Supersaaie model-familie uit 't heelal Film Angels knappen smerig klusje op in The Losers IJzersterke Britse klei-animatie Verborgen taboes van pseudo-tolerante generatie 9Louis Malle heeft me belazerd9 DONDERDAG 15 JUN11995 Indianen versus Costner Populaire TV-serie opnieuw tot leven gewekt ASSEN GPD Waterwereld, de nieuwste film van Kevin Costner die binnen kort in de Nederlandse biosco pen gaat draaien, moet worden geboycot. Iedereen die de strijd tegen de onderdrukking van de Noordamerikaanse indianen een warm hart toedraagt, moet deze film niet gaan zien. Die oproep lieten twee vertegen woordigers van de Kammerer- /Lakota Stichting uit de VS deze week horen tijdens een bijeenk- most in Assen. De Stichting ver zet zich tegen de bouw van een gokpaleis door de filmster in het hartje van de indiaanse natie. Na zijn indiaan-vriendelijke film Dances with Wolves heeft Costner het nu goed verbruid. De Lakota Sioux-indianen, die de rechten claimen op het land waarop het gokpaleis verrijst, beschouwen hem nu als een geldwolf. Costner weigert tot nu toe elk commentaar. FILMS IN LEIDEN FILM «OVERZICHT MARCO VAN PELT LVC, Breestraat 66, Leiden: Hard Cult- Special Import: Heavy Metal, do 15/6 20.00 uur; The Losers, vr 16/6 20.00 uur en Demon Seed, za 17/6 20.00 uur. [LVC heeft deze week iets spe- [ciaals; drie cultfilms uit de Vere- jnigde Staten, die een korte toer- Snee door Nederland maken, doen Leiden aan. Heavy Metal, The Losers en Demon Seed zijn 'Engels gesproken en niet onder titeld. Het Canadese Heavy Metal (1981), van regisseur Gerald Potterton, is een onevenwichti- ge maar geinige tekenfilm, ge- 2 maakt in een samenwerkings verband tussen diverse anima tiestudio's, regisseurs en schrij vers. De stemmen bij de seksy science-fiction-verhaaltjes uit het Franse stripblad 'Metal Hur- lant' zijn onder meer van Ri- iss chard Romanus en John Candy. "^De belevenissen van een Ne- wyorkse taxichauffeur in de toe komst (Harry Canyon) en een dertienjarige puber met zijn natte dromen (Den) zijn de uit schieters in Heavy Metal. Filmrecensenten lieten in 1970 geen spaan heel van de Vietnamfilm The Losers (uitge bracht tijdens het hoogtepunt fan de oorlog), maar liefheb bers beschouwen de film als de ultieme biker movie, een genre dat groot werd door Easy Rider. Het verhaal van The Losers is simpel: vijf Heli's Angels, voor malige VS-soldaten, krijgen een smerig klusje. Met gewapende motoren worden ze in Cam bodja gedropt door de CIA. De opdracht: het bevrijden van een presidentiële adviseur die door de Vietcong gevangen wordt ge houden. Logisch dat het bloed rijkelijk vloeit, maar de Heli's Angels voelen zich lekker op hun gemak. Zo'n twintig jaar geleden zat het de science-fictionfilm De mon Seed niet echt mee. Regis seur Donald Cammell maakte in 1977 een sterke film, maar het publiek bleef steevast weg of het ging liever naar kassucces sen als Star Wars en Close En- counters of the Third Kind. De mon Seeds, ook bekend als Pro- tens Generation, lijkt de tijd ech ter beter te doorstaan dan zijn concurrenten. Anno 1995 blijft het een knappe en intelligent gemaakte toekomst-thriller met zeer goede acteurs. Vooral de rol van Julie Christie valt op. Zij wordt geterroriseerd door een zeer geavanceerde computer (met de stem van Robert Vaughn), die besloten heeft de macht over de wereld over te nemen. Demon Seed is net zo bizar als boeiend. Amerikanen zijn gek op hun eigen televisieseries. Niet alleen herhalen ze hun oude series jaar in jaar uit, soms brengen ze een serie kunstmatig weer tot leven door er een film over te maken. Denk maar aan de Flintstones, de Beverly Hillbillies en nu de Brady Buncheen serie die ook bij ons te zien is geweest in de jaren zeventig, maar die een nieuwe generatie ab soluut niets meer zegt. Die zal dan ook met enige ver bijstering The Brady Bunch Movie bekijken en zich af- vragen uit welke tijdmachi ne deze film omlaag is ge vallen. FILM RECENSIE HENK MAURITS The Brady Bunch Movie. Te zien: Tus- chmski 2, Amsterdam. Asta 2 en Movie- world, Den Haag De grap van The Brady Bunch Movie is dat de destijds popu laire televisieserie tot in de kleinste details werd nage bootst, maar verplaatst is naar het Los Angeles van 1995. Dat wil zeggen een gezin, vader, moeder en zes kinderen, voor wie de tijd is blijven stilstaan in zeg 1971, terwijl hun buren le ven in 1995. Op zich een prach tig gegeven voor fraaie contras ten en tegenstellingen, maar re gisseur Betty Thomas legde de nadruk op de imitatie van de oude serie, zonder daarbij te persifleren. Je wordt dus geacht vooral te lachen om de kleding van toen, de haardracht, de in richting van het huis en ook de taal en de zeden en gewoonten van vijfentwintig jaar geleden. Daarbij komt dat de Brady's een superbrave familie zijn. Hun levensstijl staat volledig haaks op die van de buren, de Zaklopen voor reanimeerde TV-familie. Dittmeyers, van wie mevrouw dochter Jan, het klikken van een nimfomane alcoholiste is dochter Cindy of de opspelende en meneer een scrupuleus type hormomen van zoon Peter. We die op een achterbakse manier zien hoe oudste dochter Marcia probeert het huis van de overal de show steelt, terwijl Brady's te kopen. oudste zoon Greg overal de De film gaat vooral over de show mist. Op zich levert dat zo ditjes en datjes van de individu- nu en dan wat aardige scènes ele gezinsleden. De jaloezie van op, maar het is te mager om daar een hele film aan te wij den. Maar voor wie The Brady Bunch ooit als TV-serie heeft gezien, blijken er andere waar den te gelden, dat bewijst het succes van de film in Amerika. Het moet ongeveer dezelfde er varing zijn als in het jaar 2020 nog eens een nieuwe film te zien over de familie Flodder, met dezelfde types van nu. Om dat ikzelf nooit een van de 116 aflevering van The Brady Bunch heb gezien (in Amerika uitge zonden tussen 1969 en 1974) was het alsof ik naar een familie zat te kijken van een andere planeet. Wereldvreemde types die in de verkeerde tijd terecht zijn gekomen en die bovendien zo onvoorstelbaar saai en braaf zijn, dal ik toch liever afstem op de asociale Flodders. Over die familie is inmiddels een derde film gemaakt, die binnenkort in de bioscoop wordt verwacht. FILMS AMSTERDAM 2 I 13,30, 16, 19.30, 22: Muriel's Wed- ara- ding 1AI_FA3 13.30, 16, 19.30, 22: Farinelli fjALFA 4 13, 15.45: 101 Dalmatiërs 30 18.45, 21.30: Ed Wood ten'ALHAMBRA 1 (020) 6233192 t- 20.30 do, vr. di ook 13.15, 16.30: sn- Forrest Gump ALHAMBRA 2 Pvij 13, 16, 20: Pulp Fiction 3 pELLEVUE CINERAMA (020) D 16234876 13 15. 16. 19.15,22: DonJuan Vaf INERAMA 2 <Dah 13 15. 16. 19.15, 22: Boys on the Side li let] JE/ I je- I ALYPSO 1 (020) 234876 ubi 13.15, 16, 18.45, 21.30: La Reine Margot [CALYPSO 2 13.15, 16, 18.45, 21.30: Legends j of the Fall jciNECENTER CORALINE (020) 6236615 13.45, 16.15, 19.30, 22.00, zo ook 11: Sleep with me [PEPPE NAPPA 13.45, 19.30: Browning Version 16.15, 22.15: Snake Eyes PIERROT 13.45, 19.15: Lamerica 16.30, 22: Heavenly Creatures IEAN VIGO 13 45, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11 Les Silences du Palais :iNEMA 1(020) 6151243 118 45. 21.15, 22, za. zo. wo ook 13, B5 30: Don Juan CINEMA 2 I 20: Rob Roy CINEMA OSCAR (020) 5475175 1 vr en za 20.30: The Client di 20.30. Shadowlands CITY 1(020) 6234579 13.15, 16, 18.45, 21.30: Bad Boys CITY 2 13.15, 16, 18.45,21.30: Kiss of Death CITY 3 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15, 16: Demon Knight ITY 4 13.15, 16, 18.45, 21.30: Stargate ITY 5 18.45,21.30, do. vr. ma, diook 13.15, 16; Dropzone ITY 6 13.15. 16. 18.45, 21.30: Street- fighter CITY 7 13.15, 16, 18.45,21.30: Jungle Book DESMET (020) 6273434 19, 21.30, vr ook 24, zo ook 13, 14.30: De Aardman Collectie 20.30: Auf Wiedersehen Amerika 19.45: Ludwig 1881 2'2.15, zo ook 16.30: L'Eau Froide KRITERION 1 (020)6231708 18.15: Jour de Fête 20.15, 22.15 (di met 22.15): Mu riel's Wedding za zo 15: Mon Oncle di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 ma 21 45: Stranger than Paradise 21.45 (beh. ma) za, zo ook 15: De Vliegende Hollander 17.30: Amateur 19.45: Somebody to Love RIALTO 1 (020) 6753994 19.30, 22 (beh. wo): Dood in Venetië wo 20: Passion RIALTO2 20: Trés Irmaos 22.15: El Jardin del Edén THE MOVIES 1 19.30, 22, zo ook 14.30: Ed Wood 16.45: 1492 Conquest of Paradise THE MOVIES 2 17, 19.15, 21.30, zo ook 14.30, vr en za ook 00.15 u: Pret-a-Porter THE MOVIES 3 19.45, 22, zo ook 14.30: Farinelli 17.15, zo ook 15: The Browning Ver- THE MOVIES 4 17.15, 19.30: AfFairPlay 2115, vr en za ook 00.15: Pulp Fic- TUSCHINSKI 1 (020)6262633 13.15, 16.15.20 15 Rob Roy TUSCHINSKI 2 13.15, 16. 18.45,21.30 The Brady Bunch Movie TUSCHINSKI 3 13.15, 16, 18.45, 21.30. Outbreak TUSCHINSKI 4 18.45, 21.30, do, vr, ma, di ook 13.15, 16: Nostradamus TUSCHINSKI 5 18.45, 21.30, do, vr, ma, di ook 13.15 en 16: Disclosure TUSCHINSKI CINEA 11.45, 14.15, 16.45, 19.15en 21.45: The Crow DE UITKIJK (020) 6237460) 15, 16.30, 18: De Aardmancollectie 20, 22: Priest Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina. Creature Comforts, een juweel van een parabel over de 'multiculturele samenleving'. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Wallace Gromit/De Aardmancollectie. Te zien: Desmet en De Uitkijk, Amsterdam Aardman dat "klinkt behoorlijk Nederlands, zou je denken. Maar Aardman Animation is een in al le opzichten Britse aangelegenheid. Deze, in Bristol gevestigde, animatie-studio heeft sinds de jaren tachtig een ijzersterke reputatie verworven op het gebied van klei-animaties. De-Aardmanstudio's produceren vooral com mercials, die aan gene zijde van het Kanaal zo populair zijn dat het publiek er niet genoeg van lijkt te kunnen krijgen. Kom er eens om bij de ge middelde Ster-spot of bioscoopreclame hier te lande. Dat commerciële werk wisselen ze af met onafhankelijke eigen produkties, waarin anima tiefilmers als Nick Park of Peter Lord de vrije hand krijgen. Tot welke verrassende resultaten de Aardman-aanpak kan leiden, is te zien in een compilatieprogramma van 75 minuten, Wallace Gromit. De Aardman-filmpjes ontlenen hun charme in de eerste plaats aan de spreekwoordelijke Britse humor, waarmee de karakters zijn neergezet. Want of het nu mensen moeten voorstellen of dieren, in de handen van de Aardman-regisseurs veranderen die kleipopjes gegarandeerd in eigen zinnige persoonlijkheden. Deze regisseurs heb ben duidelijk kaas gegeten van (en dus gevoel voor) drama; ook daarin zijn de filmpjes Brits in de goede zin van het woord. De trefzekerheid waarmee ze hun verhaaltjes vertellen is even op zienbarend als verklaarbaar. Anders dan hun live- action-collega's kunnen animatoren niet zomaar hun camera laten draaien en als het fout gaat een nieuwe take maken. Nee, zij moeten hun film beeldje voor beeldje opbouwen, zij moeten voor één seconde vijfentwintig keer hebben nage dacht. Van de Aardman-filmers is Oscarwinnaar Nick Park wellicht het meest sophisticated. Hij is ver tegenwoordigd met drie films, A Grand Day Out en The Wrong Trousers en vooral Creature Com forts een juweel. Met deze korte film levert Park een parabel op de 'multiculturele samenle ving' die er niet om liegt (een goede parabel liegt nooit). Creature Comforts is opgezet als reportage in de dierentuin: de gorilla, de nijlpaarden, de panter, allemaal komen ze aan het woord, met hun eigen Afrikaanse, Indiase of Braziliaanse ac cent. Natuurlijk zijn ze dankbaar voor de goede opvang, maar ja, het is hier wel koud, en veel ruimte is er ook niet. Ondanks de gaandeweg steeds droeviger ondertoon blijft Parks humores ke overeind door de briljante karakterisering van elk beest. Pardon, dit zijn geen beesten maar mensen. Sleep with me: Intelligent portret van artistieke dertigers FILM RECENSIE JOS DE PUTTER Sleep with me. Te zien. Cinecenter, Am sterdam Frank, Sarah en Joseph hebben al sinds jaar en dag een hechte iriendschap. Altijd met z'n drie1- en, altijd aan een half woord ge noeg. Maar al in de eerste sce nes van Sleep with me, het re- pedebuut van Rory Kelly, blijkt dat dit soort driehoeken altijd een gevaarlijk kantje heeft. Tij dens een pauze in een autorit ■ililwrnir yiïkift Inhpnh, op laconieke toon aan Sarah of ze met hem wil trouwen. Ze lacht wat, en wanneer Joseph aanhoudt zegt ze dat het niet grappig meer is. Ze kijkt Frank aan, en die vraagt schouderop halend waarom ze niet op het verzoek ingaat. Sarah geeft haar jawoord aan Joseph, en dat is het begin van het eind van de op het oog zo harmonieuze vriendschappen. Rory Kelly brengt dit proces in Sleep with me op een intelli gente manier in beeld. De hele film snrHt zirh af in het nppn- schijnlijk losse, nonchalante milieu van typisch Californische intellectuele en artistieke derti gers. De handeling verplaatst zich van feestje naar feestje, met veel small talk over pseudo- problemen. Tegen die 'niks aan de hand'-achtergrond wordt de desperaatheid van Frank, die zich realiseert dat hij al die tijd op Sarah verliefd was, langzaam zichtbaar. En de groep reageert op Franks steeds onverantwoor- delijker optreden met een van zelfsprekende uitsluiting. HptLsdiennnitqpinrnlrpn vanzelfsprekendheid die Sleep with me tot zo'n intelligent por tret van een generatie maakt. De film is nergens moralistisch van toon, maar laat bijna ter loops zien hoe intolerant al de ze vrije geesten zijn wanneer het er even om spant, hoe on handig deze mensen staan te genover over hun eigen emoties en die van een ander. De scènes zijn op een losse manier met elkaar verbonden, soms van droog commentaar voorzien door tussentitels, soms via hpf pphniilr wan iHHonramp. ra's waarin nog eens commen taar wordt gegeven. Al die lagen samen maJcen van Sleep with me een onderhoudend portret van een generatie van de jaren negentig en van hun taboes die ze zo graag ontkennen. Voor de liefhebber is er ook nog een gastrolletje van Quentin Taran- tino, die op ratelende toon uit legt waarom Top Gun eigenlijk over onderdrukte homoseksua liteit gaat. Want alles kan naar believen worden geïnterpre teerd, in de jaren negentig in C alifnrnië FILM INTERVIEW PIETER VAN LIEROP Die Hard With a Vengeance. Premiere: volgende week donderdag. Jeremy Irons speelt schurk in derde Die Hard-film redderde vader holt dan naakt en wel die vier trappen af." Malle vroeg me hoe ik dat wilde spelen. En ik zei dat ik naakt diende te zijn omdat het anders niet logisch zou zijn. 'Maar', zei ik 'je moet het zó op nemen dat het publiek niet meteen beseft dat ik naakt ben.' Dus dat rennen over die trap pen moest heel wild en heel clo se worden opgenomen, zodat het publiek vol spanning alleen maar zou denken: 'Hij moet naar zijn zoon! Snel! Snel! Hij moet naar zijn zoon!' Maar wat doet Louis? Hij draait niet close, hij draait stiekem toch met groothoek. En het gevolg is dat het publiek alleen maar denkt: 'Kijk! Daar holt een spiernaakte kerel!' Een sterk dramatisch ef fect wordt opgeofferd voor een effect dat alleen maar gênant is om te zien". „In de normale omgang kon ik uitstekend met Louis Malle overweg, maar als regisseur ver knalde hij wat een grootse film had kunnen zijn. Zulke dingen zou ik eigenlijk niet moeten ver- lellen. Want eigenlijk dient hel creatieve proces een privé- kwestie te blijven. Maar soms wordt het te moeilijk discreet te blijven zwijgen". Jeremy Irons. Televisiekijkers met oog voor de betere Britse series zullen hem nooit verge ten vanwege Brideshead Revisi ted. Liefhebbers van romanti sche filmdrama's bejubelden hem voor The French Lieute nant's Woman. De bezoekers van 'art theaters' zagen hem onder meer in Damage van Louis Malle en in Reversal Of Fortune van Barbet Schroeder met de rol die hem een Oscar en een Golden Globe opleverde. En 2,5 miljoen Nederlanders kennen op zijn minst zijn stem waarmee hij in The Lion King de show stal als de boosaardige oom Scar. Volgende week gaat de film in première waarmee Je remy Irons (46) een nieuwe fase van zijn carrière ingaat. In de actiefilm Die Hard With A Ven geance speelt hij de schurk die het onderspit delft tegen de held Bruce Willis. Irons: „Het is heel nuttig om een keertje zoiets als een Die Hard-film te doen, want ik word toch te zeer beschouwd als het type chique acteur met een Os car op zijn naam. Ik wil een wij der bereik dan dat. Daarom heb ik deze rol aangepakt. Je hebt mensen die onderscheid maken tussen films die pretenderen se rieuze kunst te zijn en films die alleen maar verstrooiing willen bieden en dat laatste zou dan niet deugen. Ik vind dat een dom soort onderscheid. Voor mij bestaan er enkel goede films en slechte films". „Mijn rol in Die Hard III is er niet een die heel veel van je ac- teerkunst vergt. Ik vind het ook niet erg als men opmerkt dat het nogal oppervlakkig is wat ik hier moest neerzetten. Het ont breekt ook aan tijd om er meer nuance aan te geven, want dat verhaal moet in hoog tempo voort. Maar ik heb er allicht aar digheid ingezien om dit perso nage te spelen. Ik voelde me aangetrokken door de geestig heid en intelligentie van deze schurk. En hij is speels. Een spe ler met bravoure, voor wie het spel belangrijker is dan de knik kers." Bertolucci Irons begint deze maand in Toscane aan de opnamen voor Stealing Beauty, onder regie van Bernardo Bertolucci die voor het eerst sinds 15 jaar weer in eigen land filmt. Irons: „Een film die, als hij wordt aangebo den, je onmogelijk kunt afwij- derd. Het wordt een 'ensemble piece' dat zich volledig afspeelt op een groot landgoed. Ik speel een Engelsman met kanker, lo gerend bij een Italiaanse familie omdat ziekenhuizen niks meer voor hem kunnen doen. En het verhaal gaat over een jong Ame rikaans meisje dat op die plek haar maagdelijkheid zal verlie zen. En wij, de ouderen, nemen nemen dat waar en zien een meisje veranderen tot vrouw." Imago „Ik ben geen acteur die zich erg bekommert om zijn 'image'. Niet iemand die het belangrijk vindt om door de filmbeelden geflatteerd te worden. Ik kruip gewoon in een personage en probeer niets achter te houden dat de rol zou kunnen helpen. Maar ik kan erg kwaad worden wanneer een regisseur mijn ver trouwen beschaamt zoals Louis Malle heeft gedaan tijdens de opnamen van Damage. In die film heb je dat moment waar de zoon plotseling binnenkomt in de kamer waar ik als de vader lig te vrijen met de verloofde van de zoon. En die zoon stort zich dan vier verdiepingen naar beneden. De ineens totaal ont-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11