'We zijn en blijven muzikanten' Patjepeeër ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1995 Onze Taal The Shoes terug met een CD Van het een komt het ander. Ik was aan het lezen in brieven van Multa- tuli aan zijn vrouw, midden vorige eeuw. En na een poosje was ik aan het zoeken naar woorden als pat jakker, gladdekker, patjepeeër, ple bejer, proleet, fielt, patodder en meer van dat fraais. Vandaag gaat het dus niet over mijn familie. Multatuli schreef op 27 november 1856 een brief aan zijn vrouw. Allebei waren ze in Indië. maar Eef was in Batavia en Mul tatuli zat in Bandung. Hij schrijft dat hij naar haar toe komt, maar geen geld heeft voor de reis. Althans niet genoeg. En 'tegen over de menschen hier kan ik niet op een gladakpaard wegryden'. Dat gladakpaard kende ik niet. Het blijkt een Maleis woord te zijn: een djaran gladak is een lastpaard. De gehoopte keizer van Insulinde wil niet rei zen op een boerenknol, maar voor een goed rijpaard ontbreekt het geld. Het blijkt dat dit gladak aanleiding heeft ge geven tot ons woord gladakker, in de bete kenis van slimmerd, uitgekookte jongen. Waarschijnlijk heeft daarbij meegeteld dat 'glad' bij ons al 'slim, handig' kon beteke nen. Multatuli heeft daar verder niets mee te maken. Het woord is dus niet afgeleid van glad Dekker. Het is maar toevallig dat gladakker ook wel ging uitgesproken wor den als gladdekker of gladjekker. Soms hoor je wel eens gladjanus, en dan hoeven we niet eens te denken aan het Maleise gladak. Maar gladakker en gladdekker schijnen toch op gladak te berusten. Ook al uit Indië komt de patjakker. Waar schijnlijk tenminste. In ieder geval werd de patjakker vroeger ook wel een badjakker genoemd, en bestaat er in het Maleis een woord bajak (spreek uit: badjak) met als be tekenis 'zeerover'. Of onze patjakker werke lijk een Maleise zeerover is, is niet zeker. Al thans bestaat er in Vlaams-België een woord patjak voor 'mank paard', en dit Vlaamse manke paard zal stellig niet op het Maleis teruggaan. De gladakker en de patjakker zijn al tame lijk lang in onze taal bekend. Laten we het erop houden dat het erfstukken zijn uit on ze koloniale tijd. Minder oud is de patjepeeër. In het woor denboek van Van Dale komen we hem voor het eerst tegen in 1976. En Koenen noemt de patjepeeër sinds 1974. Het is zo'n woord dat in bepaalde kringen misschien al langer gangbaar was. In de algemene taal zal het dan in de jaren '70 opgedoken zijn. Het is het zoveelste geval van een woord dat er ineens is, terwijl moeilijk te zeggen valt waar het vandaan komt. Een patjepeeër is volgens Koenen een 'protser, proleet'; vol gens Van Dale een 'poen, parvenu, patserig figuur, proleet'. Dat kan aardig kloppen. Maar wie verzint zo'n woord? De enige ver klaring die ik kan vinden, herleidt het tot een mengsel van patser plebejer. Ik heb geen argumenten om te denken dat dat on juist is, maar ik voel me nog niet erg over tuigd. Wie er meer over weet, wordt uitge nodigd ons te schrijven. De plebejer bestaat ondertussen al weer heel lang. In feite gaat zijn geschiedenis te rug tot in de Romeinse tijd. Plebejers waren in het oude Rome de gewone mensen, de genen die niet tot de adel en de aristocratie behoorden. Overigens had het woord des tijds nog niet die negatieve klank. In onze eeuw is plebejer afgezakt tot aanduiding van iemand uit de laagste lagen der maat schappij. En zo zelfs tot scheldwoord. Als ik me niet vergis, heeft het woord z'n langste tijd gehad. Het wordt tegenwoordig bijna nooit mjeer gebruikt. Net zo min als fielt, dat zo langzamerhand ook een historisch scheldwoord genoemd mag worden. Fielt is uit het Frans afkomstig, waar het als 'vil' gangbaar was, verwant met vilein. Alleen de patodder hoort in dit gezelschap niet thuis. Het klinkt misschien wel als een scheldwoord, en er is wellicht iemand die denkt dat het afgeleid is van patser flod der, maar dan zitten we ernaast. Het is geen algemeen woord, maar wel te horen in Vlaams-België. Een patodder is daareen mollig klein kind. Aan de bar van het restaurant beginnen zijn ogen te glim men en dat komt niet door het wijntje. „We verwachten er heel wat van", zegt Theo van Es. „Loop even mee naar de auto, dan zal ik 'm laten horen." Even later raspt zijn aparte stemgeluid door de Kloksteeg in het hart van Lei den. Het nummer 'In my dream' van The Shoes trilt uit de geopende auto deur, waaromheen de vier bandleden staan. Bijna-vijftigers, maar hun gezich ten drukken jongensachtige verwachting uit. „En?" vragen ze bijna eenstemmig. Ze knikken opgelucht na het oordeel over hun CD-single. „Zelf vinden Vve 'm ook goed, maar of-ie wat doet? De lotto winnen schijnt tegenwoordig gemakke lijker te zijn dan een hit scoren. Zeker als het je eerste opname is na zo'n lange tijd. Dan is het altijd moeilijk om terug te komen. Kijk naar Shocking Blue, kijk naar de Tee Set, kijk naar The Cats. Ze hebben het geprobeerd, het is niks ge worden." Het kon The Shoes niet tegenhouden zelf ook de stap te maken. Volgende week dinsdagavond, 26 september, pre senteren ze in de Pieterskerk hun nieu we CD. De titel 'Do it' is de aansporing die ze voor zichzelf gebruikten om de knoop door te hakken nadat ze er een hele tijd over hadden nagedacht. Het feit dat ze de hele avond zelf organiseren en bekostigen („We moeten alle kaarten verkopen om eruit te springen"), toont aan hoeveel vertrouwen ze in hun eigen produkt hebben. „Maar je weet het na tuurlijk nooit." Steun van hessel Twintig jaar geleden maakten ze hun laatste plaat - 'Make up your make up' - en sindsdien speelden ze nog wel gere geld samen, maar de studio doken ze niet meer in. Leidenaar Theo van Es, de Zoeterwoudse tweeling Henk en Jan Versteegen en hun plaatsgenoot Wim van Huis sloten halverwege de jaren ze ventig een uiterst succesvol decennium in de vaderlandse popmuziek af. Na da verende hits als Osaka en Na, Na, Na werd The Shoes als profband afge- schminkt. De tweeling Versteegen ging eerst de taxi en later de horeca in, Wim van Huis werd treinconducteur en zan ger Theo van Es ging niet zonder succes op de solotoer. „Maar ook wij zijn altijd muzikanten gebleven", zegt Jan Versteegen als spreekbuis voor de anderen. Er was dan ook weinig voor nodig om de neuzen van The Shoes weer in dezelfde richting te krijgen. Na een eenmalig optreden op de Haagse Beatnacht in 1980 ging het kwartet als amateurband verder en on langs is het er dan weer van gekomen. Op aanraden van Hessel van Kooy, zan ger van Terschelling, trokken de vier 49- jarigen zich een maandje terug in de studio boven zijn café De Groene Weide. Resultaat: twee covers (Donna, Crying time) en twaalf zelf geschreven nieuwe nummers. „Gouden vent, die Hessel. Aan hem Eind jaren zestig en begin jaren zeventig liep Nederland weg met 'The Shoes' uit Zoeterwoude. Hun toppers: 'Osaka'en vooral 'Na, Na, Na'. Daarna kwam de klad erin. Echt opgehouden zijn ze echter nooit. Door de revival van de muziek van de sixties traden ze nog geregeld op. Louter voor hun plezier. Maar platen maakten ze niet meer. Dat is nu veranderd. Dinsdag presenteren ze hun CD 'Do it'. Als die een succes wordt, moeten ze er nog eens goed over denken hoe ze verder gaan. Want we zijn en blijven muzikanten. hebben we heel veel te danken", zo spreken The Shoes zich uit over de zan ger die komt optreden tijdens de pre sentatie-avond van hun CD, waarvan ook de single 'In my Dream' is getrok ken. In hun dromen zien ze zichzelf be paald niet meteen weer avond aan avond op de planken staan, zoals in hun beste periode aan het eind van de jaren zestig. „Het is wel heel spannend om zo iets na twintig jaar te doen", zegt Theo van Es, wiens zoon Dino op gitaar mee speelt op de CD en tijdens de presenta tie. „Maar het is ook heel anders", voegt Wim van Huis er onmiddellijk aan toe. „Iedereen heeft tegenwoordig z'n eigen bezigheden, dus er hangt niet zoveel meer vanaf. We hebben niks meer te verliezen. Vroeger was dat anders. Vroe ger ging het om je eten. Als je niet scoor de, had je geen geld." Dat laatste was op twee momenten in hun carrière het geval. Aan het begin en aan het einde. Daartussendoor scoorden ze de ene hit na de andere (Standing and Staring, Don't cry for a girl, Farewell in the rain, Osaka) en ontpopten ze zich als een spraakmakende band. Vooral met het nummer Na, Na, Na dat een energie had die in de nederpop nog nooit op vinyl was vastgelegd. „Bands als de Golden Earrings stonden ervan te kijken toen dat nummer voor het eerst ■■ESBaïBDSgiEZlön^Hi gedraaid werd bij onze platenmaat schappij Polydor", weten de Versteegens nog. „Na het weekeinde kwamen de va derlandse groepen die daar onder con tract stonden altijd een ochtendje op kantoor bij Freddy Haayen. Die gasten wisten niet wat ze hoorden. Met dat nummer werden we meteen een top- band." Niet rijk Die status zorgde ervoor dat de leden van de vroegere schoolgroep - „we zaten bij elkaar op de Ambachtsschool op de Haagweg, daar is het begonnen" - er goed van konden leven. „Maar rijk zijn we er niet van geworden", roepen ze er meteen achteraan. „Ben je gek. Mensen dachten dat wel, want als moeder in de bus zat, hoorde ze achter zich fluisteren: haar zoons zijn miljonair... Maar de praktijk was wel effe anders. Als je in die tijd 30.000 singles en 12.000 LP's ver kocht stond je hoog. En hoog betejcende alleen dat je de Top Tien haalde. Hele maal doorstoten lukte niet, want de eer ste plekken waren in die jaren altijd voor Elvis, Stones en Beatles." En The Shoes hadden in het begin van de jaren zestig wel net als de Beatles in Hamburg in Duitsland gespeeld, "zij in de Starclub, wij in The Big Apple" - maar daarmee hield elke gelijkenis op. Hoewel. „We zijn een keer ontvangen alsof we The Beatles waren", herinneren ze zich. „In Italië. Daar stonden we tweede met Osaka en daarom werden we gevraagd in de Catharine Valente- show. Leuk natuurlijk, maar toen de af rekening kwam, bleek het om tiendui zend singles te gaan. Althans, dat stond op papier." Ze willen er maar mee zeggen dat ook toen niet alles goud was dat blonk in glamourland. „En na de toptijd werd het steeds minder. Vijf, zesentwintig keer per maand stonden we op de bühne in de jaren tussen 1967 en 1971, maar daarna werd het allemaal minder. Als je een half jaar geen hit had, stortte het in elkaar en op het laatst was je blij met twee optredens." Het besef dat het afgelopen was, drong slechts langzaam door bij de bandleden, die zich pas in 1976 neerleg den bij het onvermijdelijke. „Succes wordt snel gewoon, daar kijk je niet meer van op. Je kijkt er alleen van op als je opeens géén succes meer hebt. Dan sta je ineens zonder band en dan weet je bij God niet wat je moet gaan doen. Je kan niks, je valt in een gat. En als je dan wat anders hebt, werkt je vroegere po- Ze geven ongevraagd een levensles. „Zoiets doen, met vier gasten die altijd vrienden zijn gebleven. Dat is op zich al een ongelofelijke rijkdom." De leden van de Shoes kennen elkaar zo'n 35 jaar. Veertien waren ze: Henk en Jan Versteegen en Wim van Huis uit Zoeterwoude. Met z'n drieën speelden ze op schoolavonden, tot ze bij zo'n optreden geconfronteerd werden met zo'n Leids ventje, dat onderaan het podium maar stond te roepen: 'Juh, laat mij nou effe zingen'. Vanaf het moment dat ze toegaven, waren ze verkochL „Gelukkig voor jullie, anders waren jullie nou timmerman geweest", jent zanger Theo van Es. Hij dolt, uiteraard, en dat tekent de sfeer in de groep, zo vlak voor de presentatie van de CD 'Do it', waarop niet alleen muzikaal een brug wordt geslagen tussen heden en verleden. Loek de Kok uit Monster heeft de vier Shoes geschilderd zoals ze waren in de jaren zeventig en zoals ze nu zijn. Die afbeeldingen sieren de omslag van de CD die in de Pieterskerk ten doop wordt gehouden, met medewerking van Dino van Es, Hessel de Vries en die andere Hessel. Kaarten (kosten 25 gulden) voor die avond zijn - overigens nog beperkt - verkrijgbaar bij: La Bota, M'n Broer, Malle Jan en café De Meester in Zoeterwoude. pulariteit nog tegen je ook. Ik weet nog dat ik voor het eerst aan kwam rijden in een taxi, op de plek waar andere chauf feurs stonden. 'Juh, Mick Jagger, op rotten hier', kreeg ik meteen te horen", vertelt Henk Versteegen. Hij en zijn broer namen het advies ter harte. In de horeca maakten ze vervol gens wel naam en nu hebben ze drie restaurants in het gebied rond de Pieter skerk: La Bota, M'n Broer en Malle Jan. Dat laatste etablissement kochten ze voor een fors bedrag, maar tijdens de of ficiële opening liet de tweeling het afwe ten. Henk en Jan stonden die avond, „ergens in Winschoten", te spelen met de Shoes. „Verzin 't maar", merken ze zelf op. „Maar we zijn en blijven muzi kanten. Een optreden gaat voor alles." Het geldt uiteraard helemaal voor het optreden van dinsdagavond in de Pie terskerk. Dat moet geen optreden wor den maar een echte, ouderwetse show. Met eerst de presentatie van de CD, ver volgens een optreden van Hessel en dan een setje oude nummers van The Shoes. Die hebben bewust alles in eigen hand gehouden. Ze zetten voor de gelegen heid drank- en broodjesstands neer in de Pieterskerk en proberen daar de 500 T-shirts met hun beeltenis te verkopen die ze zelf hebben laten maken. „Om uit de kosten te komen." 'Do it' Het is een zorg, maar niet hun eerste zorg. „Want die is dat we er een absolute topavond van willen maken", betogen de leden die na het concert ook de CD 'Do it' aan de man proberen te brengen. Het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan burgemeester Goekoop, die met de voltallige gemeenteraad komt kijken. De vraag naar de compact disc zal voor The Shoes bepalend zijn voor hun houding in de nabije toekomst. „Flopt de CD, dan houdt alles op. Verkopen we er vol doende van, dan gaan we verder. Dat is niet zo erg nodig, maar dat zou wel ver domde leuk zijn." Aan de bar van hun restaurant glimmen de ogen van de broers Versteegen. Fana tieke sporters, net als Wim van Huis trouwens, gedreven musici maar ook jongens die hun nek uit durven te ste ken en bovendien slimme zakenman nen. Ze overhandigen het menu. Bij de nagerechten staat ook 'Do it van The Shoes. Een perfecte afsluiting van een perfecte avond'. Zelf hebben ze de smaak nu alweer te pakken, maar ze houden een slag om de arm. Theo van Es („Het enige dat ik wil is muziek maken"): „De reacties zijn po sitief. Maar ik zeg altijd maar: blinde Moos moet eerst zien." The Shoes anno 1995. Op de voorgrond links Wim van Huis, rechts Theo van Es. Op de achtergrond de Versteegen-tweeling, Henk en Jan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 37