'Er is meer in het leven dan Schaal 8' Kadaster sloopt het monument Baarle ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1995 Het aardse bestaan deelt soms meer dan één leven uit. Er Vijfentachtig jaar lang heeft ze in Bel gië gewoond. En nu vertellen de he ren van het kadaster haar dat haar voordeur in Nederland staat. Een grenscorrectie van anderhalve meter, een wereld van verschil. Want voordeuren tellen. Plots moet mevrouw De Bont-Couwenberg gehoorzamen aan Neder landse wetgeving, belasting betalen aan de Ne derlandse overheid en luisteren naar de oerhol- landse naam Nassau. „Ik voel me Hertogenaar en dat wil ik ook blijven", zegt ze door een kier van de deur. Verder geen commentaar. De Belgische media hebben haar al genoeg geplaagd. De vaststelling van de definitieve rijksgrenzen tussen Baarle- Nassau en Baarle-Hertog geniet vooral Vlaamse belangstelling. Het zijn de Belgen die na tien jaar van meten aan het langste eind trekken. Een tot voor kort als niemandsland bestempeld weiland met poel, is toegekend aan België. De overwinning op de Hollandse praatjesmakers wordt niet luidkeels gevierd, maar is er een van stil genieten. Aan het prikkeldraad rondom de weide han gen twee zwart-geel-rode vlaggetjes. Het is niet meer dan een lapje van 2600 vierkante meter, omringd door Nederlands grondgebied. Een beetje van de zotte eigenlijk. Maar dat noemt men 'onbegrip' in Baarle. De bewoners koesteren de grenzen die zonder pardon huizen, tuinen en fabrieken doorsnijden en wekelijks duizenden dagjesmensen trekken. Honderd winkels, dertig horecagelegenheden, acht benzi nestations, zeven banken en vijf fritures leven van de enclave-situatie. Enkele jaren geleden werden zelfs zakjes met aarde uit niemandsland verkocht. Toch is het niet enkel economische gewin dat de Baarlenaren drijft tot behoudzucht. „Baarle is een uniek momument. Nergens meer in Europa tref je nog Middeleeuwse enclaves aan. Als deze situatie zou worden opgeheven, bestaat de Mid deleeuwse gebiedsindeling alleen nog in boek jes. Dat zou jammer zijn. Natuurlijk is het hier bestuurlijk een hoop georganiseer, tijdrovend ook, maar een monument in stand houden kost Na eeuwen van onduidelijkheid is het zover. De rijksgrenzen van de enclaves Baarle-Nassau en Baarle-Hertog worden definitief vastgesteld. Het kadaster is bijkans tureluurs van het meten en rekenen. De lijnen zijn nu definitief uitgezet, maar ingewikkeld blijft het in dit 'meest merkwaardige dorp van Europa'. heemkundekring. De geschiedenis van de Nederlandse/Belgi sche lappendeken gaat terug tot 1198 toen Hen drik I, Hertog van Brabant, een deel van zijn Baarle schonk aan Godfried van Schoten, Heer van Breda. De gebieden kregen eenvoudigweg als naam 'Baarle onder den Hertog' en 'Baarle onder Breda'. Toen in 1403 Engelbert van Nas sau Heer van Breda werd, ging het laatste Baarle anders heten: 'Baarle onder Nassau'. Even is zijn ongelofelijk grillig gevormd. Op een totale oppervlakte van bijna 250 hectare hebben we negenhonderdzestig knikpunten gemeten! Daarbij kent België een ander meetstelsel zodat we steeds een wiskundige formule moesten toe passen om tot eenzelfde meeteenheid te komen. Dit is echt het merkwaardigste dorp van Euro- Burgemeester A. Cornelisse van Baarle-Hertog vouwt een kaart uit waarop alle enclaves (een stuk grond dat volledig is omsloten door grond gebied van een ander land) staan aangegeven. In Baarle liggen 22 enclaves van Baarle-Hertog binnen de gemeente Baarle-Nassau en acht en claves van Baarle-Nassau binnen de gemeente Baarle-Hertog. En om het ingewikkeld te maken: binnen twee enclaves van Baarle-Hertog, gele gen in de gemeente Baarle-Nassau, liggen weer enclaves van Baarle-Nassau. De onvoorstelbare versnippering lijkt een misselijke grap van de Hertog van Brabant die de grond acht eeuwen geleden heeft geschonken. Maar daarbij mag niet vergeten worden dat Baarle in die tijd een groot zompig gebied was van vennen en heide. Alleen de weinige ontgonnen gronden werden uitgegeven. Toen later veel meer moeras werd drooggelegd, ontstond een onlogische lappen deken van grond. Wie door Baarle wandelt, passeert onvermoed tientallen keren de grens tussen Nederland en België. Aan de door de nationale kleuren omlijs- Baarle helemaal Frans, dan weer Nederlands, te huisnummers is zichtbaar of de bewoners in Pas na de Belgische opstand in 1830 komt Baar- of Nederland wonen. Sommigen slapen le-Duc onder het koninkrijk België te vallen en in Nederland en koken in België. Maar voor de Baar-le-Nassau onder het koninkrijk der Neder landen. In 1836 sluiten beide gemeentebesturen een overeenkomst waarin de gemeentegrenzen worden beschreven. De rijksgrenzen worden pas nu, bijna honderdzestig jaar later, vastgesteld. Het is het laatste stukje grond in Nederland waarvoor een Koninklijke Grenscommissie wet telt de ligging van de voordeur. En natuurlijk kent Baarle ook een p&nd waarbij de grens dwars door de voordeur loopt. Links van de deurpost prijkt een Nederlands huisnummer, rechts een Belgisch. Op 31 oktober wordt het protocol voor de de- moest worden ingesteld. Tien jaar lang heeft het finitieve vaststelling van de rijksgrenzen onder tekend. Voor die datum moet nog het een en ander aangepast. Zo zegt de wet dat er binnen een afstand van vijftien meter van de rijksgrens Nederlandse en Belgische kadaster op grond v de oude grensovereenkomst gemeten en gere kend. „Een monnikenwerk", meent H. Herben altijd geld", zegt E. Ragas van de plaatselijke van het kadaster Noord-Brabant. „De enclaves geen bebouwing mag staan. „Dat kan hier na tuurlijk niet", betoogt burgemeester Cornelisse, „dan maak je alles kapot. Die wet moet veran derd." En de voordeur van mevrouw De Bont- Couwenberg? „Die metselen we dicht. Als me vrouw dan gebruik maakt van de entree van de buren, familie, dan kan ze gewoon Hertogenaar blijven." Hoe verstrengeld de beide gemeenten ook zijn, Nassauers willen Nassauers blijven en Her togenaren Hertogenaren. „De omgangsvormen in België en Nederland zijn verschillend, maar ook de wijze van bestuur. Nederlanders zijn plannenmakers, Belgen plannentrekkers", weet Cornelisse. Door de tijd en omstandigheden hebben de gemeentebesturen nauw leren sa menwerken. Bij elke beslissing worden beleids visies, wetgeving en technische normen op el kaar afgestemd. Komt die nieuwe weg er, hoe veel lichtmasten worden geplaatst (Nederlan ders vinden een lichtmast in een bocht voldoen de, terwijl Belgen om de zeventig tot tachtig me ter licht willen) en wat is de financiële verdeel sleutel? Nu de rijksgrenzen definitief zijn vastgesteld hoeft in ieder geval niet meer ovèr grondgebie den te worden gediscusieerd. Maar ingewikkeld blijft het. De Hertogenaren warmen zich aan Nederlands gas, de Nassauers kijken televisie via een Belgische kabel. De muziekschool, biblio theek en het cultureel centrum zijn gezamenlij ke projekten. Op buitenstaanders komt de grenssituatie over als een 'hoop gedoe' en uit de tijd. Cornelisse: „Ik weet dat er mensen zijn die de situatie hier beschouwen als folklore. Maar dat is onwetendheid. Mensen ook die niet be grijpen waarom Baarle-Hertog niet bij Neder land wordt gevoegd in ruil voor een Nederlands dorp dat is aangewezen op België. Maar je ruilt geen grond, het gaat om mensen! Dat is in de geschiedenis al negen keer geprobeerd en negen keer mislukt. Mensen komen in opstand, lo gisch. Als ik zou durven zeggen dat we moeten streven naar opheffing van de enclave-situatie over vijftig jaar, dan kan ik nog vandaag opstap pen." Het unieke van Baarle. Een huis met twee nummers. Links nr. 2 (Bel gisch), rechts nr. 19 (Nederlands) foto cpd roland de bruin naar eigen zeggen voelt hij zich wel zo prettig. Hij heeft er offers voor moeten brengen. Zijn huwelijk hield op te be staan. Vergeleken met een jaar of wat ge leden is Joop Hogendoorn er financieel bepaald armer op geworden, maar geeste lijk voelt hij zich verdiept en dat ervaart hij als een verrijking. Taxateur-onroerend goed bij het Grondbedrijf van de gemeente Haarlem was de Haarlemmer van geboorte, die thans z'n domicilie heeft in een beschei den Vlaardingse woning. Een goed betaal de baan met het sociale vooruitzicht van een waardevast pensioen. Het leven van wieg tot graf verzekerd. Huisje, boompje, beestje. M'n liefje wat wil je nog meer? Maar aanbeland in de tweede helft van z'n leven besloot Joop zijn gevoel te volgen en zo min mogelijk zijn ratio. De daad bij het woord voegend, nam Hogendoorn vorig jaar ontslag. „Er waren collega's die rie pen: 'Beste brave borst, hoe kun je met zo'n salaris een sprong in het duister wa gen?' Maar anderen vonden het juist een heel moedige stap. 'Ik wou dat ik het durf de', verzuchtten die op hun beurt." Het keerpunt in zijn leven kreeg de nu 46-jarige Joop Hogendoorn een jaar of ze ven geleden in het vizier. Alles kwam toen bijelkaar. De nazeurende pijn van het overlijden van z'n dochtertje, de emoties van het ernstige auto-ongeluk dat wonder boven wonder werd overleefd, de sores van de dagelijkse sleur. Het werd hem al lemaal teveel, zijn geestelijke veerkracht bleek bij lange na niet toereikend om hem tegen overspannenheid te wapenen. „Ik was een redelijke workaholic, werkte ook veel thuis. Altijd bezig, werd vrijwel volle dig beheerst door mijn carrière. 'Mis schien volgend jaar wel in schaal 8', dat was het denken waar ik geregeld door werd achtervolgd. Maar ineens was daar dat moment dat ik volledig inelkaar klap te." Zelfonderzoek De rem was op Hogendoorn gezet. Ho, stop, tot hier en niet verder, tijd voor be zinning. Het zelfonderzoek leverde hem z'n eigen relativiteitstheorie op. „Door die opeenvolging van gebeurtenissen begon ik de betrekkelijkheid van materiële zaken in te zien. Wat zegt geld, als je zoiets over komt?" Hij liep de boekenwinkels plat om te snuffelen naar literatuur waarin de beves tiging van zijn nieuwe levensbeschouwing te vinden was. De alles omwentelende ge dachte dat geluk niet in een mooi groot huis zit ingebouwd. Zin om naar de RIAGG te gaan om alles van zich af te praten, had hij niet. Joop Hogendoorn zocht zijn heil in de bio-ener- getica, een vorm van psychotherapie. „Waarbij het er niet zozeer om gaat te praten, maar met het lijf bezig te zijn. Af mattende ontspanningsoefeningen doen, waarbij het verstand even op nul gezet wordt. Inspannende ontspanning." Hij kwam in die dagen ook een dame tegen, die hem verloste -van de pijn in de nek, de gevoelige uiting van zijn overspan nenheid. „Zij stelde mij een reiki-behan- deling voor, een Japanse heelwijze. Hielp wonderwel. Ik was zo enthousiast dat ik die methode ook wilde leren. Zo gezegd, zo gedaan. Heb alle drie de graden ge haald." Een bezoek aan een museum in het Gelderse 's-Heerenberg zette hem voor goed op het spoor naar een nieuw leven. zijn van die mensen die plotsklaps kiezen voor een radicaal andere levenswandel met een sprong in het duister als aanloop. Neem Joop Hogendoorn. Bij het Haarlemse Grondbedrijf zat hij aard- en nagelvast geklonken aan de salarisschaal, behorend bij de functie van taxateur onroerend goed. De stem van z'n hart dreef hem evenwel naar synthesizer, geïnspireerde muziek, hypnotherapie en Jomanda. Materieel ben ik nu armer, geestelijk voel ik me verrijkt. Joop - Sharin - Hogendoorn: de een of andere manier krijg ik muziek door van Boven." foto peter In Duitsland kennen de bezitters van de CD Sense of Silence hem als Sharin, hier wil hij voortaan maar weer gewoon Joop Hogendoorn heten. Speciaal voor het debuutschijfje vol helen de klanken („Engelenmuziek of tandarts- muziek wordt ook gezegd"), dat in mei 1993 verscheen, kroop hij achter die ar tiestennaam. Op verzoek van de platen maatschappij. Maar binnenkort, in sep tember, als zijn nieuwe Consolation op de markt verschijnt, treedt hij weer gewoon als zichzelf naar buiten. Dat ze ginds, ter oosterzijde van de grens blijven zweren bij Sharin is hün zaak. Daar schijnt, zo wordt althans in Akersloot bij zijn platenmaat schappij Dutch Gramophon Com pany vermoed, een titel als Hearts in Harmony om de een of andere duistere reden ook meer verkoop kansen te hebben dan 'Consolation'. Het zij zo. Wie is hij, Joop Hogen doorn, om dat tegen te spreken? Sterker nog: hij vaart blind op de visie van zijn muziekuitge- ky ver Paul Jonkers. Want wie ✓as nu Joop Hogen doorn helemaal, toen Jonkers het destijds namens de Dutch Gramophon Com pany met hem aan durfde? Ja, panden op hun executie- waarde schatten, dèt kon hij. Maar als componist/musi cus was Hogen doorn niet veel meer dan een on beschreven blad. Joop meent dat hij Jonkers dank en nogmaals dank is verschuldigd. Sharin, Joop Ho gendoorn: naar ge lang de platen- markt doorhalen wat niet van toepas sing is. Wat wel vast staat: zowel in Duits land als hier zit mu ziek in de nieuwe car rière van de ex-Haar lemmer als componist en uitvoerder van wat hij afwis selend betitelt als geïnspi reerde composities, troostge vende deuntjes en rustbren- gende melodieën. De link met new rtge-muziek is snel gelegd, maar Hogendoorn heeft er be zwaar tegen in die hoek gestopt te worden. Wie goed luistert, zegt Joop, hoort de overeenkomsten en nog meer de verschillen. We gelo ven hem graag. „Ik weet niet precies hoeveel exemplaren er van mijn eerste CD zijn verkocht. Heeft niets te maken met enige hang naar geheimzinnigheid om trent mijn inkomen, zo belangrijk vind ik geld niet. Maar 'Sense of Silence' moet wel zijn aangeslagen, anders zou er denk ik geen tweede CD worden uitgebracht." Offers Goed beschouwd heeft Joop Hogendoorn afstand gedaan van z'n verleden, zijn vroegere ik ingeruild voor een nieuwe en De expositie trof Hogendoorn minder dan de achtergrondmuziek. De slepende, me lodieuze pianoklanken maanden hem tot totale rust. Goh, wat een touché! In jaren had Hogendoorn zich niet zo ontspannen gevoeld. „Het was alsof ik me in de zwe vende hemel voelde. Ik ben meteen gaan informeren van wie die muziek was. Van Mike Rowland dus. Er waren twee bandjes van hem te koop, heb ik onmiddellijk ge kocht." Hem kwam ter ore dat diezelfde Row land een recital gaf in 'De Kosmos' in Am sterdam. Hogendoorn erheen! Tweehon derd man in de zaal. „Op een gegeven moment wilde Rowland laten zien dat hij voor onbekenden passende muziek kon componeren. Mike koos zeven mensen uit, die stopte hij een kaart in de hand. Ik was een van die zeven. Voor mijn gevoel kon ik heel weinig met die kaart. Maar Rowland sloeg aan het componeren, na een paar minuten hoorde ik een stuk waar ik helemaal door werd getroffen. Het vreemde was dat ik iets van mezelf erin herkende" Naderhand raakte Hogendoorn met Rowland aan de praat. De musicus werd overladen met woorden van lof. Rowland wimpelde die minzaam af. „Wat ik kan, kan jij ook", sprak hij, Hogendoorn in ver bijstering achterlatend. „Een poos fyeb ik niks gedaan met de woorden van Rowland, maar ze bleven wel door m'n hoofd malen. Na verloop van tijd heb ik een advertentie geplaatst in een krant, waarin ik gratis persoonsge richte composities aanbood in een sfeer van vreugde en verdriet. Ik had er bij ver meld dat het een experiment betrof. Een stuk of veertig mensen reageerden. Ze moesten een lijst met vragen over hun le ven invullen. Ben met de antwoorden heel discreet omgegaan. Zonder ze te kennen, begonnen die mensen voor mij te leven. Met tranen in de ogen was ik soms bezig met iemands melodie." Gevoel Tijdens de uitvaart van zijn moeder klonk Joops muziek. Iemand van het verpleeg huis waar zij verbleef had hem gebeld met het verzoek ondergoed voor haar te ko pen. Zijn gevoel fluisterde hem in dat zij dat nooit meer zou dragen. Door z'n hoofd spookte almaar de woorden 'gauw komen'. „Ik nam onmiddellijk plaats ach ter de synthesizer om muziek voor haar te componeren. De volgende dag kreeg ik een telefoontje dat mijn moeder was over leden. Zelf heb ik het niet gezien, maar ie mand vertelde mij dat-ie rond de kist een heel mooi blauw licht zag. Dat verdween, zodra mijn muziek ophield." Joop Hogendoorns tweede leven, gewijd aan muziek en hypnotherapie. Geregeld vloeien zijn bezigheden inelkaar over. Spreekt iemand bijvoorbeeld een medita tie uit, dan laat hij er met zijn synthesizer 'ruimtelijke stemmen' onder klinken. En aan de opleiding-hypnotherapie hield Joop niet alleen diploma's over, hij dankte er ook z'n artiestennaam aan. „Een van mijn medecursisten stelde voor die onder hypnose te bedenken. Hij leidde mij naar een boek. Hij zei: 'Je ziet nu een boek'. Dat klopte. Ineens las ik in hypnosetoestand het woord 'Sharin'. Ik wist echt niet wat dat betekende. Mensen om mij heen za gen 'Sharin' als een afgeleide van het En gelse werkwoord to share. Delen. Vond ik wel bij me passen." Hij heeft zich onlangs in Vlaardingen zelfstandig gevestigd als hypnotherapeut. En dan is er de muziek natuurlijk, zijn muziek. Hogendoorn concerteert. En Ho gendoorn componeert. Niet zelden krijgt hij in de kleine uren de geest. Dan gaat de hoofdtelefoon op, kruipt hij achter de syn thesizer om willekeurige tonen in een hem logisch lijkende volgorde te zetten. Zo laat hij zich door z'n pas bedachte me lodieën geregeld meeslepen naar de vol gende morgen. Maar ach, wat geeft dat, voor een mooi stuk moet je als componist een doorwaakte nacht over hebben. Incidenteel verzorgt Hogendoorn in Tiel met z'n synthesizer het muzikale voorspel van de healings van Jomanda. Want hij gelooft heilig in de oprechte bedoelingen van de veel besproken gebedsgenezeres. „Ik zou niet graag omschreven willen worden als Jomanda-muzikant of Joman- da-componist. Maar ik denk niet dat het zou passen te denken: 'Leuk voor zo veel mensen te spelen, maar verder heb ik er niks mee'. Ik geloof in de goddelijke we reld. Zonder het precies te kunnen dui den, heb ik het idee dat ik hulp krijg. Ik heb geen spannend verhaal te vertellen in de zin dat Beethoven ergens boven me hangt. Maar voor mezelf heb ik wel het gevoel in contact te staan met mijn doch ter, die in 1975 is overleden. Op de een of andere manier krijg ik muziek door van Boven. Het is me bij Jomanda overkomen dat er een nooit eerder gespeeld stuk uit mijn synthesizer kwam. Daar kon ik in doorgaan, in allerlei toonaarden in C." Tijdens een 'Feest van het Licht' in de Utrechtse Evenementenhal werd het con tact gelegd met Joke Damman (Jomanda) en haar echtgenoot/mdnager Jacques On derwater. „Ik heb muzikaal m'n medewer king verleend aan dat evenement. Joman da en Jacques zaten in de werkgroep, die dat feest had voorbereid. Ik zei tegen Jac ques: 'Ik zou het best fijn vinden mijn mu ziek in de Evenementenhal ten gehore te brengen. Leek Jacques goed. Nou, de mensen daar vonden het mooi. Jomanda en Jacques vinden mijn muziek passend als voorafje. Zo is iedereen dus tevreden." Achterom kijkend, ziet Joop Hogen doorn een ander staan. Een vage kennis, zeg maar. Met alle respect, de Joop van nu waardeert hij meer dan die van vroeger. Toen werd hij geleefd door de agenda, nu tolereert hij die als een 'noodzakelijk kwaad'. „Ik plan niks meer. Ik zweverig? Nou nee. Maar ik kan heel verheven pra ten over muziek, dat wel. Dan kan ik bij voorbeeld ongeremd zeggen dat 'Consola tion' mensen troost biedt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 29