De maagden-mythe geeft Afrikaanse kinderen AIDS Feiten &Meningen Nederland kan zijn borst nat maken Korte broek taboe ondanks hitte DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1995 152 OToto Km wr--^ i nMeepe pdiiépê) HEW9) INE ^eey m&- PfSi Co \s<&<£Zhm „Ziet u die man daar meneer, met die trillende handen? Daar ben ik mee ge trouwd en ik geef het u te doen. Zelf ben ik al jaren aan de slaappillen en de morfine." „Maar mevrouw, waarom nu neemt u dan geen afsscheid van die man?" „Ach meneer, ik ben al een keer geschei den en ja, ik houd van die gek. By the way, hoe bevalt u het leven?" Zomaar een flard van een gesprek aan een van de rijk voorziene elite-tafels op het Hei- neken Open, u weet wel dat Europese golf- toernooi in Hilversum. Leven is moeilijk, ook voor de elite van ons land, en het zal het wel altijd zo blijven. Dat neemt niet weg dat de problemen kunnen verschillen, waardoor de moeilijk: heden van de een niet per definitie redelij ker of zwaarder hoeven te zijn dan die van de ander. Zingevingsproblemen zijn in onze geciviliseerde samenleving de zwaarste pro- bemen in een mensenleven. Historisch ge zien natuurlijk een luxe probleem. Als je geen brood hebt om te eten en geen water om te drinken, kijkje anders aan tegen exis tentieproblemen. Dan gaat het in de eerste plaats om eten en drinken. Maar zodra aan die behoefte is voldaan, dringt zich voor de meesten van ons het probleem van de zin van ons bestaan naar de voorgrond. Belangrijkste vraag daarbij is: hoe krijg ik het voor el kaar om tevreden en, als het kan, ge lukkig te zijn. De kerken vervullen vanouds in onze cultuur een belang rijke rol bij het zoe ken naar een ant woord op de vraag naar de zin van ons bestaan, als indivi- PIM FORTUYN duen en als medewerker meenschap van mensen. Voor de meesten van ons is die rol van de ker ken uitgespeeld. De ontkerkelijking van Ne derland schrijdt met rasse schreden voort. Er is niet echt iets anders voor in de plaats gekomen. Ons wezenloos consumentisme is toch niet meer dan een dans om het gou den kalf en bevredigt weinigen van ons ten slotte echt. Het houdt ons in een aangena me verdoving, een soort trance, maar de leegte blijft, deep down, knagen. Werk is in onze cultuur sedert meer dan een eeuw zingever bij uitstek. Door werk maken we onszelf en onze ambities niet al leen waar, maar voelen we ons nuttig en gaan we als vanzelf allerlei contacten en Iaties aan met onze omgeving. Zolang we het hebben, denken we niet al te veel na over dit aspect van ons werk. Op het mo ment echter dat we het (vaak plotseling) verliezen door ziekte, ontslag, faillisement of pensionering, pas dan zien we in dat werk naast een inkomen en een mogelijk heid tot consumeren, ook zingeving en vele sociale contacten verschaft. De meesten van ons komen na een dergelijk plotseling verlies in een regelrechte mentale en soms ook financiële crisis terecht. We moeten dan alle zeilen bijzetten om ons staande te houden en erin te blijven geloven dat ook ons bestaan zin heeft, niet alleen voor ons zelf maar ook voor onze omgeving. Een van de grootste problemen van onze tijd in ons soort samenlevingen is het ge brek aan reële antwoorden op onze behoef te aan zingeving. Godsdienst voorziet nog maar voor weinigen in dergelijke antwoor den en werk is het grootste probleem aan het worden. De berichten zijn niet van de lucht. De werkgelegenheid trekt aan met wel 30.000 banen in het eerste kwartaal. Reden voor een algemeen publicitair halleluja. Bezien in het licht van hetgeen nodig is om die twee miljoen mensen weer aan de slag te helpen gaat het natuurlijk nergens over, maar dat is natuurlijk geen reden om onze zegeningen niet een voor een te tellen. Toch is het verstandig om de feiten op een rijtje te houden en ons geen zand in de ogen te laten strooien. Zeker, er is weer eco nomische groei van betekenis en die is niet baanloos, een feit om ons over te verheu gen. Dat neemt niet weg dat het maar een heel klein beetje is en dat de voorspellingen op basis van enquêtes in het bedrijfsleven niet erg gunstig zijn. Er wordt groei ver wacht en niet alleen in het flexibele uit- zendcircuit, maar ook in de vaste banen. De groei is echter heel bescheiden en de erva ring van de afgelopen decennia leert ons dat die zo weer wordt weggesneden als er ook maar iets tegen zit met die economi sche groei. Daarenboven wordt onze economie steeds internationaler, ook voor wat betreft de binnenlandse markt en het midden- en kleinbedrijf. Dat betekent dat we hebben te concurreren op de internationale arbeids markt, niet qua mensen maar wel qua kos ten. De moderne informatietechnologie maakt het ook voor de kleine ondernemer mogelijk en noodzakelijk om wereldwijd in te kopen tegen de gunstigste prijs-kwaliteit verhouding. Dat geldt niet alleen voor de industrie, maar in toenemende mate ook voor de dienstverlening. Waarom zou KLM wel een belangrijk deel van zijn administra tie kunnen laten doen in India en de ING of de gemeente Rotterdam niet? Dat is nog maar een kwestie van tijd. De Nederlandse arbeidsmarkt levert in ternationaal gezien veel te dure arbeids krachten, zowel aan de onderkant als in het midden en aan de bovenkant van die markt. Daarenboven hebben we een heel dure verzorgingsstaat en kost de Staat zelf ook nog een lieve duit. Voorst is die ar beidskracht in veel gevallen verre van flexi bel. We lijken nog steeds niet bereid te zijn tot grote ingrepen om eenieder die kan werken weer aan de slag te helpen. De in ternationale concurrentie zal ons er op den duur toe dwingen. Nederland kan het ko mende decennium zijn borst nat maken. WIM STEVENHAGEN Aantal kinderverkrachtingen neemt schrikbarend toe Het uniformjasje hangt aan het knaap je, de stropdas is af, maar daar blijft het doorgaans bij. Ook al ondergaat ons land sinds woensdag officieel een hitte golf. De klant wordt niet voor het hoofd gestoten met blote benen. De korte broek is een uitzondering daargela ten taboe in dienstverlenend, geüni formeerd Nederland in deze hete hondsdagen, zo leert een rondgang. Een uitzondering vormen de Utrechtse buschauffeurs, die met een 'nette' korte broek op de hete bestuurdersstoel mo gen plaatsnemen. Maar beslist geen op vallende, gekleurde surfbroek. De Am sterdamse collega's van het GVB blijven in het lang rijden, maar mogen wel een schoon wit t-shirt dragen. „Met mouw tjes, dat wel," voegt een woordvoerder er aan toe. Bij de busbedrijven die zijn aangesloten bij VSN Groep (streekvervoer) voorziet de bedrijfskleding in warm weer, maar de korte broek zit niet in het pakket. De chauffeurs mogen in overhemd en zon der das de reiziger binnenlaten en naar strand of plas vervoeren. Binnen PTT Post heeft de korte broek- /bermuda het voor mannen niet ge haald. Mag de vrouwelijke besteller nog teruvallen op de broekrok, binnen PTT Post is 'uit oogpunt van representativi teit' van een equivalent voor mannen afgezien. Een woordvoerster erkent dat de post- bestellers „het ongetwijfeld erg warm zullen hebben, maar dat ze niet de eni gen zijn." Bovendien beginnen ze in re gel vroeg. Gedeelde smart is halve smart, maar daar heeft een medeweker van beveiligingsbedrijf VNV geen bood schap meer aan. Hij werd geschorst omdat hij zijn das afhad gedaan toen de temperatuur de 30 graden oversteeg. Volgens VNV bepaalt het bedrijf waar de bewaker werkt wat wel of niet mag, VNV is bereid zich soepel op te stellen. Veel bedrijven hechten echter aan cor recte kleding. Ook bij de ANWB kan de bedrijfskle ding aan de temperatuur worden aan gepast maar geen korte broek en mogen de wegenwachters hun katoe nen werkbroek en poloshirtje uit de kast halen. De das is bij deze hitte niet verplicht. Maar van herkenbaarheid blijft wel degelijk sprake, aldus een woordvoerster. In het Amsterdamse AMC gaat het per soneel 'vlekkeloos' gekleed, wat door de uitstekende airconditioning ook makke lijk kan, zegt een woordvoerder. Hij vindt dat ziekenhuispersoneel het ook niet kan maken om niet als zodanig herkenbaar te zijn. „Maar tussen de middag wordt er op de gazons rond het ziekenhuis zonnig gepauzeerd. Herkenbaarheid speelt, net als repre sentativiteit, ook bij de Nederlandse Spoorwegen een voorname rol. Dat wil evenwel niet zeggen dat conducteurs en machinisten dik gekleed hun werk moeten doen. „Het kledingassortiment voorziet in warm weer", aldus een woordvoerder van NS. Dames hebben de beschikking over een bermuda of een rok. Die luxe is voor de heren niet weggelegd. „Maar je zult de conducteur heus wel eens zonder colbertje of met een wat lossere stropdas zien lopen. Zij kunnen dat zelf in overleg met hun pro cesmanager goed invullen." De ver plichting een pet te dragen is vorig jaar al afgeschaft. Op veel plaatsen in het land worden de werktijden aangepast aan de hitte. Vroeger beginnen en eerder naar huis is het meest voorkomende tropenrooster. Op dit gebied is niets geregeld in ons land, maar in overleg met de onderne mingsraad kan er vaak wél iets worden afgesproken. In continu-bedrijven, maar ook in de horeca is echter geen sprake van dergelijke aanpassingen in de werktijden. Overigens staat de pro- duktie in een aantal sectoren door de vakanties op een lager pitje. De bouw ligt zelfs helemaal stil. Toch zijn er wel degelijk werknemers die in de hitte problemen hebben met hun werksituatie. Bij de Inspectiedienst van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid (onder meer de vroe gere arbeidsinspectie) komen volgens een woordvoerder dagelijks honderden klachten binnen. Aangezien er geen wettelijke regelingen voor arbeidsomstandigheden bij/door heet weer bestaan, valt er voor de In spectiedienst weinig 'te handhaven', ambtelijke taal voor het opmaken van een proces-verbaal. „We geven advie zen, die bij uitvoering kunnen bijdragen aan een draaglijk werkklimaat," zegt een woordvoerder van sociale zaken. Dat zijn onder meer andere werktijden, geen koffie of thee maar frisdrank, ra men dicht en ventilatoren aan. Bij de rechtskundige dienst van de FNV zijn tot nu toe geen geschillen tussen werk gever en werknemers bekend. DEN HAAG ANP Kinderen in Zuid-Afrika worden in toenemende mate het slachtoffer van de maagden-mythe: AIDS zou genezen na seksuele gemeenschap met een maagd. Het gevolg is dat steeds meer kinderen worden verkracht en zo AIDS oplopen. foto archief Ze is een van de pakweg tien duizend kinderen die dit jaar in Zuid-Afrika zullen worden ver kracht, of beter: een van de pak weg tienduizend wier ouders er mee naar de politie gaan. Het werkelijke aantal slachtoffers is vermoedelijk vele malen hoger. Bij kleinschalige onderzoekjes komen soms de meest ontstel lende cijfers naar boven. Zo interviewde een medewerk ster van het AIDS Training en Informatie Centrum (ATIC) in Durban onlangs een klas schoolkinderen in een zwarte woonwijk. Van de pakweg ze ventig leerlingen bleek ruim de helft ooit verkracht of aange rand te zijn. Het aantal kinder verkrachtingen, vaak van meis jes die niet ouder zijn dan twee, drie jaar, neemt maandelijks toe. Velen van hen zijn slachtoffer van een dodelijke mythe. In de kroegen van Soweto en de zwarte townships van Durban circuleert het verhaal datje van AIDS geneest, als je met een maagd naar bed gaat. En met het stijgende aantal seropositie- ven en AIDS-patiënten en de onmacht van de westerse ge neeskunde om echt iets aan de ziekte te doen, zijn sommigen bereid om iedere methode te beproeven. Het is een mythe die zich niet alleen tot de zwarte woonwijken van Zuid-Afrika beperkt. Malafi de traditionele genezers in Zim babwe en Angola schrijven het 'medicijn' ook voor, hoewel veel betrouwbare kruidendokters er kennen dat zij nog machtelozer tegenover AIDS staan dan de westerse geneeskunde. STEEDS MEER Dokter Neil McKerrow van het Edendale Hospitaal in Pieter- maritzburg kent de mythe van de maagden ook. Hoeveel van de kinderen die hij ziet daar slachtoffer van zijn geworden, durft hij niet te zeggen. Feit is dat hij steeds meer verkrachte kinderen voorbij ziet komen, en steeds meer kinderen met AIDS. Maar hij houdt het erop, dat die over het algemeen al bij de ge boorte zijn besmet. Dat geldt volgens hem ook voor de groei ende groep oudere kinderen met AIDS. „Vroeger dachten we dat een besmette baby hooguit een paar jaar zou overleven. Nu zien we 10-, 12-jarigen binnen komen die al bij de geboorte waren besmet." Maar McKerrow erkent dat veel ouders het onder het tapijt ve gen als hun kind is verkracht, vooral als de dader uit de eigen familie of vriendenkring kwam, wat meestal het geval is. Hij schat zelf dat misschien maar een op de vijftig gevallen van kinderverkrach tig worden aan gegeven. En van de verkrachtingen die wel worden aangegeven, blijft vaak onduidelijk of de dader AIDS had. Het Edendale Hospi taal test verkrachte kinderen niet eens op het virus. Dat zou zinloos zijn, meent McKerrow. „We testen wel op geslachts ziekten die we kunnen bestrij den. Maar wat heeft het voor zin die kinderen op AIDS te tes ten, als je geen netwerk hebt om hen vervolgens op te van gen? Dan zadel je ouders en kinderen met een belastende wetenschap op waar ze niets mee kunnen doen." SOCIALE OORZAKEN Themba Mdluli, Thembela Kwitshane en Fikisiwe Madl- opha van ATIC in Durban rea geren aanvankelijk wat afhou dend op de vraag, of ze in hun werk met de mythe van de maagden te maken hebben. Concrete vragen krijgen ze er nooit over, zegt Thembela. Maar dan erkent ze, dat het een verhaal is, dat in de zwarte woonwijken zeer wijd verspreid is. „Je hoort het in kroegen en op feesten de ronde doen. En natuurlijk, als mensen erin gelo ven, gebeurt het ook." Het probleem is, zeggen ze, dat ie er moeilijk greep op kunt krij gen. Het is een feit dat veel ver krachters met AIDS besmet zijn. Maar met uitzondering van die zeldzame gevallen, waarin een arrestant in zijn bekentenis zelf over de mythe begint, weet je nooit of geloof erin de aanlei ding voor zijn daad is geweest. Fikisiwe ziet ook sociale oorza ken in de gigantische stijging van het aantal kinderverkrach tingen. „Mensen trekken de laatste jaren steeds meer naar de stad en komen dan terecht in sloppenwijken met de mens- onterendste woonomstandighe den. Zolang mensen zo dicht op elkaar leven in zo'n armoede, zul je dit soort problemen blij ven houden." Op de vraag of zij in hun trai nings- en voorlichtingsacties enige aandacht besteden aan de maagden-mythe of aan de vele andere zogenaamde geneeswij zen voor AIDS, antwoorden ze ontkennend. „We hebben er tot nu toe eigenlijk niet bij stilge staan", zegt Thembela, „maar als ik ons zo hoor praten en we onze ervaringen op een rijtje zetten, denk ik dat we daar wat aan moeten veranderen. Het is raar dat we alledrie erkennen dat die mythe wijd verspreid is en dus zonder enige twijfel ge volgen moet hebben, maar dat we nog nooit wat aan voorlich ting of onderzoek hebben ge daan." DURBAN RUNA HELLINGA CORRESPONDENT Ze zit ineengedoken; de drukte om haar heen lijkt haar volko men te ontgaan. Ze is een week geleden ver kracht, vertelt haar moeder, door een on bekende man die haar in het portiek van hun huis een mes op de keel heeft gezet. Twaalf jaar oud, een mooi, ovaal gezichtje, omkranst door zwart kroeshaar. Een lege, starre blik in de ogen. „Hoe kan iemand dat een kind aandoen?", vraagt haar moeder wanhopig, „En nu zit ten we nog met de angst dat ze AIDS heeft ook."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 2