Veel Fransen willen naar J. Vermeer Dubbelexpositie Rodin Een reis door het onderbewuste in Laren en Den Haag van de Catalaanse geest La La La Human Steps bedrijft topsport Cultuur&Kunst Schade aan keramiek in Groninger Museum Actie voor aankoop Pyke Koch succesvo WOENSDAG 19 JUL11995 chef gert visser, 071. Pop-art en strip-art in Arnhem arnhem» Sonsbeek Art Design in Arnhem zal tijdens de zo- mertentoonstelling in het teken staan van pop-art en strip-art. Kr wordt werk getoond van pop-artkunstenaars uit binnen- en buitenland. Daarnaast hangen er werken van kunstenaars die zijn geïnspireerd door zowel pop-art als strips. Onderdeel van de expositie is een fotocollectie getiteld 'Stripmakers in the picture'. De Haagse Alexandra Verburg fotografeerde een groot aantal striptekenaars uit België en Nederland. Al deze tekenaars voeg den op eigen wijze iets toe aan hun portret. De presentatie loopt van 22 juli t/m 10 september. Concerten Alan Parsons en Gerrard den haag De zangeres Lisa Gerrard komt met haar band voor een eenmalig optreden naar ons land. Op 25 september staat ze in Carré in Amsterdam. Gerrard is vooral bekend van de Austra lisch/Ierse groep Dead Can Dance. Alan Parsons komt met zijn band Live voor vijf concerten naar Nederland. Hij zal 8 oktober optreden in Den Haag (Congresgebouw), 9 oktober in Gronin gen (Oosterpoort), 10 oktober in Utrecht (Vredenburg), 11 okto ber in Enschede (Muziekcentrum) en 12 oktober in Nijmegen (Vereeniging). 'Aparte kunst' Z.-Afrika in Den Haag den haag Onder de titel 'De kleur van verandering, aparte kunst uit Zuid-Afrika' wordt eind juli een expositie ingericht in de Gro te Kerk van Den Haag. Van 28 t/m 31 juli is hedendaagse kunst uit Venda en Kaapstad te bezichtigen. Aan de expositie verlenen tien kunstenaars hun medewerking. De openingstijden zijn van 11.00 tot 17.00 uur. Flamencovoorstellingen in Amsterdam Amsterdam De flamencodansgroep van Cristina Hoyos geeft van 1 t/m 13 augustus twaalf voorstellingen in de Stadsschouw burg Amsterdam. Het programma heet Caminos Andaluces (An- dalusische wegen). Cristina Hoyos verwierf in 1985 ook buiten Spanje bekendheid door haar rol in Carmen, de film van Carlos Saura. In 1988 richtte zij haar eigen gezelschap op. Met haar groep, die uit tien muzikanten en twaalf dansers bestaat, won ze verschillende prijzen. Expositie in Haags Mauritslmis Voor een tentoonstelling van Johannes Vermeer, die vol gend voorjaar in Den Haag wordt gehouden, is veel be langstelling vanuit Frankrijk. De Franse kaartverkoopor ganisatie FNAC heeft 100.000 toegangskaarten gereser veerd voor de expositie die van 1 maart 1996 tot en met 2 juni 1996 in het Mauritshuis wordt gehouden. den haag anp De Franse reserveringen zijn mogelijk door een overeen komst tussen FNAC en het Ne derlands Rese'rverings Centrum (NRC). Het Mauritshuis is, met het NRC en het Nederlands Bu reau voor Toerisme, zeer ver heugd over de eerste resultaten van de kaartverkoop. „We wis ten dat er voor het werk van Vermeer in Frankrijk grote be langstelling bestaat", zegt een medewerker van het museum. „Maar de omvang van deze re servering verrast ons." Het Mauritshuis verwacht dat de Vermeer-tentoonstelling in totaal 250.000 bezoekers zal trekken. Voor het toeristische bedrijfsleven is de nationale en internationale kaartverkoop op 1 maart begonnen. In Duits land, Italië, Engeland en België zijn inmiddels ook enige dui zenden kaarten besteld. Parti culieren kunnen vanaf 1 no vember voor kaarten terecht bij de bekende voorverkoopadres sen. Om de verwachte grote be zoekersstroom op te vangen, is besloten tot een toegangssys teem met een van tevoren vast gestelde tijd van binnenkomst. 'Meisje met de rode hoed', uit circa 1666, is eigendom van de National Gallery of Art in Washington. Vol gend jaar is het te zien in het Haagse Mauritshuis. foto Bij reservering bedraagt de toe gang 20 gulden per persoon. Op beperkte schaal worden ,ook aan de kassa kaarten verkocht. Het museum zal tijdens de ex positie ook enige dagen in de avonduren open zijn. Tijdens de tentoonstelling zullen 22 schilderijen van Ver meer, tweederde van zijn be kende oeuvre, te zien zijn. De laren/den haag «anp Voor het eerst sinds ruim een halve eeuw houden twee Ne derlandse musea een grote overzichtstentoonstelling van het werk Van Auguste Rodin (1840-1917). De dubbeltentoon stelling loopt van 15 oktober tot en met 14 januari 1996 in Laren en Den Haag. In Het Paleis in Den Haag wordt een vijftigtal sculpturen getoond. Het zijn vroege figuur studies en portretbustes. Ze maken Rodins ontwikkeling duidelijk vanaf zijn eerste hoofdwerk - 'De man met de gebroken neus' uit 1864 - via zijn eerste monumentale beeld - 'Het bronzen tijdperk' uit 1877 - tot de beelden van danseres sen die omstreeks 1910 ont stonden:'De dansbewegingen'. De geëxposeerde portretbus tes van zijn geliefde modellen Rose Beuret en Camille Claudel behoren tot de hoogtepunten van Rodins oeuvre. Daarnaast zijn in Het Paleis tekeningen, aquarellen, en grafiek te zien. In het Singermuseum in La ren worden grote en meer mo numentale bronzen beelden tentoongesteld, die Rodin later in zijn loopbaan maakte. Ook toont het Singermuseum foto's van de beeldhouwer aan het werk. Dankzij de samenwerking met het Parijse Musée Rodin biedt de expositie meer dan Rodin wordt gezien als een belangrijke vernieuwer van de beeldhouw kunst. Zijn werk is binnenkort te zien in Den Haag en Laren. foto pr honderd kunstwerken. Ook Ro dins topstukken, 'De Burgers van Calais' en 'De Kus', zijn te zien. Enkele kunstwerken zijn afkomstig uit Nederlandse mu sea. 'De Denker' behoort tot de collectie van het Singermuse um. Ter gelegenheid van de ten toonstelling zal ook Rodins ver blijf in Nederland worden be licht. De kunstenaar kwam hier in 1899, op uitnodiging van be vriende kunstverzamelaars. Ro din bewonderde de 17e-eeuwse Hollandse meesters. Ook was hij onder de indruk van Van Gogh. Ródin wordt gezien als een belangrijke vernieuwer van de beeldhouwkunst. De beeldhou wer zorgde in het Parijs van zijn tijd voor veel ophef. Mensen vonden zijn realistische, vaak erotische, beelden nogal schok kend. werk van Manel Bea. Te zien: t/m 21/8, wo. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Galerie Amber, Hooglandsekerkgracht 8, Leiden. De eigenaren van de Leidse ga lerie Amber laten in hun zomer- tentoonstelling heel ander werk zien dan ze doorgaans tonen. Geen Chinese of Japanse medi tatieve kunst maar 'alles onder de Spaanse zon'. Bij het zien van de prachtige indringende kleuren kun je het niet laten om, wetende van de Spaanse afkomst van de kunste naar, daarin het mediterrane temperament te zoeken. Dat is niet moeilijk: het felgeel, Mid dellandse Zeeblauw, diepzwart en de vele vurige tinten rood die de kunstenaar op het doek heeft gezet komt mij van alle kanten tegemoet. De schilder laat zich niet beperken. Hij gebruikt voor zijn schilderijen amorfe beel den, abstracte vormen, figura tieve vormen, fijnere potlood- krassen of grote scherp contras terende kleurvlakken. Van een afstand is het niet te zien maar, vooral bij de werken op papier is subtiel gebruik ge maakt van allerlei collage-mate riaal. De kleuren en stippen die je dacht te zien bestaan op sommige plaatsen uit krante- snippers, dunne reepjes boom schors, postzegels en stukjes van een landkaart. Manel Bea (1934), de in Bar celona geboren kunstenaar, schildert in een surrealistische traditie. Deze stroming heeft in Spanje vooral door het werk van Dali bekendheid gekregen, Zijn werk heeft ook aanknopings punten met Pablo Picasso en Antoni Tèpies. De collagetech niek en de inhoudelijke benade ring van het werk zijn daar voorbeelden van. Maar de naam die onmiddellijk opkomt bij het betreden van de galerie is die Van Joan Miró. Miró en Bea gebruiken vaak dezelfde kleuren, dezelfde vlak verdeling met de horizontale zone onderin, scherp afgesne den van een contrasterend kleurvlak daarboven, dezelfde vlokken felle kleur als samenge balde energie en dezelfde veel heid. aan vormen waarin de denkbeelden worden omgezet in beelden. Miró en Tapies zijn overigens dans recensie annelies vlaanderen La La Human Steps, met '2', onderdeel Juli Dans Festival. Gezien 18/7, Stadsschouw burg, Amsterdam. Aldaar nog te zien van avond, 2122 en 23 juli. De Canadese dansgroep La La La Human Steps is al jaren een welkome gast in Nederland. Net als twee jaar geleden duiken de leden van het gezelschap daar om ook weer op in het Amster damse Juli Dans Festival, waar ze met z'n achten gisteravond vopr het eerst met '2' de plan ken deden sidderen. De sleutel tot het succes van La La La Human Steps is al sinds de oprichting, vijftien jaar geleden, in handen van Édou- ard Locke. Hij had al snel een recept gevonden om het op vele plekken sleets geworden, maar toch zo ingenieuze vocabulaire van het klassieke ballet nieuw leven in te blazen. Rockmuziek bood de uitkomst. En ziedaar, de dans rockte mee. Wie nog nooit eerder kennis heeft ge maakt met Li La La Human Steps, weet de eerste paar mi nuten ook niet wat hij mee maakt. De balletdiscipline lijkt volle dig op tilt geslagen. Dansers gooien zich horizontaal en spi raalsgewijs in de lucht en sprin gen over elkaar heen, en dat al les met een snelheid die her haaldelijk om een terugblik in slow motion vraagt. Zweetdrup pels vliegen al snel in het rond: hier wordt zonder meer top sport bedreven. Topsport op muziek van on der anderen Iggy Pop èn Jean- Philippe Rameau, weer een nieuwe dwarsverbinding voor Locke. De barokke klanken van Rameau en Forqueray worden live vertolkt achter twee clave- cimbels, waarvan de een met even groot gemak een snerpen de gitaarsolo eruit krijgt. Ook de korte titel van de nieuwste voorstelling geeft al aan, dat Locke wel degelijk de traditie trouw blijft. In '2' wemelt het van de pas de deux, de een nog sensationeler dan de ander. En zoals de traditie het voorschrijft is de man in het du- zo fenomenaal danst dat zij ei genlijk helemaal geen partner nodig heeft. Zij ïs '2', in haar eentje. Haar hele lichaam knet tert van de energie, en geen man zelfs Rick Gavin Tjia niet die haar tot rust kan brengen. Als de stoppen ooit doorslaan, dan heeft dat maar één oorzaak: het lichamelijke verval, resulterend in de dood. Locke heeft ervoor gekozen om dit onderhuidse thema extra onder de aandacht te brengen met enkele even eenvoudige als veelzeggende filmbeelden. We zien (natuurlijk) Lecavalier in bed op twee doeken: links her kenbaar, rechts perfect ge schminkt als stokoude vrouw. De linker ook slapend midden in het leven, de rechter al met een half been in de dood. Deze filmfragmenten geven daarnaast ook enige rast en af wisseling in het stuk. Want Loc- et slechts een handvat voor de ke heeft duidelijk een hekel aan vrouw. Hij pakt op de juiste mo menten haar middel v^st, vangt haar op wanneer zij dat nodig acht of kijkt toe hoe zij 't er in haar eentje vanaf brengt. Zo ook bij Locke, waar vooral de witblonde Louise Lecavalier structuur, een gevaarlijke hekel. De fascinatie door de energeti sche danstaal mag immers nog zo groot zijn, verveling ligt op de loer en grijpt toe bij de zo veelste tour de force. Daar kan zelfs dancing queen Louise Le cavalier niets aan doen. net als Bea afkomstig uit Bar celona. Bea verbleef geruime tijd in de Verenigde Staten en in Zürich maar keerde wel steeds terug naar Barcelona. Nu woont hij weer in zijn ge boortestreek, in Castell d'Aro, weg van het toerisme. Naast de Spaanse verwantschap is de oorsprong van het werk van Bea bij anderen te vinden. Bij Max Ernst, van wie hij een groot be wonderaar is en die hij aan hét élhde van de jaren vijftig in Zü- t rich ontmoette. In de tekening van de figuren zién we ook de invloed van Paul Klee. De werken worden meestal versterkt met directe figuratieve elementen: soms mysterieus, zoals het insect dat uit een hoofd lijkt te komen met een onleesbare tekst erbij, soms grappig zoals bij de poppetjes die marionetten lijken te zijn en soms dromerig zoals het bootje of de maan. De tentoonstelling is te zien als een reis door het onderbewuste van de Catalaan se geest. De eigenaren van gale rie Amber laten met deze eri de vorige expositie zien dat ze er niet voor hoeven te schromen af en toe eens een Europees uit stapje te maken. groningen anp Het Groninger Museum heeft een onderzoek inge steld naar de toestand van de vitrines op de afdeling Oos terse en Chinese..keramiek van het Starck Paviljoen. Af gelopen maandag schoot tij-' dens onderhoudswerkzaam heden een glasplaat los. Die viel op drie zeventiende eeuwse keramiekstukken. Het gaat om een Chinese vaas en een Japanse pot en vaas. Over de waarde van de stukken wil het museum geen uitspraak doen. Hoe de glasplaat los heeft kunnen schieten, is nog onbekend. Ln het door de Fransman Philli- pe Starck ontworpen pavil joen bevindt zich een unieke verzameling Chinees en Oos ters porselein. Omdat moge lijk ook glasplaten in andere vitrines uit de sponning kun nen vallen, heeft het muse um een onderzoek ingesteld. Vrijwel direct na het onge val is het paviljoen afgesloten voor het publiek. Dit moet voorkomen dat bezoekers tij dens het onderzoek mede werkers van het museum voor de voeten lopen. Naar verwachting gaat het pavil- oen morgen weer open vooi iet publiek. BIOSCOPEN EC LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel 124130/133210, Steenstraat 3 LIDO 1 Casper al dag. 19.00,21.15 14.30. LID0 2 Flodder III 16 jr., dag., 18.45, 21.15; woe ook 14.15. LIDO 3 Bad Boys al., dag. 18.45, 21. Frank Frey al., woe 14.30. LIDO 4 Highlander 3 12 jr., dag. 19. 21.15; wo ook 14.30. STUDIO Zwanenprinsesal., woe 14.30 Malice 16 jr., dag. 19.00 en LUXOR tel: 071-121239, Static 19. Die Hard... with a vengeance dag 18.45,21.30. TRIANON tel: 071-123875. Bre straat 31. Jack and Sarah t/m woe 19.3( 21.45. Don Juan t/m woe 19.30, 21 KIJKHUIS tel: 071-142895, Vri wenkerksteeg 10. Farinelli, il castrato t/m woe 1 21.45. Widows Peak woe 20.00 en 2 ALPHENAAN DEN RUN EUROCINEMA tel: 01720-208( Van Boetzelaerstraat6 Die Hard., with a vengeance dag. 18.30, 21.15. Bad Boys 16 jr., dag. 21.15. Flodder III al., Ned. gespr., daRV 13 45,18 45,21 30 'l4 Frank en Frey al., Ned. gespr. 14.00 The Jungle Book dag. 13.45, 18.45. Casper al., dag. 13.45, 18.45 21.15. rik tentoonstelling wordt georgani seerd in samenwerking met de National Gallery of Aits in Was hington, waar de expositie van 12 november 1995 tot en met 11 februari 1996 te zién is. ee VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071- 790698, Prinses Marijkelaan 4. 101 Dalmatiërs al., Ned. gesp: woe 14.00. Richie Rich, al woe 15.30. ni kl. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spu v Casper al dag. 13.15, 16.00 18.45,21.30. ASTA 2 Flodder III al dag. 13.15, 16 18.45,21.30 ASTA 3 The Quick and the Dead 16 jr. 18.45, 21 30. Frank Frey al., woe 13.15, BABYLON 1 tel. 070-3471656, Centraal Station. Jack and Sarah al., dag. 13.15 16.00,18.45,21.30. BABYLON 2 La Reine Margot 16 jr., dag. 1 1 16.30, 20.30. BABYLON 3 Farinelli, il Castrato 16 jr., dagj a 16.00,21.30. The Fox and the Hound al., dada 13.15,18.45. METROPOLE 1 tel. 070-34567! Carnegielaan 15. Die Hard., with a vengeance II dag. 13.15, 16.00, 18.45, 2l|t METROPOLE2 Casper al,. dag. 13.15, 16.0Q 18.45,21.30. METROPOLE 3 Flodder III al., dag. 13.15, 16 t 18.45,21.30. METROPOLE4 Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 2 t Frank&Freyal., woe 13.15, 1 METROPOLE 5 Don Juan al., dag. 18.45 21.3 J DeZwanenprinses al., woe 13. 16.00. MOVIEWORLD Kurhausweg 2 te 070-3515738, reserveren tel: 0) 3515778 Flodder III al,, dag. 12.50, 13 15.30, 16.20, 18.10, 19.00, 20.50, 21.40. The Jungle Book al., dag. 16.0 i - Outbreak 12 jr., dag. 21.00. Die Hard., with a vengeance 10 1 dag 13.00, 15.40, 18.30, 21 1 Jack and Sarah al., dag. 13.20 J 16 10 184021.20. Casper al., dag. 12.1014.20 16.40 18 5021.10. Bad Boys 16 jr.. dag. 14.00 1( 19 1021 50. Tankgirl 12 jr., dag. 18.20. The Quick and the Dead al., da 17.00 19.20 22.00. Frank Frey al., dag. 14.00. DeZwanenprinses al. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengra 13. Die Hard., with a vengeance 16 dag. 12.45, 15.30, 18.15, 21 ODEON 3 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 21.30. DeZwanenprinses al., woe 13. en 16.00 ODEON 4 RIKSBIOSCOOP Renaissance Man 16 jr., dag. 11.45, 14 15, 16.45, 19 15, 21.45. Werk van Manel Bea, te zien in de Leidse galerie Amber. utrecht anp Het Centraal Museum in Utrecht heeft 1,3 miljoen gul den ingezameld voor de aan koop van werk van Pyke Koch (1901-1991). Het museum had drie schilderijen $1 enkele jaren in bruikleen, maar de eigenaren wilden ze verkopen. Het muse um wil bovendien nog een vier de schilderij uit een andere par ticuliere collectie aanschaffen. De inzamelingsactie voor de aankoop is nog niet afgerond. Museumdirecteur Sjarel Ex ver wacht de komende weken het ontbrekende bedrag van pvee ton bijeen te sprokkelen. Daar voor doet hij een beroep op het bedrijfsleven in de regio. Mak kelijk zal dat niet zijn. „Waar schijnlijk even moeilijk als het bijeenbrengen van die 1,3 mil joen gulden." Als het museum er niet in slaagt, moet Ex het aankoop budget van de komende jaren aanspreken. Echt prettig vindt hij dat niet, maar er zit niets an ders op. „We peinzen er over ons het schilderij te 1 ontglippen." Onlangs maakte het musi bekend dat het vijf 'Pyke Ko wilde kopen. Die doeken va Utrechtse schilder waren eij dom van twee particulieren ze in 1991 aan het museufi bruikleen hadden gegeven, gens Ex zijn daarvan nu schilderijen aangekocht, twee andere blijven toch bruikleen van het museum, dat de eigenaren alsnog verkoop afzien. Dat de inzamelingsactie dig was, staat voor Ex als paal boven water. „Er waren pers op de kust. Die moei we voorblijven." Het museum wil de nai van de aangeschafte schild en nog niet bekendmaken, wil ook de titel van het vro werk uit de andere particul verzameling nog niet priji ven. Volgens Ex vormt het si derij een belangrijke aanvul op de museumcollectie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 6