Mary Borsato voert menig bruidje naar zevende hemel De Zware Jongens" InWear Met make-up terug naar jaren zestig .D: "KOMT HET ZIEN!" MANNENMODE IN GROTE MATEN Alleen deze week (23/9-30/9) alle Arrivée spijkeroverhemden Bij onze beenmode voelt elk jaargetijde en iedere collectie zich thuis! Voort*01* dus o° êtrvrow^ voor jou'- Hoofdstraat 268. Sassenheim Telefoon 02522-14050 Modestoffen fournituren en "Kinderkleding nieuw interieur nieuwe kollektie stoffen nieuwe kollektie kinderkleding Tot ziens! Karin, Elly, Anke en Evelien Herenstraat 56, Voorhout, tel. 02522-12465 De grootste damesmode speciaalzaak in de Bollenstreek vindt u in Noordwijk aan Zee dealer van o.a. JACKPOT CARTOON IN-WEAR SANDWICH TURN-OVER MEXX ESPRIT VAN ILIA MAC PART TWO DUTCH FOREST FIELDS Hoofdstraat 26 Noordwijk aan Zee Telefoon 071 -3616701 elke zondag extra geopend FEESTELIJK UITGAAN BEGINT BIJ Theater- en avondkledingverhuur voor dames en heren Pietei skerkgrachi 18 2311 SZ Leiden Tel.07l-I22.462/I25.lll WAXJASSEN STANDAARD WAXJAS Engelse kwaliteit 79 jm WINTERWAXJAS 119," CAMOUFLAGE-WAXJAS 125,- Legerdump INIEUW IfM LEIDEIN BRUIDSATELIER VERONICA: JÈT EVEALANDERS Bruidsmode Bruidsboeketten van zijden bloemen Atelier Veronica Morsweg 234 in Leiden I l Badhuisstr. 31 Scheveningen 070-3502699 's maandags gesloten di. t/m vr. 10-18 uur zaterdag 10-17 uur va i L winter Dinsdag 26 september 1995 Voor het nog niet weten mocht: er wordt weer getrouwd Bij het leven. For beller mul worse. Met bruidssuikers voorde bijbeho rende indigestie, bruidsjon kers voor de verplichte verte dering, een bruidstaart van op z'n op z'n minst zeven verdie pingen; vaders, moeders en aanverwanten in tranen van geluk, plus een ambtenaar die er graag z'n babbeltje voor klaar houdt. Men speelt het spel, en men speelt het graag volgens het boekje van weleer. Niks geen jaren-zestiggedoe. met 's och tends vroeg een versgewassen spijkerbrockjeaan.de bruid in bijpassend haltershirtjcen wat getuigen van de straat ge plukt. Fr is weer romantiek. Al is het voor de eerste. twee de, desnoods derde keer. Tulc, zijde, organdie, een wolk van kant. Mag-ic? Van Mary Borsato, vanwege haar Alkmaarsc bruidssalon 'De Witte Markies' al zo'n twintig jaar bovenaan ieders boterbriefje, mag het beslist. Sterker nog; ze mag er steeds, iedere keer, weer naar harte lust van genieten. „Trouwen doe je eigenlijk maar één keer in je leven", glimlacht Mary (nét vijftig) zoet. „En voor wie hel nog een keer tje overdoet, geldt eigenlijk precies hetzelfde, niet dezelfde heilige voornemens, dezelfde diepe betekenis die je aan zo'n verbintenis wil geven. Mag daar dan alsjeblieft een mooie bruiloft onderdeel van zijn? Met alle zenuwen en voorbe reidingen vandien? Plus een beetje persoonlijke aandacht van je eigenste bruidssalon Ze vragen tenslotte niet voor niks naar Mary Borsato Die schijnt er steeds weer wat aar digs van te maken, roepen de kenners. Ik heb geen last van valse bescheidenheid; die ken ners hebben gelijk." Geen confectie Mary Borsato haalt haar Denisc Boekhoff en Marco Borsato showen in Amsterdam Mary's Mary Borsato, uiteraard in eigen creatie met haar nieuwbakken echtgenoot Bert Bakker op hun huwelijksdag. feestjurken liever niet uit de confccticdoos. „Het meeste komt uil eigen atelier, naar ei gen ontwerp getekend en in el kaar genaaid Iedere bruid wat wils, is bij ons het parool, en wie daar anders over denkt, gaat maar naar de confectic- verdcrop Moet je alleen met denken dat je daar stukken goedkoper uit bent. Want ik doe het ook voor achthonderd gulden, hoor Heb je toch op de mooiste dag van je leven een echte 'Borsato' aan je lijf Helemaal naar je eigen wens. Kom ik nog naar de receptie ook. Zo trots als een pauw." De ontwerpster, in den begin ne helemaal weg van maagde lijk wit ('Ik ben indertijd ver pleegster geweest. Vandaar misschien'), hanteert thans voor haar eigenzinnige bruidscreaties het complete kleurenpalet. „Zelfs tot in het diepzwart durf ik te gaan. Geen mens die er aan wou, maar toen ik er eenmaal een in zo'n nachtzwarte robe naar het stadhuis heb laten gaan. werd het opeens een trend. Zo kun je verder gaan, van gebro ken wit tot scharlakenrood. Zelfs met zoiets schijnbaar grofs als jute kan ik nog uit de weg. Hier heb je een hoed voor een amazone, net aangete kend. Die gaat dus met jute op haar hoofd en jute om haar rij laarzen. Kan zó op hel paard. Met een beetje fantasie. Dat wél." Dromen Mary gelooft in sprookjes, dromen zijn voor haar be paald nog geen bedrog „Elke keer dat je ze hier in Alkmaar in de winkel ziet, met van die nerveuze blosjes op hun ko nen, dan zweef je toch weer met ze mee, richting dromen land. Wat moet het worden? Iets klassieks, misschien. Iets extravagants, een beetje meer „Na uren praten, passen en meten, wordt dan de keus be paald. Doorgaans in het bij zijn van moeder, die dan altijd wal zorgelijk kijkt Maar als de dag daar is. blijkt er opeens een echte koningin geboren. Zoon Marco mag dan zingen dat de meeste dromen op be drog neerkomen, maar in mijn vak ligt dat anders. Al is het maar voor één etmaal." Over de befaamde crooner ge sproken: die volgt toch ook dc Borsato-lijn? „Heeft-ic dan tenslotte ook zijn moeder voor. Ik heb hom indertijd die lange jasjes aangemeten, en dat zag er aardig uit. Op de buis en op het podium Tegen woordig heb ik hem weer enigszins in het kort gedacht, want eigenlijk ben ik zo grillig als dc pest, en wat ik mooi vind. dat trekt hij doorgaans aan." „Maar dan wel met die kleurtjes, want hel is een fees telijke jongen en die behoeft een feestelijke uitstraling. Geldt overigens ook voor zijn vriendin Dcnise. behalve onze vaderlandse Frau Antjc ook nog een beelschoon topmodel Dat mens staat werkelijk alles. bruiloftscnsemblc nicuwc-stijl. En dat maak ik dan." Wat nu in Dc Witte Markies aan dc rekken hangt, kan vol gendjaar wel weer heel anders ogen, verzekert de goudblon de bazin van het boetje „Als er al sprake is van een soort Mary Borsato-lijn. dan lopen er, vooral de laatste jaren, wel heel rare kronkels door. Wat mijn clientèle invalt en wat ook een beetje met mijn opvat tingen over bruidsmodc strookt, dat maak ik. Steeds weer wat nieuws, steeds weer wat anders." „Daarom zul je me ook nooit aan het opzetten van een Mar- kics-kctcn zien beginnen. Massaproduklie wordt het dan Geen aandacht voor jc bruidje, ruk maar iets uit dc kast en laat het jc verder een zorg wezen. Ammcnooiimet. Laat mij en mijn mensen nou maar lekker in dit ene Alk- maars salonnetje aan de gang blijven. Wc vertellen een sprookje. Voor die ene dag. Elke dag weer." Colofon najaarsmakc-up is heel gevari ft a JL-^ eerd". zegt visagis- 7 7 te Miranda van Altena. Van heel natuurlijk, lot glamourous. En bij dat glamourous moet je wécr aan de jaren zestig denken. Het ac cent op de ogen. Zwarte eyeli ner, veel mascara, liefst een laagje valse wimpers en van die leverkleurige, bijna witte lippen." Dat wordt heel wat schilder werk voor een avondje uit. Maar degene die het wat neu traler willen houden hebben er. volgens Miranda, net zo veel werk aan. „Neutraal of natuurlijk wil niet zeggen dat je niets aan de uiterlijk hoeft te doen. De natuurlijke make-up is heel subtiel aangebracht Het lijkt daardoor alleen maar of er niets op zit „Eigenlijk is er op make-upge- bied niet meer zoveel nieuws te bedenken. Dan weer is het ja ren twintig, dan weer zestig Alleen de produkten waarmee Miranda legt de laatste hand aan een make-up. wordt gewerkt zijn veel verbe terd." vindt Miranda die in haar Studio New Look in zes maanden visagistes en gri- meuses klaarstoomt voor het werk achter de schermen bij modeshows, fotostudio's, to neel en televisie. Daarnaast is ze zelf ook nog actief als visa- giste, want voor ze twee jaar geleden haar Studio aan de Haarlemse Groendaalsteeg opende, verdiende ze daarmee haar brood in Parijs. Ze verzorgde, zo laat haar portofoli zien, de make-up bij de grote shows van Scherrcr, Kcnzo, C'hantal Thomas en Gaulticr. Ook werkte zij voor modebladen en televisie en maakte sterren als Gérard Dé- pardieu op. „Daar heb ik hard voor moeten werken hoor, on danks dat ik mijn opleiding bij Fleurimon in Parijs heb ge daan Vaak was het op een houtje bijten. Maar als er dan eenmaal een deur open gaat en je bent enthousiast dan rol jc meestal wel van het een in het ander." Cliché Over de Nederlandse vrouw in het algemeen is Miranda van Altena niet zo tevreden. „Veel te veel cliché. Vrouwen zo tus sen dc veertig en vijftig hebben bijvoorbeeld geleerd: een blauwe oogschaduw bij blau we ogen. Dat idee is allang achterhaald. Juist met een an dere kleur wel een die bij de ogen past natuurlijk kun je prachtige accenten aanbren gen. En dan hoefje er heus geen lagen op te smeren, met een heel subtiel aangebrachte make-up kun je iemands uiter lijk echt helemaal verande- Morfose-sessie heet dat in vak jargon en ook daarvoor kun je bij Miranda terecht. Bij zo'n twee uur durende 'zitting' is de klant fotomodel. Ze wordt op gemaakt in een bepaalde stijl. Miranda zoekt bijpassende kleding en dan poseert ze voor de fotograaf. „Dat is dank baar werk, want de klant staat er prachtig op," zegt Miranda. Het kan ook wat minder uitge breid. Meteen make-uplcsscn. „Dat zijn privé-lcsscn van zo'n anderhalf uur. In die tijd leert de klant welke make-up het beste bij haar past en een hele serie opmaak trucjes. Na die anderhalf uur moet een vrouw zich goed kunnen op maken. En als geheugensteun tje krijgt ze een gezichtsschets mee naar huis waar alles op staat. Deze cursus kost 60 gul den. Misschien een tip straks, als de tijd voor feestjes weer aan breekt. Aan deze speciale bijlage over de herst-/wintermode 1995/ 1996 werkten mee: Tekst: Ina Broekhuizen, Martha Dirkmaat-Planting, Conny van Gelder, Martin Glass, Hcnriëtte van der Hoe ven, Kitty van Gerven, Anne- mart van Rhee, Co Rol. Anne- marie Zevenbergen, Hildo Zwaan. Fotografie: Jochem Brouwer. Riek Burger, Fotostudio Wiek Natzijl. Jan Henny Hol vast, John Kelly, Henk van de Leur, Emiel van Lint, Scan Mac Andrew, Marcel Rob, United Photos de Boer. Henk dc Wccrd e.a. Coördinatie: Conny van Gelder. Foto voorzijde: Peek Cloppenburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15