.d!
'Raggende Manne' op cd-rom
uropa' centraal in de X
Cultuur Kunst
S dripmuseum kost tien miljoen
iows Toon Hermans
imen op video
§uchtig tussendoortje
theatergroep Desiree
Schrijfster
Mendels (93)
overleden
Spectaculaire Afrikaanse opening
van nieuw schouwburg-seizoen
Jeroen Brouwers heeft
ernstige Holland-fobie
=£AC
IAG 15 SEPTEMBER 1995
CHEF CERT VISSER. 071-356441
I.
jngen» De bouw van het Nederlands Stripmuseum in Gro-
jéngaat tien miljoen gulden kosten. Het gaat deel uit maken
èen groot winkelcomplex met ondergrondse parkeergarage
e binnenstad van Groningen. Het museum, dat circa 2500
kante meter groot wordt, verrijst bovenop de parkeergarage,
museumbestuur maakte de plannen gisteren bekend. Het
nuseum gaat zich bezighouden met promotie, documenta-
rchivering en presentatie van strips, illustraties en cartoons
[ederlandse tekenaars.
ant-CD levert veel op voor Bosnië
De CD voor de kinderen in Bosnië, die Britse popster-
rorige week in één dag hebben opgenomen, heeft in vier da-
Jbijna 5 miljoen gulden opgebracht. Dit deelde de platen-
■tschappij gisteren mee. Het album Help! is direct doorgesto-
liaar de top van de Britse hitparades. De CD werd zaterdag
■bracht, zes dagen nadat hij was opgenomen. Groepen zoals
psen Suede en oudgediende Paul McCartney namen de plaat
pi studio's in Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje. De op-
hgst is bestemd voor kinderen die het slachtoffer zijn van de
login Bosnië.
stolen schilderij Mesdag terecht
iag Eén van de twee op 9 juni gestolen schilderijen van
jnuseum Panorama Mesdag is door de Haagse politie terug-
Hen. In verband met de diefstal zijn drie Hagenaars aange
ven. Twee daarvan hebben inmiddels bekend betrokken te
geweest bij de diefstal. De politie hield de hoofdverdachte,
18-jarige man, op 8 september aan. Een dag later waren de
s, 43 en 38 jaar oud, aan de beurt. In het huis van een van
rof de politie het schilderij aan. Het tweede schilderij is nog
Iterecht.
B Hermans heeft eem me-
|l gesloten met platen-
ichappij Polygram. De in
lets 78-jarige artiest heeft
■hten over al zijn werk on-
bracht bij de platenmaat-
ipij. Hermans stond sinds
ülereerste one-man show
contract bij EMI. Hij
echter dat het tijd werd
ijn carrière een nieuwe
ïg te geven.
3 Roos, president van Po-
Nederland en vice-pre-
ft van Polygram Europa is
Jtevreden over het super
pet. „Toon is natuurlijk
jbnieke liedjesschrijver in
■land. Zijn shows zijn bij-
leeld nog nooit op video
kracht, en daar willen wij
lerandering inbrengen.
De platenmaatschappij heeft
in enkele gesprekken overeen
stemming met Hermans kun
nen bereiken. Er zijn onder
meer afspraken gemaakt over
nieuwe shows en een nieuwe
ded, die volgens Roos binnen
een maand of drie wordt ver
wacht. „Toon is zeer produktief.
Hij schrijft op dit moment een
liedje per dag en heeft nog heel
wat onbekend werk liggen, dus
er zit nog heel wat aan te ko
men. Ook gaat hij weer optre
den." Onder het contract vallen
op dit moment ondermeer de
rechten over zo'n vijfhonderd
liedjes en tien shows. Volgens
Roos hebben veel van de liedjes
van Toon Hermans sterke inter
nationale potentie. „We zullen
er dus aan gaan werken dat gro
te buitenlandse artiesten deze
liedjes gaan opnemen."
lbo
ECENSIE.MARGRIET PRINSEN
groep Desiree met 'Adio...mijn
Regie: Kenneth Herdigein en Hans
't Veld. Met' Marion Amschwand,
Lee, Helen Suyderhoud, Johannes
tenneth Herdigein, Hans Man in 't
zien: Den Haag, Theater a/h
sept; Haarlem, Toneelschuur, 28
sept.; Rotterdam, Lantaren/Ven
ster, 12 t/m 14okt.
TONEEL
r. mooi thema: 'Adio...mijn
gaat over afscheid ne-
Over het onherroepelijke
eid van iemand die dood-
het wrede afscheid van
eliefde die je verlaat en het
lerende afscheid van het
dat je voor het eerst naar
■9 )l brengt.
op het eerste gezicht bij-
ere cast: Vivian Lee, een
?res uit Bremen; Marion
hwand, een danseres uit
Hans Man in 't Veld,
aeth Herdigein, Helen Suy-
lud en Johannes Haag, ac-
uit Driehuizen, Amster-
Brussel en Hamburg die al
r met elkaar samenwerk-
-Een werkwijze die geba-
is op improvisaties, in de
traditie van het Werkthea-
lar Hans Man in 't Veld ja-
aan verbonden was.
jm, niets dan veelbeloven-
?evens.
komt 'Adio...mijn lief-
i de verste verte niet toe
;t inlossen van die belofte,
s een voorstelling die elke
ontbeert, die aan
elkaar hangt als los zand en
waarvan de losse onderdelen er
bovendien maar zelden in sla
gen te ontroeren, te vermaken
of de geest te prikkelen. In de
hoek traint een bokser met een
grote, blauwe boksbal, de zan
geres zingt zo nu en dan een
lied, begeleid door fluit, piano
en soms een achtergrond
koortje, de danseres danst wat
rond en tussendoor horen wij
flarden tekst: een gedicht van
Judith Herzberg, een citaat van
Rainer Maria Rilke en uit het le
ven gegrepen dialogen. Een de-
kaan houdt een redevoering op
de begrafenis van een student,
de bokser vertelt wat hij voelde
na zijn eerste k.o. (knock out)
en met zijn allen zingen ze het
levenslied van Simon en Gar-
funkel: bye bye love, bye bye
happiness....
Op.een enkel geestig moment
na - een berispend woordje van
de bokser in zijn moeizame Ne-
'derlands: „als je afscheid
neemt, wees dan geen kleef-
pleister, maar ga!"-, blijft het
niets dan lucht: een aardig lied
je, een leuk dansje, een vrijblij
vend verhaaltje. Het is alsof de
regisseurs Hans Man in 't Veld
en Kenneth Herdigein wat luch
tige tussendoortjes op een
schaal gegooid hebben: een ge
zellige afternoon tea met een
cakeje, wat koekjes, een enkel
bonbonnetje. Niets dat beklijft,
niets dat echt raakt.
'Een soort bonus, om iets aan de muziek toe te voegen
„Welkom bij de Raggende Manne", praat de computer.
„Pak het handje en voel m'n lichaam." Daar zit je dan:
muis in de hand. Voor je het weet zap je naar het 'Darm
kanaal', waar je het 'Ende van de Mol' kunt zien. Of be
land je in de 'blinde darm', waar je in het wilde weg moet
zoeken naar het lichtknopje, omdat je de cursor niet eens
meer op het beeldscherm kunt zien.
HAARLEM PETER BRUYN
Het zal duidelijk zijn. Hier
wordt de taal van de 'nieuwe
media' gesproken, in combina
tie met de taal van de Raggende
Manne. De baarmoeder kan be
zocht worden. Er is het spel 'Ka
mikaze Angels', gebaseerd op
de onbevlekte ontvangenis en
het kerstverhaal. Animatiefilm
pjes. Uiteraard kun je ook 'het
geslacht' voelen, waarop een
grote penis in beeld verschijnt.
Onder het motto 'Wordt zelf
lid', schieten tientallen adressen
over het scherm. Amnesty Inter
national is erbij. Greenpeace.
En natuurlijk de Raggende
Manne fanclub.
„Een soort bonus, om iets ex
tra's aan de muziek toe te voe
gen", noemt Geert Timmer, ali
as Bob Fosko de cd-rom 'Rooie
Pap' van de Raggende Manne
die volgende week verschijnt.
„Heel veel van die cd-roms van
popmuzikanten zijn zo preten
tieus. Vol serieuze informatie.
Dat vind ik onzin. Wij wilden
gewoon laten zien dat je ook
wat anders met dat medium
kunt doen."
De meeste mensen zullen toch
vooral geïnteresseerd zijn in de
muziek op 'Rooie Pap', het zes
de album sinds Fosko in 1988
besloot zijn frustratie en woede
vrijelijk op de geluidsband te
kwakken, zonder zich iets van
de gangbare popconventies aan
te trekken. Sindsdien is de be
zetting van de Raggende Manne
een aantal malen gewijzigd,
zonder dat de creatieve princi
pes veranderd zijn.
Toch klinkt 'Rooie Pap', dat in
de Haarlemse Bananasstudio
werd opgenomen met Sander
Janssen en Martijn Bosman als
producers, anders dan de voor
gangers. Gestruktureerder. Toe
gankelijker dan 'Zaad', uit 1994
en het veel meer jazz-gerichte
'Weense Pletterij' uit 1992.
Het moment
„Op de vijf vorige cd's hebben
we geprobeerd 'het moment' in
de studio te vangen", verklaart
Fosko. „Dat hebben we deze
keer eveneens gedaan, maar nu
wilden we die momenten ver
volgens ook vormgeven. Ge
woon een andere manier van
werken. Vroeger waren we maar
één of twee uur per dag echt
produktief in de studio. Nu za
ten we van vroeg tot laat aan die
nummers te werken. De uitda
ging was om het concept van de
Raggende Manne in tact te hou
den. Meer struktuur, terwijl het
overdonderende toch overeind
bleef."
Dat levert op 'Rooie Pap' het
pakkende popliedje 'Allemaal
voor jou' op, maar ook een paar
andere nummers die nu al tot
de absolute Manne-klassiekers
gerekend mogen worden, zoals
'Bonnetje' ('Je mag me ruilen
binnen tien dagen, met een
bonnetje') en het bij ieder con
cert luidkeels meegezongen
'Poep in je Hoofd' ('Zal ik jou
eens effe lekker in je bek schij-
ten?'). Om nog maar te zwijgen
•van het compacte 'Ik Willem, ik
Willem, ik Willem Alexander' en
het op schrijver/schilder Ar
mando geïnspireerde 'Vrijheid'.
De zwenking naar meer rock
en pop heeft volgens Fosko veel
te maken met de bezettingswij-
ziging in de band, waarin naast
hemzelf en oudgedienden
drummer Palli Gudmundsson
en bassist Dicky Schulte Nord-
holt, de twee nieuwe gitaristen:
ex-Gotcha! frontman Robadope
Ro en Arnold Smits die ook bij
The Blue Man Can speelt. Daar
naast zijn er op de nieuwe cd
gastrollen voor Hein de Kort en
de Haarlemse schilder/muzi
kant Hannes Kuiper, van wie la
ter dit jaar ook een eigen cd ver
schijnt.
Slaaf
Bang om slaaf te worden van
het verwachtingspatroon van
het publiek - nóg meer schel
den en tieren - is Fosko niet.
„Dan zou ik onmiddellijk stop
pen. Het is wel zo dat ik voor
mijzelf een bepaalde vorm heb
DEN HAAG ANP
De schrijfster Josepha Men
dels is zondag op 93-jarige
leeftijd overleden. Dit is giste
ren bekend geworden. Ze is
volgens haar wens in stilte be
graven. Josepha Mendels was
aanvankelijk journaliste. Ze
woonde sinds 1936 in Parijs,
waar ze van 1945 tot 1948
werkte op de persafdeling van
de Nederlandse ambassade.
In 1947 maakte ze haar lite-
raire debuut met de opzienba
rende roman 'Rolien en Ra-
lien'. Het was het opmerkelijk
erotisch getinte verhaal over
een meisje dat door haar alter
ego een gevangene van zich
zelf wordt. In al haar boeken
neemt de man-vrouw-verhou-
ding in al haar facetten, maar
met nadruk op de seksualiteit,
een belangrijke plaats in.
Voor haar boek 'Als wind en
rook' (1950) kreeg ze de Vijver
bergprijs. Daarin beschrijft ze
de problematiek van het half
joods zijn. Dit thema staat ook
centraal in 'Je wist het toch'
(1949) en 'De Speeltuin'
(1970). Josepha Mendels, die
veel publiceerde in onder
meer het feministisch maand
blad Opeij, was Ridder in de
Orde van Oranje-Nassau.
>ositie, theater en lezingen
CAROLIEN GROENEVELD
inli ureel Centrum De X in Leiden gaat op zoek
'de identiteit van Europa'. Onder de naam
ibando' staan enkele lezingen, een interna-
le expositie en een theatervoorstelling op het
ramma.
fke van der Tooien bedacht het thema voor
J :ultureel festival. Van Tooien: „Het begon
liet idee zeven jonge kunstenaars uit ver-
lende Europese landen in de X te laten expo-
Zij maakten elk vier schilderijen. Het on-
verp moest iets met Europa te maken heb-
De kunstenaars gingen ook gezamenlijk aan
ag. Het leek mij wel een aardig idee om dit
ar uit te werken en een paar lezingen over de
eid van Europa te organiseren." De tentoon-
ng wordt vanavond geopend en duurt tot en
3 oktober.
>or de eerste van de drie dubbellezingen
17 september, aanvang 13.30 uur) zijn
gastsprekers uitgenodigd die verschillende
trele stromingen vertegenwoordigen. Tooien:
toricus Frits Boterman bijvoorbeeld be-
akt de Duitse cultuurpessimist Oswald
'gier. Daarna geeft de Belgische cultuurfilo-
Dieter Lesage een lezing over het post-mo-
isme."
1 de tweede lezingenmiddag (zondag 24 sep
tember, aanvang 13.30 uur) gaat cultureel antro
poloog Mattijs van de Port in op de vraag wat de
burgeroorlog in voormalig Joegoslavië' voor Euro
pa betekent. Historicus Maarten van Rossum
geeft zijn visie op de machteloosheid van Europa
in deze kwestie.
Op de derde lezingenmiddag (zondag 1 okto
ber, aanvang 13.30) staan twee filosofen, de Ame
rikaan George Embree en de Pool Slawomir
Magalan tegenover elkaar in een debat over Euro
pa.
Het toneelstuk van Ab Gietelink - 'Het Hol-
landsch Kabinet' - gaat over de toekomst van Ne
derland. Gietelink meent dat het is gedaan met
Nederland na de eenwording van Europa. In zijn
theaterstuk herinnert hij aan tal van historische
gebeurtenissen in Nederland zoals de waters
noodramp van 1953. Ab Gietelink waarschuwt
voor het verloren gaan van' de 'Nederlandse ziel'.
Zijn toneelstuk wordt uitgevoerd op 27 septem
ber, aanvang 20.30 uur.
Het is de eerste keer dat er in het Leidse theater
zo'n groot cultureel evenement wordt georgani
seerd. „Ik geef toe dat het pittige kost is, maar ik
denk niet dat alleen 'intellectueel' publiek zal ko
men. Wij hebben juist geprobeerd om het zo toe
gankelijk mogelijk te maken. Ik verwacht dat dit
veel mensen zal trekken," zegt Van der Tooien.
Geert Timmer, alias Bob Fosko van de Raggende Manne. „Mijn woede en frustraties zijn echt."
gekozen en dat ik mij daaraan
houd. Maar dat ervaar ik niet als
een blok aan m'n been. Inte-
gendeel. Ik ben gewoon zoals ik
mij als Böb Fosko voordoe. En
dat is nog lang niet uitgeput. Als
er wat te klagen valt sta ik voor
aan'om m'n bek open te trek
ken. Maar als je het verwach
tingspatroon van anderen volgt,
dan kun je je artistieke integri
teit niet bewaren. Dan ben je
niet vrij meer. En daar is het bij
de Raggende Manne uiteinde
lijk allemaal om begonnen: Vrij
heid".
Sommige mensen vatten zijn
teksten op als een potje brutale
schuttingtaai. „Maar dat is het
niet. Het is gewoon bedoeld om
de dingen zo kernachtig moge
lijk te vertellen. Niet om het pu
bliek op de kast te jagen. Het is
in feite heel serieus. Mijn woede
en frustraties zijn echt. Neem
nu een liedje als 'Ik doe het alle
maal voor jou', onze meest re
cente single. Die is wel op de ra
dio geweest, maar geen hit ge
worden. Dat snap ik dan niet.
Als je al die shit hoort die in de
top-40 staat, dan moet je als
discjockey toch eigenlijk ontzet
tend blij zijn dat je ook nog een
goede plaat als die van ons kunt
draaien?".
Nieuw project
fotografie
documentaires r.
AMSTERDAM ANP
Het Nederlands Foto Instituut
in Rotterdam en de Mondriaan
Stichting in Amsterdam gaan
samen een groot project opzet
ten dat een impuls moet geven
aan de documentaire fotografie.
Onder de titel PhotoWork(s) in
Progress zullen elke anderhalf
jaar twee of drie (inter) nationale
fotografen een opdracht krijgen
voor een speciale tentoonstel
ling.
De kosten van het PhotoWork
(s) in Progress bedragen rond
250.000 gulden per jaar. Zij wor
den door de twee instellingen
gezamenlijk gedragen. Naar
verwachting wordt de eerste op
dracht in maart 1996 wordt ver
strekt. Een onafhankelijke inter
nationale commissie van des
kundigen zal het onderwerp be
palen en de fotografen selecte-
RECENSIE MAARTEN BAANDERS
Voorstelling: 'Heritage' door Les Ballets
Africains de Guinée. Gezien 14/9 Leidse
Schouwburg
De Leidse Schouwburg kon het
seizoen niet spectaculairder
openen dan gisteren gebeurde
met een optreden van Les Bal
lets Africains de Guinée. Op de
Uitdag vorige week in de Pieter
skerk gaf de groep een voor
proefje en toen was al duidelijk
dat het publiek een zeer bijzon
dere avond tegemoet kon zien.
Het programma dat de 33
dansers en musici uitvoerden
heet 'Heritage'. Het vertelt het
verhaal van de cultuur van Gui
née. Dit verhaal is niet een ge
schiedenis zoals wij in het wes
ten over onze cultuur zouden
vertellen, maar een mythe. De
held vindt in een magische grot
een muziekinstrument, een ba-
lafoon. Dit is een soort xylofoon,
maar dan eenvoudiger, met
houten latjes waarop geslagen
wordt en daaronder kalebassen
als klankkasten. Het is voor een
mens verboden om hierop te
spelen, maar de held kan het
niet laten en haalt zich zo de
woede van de geesten op de
hals. Maar het blijkt dat hij zo
prachtig kan spelen, dat de
geesten hem toestaan het in
strument mee te nemen. Met
zijn buit komt hij bij zijn stam
genoten op de akker en in het
dorp. In allerlei feestelijke scè
nes wordt het dagelijks leven in
Guinée uitgebeeld. Op een op
zwepende en vrolijke manier
worden alle kanten van de cul
tuur met muziek en dans ver
bonden, van het zaaien en oog
sten op het land tot het leven op
het dorpsplein, waar de families
hun totemdansen uitvoeren. El
ke familie is met een dier ver
bonden en bij deze dansen zijn
de dansers dan ook als chim
pansees, stieren, leeuwen en
panters verkleed.
De muziek en zang zijn van
begin tot eind overrompelend
en meeslepend. De trommels
laten een weergaloos ritme ho
ren waar de ene wilde dans na
de andere op uitgevoerd wordt.
Aandoenlijk is de scène waarin
een onhandige speler niet met
de andere slagwerkers mee kan
komen, maar het uiteindelijk
Beatles-spullen
brengen record
op bij veiling
LONDEN AP
Paul McCartneys handge
schreven songtekst van 'Get
ting Better' is gisteren voor
161.000 pond (ruim 400.000
gulden) verkocht, de hoogste
prijs die ooit voor een pop-
muziekdocument is betaald,
aldus het veilinghuis Sothe
by's. In totaal verkocht So
theby's donderdag voor
739.000 pond (1,9 miljoen
gulden) aan rock-'n-roll me
morabilia. Het nummer 'Get
ting Better' staat op het al
bum Sgt. Pepper's Lonely
Hearts Club Band dat de
Beatles in 1967 uitbrachten.
Het manuscript werd door
een anonieme telefonische
bieder gekocht. Het vorige
record stond ook op naam
van Sotheby's en de Beatles.
In 1992 bracht de tekst 'A
Day in the Life' van John
Lennon 48.500 pond (ruim
120.000) gulden op.
Deze keer ging ook Mc
Cartney's met ballpoint ge
schreven tekst van 'Ob-la-di
Ob-La-da' uit 1968 onder de
hamer. Het document werd
verkocht voor ruim 78.000
gulden. De deur van de
slaapkamer van McCartney
in Liverpool ging voor bijna
honderdduizend gulden van
de hand. De beroemde vest-
jas van pauweveren die Jimi
Hendrix tijdens zijn optre
dens droeg werd voor ruim
62.000 gulden gekocht door
de Hard Rock Cafe Group,
die hem zal tentoonstellen in
een van haar restaurants.
Hendrix' Gibson Flying V gi
taar, die volgens de catalogus
van het veilinghuis tussen de
75.000 en 80.000 pond moest
opbrengen, werd niet ver
kocht omdat niemand ge
noeg bood.
toch leert en als een groot virtu
oos triomfen viert. Er zijn ook
fluiten, ratels en kora's. Een ko-
ra is een kalebas met een steel
en een grote hoeveelheid sna
ren. Dit instrument klinkt als
een harp en deze zachte tonen
vormen een prachtig contrast
met het indringende geluid van
de andere instrumenten.
De dans is een onophoudelij
ke uitbarsting van energie. De
dansers gaan er met hun totale
lichaam in op. Ze schudden met
hun armen en hun hoofd, trap
pelen met de voeten net zo snel
als het roffelen op de drums. De
danseressen fladderen als
nachtvlinders en de mannen
wagen zich aan acrobatische
sprongen en klimpartijen. Hoe
wild er ook gedanst wordt, het
valt op hoe gedisciplineerd en
uitgekiend de bewegingen uit
gevoerd worden. De dansers
moeten over een geweldige
conditie beschikken. Tot op het
eind was er geen spoor van ver
moeidheid te zien. Achteraf
merkte ik dat ik zo intensief had
zitten kijken dat ik er zelf moe
van was. Moe maar voldaan.
Standbeeld van
Suske en Wiske
in woonplaats
Vandersteen
HEIDE-KALMTHOUT ANP
Als Ollie B. Bommel, zijnde heer
van stand, in Nederland belang
rijk genoeg is voor een eigen
standbeeld, dan zijn onze 'Sus
en Wis' dat zeker, moeten de
Belgen gedacht hebben. De
twee Vlaamse striphelden,
waarvan deze week de 245e
avonturen - 'Suske en Wiske en
De 7 Schaken' - verscheen, krij
gen daarom zondag hun eigen
beeld, dat komt te staan tegen
over het treinstation van Heide-
Kalmthout.
Het beeld, dat is gemaakt
door de Vlaamse kunstenaar
Gilbert Uitdenhouwen, wordt
onthuld door 'Sus en Wis'-tekc-
naar Paul Geerts en de burge
meester van Heide-Kalmthout,
Dirk Erreygers.
Dat het beeld in Heide-
Kalmthout komt te staan is niet
vreemd. In deze plaats in de
Antwerpse Noorderkempen za
gen de twee striphelden immers
het levenslicht daar hun geeste
lijk vader, Willy Vandersteen, er
tot zijn dood woonde en werkte.
Het huis van de Vlaamse
striptekenaar is overigens enke
le weken geleden aangekocht
door de provincie Antwerpen.
Het is de bedoeling dat een deel
ervan wordt ingericht als kin
derstripmuseum.
Het andere deel van het huis,
waar nog steeds Studio Vander
steen is gevestigd, zal in gebruik
blijven bij Paul Geerts en zijn
medewerkers. Verwacht wordt
dat het kinderstripmuseum in
1996 zijn deuren opent.
Jeroen Brouwers wil niet naar Nederland, 'het zweet breekt h
de landsgrens'.
ANTWERPEN GPD
De Nederlandse schrijver Jeroen
Brouwers, die naar eigen zeg
gen meer Vlaming is dan Ne
derlander, wil niet op tournee in
Nederland. Dat meldt Luc Co-
orevits, de directeur van het
boekingsbureau Behoud de Be
geer.
De schrijver zou samen met
zijn literaire broers Benno Bar
nard en Geert van Istendael tus
sen 16 oktober en 9 november
zes Nederlandse steden aan
doen met een literair program
ma, als onderdeel van de reeks
'Geletterde Mensen'. Maar het
feest gaat niet door. De in België
wonende Brouwers zou een
grote hekel hebben aan zijn va
derland en zelfs nooit hebben
toegezegd. Coorevits noch
Benno Barnard voelt zich niet
in het hemd gezet: „Ik heb
Jeroen nooit anders horen zeg
gen dan dat hij niet naar Neder
land wilde. Zijn Holland-fobie is
nog groter dan die van mij",
zegt de al jaren in Antwerpen
wonende auteur. „Het zweet
breekt hem uit bij de lands
grens. In Brabant wilde hij
eventueel nog wel wat doen,
maar voorbij de grote rivieren
begint voor hem de hel". Benno
Barnard was zelfs verbaasd toen
hij van Coorevits een speellijst
voor Nederland kreeg, waar
zelfs Amsterdam op prijkte. De
optredens in Vlaanderen van de
drie auteurs gaan wel gewoon
door.