Dertigduizend vrouwen naar Peking Mururoa, mon amoui ZATERDAG 5 AUGUSTUS 19 Denkwijzer Het bijzondere van de schaduivconferentie Hoofdagente Ivonne Seuters: „Juist om duidelijk te maken dat het ook anders kan, is het belangrijk dat er politiemensen aanwezig zijn bij het Forum." FOTO GPD HENRIETTE GUEST Zo'n 30.000 vrouwen uit alle delen van de wereld, onder wie bijna 200 uit Nederland, reizen de komende weken naar China, Zij nemen deel aan de schaduwconferentie (het 'Forumj, die gehouden wordt naast de Vierde Wereldvrouwenconfer entie in Peking. Na de drie conferenties van Mexico (1975), Kopenhagen (1980) en Nairobi (1985) heeft het idealisme van de eerste deelnemers langzaam plaatsgemaakt voor realisme. De politie je beste vriend? Vertel dat maar eens aan een vrouw uit een willekeurig land in de derde wereld. Toch is dat precies wat hoofd agent Ivonne Seuters uit Goor, werkzaam bij de regiopolitie Twente, samen met negen collega's bij de Wereldvrouwenconferentie .gaat doen. „Wij willen luisteren naar de vrouwen, naar hun ervaringen met de politie en we willen ze vertellen hoe wij in onze samenleving staan. Hier in Nederland is de politie geen vijand, maar wij weten dat het elders vaak anders ligt." Seuters vertrekt over enkele weken naar Peking. Daar zullen zij en haar collega's waarschijnlijk de enige politiemensen zijn, die zich op de bijeenkomst van de niet-gou- vernementele organisaties (NGO's) presente ren. Zelfs in Nederland werd wat verbaasd gereageerd op de mededeling van de politie vrouwen. 'Wat moeten politievrouwen op die conferentie?', was de meest gehoorde reactie. Die verbazing is inmiddels verdwenen. Het 'Europees Netwerk voor Politievrouwen' (dat zich ten doel stelt de positie van vrouwen binnen Europese politiekorpsen te verbete ren) kon duidelijk maken dat het juist voor politievrouwen belangrijk is dat zij present zijn op de schaduwconferentie. Vrouwen komen veelal op een andere ma nier in contact met de politie dan mannen, zegt Ivonne Seuters (35). Ze wijst op geweld binnen het huwelijk, vrouwenhandel, mis bruik en aanranding, en schendingen van de mensenrechten. Ze maakt tevens duidelijk dat vrouwen vaker dan mannen als slachtof fer naar een politiebureau komen. „Daar houden wij in Nederland wel reke ning mee, maar dat gebeurt niet overal. In andere landen bestaat vaak een negatief beeld van de politie. Lees de rapporten maar na over aanrandingen in politiecellen, of ge brek aan interesse voor de slachtoffers. Tradi tioneel is de politie dader-gericht en dient de openbare orde te handhaven. Juist om duide lijk te maken dat het ook anders kan is het belangrijk dat er politiemensen aanwezig zijn bij het Forum." De politie-afvaardiging verwacht echter ook veel te leren. Luisteren wordt een belang rijke taak. „Wij kunnen daar veel leren van wat andere wouwen, uit andere culturen, ons vertellen. Wij zullen anders moeten werken, en veel meer samenwerken met andere dien sten. Nog niet zo lang geleden werd ook bij ons gezegd dat de politie geen sociale instel ling is." Diverse groepen Met de politievrouwen vertrekken vertegen woordigers van talloze andere vrouwenorga nisaties naar de Chinese hoofdstad/Het Fo rum wordt gehouden van 30 augustus tot 10 september. In de Nederlandse delegatie be vinden zich zulke diverse groepen als de Ne derlandse Bond van Plattelandsvrouwen, de Vrouwen Advies Commissie (VAC), kerkelijke organisaties, groepen van migrantenvrou wen, maar ook vrouwennetwerken, departe menten en wetenschappelijk medewerksters. Daarnaast neemt Nederland met een offi ciële delegatie van 5 tot 15 september deel aan de 'échte' VN-conferentie. De ministers Melkert (sociale zaken) en Pronk (ontwikke lingssamenwerking) en staatssecretaris Terpstra (welzijn) vertegenwoordigen daar de Nederlandse belangen. Volgens Flora van Houwelingen, directeur van Women's Exchange Programma Interna tional (WEP) en voorzitter van de werkgroep die de Nederlandse deelname aan de confe rentie voorbereidt, is er echter geen sprake van een tegenstelling. „Het is vrij uniek, maar vijf vertegenwoordigers van NGO's zijn ook benoemd in de officiële delegatie, als de ver tegenwoordigers van de hele Nederlandse vrouwenbeweging. WEP functioneert als tussenpersoon tussen vrouwenbeweging en de overheid en heeft door deze positie goed zicht op de proble men van zowel de officiële conferentie als het Forum. Van Houwelingen ziet als het groot ste gevaar dat er een terugslag "komt in verge lijking met de VN-conferentie van Cairo (over bevolking en ontwikkeling) van vorig jaar. Van Houwelingen: „In het Platform for Ac tion wordt dit keer voor het eerst met bedra gen gewerkt. Dat kan positief zijn, maar als straks gezegd wordt dat er geen extra geld komt, dan zijn we nog nergens. Ook is nu al duidelijk dat kwesties die in Cairo besloten zijn, zoals uitspraken over mensenrechten, gezondheid, abortus, grotendeels opnieuw besproken worden. Ik ben bang dat het Vati- caan en andere conservatieve landen zullen proberen een stap terug te zetten." Van Houwelingen noemt het geschil over de positie van de vrouwen ('gelijkwaardige positie' versus 'gelijkheid') als een voorbeeld. „Als het Vaticaan praat over gelijkwaardige positie dan bedoelt zij daarmee de traditio nele rol van de vrouw. Voor ons mag een vrouw best kiezen voor een rol achter het aanrecht, maar dan moet ze dat wel zelf be slissen!" Voorbehoud Ook de Nederlandse regering is niet van plan elk document zo maar te ondertekenen. Niet elk compromis is aanvaarbaar, hebben de bewindslieden laten weten. Zij zijn niet be reid een stap terug te doen. Van Houwelin gen: ,',Het bijzondere van deze conferentie is dat in de hele wereld talloze groepen hier al drie jaar mee bezig zijn. Hun standpunten zijn langzaam naar elkaar toegegroeid. Je kunt ook niet langer spreken van een Noord- Zuid kloof. Je ziet overal dat de democratise ring verder gaat, dat de vrouwen een grotere politieke rol spelen." Sinds de derde conferentie, die van Nairobi in 1985, zijn vooral in zuidelijke landen tallo ze netwerken ontstaan. Van Houwelingen: „Door hun opleiding (meestal aan westerse universiteiten) worden wouwen uit de zuide lijke landen steeds vaker gehoord. Zij en wij denken langs dezelfde lijnen: vrouwen in de derde wereld mogen niet alle klappen opvan gen." Op de conferentie komen twaalf actiepun ten aan de orde. De belangrijkste zijn armoe debestrijding, onderwijs, gezondheidszorg, geweld tegen vrouwen, gewapende conflic ten, macht, mensenrechten en de media. Juist op deze terreinen is er sprake van ach terstand. Vrouwen worden gediscrimineerd, verkracht, mishandeld maar hebben nauwe lijks invloed op de besluiten die dit gedrag veroorzaken. Bestrijding van armoede en verbetering van de positie van de vrouw staan ook cen traal bij het Middle Eastern Women's Network Die aanpak moet samengaan met het kwe ken van begrip tussen Oost en West, waar door vooroordelen verdwijnen. Voorzitter Azza Karam, die bezig is met een promotie onderzoek aan de Universiteit van Amster dam, vindt dat Nederlanders over het alge meen slecht geïnformeerd zijn over wat er werkelijk speelt in het Midden-Oosten, maar dat geldt omgekeerd ook. „Het Westen wordt in het Midden-Oosten nog altijd gezien als de vroegere kolonisato ren. Voor veel mensen is daarmee alles wat uit het westen komt slecht. In Europa wordt juist gedacht dat feministen ontbreken en dat daardoor de vrouwen zo onderdrukt wor den." Karam, zelf uit Egypte afkomstig, stelt vast dat het de vrouwen in islamitische landen ontbreekt aan mogelijkheden zich te vereni gen en zo gezamenlijk op te treden. „Dit Fo rum is daarom een uitstekende plaats om ge dachten en ervaringen uit te wisselen. Wij willen in Peking vooral in contact komen met vertegenwoordigers van onafhankelijke NGO's," zegt Karam die echter beseft dat NGO's in sommige landen nauw verbonden zijn met de overheid. Schakeringen Zij wijst erop dat net als in het westen, de vrouwenbeweging in het Midden-Oosten tal loze schakeringen kent. „Dat varieert van erg progressief tot terughoudend conservatief. Net als in Amerika vind je ook in de ArabL sche wereld dat vrouwen streng godsdienstig zijn en toch hun feminisme niet loslaten. Al leen is het zo dat de stem van de radicale vrouwen zwakker wordt. Zij moeten vechten tegen de politiek, die steeds behoudender wordt, en tegen de suggestie dat zij de kant kiezen van het westen, de oude koloniale machten. Hun geluid wordt niet zozeer on derdrukt, maar steeds meer mensen luisteren vooral naar de religieuze geluiden." De Middle Eastern Women's Network denkt dat vrouwen gemakkelijk contacten leggen en zo begrip te kweken. „Juist vrou wen hebben altijd moeten werken op basis van persoonlijke contacten. Mannen doen dat anders, die hebben geleerd te werken via instituties." Maandag 6 augustus, kwart over acht in de ochtend, j- ven de net ontwaakte stad verschijnt een grote zilvej vogel. Van grote hoogte laat hij zich zakken tot mini dan 700 meter boven het centrum. Dan opent zijn b| zich en daalt een ruim 4000 kilo zware capsule richt aarde. Korte tijd later lijkt het alsof de zon vanuit de aa bodem naar boven komt en wordt in een oogwenk twj derde van de stad in een allesvernietigende hitte zengd. Van de naar schatting 350.000 burgers die de s telt, sterven er diezelfde dag 70.000, en voor het jaar I is nog eens 70.000. Zelfs voor zijn makers was de uitw king van 'Little Boy' - Kleine Jongen, zoals de capsule 1 kozend genoemd was - een grote verrassing. Want di uranium-235 bom was voor die bewuste 6de augusj 1945 nog nooit getest. Augustus 1995, exact 50 jaar na de apocalyps van Hiroshima. Tijdens een ontmoeting met de pers herhaalt de Franse presi dent Chirac voor de zoveelste keer in de paar maanden sedert zijn verkiezing, dat het absoluut noodzakelijk is om nog voor het einde van het jaar nucleaire wa pens te testen met een kracht, waarmee vergeleken Little Boy inderdaad een kleine jongen was. Dat testen moet overigens wel zover mogelijk uit de eigen buurt plaats vinden: op Mururoa, een atol gelegen op een paar duizend kilometer afstand (zo ongeveer de afstand van hier naar de Ca- narische eilanden) van Nieuw Zeeland. Woensdag 10 juli. In het cen trum van de stad Auckland, Nieuw Zeeland, worden kort achter elkaar twee vrij heftige ex plosies gehoord. Vrijwel direct daarop zinkt in de haven van de stad een schip. Het stond op het punt uit te varen naar Mururoa om te protesteren tegen de door de Franse regering voorgenomen atoomproeven. Juli 1995. Exact 10 jaar na het opblazen van het vlaggeschip van de milieu-organisatie Green peace, The Rainbow Warrior, in Auckland, ontvangt Jean-Claude Lesquer, de aanvoerder van de groep agenten van de Franse ge heime dienst die de aanslag pleegden, uit handen van de Franse president Chirac de op een na hoogste onderscheiding in zijn land. Hij wordt benoemd tot Groot Officier van het Le gioen van Eer. Een andere Fransman, wijzer en dus ook kritischer en daarom verdreven uit zijn eigen land, de filosoof en schrijver Voltaire (1694-1778), heeft ooit gezegd: „Zij die ons absurditeiten kun nen doen geloven, kunnen ons ook wreedheden doen begaan." Een absurditeit, die de Franse Staat haar onderdanen al min stens tien jaar wil doen geloven, is deze: het is goed en zelfs eervol om degenen, die de staat willen beletten met kernbommen te ex perimenteren, van hun vrijheid of leven te beroven. De wreedhe den die de Franse staat daardoor sommigen van haar onderdanen heeft doen begaan, zijn deze: bij de aanslag op de Rainbow War rior in juli 1985 werd de Neder landse fotograaf Perreira ver moord, terwijl in juli 1995 op vrijwel dezelfde dag dat Lesquel zijn hoge onderscheiding kreeg, Greenpeace's nieuwe vlagge schip de Rainbow Warrior II door Franse mariniers werd ge kaapt en haar bemanning op hardhandig wijze opgepakt. En passant wordt daarmee ook nog een andere absurditeit nieuw leven ingeblazen, namelijk deze: misdaad mag, als het maar in opdracht van de overheid is. Tot welke wreedheden deze ab surditeit kan leiden, heeft de Tweede Wereldoorlog op zo'n verpletterende wijze bewezen, dat venvacht mocht worden dat geen enkel redelijk denkend, de mocratisch ingesteld mens of land een half eeuw later nog tot geloof daarin of aanvaarding daarvan te krijgen was. Maar zo snel gaat het blijkbaar allemaal niet. Zelfs de Nederlandse rege ring heeft zich in feite protestloos bij deze immorele absurditeit neergelegd. Want hoe valt anders te verklaren dat zij helemaal niet, en dus ook niet met grote ver ontwaardiging, heeft gereageerd op het bekend worden van een eervolle onderscheiding aan een Fransman voor - onder meer - zijn medeplichtigheid aan de moord op een Nederlands staats burger? Natuurlijk zullen eerst Parijs en vervolgens Den Haag omwille van de 'goede' betrek kingen, als de wiedeweerga ver klaren dat Lesquel niet voor het opblazen van de Rainbow War rior I, maar voor heel andere hel dendaden is geëerd. Maar na tuurlijk beseft ook iedereen, ge zien het recente Franse besluit om de kernproeven te hervatten en gezien het samenvallen van het moment van onderscheiding met het tweede lustrum van de Auckland-affaire en de kaping van de tweede Rainbow Warrior, dat daarmee in beide regerings steden stevig gelogen wordt. Ik heb me ook afgevraagd hoe de nabestaanden van Perreira de of ficiële opwaardering van zijn moordenaar zullen ervaren. Mijn conclusie is, dat voor hen een groteskere absurditeit nauwe! denkbaar moet zijn. En alleen daarom vind ik dat Den Haagi Bastille zou moeten bestorme Daarmee is de lijst van absij teiten overigens bepaald n niet af. Want wat moeten we denken van het feit dat uitgeij kend in het vijftigste herden- kingsjaar van Hiroshima en isj gasaki de Fransen besluiten H kernproeven te hervatten? Pa logische ongevoeligheid? Om schillige arrogantie? Officieel) heet het dat de proeven noocj kelijk zijn om de conditie van Frankrijk als kernmacht op pi te houden. Maar Little Boy be wees al dat zulke proeven hel maal niet nodig zijn om de h( op aarde aan te richten. Bovt dien zijn er vandaag de dag terst effectieve computersimi tie- technieken beschikbaar, i werkelijke proeven met al huj gevolgen voor het milieu kunj vervangen. Officieel heet het) dat het beschikken over een kernmacht, door haar afschrii kingseffect zal bijdragen tot v de en stabiliteit in de wereld, is niet alleen een volstrekt on wezen argument, het is bovei dien een uiterst gevaarlijk arj ment. Het gaat voorbij aan hi griezelige feit dat de menshei alle wapens die het ooit heeft vervaardigd, vroeg of laat ook gaan gebruiken. Kort nadat Ej chard J. Gatlin in 1862 het eei echte machinegeweer uitgevj den had dat 3000 kogels per i nuut kon afvuren, sprak hij d verwachting uit dat dit vreseü wapen nooit gebruikt zou w<J den, omdat niemand de slacf ting die het kon aanrichten vj zijn of haar rekening zou will) nemen. Hoezeer Gatlin onge heeft gekregen kunnen we te woordig iedere avond tijdens journaal met eigen ogen vasti len. Natuurlijk zijn kernwapej nog wel iets anders dan macji negeweren, maar ook kernwi pens zijn al eens gebruikt. En lang ze beschikbaar zijn, is et geen enkele garantie dat ze ij ooit opnieuw gebruikt zullen worden: uit boosheid, frustra' onmacht of door een terrorist sche groepering. Maar anden dan bij veel andere wapens g voor kernwapens dat het argj ment om ze te gebruiken (oij ger te voorkomen) zijn geldiif kracht heeft verloren: er is eej voudig 'niets ergers. In 1959 bracht de Franse rj seur Alain Resnais de film H\\ hima, Mon Amour uit, eenvj de hoogtepunten van de na-j loggse filmindustrie. Het verj van de film betreft een kortd rende liefdesaffaire in Hirosn tussen een getrouwde Japan! architect en een eveneens ge trouwde Franse actrice. Ze vj hem dat ze alles in Hiroshim heeft gezien, waarop hij zegt ze niets heeft gezien. Ze assc eert hem vanaf een bepaald ment met alles wat in de stai beurd is: de bom, de dood, h| lijden, de verminkingen, en begint hem ook Hiroshima t noemen. Daarmee uitdrukkf dat ze net als ze hem op een paalde dag vergeten zal zijn, de Fran«;aise - en daarmee a Fransen en daarmee heel reld, ook vergeten zal zijn w; in de stad gebeurd is. Waarn de kans dat het zich ooit zal halen tot een reële mogelijk) wordt. In de film komt ook linevooT - de meest indrukv kende naar mijn oordeel - w wordt aangegeven dat er sin lere recepten voor vrede en ligheid zijn dan het dreigen een nucleaiere hel: „Ze m: films om zeep te verkopen om geen film om vrede te pen?" Ja, waarom eigenlijk niet? RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 30