Platonische liefde voor
excentrieke Engelsman
Film
Tragisch liefdesverhaal
in Les Films du Paradis
Eeuwfeest van de film gevierd met 52 klassiekers
830NDERDAG 31 AUGUSTUS 1995
Grolsch Filmprijs hoger en breder
utrecht» De Grolsch Filmprijs, die sinds 1992 elk jaar wordt uit
gereikt tijdens het Nederlands Filmfestival, is dit jaar verhoogd
tot 50.000. Tevens is de opzet van de prijs breder geworden.
De jury, onder voorzitterschap van producent Matthijs van
iHeyningen, kent de prijs nu toe aan een filmmaker die een op
merkelijke prestatie heeft geleverd. Tot op heden was de prijs
vooral een aanmoediging voör aanstormend talent. De uitrei
king van de Grolsch Filmprijs zal dit jaar plaatvinden tijdens het
Filmgala op vrijdag 29 september in de Jaarbeurs te Utrecht.
Naast Van Heyningen hebben ook actrice Renee Soutendijk, cri
ticus Peter van Buren en exploitant Max van Praag in de jury zit
ting. Het 15e Nederlandse Filmfestival zal worden gehouden van
woensdag 20 september tot en met vrijdag 29 september in di
verse locaties in Utrecht. Verwacht worden ruim driehonderd
produkties, waaronder een retrospectief van Nouchka van Bra-
kel.
:ILMS IN LEIDEN
Als de Kraanvogels overvliegen'
film» overzicht
marco van pelt
ïema, van Boetzelaerstraat 6. Al-
n den Rijn: 'Les Films du Paradis':
s de Kraanvogels overvliegen,
o 3/9 20.00 en 22.15 u
i jaar lang klassieke films in
lederlands, dat is de bedoeling
het festival 'Les Films du
|aradis'. Iedereen die vindt dat
jen bepaalde film nog moet
i, of dat nu E.T. of The Sound
I/"Music is, kan in 52 steden te-
echt.
In de Leidse regio verzorgt
Cinema uit Alphen het
Irogramma. De eerste film die
zien is het Russische Als
Kraanvogels overvliegen uit
(957. Het jaar daarop won deze
rt-wit film een Gouden
n op het filmfestival in
nes. Als de Kraanvogels
vliegen is een tragisch lief-
lesverhaal tegen de achter
mond van de Tweede Wereld-
!t tarlog. Veronika maakt een
isvchologische verandering
loor als ze te horen krijgt dat
jaar vriend Boris aan het front
Estorven is. Een dramatische
Cène die regisseur Michail
(alatozov zeer ingetogen laat
jen, een manier van filmen die
pel navolging vond bij de aan-
jomende generatie filmmakers.
Hadonna
fladonna's filmcarrière telt tot
lu toe meer missers dan tref-
fcrs. Na haar succesvolle debuut
in Desperately Seeking Susan uit
1985 volgde een hele reeks
films, waarvan eigenlijk alleen
Dick Tracy (1990) en Truth or
Dare: in Bed with Madonna
(1991) bleven hangen.
Na veel bijrolletjes in soms
nog niet eens onaardige films
speelde ze in 1993 weer eens
een hoofdrol; dit keer in Abel
Ferrara's Snake Eyes, een film
over het maken van een film die
in de VS Dangerous Game heet
te en twee jaar op de planken
bleef liggen voordat hij in Ne
derland uitkwam. Snake Eyes
verdween na een week of drie
echter alweer uit de achteraf-
zaaltjes van de weinige biosco
pen waar de film te zien was.
Het lag dit keer niet eens aan
Madonna, die speelde de beste
karakterrol uit haar loopbaan,
maar op de manier waarop Fer-
rera het produktieproces van
een film laat zien.
Ferrera's alter ego, gespeeld
door Harvey Keitel, omzeilt
geen enkel cliché over het ma
ken van films. Op de set legt hij
het aan met de hoofdrolspeel
ster terwijl hij thuis de liefheb
bende echtgenoot speelt. Bo
vendien laat Snake Eyes zien dat
een regisseur zichzelf vaak als
een God ziet die moet waken
over het lot van zijn personages
en acteurs. Het vele, en vaak
overbodige, verbale geweld was
mede de reden dat Snake Eyes
niet boven The Bad Lieutenant
uitsteeg.
Carrington maakt fragmentarische indruk
film «recensie
henk maurits
Carrington. Te zien Alfa 1 en Movies 1,
Amsterdam Babyion 2. Den Haag
Zeventien jaar duurde het voor
dat het scenario van de film
Carrington verfilmd werd. Vele
regisseurs passeerden de revue
en het was uiteindelijk scena
rioschrijver Christopher Hamp
ton zelf die de film mocht ma
ken. Het is zijn speelfilmdebuut,
in Cannes bekroond met de
speciale juryprijs, terwijl hoofd
rolspeler Jonathan Pryce de
prijs kreeg voor de Beste Acteur.
Zo'n film kan niet meer stuk,
denk je dan, maar het is al met
al een lange zit. Een treinreis
waar geen eind aan lijkt te ko
men, met steeds weer nieuwe
personages die de coupé bin
nenstappen.
De film is gebaseerd op Mi
chael Holroyd's biografie over
Lytton Strachey, een Engelse
schrijver, die tijdens de eerste
wereldoorlog de upper class in
de gordijnen joeg met zijn paci
fistische praatjes en geschriften
en die er bovendien openlijk
voor uitkwam homoseksueel te
zijn. Maar het meest bijzondere
aan deze excentrieke gentle
man, die mij met zijn lange
baard en ziekenfondsbrilletje
nog het meest deed denken aan
George Bernard Shaw, was zijn
langdurige platonische liefdes
relatie met de schilderes Dora
Carrington.
De film volgt het tweetal van
af hun eerste kennismaking in
1915 tot Strachey's dood in
1932. Regisseur Hampton heeft
het verhaal chronologisch in zes
hoofdstukken opgedeeld, die
zijn opgehangen aan de ver
schillende personages die in het
leven van Strachey en Carring
ton een rol hebben gespeeld. In
tegenstelling tot de biografie
van Michael Holroyd koos
Hampton niet de schrijver zelf,
maar zijn hartsvriendin Carri
ngton (Emma Thompson) als
centrale figuur. Hun wederzijd
se passie is de kunst, de litera
tuur en de schilderkunst in het
bijzonder, de schoonheid waar
van ze naar hartelust genieten
in het buitenhuis dat ze samen
delen.
Tussen de bedrijven door
hebben ze allebei zo hun affai
res en verliefdheden en Carring
ton trouwt op zeker moment
zelfs met Ralph, een man waar
ze allebei op vallen. Na Ralph
beleeft Carrington nog twee
kortere liefdesaffaires, maar de
man van haar leven blijft toch
Strachey, wiens gezondheid
naarmate de film verstrijkt
steeds meer te wensen overlaat.
Na een korte scheiding waarin
ieder even zijn eigen gang gaat,
komen ze op de duur toch weer
samen om hun levensreis voort
te zetten, tot het overlijden van
Strachey in 1932.
De film is gesitueerd in de be
tere kringen van Engeland in
het begin van deze eeuw, met
mooie huizen en tuinen, Ox-
ford-accenten en excentrieke
types. Howard's End, denk je
dan, en daar doet de film ook
wel wat aan denken. Er wordt
voortreffelijk geacteerd, met na
me door de beide hoofdrolspe
lers, Emma Thompson en Jo
nathan Pryce, maar zij kunnen
verhelpen dat Carrington, toe tergend traag is. Maar als
mede door het opdelen in brok
ken, een wat fragmentarische
indruk maakt. Met de bijfiguren
wordt in het scenario soms wat
rommelig omgesprongen, ter
wijl het tempo van de film af en
plaatjesfilm is Carrington zeker
de moeite waard, al blijft het in
elk opzicht verfilmde literatuur.
En daar moet je dus van hou
den.
Emma Thompson als de schilderes Dora Carrington.
amsterdam
De viering van het 100-jarig bestaan van de
film gaat grotendeels aan Nederland voor
bij. De Stichting die de festiviteiten voorbe
reidde, hief zichzelf op uit onvermogen vol
doende geldschieters te vinden.
Het project 'Les Films du Paradis' gaat
wel door. Dat betekent dat 52 bioscopen en
filmhuizen de komende 52 maandagen de
52 beste films van de afgelopen 65 jaar ver
tonen. Euro Cinema in Alphen aan den Rijn
doet mee zie rubriek Filmhuizen in Leiden
In Amsterdam draait het programma Pa
radis-programma in Alfa en Rialto, Den
Haag is vertegenwoorigd met het Haags
Filmhuis.
Verantwoordelijk voor het programma
zijn het Filmmuseum, MGM (als commer
ciële vertoner), de filmhuizen (niet-com-
merciële vertoner) en Meteor (commerciële
distributeur). 'Les Films du Paradis', dat
maandag 4 september officieel van start
gaat, bevat geen stomme films. Daarvoor
begint op 1 oktober het project Silent Clas
sics dat de periode 1895 - 1930 beslaat.
Op de lijst van 52 klassiekers staan drie
Nederlandse films. Aanvankelijk stond al
leen Turks Fruit van Paul Verhoeven uit
1973 op het programma, maar het bestuur
van de stichting vond dat te mager. Niet al
leen Fanfare (1958) van Bert Haanstra,
maar ook De Aanslag (1986) van Fons Rade
makers werden erbij gevoegd.
NIEUW OP VIDEO
Zo, de zomer is voorbij en een nieuwe stroom films op video en CD-i is
onontkoombaar. De diverse uitgevers hebben zich tijdens de afgelo
pen, warme maanden redelijk ingehouden. Toch is er een aantal films
dat zeker de moeite van het bekijken waard is, nu het andermaal 'ge
woon Hollands' weer is en de dagen al flink korter worden. Een greep
uit de Êomer-releases:
Hoewel er officieel de kwalifica
tie 'familiefilm' aan werd gege
ven, is The Secret Garden van de
Poolse regisseuse Agnieszka Hol
land vooral voor kinderen een
heerlijke film. Het is het in beeld
gebrachte verhaal van de schrijf
ster Frances H. Burnett. Niet de
eerste verfilming overigens, want
eerder gebeurde dat al in 1949
en later in een speciale TV-versie
in 1987. De naam van de produ
cer staat echter garant voor klas
se: Francis Ford Coppola.
Uiteraard roerde ook Disney
zich flink op de markt. Een hele
reeks kinderfilms werd uitge
bracht, tegen de wel zeer lage
prijs van 12,95. In de winkels
liggen ondermeer: Heidi, Benji
the Hunted, Zorro de Wreker,
Who framed Roger Rabbit en ani
matiefilms met de Wuzzels en de
Gummiberen.
Als 's avonds pa bezit heeft kun
nen nemen van de videorecorder,
dan zou hij wel eens kunnen kie
zen voor Disclosure, een zoge
naamde ero-thriller met in de
hoofdrollen Michael Douglas en
de mooie Demi Moore. 'Sex is
Power', luidt de ondertitel en
daar weet mevrouw Moore abso
luut raad mee. Disclosure is ech
ter vooral een prima thriller met
een (zoals het hoort) verrassend
plot. Het boek werd geschreven
door Michael Crichton, die we
kennen van Jurassic Park
Voor de echte liefhebbers van de
betere misdaadfilm ligt er overi
gens een mooie selectie op de
plank, aangevoerd door de delen
49 en 50 in de Action Collection
van MGM. Company Business
speelt zich af in de dagen na de
Koude Oorlog als een ex-CI A-
agent (Gene Hackman) zich toe
legt op bedrijfsspionage. Aanvan
kelijk is Mikhail Baryshnikovzijn
tegenstander, maar later werken
ze nauw samen. In Snake Eater
is Lorenzo Lamas Jack Kelly, een
bikkelharde ex-commando, die
slechts één wet kent, die van de
totale vernietiging. Vechten tot je
er letterlijk bij neervalt dus.
Andere aanraders zijn onder
meer Sugar Hill (Warner Bros)
met Wesley Snipes en Michael
Wright en Body Shot, waarin fo
tograaf Mickey Dane (Robert Pat-
rich) probeert de aantrekkelijke
zangeres Chelsea Savage te foto
graferen. Nou ja... in eerste in
stantie dan.
PUBLICITEITSFOTO
De selectie bevat onder meer The Sound
of Music, Wilde Aardbeien, Paris. Texas, Die
Blechtrommel, Het Rode Korenveld, M., Der
Blaue Engel, Gone with the Wind, La Dolce
Vita en Citizen Kane.
Bij de keuze van de films v
en toegankelijkheid de i
criteria. Ook mocht niet r
per regisseur op de lijst
bleek meer dan de helft
verkrijgbaar. Enkele sneuvelden om andere
redenen. Zo zal bijvoorbeeld de film Rebel
without a cause met James Dean niet te
zien zijn omdat het negatief was bescha
digd. Restauratie zou vier maanden kosten.
Die tijd was er niet. Geld voor de opknap
beurt evenmin.
Tot slot een beetje humor,
want een dag niet gelachen, is
een dag niet geleefd tenslotte.
Persoonlijk moet ik om Whoopi
Goldberg al lachen, als ik dat
mens zie. Ik zou moeite hebben
haar te zien in een bloedserieuze
film. Maar dat is natuurlijk niet
aan de orde in Corrina, Corrina
(PolyGram). Corrina (Whoopi
dus) is de huishoudster van een
man (Ray Liotta), die zijn vrouw
verliest en achterblijft met zijn
dochter. Een trieste aanleiding
voor een heerlijke film.
De ouders van MacauleyCul-
kin (u weet wel: dat joch uit Ho
me Alone) kunnen zich in alle
rust voorbereiden op een rustige
oude dag. Macauley zal wel voor
ze zorgen. Wellicht met de hulp
van zijn broer Kieran, want die
heeft zich ook in de filmwereld
gestort. Hij speelt Ralphie in It
Runs in the Family en haalt
voortdurend kattekwaad uit, niet
zelden tot ergernis van zijn 'old
Zij die worstelen met een paar
kilo's te veel, zouden The Road
to Wellville niet mogen missen.
Gasten betalen veel geld om in
een kuuroord de overtollige kilo's
kwijt te raken. Het strenge dieet
gaat nog wel, maar het feit dat
vlees, drank en seks taboe zijn
kost velen moeite. Twee uur lang
lachen. Dat geldt niet voor dro
gisten, want na het zien van deze
film koop je nooit meer zo'n potje
pillen of druppels...
FILMS AMSTERDAM
ALFA 1 (020) 6278806
13, 15.45, 18.45,21.30:
Carrington
ALFA 2
13.30, 16, 19.30, 22: The
Madness of King George
ALFA 3
13, 15.45, 18.45, 21.30 A
Bronx Tale
ALFA 4
13.30, 16, 19.30,22: Der
Blaue Engel
ALHAMBRA 1 (020) 6233192
13.15, 16, 18.45,21.30:
French Kiss
ALHAMBRA 2
13.15, 16. 18.45: The Lion
King
21.30: Muriel's Wedding
BELLEVUE CINERAMA (020)
6234876
13, 15.45, 18.30,21.30:
Batman Forever
CINERAMA 2
13.15, 16.00, 19.15,22:
Free Willy 2
CALYPSO 1 (020) 234876
13, 15,45, 19, 21.45: While
you were sleeping
CALYPSO 2
13.15, 16, 18.45,21.30:
Bad Boys
CINECENTER CORALINE
(020) 6236615
13.45, 16.15, 19.15, 22, zo
ook 11Fresh
PEPPE NAPPA
13.45, 16.15, 19.15, 22, zo
ook 11Mediterraneo
PIERROT
13.45, 16.15, 19.30,22.15,
zo ook 11Tokyo Decadence
JEAN VIGO
14. 16.15, 19.30, 22: Sleep
with me
CINEMA 1 (020)6151243
19.15, 22; za zo wo ook 13,
15.30: Batman Forever
CINEMA 2
18.45, 21.30 Congo
CITY 1 (020)6234579
13.15, 16, 18.45,21.30:
Crimson Tide
CITY 2
13.15, 16, 18.45,21.30:
Casper
CITY 3
13.15, 16, 18.45,21.30: Po
wer Rangers
CITY 4
18.45, 21.30; do vr ma di ook
13.15, 16: It Could Happen
To You
CITY 5
13.15, 16, 18.45,21.30:
Flodder 3
CITY 6
13.15, 16. 18.45,21.30: Die
Hard With A Vengeance
CITY 7
13.15, 16, 18.45,21.30:
First Knight
DESMET (020) 6273434
18.45, 21; zo ook 14: Les Ro-
seaux Sauvages
19, 22.15; zo ook 16.30; Cle
rks
20.45: Wallace Gromit
KRITERION 1(020)6231708
18.15,20.15,22.15zo ook
15 (di niet 22.15): Le Buttane
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.45, 19.45; zo ook 15: Fari-
nelli
21.45, niet op ma: Don Juan
RIALTO 1(020) 6753994
17.45 niet op wo: HConfor-
mista
20, 22 (beh wo), zo ook 15:
Tabee Toean
wo 20: The Conversation
RIALTO 2
21, niet op wo. zo ook 14.45:
The Damned
18.45: Red River
21: Schaduwlopers
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17. 19.30. 21.45. zoook
14.45: Carrington
THE MOVIES 2
17.15, 19.30, 22, zoook
14.45: The Madness of King
George
THE MOVIES 3
16.40 (beh. zo): Pret-A-Porter
21.15, zoook 15: Kaos
19: Ed Wood
THE MOVIES 4
16.40, 19.15 (beh zo) zo 15,
19.15: La Reine Margot
21.45 vrza ook 0.30: Pulp
Fiction
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
13.15, 16, 18.45,21.30:
Congo
TUSCHINSKI 2
13.15, 16, 18.45, 21.30:
While You Were Sleeping
TUSCHINSKI 3
13.15, 16, 18.45, 21.30:
French Kiss
TUSCHINSKI 4
18.15, 21.15; do vr ma di ook
12.45, 15.30: Die Hard
TUSCHINSKI 5
18.45, 21.30; do vr ma di ook
13.15, 16: Bad Boys
TUSCHINSKI CINEAC
11.45, 14.15, 16.45, 19.15,
21.45: Shawshank Redeemp-
tion
DE UITKIJK (020) 6237460)
15, 22: Window to Paris
18, 20: Priest
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de kunstpagina.
Topacteurs willen geen heilige spelen
hollywood Normaal gesproken staan acteurs in de rij voor de
mogelijkheid de hoofdrol in een grote produktie te spelen. Toch
slagend de makers van The Saint er maar niet in een topnaam
voor hun film te vinden. Producent Robert Evans heeft reeds
aangeklopt bij Arnold Schwarzenegger en Mel Gibson, maar bei
de sterren hebben verklaard geen interesse te hebben. Ook on
der Britse acteurs is de animo gering, al zou er onder hen wel
voldoende belangstelling zijn voor de schurkenrollen in de film.
Zo hebben zowel Hugh Grant als Kenneth Branagh voor de eer
bedankt. De laatste acteur die zonder resultaat gepolst werd was
Ralph Fiennes. Misschien moeten de makers wel op zoek gaan
naar een onbekend gezicht, zoals de producenten van de Saint-
televisiereeks uit de jaren zestig deden. Het aantrekken van de
nog jonge Roger Moore betekende de doorbraak voor deze ac
teur, die er zijn James Bond-loopbaan aan te danken zou heb
ben. The Saint is gebaseerd op de verhalen die Leslie Charteris
in de jaren dertig schreef over een Britse gentleman-spion.
Stewart en Moore misschien in Batman
Generation, is nu in de race voor de rol van Mr. Freeze in Batman 4.
g PD
Hollywood De makers van een nieuwe Batman-film zullen
deze maal niet zolang (drie jaar) wachten met de opvolger op
Am- Batman Forever, die onlangs in Nederland in premiè ging. War-
ouw ner Bros. en regisseur Joel Schumacher zijn nu reeds in de weer
020- met de voorbereidingen voor Batman 4, die in de zomer van
lam. 1997 de bioscopen moet bereiken. Schumacher en Batman fore-
ver-scenarist Akiva Goldman hebben zich over de resterende
schurken in de Batman-strips gebogen en hun blik laten vallen
op Mr. Freeze, waarvoor Star Trek-stet Patrick Stewart (captain
Picard) in de race ligt, en Poison Ivy, een rol geknipt voor Demi
Moore. Schumacher verklaarde tevens zo enthousiast te zijn
over de samenwerking met Val Kilmer en Chris O'Donnell dat
wat hem betreft dit team gehandhaafd blijft in de nieuwe afleve
ring. Inmiddels hebben de cijfers hem gelijk gegeven, want Bat
man foreverheefl international al ruim driehonderd miljoen
dollar opgebracht. Met de opnamen van de film kan begonnen
worden als Joel Schumacher zijn werk aan de Grisham-ver-
filming A time to kill heeft beëindigd.
Het literaire buitenleven in Carrington.
PUBLICITEITSFOTO
t-ORRFST
L.CUMP