Ritmisch meedeinen op terras 'Racism Beat it' gemoedelijk festival Cultuur Kunst 13-45- Scenarioschrijver van 'Casablanca' overleden Collectie typemachines Hermans naar museum MAANDAG 21 AUGUSTUS 1995 chef gert visser, 07 BIOSCOPEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO 071-124130/133210, St( straat 39. LIDO 1 Congo 12 jr., dag. 14.15 18.45,21.15. LIDO 2 i De Leeuwenkoning al., di 14.30. First Knight al., dag. 18. - 21.15. z LID0 3 Flodder 3 al., dag. 14.15, 18.45,21.15. F LI DO 4 Casper al., dag. 14.30, 21.15. STUDIO Free Willy 2 al., dag. 14. 19.00. Die Hard...with a Vengea jr., dag. 21.15. LUXOR tel: 071-121239,1 tionsweg 19. Crimson Tide al., dag. ld j 21.30. TRIANON tel: 071-12387 Breestraat 31 French Kiss t/m woe 19.; 21.45. La Reine Margot t/m woe 20.00. KIJKHUIS tel: 071-14289|| Vrouwenkerksteeg 10. Ermo t/m woe 19.30, 2lj. The madness of King Geqf-T t/m woe 20.00, 22.15. I, DE X Vaarwel Ganzen wo 20.3 ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-Pe 20800, Van Boetzelaerstrale Casper al., dag. 14.00. knc Flodder III al., dag. 21.lton Free Willy 2 al.dag. 14|oo The Quick and the Dead lxo dag. 21.00. Lr De Leeuwekoning al., da np. Die Hard...with a Vengey jr., dag. 18.30, 21.15. P° Congo 12 jr., dag. 13.45pat 18.45,21.30. aa; Sen VOORSCHOTEN leb KINDERBIOSCOOP CC telj K 790698, Prinses Marijkelalev 101 Dalmatiërs al., Nedjiod spr., t/m woe 14.00. lies De Tasjesdief al., Ned.g|ers t/m woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463501 27 Congo 12 jr., dag. 13.1 16.00, 18.45,21.30 ASTA 2 Crimson Tide al., dag. I 16.00, 18.45,21.30. ASTA 3 Casperal., dag. 13.15, 18.45,21.30. BABYLON 1 tel. 070-347 naast Centraal Station. First Knight al., dag. 13] 16.00,18.45,21.30. !erk BABYLON 2 In The Madness of King GeP6 jr., dag. 13.15, 16.00, Jus 21.30. iele BABYLON 3 A Bronx Tale 12 jr., 21.30. De Leeuwekoning al 13.15. L| METROPOLE 1 tel. 070- 01 3456756, Carnegielaan 1L French Kiss al., dag. 13§p 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE2 Crimson Tide al,, dag. 1F 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE 3 The Lion King al., dag. li 16.00, 18.45,21.30. |e METROPOLE4 Free Willy 2 al., 16.00, 18.45, t METROPOLE 5 Die Hard..with a )r., dag. 13.15, 21.30. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. 13. French Kiss al., dag 21.30. Power Rangers, the dag. 13.15, 16.00. ODEON 3 Flodder al., dag. 21.30. De Leeuwekoning dag. ODEON 4 RIKSBIOSCOOljké bi My Father the Hero al. 11.45, 14.15, 16.45, 21.45. OMNIVERSUM tel: 070- 3545464, Pres. Kennedy Bevers al., dag. 11.00.' The Living Sea al., dag. 14.00, 16.00,21.00. Destiny in Space al., d« 13.00, 15.00, 20.00. The Secret of Live al., dren-t 17.00. de go Is daar Iemand? al., da£ Bij 19.00. IEA!^ HAAGS FILMHUIS tel: Olie v 3656030, Spui 191. voor Window to Paris 16 jr., Het 21.45. liet L'eau froide 16 jr., dagvaar Ermo 16 jr., dag. 19.3Ctex II Conformista 16 jr., d< 21.45. Regisseur Alex Joffé overleden parus De Franse regisseur Alex Joffé, die vooral succes had met films waarin de komiek Bourvil de hoofdrol speelde, is vrijdag op 76-jarige leeftijd in Parijs overleden. Joffé begon zijn carrière als cameraman en scenarioschrijver. Hij werd bekend door de films Les Hussards (1955), waarin ook Louis de Funès meespeelde, Le Tracassin (1961) en Les culottes Rouges (1962), een komedie met Laurent Terzieff als tegenspeler van Bourvil. Summer Jazz '95 in Leiden: keuze genoeg new york/den haag dpa/afp/anp Howard Koch, de scenario schrijver van Casablanca en an dere wereldberoemde films, is vrijdagochtend op 93-jarige leeftijd in New York gestorven. De New York Times berichtte dat hij overleed aan een long ontsteking. Koch is als auteur vooral be kend van beroemde citaten uit de cultfilm 'Casablanca', zoals de legendarische woorden van Ingrid Bergman 'Play it again Sam'. Volgens veel filmcritici is Casablanca de beste film die ooit is gemaakt. Koch schreef in 1942 samen met de broers Juli us en Philip Epstein het uitein delijke draaiboek, terwijl de fil mopnamen al waren begonnen. Bij het begin van de opnamen stonden alleen de openingsscè nes op papier. Het draaiboek kreeg een Oscar-onderschei ding voor het beste filmscenario van dat jaar. Koch was toen al lang be roemd, vooral als auteur van het hoorspel 'War of the worlds' (1938) van regisseur H.G. Wells. Koch had dit hoorspel opgezet alsof het een direct radioverslag betrof van een invasie van Marsmannnetjes in de Verenig de Staten. Orson Welles bericht te met een halfgesmoorde stem dat ze op weg waren naar New York. Het hoorspel kwam zo re alistisch over op de luisteraars dat onder de bevolking van New York paniek uitbrak en ve len op de vlucht sloegen voor de 'invasie'. Koch beklaagde zich er later vaak over dat de meeste Amerikanen het verschil tussen feit en fictie niet kunnen onder scheiden. Hij kwam in grote moeilijkhe den toen hij in de hoogtijdagen van de Koude Oorlog op de zwarte lijst van communistenja ger McCarthy werd gezet. Mc Carthy en zijn volgelingen von den dat de Russen er in Kochs draaiboek voor de film 'Mission to Moscow' veel te goed vanaf kwamen. Op de zwarte lijst te rechtkomen, betekende in de jaren vijftig voor veel auteurs en kunstenaars het einde van hun carrière. Ook bij Koch 'ging de telefoon niet meer', zoals hij zijn periode van werkloosheid beschreef. Hij week uit naar En geland en nam het pseudoniem Peter Howard aan om weer aan de slag te kunnen. Pas na de be krompen McCarthy-jaren keer de hij terug naar Hollywood en Broadway. MOVIEWORLD 070-3515738, 070-3515778 Flodder 13.45, Die jr., dag. 15.35, Casperal., dag. 11.40 16.00, 18.10, 20.45. Bad Boys 16 jr., dag. First Knight al., dag. 15.45, 18.30,21.15 Crimson Tide al., dag. 16.10, 18.50,21.45. Free Willy 2 al., 13.40, 15.55, French Kiss al., 14.10, 16.45, 1 Congo 16 jr., dag. 11 14.00, 16.20, 18.40, Collette Wickenhagen met band speelde voor café t' Keizertje in de Kaiserstraat. draagt een stationaire wolk van zware parfums. De barman draagt een vlinderdasje en heeft een Stetson op zijn hoofd. Echt genotes proberen nog tever geefs plagerig hun wederhelften tot enig dansen te verleiden op de 'Dutch Dixieland All Stars', maar het is nog vroeg en er wordt naast het beluisteren van de muziek voornamelijk met bekenden op de afgesproken ontmoetingsplekbijgepraat. Het is voor het grootste deel Swing en Dixieland wat de klok slaat vanavond. In sommige ge vallen dreigt de easy listening- factor gevaarlijk dicht in de cocktail-jazzsfeer te komen en rond tien uur in de Doezastraat lijkt een alternatieve verkie zingscampagne voor CDA en WD te woeden. Van de podia daar klinkt een wat belegen Dixielandvariant op. De bretels van de bandleden moeten enigszins wijken voor een wat opdringerig buikje en de gitarist is er maar even bij gaan zitten. De 'Willick Square Jazzband' speelt ook Dixieland, maar met vaart en humor. Het minimale drumstel is verfraaid met een gietijzeren pannetje dat als alternatief bekken dienst doet. De zanger doet een ver dienstelijke imitatie van Louis Armstrong en de muziek roept een sfeer op van stomme slap stickfilms. Bij de Tregter is 'Gina's Blues Band' door de hossende menig- de anti-racistische boodschap vooral gemoedelijk uitgedragen. Maar opeens is er woede. En die is niet alleen op racisten gericht. De Osdorp Posse spuwt woor den die opvallend veel aan die goeie ouwe protestliederen doen denken. „Maar liever dat nog dan het bord voor de kop van de zaken man, want daar word je alleen maar slechter van," spoot Bou- dewijn de Groot ruim twintig jaar geleden al zijn gal. De Ne derlandstalige rapformatie Os- dorp Posse gaf zondagmiddag de op geldbeluste carrièrema kers er op een explosieve jaren negentig-wijze van langs: Het stomste baantje „dat is altijd nog tien keer beter dan zo'n geile carrière-pik met maar twee woorden in z'n kanus: 'Geld, geld' en 'ik, ik'." Klare taal, die door vele hon derden fans woordelijk werd meegebruld. Het optreden is chaotisch, maar rapper Def P windt de laatste twijfelaars in het publiek om zijn vinger als hij zich overgeeft aan een spon tane improvisatie en zich zo waar ontpopt als anarcho Willy Alfredo. Racism Beat It, het gratis toe gankelijke festival dat dit jaar voor de derde keer werd geor ganiseerd, heeft als doel om bij jongeren het begrip en de tole rantie ten aanzien van andere culturen te vergroten en duide lijk te maken dat racisme een kwalijke zaak is. Het laat zich raden dat de bezoekers van het festival daar bij voorbaat al van Racism Beat It: Alles draait om de boodschap. Het publiek beschouwt de muziek als toegevoegde waarde, foto united photos de boer/olaf kraak overtuigd waren. De organisatie schatte dat zo'n vijftigduizend mensen gis teren de weg naar het festival terrein in Spaarnwoude von den. WellicFit een wat ruime schatting, maar druk was het in elk geval wel. Gezellig druk. Kenmerkend voor Racism Beat It is dat het festival niet he lemaal om de muziek draait. De boodschap staat voorop. Een boodschap die nog eens werd onderstreept door staatssecre taris Erica Terpstra en uiteraard enkele 'bekende Nederlanders' die onder applaus nog eens zei den wat iedereen al vond. Goed bedoeld, maar soms bij het hila rische af. Zoals in het geval van Liesbeth List die op de toon van een ouderling Frank Boeijens liedtekst 'Zwart Wit' decla meert, precies zoals dertig jaar geleden acteur Peter Sellers dat bij wijze van grap deed met de Beaües-tekst 'It's been a hard days night.' Markt Er is een bonte interculturele markt waar Australische didge- reedoos, Indiase kleding, ZuiÖamerilcaans handwerk en Afrikaanse snuisterijen gekocht kunnen worden. Maar ook booüeg-cd's van de huidige Rolling Stones-tour en de bont gekleurde heksenhoeden en narrenkappen die je op elk pop festival ziet. Er zijn Mexicaanse taco's, Amerikaanse hotdogs, Jamaicaanse ganja, Hollandse pannekoeken en niet te verge ten Marokkaanse muntthee. Er is bont straattheater. Een kin derprogramma. En er is vooral een zomerse, ongedwongen sfeer. Daarbij lijkt de muziek door het publiek vooral als toege voegde waarde beschouwd te worden. Het aanbod is omvang rijk, zo'n vijfentwintig concer ten, en breed georiënteerd. Ab solute toppers zitten er niet bij, afgezien dan misschien van de afsluiter Van Dik Hout, dat in één jaar tijd ongeveer net zo be roemd is geworden als De Dijk na vijftien jaar was. Opvallend sterke optredens zeker. De intense rock van The Blue Man Can bijvoorbeeld. De jonge zangeres-songschrijfster Two Chord Genius die een solo concert met veel impact geeft. The Jack of Hearts, die met een hernieuwd élan op het podium staan. Ifang Bondi uit Guinée, dat subtiel Afrikaanse tradities met funkbeats mixt. Julia P. Hershheimer, wier podium-al lure helaas nog wat achterblijft bij de kwaliteit van de songs die soms een Bettie Serveertiaanse klasse hebben. En niet te verge ten The Treble Spankers, de tra pezewerkers van het gitaarcir cus. „We zullen met Racism Beat It doorgaan tot het racisme de wereld uit is", zei één van de presentatoren. Dan is het dus te hopen dat dit de laatste afleve ring was. Wat ook weer jammer zou zijn van zo'n gemoedelijk festival, natuurlijk. Zo blijven er altijd paradoxen. Van Morrison en anderen op op jazztournee in Nederland amsterdam anp Een uitgelezen groepje van Amerikaanse en Britse/Ierse jazzmusici geeft in het najaar zeven concerten in Amsterdam en Rotterdam. Van Morrison opent de rij op 17 oktober in de Rotterdamse Doelen, bassist Christian McBride sluit op 10 december af in het Maasste^le- lijke jazzcafé Nighttown. De an dere artiesten zijn Wayne Shor ter, Courtney Pine, Gary Tho mas en de fusionband Spyro Gyra. De Nederlandse optredens maken deel uit van een tour langs een aantal grote Europese steden, waaronder Berlijn, Keu len en Praag. Het op een na grootste whiskymerk van Groot- Brittannië financiert de promo- tiereis. Het wil er een jaarlijks terugkerend evenement van maken. Publiekstrekker Van Morrison treedt in Rotterdam voor het eerst aan met een 'echte' jazz band. De Ierse rhythm blues zanger brengt jazzstandards met akoestische begeleiding. Blazer Wayne Shorter, die voor het Haagse North Sea Jazz Fes tival moest afzeggen, komt daarentegen met een elektrisch project. Hij laat zich tegenwoor dig vergezellen door Marcus Miller, de bassist die eind jaren tachtig in de Miles-Davisgroep speelde. Coltrane-adept Courtney Pine slaat een nieuwe weg in met een mix van hardbop en hip hop. In zijn groep zit Geri Allen (ex-Betty Carter) achter de pia no. Tenorsaxofonist Gary Tho mas gebruikt tegenwoordig rap als middel om jazz onder een groter publiek te brengen. De concertdata zijn: 17 okto ber Van Morrison in De Doelen, 25 oktober Gary Thomas in het Amsterdamse Bimhuis. 13 no vember Spyro Gyra De Doelen, 18 november Wayne Shorter in Nighttown, 25 november Court ney Pine, eveneens in Night town, 3 december Pine in het Bimhuis en 10 december Chris tian McBride, ook in het Bim huis. Striptekenaar Hugo Pratt overleden lausanne De Italiaanse striptekenaar en schrijver Hugo Pratt, schepper van de stripfiguur Corto Maltese, is zondag op 68-jari- ge leeftijd overleden. Pratt was ernstig ziek en overleed in een kliniek in de buurt van lausanne. Dit is vernomen in kringen van zijn familie. Pratt werd in 1927 geboren in Rimini en bracht een deel van zijn jonge jaren door in Ethiopië. Hij woonde veertien jaar in Argen tinië. Sinds een jaar of tien woonde hij in Grandvaux, in de om geving van Lausanne. Hij bleef zijn hele leven reizen. Componist Pierre Schaeffer overleden parus De Franse componist Pierre Schaeffer, die beschouwd wordt als de uitvinder van de concrete muziek, is zaterdag in Milles in het zuidoosten van Frankrijk gestorven. Hij was 85 jaar oud. Schaeffer begon het muziekgenre te ontwikkelen in 1948 in de Parijse Studio de Recherches Musicales. Hij nam daarbij klanken met een microfoon op en verwerkte die daarna met elektro-akoestische apparatuur in muziekstukken, op dezelfde wijze zoals dat gebeurt met elektronische muziek. Hij wordt ge zien als de grondlegger van de zogenoemde Parijse school, in de eerste jaren van de elektronische muziek de belangrijkste stijl richting van de concrete muziek. Beckett-acteur Warrilow overleden parus De Britse acteur David Warrilow (61), die voornamelijk in stukken van de Ierse toneelschrijver Samuel Beckett heeft ge speeld, is aan aids overleden. Warrilow, die even goed Frans als Engels sprak, speelde onder meer in de Beckett-stukken Le De- peupleur (De verlorenen), Cascando, Solo, Cette fois, Ohio im promptu, Catastrophe, Qoui ou (Wat waar). Naar verluidt heeft Beckett verscheidene stukken speciaal voor Warrilow geschre ven. Het schrift- en schrijfmachine museum Scryption in Tilburg heeft de beschikking gekregen over de complete collectie schrijfmachines van de op 27 april van dit jaar overleden schrijver W.F. Hermans. Dq col lectie, bestaande uit ruim 200 typemachines en enkele reken machines en stencilapparaten, staat onder literatuurliefhebbers en verzamelaars van kantoorap paratuur bekend als 'de collec tie Hermans'. In de verzame ling, waarin volgens een woord voerster van het museum een groot aantal zeldzame stukken is ondergebracht, bevindt zich onder meer de uit 1969 date rende elektrische rode IBM, waarop Hermans de laatste 25 jaar zijn romans schreef. Hermans, die al sinds lange tijd in het buitenland woonde, bouwde zijn collectie in enkele tientallen jaren op. Hij bezocht dikwijls rommelmarkten en wist op die manier vaak aardige ma chines op de kop te tikken. De schrijver maakte van elke aanwinst een nauwkeurige be schrijving in een speciale mul tomap. Hermans was eerder djt jaar ter gelegenheid van de jaarlijkse boekenweek te gast op de Til- burgse manifestatie Nacht van het Boek. In het decor op het hoofdpodium bevonden zich twee schrijfmachines die Her mans dolgraag in zijn collectie wilde hebben. Tot een uitwisse ling of ruil kwam het door het overlijden van de schrijver ech ter niet. Het Scryption organiseert in oktober een speciale tentoon stelling rond de collectie Her mans. Osdorp Posse zorgt voor spektakel muziek recensie peter bruyn Racism Beat It. Met: The Blue Man Can, Van Dik Hout, Jack of Hearts, Ifang Bondi, 2 Chord Genius, Handsome Harry Com pany, Treble Spankers, Les Charmeurs, Raïland, Julia Hershheimer, Unity's High, Twenty Brothers. Dub I' Lushus, Reinfor cement. Treme Terra. Umfufu. Gehoord: recreatiegebied Spaarnwoude, 20/8. Het is acht uur 's avonds tijdens het Racism Beat It festival in Spaarnwoude als het publiek zich voor het eerst en masse voor het grote muziekpodium verzamelt. Tot dat moment is Is de bezoeker niet zo ge charmeerd van een dixie- land-strohoedjessfeer dan kan hij na een luttel aantal minuten gevvurm in de mensenmassa zo terecht in de Mississippi blues-delta aan de Witte Singel. In de Doezastraat en omgeving traden zaterdag zo'n twaalf bands op tijdens Summer Jazz '95, dus keuze genoeg. leiden pablo cabenpa 's Middags op het terras van het Keizertje heerst nog een gemoe delijk sfeertje waarbij Collette Wickenhagen en de Jan Verwij band een loom muzikaal decor vormen van oude standards en evergreens. De zangeres be weegt zich uiterst soepel door het verplichte repertoire met onder meer 'The Girl from Ipanema' en 'Billy's Blues'. Bij sommige aanwezigen lukt het haar de uiteinden van de achte loos over elkaar geslagen benen ritmisch mee te laten deinen. Er wordt nog voornamelijk gezeten aan tafels en na elke so lo wordt beleefd en waarderend geapplaudisseerd. Wat verderop bij café Barrera treedt 'd' Wijs en d'Organ Beat Blaze' op, dat naast bekende covers ook eigen composities speelt. Een promi nente rol is weggelegd voor een zwoel Hammond orgeltje. Het publiek is duidelijk jonger en het bier vloeit overvloediger. Met een mengeling van soul, blues en ongecompliceerde feestmuziek blijkt dat de term 'Jazz festival' ruim opgevat mag. worden. Zware parfums Bij het vallen van de avond ko men er steeds meer mensen op de been en transformeert het festival zich van een stilstaand terrassengebeuren in een kroe gentocht. Elk établissement trekt zijn eigen bezoekers. De buitenlucht bij l'Esperance Eerste muziektheater-opleiding op HBO-niveau Het Brabants Conservatorium in Tilburg begint in september als eerste conservatorium in Neder land met een vierjarige opleiding 'muziektheater'. Deze HBO-opleiding kan worden gezien als even knie van de musical-opleiding aan de Dansaca- demie Brabant en speelt in op een groeiende be hoefte uit de praktijk aan 'zangers die ook kun nen dansen'. De 'muziektheater'-opleiding, waarvoor jaar lijks twaalf studenten worden aangenomen, weet zich verzekerd van gastdocenten van Joop van den Ende Produkties, stageplekken op de musi calafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaande ren in Antwerpen en samenwerking met het con servatorium en de toneelacademie van Maas tricht. De opleiding wordt breed, met een zwaar accent op drama. te net zichtbaar en roept voor vrouw Gina met een overstem mend 'Hi-de-Ho' het publiek op tot participatie. De geur van dure aftershave is vervangen door een verse zweetlucht, opgewerkt door een professioneel feestende band en een zangeres met Janis Joplin allures. Het heeft met Jazz niet zoveel te maken maar de aan wezigen maken het tot een energiek einde van hun kroe gentocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 12