'In winkels te weinig leuke kleren'
Herfst- en wintercollecties een en al gratie en weelde
Mode
MAANDAG 31 JULI 1995
157
HET
DOOR HANS VAN ES
De mate van behaaglijkheid van
het weer tijdens warme zomerda
gen is afhankelijk van veel facto
ren. Sommige mensen slepen
zich moeizaam door de nu al we
kenlang durende subtropische
omstandigheden, terwijl het voor
anderen niet heet genoeg kan
zijn. Individuele verschillen spe
len hier een rol, zoals leeftijd, fy
sieke gesteldheid of lichaams
bouw.
Heel belangrijk is natuurlijk de
mate van activiteit. Iemand die
onder zijn parasol aan de water
kant een hengeltje uitgooit heeft
minder moeite met de warmte
dan iemand die in de volle zon
zware arbeid moet verrichten.
Naast blootstelling aan de zon
zijn elementen als wind en voch
tigheid van belang. Hoe hoger de
relatieve vochtigheid van de
lucht, hoe minder vocht er van de
huid verdampt.
Bij zeer vochtig weer kan het menselijk lichaam zijn overtollige warr
te maar moeilijk aan de buitenlucht afstaan. Als daarbij ook nog we
mg wind staat, wordt dit effect versterkt; we ervaren dit weertype al:
benauwd en plakkerig. Afgelopen zaterdag was de warmte van 27 gi
den erg drukkend bij een vochtigheid van 60 a 70 procent en slecht
zwakke wind. In de nevelige atmosfeer ontstonden goed ontwikkeld
stapelwolken, die 's namiddags zeer lokaal nog voor een verfrissend
plensbui zorgden.
Zondag stroomde aanmerkelijk drogere lucht binnen, die bij veel zo
tropische temperaturen toeliet; tot op de stranden werd 30 a 31 gra
den genoteerd. De lage luchtvochtigheid - 40 procent - zorgde er
voor, dat de warmte draaglijk bleef. Dankzij een dominant hogedruk
gebied boven Scandinavië baadt Europa deze week in de zon. In te
genstelling tot eerdere warmte-periodes is er nu sprake van zeer sta
biel zomerweer.
Het hogedrukgebied onderhoudt een sterke verbinding met het Azo
renhoog. Oceaandepressies moeten nu 'om de noord' langs Groen
land, IJsland en de Noordkaap. Op het continent staat een droge oo
tenwind. Lokaal vormen zich Warmte-onweders boven het Middel
landse Zeegebied; uitbreiding naar het noorden is tot ver in de week
met te verwachten. Dat betekent voor ons voorlopig vrijwel uitsluitei
zon en hoge temperaturen tussen 28 en 33 graden. Het is een drog
warmte; de hoge temperatuur blijft draaglijk, mede dankzij matige
vrij krachtige oostenwind.
EUROPA
Weersvooruitzicht
DINSDAG 1 AUGUSTUS
Minimumtemperatuur
Maximumtemperatuur
Zonneschijn
Windrichting/-kracht
Neerslaakans
KNMI
Weersvooruitzicht
Geldig tot en met
dinsdag.
Noorwegen:
Wolkenvelden en langs de
westkust af en toe regen;
i het oosten en zuidoos
ten meer zon en droog.
Middagtemperatuur uit
eenlopend van ongeveer
20 graden aan de west
kust tot 29 in de buurt van
Oslo.
Zweden:
Vrij zonnig, maar in het
midden en noorden ook
enkele wolkenvelden en
kans op een bui. Middag-
temperatuur van 23 gra-
ien in het noorden tot 28
n het zuiden.
Denemarken:
Vrij zonnig en droog. Mid
dagtemperatuur circa 27
graden.
Engeland, Schotland,
Wales en Ierland:
Ierland en Schotland
wolkenvetden en af en toe lichte regen
of motregen. Elders flinke zonnige pe
rioden en op een enkele bui na, droog.
Middagtemperatuur uiteenlopend van
19 graden in Schotland tot 26 in zuid-
oost-Engeland.
België en Luxemburg:
Overwegend zonnig en droog. Middag
temperatuur 26 graden langs de kust en
30 in de Ardennen. -
Noord- en Midden-Frankrijk:
en daar wat stapelwolken, maar
verder veel zon. Kleine kans op een lo
kale (onweers)bui. Maxima tussen 27 en
31 graden.
Portugal:
Vrij zonnig en droog. Ten noorden van
Porto langs de kust vandaag enkele wol
kenvelden en mogelijk lichte regen.
Morgen meer zon en droog. Middagtem
peratuur langs de kust uiteenlopend van
24 graden aan de Costa Verde tot 30 in
de Algarve. In het binnenland maxima
rond 37 graden.
Madeira:
Flinke zonnige perioden. Droog. Mid
dagtemperatuur ongeveer 28 graden.
Droog, zonnig en warm zomerweer. Van-
l in het gehele noorden ook enkele
wolkenvelden en kans op een lokale re
gen- of onweersbui. Morgen ook in het
midden kans op een bui. Middagtempe
ratuur langs de kust van de Golf van Bis
kaje ongeveer 24 graden. Aan de ooste
lijke en zuidelijke costa's temperaturen
van 30 tot 34 graden. In het binnenland
maxima van 39 graden.
Canarische Eilanden:
Vrij zonnig. Maxima tussen 30 en 35
graden.
Marokko:
Westkust: overwegend zonnig. Middag
temperatuur vlak aan zee 30 graden of
Tunesië:
Zonnig. Maxima vlak aan zee rond 34
graden.
Zuid-Frankrijk:
Zonnig, maar ook enkele stapelwolken.
In de middag en avond lokaal een regen-
of onweersbui. Middagtemperatuur tus-
29 en 35 graden.
Mallorca en Ibiza:
Zonnig. Maxima ongeveer 32 graden.
Italië:
Flink wat zon, maar ook stapelwolken en
enkele stevige regen- of onweersbuien.
Grootste kans op een bui langs de Adria-
tische kust. Middagtemperatuur vari
ërend van 29 tot 32 graden.
Corsica en Sardinië:
Vrij zonnig, maar in de middag en avond
)ok kans op een (onweers)bui. Middag
temperatuur rond 31 graden.
Malta:
Zonnig, maar ook een kleine kans op
een bui. Middagtemperatuur ongeveer
32 graden.
Griekenland en Kreta:
Zonnig. In het noorden van Griekenland
een enkele onweersbui. Middagtempe
ratuur tussen 28 en 34 graden.
Turkije en Cyprus:
Langs de Turkse west- en zuidkust en op
Cyprus zonnig. Middagtemperatuur vlak
aan zee rond 30 graden of iets hoger.
Duitsland:
Overwegend zonnig. In het zuiden en
zuidwesten kans op een enkele regen- of
onweersbui. Middagtemperatuur tussen
27 en 31 graden.
Zwitserland:
Flink wat zon, maar ook kans op een on
weersbui. Middagtemperatuur rond 29
graden.
Oostenrijk:
Overwegend zonnig, maar vooral van
daag ook kans op een lokale onweers-
°Pkl
H hogedru
bui. Middagtemperatuur ongeveer
graden.
Vrij zonnig, morgen ook enkele staf
wolken maar waarschijnlijk droog. IV
dagtemperatuur uiteenlopend
graden aan de Oostzee-kust tot 28
het zuiden.
Tsjechië en Slowakije:
Overwegend zonnig en droog. Maxi
rond 29 graden.
Hongarije:
Veel zon maar in de middag en ave
ook stapelwolken en kans op een
weersbui. Middagtemperatuur ongev
29 graden.
DINSDAG 1 AUGUSTUS 1995
Zon- en maanstanden
Zon op 06.01 Zon onder 21
Maan op 11.34 Maan onder23
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 07.17 19.46 06.50 19
Laag 03.10* 15.14 02.51
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Vlissingen
Maastricht
Aberdeen
Athene
Boedapest
Bordeaux
Cyprus
Dublin
Frankfurt
Genève
Helsinki
Innsbruck
Istanbul
Klagenfurt
Kopenhagen
Las Palmas
Luxemburg
Madrid
licht bew
licht bew
half bew.
Split
Stockholm
Warschau
Buenos Aires
Casablanca
Johannesburg
Los Angeles
Van de malaise in de mode trekt
Cora Kemperman zich niets
aan. In de stellige overtuiging
dat er altijd een markt is voor
leuke kleren voor een aantrek
kelijke prijs, breidt Kemperman
het modeaanbod in Nederland
en België uit met een reeks
nieuwe winkels. Het gaat om
een kleine keten die moet uit
groeien naar ongeveer vijftien
vestigingen in beide landen.
Amsterdam en Antwerpen zijn
de eerste twee steden waar bin
nenkort winkels worden ge
opend. Ze dragen de naam van
de initiatiefneemster en ont
werpster; Cora Kemperman.
Vorig jaar vertrok Kemperman
bij de winkelketen Mac Mag
gie, waar ze achttien jaar ver
antwoordelijk was voor aanbod
en aanzien van de damesafde
ling. In die functie werd haar
ooit de Grand Seigneur, Neder
lands meest prestigieuze onder
scheiding op het gebied van
mode, uitgereikt. Over de reden
van haar vertrek zegt Kemper
man diplomatiek: „Het boterde
gewoon niet meer. We waren
op elkaar uitgekeken."
In de jaren bij Mac Maggie
groeide Cora Kemperman van
ontwerpster en inkoopster naar
manager. Een functie, waarvan
ze achteraf zegt dat ze die toch
niet echt ambiëerde. „Organise
ren vind ik best leuk, maar ik
ben bovenal een doener. Als
ontwerpster en inkoopster ben
ik beter op mijn plek." Het af
scheid van haar broodheer
bood Cora Kemperman de mo
gelijkheid om terug te keren
naar haar oude stiel. Ze ging
weer ontwerpen, nu met als
doel haar kleren in eigen win
kels te verkopen. In Gloria Kok
van confectiefabriek JURK bv en
verantwoordelijk voor het tren
dy kledingsmerk X-as vond zij
een zakenpartner.
De nieuwe collectie van Cora
Kemperman stond snel op pa
pier. Ze stond er zelf Versteld
van. „Ik liep over van de ideeën.
Het ene ontwerp na het andere
vloeide uit mijn tekenpen. Blijk
baar had ik al die jaren heel wat
opgepot." Bij de produktie van
haar kledinglijn had Cora baat
bij haar jarenlange ervaring met
buitenlandse fabrikanten en
haar vele contacten in dat we
reldje. „Omdat ze me kenden
was er de bereidheid om kleine
aantallen te vervaardigen. Nor
maal is dat te duur."
Kemperman ontwierp vooral
dingen die ze zelf graag draagt.
Simpele, vooral geen dames
achtige kledingstukken, waar
een persoonlijke draai aan ge
geven kan worden. „Een eigen
gereide interpretatie van modi
euze tendensen, vermengd met
een forse dosis etnische inspira
tie", zegt Cora er zelf over. Ze
heeft zich altijd laten inspireren
door Indiase folklore met me-
terswijde rokken, grote sjaals en
veel sieraden. „Ook de kleuren
waar ik van hou hebben alles
met dit land te maken", zegt ze.
In haar nieuwe collectie wordt
haar geliefd turkoois, kerriegeel,
rose, oranje en rood altijd aan
gevuld met zwart. Van pastel
tinten houdt ze niet.
Nog meer winkels met nog
meer kleren, wie zit daar nu op
te wachten? Die vraag heeft
Kemperman al vaak moeten be
antwoorden. „Op het eerste ge
zicht lijkt het modeaanbod in
Nederland groot", zegt ze.
„Maar bij nader inzien valt dat
tegen. Er blijft nog heel wat te
wensen over. Er is heel veel van
hetzelfde te koop: goedkoop,
erg jong en hip, op het kinderlij
ke af. Leuk voor tieners, maar
ongeschikt voor iedereen die
ouder is dan twintig. En de
duurdere kleding is vaak tuttig
en behoudend, ouwelijk en
nauwelijks modieus of slaapver-
Achting
Ongenegen
Stoomboot
Boerin
Overweg
Territorium
Concertorgel
Politie
Thermometer
Dammer
Porder
Veertien
Doelstelling
Ronding
Verkeersageni
Ernst
Schoenmaker
Vertelling
Geelster
Scholier
Voetveeg
Hoorspel
Sessie
Waterhoos
Krenterig
Spetter
Wintervacht
Lorrie
Stekker
Wraak
Nicht
Stengel
OPGAVE
OPLOSSING
WOORDZOEKER
In deze mengelmoes van letters
zijn al de genoemde woorden ver
stopt. Ze zijn te lezen van links
naar rechts, van rechts naar
links, van boven naar bèneden of
omgekeerd of schuin. Sommige
letters worden dubbel gebruikt.
Streep alle woorden door. De res
terende letters vormen dan regel
voor regel van boven naar bene
den nog een woord.
CRYPTOGRAM
boktor
s-c-p-e-o
proza-l-s
u-u-atlas
lepel-e-i
eenig
porter
i-ei
„Kijk", hernam de geleerde, „toen ik
dit papier gevonden had heb ik eens
met enkele oude landlieden in de
omgeving gepraat. En die hebben
mij verteld dat er in oude tijden wer
kelijk zo'n druipsteengrot in de om
geving geweest is. Weet u daar soms
meer van?" „Ik weet hier in de buurt
geen druipsteengrot", zei heer Bom
mel „Jij soms, Tom Poes? Nee hè?
Mag ik dat papier eens zien, meneer
Guichelheil?" Hij streek het docu
ment voorzichtig glad en las mompe-
over vijf minuten niet is weggehakt,
zal het geslacht Bommel ellendig aan
zijn eind komen... Hm, wat een on
zin!" „Ja", zei Tom Poes. „Maar weet
u wat vreemd is? Dit lijkt op uw
handschrift!" Heer Ollie ging met een
ruk overeind zitten, doch de geleerde
barstte in een hoog lachje uit. „Dat
kan niet, amice!" riep hij. „Ha, ha,
nee dat is onmogelijk! Dit hand
schrift is enkele eeuwen oud!" „Mis
schien is het dan van een voorvader
van u", hield Tom Poes vol. „Hoewel
schrift had." „Ziet u?" zei doctor Gui
chelheil. „Het is een vreemde legen
de; vol boeiende vraagstukken. Ik zal
dit papier bij u achterlaten, dan kunt
u de zaak eens onderzoeken. En als u
dan iets te weten komt over die voor
vader of over die druipsteengrot, dan
hoor ik het wel." Na deze woorden
nam hij afscheid en heer Ollie bleef
wat verward achter. Hij wist nog niet
dat hij aan het begin stond van het
raarste avontuur van zijn bewogen
loopbaan.
wekkend basic. Er is wel modi
euze kleding, maar die is dan
meteen ook griezelig prijzig."
Kemperman kan voor zichzelf
in de winkels weinig leuks vin
den. Haar vriendinnen hebben
dezelfde klacht.
Ergens tussen de gevestigde
groepen probeert Kemperman
te manoeuvreren met haar col
lectie. Kleren, waarmee ze tege
moet wil komen aan de verlan
gens van vrouwen die zin en
plezier hebben in modieuze za
ken, maar tegelijkertijd de be
hoefte hebben om daar naar ei
gen smaak en inzicht iets mee
te doen. „Mijn kleren zijn voor
vrouwen die zich niet halsover
kop storten in kortstondige,
goedkope trendjes en ook geen
zin hebben in damesachtige
kleren. Leeftijd doet er weinig
toe, evenals omvang trouwens.
Mijn collectie is geschikt voor
uiteenlopende leeftijdsgroepen
en voor dik en dun."
wêêêêêêêêêêêêêêêêêêêêm
HEINZ
TOMPOES
Tom Poes en de Bommel-legende
Cora Kemperman: „Mijn kleren
zijn voor vrouwen die zich niet
halsoverkop storten in goedkope
trendjes, maar ook geen zin heb
ben in damesachtige kleren."
foto emiel van lint
Het was niet zozeer de haute-couture-
mode zelf die bij de presentatie van de
herfst- en wintercollecties in Parijs voor
de grootste verrassing zorgde bij het
couture-minnende publiek. De mond
van dit selecte clubje viel eerder open bij
het horen van de naam van degene die
volgend jaar tekent voor de collectie van
het huis Givenchy. Als de 67-jarige Hu-
bert de Givenchy, die grote bekendheid
kreeg met zijn creaties voor Audrey Hep-
bum, eind dit jaar voorgoed z'n schaar
en speldenkussen opbergt om in alle rust
van de opbrengst van zijn mode-imperi
um te gaan genieten, neemt de Engelse
John Galliano zijn taak over.
En over die beslissing, die werd bekend
gemaakt door de eigenaar van het huis
Givenchy, Moët Hennessy Louis Vuitton,
trok menig insider onlangs even de
wenkbrauwen op. Niet omdat wordt ge
twijfeld aan de capaciteiten of de creati
viteit van de 35-jarige Galliano; de jonge
ontwerper heeft inmiddels wel bewezen
op modegebied het een en ander te pres
teren. Maar of zijn doorgaans gewaagde
ontwerpen ook in de smaak zullen vallen
bij de liefhebbers van de elegant-klassie-
ke kleding die Hubert hen voorschotelde?
Bovendien is er amper een groter con
trast tussen twee mensen denkbaar. De
rijzige aristocraat Hubert de Givenchy,
die nu wordt opgevolgd door de excen
trieke, als een New Age-hippie uitgedoste
Galliano... Dat zal even wennen worden voor de Givenchy-clientè-
le.
Voorlopig kunnen ze hun hart echter nog ophalen, want de laatste
couture-collectie van 'hun' Hubert werd algemeen beoordeeld als
één van zijn beste. Nadat men de ogen had uitgekeken naar de ge
raffineerd eenvoudige jurkjes in herfstkleuren en de uitbundige
Öok in een najaarscollectie van Yves
Saint-Laurent overheerst een Spaans
sfeertje. foto reuters
avondjaponnen met wijde rokken en
bustier-tops, onthaalde het publiek de
scheidende couturier op een ovatie, die
maar liefst een kwartier lang duurde.
Het clubje 'rijken der aarde', dat zich
voor de shows in de Franse hoofdstad
had verzameld kon niet naar huis terug
keren met groot nieuws over een nieuwe
modelijn. Het beeld van de couture was
over het algemeen vrij rustig. Het accent
lag, in tegenstelling tot vorig seizoen, ook
niet meer zo sterk op de boezem en de
billen, maar eerder op een vloeiende be
lijning, waardoor de lichaamsvormen het
best tot hun recht komen. Geen overdre
ven sexy decolletés meer of opgevulde
achterwerken, maar vrolijke, kleurige kle
ding met een vrouwelijke, verfijnde uit
straling.
Voor overdag is de korte rok favoriet, in
tegenstelling tot de lange broek. Zwart is
de meest geziene kleur, hoewel ook alle
andere kleuren op het plankier versche
nen, van vlammend rood tot sobere
aardtinten, neutralen en pastels.
Is de kleding voor overdag vrij decent, 's
avonds mag er bij de high society flink
worden uitgepakt: baljurken met rokken
van tientallen meters taftzijde, satijn,
kant of chiffon en bezaaid met duizen
den pailletjes en namaak-edelsteentjes
vormden de afsluiting van praktisch elke
modeshow.
Zelfs Karl Lagerfeld, de ontwerper van
het huis Chanel, die in zijn vorige collecties nog menigeen had
gechoqueerd met zijn extreme details, ontleend aan de kleding van
rappers en bergbeklimmers, had zich ditmaal ingehouden. Hij leg
de veel eer in bij z'n publiek met onder meer pakjes met verlengde
jasjes met ceintuur in marineblauw, zacht-roze, lavendel en cy
claam. Z'n zwarte gepailletteerde chiffon-cocktailjurken en zijn
Zwarte cocktailjurk met roze bo
lero van Hubert de Givenchy.
foto reuters
pastelkleurige avondtoiletten zouden
waarschijnlijk zelfs bij de grondlegster van
het huis Chanel, Coco, nog in goede aarde
zijn gevallen.
Hoewel er niet van een echte trend sprake
was, hadden sommige ontwerpers zich
wel laten inspireren door de kleding van
de vroegere Spaanse adel. Zowel bij Yves
Saint-Laurent als bij Christian Lacroix en
Guy Laroche, waar sinds kort Michel Klein
voor de ontwerpen tekent, waren details te
zien die aan de schilderijen van Goya
doen denken: aansluitende jasjes, kanten
waaiers en hoofddeksels als matador-hoe-
den. Bij Saint-Laurent werd het Spaanse
sfeertje vooral opgeroepen door de outfits
van taftzijde en fluweel met wijde rokken.
Overigens kon ook Saint-Laurent weer re
kenen op een ovationeel applaus na af
loop van zijn show, die een uitgebalan
ceerde collectie omvatte, variërend van
sportieve bruine broeken met camelkleu-
rige parka's en wat gekledere pakjes met
vrij lange, aansluitende jasjes, tot korte
jurkjes van zwart fluweel met een witte
kanten bustiertop voor bij de cocktails, sa
tijnen japonnen voor aan het diner en uit
bundige baljurken om de uurtjes daarna
in door te brengen.
Sprookjesachtig
Maar Saint-Laurent was niet de enige die
zich de afgelopen maanden had toegelegd
op sprookjesachtige creaties. Datzelfde
gold ook voor Balmain, Valentino en zeker voor Christian Lacroix.
Bij het huis Dior was het a^niet veel anders. Ontwerper Gianfranco
Ferré liet zelfs z'n dagkleding nog vergezeld gaan van bontstola's,
terwijl z'n avondjaponnen een en al glamour uitstraalden.