'Alles hangt af van deze CD'
Nieuwe, kleine
zaal bij Carré
w
Verzaagde oude
meesters in
museum Boymans
Hoogstaande technische snufjes in Paradiso
Cultuur Kunst
Kunst in de bakkerij
WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1995
RTL zendt Beatles Anthology uit
Hilversum RTL heeft de rechten gekocht van The Beatles Antho
logy, een film waarin de geschiedenis van de legendarische Brit
se groep is vastgelegd. Het commerciële station zendt volgens
een RTL-woordvoerder eind november de drie delen van elk ne
gentig minuten uit. Deze drie delen samen vormen het deel van
de totale film dat voor vertoning op televisie wordt vrijgegeven.
The Beatles Anthology duurt in totaal tien uur. De film is ge
maakt door een team van Apple, de platenmaatschappij van The
Beatles. Er zijn onbekende opnamen uit archieven over de hele
wereld in verwerkt, evenals privé-materiaal van de muzikanten.
Volgend jaar ligt het geheel als koopvideo in de winkel.
Schilderfestijn bij Rembrandt-atelier
leiden Bij het Rembrandt-atelier aan het Leidse Galgewater
wordt morgen en vrijdag een schildermanifestatie gehouden. Al
le Leidse kunstenaars worden door de organisatoren van dit eve
nement, Jacob Kanbier en Tan Toan Hok, in de gelegenheid ge
steld om hun ambacht in de open lucht uit te voeren en hun
werk te exposeren.
Van VOC tot COBRA op PAN
amsterdam Van 7 tot en met 15 oktober wordt in de RAI de gro
te kunst- en antiekbeurs PAN Amsterdam gehouden. Naast een
aanbod aan Europese beeldende en toegepaste kunst worden er
voorwerpen uit het Verre Oosten, Afrika en het precolumbiaanse
Amerika gepresenteerd. Veel aandacht is er op de beurs ook
voor 'het Nederlandse produkt', van de VOC-tijd tot aan de CO
BRA-periode. Er wordt onder meer een solo tentoonstelling ge
houden met veertig schilderijen van de romantische negentien-
meester Andreas Schelfhout.
Marcel de Groot hoopt na flop op groot succes
Marcel de Groot kreeg als tienjarige voor het eerst een gi
taar in handen en heeft sindsdien zijn hart verloren aan
de muziek. Zijn passie voerde hem langs diverse bandjes,
podia en noodzakelijke bijbaantjes, maar mondde uit
eindelijk uit in zijn tweede cd 'Manen Kweken', die sinds
vorige week in de winkels ligt. De single 'Mag ik naar je
kijken' bereikte binnen twee weken de 25ste plaats in de
Mega Top 50. Alles hangt af van deze CD. Als het een
succes wordt, mag ik wellicht meer platen maken".
ELD
Het Koninklijk Theater Carré in
Amsterdam opent een nieuwe
zaal. Klein Carré, gevestigd aan
de Onbekende Gracht, biedt
jaarlijks maximaal tien produk-
ties van jonge internationale
theatermakers. In de zaal kun
nen hooguit 100 mensen.
Oud-tapdanser, choreograaf
en theatermaker Frans Muriloff
verricht op 31 augustus de offi
ciële opening van Klein Carré.
Daarna is de première van de
voorstelling In Concert! van tap-
danser ïra Bernstein. De Ameri
kaan, die met zijn Ten Toe Per
cussion Ensemble tot en met 3
september in Klein Carré staat,
treedt ook op de Uitmarkt in
Amsterdam op. De Uitmarkt,
die traditiegetrouw het culturele
seizoen van Nederland inluidt,
is op 26 en 27 augustus op en
rond het Museum- en Leidse-
plein plaats.
Met de opening van de nieu
we zaal gaat bij Carré een lang-
ïs in vervulling.
Het off-off-Broadway Klein Car
ré aan de Onbekende Gracht, zo
betitelt de Stichting Carré Thea-
ter-produkties het nieuwe on
derkomen. Groot Carré heet
dan het Broadway aan de Am-
stel.
Het publiek kan Klein Carré
bereiken via de artiesteningang
aan de achterkant van het ge
bouw. De voorstellingen zijn op
de derde etage in de repetitie
studio. Letterlijk is dat het
hoogste punt van het gebouw.
De nieuwe publiekszaal heeft
geen tribunes. Artiesten kunnen
spelen waar ze willen: vóór de
toeschouwers, maar ook ertus
sen. Bezoekers kunnen tijdens
de voorstelling soms ook een
drankje drinken.
In IGein Carré zal beginnend
internationaal talent op het ge
bied van toneel, cabaret, klein
kunst en dans te zien zijn. Er
zijn contacten in Japan, de VS,
Groot-Brittannië, Duitsland,
Frankrijk en Zweden.
amsterdam berrit de lange
Zijn eerste muzikale lusten vier
de hij al drummend bot op de
potten en pannen van zijn moe
der. De gitaar die hij kreeg toen
hij tien was, zou zijn loopbaan
tot nu toe bepalen. Zijn liefde
voor de muziek ging zelfs zo ver
dat hij zijn schoolcarrière volle
dig verwaarloosde. Achteraf
heeft hij daar enigszins spijt
van. „Als ik beter mijn best had
gedaan op school was mijn car
rière misschien makkelijker ver
lopen".
Hij moest ondanks zijn be
roemde vader - Boudewijn de
Groot - vele obstakels overwin
nen om uiteindelijk zijn grote
droom te verwezenlijken: het
maken van een CD. „Als tiener
speelde ik al in bandjes, maar ik
kon er niet van leven. Om mijn
geld te verdienen volgde ik een
opleiding tot offset- drukker
Daarna trad hij als plugger in
dienst van enkele platenmaat
schappijen. „Dat was eigenlijk
de eerste stap op weg naar het
maken van een plaat. Als plug
ger kon ik zien hoe de muziek-
business werkt en leerde ik veel
mensen kennen". Hij presen
teerde ook een seizoen het pop
programma Music Scene bij
RTL5.
Zijn eerste plaat, 'Marcel de
Groot', kwam in 1992 uit en
flopte. De Groot, overtuigd van
zijn eigen muzikale kwaliteiten,
zette door en kreeg van de pla
tenmaatschappij een tweede
kans. „Ze gaven me alle vrijheid
om te zoeken naar wat ik wilde.
Ze lieten me volledig mijn eigen
gang gaan en pinden me ner
gens op vast. 'Manen Kweken'
is dan ook mijn creatie, het is
precies geworden zoals ik wil
de".
Zelfs de titel is erg persoon
lijk. ,,'We moeten manen kwe
ken en ze aan de hemel han
gen', was de laatste zin die mijn
tante sprak op haar sterfbed.
Wellicht bedoelde ze ermee dat
al snel alles te somber
inzien en dat er altijd een licht
puntje is. Die zin is me altijd
bijgebleven, ik vind hem nog
steeds prachtig".
Hooggespannen
Voor 'Manen Kweken' kreeg De
Groot hulp van gerenommeerde
tekstschrijvers als Lennaert Nij-
gh, Bram Vermeulen en Henk
Westbroek ('Mag ik naar je kij
ken') en van de doorgewinterde
muzikanten Hans Hollestelle,
Ernst Jansz en Harry Hardholt.
De verwachtingen zijn dan ook
hooggespannen. „Deze plaat
moet gewoon een succes wor
den, ik wil hierna namelijk nog
meer platen maken".
Vader Boudewijn staat op
'Manen Kweken' vermeld als
producer. „Hij heeft me bege
leid, vooral qua zang", zegt
Marcel de Groot. „Hij vond na
melijk dat ik op mijn vorige CD
nogal belazerd zong". Dat zijn
vader altijd ter sprake komt,
vindt hij niet vervelend. „Ik heb
mij nooit laten leiden door mijn
vader, ben muzikaal altijd volle
dig mijn eigen weg gegaan. De
bekendheid van Boudewijn is
natuurlijk handig. Het heeft
voor mij toch deuren geopend
die anders waarschijnlijk geslo
ten waren gebleven. Een verge
lijking van onze muziek is ech
ter zinloos. Ik kan nooit dezelf
de rol als mijn vader vervullen.
Mensen die mij alleen maar
met hem vergelijken, hebben
een probleem met zichzelf'.
Marcel de Groot noemt zich
zelf blues-gitarist, beïnvloed
door wereldsterren als Eric
Clapton, Ry Cooder en Robert
Johnson. Hij houdt van stevige
rock, zoals op zijn eigen CD in
'Wachten op de trein'. „Dit
nummer heeft een heftige op
bouw met als climax een stevige
Marcel de Groot: „De bekendheid van Boudewijn is natuurlijk handig. Het heeft v
opend die anders waarschijnlijk gesloten waren gebleven."
Hij moet nu veel solo optre
den, waarbij hij slechts wordt
ondersteund door een geluids
tape. „Daar moet ik erg aan
zonder band optreden
vind ik eigenlijk vreselijk eng. Ik
probeer mijn publiek wel bij
mijn show te betrekken, maar
soms word ik verlegen en wil ik
mij het liefst verschuilen achter
mijn gitaar. Ik heb dan ook erg
veel zin om met mijn
band te gaan spelen".
Een duet met vader Boude
wijn zit er waarschijnlijk niet in.
„We hebben wel een paar keer
samen opgetreden, met mijn
broer Jim erbij. We werden
meteen door verschillende pla
tenmaatschappijen benaderd.
Maar die optredens waren voor
ons zó speciaal. Als we dat zou
den delen met anderen zou dat
gevoel voor ons verloren zijn
gegaan. Het bleef bij die ene bij
zondere ervaring".
Van Dik Hout
op popfestival
Van Dik Hout en The Blue Man
Can zijn de trekkers van de
nieuwste aflevering van Racism
Beat It. De derde editie van dit
gratis popfestival 'met een
boodschap' wordt zondag 20
augustus gehouden in het re
creatiegebied Spaarnwoude
(11.30 tot 23.00 uur).
Legt de inhoudelijke bood
schap van een dergelijk evene
ment het nogal eens af tegen
het programma: bij Racism Beat
It is dat programma vooral di
vers van samenstelling en van
een degelijk niveau. Van Dik
Hout, Treble Spankers, Osdorp
Posse, Ifang Bondi, Treme Ter
ra, Reinforcement, The Blue
Man Can, The Jack of Hearts,
Umfufu, Railand en Les Char
meurs staan op het hoofdpodi
um.
Op podium twee ligt het ac
cent op ritme als bindende fac
tor. Daar staan geprogram
meerd: 2 Chord Genius, Julia
Hersheimer, Handsome Harry
Company, Unity's High, Twenty
Brothers en Dub'l Lushus.
Racism Beat it belooft verder
mime-kunst van Reinier Seip-
kens, straattheater van Mang's
Maskertheater en Die Stelzer.
sydney» De 'cu
linaire kunste
nares' Margaret
Grant maakte
een chocolade-
cake-beeld van
Batman. De
Australische ge
bruikte voor
haar kunstwerk
40 kilo cake, 27
kilo chocolade
vulling en be
dekte het geheel
met 28 kilo cho
coladeglazuur.
De stripheld is
tentoongesteld
in een 'art ba
kery' in Sydney.
FOTO GPD
Panelen liepen in loop der tijd schade op
beeldende kunst
amsterdam francoise ledeboer
In de Amsterdamse poptempel
Paradiso staat vanaf morgen
een douche. Er komt geen water
uit maar wel het geluid van wa
ter en de stem van een vrouw
die lekker staat te zingen. De in
stallatie is bedacht door Astrid
Gravenbeek, student aan de in
terfaculteit beeld en geluid van
het Koninklijk Conservatorium
en de Academie van Beeldende
Kunsten in Den Haag. Graven-
beeks project maakt deel uit
van het driedaagse Sonic Acts-
festival. Het programma is een
speeltuin voor beoefenaren van
nieuwe elektronische muziek,
maar is met dansmuziek ook
aantrekkelijk voor een breder
publiek gemaakt.
Het
wordt bege
leid door een programmaboekje
waarin de ingewikkelde wereld
van de elektronische muziek
voor leken wordt verklaard. Al
vanaf het begin van deze eeuw
zijn pogingen ondernomen met
behulp van primitieve elektri
sche en elektronische principes
nieuwe muziekinstrumenten te
bouwen. Een van de commer
ciële successen werd bijvoor
beeld het Hammond-orgel en
ook de elektrische gitaar begon
aan haar opmars.
Pas in de jaren vijftig kreeg de
technologie echter een funda
mentele invloed op de muziek-
produktie. Componisten als
Karlheinz Stockhausen brach
ten een nieuw klankidioom tot
stand met behulp van hoog
staande technische snufjes en
het mengpaneel deed zijn intre
de in de concertzaal. In de jaren
zestig en zeventig gingen ook
popgroepen gebruik maken van
deze snufjes. Een vroeg voor
beeld zijn de studio-effecten die
de Beatles verwerkten in de mu
ziek op hun elpee Sgt. Pepper's
Lonely Hearts Club Band. Ook
bands als de Beach Boys,
Emerson Lake Palmer, Pink
Floyd en de Soft Machine heb
ben in die tijd met elektroni
sche manipulatie van geluid ge-
experimenteerd.
In de jaren tachtig werden
cassetterecorders, synthesizers,
ritmeboxen en andere effect-
apparatuur steeds goedkoper en
begon housemuziek aan haar
opmars. Dankzij de technologi
sche revolutie viel die muziek
tenslotte uiteen in substijlen als
gabber, garage, trance, techno
en ambient.
Het Koninklijk Conservatori
um heeft een centrale rol ge
speeld in de integratie van deze
ontwikkelingen in het officiële
muziekonderwijs. De laatste ja
ren wordt daarbij een steeds
grotere nadruk gelegd op de
wisselwerking tussen het werk
in de studio en de presentatie
van het resultaat op het podi
um. Concerten met alleen de
componist achter een mengpa
neel, zonder enig visueel of the
atraal element, trokken maar
heel weinig publiek en daarom
werd het tijd het roer om te
gooien.
De Sonic Acts-organisatie be
nadrukt dat creativiteit en tech
nische inventiviteit de oplossing
voor het probleem van de saaie
presentatie inmiddels naderbij
hebben gebracht. Dankzij uit
vindingen als 'The Hands', een
handschoen met sensoren die
een synthesizer aanstuurt, kun
nen de muzikanten hun com
posities tegenwoordig ook live
besturen. Het Sonic Acts-festi-
val laat zien dat in het verlengde
daarvan ook nieuwe podium
acts met aantrekkelijke visuele
effecten zijn bedacht. Aan het
slot van het avondprogramma
gaan deze opvoeringen over in
'multimediale dance-acts en
pure dance'. In gewoon Neder
lands betekent dit dat er dan
lekker kan worden gedanst.
Het Sonic Acts-festival in Pa
radiso (Weteringschans 6-8,
Amsterdam) duurt van 16 tot
en met 18 augustus. Het pro
gramma begint elke dag om
16.00 uur en duurt tot ver na
middernacht.
recensie dolf welling
Duitse en Franse meesters, t/m 10 sep
tember,. Dinsdag t/m zaterdag 10.00-
17.00, zondag 11.00-17.00 uur, Muséum
Boymans-van Beuningen, Rotterdam.
De bedrijvigheid van houtwor
men, handelaren en restaura
tors heeft veel schade aange
richt aan sommige van de zes
tien oude panelen die nu in een
zaal van het museum Boymans-
van Beuningen zijn bijeenge
bracht. Toch hecht het museum
er zoveel waarde aan, dat er on
langs met behulp van een Zwit
serse beurs een speciale studie
van is gemaakt door een Zwit
ser. In Nederland zijn er ook
mensen aan wie zo'n onderzoek
kan worden toevertrouwd, maar
de geldmiddelen ontbreken
blijkbaar.
De expositie bestaat uit vroe
ge Duitse en Franse werken: bij
belse voorstellingen en portret-
schappelijke onderzoek heeft
bevestigd dat die heel wat mee
gemaakt hebben. Sommige pa
nelen zijn oorspronkelijk delen
geweest van een veelluik. Dat
zulke delen los in de handel zijn
gekomen was af lang bekend.
Zo wist men dat een paneel met
aan de ene kant de profeet Jesa-
ja en aan de andere kant Maria
Magdalena niet alleen deel
heeft uitgemaakt van een groot
altaarstuk, maar dat het ook op
zichzelf niet compleet is. Het
paneel is zwaar gerestaureerd.
Vooral Magdalena had veel verf
verloren. In de verf en de grond
laag van Jesaja zijn - mogelijk
door een 17de eeuwse toerist -
initialen ingekrast en een maar
ten dele leesbaar jaartal.
Een ander belangrijk paneel is
een wrak en volgens een van de
deskundigen bovendien
maak Drer. In heel
re kunstbezit is geen enkele
BIOSCOPEN
betwiste Drer te vinden. Am
sterdam heeft een portret dat
als een kopie te boek staat. Aan
de authenticiteit van het 'Heili
ge Gezin' in Rotterdam is dus
wel wat gelegen. 'Geen Drer'
stelde in 1943 de kenner Pa-
nofsky vast. 'Wel Drer, maar een
gelegenheidswerk' opperde ie
mand in 1971. De catalogus
concludeert voorzichtig dat de
resultaten van het natuurweten
schappelijke onderzoek een
toeschrijving aan Drer niet te
genspreken. Dat het schilderij
in een erbarmelijke staat is,
wordt duidelijk op een foto van
het verfverlies.
Het is gelukkig niet allemaal
ach en wee. Een 'Laatste avond
maal' bijvoorbeeld is goed be
waard gebleven en kan een
werk zijn van de Duitse meester
Jerg Ratgeb die rond 1500 leef
de. Ook de portretten zijn er re
delijk goed af gekomen. Er is
een 16de eeuwse Corneille bij.
Het is waarschijnlijk gemaakt in
de werkplaats van de Hagenaar
Corneille. In Lyon vervaardigde
deze commercieel geaarde kun
stenaar met een aantal mede
werkers portretten. Bij zijn le
ven was hij beroemd en in de li
teratuur wordt hij vaak Corneil
le de Lyon genoemd.
Van Hans Brosamers portret
van een met bont behangen
ijdeltuit heeft voornamelijk het
hout geleden; een damesportret
van Hans Maler is wat ver
bleekt. Vermoedelijk het werk
van een Franse meester is een
portret van Johannes Calvijn,
die kennelijk geen lachebekje
was. De verf vertoont enige
slijtage. In goede staat is een
portret waarop de Augsburgse
bankier Hans Hochstatter zich
met een viooltje (een liefdes
symbool) in de hand toont. Het
is vermoedelijk van Thomas
Burgkmair, aan wie verder maar
één werk met zekerheid kan
worden toegeschreven.
LEIDEN
LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel:
071-124130/133210, Steenstraat
39.
LIDO 1
Power Rangers al., dag. 14.30.
First Knight 12 jr., dag. 18.40,
21.15.
LIDO 2
Franken Frey al., dag., 14.30.
Die Hard with a Vengeance 16 jr.,
dag. 18.45,21.15.
LIDO 3
Flodder 3 al., dag. 14.15, 18.45,
21.15.
LIDO 4
Casper al., dag. 14.30, 19.00,
21.15.
STUDIO
Free Willy 2 al., dag. 14.30,
19.00,21.15.
LUXORtel: 071-121239, Stations
weg 19.
Crimson Tide al., dag. 18.45,
21.30.
TRIANON tel: 071-123875, Bree-
straat 31
La Reine Margot t/m woe, 20.00.
Outbreak t/m woe 19.30.
French kiss t/m woe 21.45.
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou
wenkerksteeg 10.
Sleep with me t/m woe (zo geslo
ten) 19.30,21.45.
The madness of King George t/m
woe 20.00,22.15.
DEX
The Wooden Man's Bride wo
20.30.
ALPHENAAN DEN RUN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraatö
Flodder III al., dag. 18.30,
21.15.
Free Willy 2 al., dag. 13.45,
18.45,21.30.
Die Hard with a Vengeance 16 jr.,
dag. 18.30,21.15.
Casperal., dag. 13.45, 18.45,
21.00.
Power Rangers aldag. 14.00.
Franken Frey al., Ned. gespr.,
dag. 14.00.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071-
790698, Prinses Marijkelaan 4.
101 Dalmatiërs al., Ned. gespr.,
woe 14.00.
Kipling's Junglebook al., woe
15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui
27.
Crimson Tide al., dag. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 2
Casperal., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 3
Flodder 3 al., dag. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656,
naast Centraal Station.
First Knight al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 2
The Madness of King George 16
jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30.
BABYLON 3
A Bronx Tale 12 jr., dag. 16,00,
18.45, 21.30.
Frank Frey al., dag. 13.15.
METROPOLE 1 tel. 070-
3456756, Carnegielaan 15.
French Kiss al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 2
Crimson Tide al,. dag. 16.00,
18.45,21.30.
Frank Frey al., dag. 13.15
METROPOLE 3
Milk Money al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 4
Free Willy 2 al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE5
Die Hard..with a vengeance 16
jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30.
MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel:
070-3515738,1
070-3515778
Flodder 3 al., dag. 11.50, 14.15,
16.50, 19.20,22.10.
Outbreak 12 jr., t/m wo 18.15; za
alleen 20.50
Die Hard., with a vengeance 16
jr., dag. 12.50, 15.40, 18.30,
21.35.
Casperal., dag. 12.10, 14.20,
16.30, 18.40, 21.10.
Bad Boys 16 jr., dag. 16.40,
19.10,21.55.
Power Rangers, the movie al.,
dag. 11.40, 13.50, 16.05.
First Night al., dag. 13.20,
16.10, 19.00,21.45.
Crimson Tide al., dag. 13.30,
16.00, 18.50, 21.25.
Free Willy 2 al., dag. 12.00,
14.10, 16.15, 18.20, 20.30; vr
za 22.40.
A Bronx Tale 12 jRt/m wo
20.50.
French Kiss al., t/m wo 22.30.
Bad Boys 16 jr., dag. 16.40,
19.10, 21.55.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht
13.
French Kiss al., dag. 18.45,
21.30.
Free Willy 2 al., dag. 13.15,
16.00.
ODEON 3
Bad Boys 16 jr., dag. 18.45,
21.30.
Power Rangers, the movie dag.
13.15, 16.00.
ODEON 4 RIKSBIOSCOOP
Terminal Velocity 12jr.dag.
11.45, 14.15, 16.45, 19.15,
21.45.
OMNIVERSUM tel; 070-3545464,
Pres. Kennedylaan 5.
Bevers al., dag. 11.00.
The Living Sea al., dag. 12.00,
14.00, 16.00,21.00.
Destiny in Space al., dag. 13.00,
15.00,20.00.
The Secret of Lice al., dag.
17.00.
Is daar Iemand? al., dag. 19.00.
HAAGS FILMHUIS tel: 070-
3656030, Spui 191.
Window to Paris 16 jr., dag.
19.30, 21.45.
Burnt by the Sun 16 jr., dag.
19.15.
Ermo 16 jr., dag. 22.00.
Chinatown 16 jr., t/m wo 19,15.