Onbekende Van Campen in beeld
Meesterlijke Romeo en Julia
Cooder laat gitaar spreken
en zegt daarmee genoeg
Cultuur&Kunst
Juwelen als sleutel tot liefde en geluk
7
CHEF GERT VISSER. 071 -356441
DINSDAG 20 JUN11995
Exposities in de regio
leiderdorp in verzorgingshuis Dillenburg aan de Cor Gordijn
singel in Leiderdorp zijn tot 31 juli schilderijen en aquarellen te
zien van Jan Arnoldus. Het verzorgingshuis is dagelijks geopend
van 10.00 tot 16.00 uur. Docenten van de Volksuniversiteit Voor
hout en leden van de Stichting Terracotta Voorhout exposeren
tot en met 8 september hun werk, onder meer schilderijen en
keramiek, in het gemeentehuis van Voorhout. Van 7 juli tot en
met 16 augustus zijn aquarellen van Antje Tjalkens te zien in
verpleeghuis Leythenrode aan de Hoogmadeseweg 55 in Leider
dorp, dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur.
Boekenmarkt en -veiling in Noordwijk
noorpwuk» Op het Vuurtorenplein in Noordwijk wordt zaterdag
15 juli een grote boekenmarkt gehouden. In ongeveer vijftig kra
men zijn tweedehands en antiquarische boeken te koop: van
Konsaliks tot achttiende eeuwse prentenboeken. Schrijver Si
mon Vinkenoog leidt tijdens de boekenmarkt een spceiale vei
ling die begint om 11.00 uur. Voor meer informatie: antiquariaat
Moby Dick, tel.01719-19498.
Monografie en expositie Paleis op de Dam
Het Paleis op de Dam en het Haagse Mauritshuis beho
ren tot de bekendste van de vele gebouwen van de 17de
eeuwer Jacob van Campen. Hij bouwde echter ook ker
ken in Haarlem, Renswoude en Hoge Zwaluwe, ontwierp
grafmonumenten voor zeehelden en was actief als de'co-
rateur en schilder. Dankzij jarenlang archiefonderzoek is
nu eindelijk een kloeke monografie met een overzicht
van zijn leven beschikbaar. De onbekende kanten van de
geniale Van Campen krijgen de komende maanden bo
vendien gestalte op een tentoonstelling in het paleis.
De vloer van de burgerzaal van het Paleis op de Dam.
muziek
recensie theo hakkert
'Family Live': Ry Cooder, David Lindley,
Rosanne Lindley en Joachim Cooder. Ge-
Zien: 19/6, Vredenburg, Utrecht; herha-
Img: vanavond.
I
er Het aantal musici en bezettin-
m gen waar Ry Cooder in zijn 48
i jaren mee heeft gespeeld, is met
to geen mogelijkheid meer te tel-
io len. Gisteravond was hij met
n zijn oude vriend David Lindley
>0 weer eens in Utrecht, zoals al
ia eens eerder. Maar hij had nu
ai opeens zijn zoon bij zich en
M Lindley wilde niet achterblijven
to en nam zijn dochter mee.
os Het deed sterk denken aan de
titel van een van de mooiste
platen waar Ry Cooder op te
horen is: John Hiatt's 'Bring The
Family'.
De zoon verzorgde op uitste-
kende wijze de huppelende per-
'z cussie, waarbij hij het drumstel
s vooral met zijn blote handen
\i bespeelde; de dochter bleek
0 over een uitstekende stem te
,5 beschikken, die vooral bij rhy-
.1 thm and blues lijkt te passen.
Ry Cooder was ontegenzegge-
lijk de baas van het spul. Voor-
•j namelijk zijn werk werd ge-
j speeld. Lindley had het gelijke,
grote aantal gitaren tot zijn be-
schikking, maar hij speelde dui-
■i delijk tweede 'viool'. In dienst
i ran dus, zoals hij dat begin ja-
ren zeventig ook deed bij Jack-
t sort Browne, die in zijn begin-
en glorietijd zwaar op Lindleys
van wanhoop gierende gitaar-
spel leunde.
Het repertoire was voorname
lijk van Cooder afkomstig dus.
Dat wil zeggen van diens eigen
platen. Cooder heeft in de loop
amsterdam francoise ledeboer
De Britse schrijfster Barbara
[2 Cartland en stiefgrootmoeder
g' van Lady Diana wordt komende
maand vierennegentig. Mo-
2- menteel is ze aan haar 620ste
q prulpromannetje bezig. Op fo
rt! to's ziet ze er nog steeds uit als
een eeuwig jeugdige sprookjes-
j koningin met rijk versierde bal-
i! jurken en talloze glanzende ju-
Oö welen. Het is een romantisch
imago dat ze met haar geoliede
)7 publiciteitsmachine altijd zorg
vuldig cultiveerde. Dat Cartland
op 22 juni haar collectie van de
hand doet bij Sotheby's in Lon-
KJ den, wekt dan ook nieuwsgie-
8ü righeid. Cartland zonder juwe-
25 len, dat lijkt net zo onwaar-
schijnlijk als prins Bernhard
o; zonder anjer of de koningin
61 zonder hoed.
'j De hoogblond gekapte en
zwaar opgemaakte 'Dame Bar-
bara' heeft echter vastgesteld
oi dat het tegenwoordig 'bijna te
gevaarlijk' is om juwelen te dra-
8 gen en dat ze veiligheidshalve
8? eigenlijk permanent in een kluis
moeten liggen. Een inbraak in
pj haar huis waarbij ze haar kost-
si baarste en meest geliefde juwe-
fi len verloor, deed haar definitief
besluiten de nog resterende
voorraad te verkopen.
8 In de catalogus probeert ze
ljt aarzelende vrouwen natuurlijk
95, toch over de streep te trekken.
81 Geheel in de lijn van haar altijd
goed aflopende liefdesverhalen
3L belooft Cartland de toekomstige
sj5 draagsters zelfs een toekomst
8 vol rozegeur en maneschijn.
,;j "Mijn juwelen hebben me veel
sol geluk en liefde gegeven. Ik ben
er zeker van dat ze dat ook
brengen aan degenen die ze
ii gaan dragen", zegt ze stellig,
oz De collectie omvat antieke ju-
welen en decoratieve fantasie-
a sieraden, die deels door haarzelf
•i ontworpen zijn. Een van de
hoogtepunten noemt Sotheby's
fen aquamarijnen set met een
halsketting, broche, ring, oor
bellen en armband voor een
richtptijs van 60.000 tot 70.000
gulden. Een andere set moet
der tijden gespeeld in de mis
lukte supergroep Little Village
(met John Hiatt, Nick Lowe en
Jim Keltner) en met uiteenlo
pende figuren als Flaco Jime
nez, Terry Evans, Eric Clapton,
Bobby King en V.M. Bhatt. Zijn
laatste grote wapenfeit op pla-
tengebied was de prachtige
Afrikaanse bluesplaat 'Talking
Timbuktu' van Ali Farka Toure.
Maar dat hoorden we dus gis
teren allemaal niet. Wel een
dwarsdoorsnee uit Cooders
werk. Opvallend was de fraaie
koppeling van het thema van de
Wim Wenders-film 'Paris,
Texas' aan het aloude 'Vigilante
man' uit zijn beginjaren, toen
Cooder zich nog maar net de
samenwerking met Captain
Beefheart en de Rolling Stones
(hij speelt op 'Let It Bleed' en
'Sticky Fingers') er op had zit
ten.
Mooi ook was 'Jesus on the
mainline' en '13 Question Me
thod'. „Van Chuck Berry," legde
hij uit. Maar voor hij inzette,
voegde de rock-archeoloog er
fijntjes aan toe: „Die de melodie
trouwens yan Tampa Red had
geleend. En die had hem weer
van God gekregen, of van ie
mandanders."
Verder was hij weinig spraak
zaam. Hij liet de gitaar spreken
en daarmee zegt Cooder ge
noeg. Zijn spel is nog altijd fa
buleus en zeer verzorgd. Waar
Lindley wel eens een verkeerde
snaar beroerde, versaagde Ry
Cooder niet. Voor 'Girls from
Texas' gespte hij de trekzak om.
En in de toegift liet hij het ver
der ademloos luisterende pu
bliek meezingen met 'Good
night Irene'. Het was een welbe
stede avond.
tussen de 38.000 en 50.000 gul
den opleveren. Er zitten echter
ook losse juwelen van 'maar'
een paar duizend gulden tus
sen.
De horloge:banden, ringen,
kettingen, oorbellen en arm
banden die op de kijkdagen te
zien waren, vielen vooral op
door hun enorme formaat en
hoge glittergehalte. Wie tot aan
kopen overgaat doet er goed
amsterdam francoise ledeboer
Een van de verrassende resulta
ten van het speurwerk was dat
de expositie eigenlijk volgend
jaar gehouden had moeten wor
den. Er is altijd gedacht dat Van
Campen in 1595 werd geboren,
op de kop af vier eeuwen gele
den. De herdenking van zijn ge
boortejaar was de vanzelfspre
kende aanleiding voor het orga
niseren van een expositie in
1995.
Marten Jan Bok ontdekte ech
ter dat 2 februari 1596 de juiste
datum is geweest. Jacob werd
toen in Haarlem geboren als
zoon van de welgestelde koop
man Pieter Jacobsz en Gerritge
Claes Jansz Berendr.
Schilder
Bok heeft niets kunnen vinden
over de opleiding van Jacob,
maar vermoedt dat hij op zijn
twaalfde bij een schilder in de
leer is gegaan. Dat was in die
dagen gebruikelijk als een kind
artistieke talenten had. Zeker is
wel dat hij in 1614 als meester
schilder in de boeken van het
Haarlemse Sint-Lucasgilde
werd ingeschreven. In het paleis
zijn ook de nodige schilderijen
van Van Campen bijeenge
bracht, waaronder 'Het Laatste
Oordeel' en 'Het Portret van Le-
endert Nicasius'.
Quentin Buvelot wijst er in de
monografie op dat Van Cam-
pens kracht niet in het weerge
ven van grote figuren lag: „Altijd
vertoont de anatomie van zijn
levensgrote naakten zwakhe
den, zodat dit het meest opval
lende kenmerk van zijn werk
is."
Zijn portret van de grote 17de
eeuwer Constantijn Huygens en
zijn vrouw Suzanna van Baerle
en dat van een oude vrouw zijn
echter levensecht en ontroe
rend. Ook de hier getoonde
aquarellen die een andere kun
stenaar van zijn decoraties in de
Oranjezaal in Huis ten Bosch
maakte, tonen dat Van Campen
aan ze niet in zulke overdadige
hoeveelheden als Cartland zelf
deed te dragen, want dan lijkt
inhuren van een lijfwacht geen
overbodige maatregel.
De totale collectie wordt ge
schat op ruim twee ton. Wat
Cartland met de opbrengst van
de veiling gaat doen is niet be
kendgemaakt. Het is echter niet
uitgesloten dat ze er charitatie
ve doeleinden mee zal steunen.
als schilder bepaald geen ama
teur is geweest.
Talent
Het is mogelijk dat Van Cam
pen tussen 1617 en 1621 in Ita
lië is geweest, maar volgens Ot-
tenheym wijst niets erop dat hij
als volleerd architect terugkeer
de: „Integendeel, zijn spaar
zaam bekende architectonische
werken uit de jaren twintig wij
zen eerder op voorzichtige eer
ste pogingen om zich als auto
didact in dat vak te bekwa-
Van Campen bleek een uit
zonderlijk talent, die de stijl van
het Hollandse classicisme met
zijn zuilen, pilasters en timpa
nen tot volmaakte perfectie ont
wikkelde. Ook het Coymanshuis
(Amsterdam), het Huygenshuis
en Hofwijck (Den Haag), een
deel van het huidige Amster
dams Historisch Museum en de
Nieuwe Kerk (Haarlem) zijn
daar prachtige voorbeelden van.
De harmonische proporties
van deze bouwwerken werden
bereikt door de toepassing van
eenvoudige reken- en meetkun
dige verhoudingen. Daarmee
streefden Van Campen en zijn
navolgers naar een volmaakte,
absolute schoonheid. „Deze
schoonheid was volgens de
toenmalige opvatting immers
verwant aan de goddelijke ma
thematica waarmee hemel en
aarde door de Schepper waren
geordend", legt Ottenheym uit.
Herstel van deze volmaakte we
reld zou er het gevolg van zijn.
In 'Jacob van Campen. Het
klassieke ideaal in de Gouden
Eeuw' is ook een hoofdstukje
aan zijn 'persoonlijkheid en pri-
v'e-leven' gewijd. Zoals meestal
bij Nederlandse kunstenaars uit
de zeventiende eeuw zijn daar
over weinig documenten be
waard. „Hij was zonder twijfel
een intelligent man. Men zou
ook verwachten dat hij, gezien
de hoeveelheid werk die hij ver
zet heeft, energiek en hardwer-
FOTO GPD
In contrast met haar onrealisti
sche imago van eeuwigdurende
glamour en romantiek is van
Cartland namelijk bekend dat
ze altijd veel sociale projecten
heeft gesteund. In 1991 werd ze
mede daarom door koningin
Elizabeth benoemd tot 'Dame
of the Order of the British Em
pire'.
kend moet zijn geweest", aldus
Bok. Naast vele loftuitingen
maakt de getuigenis van een
tijdgenoot echter melding van
'aengheboren sloffichheijdt',
waardoor hij opdrachten niet
altijd op tijd afkreeg.
Het is onduidelijk waarom hij
in 1655 de voltooiing van zijn
meesterwerk, het Paleis op de
Dam, niet meemaakte. Het
dans
recensie martin bukerk
'Romeo en Julia' door Scapino Rotterdam,
regie; Ed Wubbe; muziek: Henk van der
Meulen; decor: Ed Wubbe, kostuums: Pa
mela Homoet; licht: Benno Veen. Gezien
17/6, schouwburg, Rotterdam. Nog te
zien: 22/6 Muziektheater, Amsterdam en
27/6 en 28/6 in het AT&T Theater in Den
Haag, aansluitend tournee door diverse
theaters.
Open doekjes geeft het Neder
landse theaterpubliek uiterst
spaarzaam weg, maar tijdens
Romeo en Julia van Ed Wubbe
werd tussendoor geapplaudis
seerd, en er was alle reden voor
zo'n spontaan huldebetoon. De
manier waarop Ed Wubbe met
Shakespeare in de hand heeft
uitgepakt om het vijftigjarig ju
bileum van zijn Scapino te vie
ren is overweldigend, kent
adembenemende vondsten, en
is ontroerend en meeslepend
van sfeer.
Door een overbekend gege
ven als Romeo en Julia te ne
men heeft Ed Wubbe alle ruim
te gecreëerd om zijn grote cho
reografische liefde verder uit te
diepen. Artistiek is er dan ook
een directe lijn te trekken van
muziek
recensie arthur van duk
Die Zauberflöte (Mozart). English Baroque
Soloists en Monteverdi Choir o.l.v. John
Eliot Gardiner. Met o.a. Christiane Oelze
(Pamina), Michael Schade (Tamino), Ge
rald Finley (Papageno), Cyndia Sieden
(Koningin van de Nacht) en Harry Peeters
(Sarastro). Gezien: 19/6 Concertgebouw,
Amsterdam (Holland Festival). De voor
stelling komt in juli op televisie
Sinds 1990 zijn John Eliot Gar
diner en zijn musici op het Hol
land Festival te gast met een se-
mi-scenische uitvoering van
een Mozart-opera in het Con
certgebouw. In de loop der ja
ren was een duidelijke climax
waarneembaar, niet alleen door
de gekozen volgorde (de meest
populaire opera's kwamen ach
teraan), maar ook in de aanpak.
Het begon met één voorstelling,
schijnt dat er een ruzie is ge
weest, maar de documenten ge
ven daar helaas geen uitsluitsel
over. Van Campen stierf op 13
september 1657 en nam dit ge
heim mee in zijn graf in de Sint-
Joriskerk in Amersfoort. Dankzij
het speurwerk voor expositie en
monografie is nu echter meer
bekend over Van Campen dan
ooit sinds het neerdwarrelen
van het stof der eeuwen het ge-
Rameau, via Perfect Skin en Ka
thleen, naar deze Romeo en Ju
lia.
Wonderfraai is de bijdrage
van de zes muzikanten uit di
verse muzikale windstreken.
Een Senegalese slagwerker, een
Nederlandse pianiste, een Ar
gentijnse bandoneonist, een Su
rinaamse zangeres, een Indiase
tabla-speler en een Turkse zan
ger en saz-speler vormen sa
men het muzikale decor; hoe
wel de musici eerder commen
tatoren en gangmakers van de
actie op het toneel blijken te
zijn.
In plaats van het verwachte
wringen levert de confrontatie
een mysterieuze spanning en
zelfs versterking van eikaars
sfeer op: met tabla-begeleiding
lijkt de bandoneon nog melan-
cholieker dan hij van oorsprong
is. Als dan een Turkse klaagzang
invalt, voel je overal kippevel.
De dans kent aanduidingen
als Miskende liefde, Wereld van
geweld, Confrontatie, Feest en
andere uit Shakespeare's drama
ontleende scène-omschrijvin
gen. In de soms overvolle grote
het werden er twee en dit jaar
zijn er zelfs drie voorstellingen
geprogrammeerd. Ze zijn alle
drie uitverkocht hetgeen (met
een entreeprijs van 110 per
kaartje) toch wel aantoont hoe
populair dit evenement is. Van
af vorig jaar zijn daar ook nog
camera's bij gekomen om er
een televisie-registratie van te
maken.
Tenslotte is er ook een stij
gende lijn waarneembaar in de
wijze van enscenering. Het be
gon allemaal heel eenvoudig,
met een hoedje en een kapstok.
Vorig jaar werden met Don Gio
vanni alle registers opengetrok
ken. Het leverde een spektakel
op van een zeldzame perfectie
op een niet te overtreffen ni
veau. Daaraan leed dit jaar de
laatste opera in de serie: 'Die
val is geweest.
De expositie over Jacob van
Campen in het Paleis op de
Dam (Dam, Amsterdam) is te
zien tot en met 3 september.
De openingstijden zijn dage
lijks van 12.30 tot 17.00 uur.
De monografie over Van Cam
pen is tijdens de expositie te
koop voor 59,90 gulden, daar
na voor 89,50 gulden.
groepsdelen voor de pauze zijn
Wubbes cirkeldansen, de acro-
batische tikkertje-duetten, en
het opvallende gebruik van een
schuine wand in soms atletisch
bewegingswerk, visueel aan
trekkelijk maar nauwelijks in
dringend te noemen. Een scène
als Confrontatie daartussen is
dat des te meer.
Na de pauze is de sfeer aan
merkelijk grimmiger. De dans
van vier meisjes is vol onheil,
maar mede door de tabla-bege
leiding op het toneel wonder
fraai in zijn sfeertekening (het
bewuste open doekje).
In een duet tussen Romeo en
Julia blijkt hoe zeer zij hun jeug
dige onschuld zijn verloren en
hun dans is vol tragiek. Terwijl
het voltallige ensemble verstild
toekijkt laat Romeo Julia achter.
Het grote sterven hierna is bij
Wubbe teruggebracht tot een
verwijzing, met het liefdespaar
eenzaam en verdwaasd ronddo
lend. De epiloog is voor de zes
musici, die dit choreografisch
niet al te sterke einde toch van
een krachtige afsluiting voor
zien.
Zauberflöte' had de apotheose
moeten worden, maar Gardiner
en zijn team hebben het zich
zelf onmogelijk gemaakt.
'Die Zauberflöte' doet als mu
ziekdrama duidelijk onder voor
Don Giovanni. De losheid van
het verhaal en de opgelegde en
vaak onbegrijpelijke symboliek
kunnen het een regisseur erg
moeilijk maken. Maar wat een
muziek heeft Mozart hier ge
schreven! Die Zauberflöte mag
als geheel een onding zijn, hier
is de mooiste muziek te vinden,
ooit geschreven. De beroemde
aria van de Koningin van de
Nacht bijvoorbeeld en het duet
van Papageno en Papagena zijn
zo bekend als de Nachtwacht,
waardoor we nauwelijks meer
waarnemen hoe waanzinnig ge
niaal deze muziek eigenlijk is en
BIOSCOPEN
LEIDEN
LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-
124130/133210, Steenstraat 39.
LIDOl
Bad Boys 16 jr., dag. 18.45,
21.15; woe ook 14.15.
LID0 2
101 Dalmatiërsal., woe 14.30.
Pret-è-Porteral., dag. 18.45,
21.15.
LID0 3
Richie Rich al woe 14.30.
Nostradamus 16 jr.. dag. 18.45,
21.15.
LIDO 4
Streetfighter 12 jr., dag. 18.45;
woe ook 14.30.
Forrest Gump al., dag. 20.45.
STUDIO
Jungle Book al., dag. 18.45; woe
ook 14.30.
Rob Roy 12 jr., dag. 20.45.
LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg
19.
Outbreak 12 jr., dag. J8.45, 21.30.
TRIANON tel: 071-123875, Bree-
straat 31.
Don Juan t/m woe 19.30, 21.45.
Little Women t/m woe 19.30,
21.45.
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou
wenkerksteeg 10.
Muriel's Wedding t/m woe 19.30,
21.45.
Priest ma 20.00, 22.15
The Shawshank Redemption di
20.00.
Into the West woe 20.00, 22.15.
ALPHEN AAN DEN RUN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6
Streetfighter 12 jr., dag. 18.45,
21.15; woe ook 13.45.
Bad Boys 16 jr., dag. 18 45,
21.30; woe ook 13.45.
Outbreak 12 jr., dag. 18.45,21.30;
woe ook 13.45.
Nell al dag. 21.00.
101 Dalmatiërs al., dag. 18.30;
woe ook 14.00.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071-
790698, Prinses Marijkelaan 4.
Blinky Bill, het koalabeertje al.,
Ned. gespr., woe 14.00.
Sjors en Sjimmie en het zwaard van
Krijn al., Ned. gespr., woe 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27.
Don Juan al., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 2
The Brady Bunch movie al., dag.
13.15, 16.00, 18.45,21.30.
ASTA 3
Kiss of Death 16 jr., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast
Centraal Station.
La Reine Margot 16 jr., dag. 13.15,
16.30, 20.30.
BABYLON 2
Pret-a-Porteral., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 3
Farinelli, il Castrato 16 jr., dag.
18.45, 21.30; ma di ook 13.15,
16.00.
De Tasjesdief al., woe 13.15,
16.00.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 15.
Outbreak 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
METROPOLE 2
Nostradamus 12 jr., dag. 18.45,
21.30; ma di ook 13.15, 16.00.
METROPOLE 3
Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00,
20.30
METROPOLE 4 *w
Boys on the Side 12 jr.. dag. 18.45,
21.30; madi ook 13.15, 16 00.
Richie Rich al., wo 13.15, 16.00.
METROPOLE 5
Forrest Gump 12 jr., dag. 21.30.
101 Dalmatiërs al., dag. 13.15,
16.00, 18.45.
MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel:
070-3515738, reserveren tel: 070-
3515778
Rob Roy 16 jr., dag. 12.20, 15.20,
18.20,21.30.
The Jungle Book al., dag. 13.30,
16.00, 18.30.
Don Juan al., dag. 16.50, 19.00,
21.20.
Outbreak 12 jr., dag. 13.20, 16.10,
18.50,21.40.
Streetfighter 12 jr., dag. 16.55,
22.55.
Malice 16 jr., dag. 21.15.
Kiss of Death 16 jr., dag. 19.25,
22.05.
Muriel's Wedding al., dag. 14.30,
17.00
101 Dalmatiërsal., dag. 12.40,
14.50.
Nostradamus 12 jr., dag. 19.35
Richie Rich al., dag. 12.30, 14.40
Walhalla 12 jr., dag. 21.10.
Bad Boys 16 jr., dag. 14.00,
16.40, 19.15,21.50
The Brady Bunch movie al., dag.
12.10, 14.20, 16.30, 18.40,
21.00.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht
13.
Bad Boys 16jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ODEON 3
The Jungle Book al., dag. 18.45,
21.30; ma di ook 13.15, 16.00.
101 Dalmatiërsal., wo 13.15.
ODEON 4 Riksbioscoop
The Crow 16 jr., dag. 11.45,
14.15, 16.45, 19.15,21.45.
hoe ver Mozart van de bekende
weg afweek.
Muzikaal stelde Gardiner ook
dit keer in geen enkel opzicht
teleur. Er was weer een zeer
goede cast op de been gebracht,
met Christiane-Oelze (Pamina)
Gerald Finley (Papageno) en
Cyndia Sieden (Koningin van de
Nacht) als uitblinkers. Koor en
orkest musiceerden met grote
precisie en in goede balans met
de zangers. Deze muziek, zo
uitgevoerd, wat wil je nog meer?
Dat er in de regie, ondanks
een paar goede vondsten ook
veel overbodig geloop en gedoe
was verwerkt, doet dan weinig
ter zake. Het zal niet de laatste
Zauberflöte zijn, die in dat op
zicht strandt.
Collectie Barbara Cartland op veiling Sotheby's
te
Cartland zonder juwelen, net zo onwaarschijnlijk als prins Bernhard zonder anjer.
Bekroning jubileum Scapino