Mooi model T Denkwijze Op een dag komt een man een oude vriend weer ee gen. De vriend draagt een prachtige bontmantel, man vraagt 'm: „Hoe kom je aan die jas?" „Zelf ge ten", antwoordt de vriend trots. „Zelf geschoten" geert de man verbaasd, „hoe bedoel je zelf gescho „Nou simpel", antwoordt de vriend. „Ik ga in het met mijn geweer naar Canada, ik zoek een groot h ik spring voor dat hol op en neer, roep de hele tijd boe', en dan komt er op een gegeven moment w< beer uit. En 'pang', ik heb weer een bontjas." „Dat ook!", zegt de man enthousiast. Een maand of wat later komen beiden elkaar weer tegen. De ïan zit van boven tot onder on der het verband. „Wat heb jij ge daan?", vraagt de vriend ver baasd. „Nou, precies wat jij zei. Ik heb een geweer gekocht, ben naar Canada gegaan en heb daar een groot hol uitgezocht. Ik ben voor het hol op en neer gaan springen en heb steeds 'boe, boe' geroepen. En wat denk je? Komt er een trein uit!" Eén van de voornaamste manie ren waarop wij gedrag aanleren, is door wat psychologen ge woonlijk modeling noemen: het leren van gedrag doordat ande ren het ons voor doen. De nadruk op 'doen' is van groot belang. Want net als in het voorbeeld i de man en zijn vriend, is voorzeggen tegen iemand zeg gen wat of hoe hij iets moet doen niet genoeg voor succes. In de opvoeding van kinderen is dit bijvoorbeeld een belangrijk inzicht. Kinderen blijken volwas senen vrijwel exact na te boot sen, op een manier die voor die volwassenen vaak verrassend on plezierig is. De meeste ouders willen dat hun kinderen doen wat zij (de vol wassenen) zeggen, maar ze willen vaak niet dat hun kinderen doen wat zij zelf doen. Een voorbeeld: Een kind schreeuwt, en een ou der zegt met luide, overslaande stem tegen het kind dat het daar mee moet ophouden. Dan 'mo delleert', en dus stimuleert, die ouder precies het gedrag dat hij of zij zegt weg te willen hebben. Het gevolg: het kind zal in de toekomst eerder schreeuwen: 'Schreeuw niet zo!' Dus het ou derlijke: 'Doe wat ik zeg, maar doe niet wat ik doe' wordt bij het kind: 'Ik zeg wat jij zegt en ik doe dat op de manier waarop jij het doet'. Dat is geen brutaliteit, het is de wijze waarop 'modeling' werkt. Als een ouder inconse quent is iets anders doet dan hij of zij zegt dan leert het kind inconsequent te zijn. Het zal in de toekomst vaker iets an ders doen dan het zegt. Eén van de opvallendste ken merken van deze tijd is dat het op deze manier inconse quent zijn epidemische vormen aanneemt. We houden onze kin deren en elkaar steeds vaker voorbeelden voor van gedrags om omgangswijzen, waarvan we tegelijkertijd zeggen niet te wil len dat ze worden nagevolgd. We produceren en consumeren op grote schaal films met subtiel, maar ook met grof geweld, waar mee voorbeeldgedrag wordt aan geboden waarvan we tegelijker tijd zeggen: „Maar, beste kijker, dat moet je natuurlijk niet doen!" We bieden via reclame en uiter- lijksheidsverkiezingen 'voorbeel dige' lichaamsvormen aan, maar zeggen tegen onze tienerdoch ters: „Probeer nou niet net zo slank te worden, want anders blijf je aan het lijnen en maak je jezelf ziek." We laten Linda tij dens een reclameblok in onze huiskamer met zwoele stem zeg gen dat we haar snel moeten bel len om nog voor het slapen gaan aan ons gerief te komen, maar beweren ook „dat je wel een smeerlap bent als je op zo'n uit nodiging ingaat". Eén van onze grootste vergissin gen, gevolg van ons gebrekkige inzicht in de wetmatigheden die door psychologisch onderzoek zijn blootgelegd, is de veronder stelling dat al deze modellen wei nig of geen invloed hebben op de psyche van de doorsnee burger: de meeste mannen bellen Linda niet, de meeste pubermeisjes ontwikkelen geen anorexia ner vosa of bulimie en de meeste mensen zijn niet bezig elkaar met wapens om te leggen. Maar het feit dat we het niet doen, neemt niet weg dat ons psy chisch potentieel tot het begaan van wreedheden, tot vreemd gaan en tot het ontwikkelen van gedragsproblemen in de afgelo pen eeuw sterk is vergroot. Dat is het gevolg van alle modellen die op ons af worden gestuurd. die zich agressief gedraagt opzichte van een levensgn duikelpop. Groep A zag de volwassem pop schoppen, slaan en tri ren. Groep B zag de volwaï exact hetzelfde doen, maa het einde van de film verst er een tweede volwassene beeld die de eerste compli teerde met zijn agressieve drag, en hem snoep en dri aanbood. Groep C zag de wassene op dezelfde mani keer gaan als de andere tw groepen, maar deze keer k er aan het einde van de fili volwassene binnen, die de sieveling de mantel uitvee hem waarschuwde zich zo weer te gedragen. Het enige verschil tussen groepen was dus de conse tie van het agressieve gedi voor groep A gebeurde er voor groep B werd agressit loond, en voor groep C be Na de film werden de kind één voor één in een kamei speelgoed gelaten, waar zt minuut of tien naar hartel mochten spelen. Er stond een grote duikelpop. Wat De kinderen uit groep C (s) voor agressie) vertoonden minder spontaan agressie drag tegenover de pop daij kinderen uit de groepen A) Opvallend genoeg was er t) groep A en B geen verschil baar is het zo dat straf voi agressie een groter effect dan beloning ervan. Maar belangrijker is de j de uitkomst. Aan de k ren uit elke groep werd vel gens gevraagd om zoveel I lijk van het agressieve gedj de volwassene nog eens n spelen. Elke agressieve ha t die ze correct imiteerden, sl afzonderlijk beloond. Wat j. Deze keer was er geen ver^r' alle groepen vertoonden 1 de hoge niveau van agress 1C betekent dat óók de kinde ;j, groep C het agressieve gec c] van het model hadden gel en het in hun psyche had< n, geslagen, ook al hadden z aj de speelkamer niet spont. g toond. Maar een beloning voldoende om het door h< m beeld vergrote agressie-po r tieel in gedrag om te zette ja We leren dus blijkbaar vai beelden, zonder dat we h« ,v, wat we leren altijd meteei 15 aantoonbaar gedrag om z )a Het wachten is op 'gunstij j. standigheden om dat pot< realiteit te laten worden. I jj. mijns inziens, één van de langrijkste oorzaken van 1 !0 dat deze eeuw de wreedst m meest 'gestoorde' ooit is g ,t( den: er zijn daarin meer n lt in oorlogen omgekomen g, alle 490 voorafgaande een samen. Alle natuurrampei he ooit hebben plaatsgevond ,r( hebben bij elkaar minder offers gemaakt dan de me zijn wapens in krap hondt 1(i jaar. In de periode van 1 s BI ber 1992 tot 1 september woedden er op de aarde z ,e tig oorlogen, waarin mens techniek voor wat wreedh u, treft hun grenzeloosheid c ,e gend hebben bewezen. ,n En dan hebben we het dai niet over de 'gewone bloei stigheid' van de man in de In de jaren waarin de oorl er Vietnam de levens van zo' 58.000 Amerikaanse solda re te, werden in de Verenigd Vi ten zelf bij na driemaal zoi c] burgers gedood door kogf burgers. In alle 'oni den is de beveiligingsind één van de snelst groeien drijfstakken, en zijn veili; en psychische problemen snelst groeiende problee gorieën. De moraal, meti riatie op de beroemde uil van Filoon van Alexandri der een mooi model is er mooie kopie'. Houston gaat uit z'n dak. Fans houden triomfantelijk de speciale editie van de Houston Chronicle omhoog, nadat de Rockets voor de tweede maal op rij kampioen van de NBA zijn geworden. Two-rrific!' bloklettert de krant. FOTO EPA PAUL BUCK Elk voorbeeld laat in onze psy che lange-termijnsporen na, als het maar voldoende krachtig en aantrekkelijk is en als we ons er maar op een of andere manier mee kunnen identificeren. De psycholoog Albert Bandura, die vorige week aan de Universiteit van Leiden een eredoctoraat ont ving, toonde dat in een klassiek geworden experiment aan. Drie groepen kinderen kregen een film te zien van een volwassene RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie Texaanse stad vaart wel bij de basketbal-successen van de Rockets I oen de Houston Rockets vorig jaar I voor de eerste keer in de geschie- denis kampioen werden van de NBA, was dat niet alleen een gedenkwaardig moment voor de spelers en de clubleiding. Ergens in een ongetwijfeld riante kantoor ruimte juichte de plaatselijke VW mee. Ein delijk had een sportploeg uit de metropool in Texas een prestatie van formaat neergezet. De NBA-titel zou de stad vele miljoenen dol lars gaan opleveren. Nu, na de tweede titel, zal dat bedrag waarschijnlijk verdubbelen. Sport betekent namelijk iets in de Verenig de Staten. Maar noch de footballers van de Oilers, noch de honkballers van de Astro's, noch de Rockets waren er tot dat moment ooit in geslaagd om tot écht grote daden te komen. Verschillende malen ging het op het laatste moment mis, hetgeen Houston de bij naam Choke City (vrij vertaald: faalstad) ople verde. En zoiets doet het niet lekker als je als toeristische organisatie mensen probeert te trekken. Vooral dan voor grote, landelijke conferenties, want op toeristisch gebied is er in Houston minder te beleven dan in Stap horst op zondag. Het is dan ook niet zo gek dat de Houston Rockets waanzinnig populair zijn in de vierde stad van de Verenigde Staten. De afgelopen week lag er als het ware een rood-gele deken over de stad. Er was vrijwel geen winkel te bekennen zonder aanmoedigingsposters op de ruit. Praktisch elk hotel liet blijken hoe men erover dacht. Het personeel van vier- sterrententen stond achter de balie in Roc- kets-T-shirts in plaats van in de gebruikelijke kostuums en mantelpakjes. Zelfs de ambtenaren in het stadhuis staken hun voorkeur niet onder stoelen of banken. Aan de ene kant van het gebouw hing een metershoog spandoek met de veelzeggende tekst Who needs Magic, when you have a Dream, doelend op tegenstander Orlando Magic en Houston-sterspeler Hakeem 'The Dream' Olajuwon. Aan de andere kant van het pand bevond zich een even groot doek met het clublogo en de woorden Rockets Red Glare, de zeer toepasselijke, maar uiteraard om andere redenen geschreven zin uit het Amerikaanse volkslied. 'The Rockets Red Glare' slaat op de rode gloed van de Rocky Mountains. De fans van de Houston Rockets gaven er hun eigen inter pretatie aan tijdens het zingen van de The Star Spangled Banner. Dat gebeurt vooraf gaande aan elke sportwedstrijd. Hoezo natio nalistisch ingesteld? Geen mens blijft zitten, iedereen wendt het gezicht in de richting van de vlag, de rechterhand al dan niet met petgaat naar het hart en men is stil. Tot het moment waarop de uitvoerende artiest toekomt aan de slotzinnen over The kancl of the Free and the Home of the Brave. Dan barst een orkaan van geluid los. Het hoort allemaal bij de speciale sfeer die zo kenmerkend is voor sportwedstrijden in de Verenigde Staten. Een sfeer die natuurlijk mede wordt bepaald door het feit dat er vrij wel nooit fans van de tegenstander aanwezig zijn. De afstanden zijn simpelweg te groot. Maar ook als er wel supporters uit het vijan dige kamp zijn, zoals die paar man uit Flori da afgelopen zondag in Houston, levert dat geen problemen op. Het groepje zat in zijn blauw witte outfit midden tussen de Roc- kets-fans. Zonder enig risico te lopen. Dat kan omdat politie en bewaking alles we teams bij in Orlando, Miami, Charlotte en Minneapolis, en komend seizoen maken twee Canadese ploegen (de Toronto Raptors en de Vancouver Grizzlies) hun opwachting. Aan verdere buitenlandse expansie wordt vooralsnog niet gedacht, al wordt de deur naar Mexico City op een kier gehouden. De belangstelling vanuit het buitenland is meegegroeid en groeit nog steeds. Vandaar dat de media-aangelegenheden tijdens de fi nale-serie niet meer gedaan konden worden door de PR-afdeling van de betreffende thuisclub. De NBA had praktisch het voltalli ge personeelsbestand van de media-sectie overgevlogen uit New York. En dat was geen luxe, want een leger van 1200 verslaggevers, waarvan 160 uit het buitenland, meldde zich voor de serie tussen de Houston Rockets en Orlando Magic. Hoe fraai sportpaleizen als de Orlando Are na en The Summit ook zijn, ze zijn niet bere kend op een dergelijke invasie. Maar de club van Brian Mclntyre, vice-president voor me diazaken, kan improviseren als geen ander. Dat moest ook 'wel, want het draaiboek moest telkens weer worden bijgesteld. Wer den twee jaar geleden de beelden van de NBA Finals nog 'slechts' in 109 landen uitge zonden, dit jaar waren dat er al 164. Twaalf televisiestations, waaronder voor ons land FilmNet en voor het eerst ook de nationale TV van China, hadden verslaggevers naar de VS gestuurd. Katern Voor de Verenigde Staten zelf had NBC de uitzendrechten. Het coast to coast brengen van een topevenement als de NBA Finals blijkt een enorm karwei. Naast de hal was een compleet park van mobiele studio's neergezet. NBC had een kleine honderd mensen ingezet om alles tot een goed einde te brengen. Een stuk of tien van hen waren verslaggever. Dat was hetzelfde aantal als de plaatselijke dagbladen, de Houston Chronicle en de Or lando Sentinel, ieder inzetten. Dat mocht ook wel, want beide kranten brachten dagelijks een heel katern over de NBA Finals. Die vijf, zes pagina's kwamen fluitend vol, want elke zucht was dezer dagen de moeite waard om genoteerd te worden. Dat daarbij de objectiviteit af en toe in het geding komt, werd op de koop toegenomen. Niemand stoorde zich eraan dat een krant als de Chronicle zich keihard achter de Rockets opstelde. Daags na de derde wedstrijd werd een feestje georganiseerd voor de pers. De Chronicle was een van de sponsors en deelde grif T-shirts uit met op de voorkant de tekst Believe It! Again! en op de rug het logo van de krant. Bij de wedstrijd van zondag had elke toeschouwer een setje door de krant gedruk te aanmoedigingsposters gekregen. De titel was koud binnen of er lag een speciale editie op straat met foto's van de eerste drie duels. Een oude kampioensfoto en een kop in cho coladeletters: Two-rifftc. Clubkleuren Sport verkoopt goed. En in Houston weten ze hoe dat moet. De stad noemt zich graag In ternational City of Champions, met dank aan Carl Lewis, Evander Holyfield, maar vooral de Rockets Red Glare. Hoewel, rood? Uitgere kend tijdens de finale-serie lanceerden de ei genaren het plan om de clubkleuren en het logo te gaan veranderen. Blauw, zilver en een beetje rood zou het moeten worden. Kijk, daar zit je dan met een kersverse voorraad T-shirts. Zou hier soms ook een commercieel brein zijn werk hebben gedaan? Sport is 'big business' in de Verenigde Staten. Tot zover niets nieuws. Toch is de impact van een evenement als de finales van de National Basketball Association (NBA) verbazingwekkend. Het is een commerciële knaller en een mediacircus van de eerste orde. Fabrikanten van T-shirts en de makers van televisieprogramma's beleven hoogtijdagen. En de lokale VW van Hosuton wrijft zich vergenoegd in de handen. Hoe de Rockets hun stad weer op de kaart zetten. nauwlettend in de ga ten houden. Er mag bijvoorbeeld volop al cohol worden gedron ken in zo'n sportpa leis, maar er zijn gren zen. Wie tekenen van dronkenschap ver toont, loopt de kans van de tribune te wor den gehaald. Dat ge beurt door bewakers of door een speciale brigade die met verre kijkers de tribunes aftuurt, en ingrijpt als het mis gaat. Boven dien kan zij vragen om een legitimatiebewijs, want wie geen 21 is mag geen bier drin ken. Het koppeltje uit Orlando vormde een uitzondering op de tri bunes van The Sum mit, waar de kleuren Robert Horry van de Rockets toont de felbe- rood en geel overheer- geerde bokaal en maakt het overwin ningste- sten. Zeker één op de £en twee toeschouwers droeg een speciaal shirt, in de meest gevallen opgedragen aan het kampioenschap van de Rockets van de Western Conference. Daags na de derde wedstrijd tegen Orlando, die evenals de twee ervoor werd gewonnen, durf den de eerste fabrikanten het aan om T- shirts te maken met teksten die slaan op een nieuw NBA-kampioenschap. Je kunt er maar beter vroeg bij zijn, want als het eenmaal zo ver is, zullen de winkels en stalletjes uitpuilen en kan de oude voorraad de uitverkoop in, zo weten ze uit ervaring. Bedriegers De verkoop van vooral T-shirts is big business rond zo'n kampioenschap. En waar gemak kelijk geld te verdienen is, zijn bedriegers niet ver weg. Begin deze week deed de politie van Houston een inval bij een fabriekje van ille gale shirts. Slechts een beperkt aantal bedrij ven heeft toestemming van de NBA om de lo go's van de clubs, de NBA, de NBA Finals 1995, enzovoorts te gebruiken. Maar het is moeilijk om alle nep, waarvan na drie keer wassen waarschijnlijk niets meer over is, van de straat te houden. Die vroege vogels deden goede zaken, want toen het kampioenschap eenmaal een feit was, werd de stad over spoeld door handelaren met kersverse shirts. Er is de NBA veel aan gelegen om de han del in de zogenoemde merchandise zo zuiver mogelijk te houden. De afgegeven licenties leveren de in New York gehuisveste orga nisatie immers jaar lijks miljoenen dollars op. En dat is nodig om het steeds maar uitdij ende apparaat in stand te houden. Nu doen Amerika nen zakelijk niets zon der zeker te weten dat het verantwoord is. En dat geldt ook voor de NBA, die het laatste decennium een onge looflijke groei door maakte. Had men in 1985 nog voldoende aan één verdieping van de Olympic Tower aan Fifth Avenue in Néw York, inmiddels zijn nog zes etages ge huurd en heeft men moeten besluiten om de afdeling Entertain ment (televisie, foto's, etcetera) te verhuizen FOTO."Êm.'iff?HAYNB naar een P™d New Jersey. Vrijwel gelijktij dig werden er kantoren geopend in Genève, Melbourne, Tokyo en Hong Kong. Als één ding duidelijk is, dan is het dat de NBA al lang geen zaak meer is van de Vere nigde Staten alleen. Natuurlijk, het gaat nog altijd om een nationale titel, maar de win naar wordt geafficheerd als World Champion. Niemand heeft daar moeite mee, want de NBA-kampioen is ongetwijfeld de beste ploeg ter wereld. In oktober zal dat nog eens blij ken, wanneer in Londen voor het eerst om de wereldtitel voor clubteams gespeeld zal wor den. David Stern Dat gebeurt in nauwe samenwerking tussen de NBA en de FIBA, de wereld-basketbal- bond. Met de werkelijke organisatie zal de door Borislav Stankovic aangevoerde federa tie zich echter nauwelijks bemoeien. Dat is een zaak van de NBA, onder leiding van Da vid Stern. De zoon van Israëlische emigran ten wordt qp handen gedragen. En dat is niet zo vreemd. Onder zijn bewind als commissio ner is de NBA uit een diep dal gekropen. Bij zijn aantreden in 1984 sloot meer dan de helft van de toen 23 clubs de seizoenboeken af met rode cijfers. Een paar jaar later werd er overal winst gemaakt, want zaken doen hoef je Stern niet te leren. Het is de laatste tien jaar alleen maar cres cendo gegaan met de NBA. Er kwamen nieu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 38