'Goddank ben ik niet verbitterd'
Helft Stedelijk Museum voor eigen collectie
Van Abbemuseum
geen monument
Cultuur Kunst
Nieuwe organisatie int
rechten voor kunstenaars
Musea moeten meer samenwerken
Shakespeare-acteurs liever niet naakt
DINSDAG 18 JULI 1995
chef gert visser. 071-35644-
Pop-idool verlaat Thake That
londen Teenage-ster Robbie Williams heeft besloten uit de po
pulaire Britse popgroep Thake That te stappen. De 21 -jarige
popster wil een solo-carrière starten. „Alles gebeurt in goede on
derlinge verhoudingen. Ik voel gewoon dat het moment geko
men is om solo te gaan", aldus Williams. Thake That, één van
Hngelands meest populaire popgroepen, scoorde zes nummer
één hits op rij. Hun laatste CD ging 3 miljoen keer over de toon
bank. De overige vier groepsleden zetten hun werk voort met
een tournee volgende maand door Groot-Brittannië.
Zomerorgelserie in Katwijk
katwijk» Sinds de restauratie van het historische Batzorgel wor
den in de Katwijkse Vredeskerk orgelconcerten gehouden. Ook
dit seizoen is weer een gevarieerde zomerorgelserie georgani
seerd. De organist Herman van Vliet opent vanavond de reeks.
Op het programma staan onder meer werken van Bach, Boyce,
I Iesse en Boëllmann. Aan het slot van het programma zal Van
Vliet het publiek een koraalfinale voorschotelen waarna met sa
menzang wordt besloten. Het concert begint om 20.15 uur en is
gratis toegankelijk.
Creatieve zomermarkt met muziek
warmond Vereniging Het Oude Raadhuis roept kinderen die
een muziekinstrument kunnen bespelen op om aanstaande vrij
dagavond te komen spelen op het pleintje bij de pomp in War
mond. Elke vrijdagavond wordt op het dorpsplein een creatieve
zomermarkt gehouden. Een zestal kraampjes wordt bemand
door amateurkunstenaars die hun werk en toegepaste technie
ken aan het publiek tonen. Om aanstaande vrijdagavond met
muziek op te luisteren is de vereniging op zoek naar jong talent
die hun muziek, tussen 19.00 en 21.30 uur, graag aan anderen
wil laten horen. Geïnteresseerden wordt gevraagd contact op te
nemen met Clara Sikking, tel. 01711-11109.
Overzichtstentoonstelling van Opland
schiphol» In het bezoekerscentrum Schipholscoop wordt tot en
met 27 augustus een overzichtstentoonstelling gehouden van
het werk van Opland. Aanleiding voor deze expositie zijn de
nieuwe symbolen voor de parkeergarages PI en P2 (voormalig
P9) die Opland in opdracht van de luchthaven heeft ontworpen.
Het overzicht omvat behalve de politieke prenten en affiches
ook een ontwerp voor een postzegel, een foto van een schilderij
voor de Universiteit van Amsterdam en boekillustraties. Opland
(1928) maakt sinds 1947 politieke prenten voor hel weekblad De
Groene Amsterdammer en sinds 1948 ook voor de Volkskrant.
Schipholscoop is gratis toegankelijk.
Dirigent Van Driesten cloor gehoorschade weg bij Balletorkest
Niet goed frieer kunnen horen: het is de boze droom van
elke musicus. Het overkwam Roelof van Driesten, chef
dirigent bij het Nederlands Balletorkest. Deze maand
nam hij afscheid van het orkest dat hij bijna tien jaar
heeft geleid. Noodgedwongen, want de gehoorschade die
hij twee jaar geleden opliep, vervormt elk stukje muziek
in zijn hoofd tot een chaotische warboel. „Het is een
hard gelag. Goddank ben ik er niet bitter van geworden."
doorn wilma de rek
„Als het maar geen zielig ver
haal wordt", verzoekt Roelof
van Driesten met klem als de af
spraak voor het interview wordt
gemaakt. Want hoe erg de diri
gent het ook vindt dat hij voor
tijdig zijn carrière heeft moeten
beëeindigen, uiteindelijk is het
allemaal maar betrekkelijk. „Ik
kan me nu gaan bezighouden
met dingen die ik vroeger uit
tijdgebrek niet kon doen. En ik
heb tijd om de tuin te sproeien,
dat is ook mooi."
Bijna tien jaar lang was Roelof ambitie geweest."
van Driesten (50) chef-dirigent
van het Nederlands Balletor
kest, dat samenwerkt met het
Nationaal Ballet en het Neder
lands Danstheater en dit jaar
zijn dertigjarig bestaan viert.
Daarvoor was hij als chef-diri
gent verbonden aan achtereen
volgens het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest en het Bra
bants Orkest.
horen. Tachtig procent verbete
ring is in dit vak
hetzelfde als geen verbete
ring. Dus het is af. het is klaar."
Inmiddels kan Van Driesten
zich voorstellen dat hij met zijn
muzikale kennis en ervaring an
deren van dienst kan zijn. „Les
geven, dat lukt nog wel. Vroeger
had ik het idee dat je pas kon
lesgeven als je op alle vragen
antwoord kon geven; iets wat je
deed als je oud was. Maar nu
kan ik me wel een toekomst als
docent of als artistiek adviseur
voorstellen, al is dat nooit mijn
Voor het eind van dit jaar komt
er een organisatie die de rech
ten int voor kunstenaars die
hebben meegewerkt aan audio-
en audiovisuele produkties. De
intitatiefnemers, de Kunsten
bond FNV en de Nederlandse
Toonkunstenaars Bond. hebben
dat gisteren laten weten.
De kunstenaars hebben recht
op de vergoedingen krachtens
de Wet op de Naburige Rechten
die in 1993 werd ingevoerd. De
nieuwe organisatie int heffingen
op lege cassettes waarmee thuis
produkties kunnen worden ge
kopieerd. Verder komen er
rechten op produkties die wor
den uitgeleend en die via kabel
of de satelliet worden doorgege
ven.
Muzikanten hebben in de
vorm van de SENA al een orga
nisatie die rechten int op mu
ziek die wordt afgedraaid in
openbare ruimten. Het is de be
doeling dat de nog op te richten
organisatie nauw gaat samen
werken met de SENA. Hoeveel
geld de rechten'zullen opbren
gen, is niet bekend.
Ambitie
Begin '93 ontdekte Van Driesten
dat er iets mis was met zijn ge
hoor. „Ik woonde in Amsterdam
een concert bij en dacht: hé, ik
hoor niet goed. Misschien heb
ik verstopte oren." Twee dagen
later ging hij naar de huisarts,
die de dirigent geruststelde: een
sluimerende griep was de reden
voor zijn slechte gehoor.
Die griep kwam inderdaad,
maar toen Van Driesten enkele
dagen later weer begon met re
peteren, bleken de Manken van
het orkest in zijn hoofd te ver
worden tot een chaos. „Ik hoor
de absoluut niet wat er gebeur
de. Na maanden en maanden
onderzoek werd duidelijk dat ik
een gehoorschade heb opgelo
pen die hoogstwaarschijnlijk
nooit meer helemaal geneest."
Hoewel zijn gehoorvermogen
inmiddels weer wat is verbe
terd, staat voor Van Driesten
vast dat het gedaan is met zijn
dirigentenloopbaan. „Iedereen
zou met zoiets kunnen door
werken, behalve een musicus.
Als dirigent moet je op het
scherpst van de snede kunnen
Roelof van Driesten heef in de
loop van zijn carrière veel gast-
dirigentschappen gedaan, on
der meer bij het vroegere Fo
rum. „Opera heb ik altijd fan
tastisch gevonden. Maar bij de
Nederlandse Opera heb ik he
laas nooit gedirigeerd. Voor de
Nederlandse Opera geldt wat
voor het Nederlandse muziekle
ven in het algemeen opgaat: er
heerst een gebrek aan chauvi
nisme. Kijk maar naar het Con
certgebouworkest, het Residen
tie Orkest, het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest: de chef-di
rigenten zijn allemaal grote,
buitenlandse namen.
„Ook de Nederlandse Opera
werkt graag met mensen die in
ternationaal een grote faam en
reputatie hebben. Ik denk dat
dat op zich goed is, maar het
betekent wel dat de mensen in
Nederland die niet tot dat
echelon behoren, daar ook niet
zo gemakkelijk een kans krijgen.
Er is geen enkel vak waar de
mensen die erin werkzaam zijn,
,zo'n mondiale achtergrond
hebben."
„Brian Pollard, fagottist bij
het Concertgebouworkest,
met pensioen en zijn opvolger
is iemand uit Venezuela! Dan
denk je: is er in Nederland dan
geen fagottist te vinden dié dat
ook kan? Maar dat soort dingen
tellen in de muziek niet. Het
gaat erom wat iemand uit
straalt, wat iemand presteert.
Voor de Nederlanders is dat
jammer; ik betreur het nog
steeds dat niet iemand als Edo
Roelof van Driesten: „Ik ben niet het type dirigent dat een overrompelende indruk achterlaat.'
de Waart of Hans Vonk de op
volger van Haitink is geworden
bij het Concertgebouworkest."
Mijn kracht is, denk ik, dat ik
door jarenlang en degelijk wer-
ruswuk» anp
Musea moeten meer samen
werken en hun beleid beter op
elkaar afstemmen. Dat schrijft
de rijkscommissie voor de mu
sea in een advies aan staatsse
cretaris Nuis.
De commissie vindt dat be
houd en gebruik van de eollee-
tie moeten samengaan. Musea
zouden een collectieplan moe
ten opstellen, waarin een visie
wordt gegeven over omvang,
samenstelling en gebruik van de
colllectie.
De commissie is er voor dat
bepaalde onderdelen van het
museumbezit in bruikleen wor
den gegeven of worden overge
dragen aan andere musea. Het
gaat om onderdelen die niet in
de collectie passen. Voor
bruikleenpartners moeten mu
sea ook naar instellingen buiten
de eigen sector zoeken.
Als gevolg van verschuivingen
in de collectie zal een herverde
ling plaatsvinden. Musea moe
ten zich meer gaan specialise
ren. Aangezien het totale aantal
museumbezoeken in Nederland
- 24 miljoen in 1994 - naar ver
wachting niet zal toenemen, is
het volgens de commissie on
vermijdelijk dat musea in de
toekomst inhoudelijke keuzes
maken.
eindhoven» anp
amsterdam anp
Het Stedelijk Museum in Am
sterdam reserveert volgend jaar
de helft van het gebouw voor
een semi-permanente tentoon
stelling met werk uit de eigen
collectie. De presentatie blijft
een jaar. De rest van het pand
gaat het museum gebruiken
voor wisselende actuele ten
toonstellingen.
Meer dan een jaar geleden in
troduceerde museumdirecteur
Rudi Fuchs een nieuwe vorm
voor de inrichting van exposi
ties. In plaats van wisselende
presentaties, waarbij het werk
van één kunstenaar centraal
stond, maakte hij Coupletten.
Op zo'n Couplet presenteerde
hij een aantal kunstenaars.
Soms hing hun werk tussen de
eigen kunstwerken van het mu
seum. Soms ook mochten ze
enkele zaaltjes vullen.
De ervaring die Fuchs met
Coupletten opdeed, gebruikt hij
nu voor de inrichting van de se
mi-permanente opstelling. Het
betreft, zo zei hij tijdens een bij
eenkomst in het museum, een
soort onbeperkt Couplet.
Tot dusver richtte Fuchs vijf
Coupletten in. In het najaar
komt de laatste met Amerikaan
se kunst, een tentoonstelling die
nu is te zien in het Whitney Mu
seum of American Art in New
York. Fuchs is één van de drie
buitenlandse conservatoren die
op uitnodiging van het museum
een tentoonstelling mochten
samenstellen met werk uit die
collectie. De twee anderep zijn
Nicholas Serota, directeur van
de Tate Gallery in Londen, en
lean-Christophe Amrnann, di
recteur van het Museum voor
Moderne Kunst in Frankfurt..
Gedurende de zomermaan
den heeft het Stedelijk Museum
weer een Couplet samenge-
Staatssecretaris Nuis van cul
tuur blijft bij zijn besluit om het
Van Abbemuseum in Eindho
ven niet de status te verlenen
van beschermd rijksmonument.
De stichting Behoud het van
Abbe en enkele andere organi
saties waren tegen de eerdere
beslissing in beroep gegaan.
De gemeente Eindhoven wil
het museum uitbreiden en ver
bouwen. Dat is noodzakelijk om
de collectie hedendaagse kunst
goed en verantwoord te kunnen
exposeren. De gemeenteraad
stemde in met een plan van ar
chitect Abel Cahen. Met de ver
bouwing is een bedrag gemoeid
van 27 miljoen gulden.
Het plan houdt onder meer in
dat de bakstenen voorgevel ver
dwijnt, evenals het uit hetzelfde
materiaal opgetrokken karakte
ristieke klokketorentje. Met na
me tegen dat laatste is verzet
gerezen. De stichting Behoud
het van Abbe vindt dat het be
staande gebouw, een ontwerp
van de vermaarde architect
Kropholler, moet worden be
houden. Om te voorkomen dat
het plan van Cahen wordt uit
gevoerd, diende de stichting
een verzoek in om het te plaat-
BIOSCOPEN
ken iets met een orkest kan op- hetgene is wat me het meeste
bouwen. In ben niet het type di- voldoening heeft gegeven: dat
rigent dat een overrompelende 'mijn' orkesten zelf het gevoel
indruk achterlaat." hadden in de periode dat ik er
„Als ik terugkijk op mijn mu- zat beter te functioneren dan
zikale loopbaan, denk ik dat dat doorgaans."-
sen op de rijksmonumenten
lijst.
Nuis heeft dat verzoek nu de
finitief afgewezen. Het interieur
van het Van Abbemuseum heeft
naar zijn mening een authen
tiek en uniek karakter, maar dat
wordt door de vernieuwing niet
aangetast. Het behoud van het
hele gebouw mag volgens de
staatssecretaris geen doel op
zich worden. Daardoor zou de
noodzakelijke ontwikkeling van
het Van Abbemuseum worden
belemmerd.
De stichting Behoud het Van
Abbe gaat in beroep tegen de
beslissing van de staatssecreta
ris, aldus woordvoerder mr. W.
Wernink. Die procedure vergt
zeker een jaar.
Burgemeester Welschen van
Eindhoven is bang dat een ver
der uitstel van de nieuwbouw
ernstige schade toebrengt aan
het museum. „De internationa
le positie van het Van Abbe
wordt ondergraven. Wanneer
het museum langdurig niet kan
exposeren leidt dat tot een on
herstelbare schade. De tegen
standers van de nieuwbouw
zouden nu hun verzet moeten
opgeven anders zijn er straks al
leen maar verliezers", aldus
Welschen.
LEIDEN
LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-
124130/133210, Steenstraat 39.
LIDO 1
Casper al., dag. 19.00, 21.15; vr
t/m zo en woe 14.30.
LIDO 2
Flodder III 16 jr., dag., 18.45,
2115; vr t/m zo en woe ook
14.15.
LID0 3
Bad Boys al., dag. 18.45, 21.15.
Frank Frey al., vr t/m zoen woe
14 30
LIDO 4
Highlander 3 12 jr., dag. 19 00,
2115, vr t/m zo en wo ook 14.30
STUDIO
Zwanenprinses al., vr t/m zo en w
14.30.
Malice 16 jr., dag. 19.00 en
21.15.
LUXOR tel: 071-121239, Stations
weg 19.
Die Hard... with a vengeance 16
jr .dag 18.45, 21.30, zo 14 30.
TRIANON tel 071-123875, Bree-
straat 31.
Jack and Sarah t/m woe 19.30,
21.45.
Pulp Fiction t/m zo alleen 20.00.
Don Juan ma t/m woe 19.30,
21.45.
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou
wenkerksteeg 10.
Farinelli, il castrato t/m woe
19.30,21.45.
Como agua para Chocolate di
20.00 en 22.15.
Widows Peak woe 20.00 en 22.15
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6
Die Hard., with a vengeance 16 jr
dag. 18.30.21.15.
Bad Boys 16 jr.dag.. 21.15.
Flodder III al., Ned. gespr., da|
13 45, 18.45, 21.30; zo 13.2
16.00, 18.45en 21.30.
Frank en Frey al., Ned. gespr., daj
14.00; zoook 16.15.
The Jungle Book dag. 13.45,
18.45; zoook 16.15.
Casper al., dag. 13.45, 18.45,
21.15; zoook 16.00.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071-
790698, Prinses Marijkelaan 4.
101 Dalmatiërs al., Ned. gespr., z
zo woe 14.00.
Richie Rich, al., za zo woe 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27
Casper al dag. 13.15, 16.00,
18.45,21 30.
ASTA 2
Flodder III al dag. 13.15, 16 00
18.45,21.30.
ASTA 3
The Quick and the Dead 16 jr.,
dag. 18.45, 21.3Ü; dovrmadi oc
13.15 en 16.00.
Frank Frey al., za zo woe 13.15,
16.00.
BABYLON 1 tel. 070-3471656,
naast Centraal Station.
Jack and Sarah al., dag. 13.15,
16 00. 18.45,21.30.
BABYLON 2
La Reine Margot 16 jr., dag.
13.15, 16 30. 20 30.
BABYLON 3
Farinelli, il Castrato 16 jr., dag. 1
16.00,21.30.
The Fox and the Hound al., dag.,
13.15, 18.45.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 15.
Die Hard., with a vengeance 16 jr.
dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3C
METROPOLE2
Casper al,. dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
METROPOLE3
Flodder III al., dag. 13.15, 16.00
18.45,21.30.
METROPOLE4
Outbreak 12 jr., dag. 18.45,
21.30; do vr madiook 13.15,
16.00
Frank Freyal., za zowoe 13.15,
16.00.
METROPOLE 5
Don Juan al., dag. 18.45 21.30;
do vr ma di ook 13.15 en 16.00.
MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel:
070-3515738, reserveren tel: 070-
3515778
Flodder III al dag. 12.50, 13.4C
15.30, 16.20, 18.10, 19.00,
20.50,21.40.
The Jungle Book al., dag. 16.00.
Outbreak 12 jr.dag. 21.00.
Die Hard., with a vengeance 16 jr
dag. 13 00. 15.40, 18.30, 21.31
Jack and Sarah al., dag. 13.20
16.10 18.4021.20.
Casper al., dag. 12.10 14.20
16.40 18.5021.10.
Bad Boys 16 jr., dag. 14.00 16.3
19 1021.50.
Tankgirl 12 jr., dag. 18.20.
The Quick and the Dead al., dag.
17.00 19.20 22.00.
Frank Frey al., dag. 14.00-, za z
11.50.
De Zwanenprinses al., dag. 14. IC
za en zo 12.00.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengract
13.
Die Hard., with a vengeance 16 jr
dag. 12 45.15.30, 18.15,21.1
ODEON 3
Bad Boys 16 jr., dag. 18.45,
21.30; do vr ma di ook 13.15
16.00
De Zwanenprinses al., za zo woe
13.15 en 16.00.
ODEON 4 RIKSBIOSCOOP
Renaissance Man 16 jr., dag.
11 45, 14.15, 16.45, 19.15,
21.45.
londen gpd
Een monteur van het Stedelijk Museum werkt aan een neon-sculptuur van Bruce Nauman. Afgelopen week werd deze nieuwe aankoop van het
Stedelijk geïnstalleerd. 'Seven Figures' van de Amerikaanse kunstenaar heeft 680 duizend gulden gekost en stelt een serie copulerende figuren in
knipperend neon voor. foto an
steld. Alleen heet het niet zo.
Onder de simpele titel Zomer-
opstelling stelt het drie kunste
naars centraal: de Amerikanen
James Lee Byars en Bruce Nau
man en de Rus Ilya Kabakov. Al
len zijn geen onbekende van
het museum. Van Nauman
kocht het museum begin dit
jaar nog het neonsculptuur Se
ven Figures aan. Het werk, een
rij copulerende figuren, was
toen ook te zien. Nu hangt het
samen met'de Carrousel, in per
manente bruikleen van het
Haags Gemeentemuseum.
Van Kabakov was twee jaar
geleden Het grote archief te
zien, waarbij de kunstenaar een
deel van het museum had om
gebouwd tot een naargeestig
Kafkaiaanse ruimte. Nu laat hij
de Schoolbibliotheek zien, een
installatie die het Stedelijk ook
zal aankopen.
Door de installatie van James
Lee Byars is de grote erezaal (30
bij 12 meter) de komende
maanden omgetoverd tot een
gouden kamer. De muren zijn
goud geschilderd. En midden in
de zaal staat op een gouden po
dium een gouden toren van
ruim zes meter. Daarop staan
ook vijf met bladgoud vergul
den ballen en zuilen. De instal
latie is niet zelf door de kunste
naar gemaakt. Hij ligt op ster
ven. Eind vorig jaar maakte hij
het plan voor de installatie dat
het museum op basis van de te
keningen liet uitvoeren.
De zomeropstelling loopt tot
en met 27 augustus.
Directeur Michael Bogdanov van de Royal Shake
speare Company zegt dat Goethe het zelf zo heeft
gewild. Maar voor een aantal acteurs van het be
roemde gezelschap uit het Engelse Stratford is
dat nog geen reden om piepelnaakt Op de plan
ken te verschijnen. Een naakte Faust, daar moet
de kunstenaarsbond over worden geraadpleegd.
Naakt op het toneel is ook in Engeland niet on
gewoon, maar altijd nog minder gebruikelijk dan
op het witte doek Bogdanov, sinds 1986 direc
teur van de Shakespeare Company, had wat
'naakte stukken' betreft al een reputatie opge
bouwd. En volgens hem hoort Goethes wereld
vermaarde Faust in een aantal scènes met naakt
te worden opgesierd.
Volgens Bogdanov wilde Goethe dat ook z
Het staat in het originele Duitse script, verteli
hij aan het zondagsblad de Observer. Hij acht h
ook niet uitgesloten dat Faust en Mefisto in b
paalde scènes uit de kleren moeten. „Dat z(
best kunnen. Ik heb daar nog niet over nag
dacht", zegt Bogdanov. Om de meer preutsi
onder de akteurs enigszins tegemoet te komi
heeft hij het naakt niet verplicht gesteld.
De vakbond vindt dat maar niks. „Degenen c
niet naakt willen optreden komen in een moeilj
positie", aldus een woordvoerder. Op 2 septet
ber moet het stuk in première. Dan kan het m
rendeels nogal behoudende publiek van het the
ter zien hoe de Shakespeare-acteurs de vraag
strip or not to strip' beantwoorden.