'Kop dicht, stemmen en swingen' 'Kunst moet zich op markt richten' Cultuur Kunst Voorwerpen jagerskamp in Museum van Oudheden Opengescheurde lasnaad oorzaak inzakken brug bij architectuurinstituut VRIJDAG 14 JUL11995 chef «gert visser. 071-3 Centre Pompidou krijgt opknapbeurt parus Het Parijse museum Centre Pompidou ondergaat de ko mende twee jaar een grondige renovatie. Het futuristische, opengewerkte gebouw van staal en glas. dat het meestbezochte museum ter wereld is, is letterlijk uitgewoond door de hordes toeristen die er gedurende achttien jaar doorheen zijn gegaan. De werkzaamheden aan het museum worden in fasen uitge voerd en kosten in totaal 160 miljoen gulden. Het museum blijft gedurende de renovatie wel open voor bezoekers. Franse organiste in Katwijk katwijk» De Franse organiste Pascale Mélis bespeelt vanavond, in het kader van de Internationale Zomer-orgelserie 1995, het Van den Heuvel-orgel van de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat in Katwijk. Ze brengt werk ten gehore van onder anderen Bach, Franck en Ritter. Aanvang: 19.30 uur. Van Dalsumprijs voor Matthews amsterdam De Albert van Dalsumprijs voor het toneelseizoen 1994/95 gaat naar Michael Matthews. Hij krijgt de onderschei ding van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst voor zijn pro- dukties 'Hyde' en 'Cambodia mon amour'. Op 20 oktober ont vangt hij de toneelprijs, waaraan 15.000 gulden is verbonden, in Paradiso in Amsterdam. Corneille geeft schilderijen weg amsterdam Cobra-kunstenaar Corneille heeft het Stedelijk Mu seum in Amsterdam zeventien schilderijen geschonken. Het museum had het werk uit de periode 1946-1957 al langere tijd in bruikleen. Met de schenking kan het museum een representatief beeld geven van twintig jaar Corneille. De schilderijen zijn de komende weken de zien op een speciale Corneille-tentoonstel- ling. Het museum presenteert in zes kabinetten rond de vijftig schilderijen en één tekening (1946-1967). Een deel daarvan is af komstig uit particulier bezit en wordt niet vaak getoond. De ex positie duurt tot en met 27 augustus. Corneille: schenking aan Stedelijk. Rob Hoeke, morgen in Leiden leiden erna straatsma Hij gaat waarschijnlijk door tot 'ie er dood bij neervalt. Rob Hoeke (52): ,,lk denk al jaren: hoe is 't mogelijk dat die zalen nog steeds vol zitten?" Morgen is de rhythm blues pianist- /zanger op bezoek in Leiden. „Spelen doe ik nog steeds het liefst. Kop dicht, stemmen en swingen. Na tien seconden zie ik niets meer om me heen." De hitte van de afgelopen da gen baart hem zorgen. Spelen is wel leuk, maar niet bij een tem peratuur van om en nabij dertig graden celsius. „Dat wordt af zien zaterdag. Vreselijk. De laatste dagen moest ik drie keer op een avond onder de douche. Je kan net zo goed in een zwembad springen en dan op het podium gaan staan." De in Haarlem geboren en te genwoordig in Krommenie wo nende Hoeke staat al geruime tijd niet meer in de schijnwer pers, maar treedt gemiddeld nog steeds zo'n 110 keer per jaar op in binnen- en buiten land („Twee maanden terug was ik nog in Oman.") Nieuwe platen verschijnen met enige regelmaat, maar zijn niet meer in de winkel te krijgen. Hoeke's laatste plaat verscheen twee jaar geleden en werd in eigen be heer uitgebracht. „Bezoekers van concerten willen altijd graag een souvenirtje meene men, dus verkopen we die CD's na afloop. Die laatste CD loopt verdomd leuk. Handig trouwens zo'n CD, die kan je veel makke lijker in je jas stoppen dan een LP." Hoeke's muzikale hoogtijda gen liggen ver achter hem. In de tweede helft van de jaren zestig, beleefde hij zijn grootste popu lariteit. In de tijd dat de gehele Nederlandse blues-scène het goed deed, met bands als Cuby and the Blizzards en Brainbox. Vingers Zijn populariteit nam in de ja ren zeventig snel af omdat Hoe ke zich weigerde aan te passen aan nieuwe muziektrends. Een houding die hij sindsdien heeft volgehouden en waar hij geen spijt van lijkt te hebben. Zijn pogingen om in 1973 een Rob Hoeke: „Wat er na Golden Earring in de Nederlandse popmuziek is gebeurd zou ik echt niet weten." band te beginnen met Eelco Gelling (ex-Golden Earring) en Harry Muskee (ex-Cuby and the Blizzards) mislukten en het daaropvolgende jaar maakte een ernstig ongeluk een tijdelijk einde aan zijn muzikale loop baan. Hoeke verloor toen twee vingers. „Ja. ik stak mijn hand in de ventilator van een motor. Dat was natuurlijk niet zo ge zond. Dat was even einde ver haal." Financiële problemen speel den eveneens een rol bij het af breken van Hoeke's muzikale loopbaan. „Ik kon helemaal niet overweg met geld. Na verloop, van tijd bleek dat iemand er met 40.000 gulden vandoor was gegaan en de belasting mij be schuldigde van verduistering van 140.000 gulden. De gages van alle bandleden bleken op mijn naam gezet te zijn. Het is nooit duidelijk geworden waar dat geld is gebleven. Een van de schuldigen schijnt naar Mexico vertrokken te zijn. Ik had dat al lemaal niet in de gaten, was ei genlijk alleen met het spelen bezig." Noodgedwongen schoolde Hoeke zich om tot sportjourna list bij een krant. Eind jaren ze ventig was zijn leven weer enigszins op orde en keerde hij terug in de muziek. „Toen de zaken weer op orde waren ging het heel snel. Ik ben inmiddels al weer dertien jaar achter el kaar aan de slag." Jolink Anno '95 draait het bij Hoeke nog steeds om 'ouderwetse' boogie woogie en rhythm blues. „Ik weet nauwelijks iets van Nederlandse popmuziek. Wat er na Golden Earring is ge beurd zou ik niet weten. Mis schien heel gek, maar ik zou ook bij God niet weten wat er tegenwoordig in de top veertig staat. Platen koop ik nooit. Om precies te zijn bestaat mijn col lectie uit vier platen. Naar con certen ga ik ook nooit, tenzij het die van vrienden betreft. Bennie Kans op prijs voor Leidse vormgeefster De Leidse vormgeefster TEls Snijder is een van de acht ge nomineerden voor de Zuid hollandse beeldende kunst prijs voor academieverlaters 1995. Snijder heeft een oplei ding 'monumentale vormge ving' gevolgd aan de Konink lijke Academie van Beelden de Kunsten in Den Haag. De overige genomineerden zijn Theo van Meerendonk (beeldhouwen), H. van Ove- reem (tekenen/schilderen), Morad Bouchakour (fotografische vormgeving),' Nelleke Scharroo (tekenen- /schilderen/grafiek), Zeger Reijers (autonome kunsten 3d), Vanessa Phaff (autono me kunsten 2d) en Dianan heij (modevormgeving). De prijswinnaars worden 1 september bekendgemaakt door gedeputeerde H. de Groot. De prijzen bestaan uit vier geldbedragen van 5.000 gulden. Notitie staatssecretaris Nuis over hoofdlijnen cultuurbeleid leiden »anp NIJHOFF PRIJS. De Martinus Nijhoff Prijs, de Prins Bernhard Fonds prijs voor literaire verta lingen, gaat naar de Poolse ver taler Jerzy Koch (1958). Aan de prijs, die hij op 19 oktober in de Westerkerk in Amsterdam krijgt overhandigd, is een bedrag van 100.000 gulden verbonden. Hij krijgt de prijs voor zijn vertalin gen van Nederlandse literatuur, in het bijzonder voor zijn in 1994 verschenen vertaling van Multatuli's Max Havelaar. Gesubsidieerde kunst- en cul tuurinstellingen moeten zich meer richten op de markt. Ook dienen ze meer samen te wer ken met producenten die zon der overheidsgeld werken. Dat schrijft staatssecretaris Nuis van cultuur in de notitie 'Pantser of ruggegraat', die het kabinet gis teren aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. In het rapport schetst hij de hoofdlijnen van het cultuurbe leid van 1997 tot 2000. Nuis be schouwt cultuur als de rugge graat van de samenleving. 'Een maatschappij vol gepantserden drijft in argwaan uiteen'. Het stuk loopt vooruit op de Cultuurnota 1997-2000 die vol gend jaar verschijnt. Financiële consequenties staan er niet in. Ondanks de verzekering van het kabinet dat de cultuur 'in de plus' zou blijven, moet Nuis in de periode 1995 tot 1998 een bedrag van 27,4 miljoen gulden bezuinigen. 'Die min' werkt hij weg doordat dankzij het Re geerakkoord een extra bedrag van 60 miljoen gulden beschik baar komt. Nuis komt daardoor op een verhoging van 32 mil joen uit. De Federatie van Kunste naarsverenigingen en de Kun stenbond FNV noemen dat 'fi nancieel zwak'. Volgens J. Ver- duyn Lunel van de Kunste naarsverenigingen is het wel erg weinig om wat extra's mee te doen. De Federatie en de Kun stenbond spreken ook hun twij fels uit over de grotere aandacht voor de markt. „Dat zou een onwenselijke ontwikkeling •zijn." Door de grotere samenwer king tussen de gesubsidieerde en de zonder financiële steun werkende producenten, hoopt Nuis het verschil te verkleinen Staatssecretaris Nuis wil burger inspraak geven als het gaat om kunst in openbare ruimten. archieffoto anp tussen de organisaties die het Rijk wel en niet Financiert. Hij wil eerder een onderscheid ma ken tussen projecten die het Rijk al dan niet subsidieert. Nuis verwacht ook van gesub sidieerde instellingen dat zij zich meer op het gebied van de media bewegen. Ze zouden, met subsidie van de cultuur fondsen, radio- en televisiepro gramma's moeten maken. Proef Ook op het gebied van de beel dende kunst introduceert Nuis het marktgericht denken. De burger zou inspraak moeten krijgen bij de keuze van een kunstwerk in de openbare ruimte. Hij denkt ook aan het op proef plaatsen van een be paald kunstwerk. In de monumentenzorg heeft de werking van de markt ook zijn intrede gedaan. Monumen ten hebben minder overheids steun nodig als ze door herge bruik een nieuwe economische functie krijgen. Nuis onderkent dat de problemen in deze sector groot zijn. Bijna 40 procent van de monumenten verkeert in een matige tot slechte staat. Ver schillende panden zijn niet meer te redden. Er is tien jaar lang jaarlijks 140 miljoen gul den extra nodig om de achter stand in te halen. Nuis zegt dat het kabinet uit de meevallers van 1995 een eenmalige bijdra ge van 'een paar honderd mil joengulden' beschikbaar stelt. De cultuurfondsen, belast met het verstrekken van subsi dies, dreigen een 'smaakmonopolie' te ontwikke len. Verschillende adviescom missies zijn verantwoordelijk voor de verdeling van het geld. De voorkeur van die commis sies kan zo'n zwaar stempel drukken op het artistieke kli maat dat bepaalde stromingen of aandachtsgebieden niet aan bod komen. Gevolg is een 'ver schraling van de artistieke ver scheidenheid'. De staatssecreta ris wil de fondsen daarom uit gebreid evalueren. De verzelfstandigde musea moeten zich via sponsoring en andere vormen van fondsver- werving beter op de markt rich ten. Voor de Rijksdienst Beel dende Kunst, de Opleiding Res tauratoren en het Centraal La boratorium onderzoekt Nuis de vorm waarin deze kunnen ver zelfstandigen. Mogelijk smeedt hij deze ondersteunende instel lingen samen tot een Instituut voorCultuurbehoud. keer werd gebruikt, kunnen de archeologen een vrij nauwkeu rige reconstructie maken. Duidelijk is dat slechts een klein groepje jagers, waarschijn lijk met wat kinderen, maar een paar dagen bij Posterholt heeft gebivakkeerd. Vrouwen waren er vermoedelijk niet, omdat er geen werktuigen zijn gevonden die zij traditioneel gebruikten. Het kamp, maar 50 m2 groot, werd waarschijnlijk vooral ge bruikt om nieuwe pijlen te ma ken. Er zijn pijlspitsen gevon den, vaak gebroken bij de jacht, en afval dat bij het maken ervan ontstond. Ook werden werktui gen als beiteltjes gevonden, die werden gebruikt voor het on derhoud van het jachtgerei en het bewerken van been en ge wei. De vondsten lagen voorna melijk in het centrum van de vindplaats. Dat kan betekenen dat daar een kleine hut of tent stond. Het gebied bij Posterholt was destijds een ideaal jacht- en visgebied, waarin beren, wol ven, oerossen, elanden, edel herten, reeën en wilde zwijnen leefden. De bescheiden presentatie in het museum aan het Rapen burg is tot half augustus te be zichtigen. Het Rijksmuseum van Oudhe den in Leiden laat een klein aantal voorwerpen zien uit een 9000 jaar oud jagerskamp bij Posterholt in Limburg. Archeo logen zijn een aantal jaren gele den begonnen met het onder zoek van het kleine kampement uit de Midden-Steentijd. Dat is nu afgerond. In het museum zijn onder meer de vuurstenen te zien waarmee de jagers pijl spitsen maakten. Ook zijn er fo to's en een plattegrond van het kamp. De vindplaats is volgens drs. L. Verhart, conservator van de afdeling prehistorie van het mu seum, uniek. Nog niet eerder werd een kampement uit de prehistorie volledig bewaard aangetroffen. Meestal raakten ze verwoest door overstromin gen. Ook de jagers bij Posterholt hadden hun kamp bij het water opgeslagen, maar doordat de loop van de rivier veranderde, bleef het intact. Jagers gebruikten dit soort kampen vaak meerdere keren, waardoor het voor archeologen moeilijk is te achterhalen wie er precies zijn geweest. Doordat het Limburgse kamp maar één Van Goghs op reis naar Japan otterlo een verzameling van 278 wer ken. Van de 90 schilderijen zal een derde (31) in Japan te zien zijn. Ook komen er 42 tekenin gen te hangen. De tentoonstelling begint 9 december in het Yokohama Museum of Art en loopt tot en met 11 februari 1996. Van 17 fe bruari tot en met 22 maart pre senteert het gemeentemuseum in Nagoya het werk. Tien jaar geleden waren voor het laatst werken uit de collectie van Kröl- ler-Müller in Japan te zien. Ruim 70 werken van Vincent van Gogh uit de collectie van het Kröller-Müller Museum zijn komende winter te zien in twee Japanse musea. De tekeningen en schilderijen geven een volle dig overzicht van de ontwikke ling van de kunstenaar. De Japanse reis betekent niet dat Kröller-Müller geheel be roofd is van zijn Van Goghs. Er blijft een representatief beeld over, verzekert directeur E. van Straaten. Het museum heeft Een opengescheurde lasnaad is volgens een onderzoeks rapport de oorzaak van het inzakken van de loopbrug voor het Nederlands Architectuur Instituut (NAI) in Rotterdam. Onder het gewicht van circa honderd mensen braken op zaterdag 1 juli twee van de vier trekstangen waaraan de brug hing. De gemeentelijke dienst Bouw- en Woningtoezicht con cludeert dat de Jasnaad in een van de vier stangen het be gaf door een aantal scheurtjes. Toch sluit de dienst niet uit dat overbelasting van de brug mede de oorzaak kan zijn geweest voor het inzakken. De wachtenden stonden op de brug in de rij voor een gratis kaartje waarmee zij het gebouw van Nationale Ne derlanden in het centrum van Rotterdam konden bezich tigen. Vlak nadat de kaartafgifte begon, schoten twee trek stangen los waarna de dertig meter lange brug enkele de cimeters inzakte. Het publiek raakte niet in paniek. Nie mand raakte gewond. Bezoekers gebruiken nu de achter ingang van het gebouw. De directie van het NAI achtte het mankement aan de brug geen blamage voor de Nederlandse architectuur. „Ik kan me niet voorstellen dat het een in elkaar gerommelde brug is", zei interim-directeur H. van Haaren na het inci dent. Het gebouw en de brug, ontworpen door Jo Coenen, zijn grondig gecontroleerd op statische belasting en veilig heid. De brug was minimaal berekend op een gewicht van 250 kilo per vierkante meter. Hoofdaannemer Strukton Staalbouw in Maarssen is niet op de hoogte van het rapport, maar wijst eventuele aan sprakelijkheid af. Projectleider A. Hoeijenbos: „Mijn indruk is dat de brug is overbelast. Maar laten we eerst de brug repareren. De schade voor het NAI zal wel meevallen. Ze hebben alleen de voordeur even niet kunnen gebruiken. Als dat tenmin ste de voordeur is. Ik kan bij het NAI nooit zo goed zien wat de voordeur is." BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel 071-124130/133210, Steen straat 39. LIDO 1 Casper al., dag. 19.00,21.15; vr t/m zo en woe 14.30. LIDO 2 Flodder III 16 jr.. dag., 18.45, 2115; vr t/m zo en woe ook 14.15. LID0 3 Bad Boys al., dag. 18.45, 21.15. Frank Frey alvr t/m zo en woe 14,30. LIDO 4 Highlander3 12 jr., dag. 19.00, 2115; vr t/m zo en wo ook 14.30. STUDIO Zwanenprinsesal., vr t/m zoen woe 14.30 Malice 16 jr., dag. 19.00 en 21.15. LUXOR tel: 071-121239, Sta tionsweg 19. Die Hard... with a vengeance 16 jr.. dag. 18.45, 21.30; zo 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31 Jack and Sarah t/m woe 19.30, 21.45. Pulp Fiction t/m zo alleen 20.00. Don Jua 21 45. a t/m woe 19.30, foto 'archief Jolink bijvoorbeeld belt me al tijd even op als hij in de buurt is. Een prima jongen, al heb ik van de muziek van Normaal een ander idee. En Muskee en Eelco daar ga ik ook wel naar toe. Dat zijn de jongens die je kent." Aan veranderingen heeft Hoeke duidelijk een hekel. „Ik werk ook het liefst samen met mensen die ik al lang ken. Ik wil alleen nog maar in groepen spe len zonder gezeik. Met maatjes." Rob Hoeke is morgen te zien op de Beestenmarkt, aanvang 14.00 uur. KIJKHUIS tel 071-142895. Vrou wenkerksteeg 10. Farinelli, il castrato t/m woe 19.30,21.45. Forrest Gump t/m zo 20.00. Nell ma 20.00 en 22.15 Como agua para Chocolate di 20.00 en 22.15. Widows Peak woe 20.00 en 22.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6 Die Hard., with a vengeance 16 jr.. dag. 18.30,21.15. Bad Boys 16 jr., dag. 21.15. Flodder III al.Ned. gespr., dag. 13 45. 18.45, 21.30; zo 13.30, 16.00, 18.45en 21.30. Frank en Frey al., Ned, gespr., dag. 14.00; zo ook 16.15. The Jungle Book dag. 13.45, 18.45; zo ook 16.15. Casper al., dag. 13.45, 18.45, 21.15; zo ook 16.00. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. 101 Dalmatiërs al., Ned. gespr., za zo woe 14.00. Richie Rich, al., za zo woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui ASTA2 Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18 45,21.30. ASTA 3 The Quick and the Dead 16 jr., dag 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15 en 16.00. Frank Frey alza zo woe 13.15, 16.00. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Jack and Sarah al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 La Reine Margot 16 jr.dag. 13.15, 16.30, 20.30. BABYLON 3 Farinelli, il Castrato 16 jr., dag. 16 00,21.30. The Fox and the Hound al., dag., 13.15, 18 45. METROPOLEI tel. 070 3456756, Carnegielaan 15. Die Hard., with a vengeance 16 jr.. dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2 Casper al,, dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE 3 Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE4 Outbreak 12 jr.. dag. 18.45, 21.30; do vr madiook 13.15, 16.00. Frank Frey al., za zo woe 13.15, 16.00. METROPOLE 5 Don Juan al., dag. 18.45 21.30; do vr madiook 13.15en 16.00. De Zwanenprinses al., za zo woe 13.15, 16.00. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel 070-3515738, reserveren tel: 070-3515778 Flodder III al dag. 12.50, 13 40, 15.30. 16 20. 18 10, 19.00,20.50.21.40. The Jungle Book al.dag. 16.00. Outbreak 12 jr., dag. 21.00. Die Hard., with a vengeance 16 jr., dag. 13.00, 15.40, 18.30, 21.30. Jack and Sarah al., dag. 13.20 16.10 18.4021.20. Casperal .dag. 12.10 14.20 16.40 18.5021.10. Bad Boys 16 jr., dag. 14.00 16.30 19.1021.50. Tankgirl 12 jr., dag. 18.20. The Quick and the Dead al., dag. 17.00 19.20 22.00. Frank 8< Frey al., dag. 14.00; za zo 11.50. De Zwanenprinses al., dag. 14 10; za en zo 12.00. ODEON 1 tel. 070 3462400/3462401 Heren gracht 13. Die Hard., with a vengeance 16 jr., dag. 12.45, 15.30, 18.15, 21.15. ODEON 3 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 21.30; do vr madiook 13.15 16.00. De Zwanenprinses al., za zo woe 13.15en 16.00. ODEON 4 RIKSBIOSCOOP Renaissance Man 16 jr., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21 45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17