'Je wordt niet wijzer van de kerkeraad'
'Ik verwacht mijn familie nog deze eeuw te zien-
Kerk Samenleving
Leiden Regio
ZATERDAG 29 JULI 1995
Onderzoek naar onvrede onder ambtsdragers
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
071-356356 Famili
De conclusie ligt voor de
hand: de gemeenteleden
willen niet meer. Maar vol
gens dr. Jan Hendriks van de Vrije Uni
versiteit is dat een 'oppervlakkige
dooddoener'. „Ze willen wel, maar niet
in de kerkeraad. Lid van de kerkeraad
zijn wordt beleefd als een klus."
Maar, zo mag je toch niet over het
ambt praten? „Dat klinkt erg vroom,
maar is het niet, want het dwingt men
sen hun gevoelens te onderdrukken",
aldus Hendriks. Behalve degenen die
ontkennen dat het kerkeraadswerk een
'klus' is, zijn er volgens hem ook die in
de moeilijke situatie berusten: ,,'t Is nu
eenmaal zo, het zal de secularisatie
wel wezen."
Hendriks, hoofddocent gemeen
teopbouw aan de theologische facul
teit van' de VU in Amsterdam, kiest
voor een andere benadering: „De situ
atie realistisch onder ogen zien, de
problemen bij de naam noemen en
nagaan of er wat aan te doen is. In het
belang van de gemeente en de ambts
dragers." Van zijn hand is net het boek
'Terug naar de kern' verschenen (bij
Kok in Kampen, 34,50 gulden), waarin
hij de de rol van de kerkeraad in de
vernieuwing van de gemeente uiteen
zet. En hij laat daarover geen misver
standen bestaan: die rol is erg groot.
„De kerk bevindt zich in een crisis."
In de samenleving woeden de stormen
van secularisatie, pluralisering en indi
vidualisering. „De kerk heeft nog geen
antwoord op de vragen die door deze
moderne ontwikkeling worden opge
roepen", aldus Hendriks. Volgens hem
moet de gemeente een 'tegencultuur'
vormen in de maatschappij. De kern
van het gemeente-zijn is volgens hem:
„Verborgen omgang met God, ge
meenschap met elkaar en dienst aan
de samenleving." Hendriks: „Voor een
ontwikkeling in die richting is de inspi
rerende inzet van de leiding een on
misbare schakel. De kerkeraad is dus
zeer belangrijk."
Te zakelijk
Maar het gaat volgens hem niet goed
met de kerkeraad. „Er zijn nogal wat
mensen die vinden dat de kerkeraad
niet op de juiste wijze bezig is en niet
met de juiste dingen bezig is. Dat is
Het was een gevleugelde
uitdrukking in de kerk, de
opmerking van de apostel
Paulus tegen Timotheus: ,,Als
iemand staat naar het
opzienersambt, dan begeert hij
een voortreffelijke taak." En zo
hebben mensen het ook
eeuwenlang ervaren.
Ouderling worden? Dat was
een hele eer. Maar kom daar
nu nog eens om. Hervormden
en gereformeerden hebben
vaak grote moeite om broeders
en zusters zo 'gek' te krijgen
ambtsdrager te worden.
misschien wel de kern van de kritiek
van de ambtsdragers zélf. Zij zijn, zo
beleven velen het, bezig met van alles
en nog wat, maar nauwelijks met de
opbouw van de gemeente. Óm het wat
overdreven te zeggen: de gemeente
wordt er niet echt wijzer van en zijzelf
ook niet. Daardoor vermindert voor
hen de zin van de kerkeraad en neemt
hun zin om er lid van te worden af."
In Hendriks' boek is een onderzoek
verwerkt onder 25 plaatselijke kerken,
voornamelijk van gereformeerde snit.
De drie kernproblemen waarmee na
genoeg allen volgens hem worstelen
zijn: 1) de geringe aandacht voor de
opbouw van de gemeente en het nage
noeg ontbreken van een verband tus
sen de feitelijke 'agenda' en hun eigen
lijke opdracht: 2) het ontbreken van
gesprekken van hart tot hart over de
eigen zorgen en dromen over de kerk;
3) een onbevredigende relatie met de
werk- en ambtsgroepen in de gemeen-
De kerkeraadsvergaderiiagen worden
door velen negatief ervaren. Wat op de
agenda staat heeft 'niet veel te maken
met wezenlijke vragen van mensen in
de kerk of in de maatschappij'. Ook is
er van inspirerende doelen en taken
nauwelijks sprake. Hendriks: „Het is
allemaal te zakelijk, of beter gezegd,
het heeft allemaal te weinig te maken
met De Zaak, waar het in de kerk om
begonnen is." In de meeste kerken
overtreft het aantal ontevreden kerke-
raadsleden het aantal dat tevreden is.
Hendriks vindt het op grond van die
bevindingen heel logisch dat het moei
lijk is geworden ambtsdragers te vin
den. „Dat zit niet in ontrouw van men
sen of in een algemene onwil of iets
dergelijks, maar in de manier waarop
het ambt momenteel vorm gekregen
heeft. De oplossing van het probleem
ligt dan ook niet in het verder opvoe
ren van de morele druk op - potentiële
- ambtsdragers, noch in het verder ver
zwaren van de taken van de ambtsdra
gers, maar door een drastische veran
dering van het ambtelijke werk."
Druk
Kan dat dan? Ja, verzekert Hendriks,
dat kan. Het ene probleem laat zich
natuurlijk makkelijker oplossen dan
het andere. Hij onderscheidt drie soor
ten knelpunten: a) de problemen aan
de oppervlakte (bijvoorbeeld onderlin
ge onvrede): b) meer complexe proble
men (gebrek aan openheid): c. zeer
diep en breed in gemeente en kerke
raad verankerde problemen (zoals de
geringe aandacht voor de opbouw van
de gemeente). Hendriks: „Eén ding
werkt in ieder geval volstrekt mee: de
grote behoefte aan verandering in de
kerkeraden. Misschien is dat wel het
meest frappante onderzoeksgegeven."
De eerste twee soorten zijn, als ze
'volgens de regels van de kunst' wor
den aangepakt, volgens Hendriks rela
tief makkelijk op te lossen. „Toch blij
ven zelfs dergelijke problemen niet
zelden onopgelost, eenvoudig omdat
mensen er niet mee voor de dag ko
men. En dan gebeurt er niets, kan er
niets gebeuren. Want problemen kun
nen alleen worden aangepakt als zij ter
sprake worden gebracht." Dat is vol
gens hem het hele antwoord op de
vraag hoe problemen boven tafel ge
bracht kunen worden. „Het antwoord
is dit: niet door de druk op mensen op
te voeren - 'mensen zeg toch wat je op
het hart hebt' - maar door ruimte te
scheppen." In zo'n klimaat, zo is zijn
ervaring,, worden gaandeweg ook pro
blemen opgelost die niet met zoveel
woorden aan de orde waren gesteld.
Suggesties
Hendriks geeft toe dat de drie ge
noemde centrale problemen van de
kerkeraad, niet zo maar zijn op te los
sen. Daar is een geheel andere ge-
oor nodig: de 'leren
plaats van de 'belerende' ge-
e, met een platte en eenvoudige
vorm. Daarvoor doet hij in zijn boek
een aantal suggesties. Het zal moeilijk
worden, maar het is niet onmogelijk,
zo steekt hij de kerkeraden een hart
onder de riem. Hendriks grijpt terug
op op de grote theoloog Karl Barth die
het proces van gemeenteopbouw ty
peerde met de drieslag: „De handen
uit de mouwen steken, de handen zo
nu en dan vouwen en ze ook eens rus
tig in de schoot leggen en je samen
verheugen over alles v
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma.t/m/vr.18.00-19.30uuren
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -128 030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor, F. Nypels,
H. G. van der Post (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-356215
Tel. dag. 9.30 - 11.30 uur of per post.
REDACTIE
G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst
H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden
AJ.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Redactie 071-
Hoofdredactie: 071-
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 u
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per maand (autom. betaling)
per kwartaal (acceptgiro) I
per kwartaal (autom. betaling)
per jaar (acceptgiro) /3|_
per jaar (autom. betaling) 3
VERZENDING PER POST L
per kwartaal (NL) lj_
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBAN C
Voor mensen die moeilijk lezen, slechtel p
hebben of blind zijn (of een andere lee|
dicap hebben), is een samenvatting va
regionale nieuws uit het Leidsch Dagbh2
geluidscassette beschikbaar. Voor inforn Z
08860-82345 (Centrum voor Gesproken m
WÊÊ—ÊÊmom
H U I Z E r
'erleg met de dienstdoende L
119.00-19.45 uur.
ZIEKE
ONGEVALLENDIENST J
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en viz
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (DiaconessenHr,
en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. s
BEZOEKUREN l'
DIACONESSENHUIS tl
(tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor ti
ners bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30 uu
na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. n
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uu
pleegkundige.
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 u
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klas
II daarnaast ook 11.15—12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders to"
uur).
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 i
18.30-19.00 uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, 1
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
leen Partners/echtgenoten n
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 t
voor partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruimfu
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. ar
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oor!
kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18)30-19.30 uur; oogheelkuncL.
heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15—l"
uur: babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.
'.-CHEF HANS-KOENEKOOP, 0
BURGERLIJKE STAND
Alphenaar Ngó van Tudn vecht voor verzoening in vaderland Vietnam
LEIDEN - Geboren: Johan Rinus zv
J.G. Groot en M.S.C.C. Botman
Maike dv N.P. van der Voet en W.
Hoek Emelius Stefan zv S.J.W.
VArkesteijn en J.G. Postma Maria
Maartje Gerarda dv L.J. Beugels-
dijk en D. Haasnoot Mounir zv M.
Errami en T. Bouchta Nico zv K.
Starre en W. Wijnholds Lucas zv
K. Starre en W. Wijnholds Rosan-
na dv K.G. de Ruiter en M.C. van
Tilburg* Laurens Johannes Antoni-
us zv J.P.M. van Grinsven en M.G.
de Jong Jeroen zv J. Brouwers en
T.J.M. Kuijpers Fieke Marjolein
Maria dv W.C.W. Wolfers en C.A.
Kwakman Matthias Jan Albert zv
J.P. Vink en A.A.M. Schreuders
Shannon dv W.J. Heijdra en E.A.
Oosterlee Kelly dv C. Haasnoot en
G. Gressie Vita Nadme Irene dv
G.C. van Die en A.A. Prast Lau
rens Willem zvA.K.M. Fuka* Da
niël Sebastian zv A.C. Koelewijn en
M.A.H. van den Berg Dewi dv R.F.
Wullur en S. van Eek Noa Martha
dv H.J. Boerma en J.l. van Werkho
ven Leanne dv R. Duindam en
J.C. Heemskerk* FrenkydvJ. Velt-
man en W.A.H. Lepoeter Stan zv
J.R. Oorschoten S.J. de Groot*
Sjoerd Thomas Adrianus zv C.G-
.P.J. Hoppenbrouwers en B.M.G.
de Vette *Tolga zv H.l. Yüce en Z.
Yüce Charlotte Martine dv A.D.M.
Hoogduijn en C.H.F. van der Vlist
Leonie Marifcnne Elisabeth dv
J.C.W. van Eeden en M.A.S. van
der Jagt Marcel zv M. dè Keizer
en B. van Tongeren En/vin Gerard
Cobus zv S. Havenian en J, Dorlas
Yudith Rianne Aline dv S. Haveman
en J. Dorlas Wilfred zv J.W. van
den Burg en A.C. van der Linden
Synergie dv J.P.C. van der Pluijm
en D.E. Portier Timo Tristan zv
R.A. Kip en H. van Dueren den Hol
lander Rania dv A. El Rkiek en M.
Oulad Chair Rik zv M. den Boer
en J.A.G. Mars Inge Mariene dv
E.C. Buijs en M. Offringa Paulus
MartinuszvA.J.M. Maas en L.M.
Simonetti Jellezv MJ.M. Hoog-
eveen en B.D. Beekman Ruud zv
J.J.van Vlieten A. van Oort*Corne
lls zv M. de Jager en M.H.van
Duijn Jorn zv J. Jellema en J.S.
Steenbergen Demi Mara dv J.A.C.
Duivenvoorden en M.J.M. van der
Pas Robert zv W.H. Dekker en
H.C. de Jong Johannes Sjirk zv
A.G.J.M. Altena en M.T. Caspers
Alexander Fredericus Maria zv
P.E.M. Mol enA.W. van Duijn*
Henriëtte Maria dv J.P.B. Jonker en
A. de Roode Sanne dv G. van Iter-
son en E.A. Mossou Kas Milan zv
M.H.E.W. Bouwmansen C.J.A.
Schenning Menno Peter zv J. Dis-
telvelt Mohammed zv A. El Fakih
en J. Es-Sabar Joos dv P.A.M. Da-
vina en B H. Brons Keli dv J.J.
Azier en C. Filippo Adriaan Levi zv
A. Wortman en H.A. Schippers
Ernst zv M. de Bruijn en S. Klaas-
sen Esther Nicolina Maria dv
W.J.M. Duindam en P.W. van der
Wiel Nikita Ragini dv A.P. Nan-
nan Pandayen A.D. Kanhai Dieu-
we Harm zv A.H. Elmgs en D.A.
Hopman Martin Pablo zv M.C.W. 1
Hamel Joep Frederick zv J. Hoek
stra en C.E. Hofstede de Groot.
Overleden: W.A. E. Bongenaar, geb.
22 mei 1943, man L.
Schuchhard, geb. 30 aug 1916,
man J.A. Lijnzaat, geb. 26 sept
1960, echtg. van H. van den Broek
J.G.A. Willemse, geb. 6 maart
1927, echtg. van E. Timan
L.A.H. Lubbers, geb. 22 april
1959, man T.E. Wantalangi, geb.
12 okt 1942, echtg. van A.B. Pol-
haupessy P.G. Verbruggen, geb.
23 aug 1904, man J. Rozman,
geb. 19 okt 1937, man L. van
Dijk, geb. 10 mei 1907, geh. gew.
met W.F, van der Mee M.M.E.
Wiekard, geb. 24 nov 1909, geh.
gew. met G. Tukker M J. Har-
tevelt, geb. 9 mei 1903, geh. gew.
met L. Guldemond J. Twiss, geb.
31 mei 1905, geh. gew. met H.H.
van Dijk A.L. van Delft, geb. 12
maart 1912, man H. van den Ou-
denaller, geb. 20 dec 1918, man
N. van der Horst, geb. 12 okt
1919, man P.M.J. van den Burg,
geb. 21 aug 1936, man L. van
Duijn, geb. 17 mei 1907, geh.
gew. met J. Berkheij R.A. Leyder
Havenstroom, geb. 14 mei 1925,
man H.E, Kalker, geb. 28 sept
1914, geh. gew. metC.P. Splinter
C. Vaandrager, geb. 20 jan 1934,
man M, de Lange, geb. 20 april
1915, man G. de Wilde, geb. 26
juni 1926, man H.T.J. Marechal,
geb. 19 febr 1929, man*J.H.
Bonte, geb. 17 juni 1916, echtg.
van P.J.H. van der Pluym L. Kralt,
geb. 7 nov 1927, man M Els-
geest, geb. 29 okt 1909, geh. gew.
metH.de Mol A.H. Urbanus,
geb. 16 dec 1933, man P.A.
Zandvliet, geb. 11 juli 1923, man
H. Klein, geb. 26 juni 1902, geh.
gew. met H. van Meurs H.A. Bo-
gert, geb. 4 febr 1914, geh. gew.
met J. Wijntjes.
Gehuwd: F.L. Buve en W.E.G. Ger-
ritse H.C. Jansen en M.W.J. van
der Voord C.F.A. de Haas en
C.C.M. Kaptein H. Ciere en R.H.
Hamminga T. van Haastrecht en
M.M.G. de Ridder* A.J. Kamsteeg
en N. Wooning* A.W.H. Hoogen-
boom en C. Komentas F.G. Jan
sen en W. Kwik M.V. Verbeek en
Y. Holen M. Bergwerff en J.D.
Ziegelaar M. Ostendorf en C. van
N DEN RIJN «RUUD SEP
Hij was kapitein in het leger van
Zuid-Vietnam op het moment
dat de Amerikanen in 1975 in
vliegende vaart het land verlie
ten. Hij zat vijf jaar en twee we
ken in een communistisch her
opvoedingskamp, tot hij erin
slaagde te ontsnappen en als
bootvluchteling zijn vaderland
achter zich te laten. Tegenwoor
dig is Ngö Van Tuan voorzitter
van de Stichting voor Ontwikke
ling van Vietnam en hoofdre
dacteur van het tweetalige
kwartaalblad Vietnam Revue -
2000 exemplaren in Vietnamees
en Nederlands die over de hele
wereld worden verzonden.
Verlegen man
In de deuropening van de Al-
phense flatwoning aan de Gee-
restein staat een kleine, verle
gen lachende man met een uit
gestoken linkerhand. De rechter
hangt willoos langs het lichaam.
„Een hersenbloeding", maakt
Ngö duidelijk. Het is er ook de
oorzaak van dat de 45-jarige
Vietnamees af en toe ook erg
moeilijk uit zijn woorden komt.
Geroutineerd vertelt Ngö in
het kort zijn levensverhaal vanaf
de val van het kapitalistische
Zuid-Vietnam. „Ik was kapitein
in het leger, en had de leiding
over een bataljon van 900 man.
Toen de Amerikanen op 30 april
1975 met helicopters het land
verlieten, zat ik ten ^uid-oosten
van Saigon. Ik kon dus niet
mee. Ik werd door de commu
nisten opgepakt en in een her
opvoedingskamp gezet."
Kanip
Met de heropvoeding van de
verslagen kapitein wilde het
blijkbaar niet erg vlotten. Al snel
belandde hij in het heropvoe
dingskamp binnen het herop
voedingskamp. De omstandig
heden waren hier weinig op
wekkend. „We moesten heel
veel zitten. Acht, negen tien da
gen achter elkaar zitten zonder
dat je mocht bewegen." Veel
mensen probeerden uit het
kamp te ontsnappen, maar wer
den op de vlucht doodgescho-
Na vijf jaar wist Ngö levend te
ontsnappen,
Ngö Van Tuan is voorzitter van de Stichting voor Ontwikkeling van Vietnam en hoofdredacteur van het tweetalige kwartaalblad Vietnam Revue.
„In Vietnam was ik getrouwd en had vier kinderen." foto ben de bruyn
hem de weg wees naar een
vluchtboot. Na vier dagen op
zee werd de boot opgepikt door
een Nederlands vrachtschip.
Toch werden de vluchtelingen
niet direct naar Nederland ge
bracht. Iedereen werd eerste
enkele maanden ondergebracht
in een vluchtelingenkamp in
Singapore. „Ik heb daar heel be
langrijk werk gedaan als verte
genwoordiger van de vluchte
lingen in het kamp en als chef
interne zaken", vertelt Ngö
trots. „Ik heb heel veel proble
men voor de n
Aangekomen in Nederland,
het is inmiddels 1981, ging de
bootvluchteling studeren en la
ter werken als computerdes
kundige. Hij richtte het Vere
nigd Actiecomité van Vietna
mese Bootvluchtelingen op, een
club waarvan hij jarenlang
voorzitter zou zijn. Ook was hij
actief in een aantal andere be
langengroepen voor bootvluch
telingen en ging hij politicologie
studeren.
De 2,3 miljoen Vietnamezen
die niet in Vietnam wonen, zijn
hopeloos verdeeld als het erom
gaat hoe de situatie in hun va
derland moet worden veran
derd. Uit het laatste nummer
van Vietnam Revue: 'Een Viet
namees spreekwoord zegt: Een
boom maakt nog geen berg,
drie bomen vormen samen een
hoge berg'. Daarom moet er zo
veel mogelijk samengewerkt
worden om het eenpartijstelsel
te vervangen in Vietnam tenein
de vrijheid en democratie te
verwezenlijken.'
In zijn artikelen in Vietnam
Revue pleit Ngö keer op keer
voor verzoening tussen de vele
oppositionele groepen onder
ling, èn tussen de oppositie en
de communisten. 'Een strategie
om het conflict op te lossen tus
sen de communistische en de
nationalistische groepen is nu
heel belangrijk en noodzakelijk',
schrijft hij in het laatste num
mer. 'Natuurlijk is verzoening
geen gemakkelijke opgave,
maar dit betekent niet dat we er
dan niet aan zouden beginnen.'
Hoe moeilijk die verzoej
na al die jaren nog is, laat k
zelf zien als hij zijn visie-L
toelicht. „We zijn vriend)
voor alle Vietnamezen. Ookfii
de communisten, mits zij F
anderen." De Alphense Viefe
mees heeft contacten met ¥i
namezen over de hele wejii
maar niet met de communiei
in zijn vaderland. „Misschiefa
de toekomst wel", zegt hifo
een toon van 'je weet p-
nooit'.
Groei
Vietnam maakt de laatste j| l
een grote economische gM
door, en westerse leiders s
in de rij om snel goede
ten te leggen met de c
nistische regering. Ondertu
verdwijnen de anti-comm
tische vluchtelingen s
meer naar de achtergrond,
blijft er desondanks vanuit j ]J
dat net als in de Sovjet Uni
Oost-Europa ook in Viet
het communisme zijn lan
tijd gehad heeft. „Ik hoop df1
democratie in Vietnam te
komt. Maar ik geloof dat
langzaam gaat. De politiekee
ders zijn erg oud. We mc
wachten op het sterven va
oude mensen. Dat duurt
vijf, maximaal tien jaar.
moeten de jongeren het ove
men. En de jongeren in
nam luisteren niet naar de cfP
Zij haten zowel
e als nationalisme.
Alleen
In de deuropening laat
voor de eerste keer iets los
zijn privéleven. Nee, hij v
alleen in Alphen. „In Viet
was ik getrouwd en had
kinderen. Maar ik ben alleei
vlucht. Tot 1993 heb ik 1
maal geen contact gehad
mijn familie, dat was niet
gelijk. Nu schrijven we elka
en toe. Maar ik heb geen f
liehereniging aangevraagd,
vier kinderen studeren aiïlei
en mijn vrouw heeft een nie
relatie. Het heeft voor him
zin om naar Nederland t^e
men. Maar als de democrat)0
Vietnam terugkomt, g
wel terug. Ik verwacht dat ill0
ze eeuw toch nog wel eei
mijn familie te zien krijg."