jasje met een uitstaande bontrand van zeker veertig centimeter breedte, zou je zelfs je meest verfoeide schoonzus ter nog niet aanraden te ko pen. F.n een rode zijden gedra peerde avondrok met een groen topje lijkt toch eerder iets voor 'in' de kerstboom dan voor eronder. Maar dat zijn de spreekwoor delijke uitzonderingen die de regel bevestigen. Want de overgrote deel van z'n creaties wekt onmiddellijk een gevoel van hebberigheid. Dat gold al direct met de eerste ontwerpen die Vos toonde: grijze glan zende broekpakken en tail leurs met messcherp gesneden lange jasjes, soms met een overslagsluiting met maar liefst tien knopen, soms met drie knopen, geplaatst in een driehoek, en gedragen over glanzende blouses van lurex of Strikjes Overigens combineerde Vos veel van zijn jasjes met jurken in plaats van met rokken. Zo liet hij een hele serie camel- kleurige tweed ensembles zien met jasjes in de jaren-vijftig- look (onder meer gesloten met strikjes) over jurken met ge rende rokken (soms met zes stroken) onder een strak zwart taillestuk. Heel apart waren z'n rokken met een gladde voorkant en een gerimpelde achterzijde, waardoor hetzelfde kleding stuk, gezien van verschillende kanten, telkens een andere in druk maakt. Zijn grote vak manschap demonstreerde Vos echter vooral met sierlijke grij ze pakjes met een constructie van afgchiesde banen, die aan de onderzijde van de rok uitlo pen in kleine plooien. De collectie avondjaponnen biedt voor elk wat wils: van een eenvoudige zwarte japon met een knoopsluiting mid denvoor en een schitterende blauwgrijze jurk met een tra peziumvormige hals en een a- symmetrische split, geaccen tueerd door een rij glinsteren de knopen, tot een bruine ja pon met uitwaaierende rok en een gcpailletteerd bovenlijfje met dito bolero, of met glan zende kraaltjes opgeborduur- de kanten japonnen met een wijde, openvallende overrok van taftzijde. De bruid zag er uit als een juweeltje, haast let terlijk, in haar goudkleurige kanten topje met pailletten en haar gedrapeerde taftzijden overslagrok met royale sleep. Kort jasje over strakke jurk. en heel veel zwart, met als kleurige uitschieters maïsgeel. paarsblauw en tomatenrood. Opvallend afwezig zijn de des sins. Afgezien van de zwart/ witte tweeds zijn voor de hele collectie uitsluitend uni-klcu- rige materialen gebruikt, meestal ton-sur-ton gecombi neerd tot een complete outfit van ja>, pakje, blouse, hoed, schoenen, handschoenen, zelfs tot en met de bontstola ol losse bontkraag. Dat deson danks geen enkele creatie saai oogt is vooral te danken aan de contrasten in de gebruikte stoffen: een wollen bouclé jas bij voorbeeld overeen satijnen japon in dezelfde tint en een kasjmier jasje afgezet met Ie- Jaren vijftig Toch zou de collectie het pre dikaat 'mode' niet verdienen als ze niet zou aansluiten bij het hedendaagse modebeeld Molenaar haakt daarop in met allerlei subtiele variaties op de jaren-vijftiglook: jasjes met klokkende schootjes, soms in twee of drie lagen, driekwart jassen in de A-lijn met een ceintuur en fraaie ged rapeerde kragen op avondja ponnen. die de bovenarmen bedekken en de schouders vrijlaten. Majestueus, maar nergens bombastisch. Eerder ingetogen. Ook de jassen, in kimono-, swagger- of capevorm en praktisch zonder uitzondering afgezet met brede bontranden langs de mouwen en een (los se) bontkraag, maar ook voorzien van klokkende schootjes in drie lagen, reiken geen van alle over de kniecn. Met uitzondering dan van en kele zwierig uitwaaierende flu welen avondjassen. Cirkelrokken Op broeken heeft Molenaar het voor komende kennelijk niet zo voorzien. Een handje vol pantalons met rechte en met aansluitende pijpen, meer komen er in z'n nieuwste col lectie niet voor. De variatie in cocktail- en avondkleding is daarentegen een stuk groter Voor de cocktailuurtjes klee< hij z'n clientèle in het zwart, pakjes met jasjes met een schootje van zijden ottoman op cirkelrokken van vele lage chiffon of organza, in simpc korte jurkjes met speels ge plaatste spaghettibandjes of een gedrapeerde hals of in ju ken met rokken van vele lage chiffon in punten en met eer laag rugdccollctc Zwart is ook de kleur voor d avond. Voor eenvoudige reel te japonnen met een grote split, die met transparante 'overjurken' worden gedra gen, en voor jurken met grot volants op de rug of op de mouwen. Met de kokerjurk met w ijde rok vanaf de kuitc en met de jurken met gedra peerde kragen draait Mole naar de klok weer terug naai de jaren vijftig. De bruid wa tenslotte 'van alle tijden' in een strakke witte, strapless j, pon met split aan de voorzijc cn een transparante 'overjur als vervanging van de sluier. Het vernieuwende in de collec tie zit 'm dan ook niet zozeer in het totale beeld, maar voorna melijk in de details cn het kleurgebruik. Voor komende w inter beperkt de couturier zich tot warme, sombere tin ten, zoals nachtblauw, parel grijs, cognac, kerry, kastanje Zwarte zijden cocktail-tailleur uit de collectie van Frans Mole- Frans Molenaar gaat door op karakter Niet omdat het hem zou ont breken aan energie en niet om dat zijn inspiratie na zoveel ja ren zou zijn uitgeput. Integen deel juist. Frans Molenaar gaat door op de voor hem zo karakteristieke manier van ontwerpen De couturecollec- tie voor komende winter draagt weer onmiskenbaar zijn signatuur. Geometrisch van belijning. Cirkels, recht hoeken. driehoeken en sym metrische vlakverdelingen, ze zijn in praktisch elke creatie wel te herkennen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17