Stockhausens sterren op aarde Trage voorstelling over Striphelden Schatten Kremlinin Boymans heeft behoefte aan strakkere regie Cultuur&Kunst Steengoed samenspel Leids Barok Ensemble DINSDAG 27 JUN11995 Beelden in tuin van Kaasmarktschool leiden Vijf beeldhouwers exposeren in de maand juli in de tuin van de Kaasmarktschool in Leiden. De kunstenaars zijn Marry Teeuwen, Tineke van Ede, Mary Geradts, Ineke Otte en Joke van Dalen. De buitengalerie is van 13.00 tot 18.00 uur geopend. Jubileum week Magnifiosi lisse Jongerencentrum Magnifiosi houdt van 28 juni tot en met 2 juli een feestweek ter gelegenheid van het 12,5 jarig jubileum. De week begint met de opening van een expositie over Magni fiosi, woensdag om 20.00 uur. Donderdag 29 juni wordt een re ceptie gehouden (16.00 tot 18.00 uur) en is er een workshop drummen onder leiding van Cesar Zuiderwijk. Vrijdag treedt Van Dik Hout op (23.00 uur). Zaterdagmiddag is er een reünie voor oud-medewerkers (15.00 uur). Zondag is er een platen beurs (van 10-17 uur) en een open-biertap wedstrijd. Slotfeest in Stadsgehoorzaal leiden De Stadsgehoorzaal in Leiden sluit het seizoen op 6 juli af met een groot slotfeest en gaat daarna, wegens een groot scheepse verbouwing, tot oktober 1996 dicht. Volgend jaar opent een vernieuwde Stadsgehoorzaal haar deuren als 'muziek theater'. Tijdens het slotfeest zijn er van 21.00 tot 01.00 uur mu zikale optredens, van klassiek tot pop. Gasten zijn het Amster dam Saxophone Quartet, The International Trinity Famarué en de Pasadena Dream Band. Het Amsterdam Saxophone Quartet. foto patricia steur Helikopter-kwartet Stockhausen brengt orgie aan geluid Componist Karlheinz Stockhausen bleek gisteren bij de wereldpremière van zijn Helikopter-kwartet in de voormalige Westergas fabriek ook over talent als spreekstalmeester te be schikken. Subtiel verlicht door een spotje stelde hij enthousiast het Arditti String Quartet voor dat even later met het Grasshopper-team het luchtruim zou kiezen. amsterdam francoi5e ledeboer En met zijn wens voor 'een goe de vlucht' voerde hij de span ning tenslotte naar de adembe nemende climax die ook het be gin van halsbrekende trapeze nummers in het circus opwekt. Nadat het luchtconcert boven Amsterdam vlekkeloos was ver lopen en de bravo's waren ver stomd, herhaalde hij het podi umritueel met charmante be dankjes aan de musici. Maar ook de in een blauwe overall gestoken helikoptervlie gers van de luchtmacht werden niet vergeten en kregen van Stockhausen alle eer die hun enthousiasté inzet voor dit pro ject toekwam. Perfectionist als hij is, wilde hij echter toch graag weten waarom de rotorbladen van de helikopters meer geluid maak ten dan tijdens de generale re petitie van zondag. „Dat kwam omdat we wat meer zwenkten", legde een van de vliegers uit. Blijkens zijn brede glimlach had Stockhausen daar echter geen moeite mee gehad bij de bedie ning van zijn enorme mengpa neel Oude droom Het Holland Festival had de Duitse avantgarde-componist met dit project in staat gesteld een oude droom te realiseren. In 1992 zag en hoorde hij vier Een violist van het Arditti String Quartet, die met het Grasshopperteam het luchtruim koos. Getooid met koptelefoon en met behulp van elektrisch versterkte instrumenten bracht het kwartet muziek voort die de fantasie op plezierige manier op hol deed slaan. foto cpd strijkers vanuit het luchtruim; in een zaal op de begane grond zat het publiek omringd door ge luidsboxen naar dit doorge straalde luchtconcert te luiste ren. Op televisietorens waren tegelijk filmbeelden te zien. Orgie De uitvoering moet zijn stoutste dromen hebben overtroffen. Het gemixte geluid van helikop ters en musici leverde een orgie aan intrigerende klanken op die Stockhausens reputatie als be langrijkste muzikale v van na de Tweede Wereldoorlog opnieuw bevestigden. Zijn nog steeds groeiende opera-cyclus 'Licht' is de afgelopen jaren met de nodige scepsis ontvangen, maar dit nieuwe werk verdient in elk geval niets dan lof. Het Arditti String Quartet be staat uit de violisten Irvine Ar ditti, Garth Knox en Graeme Jennings en cellist Roham de Saram. Getooid met een kopte lefoon en met behulp van elek trisch versterkte instrumenten brachten ze muziek voort die de fantasie op een plezierige ma nier op hol kon doen slaan. Stockhausen wilde er 'de ster renhemel' mee bereiken en dat is hem uitstekend gelukt. De fel op en neer bewegende strijkstokken brachten visioe nen voort van uit elkaar klap pende sterren. Dat effect werd versterkt door de stemmen van de musici die dit hemelse ge weld leken af te tellen met cij ferreeksen. De donkere tonen van de cel lo en het af en toe aanzwellende geluid van de rotorbladen wek ten tegelijk het poëtische gevoel op dat aardbewoners kunnen krijgen als ze 's nachts naar de hemel blikken. En toen deze or gie van geluid langzaam wegeb de en de musici tot slot nog en kele ontroerend subtiele haal tjes met hun strijkstok maakten, leek het net alsof Stockhausens sterrenhemel even was neerge daald in het op dat moment nog donkere voormalige Trans formatorhuis. Centrum voor moderne muziek kan niet zonder Haagse miljoenen amsterdam gpd Het Centrum voor Moderne Muziek op het terrein van de voormalige Westergasfabriek in Amsterdam kan in de huidige opzet alleen doorgaan als het rijk met enkele miljoenen subsi die over de brug komt. Omdat de financiering uit andere bron nen nog onzeker is, houdt de Amsterdamse gemeenteraad zelf voorlopig de hand op de knip. Ian Wolff, directeur van de IJsbreker en initiatiefnemer van het project, had 1,9 miljoen gul den subsidie aangevraagd voor een bouwkundig ontwerp, maar zag dit verzoek door de raad in de ijskast gezet. Wethouder Ernst Bakker (cul tuur) heeft deze week subsidie- overleg met staatssecretaris Nuis van OCW. „We gaan nog steeds voor het hele plan, maar ik besef dat Den Haag niet meteen de geldbuidel zal open trekken. Ik ga in elk geval pro beren het pad te effenen", aldus Bakker. Hij belooft de initiatief nemers, bekend als de IJsbre ker-coalitie, tevens gemeentelij ke steun bij het zoeken naar sponsors, want ook die zijn nog niet gevonden. Het centrum vergt een investering van 44 miljoen gulden. IJsbreker-directeur Wolff wil in het gebouw twee concertza len van respectievelijk 650 en 200 plaatsen en repetitieruim ten onderbrengen. Daarmee zou een einde komen aan zijn jarenlange zoektocht naar een alternatief voor het uit zijn voe gen gegroeide muziekcentrum De IJsbreker aan de Weesperzij- de. Andere deelnemers van de IJsbreker-coalitie (onder meer Donemus, Gaudeamus, het Holland Festival, het Asko En semble en het Schönberg En semble) krijgen in het centrum kantoorruimtes. Volgens de planning zou het Centrum voor Moderne Muziek in de zomer van 1997 opengaan. Vijf uitvoeringen opera La Bohème amsterdam anp Foto's MoMA New York in Stedelijk amsterdam Het Stedelijk Museum in Am sterdam laat in de zomermaan den een tentoonstelling zien met werk van Amerikaanse fo tografen. De 175 foto's, gemaakt tussen 1890 en 1965, zijn af komstig uit de collectie van het Museum of Modern Art (Mo MA) in New York. Het MoMA begon in 1940 als eerste museum voor moderne kunst met het systematisch ver zamelen van foto's. De verza meling omvat inmiddels meer dan 20.000 foto's. Peter Galassi, directeur van de afdeling foto grafie van het Amerikaanse mu seum, is verantwoordelijk voor de keuze van het werk. De fotoverzameling in het MoMA vormde in de jaren vijf tig de inspiratie voor de oprich ting van de fotocollectie van het Stedelijk Museum. Van decem ber tot en met januari 1996 stelt het museum daaruit een keuze ten toon. American Photography 1890- 1965 from The Museum of Mo dern Art bevat werk van zestig fotografen, onder wie gerenom- recensie lidy van der spek Leids Barok Ensemble, Roelof Balk, m.m.v. Arie Hordijk, barokfa- 'Hot Shot East Bound at lager', van fotograaf O. Winston Link. De foto maakt onderdeel uit v« in het Stedelijk Museum van Amsterdam over Amerikaanse fotografie tussen 1890 en 1965. meerde mensen als Alfred Stieg- Strand en Edward Weston. Ook unieke overzicht van de Ameri- litz, Walker Evans, Dorothea het werk van onbekende profes- kaanse fotografie, loopt van 1 Lange, Gary Winogrand, Ri- sionele fotografen komt aan juli tot en met 27 augustus, chard Avedon, Weegee, Paul bod. Het volgens het Stedelijk muziek aanspraak van de toon meer ge leidelijk verloopt, dus meer ruimte voor nuances toelaat. Bij het Leids Barok Ensemble wordt het timbre dan ook fijn zinnig genuanceerd, met een heldere aanspraak van de toon en een heel kordate afronding. Deze details weerklinken in de Suite uit 'The fairy queen' van de 300 jaar geleden gestorven Henry Purcell. In Prelude een teer begin van enkele strijkers, de contrabas en 2 celli, een ve derlichte 'dance for the fairies' een schokkend syncopische 'hornpipe' en nostalgisch zoete muziek in 'If Love 's a sweet passion'. Briljant, vol vuur en geestdrift is de uitvoering van de 'waan zinnig moeilijke' en weinig ge speelde Sinfonia II in Bes van C.Ph.E. Bach. Tenslotte Vivaldi's Concerto per fagotto, archi e cembalo in D, met de fagottist Arie Hordijk op zijn authentieke Barokinstrument; een opmerke lijke en fantastische ontmoeting tussen taal en muziek. Hordijk zet de tong en keel dusdanig in beweging dat de luchttoevoer naar het instru ment onderbroken wordt en de noten los van elkaar komen te staan, waardoor de toon soms in razendsnel tempo meer of minder explosief verloopt. De klank is vol warmte en aroma. Een verrukkelijk staaltje van steengoed samenspel. Citaat uit de wandelgangen: „Die lieden spelen het dak van de kerk." Je zou het bijna gelo ven. Met een bruisend élan, zonovergoten in de avonduren. Iaat het Leids Barok Ensemble een fikse bries door 't Groene Kerkje waaien. Met het enthou siasme en de flair als van jonge studenten herleeft hier de barok in al haar verschijningen. Darmsnaren, halve toon lagere stemming, barok-strijkstoldcen met de 'hogere stokvoering', spelen zeker een rol in deze, de 17e eeuw overstijgende, musi- ceervreugde. Maar bovenal zit het superieure van deze avond in de fenomenale muzikaliteit en techniek van dit hechte en semble amateurs. In de Sinfonia II in C van Chr. Ernst Graf (1723-1804) treedt de dynamiek van het Allegro direct al indringend op de voorgrond, in een opzwepende golfbewe ging van forte naar piano in da lende lijnen. De contouren van lief en leed in het Affettuoso ko men steeds duidelijker tot uit drukking. Met de oude strijkstokken zijn de schakeringen beter en mak kelijker te realiseren, omdat de musical Het Internationaal Opera Cen- trum Nederland (IOCN) gaat vijf voorstellingen van La Bohè me van Giacomo Puccini ver zorgen. De voor-première is op 7 juli in de Meervaart in Am sterdam. De andere uitvoerin gen zijn op 9 (première), 11 en 16 juli in De Rode Hoed in de hoofdstad en op 14 juli in het Openluchttheater in Valken burg. Aanvang 21.00 uur. recensie martin hermens 'Suske en Wiske', musical door Koninklijk Jeugdtheater van Antwerpen. Regie: Jos Dom. Muziek Jean Blaute Scenano: Ger- rie van Rompaey. Decor. Jeróme Maec- kelbergh Gezien in Chassé Theater. Bre da. 23/6. Daar nog te zien tot en met 23 juli. Vervolgens tournee langs Amsterdam (26/7 tot 14/8), Den Haag (16 t/m 27/8), Eindhoven (30/8 tot 11/9), Venlo (13 t/m 17/9), Sittard (20 t/m 24/9), Leeuwarden (27/9 tot 02/10), Nijmegen (11 t/m 22/10) en Rotterdam (27 t/m 29/10). Breda beleefde een dubbelpre- mière: die van de musical Suske en Wiske en die van het gloed nieuwe Chassé Theater. De Vlaamse familieproduktie is de allereerste voorstelling die in het door architect Herman Hertzberger ontworpen theater de het Chassé Theater begint aan een reeks van 123 voorstellin gen in Nederland. Een familie musical moest het worden rondom de Vlaamse striphelden die dit jaar een halve eeuw be staan. Het meest geslaagde on derdeel van de voorstelling is de driedimensionele vertaling van de plaatjes uit de stripboeken van Willy Vandersteen. Alle fi guren behouden hun typische stripuiterlijk, evenals de speci- fiekekaraktertrekken Het verhaal over de sterren tapper, de nieuwste uitvinding van professor Barabas, voldoet ook aan alle eisen die Vanders teen aan de Suske en Wiske- verhalen stelde. De zoektocht naar drie verdwaalde sterren brengt de helden via de alom bekende teletijdmachine naar Mexico, Egypte en China. Met simpele middelen krijgen deze reizen een eenvoudige, maar doeltreffende enscenering. De corontwerper Jeröme Maeckel- bergh heeft zich nauwgezet aan de strip-beeldtaal gehouden. En toch kon deze voorstelling mij niet echt boeien. Dat lag vooral aan de trage voortgang van het verhaal. Met name voor de pauze wordt er te veel ver teld en te weinig getoond. Re gisseur Jos Dom maakt te wei nig gebruik van het feit dat de hoofdrolspelers in ons land al grote bekendheid genieten; Ne derland is de grootste afnemer van Suske en Wiske-stripal- bums. Dat maakt onder andere de ruim vijf minuten durende lofzang van Krimson op zijn ei gen slechtheid dan ook overbo dig. Het lied zet, net als veel scène-wisselingen, een rem op de voortgang van de show. Die traagheid zorgt ervoor dat het verhaal moeizaam op gang komt en je niet meesleept naar de spectaculaire afloop. Jammer voor de muziek van componist Jean Blaute. Hij schreef een paar mooie melodieën, die ech ter in deze produktie niet hele maal op hun plaats zijn; de deuntjes roepen om poëtische re teksten dan die Jan de Vuyst erbij schreef. Toch zijn er heel wat hilari sche momenten in de musical. De dwaze verliefdheid van Sido- nia, perfect vertolkt door de mannelijke acteur Aimé Antho- ni, de opschepperige Lambik (een rol van Ronald van Rillaer), de amusante eerste scène na de pauze. Kortom, voldoende om een genoeglijke avond of mid dag te beleven. Maar met een strakkere regie en meer tempo zou de musical Suske en Wiske absoluut aan kracht winnen. De schatten van het Kremlin in het Museum Boymans-Van Beuningen, een fietstocht van St. Petersburg naar Zaandam en een concert van Nederlandse en Russische popgroepen. Het is een greep uit dé festiviteiten tij dens de Peter de Grote Manifes tatie. Volgend jaar wordt het 300- jarig bestaan van de Russische vloot gevierd, een jaar later is het drie eeuwen geleden dat tsaar Peter de Grote zijn eerste bezoek aan Nederland bracht. Die gebeurtenissen vormen aanleiding tot de manifestatie op het gebied van cultuur, we tenschap, kunsten, onderwijs, radio en televisie. Het program ma omvat een Nederlandse filmweek in Rusland en een ex positie over de betrekkingen tussen de Romanovs en de Oranjes in Den Haag. De manifestatie wordt in Ne derland en Rusland gehouden van september 1996 tot oktober 1997. BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1,2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-124130/133210, Steen straat 39. LIDO 1 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 21-15; woe ook 14.15. 101 Dalmatiërsal., woe 14.30. LIDO 2 Outbreak 12 jr.. dag. 18.45, 21.15. LIDO 3 Streetfighter 12 jr.. dag. 18.45; woe ook 14.30. Pret-a-Porteral., dag. 21.15. LIDO 4 Zwanenprinses a I., woe 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Jungle Book al., dag. 18.45; woe ook 14.30. Rob Roy 12 jr., dag. 20.45, LUXOR tel: 071-121239, Sta tionsweg 19. Die Hard... with a vengeance 16 jr., dag. 18.45,21.30, zoook 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31 Don Juan t/m woe 19.30, 21.45. Little Women t/m woe 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. Heavenly Creatures t/m woe 19.30,21.45. 1492, Conquest of Paradise di 20.00. Once were warriors woe 20.00, 22.15. ALPHEN AAN DEN RUN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6 Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 18.30, 21.30, woe ook 13.30. Bad Boys 16 jr., dag. 18.30, 21.15; woe ook 13.45. Streetfighter 12 jr., dag. 18.45; woe ook 13.45. Outbreak 12 jr., dag. 21.15 101 Dalmatiërsal., woe 14.00 VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 - 790698, Prinses Marijkelaan 4. Blinky Bill, het koalabeertje al Ned. gespr., woe 14.00. Richie Rich, al.woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Don Juan al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 Kiss of Death 16 jr., dag. 18.45, 21.30; di ook 13.15, 16.00. DeZwanenprinses al., woe 13.15, 16.00. ASTA 3 The Brady Bunch movie al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. La Reine Margot 16 jr., dag 13.15, 16.30,20.30. BABYLON 2 Pret-a-Porter al.,dag. 13.15, i 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 Farinelli, ilCastrato 16 jr., dag. 18.45, 21.30; di ook 13.15, 16.00. De Tasjesdief al., woe 13.15, 16.00. METROPOLEI tel. 070- 3456756, Carnegielaan 15. Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 12.45, 15.30, 18.15, 21.15. METROPOLE 2 Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30; di ook 13.15, 16.00. 101 Dalmatiërsal., woe 13.15, j 16.00. METROPOLE 3 Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00,20.30. METROPOLE 4 Boys on the Side 12 jr., dag. 18.45, 21.30; di ook 13.15, 16.00. De Zwanenprinses al., wo 13.15, 16.00. METROPOLE 5 Nostradamus 12 jr., dag. 13.15, J 16.00, 18.45,21.30. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel: 070-3515738, reserveren tel: 070-3515778 Rob Roy 16 jr., dag. 21.20. The Jungle Book al., dag. 14.00, 16.30, 19.00. Don Juan al., dag. 16.10, 18.30,21.20. Outbreak 12 jr., dag. 13.10, 16.00, 18.50,21.40. Streetfighter 12 jr., dag. 15.50, f 21.10. Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 13.00, 15.45, 19.40, 21.30. Kiss of Death 16 jr., dag. 19.25, 22.00. 101 Dalmatiërs al., dag. 13.30, j 18.20. Nostradamus 12 jr., dag. 22.10. De Zwanenprinses al dag. 14.20, 16.40. Richie Rich al., dag. 13.50. The Brady Bunch movie al., dag. 12.10, 14.10, 16.50, 19.35. ODEON 1 tel. 070 3462400/3462401. Heren gracht 13. Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 12.45, 15.30, 18.45, 21.30. ODEON 3 Bad Boys 16jr.dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 4 Riksbioscoop Wayne's World 2 al., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45. Extra kaarten laatste Bausch-voorstellingen amsterdam De extra verkoop van 400 plaatsen per keer voor de produktie 'Nelken' is mogelijk omdat het zicht op het toneel toch goed genoeg blijkt. Aan vankelijk waren de stoelen geblokkeerd omdat het publiek de verrichtingen van het Tanztheater Wuppertal niet goed genoeg zou kunnen zien. Bij de eerdere voorstellingen van Bausch was Thea ter Carré tot de nok toe gevuld en moesten vol gens de woordvoerster veel mensen worden te leurgesteld. Wie de afgelopen maand achter het net viste kan deze week alsnog proberen een kaartje te be machtigen voor produkties van de wereldbe roemde Duitse choreografe Pina Bausch. Voor de laatste reeks Holland Festival-voorstellingen van Bausch van vandaag, morgen en overmorgen in Theater Carré zijn gisteren 1200 extra kaarten in de verkoop gegaan, aldus een woordvoerster van het festival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7