Van der Werff op rolletjes Leids alternatief voor Werfpop urrealistisch universum in Beurs Jonge honden uit Gelderland, Amsterdam op klassieke toer ftellen begonnen: Christo °|akt morgen Rijksdag in Organisator 'Carreras' het schip in CHEF GERTVISSER.071-356441 )ichter en muzikaal duo in De Burcht 'Operatie Van Bree' in Lakenhal BIOSCOPEN •EN Het muzikale duo Michael (Leone) Fifi (Fifiaan von Ef- rt) treedt zondag 18 juni vanaf 14.30 uur op in sociëteit De iircht te Leiden. Ze zingen Nederlandstalige liedjes, begeleid oor piano en percussie. Dichter Peter van Leeuwen leest daar- jast voor uit zijn bundel 'Leven, liefde en landschappen'. Van :euwen wordt op piano begeleid door Ton Vlasman. s Jxpositie cursisten SKL !jf iden» Werken van curisten van de Stichting Kadercursussen ^{den (SKL) zijn op 24 juni te zien in de galerie van De Burcht Leiden. De tentoonstelling is georganiseerd in verband met !t 15-jarig bestaan van de SKL, die verschillende creatieve cur- issen verzorgt. "(loutkamp Festival in Leiderdorp gERDQRPTheater Toverlei, de Sjelter Squeezers, het Kamer- ior en vele andere Leiderdorpse verenigingen treden zondag ijuni op in de Houtkamp tijdens het Houtkamp Festival. Het stival duurt van 12.00 tot 18.00 uur. Kansas City (1978) en de Pont Neuf over de Seine in Parijs (1985). een kruistocht van meer dan ïtig jaar gaat komend week- de de droom van de Ameri- '8 nse kunstenaar Christo in wiling. Morgenochtend om g< zes begint hij met het in- ken van de Rijksdag in Ber et ;n e benodigde honderddui- n> d vierkante meter zilverkleu- i® polypropyleen-doek en 15,6 touw, wordt vandaag vanuit geheimgehouden opslag- its naar het Rijksdaggebouw n. foerd en op het dak gehesen, rgenochtend laat Christo de eerste banen, die ieder ton wegen, op de binnen- lts naar beneden, waarna hij buitenmuren zal inpakken. l jandag en dinsdag volgen de talen en de torens. Op 23 ju- moet de operatie voltooid Tot 6 juli hebben de naar yachting miljoenen bezoe- de tijd om het kunstwerk te I ijken. L hristo (59) voert het project len met zijn vrouw Jeanne- ide uit. Sinds 1962 pakt isto officiële gebouwen en (schappen in. Voorbeelden 1,5 km rotskust in Australië >9), 4,5 km bosweg bij ai li-tentoonstelling in Amsterdam De meester van het inpakken wist het in 1971 onmiddellijk toen hij een ansichtkaart met daarop de Rijksdag ontving. ,,Dat gebouw trok mij meteen aan, zijn isolement, midden in een door de Koude Oorlog ver deelde stad", vertelt hij. Daarna was het een lange mars om van de autoriteiten toestemming te krijgen het ge bouw twee weken lang in te pakken. In totaal zijn Christo en Jeanne-Claude 54 keer naar Duitsland gereisd om het voor elkaar te krijgen. In totaal zes voorzitters van de Bondsdag hebben zij proberen te overtui gen. Na de val van de Muur in 1989 laaide het debat over Christo's droom weer op. De Rijksdag, waar in 2000 de zetel van het Duitse parlement moet komen, werd een symbool van de hervonden nationale een heid. Berlijn hoopt op drie miljoen kijklustigen, maar sommigen betwijfelen dat omdat de stad te weinig bekendheid aan de ge beurtenis zou hebben gegeven. Vervolg vari voorpagina Gewoonlijk hangt hij hoog en droog, en kan niemand in de buurt komen. Maar gisteren was het een drukte van belang aan de voeten van burgemeester Van der Werff. Timmergereed schap, ladders, rollen pak papier en een legertje 'ver huizers' dromden samen rond het schilderij waarop burgemeester Van der Werff, tijdens het beleg van Leiden, zijn lichaam aan biedt aan de hongerende bevolking. LEIDEN» JAN RUSDAM Het grootste schilderij dat De Lakenhal rijk is, waarschijnlijk ook het grootste van Nederland, verhuisde gisteren naar de zol derverdieping van het museum aan de Oude Singel. In de afge lopen dagen is in het trappen huis van het museum een stei ger met vlonder gebouwd om het schilderij van de wand te kunnen nemen. Maar gisteren was de dag waarop het allemaal ging gebeuren. De Voorscho- tense restaurateur L.D. Vercou- teren leidt de operatie. Met een legertje 'helpers' heeft hij stro ken ribbeltjeskarton uitgerold over de houten vlonder, zodat het schilderij zacht neerkomt. De conservator oude kunst, Christiaan Vogelaar, volgt de operatie nauwlettend. Muse umdirecteur Jetteke Bolten houdt ook eenoogje in het zeil: „Maar je kunt er niet de hele tijd bij blijven," zegt ze. De vergulde lijst die los van het schilderij hangt wordt eerst verwijderd. Op dat moment is de sfeer nog luchtigjes. Maar als het doek van de wand moet worden genomen en het perso neel van het stedelijk museum samenstroomt in de hal op de verdieping, is de sfeer toch een beetje vergelijkbaar met die in Het schilderij met burgemeester Van leidt de operatie. een operatiekamer. ,,Eng hè," roept een medewerkster. Een aantal 'verhuizers' ont popt zich op ladders en steigers als acrobaten wanneer het doek van de wand moet worden ge nomen. Met een klein tilletje lukt het het werk aan één kant los te krijgen. Het schilderij komt daardoor uit het lood te hangen. Als met vereende krachten het doek nog eens om hoog wordt gedrukt laat ook de andere kant los en zeilt het bij na zes bij ruim vier meter me tende gevaarte naar voren. De der Werff is als kamerbreed tapijt om een rol gewikkeld. De Voorschotense restaurateur Vercouteren (rechts) FOTO HOLVAST/MARK LAMERS ploeg van Vercouteren heeft de situatie snel weer onder contro le. Het schilderij wordt verder van de wand geschoven, rustig omlaag gelaten, om vervolgens een zachte landing te maken. Medewerkers van de restau rateur gaan het schilderij nu te lijf met hamers en tangetjes om het achterdoek en spieraam los te maken. Nadat die verwijderd zijn wordt het doek om een zes meter lange rol gewikkeld en verpakt in bruin pakpapier. Die klus verloopt heel vlotjes. Als een rol kamerbreed tapijt gaat het kostbare werk vervolgens naar een hogere verdieping waar de omgekeerde handeling volgt. Na het weer in elkaar zetten van het spieraam zal het doek worden opgehangen op een plek die er voor gemaakt lijkt. Tijdens de restauratie van de historische afdeling, vorig jaar, kwam namelijk een uitsparing tussen plafond en wand tevoor schijn waarvan de afmetingen precies overeenkwamen met de maten van het schilderij van Van Bree. Directeur Bolten van De Lakenhal besloot daarop dat het doek het beste naar deze zaal kon verhuizen waar het straks ook deel uitmaakt van de nieuwe presentatie van de Leid- se geschiedenis, en waar de temperatuur en de vochtigheid constant blijven. Wie burgemeester Van der Werff alvast even op zijn nieuwe plek wil bewonderen kan in het museum terecht van dinsdag 27 juni tot maandag 3 juli. Daarna wordt de zaal weer gesloten voor het publiek totdat de nieu we presentatie van de Leidse geschiedenis op 1 oktober fees telijk wordt geopend. verbeelding van wat niet te stellen is. Zo omschreef la^sso ooit de surrealistische eld van Salvador Dali. In de lij rs van Berlage in Amster- is tot eind augustus de d isterhand van het Catalaan- Je enie te zien. Bronzen sculp- in, de beroemde sofa 'Lip- van Mae West', onbekende killustraties, kristal en juwe el lie werken zijn eigendom kunstliefhebbers in de tton Foundation en vooral imstig uit privé-collecties. rzitter Beniamino Levi, iger vriend van de in 1989 1|( rieden kunstenaar, vertelt ver met passie, tij was echt geniaal. In ikken passeerden allerhande 'erwerpen de revue. Hij ik over filosofie, astrologie, 3 emetica of psychologie, iwelijks te volgen, zo snel het. Naderhand begreep ik verband en dan bleek wat den leken, wonderwel in el- te passen. Zo is het ook zijn werk", aldus de vroe- eigenaar van een galerie in uyaan. „Op zich gewone objec- komen bijeen in een won- ijke combinatie." e 66-jarige Levi raakte begin er n zeventig in Parijs met Dali io, riend. Dat contact kwam tot o^id via Dali's vrouw Gala, die zakelijke belangen van de ielstenaar behartigde. De Itali- kocht in de loop der jaren echten van zes beelden met iog op een grote tentoon- ig die hij wilde maken, galeriehouders en verza- aars richtte Levi begin oundation op om meer ka al te verzamelen voor extra kopen. „Zijn schilderijen in en toen al te duur voor ons. irom hebben we ons in de jende jaren vooral gericht op d( aches, etsen. Kortom kleiner lift." ali verbeeldde boeken als ntagruer en 'Gargantua', 'De st van het liefhebben' idius) en 'Mozes en het Mo- \9 heisme' van Sigmund Freud. 'li ar ook zijn gouaches te zien ai de twaalf stammen van Is- T ei dt 'ali zag zichzelf als het mid- 'unt van de wereld. Hij ep een theater rondom izelf. Levi meent dat die is ontstaan in zijn vroeg- wnderjaren. „Thuis spraken r- er en moeder altijd over de ijlere Salvador, het kort voor s geboorte op 2-jarige leef- overleden broertje. Salvador De Duitse impresario Klaus Ulrich die José Carre ras naar Maastricht heeft gehaald, is voor 'enkele tonnen' het schip in gegaan. Als een geslagen hond verklaarde hij gisterenavond na het open luchtconcert dat er maximaal 3500 kaarten zijn verkocht in plaats van de minimaal geplande 7000. „Dit was de eerste keer dat ik in Maastricht zo'n evenement heb georganiseerd en absoluut ook de laatste. Deze stad is het niet waard een wereldster van dit formaat te ontvangen. De on dersteuning om dit concert te laten slagen is mi nimaal geweest. De WV van de stad Maastricht heeft nog niet eens met me afgerekend. Zo iets is toch beschamend? Hoe is het trouwens mogelijk dat ik voor een soortgelijk Carreras-concert in Luxemburg in de eerste week wél 15.000 kaarten heb verkocht?" De gemiddelde entreeprijs voor een kaart lag volgens Ulrich voor dit concert op 140 gulden, hetgeen betekent dat er aan recettes 490.000 gul den is binnengekomen. Ulrich zegt dat de totale investering van het openluchtconcert in Maas tricht negen ton heeft bedragen. RECENSIE SUSANNE LAMMERS De Presentatie '95 Voorstellingen: 'Zeven Koningen', koningsdrama's van Shake speare door de Toneelschool Arnhem 'De mensenhater" van Molière door de To neelschool Amsterdam Gezien: 13/6 en 15/6, Schouwburg, Leiden Een mooie traditie in ere her steld: de eindexamenklassen van twee toneelscholen presen teren zich aan het publiek. De Arnhemmers compileerden de zeven koningsdrama's van Shakespeare en vertoonden vooral het afzetten en/of ver moorden van Henry, Henry, Ri chard en Henry. Er is niet veel fantasie nodig om de portee van de Arnhemse voorstelling te ontdekken: Pas op! Ruim baan! Een eis die ze kracht bijzetten met een bonte staalkaart van hun kunnen. In een fors tempo trekken ze alle registers open in een voor stelling die geen moment ver veelt. Van heel droog en inge houden spel tot uitzinnige pu- blieksbeschimping, ontroerend ingetogen scènes, verglijdend naar chaos en kolder. De voor stelling kenmerkt zich door een gemis aan samenhang van de taferelen en een teveel aan ef fectbejag en lawaai. Shake- speares wijze taal, die men wel degelijk met het publiek wil de len, lijdt daar wel eens onder. De Amsterdammers missen de enthousiaste jonge-honds- heid uit Gelderland. Zij kozen een klassiek achttiende-eeuws blijspel, met verfijnde Louis zo- veel-stoeltjes en een beschaaf de, warmgele belichting. Voor beeldig aangekleed, op die ene stijlbreuk in een negentiende- eeuwse japon na. Molières Mensenhater gaat over oprechtheid en talent enerzijds en de kunst van het vleien anderzijds. Het laat zich raden waarmee een mens het verder schopt. Met deze cyni sche, zij het lastig te bestrijden observatie beginnen de Amster dammers hun carrière. Hun produktie is ook een etalage, hoewel zij, terecht in dit stuk, minder exuberant acteren. Ze tonen iets meer respect voor de toneelschrijver dan de Arnhem mers, maar 'De Mensenhater' smaakt bitterder dan het ele gante karakter van het stuk rechtvaardigt. Het einde blijft een beetje in het luchtledige hangen. Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de perso nages: die is er niet. De twee leeghoofdige aristocraatjes wor den onmiddellijk neergezet als nuffige poedeltjes, de kokette weduwe toont al vanaf het be gin haar ordinaire aard en de mensenhater spuwt vanaf de eerste zin alleen maar gal. Amsterdam doet zijn best sta tement en volwassen voorstel ling te combineren, Arnhem is nog onbekommerd aan het spe len. Maar ze hebben allebei la ten weten waar ze staan: 'Je komt er toch niet tussen' versus 'Moven met die ouwe hap'. LEIDEN LIDO 1,2, 3. 4 en STUDIO tel 071 124130/133210, Steenstraat 39. LIDO 1 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45,21.15; vr za zo woe ook 14.15. LIDO 2 101 Dalmatiërs al., vrza zo woe 14.30. Pret-è-Porter al., dag. 18.45. 21.15. LIDO 3 Richie Rich al., vrza zo woe 14.30. Nostradamus 16 jr., dag. 18 45. 21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr.. dag. 18.45; vr za zo woe ook 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Jungle Book al., dag. 18.45; vr za zo woe ook 14.30. Rob Roy 12 jr., dag. 20.45. LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19. TRIANON tel: 071-123875, Breestraat 31. Don Juan dot/mwoe 19.30, 21.45. Little Women do t/m woe 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. Muriel's Wedding do t/m woe 19.30, 21.45. Pulp Fiction do t/m zo 20.00. Priest ma 20.00, 22.15 The Shawshank Redemption di 20.00. Into the West woe 20.00, 22.15. LVCtel: 146449, Breestraat 66. The Losers vr 20.00. Demon Seed za 20.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6 Streetfighter 12 jr., dag. 18.45, 21.15; za zo woe ook 13.45, zo ook 16.15. Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 21.30; za zo woe ook 13.45, zo ook 16.15. Outbreak 12 jr., dag. 18.45,21.30; za zo woe ook 13.45, zo ook 16.15 Nell al., dag. 21.00. 101 Dalmatiërs al., dag. 18.30; za zo woe ook 14.00, zo ook 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 - 790698, Prinses Marijkelaan 4. Blinky Bill, het koalabeertje al., Ned. tespr., za zo woe 14.00. jors en Sjimmie en het zwaard van Krijn al., Ned. gespr., za zo woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Don Juan al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 The Brady Bunch movie al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 3 Kiss of Death 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. La Reine Margot 16 jr., dag. 13.15, 16.30, 20.30. BABYLON 2 Pret-a-Porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 Farinelli, il Castrato 16 jr., dag. 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00. De Tasjesdief al., zazowoe 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Outbreak 12ir.,dag. 13.15, 16.00, 18.45.21.30. METROPOLE 2 Nostradamus 12 jr., dag. 18.45, 21.30; dovr ma di ook 13.15, 16.00. METROPOLE3 Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00, 20.30 METROPOLE4 Boys on the Side 12 jr., dag. 18.45, 21.30; dovr madi ook 13.15, 16.00. Richie Rich al., za zowo 13.15, 16.00. METROPOLE 5 Forrest Gump 12 jr., dag. 21.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel: 070- 3515738, reserveren tel: 070- 3515778 Rob Roy 16 jr., dag. 12.20, 15.20, 18.20,21.30. The Jungle Book al., dag. 13.30, 16.00, 18.30. Don Juan al., dag. 16.50, 19.00, 21.20. Outbreak 12 jr., dag. 13.20, 16.10, 18.50,21.40. Streetfighter 12 jr.. dag. 16.55, 22.55. Malice 16 jr., dag. 21.15. Kiss of Death 16 jr., dag. 19.25, 22.05. Muriel's Wedding al., dag. 14.30, 17.00. 101 Dalmatiërs al., dag. 12.40, 14.50. Nostradamus 12 jr., dag. 19.35. Richie Rich al., dag-. 12.30, 14.40. Walhalla 12 jr., dag. 21.10. Bad Boys 16 jr., dag. 14.00, 16.40, 19.15,21.50. The Brady Bunch movie al., dag. 12.10, 14.20, 16.30, 18.40, 21.00. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13. Bad Boys 16jr„ dag. 13.15,16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 The Jungle Book al., dag 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15. 16.00. 101 Dalmatiërs al., wo 13.15. ODEON 4 Riksbioscoop The Crow 16 jr., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45. Werk van Dali, tot en met 27 augustus te zien in de Beurs van Berlage. heeft zich toen een eigen identi- noemde zich de hardstwerken- teit gecreëerd. Op 6-jarige leef- de kunstenaar van zijn tijd. En tijd fantaseerde hij dat hij Na- vond: iedere goede schilder die poleon was. Later meende hij echte meesterwerken wil ma- dat hij de meest sensationele ken, zou allereerst mijn vrouw schilder ter wereld was. Hij moeten trouwen. De liefde tus sen hem en Gala was diep, hij verafgoodde haar." De tentoonstelling in de Beurs van Berlage, Damrak 277 te Amsterdam, is te zien tot en met 27 augustus. LEIDEN ERNA STRAATSMA Uit protest tegen de program mering van Werfpop wordt za terdag 1 juli een Leids popfesti val gehouden in 't Breehuys, onder de titel 'Leiden(s)weg'. Het initiatief komt van enkele Leidse bands die zich gepas seerd voelen door de organisa tie van Werfpop (9 juli). De Stichting Werfpop liet on langs weten dat Werfpop het dit jaar zonder Leidse act moet stellen omdat geen enkele loka le band aan de kwaliteitseisen zou voldoen. Een aantal, bij de Leidse Vereniging voor Popmu zikanten (LVP) aangesloten, bands is dit in het verkeerde keelgat gesloten. Dennis Holswilder, een van de organisatoren van 'Leiden (s)weg' en bandlid van Jimmy Hat, is 'flink pissig' over de gang van zaken rondom de program mering van Werfpop. „Het is gewoon onzin wat de organisa tie beweert. Er gebeuren juist hele mooie dingen in Leiden." Veel Leidse bands zijn vol gens Holswilder ten onrechte afgewezen als openingsact voor Werfpop. „Sommige omdat hun demo's niet voldoende kwaliteit hadden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de band zelf niet goed genoeg is. Het is ge woon vrij moeilijk om als begin nende band een kwalitatief goe de demo te maken. Verder is er ook een band afgewezen, 'Mini ature horses', omdat de groep niet Leids genooeg was. En dan kiezen ze vervolgens Mashed Potatoes uit Noord wijk." Op het programma van 'Lei- den(s)weg' staan negen bands, die volgens Holswilder aanto nen dat er 'wel degelijk veel kwaliteit is'. Holswilder, die het festival samen met Ron Doove (van de band Lemmingz Edge) organiseert: „Ons motto is: wacht niet af, doe het zelf." Leiden(s)weg begint om 15.00 uur met Geniet Ervan. Daarna treden achtereenvolgens op: Ju ne (16.00 uur), Barefoot Rabbit (17.00 uur), Isis (18.00 uur), Re- ga (19.00 uur), Nagasaki Barbe- que (21.00 uur), Lemmingz Ed ge (22.00 uur), Jimmy Hat (23.00 uur) en Raaa The Seeds (24.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19