Willis ruikt opnieuw lont
Boswachter vecht voor
OCrWOUd Bruce Willis is zijn salaris van boven de tien miljoen dollar per film nog steeds dik waard.
-Mexicaanse politieman
- in een corrupte wereld
Tsjaikovski's Zwanenmeer als sprookjesfilm
)QNDERDAG 22 JUNI 1995
943
NIEUW OP VIDEO
John Grisham is een begenadigd
schrijver van misdaadverhalen en
het is dan ook niet verwonderlijk
dat de verfilmingen van zijn boe
ken doorgaans hetzelfde hoge ni
veau halen. Dat was al zonder
meer het geval met knallers als
The Firm en The Client, en The
Pelican Brief past perfect in dat
rijtje. Een prachtige film met gro
te sterren, die al straalden in an
dere topfilms. Julia Roberts ken
nen we van Pretty Woman en
Denzei Washington van Philadel
phia.
-•Forrest Gump krijgt vervolg
itrecht Het kan nog een hele tijd duren voor er echt een film
pan komt, maar Hollywood-maatschappij Paramount heeft voor
een bedrag van ruim een miljoen dollar de rechten gekocht voor
de verfilming.van een tweede Forrest Gump-roman. Het door
Winston Groom geschreven boek zal pas in augustus in de win
kels terechtkomen onder de titel Gump Co. Groom zal daarin
hoe het zijn held, de goedaardige onnozelaar Forrest
°RGump sinds 1980 verder is vergaan. Het schijnt dat hij onder
meer iets had uit te staan met de gestrande olietanker Exxon
'aldez die een milieuramp veroorzaakte. Ook heeft hij Oliver
"orth van nabij meegemaakt en stond hij met zijn neus vooraan
/7,|toen in Berlijn de Muur naar beneden kwam.
Nederlandse filmmuziek op dubbel-CD
recht» In het Amsterdams Filmmuseum zijn gisteren de eer-
te exemplaren gepresenteerd van de dubbel-CD An Alphabet Of
fiitch Filmmusic. Zes jaar lang zijn Julius Wolthuis en Henk Ko-
:evaar van de stichting Cinemusica, geassisteerd door Willem
reuker, bezig geweest met de voorbereiding van deze unieke
van in totaal 140 minuten muziek. De geselecteerde
iuziek is afkomstig uit een periode die loopt van de suite die
humaan Andriessen in 1958 leverde voor Dorp Aan De Rivier tot
Ten met twee stukken die Theo Nijland schreef voor Frans Weisz'
lit jaar in première gebrachte film Hoogste Tijd. De eerste eerste
mplaren van An Alphabet Of Dutch Filmmusic zijn gisteren
lenlofficieel overhandigd aan de betrokken componisten: Jurriaan
Andriessen, Louis Andriessen, Cees Bijlstra, Lodewijk de Boer,
«Ruud Bos, Willem Breuker, Arthur Cune, Loek Dikker, Jurre
-laanstra, Robert Heppener, Bemhard Hunnekink, Otto Ketting,
Tristan Keuris, Clous van Mechelen, Michel Mulders, Theo Nij
land, Laurens van Rooyen, Boudewijn Tarenskeen, Henny Vri-
inten, Vincent van Warmerdam en Bob Zimmerman.
Die Hard with a Vengeance trilt van explosies
ILMS IN LEIDEN
'estival 'Asia in Mof ionin X
De liefhebbers van het betere
griezelwerk kunnen ook aan hun
trekken komen. Beyond Bedlam
stond lange tijd op de lijst van
verboden films in Engeland. En
dat is eigenlijk niet zo gek, want
het is een werkelijk bloedstollen
de horrorfilm van het genre Si
lence of the Lambs, een film der
halve voor mensen die tegen een
beetje bloed kunnen en beschik
ken over stalen zenuwen. Bloe
derig gaat het ook toe in Inter
view with the Vampire met Tom
Cruise als de vampier himself.
Het is een film die speelt in New
Orleans aan het eind van de
18de eeuw en een gigantisch
succes was in de bioscoop.
Cowboys zijn eigenlijk altijd stoe
re blanke mannen. Dat althans
zou de conclusie kunnen zijn van
een eindeloze reeks westerns,
die in de loop der jaren is ge
maakt. Maar meer dan een derde
van de koeiendrijvers en bandie
ten in het ooit zo Wilde Westen
was zwart. Over dat 'vergeten'
deel van de geschiedenis gaat
Posse, een film van regisseur
Mario Van Peebles.
FILMS AMSTERDAM
ALFA 1 (020)6278806
13, 15.45, 18.45,21.30: Pret-a-por-
ter
ALFA 2
13,30, 16, 19.30, 22: Muriel's Wed
ding
ALFA 3
13.30, 16, 19.30, 22: Farinelli
ALFA 4
13, 15.45: 101 Dalmatiërs
18.45, 21.30: Ed Wood
ALHAMBRA 1 (020) 6233192
20.30. do, vr, ma, di ook 13.15,
16.30: Forrest Gump
ALHAMBRA2
13, 16, 20: Pulp Fiction
BELPEVUE CINERAMA (020)
6234876
12.45, 15.30, 18.15, 21.15 Die
Hard III
CINERAMA 2
13.15, 16, 19,15,22: Boys on the
Side
CALYPSO 1 (020)234876
13.15, 16.30, 20.30: La Reine Mar-
got
CALYPSO 2
13.15, 16, 18.45, 21.30: Legends
of the Fall
CINECENTER CORALINE (020)
6236615
13.45, 16.15, 19.15, 22.00, zo ook
11: Sleep with me
PEPPE NAPPA
13.45, 19.30: Browning Version
16.15, 22.15: Snake Eyes
PIERROT
13.45, 19.15: Lamerica
16.30, 22. J. 5: Heavenly Creatures
JEAN VIGO
13.45, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11:
Les Silences du Palais
CINEMA 1 (020)6151243
18.15,21.15. Za. zo. wo ook
12.45,15.30: Die Hard III
CINEMA 2
19.15, 21.45: Don Juan
CINEMA OSCAR (020) 5475175
vr en za 20.30: In the Nam of the
Father
ma en di 20,30: Death of a teamaster
CITY 1 (020)6234579
13.15, 16, 18.45.21.30 Bad Boys
CITY 2
13.15, 21.30: Kiss of Death
CITY 3
18.45, 21.30, do vr ma di ook
13.15, 16: Nostradamus
CITY 4
13.15, 16, 18.45, 21.30 Stargate
CITY 5
13.15, 16, 18.45,21.30: Street-
fighter
CITY 6
marco van pelt
iltureel Centrum de X, Haarlemmer-
52, Asia in Motion: The Elephant
eper, di 27/6 20.00 uur; Salween, di
22.00 uur, The Woman and the
woe 28/6 20.00 uur en Metropoli
tan Clowns, wo 28/6,22.00 uur
Stichting Asian Cinema Cen-
verbonden aan de vakgroep
ïtropologie van de Universi-
it van Amsterdam, houdt zich
een aantal jaren bezig met
it organiseren van weten-
happelijke en culturele evene
enten op het gebied van .de
:iatische cinema. Na het Zuid-
ist-Aziatische Filmfestival uit
192 is het nu de beurt aan
sia in Motion'. Gedurende vijf
^jigen vertoont de X elf films
Win sociale veranderingen in
moderne Zuidoost-Azië
ntraal staan. Alle films zijn
idertiteld in het Engels.
De idealistische boswachter
imron is de hoofdpersoon van
u eerste film The Elephant Kee-
•r (1983), van de Thaise regis-
ur Prince Chatrichalem Yukol.
t gaat Kamron aan het hart
it de wouden van Thailand
ngzaam maar zeker verdwij-
i:n door toedoen van illegale
tutkappers. Steeds feller be-
ijdt hij zijn tegenstanders, die
rfesluiten Kamron uit de weg te
imen. Hij wordt echter gered
ior de arme dorpeling Boon-
met zijn olifant. De vriend-
.Etjhap tussen de mannen wordt
idermijnd als Kamron ontdekt
it Boonsong zich uit noodzaak
n te overleven bij de illegale
luthakkers heeft aangesloten.
IJ' Salween (1993), eveneens van
ince Chatrichalem Yukol, gaat
over de ethnische conflicten
aan de Thais-Birmaanse grens.
Het gebied rond de rivier Sal
ween is al jaren onderwerp van
een twist tussen beide landen.
Als nieuw hoofd van politie
komt luitenant Danai van
Bankok naar de rivier. Al snel
raakt hij in conflict met zijn me
de-agenten, die verdachten
zonder pardon neerschieten.
Wanneer Danai de rivier moet
oversteken om een ontsnapte
moordenaar Je arresteren, komt
ook hij voor het dilemma te
staan: zal hij net als zijn colle
ga's het recht in eigen hand ne
men en de crimineel dood
schieten, of zal hij hem laten
gaan?
Eun is een gelukkige, moder
ne en alleenstaande verpleeg
ster in The Woman and the Man
een Zuidkoreaanse relatieko
medie uit 1993 van regisseur
Kim Ul-Suk. Eun heeft haar ei
gen appartement en haar leven
is perfect geregeld. Maar haar
relatie met Suk, die ooit met
haar hoopt te trouwen, neemt
ze niet zo serieus: Eun leidt het
liefst een bestaan zonder al te
veel emotionele verwikkelingen.
Totdat ze de alleenstaande tele
visie-producent Chang ont
moet. Beiden willen hun onaf
hankelijkheid niet opgeven, on
danks de opbloeiende liefde.
Metropolitan Clown (1994) is
een film van de Indonesiërs Ga-
rin Nugroho en Ucik Supra. De
film behandelt de sociale pro
blematiek van de Indonesiërs.
Achter de vrolijkheid van
clowns schuilt een tragische
werkelijkheid.
Prachtig acteerwerk in El Patrullero
film recensie
stan lapinski
Tin 'atrullero. Te zien: Filmtheater, Utrecht,
idhoven, Plaza Futura. Movies, Amster-
e nieuwe film van Alex Cox, El
,g. itrullerois in alle opzichten
exicaans. De film is in zijn ge-
iel gedraaid op locatie in
exico, met Mexicaanse ac-
"hlurs en vertelt een Mexicaans
irhaal. Alleen de financiering^
'S niet Mexicaans. El Patrullero'
gemaakt met Japans geld.
daaaruit blijkt overduidelijk dat
e dx niet een regisseur is die
anch graag uitlevert aan de re-
ls en gebruiken van het iets
rei lordelijker gelegen Holly
wood.
De film begint als Pedro (Ro-
irto Sosa) en zijn makker An-
bal een opleiding volgen tot
Urullero. Met die benaming
ordt een politieman aange-
O, lid die al patrouillerend
)et zijn auto langs 's heren snel
le' egen jaagt. Ze leren op die po-
ieschool van alles, maar het
nil Zangrijkste is de stelregel: Te-
Teen is fout'. Na de politie-
ye hooi kan Pedro terecht in een
'rpje. Hij is vervuld van hoge
nbities en schone idealen. He-
as blijkt de wereld rondom zo
'rrupt als de pest.
De wederwaardigheden van-
idro worden in beeld gebracht
let de droge humor die we van
ox kennen (onder andere uit
epo Man). Als Pedro een wa-
Be in aanhoudt waarmee geheel
gen de regels mensen worden
vervoerd in een open bak, valt
zijn oog op Griselda (Saide Sil
via Gutierrez). Pedro slingert
haar niet op de bon, maar
maakt een afspraak. Meteen
daarna zien we videobeelden
van hun trouwpartij. Griselda
ontpopt zich als geldwolf; Pedro
begint zijn idealen te verliezen.
Als zijn maatje Annibal door
Amerikaanse drugshandelaars
tot moes wordt geschoten, bete
kent dat een definitieve omslag
niet alleen in Pedro's karak
ter (hij zweert keiharde wraak),
maar in de hele film.'
Vanaf dat moment lijkt Cox
zich minder te richten op de
loop van het verhaal, maar gaat
alle aandacht naar het karakter
van Pedro. Zeker, hij neemt
wraak en redt en passant de
jonge Maribel (prachtig ge
speeld door Vanessa Buche) van
de prostitutie en de drugs. Maar
waar het eigenlijk om gaat is
hoe zijn karakter verandert en
hoe hij volwassen wordt.
Cox mag dan een hekel heb
ben aan de manier van werken
in het hedendaagse Hollywood,
dat neemt niet weg dat hij een
grote liefde koestert voor de
klassieke Amerikaanse film uit
de jaren vijftig. De invloed van
die films is af te zien aan zijn
camerawerk. Hij duikt niet bo
venop zijn personages maar
blijft net als de oude mees
ters op afstand, en geeft zo
zijn acteurs alle ruimte.
De Zwanenprinses is een
sprookjesfilm van Rick Rich, die
bij de Disney-studio's het vak
leerde en die nu zijn eerste lan
ge animatiefilm aflevert. Het re
sultaat is een met gevoel en
vakmanschap gemaakte klassie
ke tekenfilm waar ook de jonge
re kinderen plezier aan zullen
beleven, zonder de nachtmer
ries die de moderne Disney's
Alladin, The Lion King) nog wel
eens kunnen opleveren.
In een tijd van computerani
maties en allerhande nieuwe
trucages is het opmerkelijk nog
zo'n degelijk stuk handwerk in
de bioscoop aan te treffen als
deze Zwanenprinses De film is
geheel met de hand getekend
en ingekleurd, zoals bijna alle
grote klassieke animatiefilms.
Net als bij Disney heeft ook elke
figuur in de film zijn eigen ani
mator gehad, maar voor de rest
is het wel wat platter en eendi-
mensionaler dan we van de ou
de Disney-klassiekers gewend
zijn. Bewegingen in de achter
grond zijn er niet of nauwelijks,
het camerawerk is beperkt en
eigenlijk zit de dynamiek vooral
in de karakters van de film.
Prins Derk en prinses Odette
zijn verliefd op elkaar, maar een
tovenaar heeft roet in het eten
gegooid. Hij wil met Odette
trouwen om zelf koning te wor-
*Öen. En om zijn doel te berei
ken heeft hij Odette omge
toverd in een zwaan die alleen
's nachts bij maanlicht weer in
een prinses verandert. Ze krijgt
steun van enkele dieren uit het
bos, maar het is uiteraard de
prins zelf die haar definitief
moet bevrijden.
Rick Rich bedacht met co-
scenarist Brian Nissen een sim
pel verhaal dat verteld wordt in
de stijl van een echte sprookjes
film, met impressionistisch ge
schilderde achtergronden in
Het prinselijk paar, volledig met de hand getekend en ingekleurd.
zoetige kleuren, met paleizen
en verliefde koningskinderen,
met zoetgevooide liefdesliedjes,
maar ook met dynamische ac
tiescènes.
Om de zoveel tijd wordt er
een liedje gezongen, waarbij
opvalt hoe goed de Nederlandse
nasynchronisatie tegenwoordig
is. Voor Prins Derk werd nie
mand minder dan Bill (Cyrano)
van Dijk ingehuurd terwijl Man-
dy (De kléine zeemeermin)
Huydts, de rol van prinses
Odette speelt. Een schitterende
creatie is die van Frits Lamb-
regts in de rol van tovenaar
Ruigbaard.
Al in de jaren dertig maakte de prille Hollywoodindustrie
serials met steeds dezelfde acteurs in bijna identieke si
tuaties, of het nou om melodrama's, westerns of kome
dies ging. Het is een opmerkelijk fenomeen dat het pu
bliek te plezieren is met alsmaar meer van hetzelfde.
film
recensie jos de putter
Die Hard with a Vengeance. In tachtig kopieën, onder meer in Luxor Leiden en Euro Ci
nema 1 Alphen a/d Rijn
Dat heeft wellicht te maken met
de typische eigenschap van jon
ge kinderen om telkens op
nieuw dezelfde tekenfilm te
kunnen zien of hetzelfde ver
haaltje te kunnen aanhoren. De
mens rgakt die naïviteit kenne
lijk nooit helemaal kwijt. De
zelfde eigenschap speelt het
laatste decennium op een veel
grotere schaal een enorme rol.
Temeer daar astronomische
produktiekosten worden inge
calculeerd op te verwachten re
cettes.
Snuggere producenten heb
ben met films als Lethal
Weapon, Aliens, Batman en Die
Hard bewezen dat film meer
business en calculatie is dan
ooit. Bij Die Hard with a Venge
ance, de derde in de reeks, is op
grond van dat soort rekenwerk
de regisseur van het succesvolle
eerste deel weer terug: John
McTiernan. En nog altijd is Bru
ce Willis voor de producenten
zijn salaris van boven de tien
miljoen dollar per film dik
waard. Zijn rol in Pulp Fiction
heeft hem intussen ook nog
eens de sympathie van een wat
kritischer publiek bezorgd, wat
nooit kwaad kan.
In Die Hard with a Vengeance
wordt inspecteur John McClane
(Willis) ongeveer uit de goot ge
haald om weer in actie te ko
men. Huwelijksproblemen en
drankzucht hebbe^hem eigen
lijk ongeschikt gemaakt voor de
uitoefening van zijn taken,
maar de psychopathische cri
mineel die New York met bom
aanslagen teistert staat erop dat
John McClane zijn tegenspeler
wordt.
Deze Simon (Jeremy Irons)
zoekt wraak voor de dood van
zijn broer, die door toedoen van
MacClane in een vorig avontuur
van een flatgebouw stortte. Bij
zijn eerste optreden in Harlem
wordt MacClane tegen geweld
dadige jongeren in bescherming
genomen door Zeus Carver (Sa
muel Jackson, eveneens opge
waardeerd door Pulp Fiction),
een winkelier die helemaal niet
uit is op levensgevaarlijke frat
sen, maar door Simon bij het
explosieve spelletje wordt be
trokken.
Het duo wordt door Simon
heel Manhattan door gestuurd
met raadsels en opdrachten. Fa
len ze, dan ontploft er ergens
een bom. Hoe ernstig dat kan
zijn, wordt al duidelijk tijdens
de openingstitels. Onder de to
nen van het vrolijke liedje Sum
mer in the City explodeert in
een warenhuis een krachtige
bom. Het is het eerste spectacu
laire special effect, en bepaald
niet het laatste in een plot die
handelt over een ploeg voorma
lige Oostduitsers die een kraak
pleegt in de Federal Reserve
Building, een bank op Wall
Street.
Eigenlijk is alleen het zware
materieel dat McTiernan inzet
indrukwekkend. Willis en Jack
son hebben hun komische mo
menten, maar Die Hard with a
Vengeance moet het toch vooral
hebben van het filmische spek
takel, de ontploffingen, de auto
achtervolgingen, de actie in de
ondergrondse, op schepen en in
tunnels. Het scenario bevat en
kele inventieve wendingen in
het plot, maar ze zijn ook bij
zonder futiel. Die Hard with a
Vengeance is vooral gemaakt
voor een maatschappij die ken
nelijk geen genoeg krijgt van
ontploffingen.
Klassieke tekenfilm van voormalige Disney-animator
film recensie
henk maurits
De Zwanenprinses. Te zien: Lido 4, Leiden
Ruim honderd jaar nadat
Tsjaikovski zijn ballet Het Zwa
nenmeer schreef, is de legende
van de prinses die betoverd is in
een zwaan, te zien als tekenfilm.
Jan van der Nat
Op het gebied van de misdaad
film ligt er weer een hele voor
raad in de winkel voor de wat
mindere fraaie zomeravond. War
ner Bros bij voorbeeld kwam met
de release van ondermeer Blown
Away, een thriller van hoog ni
veau. Gelijktijdig verschenen bij
PolyGram twee films die zeker de
moeite waard zijn. Fixing the
Shadow met in de hoofdrol Char
lie Sheen als Dan Saxon, een jon
ge politieagent uit Arizona. Hij
infiltreert als undercover in een
motorbende, die zich bezighoudt
met het dealen van drugs. High
lander II is het vervolg van de be
faamde film uit 1986 met Sean
Connery en Christopher Lambert.
De laatste keert terug als de on
sterfelijke Highlander Macleod.
Misdaad met een science fiction-
sausje.
Jesse woont met zijn ouders in
Seattle. Niets bijzonders eigen
lijk, Maar op een dag krijgt het
gezinnetje bezoek van een groep
Boeddhistische monniken uit het
geïsoleerde koninkrijk Bhutan.
Lama Norbu en zijn monniken
geloven dat Jesse, alias 'Little
Buddha'de reïncarnatie zou
kunnen zijn van een van hun
meest gerespecteerde leiders.
Scepsis overheerst, maar moeder
Lisa staat de monniken toe ken
nis te maken met Jesse. Zijn va
der besluit hem te begeleiden op
een reis met de monniken naar
Bhutan. Het is de start van een
reis naar een andere wereld en
een andere tijd. De Italiaanse
topregisseur Bernardo Bertolucci
maakte een schitterende film.
Hij kreeg daarbij de hulp van
plaatselijke overheden en het feit
dat de Dalai Lama zijn zegen aan
deze film gaf zegt iets over de
historische waarde.
13.15, 16, 18.45, 21.30: Jungle
CITY 7
13.15, 16, 18.45,21.30: Don Juan
DESMET (020) 6273434
19,21.30, vr ook 24, zo ook 13,
14,30: De Aardman Collectie
20.30: Auf Wiedersehen Amerika
19.45: Ludwig 1881
22.15, zo ook 16.30: L'Eau Froide
KRITERIOJnJ 1 (020)6231708
18.15: Jour de Fète
20.15, 22.15 (di niet 22.15): Mu
riel's Wedding
za zo 15: Mon Oncle
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
ma 21.45: Blade Runner
21.45 (beh. ma)za, zo ook 15: De
Vliegende Hollander
17.45, 19.45: Somebody to love
RIALTO 1 (020)6753994
19,30, 22: Dood in Venetië
vr. 17; De deur van de hemel
RIALTO 2
20: Trés Irmaos
22.15: El Jardin del Edén
THE MOVIES 1
19.30, 22: El Patrullero
17.15: The Browning Version
THE MOVIES 2
17.15, zo ook 15: Thé Browning Ver-
THE MOVIES 3
17, 19.15,21.30, zo ook 14.30,:
Pret-a-Porter
THE MOVIES 4
17.15: AfFairPlay
19.15, zo ook 15.15: Farinelli
21.15, vr en za ook 00.20: Pulp Fic-
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
12.45, 15.30, 18.15, 21.1 5 Die
Hard III
TUSCHINSKI 2
13.15, 16.15, 20.15, ma alleen
13.15, 16.15: Rob Roy
TUSCHINSKI 3
16, 18.45,21.30: Outbreak
TUSCHINSKI 4
13.15, 16, 18.45,21.30 The Brady
Bunch Movie
TUSCHINSKI 5
18.45, 21.30, do, vr, ma, di ook
13.15 en 16: Disclosure
TUSCHINSKI CINEA
11.45, 14.15, 16.45, 19.15en
21.45: Wayne's World
DE UITKIJK (020) 6237460)
15, 16.30, 18: De Aardmancollectie
20.15, 22.15: Priest
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de kunstpagina.