'Ze komen nog wel 'n keer terug'
'Positief leven met aids,
dat is de boodschap'
Cultuur&Kunst
Extra banen voor podiumkunstenaars
ijZATERDAG 26 AUGUSTUS 1995
Ruim negentig werkloze podiumkunstenaars
kunnen komend seizoen aan de slag dankzij een
subsidie van het ministerie van onderwijs, cul
tuur en wetenschappen. Ze zullen gemiddeld vijf
maanden meewerken aan produkties van onder
meer de Nationale Reisopera, het Scapino Ballet,
Theatergroep Hollandia en het Noordhollands
Philharmonisch Orkest.
Het Fonds voor de Podiumkunsten kreeg vorig
jaar een extra subsidie van drie miljoen gulden
waarmee in de seizoenen 1995-96 en 1996-97 ex
tra arbeidsplaatsen moesten worden gefinancierd
bij meerjarig gesubsidieerde gezelschappen.
Voor komend seizoen betaalt het Fonds met
het zogenaamde budget voor een arbeidsmark
timpuls (AMI) de loonkosten van 91 werkzoeken
de artiesten. Ze hebben incidentele contracten,
maar het is volgens het Fonds de bedoeling dat
de nieuwe arbeidsplaatsen op termijn structureel
worden. De AMI moet dus meer werk opleveren.
Voor de uitvoering van het beleid is het Fonds
een samenwerkingsverband aangegaan met de
Stichting Kunstwerk. Die stichting, opgericht in
1992, heeft als doel werkloze podiumkunstenaars
ervaring te laten opdoen. Het is de bedoeling dat
voor de gezamenlijke activiteiten de nieuwe
stichting PodiumKunstWerk wordt opgericht.
De werkzoekende podiumkunstenaars komen
in het seizoen 1995/96 te werken bij vijftien ge
zelschappen. Daartoe behoren ook Fact, Alex d'E-
lectrique, De Nederlandse Opera, Stichting van
de Toekomst/Truus Bronkhorst, de Dansgroep
Krisztina de Chatel, het Noord Nederlands To
neel en het Haarlems Toneel.
Omdat de extra arbeidsplaatsen geld kosten
koos het Fonds vooral projecten die een groot
publiek aanspreken en waarschijnlijk meer geld
zullen opleveren dan normaal. Hen voorbeeld
daarvan is de produktie Cronaca Nera, waarmee
Alex d'Electrique voor het eerst in een grote zaal
gaat spelen.
BIOSCOPEN
LEIDEN
LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-
124130/133210, Steenstraat 39.
LIDO 1
Batman Forever al., dag. 14.30,
19.00,21.15.
LID0 2
De Leeuwenkoning al., dag.,-
14.30.
Congo al., dag. 19.00, 21.15.
LI DO 3
Casper al., dag. 14.30, 19.00.
Die Hard with a Vengeance 16 jr.,
dag. 21.15.
LIDO 4
Flodder al., dag. 14.15.
Crimson Tide al., dag. 18.45,,
21.15.
STUDIO
Free Willy 2 al., dag. 14.30.
First Knight al., dag. 18.40,
21.15.
LUXOR tel: 071-121239, Stations
weg 19.
While you were sleeping aldag.
straat 31
French Kiss t/m woe 19.30,
21.45.
The Kiss of Death t/m woe 19.30,
21.45.
KIJKHUIS tel.: 071-142895, Vrou
wenkerksteeg 10.
A Bronx Tale do t/m woe (zo geslo
ten)'^.30, 21.45.
The madness of King George do
t/m woe (zo gesloten) 20.00,
22.15.
DE X tel: 123568, Haarlemmerstraat
52.
The Adventures of Priscilla, queen
of the desert do vr 20,30.
Le Journal d'une femme de cham-
bre za 20.30.
Un deux trois soleil zo 20.30.
Yeelen wo 20.30.
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6
De Leeuwekoning al., dag. 13.45,
zo ook 16.00.
While you were sleeping al., dag.
18.45,21.00
Batman Forever al., dag (beh zo)
13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30,
16.00, 18.45,21.30.
Free Willy 2 al., dag. 14.00, zo
ook 16.15.
Flodder III al dag. 18.45.
Die Hard with a Vengeance 16 jr.,
dag. 21.30.
Casper al., dag. 14.00, zo ook
16.15.
Congo 12 jr., dag. 18.45,21.15.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 -
790698, Prinses Marijkelaan 4.
101 Dalmatiërs al., Ned, gespr,, v
t/m woe 14.00.
De Tasjesdief al., Ned. gespr., vr
Congo 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA2
Crimson Tide al dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
ASTA3
Casperal., dag. 13.15, 16.00,
13.15, 16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 2
First Knight al., dag. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 3
The Madness of King George 16
jr., dag. 18.45, 21.30.
De Leeuwekoning al., dag. 13.15,
16.00.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 15.
French Kiss al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE2
Crimson Tide al,, dag, 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE3
Batman, forever al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 4
The Lion Kingal., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 5
Die Hard..with a Vengeance 16 jr.,
dag. 18.45, 21.30.
Free Willy 2 al., dag. 13.15,
16.00.
MOVIEWORLD Kurhausweg'2. tel:
07Q-3515738, reserveren tel: 070-
3515778
Flodder 3 al., dag. 13.20, 19.00.
Die Hard., with a vengeance 16 jr.
dag. 15.15, 21.10.
Casper al., dag. 11.00, 13.10,
18.00.
Bad Boys 16 jr., dag. 22.10.
First Knight al., dag. 12.45,
15.30, 18.15,21.00.
Crimson Tide al., dag. 16.10,
18.35,22.00.
Free Willy 2 al., dag. 11.20,
16.00.
French Kiss al., dag. 17.20,
19.35,22.35.
Congo 12 jr., dag. 11.10, 14.00,
16.20, 18.45,21.45.
Batman forever dag. 13.00,
15.40, 18.25,21.25.
While you were sleeping al., dag.
12.00, 14.20, 16.50, 19.15,
22.20.
De Leeuwekoning al., dag. 11,05,
13.05, 15.10.
The Lion King al., dag. 11.30,
13,40.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht
13.
Batman forever al., dag. 13,15,
16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3
French Kiss al., dag. 16.45,
21.30.
De Leeuwekoning dag. 13.15,
16.00.
ODEON 4 RIKSBIOSCOOP
Leon 16 jr., dag. 11.45, 14.15,
16.45, 19.15,21.45.
HAAGS FILMHUIS tel: 070-
3656030, Spui 191.
Window to Paris 16 jr., dag.
19.30.
Le Buttane 16 jr., dag. 19.30,
21.45.
II Conformista 16 jr., dag. 21.45
OMNIVERSUM tel: 070-3545464,
Pres. Kennedylaan 5.
Bevers al., dag. 11.00.
The Living Sea al., dag. 12.00,
14.00, 16.00, 21.00.
Destiny in Space al., dag. 13.00,
15.00,20.00.
The Secret of Life al., dag. 17.00.
Is daar Iemand? al., dag. 19.00.
Drie generaties en hun grote liefde voor de Rolling Stones
NIEUWE CD'S
Dick de Graaf: 'Sailing' (Chal
lenge/Munich) ree. naar Challenge
Records B.V. Postbus 540, 6800 AM Arn-
In plaats van zijn gebruikelijke
septet of kwartet heeft Dick de
Graaf enkele van zijn buiten
landse collega's uitgenodigd om
deel te nemen aan een interna
tionaal kwintet.
Trompettist/bugelspeler is Ge
rard Presencer, een jonge Brit
die hier al enige bekendheid ge
niet, terwijl de ritmesectie uit
het zuiden komt: Eric Legnini,
een al ervaren Belgische pianist,
en twee Fransen op bas en
drums: Thomas Bramerie en
Jean-Pierre Arnaud, nieuwe na
men voor mij.
Er worden behalve standards
merendeels De Graafs eigen
stukken gespeeld, melodisch
goed in elkaar stekende compo
sities. Het groepsgeluid is wat
lichter en meer ontspannen dan
an De Graaf gewend zijn,
zodat zijn robuuste en vloeien
de tenorsaxgeluid er des te be
ter uitkomt. Het is een zeer
evenwichtig neobop-album ge
worden, waarbij de luisteraar
verrast wordt door uitstekend
opgebouwd solowerk van de
blazers en de pianist, vooral in
twee bekende ballads, 'Soul
Eyes' en 'I Should Care'.
De groep Piano Seven ontstond
op initiatief van de Zwitserse
pianist (uiteraard) Frangois Lin-
demann. In telkens wisselende
bezettingen - het betreft een se
lectie over een langere periode -
wordt een gebied tussen de
klassiek geïnspireerde muziek
en vrije jazz gespeeld door ze
ven pianisten. Pianoduo's, -
trio's of -kwartetten, we hebben
het in de jazz allemaal weieens
gehoord, maar zelden met een
consistente muzikale kwaliteit.
Door de grote bezetting (in
twee stukken zijn overigens ook
marimba's toegevoegd) moet in
de uitvoeringen de hand gehou
den worden aan een strakke rit
miek, anders wordt het door de
vele klankkasten al gauw een
onaantrekkelijke brij. We krij
gen daarom vooral percussieve
patronen te horen, vaak kundig
verwerkt tot kleurige weefsels.
Slechts af en toe is er ruimte
voor subtiel gebruik van dyna
mische contrasten. Dit is niet zo
zeer een gebrek, maar het ge
volg van Lindemanns conse
quente werkwijze die ook muzi
kaal zijn vruchten afwerpt.
Alleen al door het machtige
geluid van zeven vleugels is de
cd echter een bijzondere bele-
Ken Vos
Klassiek
The Purcell Manuscript. Wer
ken van Purcell, Gibbons en
Draghi. David Moroney (clave-
cimbel). Virgin
Tot de recentste musicologische
ontdekkingen behoort een in
1993 in Londen gevonden ma
nuscript, waarin Purcell eigen
handig een aantal van zijn stuk
ken had opgetekend. Daaronder
bevonden zich vijf composities
die tot dan toe onbekend waren
en zes clavecimbelversies van
muziek voor theaterwerken.
Daarnaast bevatte hetzelfde
manuscript werken van Orlan
do Gibbons en (in diens eigen
handschrift) van Giovanni Bat-
tista Draghi.
De cd-première van deze
werken wordt hier verzorgd
door David Moroney, die drie
verschillende instrumenten be
speelt, o.a. een virginaal waar
Purcell mogelijk zelf nog op ge
speeld heeft. Belangrijker: hij
doet dat in een spel dat tegelijk
technische beheersing en ver
beeldingskracht uitstraalt.
Paul Korenhof
Captain Sensible - 'Meathead'
(Humbug/Trident)
Ter herinnering: in het begin
van de jaren tachtig had Cap
tain Sensible, een der aanvoer
ders van de roemruchte pret
punkformatie The Damned, een
hit met 'Wot'. Van The Damned
noch van de immer met alpino
pet uitgedoste Captain wordt al
tijdenlang iets belangwekkends
meer vernomen. 'Meathead'
een dubbelaar met ruim twee-
eneenhalf uur nieuwe muziek
komt dan ook uit het niets.
Het album vormt een kaleido-
scopisch geheel en lijkt uit de
jaren zeventig te stammen, met
veel synthesizer-, Hammondor
gel- en gitaarpartijen, psyche
delica en bedeesde bas en
drums. Een sound die anno nu
juist heel hip is en waarin Sensi
ble blijkens zijn solo-platen ge
specialiseerd is.
Met punk heeft 'Meathead' in
muzikaal opzicht weinig van
doen. Gebleven zijn de satiri
sche en maatschappij-kritische
teksten. De paus, Thatcher,
vleeseters en de privatisering
van het openbaar vervoer krij
gen allemaal een beurt. 'Mea
thead' is een uiterst aangename
verrassing.
Wim Koevoet
Opa Mutsaers is 78 en moet helaas geregeld laten weten
dat zijn gehoor niet meer optimaal is. Zoon Joop, die der
tig jaar minder telt, is duidelijk zijn wildste haren kwijt.
En wat de twee kleinkinderen betreft, ze komen als ge
wone Nederlandse tieners over, maar hun voornamen
springen er wel meteen uit: Mick (14) en Bianca (16). In
derdaad, vernoemd naar het roemruchte (eerste) echt
paar Jagger. Want wat deze drie generaties in muzikale
zin vooral bindt is hun grote liefde voor The Rolling Sto
nes.
\Foto 's Roel Burgier in De Kleine Klup
De harde feiten over de ziekte
aids zijn bekend. Zo ook dat de-
ziekte in Afrika hard heeft
geslagen. Maar wat de gevol
gen daarvan zijn in het hechte
familie- en gemeenschapsleven
Afrika is moeilijk voor te
stellen. De fotograaf Roel Bur
gier heeft zowel het lijden en de
dood door aids, als de positieve
initiatieven van familie en hulp-
erleners in een serie foto's
vastgelegd. Deze documentaire
onder de titel 'Aids in Afrika'
fotogalerie 'de Kleine Klup'
tentoongesteld.
Eén van de gevolgen van aids
Afrika is dat een hele genera
tie uit het Afrikaanse gemeen
schapsleven dreigt te verdwij-
,,In sommige landen in
Afrika is meer dan een kwart
le mensen tussen 15 en 49
jaar seropositief', zegt Burgier.
,Er zijn dorpen waar een derde
van de kinderen wees zijn." Vele
foto's op de tentoonstelling ge
tuigen hiervan, bijvoorbeeld de
groepsfoto voor een huisje. Een
gewone familiefoto, zo lijkt het.
Tot de kijker beseft dat er geen
volwassenen op staan: alleen
een bejaarde vrouw met acht
tien kinderen. Burgier: „Oma
zou door haar kinderen moeten
worden verzorgd, zodat zij van
haar verdiende oude dag kan
genieten. Maar de meeste van
haar kinderen zijn aan aids
overleden. Nu moet zij voor
achttien wees geworden klein
kinderen zorgen."
Burgier weet geroutineerd de
aids-tragedie die zich in Afrika
afspeelt op de gevoelige plaat
vast te leggen, geholpen door de
toch al dramatische werking
van zwart-wit foto's. Een weesje
klampt zich vast aan een betra-
lied raam, aids-patienten in een
ziekenhuis, oma en kleinkinde
ren bij het graf van hun moeder.
Dergelijke foto's schetsen een
uitzichtloze situatie.
Maar daarmee is het verhaal
dat Burgier met zijn foto-serie
wil vertellen onvolledig. Burgier:
,,In tegenstelling tot wat wij in
het westen over het algemeen
denken laten de mensen in Afri
ka het er niet bij zitten. Overal
zijn individuen opgestaan en
organisaties opgebouwd om de
strijd tegen het hiv-virus ën het
lijden dat aids veroorzaakt aan
te binden." Veel foto's van de
expositie tonen daarom ook de
zorgzafne familie, de aids-kli-
niek, voorlichtingscampagnes
en de scholen en tehuizen voor
weeskinderen. ,,Een positief le
ven met aids", dat is de dubbele
boodschap die Burgier met zijn
foto's wil uitdragen. Die komt
misschien nog het best tot uit
drukking in het dubbelportret
'Moeder en baby met aids',
waarmee de expositie begint.
Op de ene foto kijken moeder
en baby opgewekt de camera in;
op de andere foto staren beiden
met vertwijfelde ogen in het
Roel Burgier is free-lance fo
tograaf, die zich vooral richt op
sociale/documentaire fotogra
fie. Hij werkt voor verschillende
organisaties, vooral in ontwik
kelingslanden.
De tentoonstelling 'Aids in
Afrika' is tot en met 21 septem
ber te zien in De Kleine Klup,
Nieuwe Rijn 1 te Leiden. Ope
ningstijden: maandag tot en
met zaterdag van 10.00 tot
22.00 uur, zondag van 12.00
tot 22.00 uur.
„Er zijn dorpen in Afrika waar een derde van de kinderen wees zijn."
FOTO ROEL BURGLER
Kunst- en antiekveiling Van Stockum
veenendaal louis du moulin
Bijzonder? Wel en niet. Natuur
lijk is het verre van alledaags dat
een ruige rockband zoveel een
stemmigheid teweegbrengt.
Voor de Veenendaalse familie
Mutsaers is de passie voor The
Stones echter doodnormaal.
Hoort nét zo bij het huishoude
lijk leven als de dagelijkse afwas
en de vaste verjaardagsfeestjes.
Ook volgende week in De Kuip
zal weer blijken dat veel ouders
hun opgeschoten kroost kennis
willen laten maken met The
Greatest Rock 'n Roll Band In
The World. Ook de 'Mutsaertjes'
konden in juni in het Nijmeegse
Goffertpark tot die categorie
worden gerangschikt. „Want
stel je voor dat deze tournee de
laatste zou zijn. Als mijn kinde
ren The Stones dan nog niet 'li
ve' zouden hebben meege
maakt, dan zou ik dat toch echt
een gebrek aan hun opvoeding
hebben gevonden", bekent
Joop, zonder meer de aanstich
ter van de Stones-koorts onder
zijn naasten; inclusief echtge
note Marianne, van huis uit een
fervent Beatles-fan.
House
Bianca en Mick (voluit Michel)
beamen grif dat deze langge-
hoopte vuurdoop ('In 1990 wa
ren ze nog te jong') hen hun he
le leven zal bijblijven. Ze zijn
(bijna) net zo enthousiast over
Jagger c.s. als pa. Bianca: „Zon
der hem hadden we waarschijn
lijk nooit zo vroeg en zoveel van
The Stones gehoord, maar het
blijft een feit dat we die muziek
zelf echt hartstikke goed vinden.
den haag Van Stockum's Veilingen aan de Prinsegracht 15 in
Den Haag houdt op 30 augustus een kunst- en antiekveiling.
Eén van de voorwerpen die worden geveild is een schilderij van
A.C. Rosemeier, een vertegenwoordiger van de Leidse School.
De kijkdagen voor deze veiling zijn vandaag en morgen van
10.00 tot 16.00 uur bij Van Stockum.
Met K&O naar het Appeltheater
leiden/den haag De Leidse Volksuniversiteit-K&O biedt voor het
komend seizoen een abonnement aan voor twee voorstellingen
in het Haagse Appeltheater. Op 15 november speelt toneelgroep
De Appel 'De Erfenis' van Bernard-Marie Koltès. Op woensdag
20 maart staat 'Don Juan of de liefde voor de Geometrie' van
Max Frisch op het programma. Het abonnement is verkrijgbaar
bij het bureau van K&O aan de Oude Vest 45 te Leiden, telefoon
071-141141. De mogelijkheid bestaat om voorafgaand aan de
voorstelling in het theater te dineren.
Etsen Mariken Oltheten in Singer
laren Het Singer Museum houdt tot en met 24 september een
verkooptentoonstelling met etsen van de Leidse kunstenares
Mariken Oltheten. Het Singer Museum aan de Oude Drift 1 te
Laren is dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en op zon
en feestdagen van 12.00 tot 17.00 uur geopend.
Celine Dion naar Nederland
Rotterdam De Canadese zangeres Celine Dion komt voor een
eenmalig optreden naar Nederland. Ze geeft vrijdag 1 december
een concert in de Ahoy' in Rotterdam. Celine Dion won in 1988
het Eurovisie Songfestival voor Zwitserland. De kaartverkoop be
gint zaterdag 2 september.
Elke keer als je ernaar luistert
word je erdoor gepakt, hoor je
weer nieuwe dingen", aldus
Bianca, die er wel meteen aan
toevoegt dat er voor haar en
haar broertje ook nog zoiets be
staat als house, waar hun ou
ders op hun beurt de charme
nog niet van hebben kunnen
ontdekken.
Grootvader Joop was er niet
bij. Wel destijds in de Brabant
hallen in Den Bosch (1966) en
in de 'nieuwe' RAI in Amster
dam (1970), uiteraard samen
met zijn zoon. „Wat me toen
meteen opviel was de verdraag
zaamheid. Er moest op een ge
geven moment iemand in een
rolstoel naar binnen en daar
ging iedereen heel netjes voor
opzij. Zoiets had je niet ver
wacht, want in die tijd dacht je
bij The Stones toch aan hele
wilde taferelen".
Agresie
Joop Mutsaers Jr. knikt instem
mend en verwijst onmiddellijk
naai' het allereerste optreden
van zijn favorieten in het Sche-
veningse Kurhaus (8 augustus
1964), dat ontaardde in een gi
gantische puinhoop.
Vader en zoon zijn het erover
eens dat de Stones als live-act
altijd meer tot de verbeelding
hebben gesproken dan op de
plaat. „Wat die jongens in de
studio presteerden vond ik als
beroepsmuzikant eigenlijk meer
zo-zo", zegt Mutsaers Sr., van
origine (schuifitrombonist,
daarnaast jarenlang bespeler
van allerlei instrumenten in tal
loze (symfonie-)orkesten.
„Maar wat The Stones op de
bühne presteren, dat heb ik al
tijd als bijzonder positief onder
gaan. Daar zit een brok span
ning, een brok agressie in, die
me erg aanspreekt.
„Samen met The Beatles heb
ben ze in de jaren zestig zo'n
beetje de laatste muzikale revo
lutie ontketend", meent de
middelbare Mutsaers, die hier
op natuurlijk meteen wordt
aangesproken door Bianca en
Mick die de house eenzelfde be
tekenis durven toe te dichten.
„Ik ben er ook van overtuigd dat
deze muziek straks voor even
klassiek zal doorgaan als Mozart
en dat kun je van al die andere
bands en stromingen niet zeg
gen. Die zie ik meer als mode
trends. Je kunt mij niet wijsma
ken dat je die housemuziek van
nu over dertig jaar nog zult ho-
Dat The Rolling Stones blij
ven aanspreken en wèl soepei
tjes generatiekloven kunnen
overbruggen, is zeker ook te
danken aan hun talenten als
showmasters. Joop Mutsaers
zegt op dat punt steeds me.er
aan zijn trekken te zijn geko
men. „Teleurgesteld hebben
The Stones je nog nooit", aldus
Mutsaers. „Iedere keer als je
naar ze toe gaat, denk je van
'Wat moeten ze nou nog doen
om je te kunnen verrassen?' en
telkens zetten ze je toch weer in
no time op het verkeerde been.
Dat is heel knap."
Zolang Jagger en Richards el
kaar niet beu zijn, mogen The
Stones van Joop Mutsaers Jr.
blijven doorgaan. „Er zijn een
hoop mensen die roepen 'Dit is
een hoogtepunt, dus laten ze nu
maar eens stoppen'. Ik zit dui
delijk niet op die golflengte. Ze
komen nog wel 'n keer terug. En
waarom zouden ze een volgen
de keer niet nog meer kunnen
imponeren?"
Rolling Stones in De Kuip, 29
en 30 augustus (uitverkocht).
Voor de familie Mutsaers horen de Stones net zo bij het huishoudelijk leven als de dagelijkse afwas en de vaste verjaardagsfeestjes.