'SBS 6 zal het wel redden' Ook commercieel Veronica houdt het op gestmctureerde chaos Aartstwijfelaar heeft ambities TV Commercieel ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1995 FRED VAN GARDEREN Nederland krijgt een la ding nieuwe TV over zich heen. Commerciële zen ders zijn al begonnen of werken hard aan hun be gin. Maar Veronica veran dert niet. Het blijft jong, hel blijft lawaai en het blijft commercieel. „Want dat zijn we ook altijd in het publieke be stel geweest. De Veroni- ca-programmering trok grote aantallen kijkers; wij waren één van de vullers van het verdiennet", zegt directeur Willem van der Meer de Walcheren. „En we zouden wel gek zijn om de filosofie te veran deren, want die heeft al tijd al gezorgd voor ons succes." Veronica gaat dus ge woon op de oude voet verder in haar nieuwe sta tus. Van der Meer de Wal cheren: „Het is een kwes tie van stijl. Samenwer king met RTL betekent niet dat je de uitstraling van je zender er voor inle vert. Dat zou stom zijn, want dan kun je wel stop pen. Ons succes is nu eenmaal ons imago. Die houden we dus vast. Het is als een merkartikel op de plank van een super markt. Als dat populair is, verander je niet de smaak en ook niet de naam. Ve ronica blijft Veronica. De gestructureerde chaos wordt voortgezet. De betonnen bunker aan het Laapersveld in Hilversum ligt te zweten in de zomerzon. Niets lijkt veranderd; op de par keerplaats staat de zwart- witgevlekte jeep van Nieuwe Koeien naast busjes van het promotieteam. En in het gebouw flikkeren TV- toestellen, terwijl speakers het geluid van Hitradio uitbraken. Toch, achter de receptie, is er een ongewone activiteit gaande. Er wordt gebouwd. „Hoe vind je onze nieuwe uitzendstraat", roept een zoenende, oude be kende. „Hiervandaan wordt het vanaf 1 september dé wereld in- geslingerd", zegt ze glunderend „En ik kan je melden dat we er zin in hebben." Veronica presenteert zich in de personen van voorzitter Van der Reijden en 'gezicht' Leontine Ruiters. De overstap van publieke om roep naar commerciële zender lijkt gladjes te verlopen. Maar, vindt directeur Van der Meer de. Walcheren, er kwam.toch meer voor kijken dan verwacht. „De onderhandelingen waren voor ons een tegenvaller. Dat was een gigantische klus; zulke dos siers en een leger advocaten. De financiën, de fiscaliteit, de over dracht van aandelen. Het was allemaal zo gecompliceerd. Daar denk je niet aan als je commerciëel gaat, maar het mag je er ook niet van weerhou den. Gelukkig is dat nu achter de rug. En we gaan nu flexibel aan het werk; flexibeler dan we tot nu toe binnen het bestel ge wend zijn". De nieuwe werkwijze is een verademing en onvergelijkbaar. „De enige vergelijking die je kunt maken is dat er nu ook drie zenders zijn die op elkaar moeten worden afgestemd. Al leen gaat het nu een stuk soepe ler. We staan nu allen voor hetzelfde doel en hebben niet langer te maken met de verschillende opvattin gen van acht omroepen. De ellenlange onderhan delingen zijn voorbij." Toch is niet alles roze- geur en maneschijn. Zo moet Veronica in de nieu we status genoegen ne men met een kleiner bud get. Niet alles kan meer; plannen worden afgebla zen of in de koelkast gezet. Van der Meer de Wal cheren: „Wat er anders is, is dat we nu met niets be ginnen. We kunnen de kosten van de program ma's berekenen, maar de inkomsten zijn gebaseerd op prognoses. Je hebt dus bepaalde 'targets' waarop je programmeert. Dus du re plannen moeten even wachten; daar kun je mee voor de dag komen als er veel geld verdiend is. Fi nanciële blunders zijn nu dodelijk. In de publieke si tuatie was zo'n fout nog wel op te vangen, nu niet meer. Het is dus allemaal wat zakelijker geworden." Die zakelijkheid komt in de programmering terug. Serviceprogramma's als Reisgids en Film Video worden in veel grotere hoeveelheden besteld en gemaakt, terwijl de cyclus Veronica goes... afgeme ten wordt geproduceerd. Van der Meer de Wal cheren: „Met zeven dagen in de week is er meer ruimte dus bestel je ru brieken in groten getale. Veronica goes... is dit jaar in Australië. Dat is een land dat voornamelijk leeg is. Daar vlieg je overheen tot je iets leuks tegen komt. Dat moet je dus niet uitmelken. In acht afleve ringen is het verhaal verteld. Dus waarom zou je de serie dan eindeloos laten duren?" Veronica is haar wilde haren kwijt, maar houdt haar streken in stand. Ze gaat subtiel in de aanval: „Wij gaan voor de zes op het afstandbedieningsappa raat. Die actie is begin augustus van start gegaan. En het is een iets leukere actie dan maar roe pen: 'zet 'm op zes'. Want die kennen we al". Commercieel Veronica is grote favoriet van adverteerders AMSTERDAM GPD Het nieuwe, commerciële Veronica is nu al dé grote favoriet van adverteerders. Al hoewel de omroep pas per 1 september commercieel wordt, loopt het volgens me diaplanners die voor bedrijven reclame zendtijd inkopen, al enige tijd storm met adverteerders die hun spotjes via Veronica willen laten uitzenden. Ook de reclam everkoop van SBS 6 loopt zeer goed. „SBS 6 zal het weten te redden. Maar Veronica wordt wat de reclamebestedin gen betreft absoluut de grootste zender", voorspelt Max Rovers van mediabureau Dieperink Non Spot Advertising.,Het suc ces is nog veel groter dan we al hadden verwacht. Maar ja, Veronica is dan ook één van de bekendste merken van het land. Adverteerders hebben er duidelijk veel vertrouwen in." Zijn collega Dan Ligtvoet van Initiative Media is het met hem eens. „De reclame inkomsten van Veronica zullen veel groter zijn dan die van RTL 4", verwacht de me diaplanner. „Adverteerders zijn blij met een zender die zich zo specifiek op een re latief jonge doelgroep richt". De me diaplanners verwachten verder dat RTL 5 een zeer marginaal bestaan zal gaan lei den en wellicht helemaal verdwijnt. „Al zal de Holland Media Groep zo'n besluit zo lang mogelijk uitstellen. Er woedt immers een oorlog om de kabel. RTL 5, en daarmee een plek op de kabel opgeven, betekent dat de concurrentie die om kabeldekking zit te springen, in de kaart wordt gespeeld". Het is puzzelen, analyseren en ook kof fiedik kijken in de mediawereld. Ook Ligt voet, Rovers en hun overige collega's uit het vak hebben hét druk met de komst van vele nieuwe W-zenders. De me diaplanners moeten ervoor zorgen dat het geld van de adverteerders 'goed' terecht komt: zij kopen reclamezendtijd voor hen in en zorgen ervoor dat de spots rond het juiste programma worden uitgezonden. Reclame moet immers zo veel mogelijk ef fect sorteren, de adverteerder wil waar voor z'n goeie geld. De planners moeten de ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten houden, want daar gaat heel wat geld om. Een re cent onderzoek van de VEA, de Vereniging van Erkende reclame Adviesbureaus wees uit dat de reclamebestedingen op televisie in ons land vorig jaar stegen met zeven tien procent tot zo'n 1,1 miljard gulden. En volgens de prognoses houdt die stij ging ook dit jaar nog aan. Het kan dus niet op in reclameland, zo lijkt het. Tarieven Ligtvoet zet enige kanttekeningen bij die conclusie. Het klinkt allemaal wel mooi, maar het is volgens hem zeker niet zo dat de televisiereclame een onuitputtelijke bron van verdiensten is. Natuurlijk, de planners zijn blij met nieuwe TV-gegadig- den, want daarmee krijgen ze meer moge lijkheden om bepaalde kijkersgroepen te bereiken tegen concurrerende, dus gunsti ge tarieven. „Maar het is niet zo dat adverteerders altijd denken: hoe meer zenders, hoe be ter", zegt Ligtvoet namens zijn opdracht gevers. „Het gevaar bestaat natuurlijk dat de doelgroepen versnipperen over die ver schillende zenders, wat betekent dat je steeds meer geld moet besteden om het zelfde aantal kijkers te bereiken.". Daarbij voorspellen internationale trends dat het einde van de groei van de reclamebestedingen eraan zit te komen. En er is natuurlijk het sluipende gevaar van een prijzenslag in het Hollandse medialandschap. Als een station zijn re clamezendtijd niet kwijtraakt, zal het zijn tarieven verlagen. De concurrentie kan dan niet achterblijven, en zo onstaat een negatieve prijsspiraal. „Als dat gebeurt gaan er stations sneu velen omdat ze niet meer genoeg inkom sten hebben. Dat gebeurde een paar jaar geleden in Spanje. De televisiemarkt ont plofte zowat vanwege de felle concurren tie tussen nieuwe aanbieders. In een klein landje als Nederland is zo'n situatie ook denkbaar, juist omdat we zoveel nieuwe W-stations hebben. Het is niet te hopen, want dan zullen binnen één of twee jaar zenders over de kop gaan. Het aanbod verschraalt, en dus ben je terug bij af." Schifting „Zoveel zenders in Nederland, dat kan ei genlijk niet, zeker als je bedenkt dat een station zeker 100 tot 150 miljoen gulden nodig heeft om te overleven. De koek raakt op", zegt Ligtvoet, die binnen twee jaar een schifting van de nieuwe aanbie ders verwacht, waarbij sommigen het zul len afleggen. Paul van Niekerk van The Media Part nership ziet dat echter nog niet gebeuren. „De ruimte voor nieuwe televisiezenders is in feite onuitputtelijk", zegt hij. Niet voor zenders die zich richten op de massa, maar voor doelgroepenzendèrs die genoe gen nemen met een kleine, specifieke kij- kersgroep, „Dat zijn de kruimels van de markt, maar voor een exploitant van een zender kunnen dat hele belangrijke krui mels zijn. De komende jaren zullen we er tientallen van die doelgroepenzenders bij- krijgen", aldus Van Niekerk. Hoe het ook zij, de publieke omroep komt door het oprukkende commerciële front aardig in de knel. Zij zal in de huidi ge opzet in een marginale rol worden te ruggedrongen, daar zijn deze mediades kundigen het wel over eens. Ligtvoet verwacht zelfs dat de publieke omroep volgend jaar minimaal zo'n 150 miljoen gulden aan reclame-inkosten zal mislopen. „Het probleem is dat ze zo vaag zijn", analyseert Van Niekerk. „Ze moeten hun specifieke taak eens definiëren. Het is nu zo onduidelijk: ze willen niet groot zijn en niet klein, niet breed en niet smal." GJ Rovers heeft nog hoop. „Er zit best kwa liteit bij de publieke omroep, dat moet j niet onderschatten", zegt hij. Maar he moet wél allemaal anders, willen adver teerders de weg naar de 'publieken' nie helemaal kwijtraken. De AVRO moet ii zijn ogen 'onmiddellijk' ruilen met de E( en verhuizen naar het tweede net en cL TROS. Alleen dén kan dat net tot 'ver diennnet' met een brede programmerin] worden omgevormd. Het eerste net wordt dan toch echt he 'reli-net' met de confessionele omroepen: terwijl VARA, NPS en VPRO hun cultuui i net op Nederland 3 kunnen uitbouwen tink, „Bovendien moet de publieke omroep eei verjongingskuur ondergaan. De omroepe moeten niet mee sterven met hun ouder kijkers." Dez Ligtvoet concludeert dat de publiek inar< omroep de slag om de jongere ldjkers me heeft verloren. „En dat is toch wel ee ,ven' heel groot deel van de kijkers. De taak va i: 8en de publieke omroep is ondermeer or t»Lin jong en oud te bedienen, maar ze hebbe 'cwa amper programma's voor een jonge doe i De groep. Er moet dus meer voor hen gedaa Die worden. van Daarbij zou ik, als ik het voor het zegge r had, één van de drie netten bestempele- V; tot een echte sterke sport- en nieuwszeij. den der. Nu zijn al die programma's te vei ken snipperd over de verschillende zenderrma< Maar goed, men denkt in Hilversum na. "He steeds dat commercieel programmeren ir.Gui strijd is met een visie. Jammer, want a fant gaat het mis." den i hah Irritatie nee Alle nieuwe W-zenders zullen zoveel mo eeu gelijk reclame op het scherm brengen- ken daar moeten ze immers van bestaan. D' hee hamvraag is alleen: hoeveel reclame kal A de kijker nog verdragen? Uit een recen helt onderzoek bleek dat de ergernis over Tv. l°vi reclame de afgelopen zeven jaar drama hah tisch is toegenomen. Bijna driekwart val W01 de kijkers stoort zich heden ten dage aal nor commercials. onci De reclamebranche, waar de discuss! hoe over dit heikele onderwerp volop aan d vo° gang is, denkt er over om via een openba N re discussie of campagne het eigen bezon; P°ë delde imago weer wat op te vijzelen. Vo maJ gens Van Niekerk is alle ophef over die re. z'Jn clame-irritatie echter enigzins overtro#: de ken. Natuurlijk, er is een probleem, en a ook gealarmeerde reclamemakers zullen wl ché degelijk moeten gaan kijken hoe ze recla teg« me leuker kunnen maken, maar reclaml der: op televisie is ook een kwestie van weijken nen, vindt hij. °P: Ligtvoet gelooft vooral in zelfreguleriil ore: van de branche. „Men denkt dat de kijki seh voor adverteerder geen factor is, maar dl dat is natuurlijk wel zo. Als de kijker het nij mei vreet, is de adverteerder nergens. De kijki »W: is en blijft de doorslaggevende factor." voo hur Albert Verlinde moet 'hetgezicht' van SBS 6 worden HUH AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Jawel. Albert Verlinde, 34 jaar, voormalig RTL-presentator die vanaf eind augustus voor ten minste drie jaar 'het gezicht' van de nieuwe zender SBS 6 moet zijn, is zich terdege be wust van zijn enigszins opper vlakkige imago bij het grote pu bliek. Hij heeft kennelijk iets ver trouwds, zo'n aardige zelfbe wuste jongen met een vlotte babbel en een leuke kop, die al tijd opgewekt is en niet moeilijk doet. En dat terwijl hij in 'het echte leven' juist een denker is, nogal een tobber zelfs. Intro vert, onzeker, een perfectionist in zijn vak en tegelijkertijd een twijfelaar over van alles en nog wat. Een twijfelaar met veel am bitie, dat wel. Maar ach, het zij zo. Als de echte vakmensen maar inzien dat hij nog veel meer in zijn mars heeft, dan is Albert Verlin de een gelukkig mens. Erken ning krijgen uit het vak, dat is zijn grootste drijfveer. Men ver geet nog wel eens dat hij een geschoold cabaretier en tekst schrijver is, een voormalig mu sicalmedewerker en ervaren W- producer/regisseur, die bij de AVRO aan heel wat program ma's heeft meegewerkt. Zij het achter de schermen. Hij presenteert momenteel een wekelijks live-programma voor Radio Noordzee Nationaal op de zondagmiddag. Bij SBS 6 is hij vanaf 28 augustus dage lijks te zien met de quiz Waag stuk, gebaseerd op de Ameri kaanse topper Jeopardy. En sa men met Paulien Huizinga pre senteert hij er Showbizz, de op volger van het voormalige RTL- programma Showtime. Pop Verlinde vindt dat de tijd rijp is om te laten zien dat die houteri ge sprekende pop van drie jaar geleden, die uit de begintijd van hqt RTL-programma Showtime, niet meer bestaat. Hij voelde zich toen ongelukkig. Het pro gramma liep niet, en dan kun je als presentator wel een nog vlotter kapsel nemen of een modieus geblokt jasje aandoen, maar dat verandert niets aan de Het kan raar lopen in het leven. Zó zit je nog jaren lang vruchteloos te wachten tot er iemand belt voor het opnemen van reclamespotjes of bedrijfs films en zó moet je nee verkopen aan diezelfde re clamejongens omdat je het te druk hebt. Voormalig RTL-presentator Albert Verlinde, 'coming man' van de nieuwe zender SBS 6 weet er alles van. Na jaren sappelen zijn nu zijn gouden jaren aangebroken. „Ik wil laten zien dat ik veel meer ben dan een sprekende pop." kern van de zaak: het program ma was gewoon niet goed ge noeg. Showtime was te steriel, de presentatoren lepelden gehoor zaam hun tekstjes op. En in die tekstjes stonden fouten. Elke week nam hij met zweet in zijn handen plaats voor de came ra's, naast zijn collega Paulien Huizinga. „Ik ging dood, elke keer als ik ,Hoe geweldig iedereen je ook vindt, alleen jijzelf weet of je het werke lijk goed doet': zegt Albert Verlinde. foto gpd roland de bruin weer merkte dat de inhoud niet klopte. Aanvankelijk was ik vrij meegaand, maar ik heb daar wel geleerd om op mijn strepen te staan. Ik ben me er mee gaan bemoeien, omdat ik het idee niet kon verdragen dat de din gen waar ik mee bezig was ver keerd liepen. Ik liep alles maar op te vangen, ik zat steeds tot tien uur s'avonds aan het draai boek te schaven en allerlei fei tjes te checken. Het is heel erg hoor, als je voelt dat je op drijf zand staat, dat de mensen die het programma moeten maken zo onervaren zijn, dat ze het niet in de klauwen hebben." In drie jaar tijd is er echter veel veranderd. De redactie is versterkt met professionele krachten, de presentatie is los ser geworden, kortom, het lóópt wel. En nu kan Verlinde het re dactiewerk van het huidige Showbiz laten voor wat het is. Hij is nu, nog steeds naast Hui zinga, presentator en eindre dacteur 'op afstand'. Schuifdeuren Zoals dat met veel van zijn col lega's het geval is, werd de basis voor zijn loopbaan tussen de schuifdeuren gelegd. Als achtja rige al wist hij bij het lezen over de verwikkelingen in Peyton Place in de televisiegids, zonder dat hij de serie ooit gezien had, dat hij later 'bij de televisie' wil de. Voor school maakte hij to neelstukjes die hij lardeerde met liedjes uit zijn favoriete se rie Ja Zuster Nee Zuster. Op zijn achttiende stond voor hem buiten kijf dat hij naar de Kleinkunstacademie zou gaan. Na een theatervoorstelling van Jos Brink toog Verlinde naar diens kleedkamer met de vraag hoe hij zich moest aanmelden, en enkele maanden later kon hij naar de voorselectie. Op die school leerde hij tap dansen, kreeg balletlessen, Spaans dansen, tekstschrijven, zang. „Het was een behoorlijk confronterende tijd, heel zwaar. Elk weekeinde ging ik braafjes naar huis, ik heb me nooit in het Amsterdamse nachtleven gestort en hield nogal afstand van mijn medeleerlingen. Ik was vreselijk onzeker, ik wor stelde met mezelf en durfde bij Albert Verlinde, het gezicht van SBS 6. wijze van spreken amper in een spiegel te kijken omdat ik dat met ijdelheid en ook met ho moseksualiteit associeerde. Op die school stond je de hele dag in een lokaal vol spiegels. Ik wist wel dat ik wat kon, maar had altijd het idee dat ik de eni ge was die dat inzag. Kritiek kwam altijd hard aan, de com plimentjes hóórde ik niet. Ik zat altijd maar te tobben in mijn eentje, en dan hou je altijd zo'n grauwsluier om je heen. Je hóórt mensen denken 'die jon gen kan wel wat, maar hij mist net dat." Barnum Ondanks zijn eigen twijfels ver liep zijn podiumcarrière na zijn afstuderen in 1984 vrij voor spoedig. Met de cabaretgroep Boemerang schreef en speelde hij onder het toeziend oog van Jos Brink en Frank Sanders vier avondvullende programma's. Vervolgens koos hij voor de musical, en was te zien in on dermeer Barnum, My fair lady en Me and my girl. „Toch be sloot ik op een gegeven mo ment om naar de AVRO te gaan, waar ik als producer aan de slag kon. Het was een bewuste keu ze om het theater vaarwel te zeggen. Ten eerste omdat ik te levisie een leuk medium vind, maar ook ook omdat ik mezelf in mijn hoofd heb gezet dat ik iets wil bereiken. En als me dat niet snel genoeg gaat, probeer ik het op een andere manier. Er is méér dan alleen theater." Dat relativeren van Het Vak, dat heeft Verlinde naar eigen zeggen geleerd van zijn 'peetva der' Jos Brink, die hem al sinds de academie bijstaat met goede raad. Toen Verlinde samen met Erna Sassen een musical schreef, zat hij eens in de week bij Brink aan tafel om de zaak door te nemen. En de eerste ca baretvoorstelling van Boeme rang werd gefinancierd met geld van Brink. „Jos en ik lijken ergens ver- schikkelijk veel op elkaar: we houden allebei van theater, van schrijven en van filosoferen, we zijn allebei nicht en kennelijk hebben we allebei iets dat een groot publiek aanspreekt. Ik leer nog steeds van hem. Bijvoor beeld dat ik me niet gek moet laten maken door dit vak, dat niets zo belangrijk is als lekker op zaterdag over de markt kuie ren om sinaasappelen te kopen, ver weg van alle glamour en glitter." Filmpje Dat slenteren over de markt is voorlopig echter even afgelo pen, beseft Verlinde maar al te goed. De komende tijd zal hij vooral in de studio te vinden zijn. De kwis Waagstuk wordt een keer per maand in een week tijd opgenomen in Vil voorde, België waar producent D D de kwis ook opneemt voor de Belgische zender VTM. Drie afleveringen 's middags, drie afleveringen 's avonds. Voor Verlinde betekent Waag stuk 'een absolute hoofdprijs'. „Het is een kwis die een fikse voorbereiding vereist. Bij een spelletje als Lingo heb je als presentator alleen te maken foto gpd roland de b met wat woordjes die op bord te lezen zijn. Voor VVi stuk moet ik 61 vragen ste en bepaald geen makke vragen. Het is een kwis me houd, iets waar ik mijn tan in kan zetten, en daar wa naar op zoek." Naast Waagstuk en Show zal Verlinde naar verwach ook andere programma's SBS 6 gaan presenteren, hoewel zijn twijfels en onze heid door de jaren heen mii zijn geworden, vindt Verli de omschrijving 'het van SBS 6' nog wat te voorba „Uiteindelijk bepaalt het bliek of ik het goed genoeg Ik blijf zoveel mogelijk me Ik hou altijd maar die ene merking van Wim lbo in achterhoofd. 'Albert', zei hij eens, 'Albert, in het omroep reldje vinden ze het al snel: maal geweldig wat je doet. duim gaat zó omhoog'. En moet je na gaan denken. V hoe geweldig iedereen je vindt, alleen jijzelf weet of jf werkelijk goed doet."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 6