ZATERDAGS BIJVOEGSEL De afrekening van Marelle Pereira 7 ZATERDAG 15 JULI 1995 'Beyond the Rainbow': een indringende documentaire Tien jaar geleden kwam bij een aanslag (door de Franse geheime dienst) op de Rainbow Warrior Greenpeace-fotograaf Fernando Pereira om het leven. Zijn gezin in Amsterdam wilde van geen publiciteit weten en verwerkte het verdriet in stilte. Tot er een verzoek kwam uit Engeland om tien jaar na het incident een herdenkingsdocumentai re te maken. Pereira's dochter Marelle - acht jaar toen haar vader werd vermoord - gaf zich na enige aarzeling volledig over aan het plan. De film is klaar; zondagavond wordt hij uitgezonden door de VPRO. Het is een indringende documentaire waarin Marelle de tocht maakt zoals haar vader die in 1985 ondernam. De manier waarop ze haar rol heeft ingevuld wordt alom gewaardeerd en hooggeprezen. Marelle zelf over haar werk: 'Het was een therapie die helend heeft gewerkt'. e is er een beetje verlegen onder. Al die aandacht van de internatio- nale media. Marelle Pereira weet niet wat haar overkomt. Net van school, achttien lentes jong en hot news. „Het is alsof ik in een andere wereld leeF', verbaast de Amsterdamse zich over de publiciteit die over haar heen golft. Tijdens haar verblijf dezer dagen in Lon den krijgt de dochter van Fernando Pereira, de fotograaf van Greenpeace die in 1985 in Nieuw Zeeland omkwam bij een aanslag van de Franse geheime dienst, geen moment rust. Haar spontaniteit en openheid hebben de belangstelling van de Britse pers op meer dan gewone wijze gewekt. Ze willen meer weten van het jeugdige Nederlandse meisje dat zo'n ontwapende hoofdrol speelt in de TV-documentaire Beyond the Rainbow. Daar in volgt ze het spoor van haar vader op zijn laatste reis. De bewogenheid van deze jonge vrouw, die vorige maand een Open Brief stuurde aan de Franse president Chirac om de kernproeven in de Stille Oceaan te stop pen, boeit ze in hoge mate. De meeste sym pathie veroverde de teenager echter afgelo pen maandag tijdens de herdenking in de Engelse hoofdstad - voor het Franse consu laat - van de aanslag van tien jaar geleden. Haar gloedvolle protest-betoog maakte diepe indruk bij de in groten getale aanwezige we reldpers. Zoveel zelfs dat ze bijna even vaak - maar dan een stuk positiever - door radio, tv en de dagbladen in beeld werd gebracht als Hugh Grant, de filmacteur die in Hollywood een prostituee oppikte en werd gearresteerd. Gezaghebbende dagbladen als the Inde pendent en The Guardian haakten het snel ste in op het jeugdig elan van Marelle Pereira. Ze kwamen met interviews, uitgesmeerd over halve pagina's. Het blad 'Just Seventeen', een magazine voor meisjes, publiceerde een por tret van haar. En daarna viel ze met grote re gelmaat uitbundig te beluisteren op diverse kanalen van de BBC radio. „Haar uitstraling en de openheid spreken de Britse pers aan", verklaart Jan Euden, sa mensteller van de reconstructie, de grote in teresse van de media. „Zoiets zijn ze hier niet gewend. Zeker niet van een meisje, of liever gezegd vrouw van die leeftijd. Marelle heeft de media met haar persoonlijkheid overwel digd in plaats van andersom. Overdonderend De storm aan publiciteit die over het hoofd van de Amsterdamse woedt, is nog lang niet gaan liggen. Het open ticket terug naar Ne derland blijft voorlopig in de koffer. Want op het kantoor van de TV-produktiemaatschap- pij Mc Dougalll Craig, verantwoordelijk voor het bewogen beeldverhaal van de familie, ko men dagelijks nog aanvragen voor interviews binnen. Uit alle delen van de wereld vliegen op de eerste etage van Denmarkstreet 19 in het culturele West End, de faxen onophoude lijk over de burelen, rinkelt de telefoon aan een stuk door en stapt er met grote regelmaat - onaangekondigd - bezoek voor haar bin nen. „Ik weet gewoon niet wat me allemaal overkomt", klinkt het opgewonden. „Maar ik doe het graag. Het is leuk en spannend. Ik wil met alle plezier vertellen wat ik denk en heb meegemaakt. Mijn vader staat daarin niet centraal. We krijgen hem toch niet meer te rug. Nee, ik zie het als mijn taak de wereld te wijzen op het leed dat de mensen op die ei landen is en wordt aangedaan als die kern proeven weer beginnen. Laat die Fransen hun eigen omgeving maar vernietigen in plaats van onschuldige slachtoffers te maken op duizenden kilometers afstand. Ze schrikt even van zichzelf. Maar dan: „Mijn vader zou trots op me zijn geweest als hij me zo bezig had gezien. En op mijn moe der natuurlijk. Zo goed als hij ook het besluit van mijn broer om niet mee te werken aan deze documentaire zou respecteren." Jan Euden van Mc Dougall Craig ziet het allemaal glimlachend aan. Ze geniet van het feit dat haar produktie overal in de wereld zo'n grote impact heeft. In Engeland, Nieuw Zeeland en Spanje is de film al vertoond. Ne derland doet dat zondagavond. Portugal (het land van herkomst van de vermoordde Fer nando Pereira), Australië, de Verenigde Sta ten en Scandinavië hebben belangstelling voor de documentaire. Zelfs Frankrijk, de aanstichter van al het kwaad in de Pacific en verantwoordelijk voor de dood van Pereira, Afgelopen weekeinde werd de Rainbow Warrior II geënterd door Franse commando's. Het vlag- geschip van Greenpeace was ondanks een nadrukkelijk verbod de territoriale wateren van het atol Mururoa binnengevaren. De Franse commando's maakten bij hun actie gebruik van traan gas. FOTO EPA STEVE MORGAN Vijftien jaar geleden. Marelle Pereira fotografeert haar vader. FOTO H ANNEKE VAN DEN BOO MEN- Deze week vond in Londen een herdenkingsbijeenkomst plaats die herinnerde aan de aanslag (in Nieuw Zeeland) van tien jaar geleden op de Rainbow Warrior, en aan foto graaf Fernando Pereira die daarbij om het leven kwam. Samen met Greenpeace-directeur lord Peter Melchett (links) legde Pereira's dochter Marelle een krans. FOTO EPA ANDREW WINNING hebben uitgezwaaid voor zijn fatale reis. En dat mijn moeder op de slotdag van een schoolkamp kwam vertellen dat hij omgeko men was bij een bomaanslag. Ook weet ik nog dat mijn broer Paul en ik na zijn dood onze tekeningen op zijn kist hebben gelegd. Maar verder herinner ik me heel weinig. En dat geldt eigenlijk voor heel mijn jeugd." 'Onvergetelijk' Ze schuifelt even onrustig heen en weer. Snel grijpt ze terug op een herinnering, die niet meer zal vervagen. Want de mooie ervarin gen van de afgelopen maanden liggen op band vast. „Onvergetelijk", wijst ze op de trip, die ze samen met haar moeder maakte door Frans Polynesië, Nieuwzeeland en Frankrijk. Daar sprak ze met talloze perso nen, die destijds betrokkenen dan wel aan wezig waren bij de aanslag. Maar ook zijn beelden van haar school en van de dtffnen van Bloemendaal, waar veel bewogen ge sprekken op tape zijn gezet. Op papier ligt er een zelf bijgehouden dagboek. „Alles bij el kaar heeft het veel gevoelens bij me los ge wrikt", benadrukt ze. „Maar terugkijkend op drie maanden van keihard werken was dat het allemaal dubbel en dwars waard." De afrekening is desondanks nog niet hele maal gemaakt. Niet alle vragen zijn beant woord. In Frankrijk gingen voor de filmploeg meer deuren dicht dan open bij hun zoek tocht naar de personen, die verantwoordelijk waren voor de dood van Fernando Pereira. Overal stuitte het gezelschap op weerstand. Zelfs op haar Open Brief aan president Chi rac, die het dagblad Liberation in zijn kolom men meenam, kwam tot dusver geen enkele reactie. „Die houding heeft me alleen nog maar bozer gemaakt", klinkt de woede in haar stem door. „Mijn aversie tegen dat land is nimmer zo groot geweest. Ik ging er al nooit op vakantie. Zo goed als ik ook op school al heel snel die taal heb laten vallen in de wetenschap dat ik toch geen behoefte zou hebben Frankrijk te bezoeken. Maar dat neemt niet weg dat ik toch graag de moorde naars van mijn vader (de geheime agenten Alain Mafart en Dominique Prier -AH) had ontmoet. Maar dat is helaas niet gelukt. Het kan kennelijk niemand een barst schelen wat er destijds is gebeurd. Dat maakt mijn haat bijna ondragelijk. Het is eigenlijk de enige woede die ik nog heb." Enigszins moedeloos leunt ze achterover. Niet voor lang echter. Ze blijft strijdbaar. „Mijn moeder heeft de familie Pereira tien jaar lang vertegenwoordigd. Misschien is dit wel het moment om het van haar over te ne men. Of ik het kan? Dat weet ik niet. Een jaar geleden zou ik er niet toe in staat zijn ge weest. Had ik een leeg gevoel. Maar dat is weg. Ik denk dat ik het nu wel aankan. Ik heb geen groot ego. Maar misschien ben ik vol- wassener dan menig ander op deze leeftijd, omdat ik zoveel heb meegemaakt. Ik zie wel hoe het loopt. Ik leef bij de dag. Voorlopig ge- De documentaire niet ik nog even van al die aandacht." 'Beyond the Rain- Hoe lang die nog zal voortduren, blijft de bow' wordt zondag- vraag. Jan Euden: „Je moet het vergelijken avond (16 juli) uit- met een love-affaire. In het begin is die heel gezonden door de intens en heftig. Maar als je er te veel in mee- VPRO; Nederland 3, gaat, kun je snel diep vallen. Daar heb ik haar 18.59 uur. Het is een voor gewaarschuwd. Het zal haar niet over- ingelast program- komen. Het is een sterke vrouw, die met de ma. Eerder aange- ervaring van de afgelopen maanden heeft ge- kondigde uitzendin- leerd zichzelf helemaal onafhankelijk te ma- gen komen daar- ken." door te vervallen. heeft zich bij het bureau gemeld. „De toeval van het moment en de tijd heb ben er toe bijgedragen dat er veel vraag is naar deze film", wijst Euden op de herden king van de aanslag van tien jaar terug en de recente botsingen tussen Greenpeace en Frankrijk in de Stille Oceaan. „Maar de docu mentaire is geen support voor Greenpeace. Het is een levensecht verhaal, gebaseerd op feiten. Een speurtocht vooral naar het verle den van een familie, die nooit antwoord heeft gekregen op vele vragen. Ik denk dat deze documentaire tot de verbeelding spreekt door de emotie en betrokkenheid, die wor den getoond, en de krachtige rol van Marel le." Haar waardering voor de afgestudeerde MAVO-scholiere houdt daar echter niet mee op. Met voldoening aanschouwt ze de ma nier waarop haar keyplayer zich in de docu mentaire ('ontspannen en natuurlijk') profi leert en elders manifesteert en presenteert. „Ze blijft onder alle omstandigheden zichzelf. Ook vaor de camera's. Het oogt allemaal heel professioneel. Je hoeft haar maar heel weinig te zeggen. Ze is voor niets en niemand bang en gaat geen enkele confrontatie uit de weg. Wij zeggen hier op kantoor dat er een grote kleine nieuwe ster is opgestaan. Of ze het nieuwe gezicht van Greenpeace wordt, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar één ding staat wel vast: de beschermde wereld waarin ze is opgevoed, heeft ze duidelijk verlaten." Lang gezwegen Dat blijkt direct bij de eerste kennismaking. Spontaan en vrolijk lachend steekt ze de hand uit en stelt haar gast uit Nederland di rect aan alle medewerkers van het bureau voor. Ze is klein van stuk en oogt als het pro totype van een vrouw in de groei. Modieus gekleed, niet al te zwdar aangezette make-up, zilveren kettinkje om de nek en glinsterende sieraadjes boven en onderin de oren. Maar haar performance is als die van een volwas sene. Aan woorden geen gebrek. In de pub, op loopafstand van het kantoor, babbelt ze er lustig op los. Over de emotionele reis, die ze omwille van de documentaire samen met haar moeder maakte naar en door Frans Po lynesië, Nieuw Zeeland en Frankrijk. Over de spaarzame herinneringen aan haar vader, de depressies in haar jeugd en de protesten te gen de kernproeven. In geen enkel opzicht voelt ze zich gehinderd ,door de steelse blik ken van de café-bezoekers, die wel oog heb ben voor de donkere goed uitziende spring- 1 in-het-veld. „Tien jaar lang hebben we onze mond ge houden", verwijst ze naar het gro(e stilzwij gen van de familie sinds Fernando Pereira - op 10 juli om 12.49 uur precies - bij een Fran se actie op de Rainbow Warrier omkwam. „Bewust, uit overwegingen van privacy. Mijn moeder heeft lange tijd heel gereserveerd ge staan tegenover het aanbod om mee te wer ken aan die documentaire. Mijn broer was er emotioneel helemaal nog niet aan toe. Ik voelde echter dat het tijd werd met mezelf in het reine te komen. Die uitdaging ben ik aan gegaan. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt van die beslissing gehad. Ik heb dingen verwerkt, die nodig waren om het le ven weer aan te kunnen. Ik zie het als een therapie, die helend heeft gewerkt. De Riagg heb ik niet meer nodig." Twee jaar lang liep Marelle Pereira bij deze gezondheidsinstelling de deur plat met psy chosomatische klachten. Depressies, over vermoeidheid, stress en onverklaarbare ziek tebeelden bepaalden lange tijd haar leven. „Op mijn 16de ontplofte ik. Alles was me te veel. Ik zat mezelf in de weg. Vanaf het mo ment dat ik me ben gaan inleven in die docu mentaire ging het beter. Het heeft me gehol pen mezelf terug te vinden." Over de oorzaak van alle problemen laat ze geen misverstand bestaan: een onverwerkt verleden. „Ik heb het allemaal weggestopt. Ik ben als kind van acht kennelijk in een soort shock-toestand geraakt en daar niet meer uitgekomen. Ik begreep wel dat mijn vader nooit meer thuis zou komen. Maar waarom, was me niet duidelijk. Wat had hij dan fout gedaan? Ik kan uit die tijd ook maar heel wei nig terughalen. Ja, dat we papa op Schiphol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 29