'Ik ben smoorverliefd op die zaal' 4 reen liedjes meer voor onder de douche Cultuur&Kunst I Marianne Faithfull glimlacht om leed ierman Brood geeft Vlietpop een injectie Toch Leidse groep op Werfpop «SR**1 'RIJDAG 7 JULI 1995 chef cert visser. 071 356441 recensie fred hoogendoorn Concert: Marianne Faithfull met begelei- !2 dingsband Gezien: 6/7. Theater Carré, Amsterdam u Ga er maar aan staan: ben je 12 48 jaar en word je door me- 13 nigeen nog steeds herkend als dat meisje dat het ooit met Mick Jagger deed. En zijn er nog steeds mensen die willen je 'As tears go by' zingt. Waarvan ze je nog kennen toen je 17 jaar was en nog zo'n 18 lief teer stemmetje had. Maar ach, als dat al het leed is dat q Marianne Faithfull moest tor- io sen... Iets meer dan vijf jaar gele den stond de Engelse zangeres «ok in Carré. Haar schepen chter zich te verbranden. Ze 2Ó had het een en ander achter 22 zich gelaten: drugs, alcohol en 26 een turbulent leven in de VS. Met bijtende, hese stem zong ze dat van zich af op de live-cd Blazing Away'. Het oeuvre op die plaat was het litteken van haar verleden, inclusief 'As tears go by' (de start), 'Sister Morphine' (haar verslaving), 2 The ballad of Lucy Jordan' en 3 Strange Weather' (de tweede comeback in 1987). In tegen- itelling tot de rauwe rockver- sies op 'Blazing Away' kregen de nummers in Carré indertijd slechts begeleiding van vriend/gitarist/componist Barry Reynolds. Het werd een adembenemend mooie avond. Zó intens, zó tranentrekkend ontroerend, dat de aanwezi gen het nimmer zullen verge ten. Dit jaar leverde ze met 'A se cret life' na lange tijd een nieuwe plaat af in samenwer king met 'Twin Peaks'-compo- nist Angelo Badalamenti. Rustgevende muziek met een Faithfull die bevrijd lijkt van een last. Het optreden van gister avond is onvergelijkbaar friet dat in 1990. Toen stond daar een nog wat boze, getergde vrouw de longen uit haar lijf te zingen. Fragiel en kwetsbaar. Met slechts een lessenaar, een gitarist en een sigaret als hulp. Gisteravond zag een uitver kocht Carré een artieste die glimlacht naar haar publiek, die nu routineus oude succes sen uit de kast haalt en dat nog wat aarzelend vermengt met het nieuwe repertoire. Bo vendien werd ze begeleid door een band (weer met Reynolds) die keurig musiceert. Niet rauw, niet heftig, maar volgens het bekende boekje. En dan klinkt 'Guilt' ineens als een echo uit het verleden en is 'Lu cy Jordan" niet meer dan die aardige hit van toen. Faithfull heeft definitief een punt gezet achter het al dan niet opgedrongen imago van de gekwelde ziel. En gelukkig. Eindelijk, na 31 jaar, hoefde ze 'As tears go by' niet meer te zingen. Want wonder: niemand vroeg erom. Het symbool van de omme keer. Tjitte Weber verhuist tijdelijk uit Stadsgehoorzaal: Ooit was er opschudding rond de metal-groep Motör- head die er optrad, een andere keer zat de zaal vol kinde ren van Appie en Flappie te genieten. Dan hield de post duivenvereniging er een show, de andere dag was de zaal gevuld met zwoegende examenkandidaten. Grote namen als Paul van Vliet en Toon Hermans stonden op het podi um, maar ook de plaatselijke operettevereniging. En al tijd waren er de klassieke concerten, die een vast publiek trokken. Gisteravond sloot de Stadsgehoorzaal de deuren om drastisch te worden opgeknapt. K&O-directeur Tjitte Weber, de grootste 'verbruiker' blikt nostalgisch terug. 1dschenpam lars omloo lietpop maakt zich op voor en reïncarnatie. Het gratis opfestival in Leidschendam 'as na het fiasco van verleden ir op sterven na dood, maar lorgen, 8 juli, zal het Zijdepark st winkelcentrum Leidsen- ige naar verwachting toch ■eer vollopen met muzieklief- Daarvoor lijkt de imst van Herman Brood ga- t te staan. De populaire Am- irdammer en zijn Wild Ro- lance treden op vanaf 19.30 nr. Verrassend is het zeker dat lietpop een beroemde artiest Is Brood heeft kunnen contrac- Iren. Want geld is er amper ]oor de elfde editie van het fes tival. ,,En de gemeente Leids chendam betaalt ook geen cent We krijgen alleen de stroom gratis", schetst programmaur Koos Nuyens de beperkte mo gelijkheden bij-het samenstellen van de artiestenlijst." Nuijens debuteert dit jaar als programmeur van Vlietpop. Hij verwacht dat ongeveer 15.000 mensen Vlietpop zullen bezoe ken. Vorig jaar waren dat er slechts 5000. In de middaguren mogen vooral lokale bands hun kunsten vertonen. De Leids- chendamse formatie First Issue bijt om 12.00 uur het spits af. 's Avonds komen, tot 23.00 uur, ook buitenlandse groepen in actie, zoals Mandragora en Por cupine Tree. En dan is er na tuurlijk ook nog Herman Brood. leiden annemiek ruygrok Hoewel Leiden al vroeg in de vorige eeuw een concertzaal be zat, dateert de Stadsgehoorzal 'pas' van 1892. Een brand had drie jaar daarvoor de oude zaal verwoest en aangezien er toch al plannen voor een drastische verbouwing waren, werd een nieuwe zaai gebouwd. ,,De ar chitect kreeg behoorlijk op z'n lazer, omdat hij boven de be groting was gegaan en er teveel glas in het gebouw zat. Maar het is er toch gekomen." Een echte concertzaal dus. Maar de exploitatiekosten wa ren hoog en steeds meer moes ten de exploitanten ook andere gebruikers toelaten. Toch kon K &0 in de persoon van directeur Tjitte Weber er een potje bre ken: ,,Ik heb nooit narigheid ge had. Niet met de vroegere di recteur Milikan en ook niet met André de Jong. Ze hielden reke ning met onze concert-pro grammering. K&O ging vroeger zelfs vóór, had recht van voor bespreking. Dat verwaterde la ter, omdat er zoveel geld moest binnenkomen. En wij zaten in het lage tarief. Maar ik heb er altijd alles kunnen zetten, wat ik op het programma had." Trapjes Gerenommeerde musici traden er in de loop der jaren op. Het resultaat was een reeks van druk bezochte en zeer gewaar deerde concerten. Een vast pu bliek was er dat de 'Meesterse- rie' of de koffieconcerten beluis terde. Ook die keer dat het Am sterdams Philharmonisch o.l.v. Anton Kersjes er concerteerde. ,,We hadden het podium uitge bouwd, waardoor de trapjes die er doorgaans naast staan zolang in de gang waren gezet. Die stonden daar tegen een muur aan. Anton Kersjes kwam de di rigentenkamer uit, klaar voor het concert. Hij moet heel ge concentreerd zijn geweest, want keihard met z'n gezicht tegen de muur. Hij heeft een kwartier op apegapen gelegen." Of die keer dat er nieuwe kroonluchters waren aange schaft en Weber een deel van de zaal moest ontruimen, omdat ze tekeer gingen als een caril lon. ,,Dat kwam door de warmte die de mensen uitstraalden. Die bollen hingen aan dunne draadjes en door de warmtetril- lingen sloegen ze tegen elkaar, wat een hels kabaal veroorzaak te. Bovendien was het gevaar lijk. Ik zag die dingen al in scherven op het publiek te rechtkomen. Ik heb toen in overleg met de directie een aan tal rijen verhuisd, maar even la ter gebeurde daar hetzelfde. La ter hebben we die bollen met ijzerdraadjes vastgezet, zodat het niet meer kon gebeuren." Smoorverliefd Weber wordt een beetje wee moedig als hij eraan denkt de Stadsgehoorzaal anderhalf jaar te moeten missen: „Ik ben smoorverliefd op die zaal met haar uitmuntende akoestiek." Bang dat met de renovatie die akoestiek verdwijnt, is hij niet. „Het zal misschien iets minder zijn, maar ik neem toch aan dat de architect omzichtig te werk gaat. En de akoestiek moet wel erg rottig worden, willen er geen concerten meer kunnen worden gegeven. Zolang ze nog in dat Haagse Congresgebouw concer teren, kan het hier zeker ook." Z'n mooiste herinnering is aan het pianoconcert van Cho pin door Stefan Ashkenazy. „En de symphonie in D van Franck door Eduard Flipse. Dat heeft zo'n indruk gemaakt, dat het applaus na afloop zeven minu ten aanhield." Weber roemt het Leidse pu bliek: „Dat is zo stil. Je hoort het gewoon meeluisteren. Geen ge- Tjitte Weber zag ooit dirigent Anton Kersjes in de Stadsgehoorzaal op apegapen liggen. kuch of geritsel. En tegenwoor dig is er veel jeugd bij de con certen. Dat is ook een verheu gende ontwikkeling." Jonge en oudere klassieke muziekliefhebbers moeten het komende seizoen voorlopig uit wijken naar de Vredeskerk. Een kunstgreep van Weber om toch het volle K&O-programma te kunnen afwerken. ,,lk heb die kerk gekozen vanwege de goede FOTO HOLVAST/MARK LAMERS akoestiek. En vanwege de inde ling. Die is recht-toe-recht-aan en wijkt niet zoveel af van de Stadsgehoorzaal. Dan hebben de mensen toch een punt van herkenning." iurma Shave, voor de tweede keer op Weifpop Leiden erna straatsma 1 jjn kennismaking met Werf- 78 >op was tegelijkertijd een ken- j ismaking met Leiden. Lennart les, drummer van Burma Sha- e, herinnert zich het nog goed. s8j ,lk zag de Div en Mathilde San- i ing op het podium en dacht J eetje, als ik daar ooit eens zou i nogen staan." Drie jaar geleden wam de droom uit. Voor de omende editie van Werfpop, i ondag 9 juli, is de Haagse band ipnieuw gecontracteerd en wel 'i ls uitsmijter van het Leidse i Jopfestival. De eerste keer dat hij Werf- t top bezocht was zo'n tien jaar j eleden. „Ik zag in Leidschen- i lam, bij Vlietpop, posters han- ;en van Werfpop en besloot 1laar naartoe te gaan. Dat was lenk ik, de eerste keer dat ik in J .eiden kwam. Ik ging naar Lei- i den en heb ontzettend lang ge- tocht tot ik het Van der Werf- larkvond." I Burma Shave stond in die tijd ii nog in de kinderschoenen. De Sdaagse band werd in 1984 op- [ericht en kreeg in 1990 ook 'uiten de Hofstad naamsbe kendheid. In 1993 mocht de land voor het eerst op het podi um in het van der Werïfpark ■taan. Bes: „Heel succesvol, een van de leukere optredens die we gedaan hebben." Inmiddels treedt Burma Sha ve regelmatig op in binnen- en fiuitenland (onder meer in Fin- md en Frankrijk) en hebben de vier bandleden hun baan voor de muziek opgegeven. Bes: "Het lukt wel om rond te ko men, maar het is geen vetpot. Af en toe moeten we ook wel eens een beroep doen op een uitke ring. Zoals toen we onze laatste plaat opnamen. Want dan kun |e dus een paar maanden niet optreden." De eerste CD van Burma Sha ve, geproduceerd door drum mer 'Magie Stick' van Urban Dance Squad, werd in 1992 uit gebracht. De plaat werd een Burma Shave was verbaasd toen ze voor de tweede keer voor Werfpop werden benaderd. jaar later in een andere versie in heel Europa geïntroduceerd. Burma Shave werd bekend als 'crossoverband', vanwege het spelen van een mengeling van zowel funk, rock en hip hop. Een etiket dat voor de nieuw ste CD, 'Zeal', niet opgaat. De plaat telt twaalf rocknummers, met een mespuntje grunge en een snufje funk. Bes is voor 'honderd procent' tevreden met het resultaat. „Het is helemaal de plaat geworden die ik wilde. Ik wilde dat we meer een eigen geluid zouden hebben. Dat er in die verschillende muziekstijlen die we gebruiken toch één lijn in alle nummers zit." 'Zeal' klinkt volgens de drum mer 'volwassener' dan het de buutalbum. „Die eerste plaat vind ik nog steeds heel leuk hoor. Maar misschien is 'ie een beetje stuurloos. Het zijn van die liedjes voor onder de dou che. Nu klinken we veel vol wassener en, maar misschien is dat niet zo belangrijk, zijn we ook beter gaan spelen. De nieuwste CD, die vorige maand werd gepresenteerd, is in Londen opgenomen en ge produceerd door Philip Ba- genal. „Een zeer excentriek man," zegt Bes. „Maar het is ie mand met heel veel theoreti sche muziekkennis, die wij niet hebben. Een man die niet zo snel meeloopt met muzikale trends, zoals grunge. Hij is bo vendien heel veelzijdig, heeft met Nina Hagen maar ook met koren, de Buzzcocks en Japanse techno-groepen gewerkt. Bes stond een beetje raar te kijken toen de organisatie van Werfpop hen voor een tweede keer benaderde voor een optre den. „Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat verbaasd was dat we voor een tweede keer zouden spelen. Vooral ook omdat we vorige keer ook al als een van de laatst optredende acts waren gr- pogrammeerd. Maar ik ga na- FOTO PR/DESMOND VINK tuurlijk niet zeggen: omdat we Werfpop al een keer hebben ge had doen we het deze keer maarniet." Werfpop, zondag 9 juli in het Van der Werfpark te Leiden. Met: The Mashed Potatoes (14.00 uur), Alison Gross (15.00 uur), "The Treble Span kers (16.10 uur), Pigmeat (17.10 uur), Yulduz Usmanova (18.20 uur), Shine (19.50 uur) en Burma Shave (21.10 uur). Na afloop van de concerten is er een 'open air dance party" met disc-jockey L-Dopa (22.00 tot 23.00 uur). leiden wim koevoet Werfpop krijgt toch een Leid se bijdrage. De lokale grun- ge-formatie Lemmingz Edge is gistermiddag vriendelijk doch dringend verzocht de Noordwijkse Mashed Pota toes te vervangen. Niet dat de organisatie van het Leidse festival is gezwicht voor de druk om een Leidse groep op het podium te zetten. Het is puur toeval dat deze pro grammawijziging is doorge voerd. De drummer van Mashed Potatoes uit Noord- wijk heeft namelijk zijn arm gebroken. De Noordwijkers waren te gen de zin van zo'n beetje de hele Leidse popwereld in Lei den uitverkoren om het spits af te bijten. Niet de kwaliteit van Mashed Potatoes stond ter discussie maar het feit dat de groep niet uit Leiden af komstig is. Over het ontbreken van een Leidse act was de afgelo pen weken veel te doen. Zelfs raadsleden mengden zich in deze discussie. Dit tot ont steltenis van programmeur Ferry Rigault die alsmaar probeerde duidelijk te ma ken dat het nooit een regel is geweest dat een Leidse band het festival opent, maar een regionale. Rigault werd over schreeuwd en liet het er ver der maar bij. Toen de Mashed Potatoes gistermiddag afzegden, hoef de hij niet lang na te denken over een vervangende groep. Lemmingz Edge, duidelijk beïnvloed door Pearl Jam, schitterde zaterdag op het totaal Leidse festival Leiden (s)weg. Dat festival was geor ganiseerd uit protest tegen het ontbreken van een Leidse act op Werfpop. Prijsuitreiking Rembrandt Schilderwedstrijd leiden «jan rusdam Het is bedoeld als eerbetoon aan Rembrandt die in Leiden werd geboren: de Rembrandt Schilderwedstrijd. Ook dit jaar weer hebben tientallen ama teurschilders en -tekenaars werkingezonden. Cultuurwethouder I.angen- berg reikte gistermiddag de prij zen uit. Eervolle vermeldingen gingen naar R. van Looij en M. Dirkzwager voor hun verbeel ding van 'Leiden Waterstad' en de 'Haagsche Schouwbrug'. De derde prijs was voor 'Boattour from Scarlatti' van L. Luzak. D. Stichter ging met de tweede prijs strijken voor zijn werk 'Bij de Pieterskerk'. Het meest ge troffen werd de jury door 'De Tegenstelling' van D. Bonnet. „Een integer en onbevangen schilderij." De kerkeprijs van de Stichting Langs leidse Kerken werd uit gereikt aan M. Samson-Boshui- zen voor haar werk 'Kerk en Uijl'. De expositie in de Hoog landse Kerk is tijdens de leidse Lakenfeesten (t/m 16 juli) dage lijks te zien tussen 11.00 en 16.00 uur. BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1,2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-124130/133210, Steenstraat 39. LIDO 1 Flodder III 16 jr., dag., 18 45, 2115; vr t/m zo en woe ook 14.15. LIDO 2 Jungle Book al dag. 18.45; vr t/m zo en woe ook 14.30. Forrest Gump al., do en zo t/m woe 21.00. Speciale Voorpremière: Casper vr en za 21.15. LIDO 3 Rob Royal., dag. 20.15. Frank Frey al., vr t/m zo en woe 14.30. LIDO 4 Zwanenprinses al., vr t/m zo en woe 14.30. Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.15. STUDIO Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 2115; vr t/m zo en woe ook 14.15. LUXOR tel: 071-121239, Stations weg 19. Die Hard... with a vengeance 16 jr., dag. 18.45, 21.30; zo 14.30. TRIANON tel; 071-123875, Bree- straat 31 Don Juan t/m woe 19.30, 21.45. Pulp Fiction t/m woe alleen 20,00. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. Farinelli, il castrato t/m woe 19.30,21.45. El Jardin del Eden do t/m zo 20.00 en 22.15. Naked ma 20.00 en 22.15. Mary Shelley's Frankenstein di 20.00 en 22.15. The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert woe 20.00 en 22.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6 Die Hard., with a vengeance 16 jr., dag. 13.45, 18.30, 21.15; zo 13.30, 16.00, 18.30 en 21.15. Bad Boys 16 jr., dag. 18.30, 2115; do vr za ma di woe ook 13 45; zo ook 13.30 en 16.00. Flodder III al., Ned. gespr., dag. 13.45, 18.45, 21.30; zo 13.30, 16.00, 18.45,21.30. Frank en Frey al.. Ned. gespr., dag. 14.00 18.30; zo ook 16.15.. Pulp Fiction do en zo t/m woe 20.30. Casper Voorpremière, al., vr en za 19.00. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. 101 Dalmatiërs al., Ned. gespr., zoen woe 14.00. Richie Rich, al., zo en woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500. Spui 27. Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 The Quick and the Dead 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Don Juan al.dag. 18.45, 21.30; do, vr ma di ook 13.15 en 16.00. Frank Frey alza zo woe 13.15, 16.00. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Flodder III al., dag 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 La Reine Margot 16 jr., dag. 13.15, 16.30,20.30. BABYLON 3 Farinelli, il Castrato 16 jr., dag. 16.00, 21.30. The Fox and the Hound al., dag., 13.15, 18.45. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Die Hard., with a vengeance 16 jr dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE2 Tankgirl 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30; za met 18.45. Casper al., za 16.45. METROPOLE3 Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE 4 Outbreak al., dag. 18.45,21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00. Frank Frey alza zo woe 13.15, 16.00. METROPOLE5 Rob Roy 16 jr., dag. 20.30; do vr ma di ook 13.15 en 17.00. De Zwanenprinses al., za zo woe 13.15, 16.00, MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel: 070-3515738, reserveren tel: 070-3515778 Flodder III al., dag. 12.40, 13 15, 15.35, 16.05, 18.25, 18.55,21.10,21.45. The Jungle Book al dag. 16.55 Outbreak 12 jr., dag. 15.50, 18.30,21.25. Die Hard., with a vengeance 16 jr., dag. 13.00, 15.45, 18.40, 21.30. Kiss of Death 16 jr., dag. 19.15, 22.10. Frank Frey aldag. 14.00; za zo 11.50. De Zwanenprinses al., dag. 14.10; za en zo 12.00. Bad Boys 16 jr., dag. 13.45, 16.30, 18.50,22.15. Tankgirl 16 jr., dag. 14.20, 16.40,19.05, 22.00; za en zo 11.55. The Quick and the Dead 13.30, 16.15, 18.35,21.00. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Heren gracht 13. Die Hard., with a vengeance 16 jr., dag. 12.45, 15.30, 18.15, 21.15. ODEON 3 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15 16.00. De Zwanenprinses alza zo woe 13.15 en 16.00. ODEON 4 RIKSBIOSCOOP Interview with a vampire 16 jr., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17