^Omhoog die kin en met de tepels in de wind' ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1995 Georgette Dee. Een man die zingt als vrouw en zich daarmee binnen vijftien jaar heeft geplaatst in de Galerij der Grote Dames van het Duitse Lied. Een zangeres van rauwe liederen als 'Waarom is toch je reet zo mooi?' en prachtige liederen als 'Ik laat je niet gaan voor een beetje orgasme'. Georgette Dee. Een kunstenares die elke regel die ze zingt etst in het hart van haar publiek. Volgende week woensdag beleeft het Luxor Theater in Rotterdam de première van haar nieuwste programma: 'Fiir immer'. R. elijkhe Een travestiet die geen nar wil zijn iks geen bloederig gedoe in ob- ^1 scure klinieken van Casablanca. Niks geen geslachtsdeel dat naar en wordt gevouwen. Toch heeft Geor- :Dee, die zo'n 35 jaar geleden als jongen I geboren, zich al vanaf haar vroege kin lij' jd vrouw gevoeld. Maar ze heeft het lot vergissing' niet kwalijk genomen, zoals hrijft in haar teksten- en verhalenbundel mirein Liebeslied'. lar echte naam wil ze niet kwijt. Is ook belangrijk. Op de planken staat een iv van vlees en bloed, dat het ene na het ïre glas Sekt naar binnen kiept met een bittere trek om de mond. Alsof het hier om een medicijn tegen het leven. Een ^^die haar peuken dooft in het laatste rest- ïlvados, aangrijpend in haar mimiek. In nummer als 'Zehn Frauen mocht' ich f~i 'bijvoorbeeld, waarin zij haar publiek tot en toe beweegt met een stem die aan- als schrikdraad voor de ziel. Af en toe rst komisch in de kleine conférences tus- "1 de nummers: „Er zijn zoveel mooie men- overal. Ook in deze zaal. Tenminste, ik Tel n niet aan dat u me allemaal achterna im| :gereisd." porgette Dee woont in Hamburg. Voor optreden in 'Bar Jeder Vernunft', een htige spiegeltent waar de jaren twintig even, is zij even in Berlijn. De leernichten en wier tepels een ketting hangt als een aarlijke guirlande, de vrachtwagenchauf- fb die hun borsthaar hebben afgeschoren 5leen wat vrouwelijker aanzien te krijgen, :appersnichten, de binken en de busi- boys, maar ook de hoeren die hun tragi- leven geven aan de pooier van hun dro- al deze personages over wie Dee zingt, te zien op een steenworp afstand van de geltent, in een wijk waarin het zuchten de zwepen is te horen en het lakleer ott ist als water bij nacht. Al die mensen r' al die geluks- en genotzoekers - het is j if ze voor even uit de liederen van Dee ontsnapt. ei tee begon zo'n vijftien jaar geleden in nburg. Haar optredens speelden zich tal af in nichtenkitten en obscure theater- Maar haar publiek is inmiddels gegroeid. "J ir alle lagen van de bevolking heen vindt ka aar bewonderaars. fti Moeilijk begin zwarte jurk hangt over een strijkplank, irgette Dee is gekleed in een dikke coltrui een spijkerbroek en is net bezig aan het 'ijt. Ze is zenuwachtig, hangt half in de kenstoel, alsof ze eigenlijk nog in bed zou en 'iS Georgette Dee. Ze werd zo'n 35 jaar geleden geboren als jongen, maar voelt zich al vanaf haar vroege kindertijd vrouw, foto friso keuris Lucht, dat is mijn kapitaal. Herinneringen geven me niet vaak plezier. Ik ben in Ham burg begonnen, in het nichtencircuit. Als je begint is het allemaal erg spannend. Maar je blijft toch een beetje in dat grappige hangen. Een beetje een dikke-dame-op-de-kermis ge voel. Bij de gewone theaters was ik niet wel kom. Ze belden niet eens terug. Nu ze me overal vragen, ergert me dat soms enorm. Nu sta ik waar ik vroeger niet mocht komen. Je denkt dat er in de jaren zeventig een seksuele revolutie heeft plaatsgehad. Dat toen het rigide denken over de traditionele mannen- en vrouwenrollen is veranderd. Maar dat is dus niet zo. Je moet telkens weer opnieuw beginnen. Tolerantie en liberalisme, het is allemaal aan de buitenkant gebleven. Het is niet tot de ziel van de mensen doorge drongen. Je ziet het nu weer: als het slecht gaat met de economie, dan komt weer die re actionaire grondhouding naar boven. Als ze mij na vijftien jaar in dit vak nog vragen of ik ervan kan leven, dan moet ik bijna kotsen. Ik leef toch nog. Het betekent alleen maar dat mensen niet weten waarmee ik me in de af gelopen vijftien jaar heb beziggehouden. Ach, je begint altijd weer opnieuw. Applaus is als een regenbui die weer overtrekt. Beel dende kunstenaars hebben altijd het voor deel dat ze hun hand kunnen uitsteken en kunnen zeggen: 'Kijk, daar zijn de schilderij en die ik in dertig jaar heb gemaakt'. Goed, van mij zijn dan die CD's uitgebracht, maar dat is slechts de essentie van wat ik heb ge daan. Er zijn dingen die op CD niet werken en die worden dan weggelaten. Maar mis schien zitten ze nog in de hoofden van de mensen, in de warme hoofden." Een Duitse journalist heeft uit de uiterlijke verschijning van Georgette Dee eens haar le vensgevoel trachten te destilleren. Hij vatte dat gevoel samen in de woorden: 'Alles tege lijk en niets helemaal te zijn'. Terwijl ze de rook van haar zoveelste siga ret als een onheilswolkje de kamer inblaast, zegt Georgette: „Ach, misschien heb ik die wens wel. Maar hebben niet alle theatermen sen zoiets? In een lied als 'Zehn Frauen möcht' ich sein', in regels als: 'Mann ist in sich verbannt/und gefangen für alle zeitim Kroningsmantel und ganz ohne Kleid' komt naar voren dat de mens beperkt is in zijn mogelijkheden tot liefhebben. Ik wil het alle maal groter en dat voel ik ook als ik zo'n lied zing. Mijn hart moet zijn vleugels kunnen uitslaan. Dat wat ik te vertellen heb, kan ik niet vertellen als man. Maar het moet op den duur zo zijn dat mensen het niet meer be langrijk vinden of ik daar nu sta als man of als vrouw. Met die modieuze travestie-acts .van de laatste tijd heeft mijn kunst niets te maken. 'Prestatie op pumps' Ik vind het overigens wel een opmerkelijk verschijnsel dat je dat soort zaken steeds meer op de televisie ziet. Het bewijst dat de traditionele mannenrol steeds meer ter dis cussie wordt gesteld. De vrouwen hebben de mannen op de een of andere manier inge haald. En dat is best een prestatie op pumps. De mannen hebben het veranderingsproces van de vrouw niet ernstig genomen. En op eens, zomaar 'out of the blue', staat daar een andere vrouw voor de man. Overal is er strijd, ruzie, oorlog. Het zou ideaal zijn als alle mensen biseksueel waren. Dan zouden die dinge» veel minder voorko men. Ik heb onlangs een boek gelezen waarin de schrijver beweert dat alle oorlogen en alle conflicten ontstaan door de relatie tussen twee mensen. Het wordt zo uitgelegd: we zijn afgedwaald van onze oorsprong, van de kos mische, energie. En de makkelijkste manier waarop wij nog aan energie kunnen komen, is dat wij elkaar die energie aftappen. Door liefde, door haat, door gevoelens. Je moet het vergelijken met een biervat waar je een kraan in steekt en waaruit het bier dan kan weg stromen. Ongeveer op die manier tappen mensen elkaar in de liefde energie af. Zo lang men van elkaar houdt, gaat dat goed, maar er komt een moment dat het niet meer kan en dan komt er ruzie. Dan beschuldigt de een de ander ervan dat hij meer geeft dan hij krijgt. Als je de balans opmaakt van het leven, is het de liefde die overblijft. De liefde geeft energie, maar op den duur verbruikt die lief de weer de energie die ze aan je heeft gege ven. Dat probeer ik in mijn liederen over te brengen. Het is niet allemaal lachen geblazen bij mij. Er zit ook veel treurigs in. Het leven is toch treurig, of niet? Er zijn wel duizenden redenen om je hoofd te laten han gen. De kranten staan vol met oorlog en dood. Maar ik probeer er altijd weer zo open mogelijk tegenaan te gaan. Of zoals ik heb geschreven: 'Auf das Herz und hoch das Kinn, and the nipples in the wind.' 'Monter het hart en hoog de kin, en de tepels in de wind' Dat is mijn levenshouding. Alle facades die je zelf hebt opgetrokken en alle barrières die anderen opwerpen moet je vergeten. Ge woon doorgaan. We sterven allemaal op ze kere dag en dat doen we alleen. Daar kunnen we niets aan veranderen. Als je dat weet, moet je je al tijdens je leven van zoveel mo gelijk dingen bevrijden. Het is onzin om de dingen als een loden bal met je mee te blij ven slepen. Ik knabbel telkens weer aan de traditie. En vraag me daarbij af: waarom is onze maat schappij zoals-ie is? Maar hoe ouder je wordt, hoe meer je in de richting van een po liticus gaat denken. En dus naar consensus en compromissen gaat zoeken. Ik wil met mijn liederen geen verandering bewerkstelli gen bij de mensen. Ik wil alleen nog iets toe voegen: namelijk mijn opvatting van de we reld. Dat lijkt weinig maar is erg veel. Er zijn zoveel mensen die helemaal geen idee over de werkelijkheid hebben. Misschien dat ze zich door wat ik breng een beetje beter kun nen oriënteren. Misschien dat die mensen dan zien of horen wat ze diep van binnen echt denken. Het gaat mij daarbij om indivi duen. Ik heb nooit aan de massa geloofd. Al leen het individu verandert de dingen, niet de massa. Ach, er zijn veel mooie mensen. Knap van verschijning, uiterlijk gezien. Als de mensen zo mooi van binnen waren als ze soms van buiten zijn dan zou er heel veel veranderen." „De problemen van de mensen zijn door de eeuwen heen hetzelfde gebleven: liefde en dood. Over meer heb ik het niet in mijn kunst. De liefde is nog steeds de grootste macht. Niet omdat ze onsterfelijk zou zijn, maar omdat ze eenvoudigweg de grootste toegang tot het hart van de mensen ver schaft. Ik wil de mensen zeggen: alles is vreselijk, maar zo vreselijk toch ook weer niet. Want altijd is er nog de humor. Als ik straks de melk in de koelkast zet en ik blijf met mijn mouw aan de lichtschakelaar hangen, kan ik liggen. De doos truffels die als ge- enk wordt gepresenteerd, blijft onuitge staan. Een vriendin is bezig met het re- 'n van optredens. Georgette is geen rel- nmer. Geen Coccinelle met een 'truc en e' en een zwoegende, geblankétte boe- Heeft niet dat gemaakt-cynische dat je veel travestie-artiesten aantreft. Toch wil niet verloochenen dat ze in die wereld is Pnnen. b jk heb in het begin erg moeten knokken, je twintig jaar bent, denk je dat je de hele ld kunt veroveren. Maar dat laat de we- echt niet toe. Als je op dertigjarige leef- erugkijkt, zie je dat je niks hebt veroverd. Theaterpersoonlijkheid Georgette Dee. „Mijn hart moet zijn vleugels kunnen uitslaan." foto anko c. wieringa me daarover ergeren of kapotlachen. De hu mor is een maatstaf om te zien hoe het me mezelf gaat. Als ik op kleine dagelijkse irrita ties met humor reageer, is het goed. Zo niet, dan moet ik me weer een beetje om mezelf bekommeren. Als iemand voor mijn neus bij voorbeeld de parkeerplaats inneemt en ik dan nog even zie dat hij met zijn achterlicht tegen een paaltje aan rijdt, als ik dan nog niet lach, is er iets mis met me. Humor is een graadmeter voor de eigen toestand. Humor is van existentieel belang. Liefde is koolhydraat, angst is eiwit, macht is vet, humor is de vita mine voor de geest." Wie Georgette's stem hoort, moet onwille keurig denken aan zangeressen als Zarah Leander en Lotte Lenya. Maar al heeft haar timbre wel iets weg van dat van Zarah Lean der, toch is haar liedkunst niet een verre echo van die in de twintiger jaren. „Kijk, het Duit se lied heeft lange tijd stilgestaan. Maar de dingen die ik bezing en zelf schrijf zijn van deze tijd en van altijd." En dat is waar. De teksten van Dee zijn enerzijds hoog-romantisch en melancholiek en anderzijds zeer gewaagd en rauw. Een van de mooiste liederen is 'Lass das...' met regels als 'Ik laat je niet gaan voor een beetje orgas me/ik ken je al duizend jaren en meer', waar in de liefdestrouw zegeviert over de seksuele drang. En ook een lied als 'Warum ist denn dein Arsch so schön', waarin het lijkt of er een knipoog wordt gegeven naar de Duitse evergreen 'Warum ist es am Rhein so schön? is ondanks de enigszins banale refreinregel van een ongehoorde schoonheid. Toch heeft Dee, net als Lotte Lenya, beken de liederen van Brecht in haar repertoire. Ze vindt dat ze die zelf beter brengt dan Lotte Lenya. „Lotte Lenya had een kunststem, kunstmatig. Emotioneel heeft ze niets tot stand gebracht in haar interpretaties. En be halve liederen van Brecht en Kurt Weill heeft ze maar weinig bekend gemaakt. Zij heeft er altijd op gelet dat over te brengen wat de schrijver van het lied voelde en niet wat zij zelf voelde. Ze was geen zelfstandige kunste nares, zoals ik. Sommige dingen van haar vind ik strontvervelend. Ik vind bijvoorbeeld 'Moon au Alabama' van mij veel beter. Ik laat me niet voorschrijven hoe die liederen moe ten worden gezongen. De mensen moesten bewegingsloos op het podium staan, met hun benen stram uit elkaar, onverzettelijk. Van die epische onzin moet ik niks hebben. De ellende die in die liederen van Brecht zit, mag je best uitschreeuwen. Van zijn dochter, Barbara Brecht-Schall, heb ik nog nooit iets over mijn Brecht-vertol- kingen gehoord. Ook is mij nog nooit verbo den iets van hem te zingen, wat bij anderen wel eens is voorgekomen. Als dat zou gebeu ren, zou ik echt een schandaal maken. Ik vind dat het werk van kunstenaars na hun dood onmiddellijk vrij moet worden. Als er minderjarige kinderen zijn, vind ik het goed dat ze wat krijgen van de rechten. Maar als ze volwassen zijn, moet het uit zijn. Dan kun nen ze zelf werken. Wat kunstenaars als Brecht hebben gemaakt, is 'Menscheits- kunst'. Het is kunst die de mensheid toebe hoort en niet de erven die toevallig een vader of moeder hebben die een grote kunstenaar was. Ik sta het dat uitschot niet toe dat ze daar veel geld voor krijgen." Georgette Dee hoeft geen rijkdom. Een ka toenen jurk is haar genoeg. In dat verband kenschetst ze de houding van West-Duits- land voor de val van de Muur als een 'vrede- vreugde-eierkoekenmentaliteit'. „Maar", zo zegt ze, „nu de Muur weg is, is Berlijn pas echt een Grosstadt geworden. Met alle span ningen vandien. Vroeger was het: alles voor mij, niets voor jou. Het was hier echt niet zo kosmopolitisch. Nu is dat wel even wat an ders. Maar er zijn nu mensen uit het oosten die zeggen: 'Vroeger was het beter'. Dat is een sein voor mij dat er in de mens nooit iets verandert." 'Verbeterde houding' Georgette Dee heeft vorig jaar al in Neder land opgetreden. Met veel succes. Ze vindt de houding ten opzichte van de Duitsers hier in de laatste vijftien jaren veel verbeterd. „Toen ik zo'n jaar of vijftien geleden in Holland was, kwam er na enige tijd altijd weer discussie over het Duitse verleden. Ze spraken mij per soonlijk op dat verleden aan. En dan zei ik al tijd: 'Maar kindje toch, dat is toch allemaal wel erg lang geleden, vind je niet?' Holland heeft ook zijn partijtje meegeblazen als het gaat om overheersen van anderen, of niet? Kijk maar naar de voormalige koloniën. Maar dat is natuurlijk oude sneeuw van gisteren. De geschiedenis van Holland tijdens de oor log is ook niet zo roemrijk geweest, heb ik be grepen. Bij jullie zijn genoeg joden wegge voerd met medewerking van Nederlanders. En dat hef je niet 'op door een Anne Frank Museum te stichten." Het optreden van Georgette Dee in 'Bar je der Vernunft' die avond is een weergaloos succes. Het publiek klapt de handen gloei end. Tijdens de voorstelling biggelt er menige traan in de champagne, niet alleen van het lachen maar ook van het huilen. Dee's lied kunst veroorzaakt een katharsis, is een grote schoonmaak voor de geest. Als zij haar laatste toegift heeft gegeven, staan er twee le ge champagneflessen op het podium en drie kleine glaasjes waarmee zij drie bittere hart versterkers van het type Calvados naar bin nen heeft doen vloeien. Achteraf: „Die alco hol. Ach, dat zijn natuurlijk van die kleine theatergeheimpjes. Maar een beetje alcohol brengt je wel op gang. Ik moet nu ineens denken aan wat een collega van me eens heeft gezegd: 'Een klein piccolootje voor de voorstelling heeft nog niemand kwaad ge daan'." Hoe goed Georgette Dee ook is: haar liede ren worden op de Duitse radio maar nauwe lijks gedraaid. Dee: „Ze weten niet in welk hokje ze me moeten stopppen. Ze kunnen me aankondigen als Georgette Dee en dan zeggen: 'Dat is een man die zingt als vrouw', en ja, dan heb je het al... Mijn kunst blijft op die manier toch voor een zekere elite. Ik hop- seflops niet over het podium. Ik breek na tuurlijk een beetje uit het cliché van wat een travestiet mag. Hij moet eigenlijk altijd de nar zijn. Dat ben ik dus niet." Optredens Georgette Dee; 'Für immer': 27 en 28 sept. Luxor Theater, Rotterdam; 11 okt. De Oosterpoort, Groningen12 okt. Leidse Schouwburg Leiden; 13 okt. Stadsschouw burg, Arnhem; 2 apr. Muziekcentrum Vreden- burg, Utrecht (programma 'Chansons'); 3 apr. Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven 'Chansons'; 11, 12 en 13 apr. Nieuwe De La Mar Theater, Amsterdam, 'Für immer'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 35