be Kille Tovenaar Thomas Mann: Cultuur& Kunst b U iïERDAG 5 AUGUSTUS 1995 cht! Thomas en Heinrich Mann hadden volgens Thomas' zoon Golo geen flauw benul van wat zich in Duitsland in de jaren voor de oorlog afspeelde. Deze foto toont de menselijke ellende: zwervers slapen op roosters boven (warmte)afvoerpijpen. archieffoto het schrijven voor Thomas Mann was, stak schril af tegen het gemak waarmee zijn ou dere broer Heinrich roman na roman, no velle na novelle, toneelstuk na toneelstuk en essay na essay produceerde. Op een paar romans na was het werk van Heinrich van een matig tot bedroevend niveau. Ook de verkoopcijfers vielen tegen. Van de gi gantische produktie die Heinrich bij elkaar heeft gepend, is alleen De Onderdaan een bestseller geworden. En hoewel hij een paar jaar man in bonus was, was het niet genoeg om de rest van zijn leven op te teren. Hein rich heeft vrijwel altijd moeten sappelen om het hoofd boven water te houden. De kaarten waren dus ongelijk verdeeld. Thomas was rijk en succesvol. Heinrich meestal arm en zonder succes. Niettemin werd hun relatie zeker in het begin vergif tigd door de afkeer van Thomas jegens zijn oudere broer. Hij haatte diens werk en poli tieke overtuiging. Tijdens de Eerste Wereld oorlog kwam het tot een breuk, die pas na enkele jaren werd gelijmd, maar waarvan de barsten altijd voelbaar zijn gebleven. Thomas Mann was in de jaren voor de Eerste Wereldoorlog in tegenstelling tot He inrich geen democraat. Hij verachtte poli tiek, zoals zo veel Duitse intellectuelen uit die tijd, en verheerlijkte macht, houwde gens en oorlog. Tijdens de oorlog schreef hij een bijna 600 pagina's tellende tirade waar in hij 'afrekende' met de westerse democra tie en de superioriteit van de Duitse semi- dictatuur 'aantoonde',. Zoals later vaker zou gebeuren, schoot zijn politieke inzicht grandioos te kort. Het boek, De beschou wingen van een anti-politicus, verscheen toen het superieure Duitse systeem moest capituleren voor de minderwaardige demo cratieën. Hij zou zich met zijn verdediging van de Republiek van Weimar (1919-'33), het eer ste democratische experiment in Duitsland, en zijn stellingname tegen het nationaal- socialisme revancheren voor 'De beschou wingen', maar als politiek orakel heeft Tho mas Mann nooit gedeugd. Tegenpool Mann heeft, op de vlucht voor het nazis me, bijna 14 jaar in de VS gewoond, maar hóe een democratie werkt, neeft de, als te genpool van Hitier bewierrookte schrijver nooit begrepen. Hij ageerde terecht tegen de bizarre communistenjacht van senator Joe McCarthy, maar gaf de Sovjetunie, waar tegenstanders van het regiem in de Goelag verdwenen om nooit meer terug te keren, steevast het voordeel van de twijfel. Ook Heinrich die voor en tijdens de Eer ste Wereldoorlog voor de democratie had gekozen, bleek later van elk politiek benul verstoken. Hij werd een overtuigd stalinist. ,Ze waren' schreef Golo Mann later over zijn vader en oom, 'onwetende magiërs'. 'Als ik ze over politiek hoorde praten, had ik soms het gevoel: waar hebben die twee on wetende magiërs het in hemelsnaam over? Ze waren zo slecht geïnformeerd, zo ver van elke realiteit verwijderd. Vandaar onwe tend. Maar ze waren ook magiërs, die droomden van een andere werkelijkheid of die dromen voor de werkelijkheid hielden. En vooral omdat ze met een sterk ontwik kelde intuïtieve blik begaafd waren'. Maar een schrijver moet uiteindelijk niet op zijn politieke standpunten worden be oordeeld. Een schrijver moet in de eerste plaats goed schrijven en als hij er ook nog een fatsoenlijke politieke stellingname op na blijkt te houden, dat wil zeggen onvoor waardelijk voor de democratie en tegen de dictaturen van links en rechts, is dat een aangename toegift. Volgens een enquête van een paar jaar geleden wordt Thomas Mann nog altijd be schouwd als de belangrijkste Duitse schrij ver van deze eeuw. Maar dat betekent niet automatisch dat hij nog gelezen wordt. Als een schrijver overlijdt, staan er voor zijn werk drie mogelijkheden open: het ver dwijnt met de auteur in het gapende gat van de eeuwigheid (meestal), het leeft voort onder de lezers (zelden), of het wordt een prooi van de literatuurwetenschappers die er energiek vivisectie op gaan plegen (soms). Het laatste lijkt het lot van het oeuvre van Thomas Mann te zijn geworden. Een recen sent van het liberale weekblad Die Zeit zei onlangs iedereen te benijden die de vier Jo zef-romans nog niet heeft gelezen. Hen staan nog uren 'avontuurlijke leesgenot' te wachten. Het is de vraag of de leerlingen van bij voorbeeld het Thomas Mann-gymnasium voor wie zijn werk net als dat van de andere Duitse klassieken een verplicht nummer is, het daar mee eens zijn. Van de 'grote' ro mans, De Buddenbrooks, De Toverberg, Het Jozef-kwartet, en Dr. Faustus, is alleen de eerste nog redelijk verteerbaar. Dokter Vlimmen In de andere drie boeken vertraagt de neiging van de Nobelprijswinnaar tot oe verloze debatten, bodemloos gefilosofeer en mateloze (natuur)beschrijvingen de handeling zozeer, dat je Karei van het Reve gelijk moet geven die Dokter Vlimmen (van J. Roothaert) spannender vindt dan De To verberg. In de 'kleine' romans en novellen blijft het geleuter meestal binnen de per ken, maar zelfs de beroemdste, De Dood in Venetië, is niet vrij van pedant gezeur. Het pleit voor de biografie van Harp- precht dat hij een lezer weer nieuwsgierig weet te maken naar het werk van Thomas Mann. Dat deze hernieuwde kennismaking op een teleurstelling uitloopt, valt hem niet kwalijk te nemen. Hij is er ruim 2000 pagi na's lang in geslaagd de lezer te boeien. Dat is een prestatie die de Tovenaar hem helaas zelden nadoet. Klaus Harpprecht - Thomas Mann, elne Biograp hic; uitgeverij Rowohlt, prijs 98 DM. uuieuwe biografie plaatst kanttekeningen bij Duitse schrijver van de eeuw oven zeei zeil nenj n la/olgens een recente iamienquête is Thomas jard| Mann nog altijd de belangrijkste Duitse 'Schrijver. Terwijl het Oeuvre van bijvoor- e noi 'tzueeld Simon Vestdijk ^„Verstoft in de ramsj, om 2 den de romans van I Nobelprijswinnaar i/an 1929 nog altijd J Stig aftrekt. Veertig gename die alom wordt beschreven als een sterke persoonlijkheid? Ze heeft zich ogen schijnlijk geschikt in het dienen van het ge nie, maar aan het einde van haar lange le ven (ze werd 97) klaagde ze dat ze nooit iets heeft kunnen doen, wat ze zelf wilde. Het leven van de Tovenaar zelf was even min gezegend met geluk. Thomas Mann was homoseksueel, maar omdat de openlijk beleden herenliefde volgens de conventies van die jaren de hartstochtelijk gewenste grote carrière onmogelijk maakte, koos hij voor het huwelijk. Het verloochenen van zijn ware aard, compenseerde hij door te kiezen voor een 'aristocratisch-ascetische levenshouding', 'platonische relaties' en, als het even kon, smachtend te loeren naar de 'Hermes-benen' van jongens op de tennis baan en het strand. Dichter Thomas Mann was wat de Duitsers een 'dichter' noemen. Een dichter is niet, zoals bij ons, iemand die in de eerste plaats ver zen schrijft, dat kan, maar hoeft niet. Hij is in de eerste plaats een superieur soort schrijver. Hij heeft door zijn genie, een an der woord dat te pas en in de meeste geval len te onpas gebruikt werd, toegang tot die pe waarheden die voor gewone stervelingen onbereikbaar zijn. Deze status die per definitie alleen voor de allergrootsten is weggelegd, had Mann al voor zijn 30-ste bereikt. Zijn éerste grote ro man, De Buddenbrooks, de kroniek van het verval van een grootburgerlijke familie, werd een bestseller. Het was een laat-ro- mantisch meesterwerk, doordrenkt van de invloed van de opera-componist Wagner en de sombere levensfilosofen Schopenhauer en Nietzsche. Thomas' grote thema's, de relatie kunste naar-burgerman. de rol van ziekte, deca dentie en de verdrongen homoseksualiteit, treden in deze roman al onmiskenbaar op de voorgrond. Dat geldt ook voor zijn ande re handelsmerk, de ironie. De ironie schiep de afstand die zie de opmerkingen van Tonio Kroeger de absolute voorwaarde zou zijn voor het schrijven van een mees terwerk. Mann beschouwde zichzelf als een groot meester van dit stijlmiddel, waarvan hij zich ook in de dagelijkse omgang royaal be diende. Eigenlijk werden alleen mensen van wie hij vermoedde dat hij ze ooit nodig zou kunnen hebben ontzien. Deze consideratie deed hij dan meestal weer te niet door ver nietigende opmerkingen in zijn brieven (aan derden die op hun beurt in brieven aan weer anderen het mikpunt werden, enz.) en dagboeken. Maar als een ander het waagde hem en zijn werk met ironische distantie in plaats van de voorgeschreven eerbied te bejegen, was de grens van zijn waardering voor an dermans ironie heel snel bereikt. Mann meende bijvoorbeeld dat hij de uitverkoren opvolger was van de grote dichtervorst Goethe, over wie hij ook een roman schreef. Hij kon moeilijk verkroppen als iemand daar, hoe onschuldig ook, de spot mee dreef. Deze overgevoeligheid voor kritiek kwam ongetwijfeld voort uit een diep gewortelde onzekerheid. Thomas Mann was niet ie mand die een andere schrijver gauw als zijn gelijke beschouwde, maar werd van tijd tot tijd overvallen door twijfel aan zijn eigen ta lent. Hij schreef moeizaam en vooral als het onderwerp gecompliceerd was (en in zijn grote romans was geen enkel thema een voudig), moest hij regelmatig de aanvech ting onderdrukken om de pen er bij neer te gooien. Tegen deze inzinkingen bleek het voorle zen in intieme kring uit het werk in wording een probaat middel. Niemand die het voor recht had om zo'n voordracht bij te wonen, haalde het in zijn hoofd om in het bijzijn van de auteur een woord van kritiek te ui ten. Integendeel, men toonde zich altijd diep onder de indruk. En dat gaf de schrij ver weer kracht om verder te zwoegen. Geworstel Dit geworstel met taal en onderwerp, dat Thomas Mann's bekendste novelle is Dood in Venetië, later verfilmd met onder meer Syl- vana Mangano en Dirk Bogarde in de hoofdrollen. archieffoto Thomas Mann als orakel tussen (jonge) mannen van wie de verering afstraalt. archieffoto v .<jr na zijn dood is de elangstellingvoor iuteuren werk nog :eeds springlevend. Iver Mann zijn hele pibliotheken volge schreven en onlangs CScheen, als een vet Czsepteken, de 'defi- s bovt nitieve'biografie, ■ai iniim 2000 boeiende era0e pagina's over de ral in gradefirijver die door zijn -leren de Tovenaar iondq werd genoemd. In zijn novelle Tonio Kroeger legt de schrijver de gelijknamige held van het verhaal de volgende tekst in de mond: 'Het gevoel, dat warme harte lijke gevoel is altijd banaal en on bruikbaar. Om het 'menselijke' goed en waarachtig uit te kunnen beelden, moet je afstand houden en niet aan het menselijke bedrijf deel nemen'. BONN PETER VAN NUUSENBURG CORRESPONDENT Hoewel je altijd moet oppassen om de uit spraken van een personage in een verhaal of roman te presenteren als de eigen opvat tingen van de auteur, mogen deze woorden zonder de waarheid veel geweld aan te doen als het levensmotto van Thomas Mann worden beschouwd. De 'belangrijk ste Duitse schrijver' van deze eeuw was, zo blijkt uit de monumentale biografie van Klaus Harpprecht, een koele, om niet te zeggen, kille man. De patriciërszoon uit Lübeck was in zijn verhouding tot de mensen in zijn omgeving een meedogenloze strateeg. Ze werden in de eerste plaats beoordeeld op het vermo gen waarmee ze de grote kunstenaar bij het scheppen ten dienste konden staan. Zolang iemand volgens Mann een positieve bijdra ge leverde, werd hij/zij getolereerd. Op rechte waardering of dank hoefden ze ech ter niet te verwachten. Ze mochten zijn stralenkrans poetsen. Dat was al beloning genoeg. En zodra ze dit hadden gedaan en te kortzichtig waren om in te zien dat ze niet langer nodig waren, wachtten hen de koude toorn en verachting van de wereld schrijver. De tovenaar Met deze neurotische, bijna tirannieke drang om alles en vooral iedereen onderge schikt te maken aan Het Oeuvre heeft Tho mas Mann, vooral in zijn eigen famlie, veel ellende aangericht. Van zijn zes kinderen hebben zich er eigenlijk maar twee met enig succes weten los te maken van de on genaakbare vader, die zij de Tovenaar noemden. Zijn oudste zoon Klaus, een schrijver wiens talent in de schaduw van zijn vader verdorde, was een drugsverslaafde die zelf moord pleegde. Datzelfde deed zijn jongste zoon, Michael, wiens muzikale begaafdheid in de alcohol ten onder ging. Erika, de oud ste en favoriete dochter die ooit een talent vol actrice/ cabaretière en onverschrokken oorlogsverslaggeefster was, werd later een gefrustreerde, ziekelijke blauwkous die steeds vaker naar de fles greep. Zijn tweede dochter, Monika, heeft nooit kunnen accepteren dat haar vader niets om haar gaf en dobberde stuurloos door 't le ven. Alléén de jongste dochter Elisabeth en de tweede zoon Golo hebben zich redelijk staande weten te houden. Golo werd zelfs een beroemd historicus, maar is volgens ei gen zeggen nooit 'echt gelukkig' geweest. En zijn vrouw Katia, een rijke joodse erf- Thomas Mann in de ogenschijnlijk behaaglijke familiekring. Op de voorgrond Bruno Walter aan de vleugel. Aandachtig luisterend, vlnr. Klaus Mann, Katja, Thomas en Lotte Walter. archieffoto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 23