Twee kwajongens in politie-uniform 'Mentaal aansluiting met een zeer gewelddadige rotzak' Het Zeeuws-Vlaams Blok in een stripverhaal >erieuze Robin Williams net komische trekjes Side -P! iNDERDAG 8 JUNI 1995 LMS IN LEIDENTelevisiesterren Martin Lawrence en Will Smith perfect duo in Bad Boys OVERZICHT MARCO VAN PELT Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Lei- Dead Poets Society, ma 12/6 alleen 20.00 uiir. )ead Poets Society' in Kijkhuis ontvlucht hij met vrienden het instituut om in een grot spon taan gedichten voor te lezen. Zo ontdekt de jongen zijn liefde voor het theater. Keerpunt van de film is het moment waarop Neils vader in grijpt. Hij heeft voor zijn zoon een glanzende carrière gepland en gek doen of een rol in Shake speare's Midsummer night's dream horen daar zeker niet bij. Nog dezelfde nacht pleegt Neil zelfmoord. De drang naar vrij heid en expressie is hem fataal geworden. En aanstichter Willi ams is zich daar aan het einde van de film terdege van bewust. Regisseur Peter Weir, onder meer bekend van Witness (1985) en The Mosquito Coast (186) had met 'clown' Robin Williams volledig de mist in kunnen gaan. Vooral in het begin van de film laat de acteur zich van zijn komische kanten zien. Als hij zijn werk heeft gedaan, het aan zetten tot het motto 'pluk de dag', verdwijnt hij echter naar de achtergrond en verandert humor al snel in drama. Gedes illusioneerd komt Williams aan het einde van de film tot zijn conclusie: de drang naar vrij heid en expressie kan mensen tot grote daden aanzetten maar de uitwerking kan zeker ook de sastreus zijn. ibin Williams, die we voorna- elijk kennen uit komische ms als Hook en Mrs Doubtfire, ilde in 1990 één van zijn ist serieuze rollen tot nu toe. Dead Poets Society is hij de iwe leraar John Keating op jongensschool in de Vere- !e Staten. Op het instituut, helemaal van de buiten lid afgesloten, is het motto iditie, Eer. Discipline en Per- de lijfspreuk van de loolleidinggeworden, rassen de vele rituelen, rui- e toga's, plechtige toespra- en doedelzakmuziek kan liams het toch niet laten net ;n anders te zijn dan de rest in de leraren. Een leerboek dat t im i et bevalt, verscheurt hij nder pardon en zijn gortdro- behandeling van rijm en me- un in de Engelse poëzie is een rkapte les 'zelfstandig den- n'. Het duurt niet lang of Wil- is gehaat bij zijn collega's bijzonder populair bij zijn erlingen. De gevoelige en in- lligente Neil Perry gaat zelfs ver dat hij een geheim ge- jotschap opricht, 's Nachts ILMS AMSTERDAM 13.30, 16, 19.30, 22: Muriel's Wed ding FA 3 13.30, 16: 101 Dalmatiërs 19.30 An Awfully Big Adventure 22: Killing Zoe «|FA4 13. 15.45, 18.45, 21.30: Ed Wood HAMBRA 1 (020)6233192 20.30. do, vr, di ook 13.15,16.30: Forrest Gump 2 13, 16, 20: Pulp Fiction •LLEVUE CINERAMA (020) 34876 13.15, 16, 19.15, 22: Don Juan NERAMA 2 13.15, 16, 19.15, 22: Boys on the «1TPSO 1 (020) 234876 13.15. 16, 18 45. 21.30. Pret-a- (LYPSO 2 13.15, 16, 18.45, 21.30: Legends of the Fall NECENTER CORALINE (020) 36615 13.45, 16.15, 19.15, 22.00, zoook 11 Snake eyes :PPE NAPPA 13.45, 19.30: Browning Version 16.30, 22.15: Heavenly creatures ERROT 14, 19.30: Le parfum d'Yvonne 13 45, 16.30, 19.15, 22. zoook 11 Lamerica AN VIGO 13 45, 16.30, 19.30, 22. zoook 11: Les Silences du Palais NEMA 1 (020)6151243 1.45, 21.15, 22, za, zo, wo ook 13, 30: Don Juan INEMA2 20: Rob Roy INEMA OSCAR (020) 5475175 za 20.30: The Firm ma en di 20.30: The Pelican Brief ITY 1 (020) 6234579 13.15, 16, 18.45, 21.30: Bad Boys ITY 2 13.15, 16, 18.45,21.30: Kiss of Death ITY 3 13.15, 16, 18.45.21.30: Demon ITY 4 16.18.45, 21.30. do. vr, ma. di ook 13.15 Stargate ITY 5 .45, 21.30, do, vr, ma, di ook 13.15, 16: Dropzone CITY 6 13.15, 16, 18.45, 21.30: Street- fighter 1 CITY 7 13.15, 16, 18.45,21.30: Jungle Book DESMET (020) 6273434 21.30: Auf Wiedersehen Amerika 19.45: Ludwig 1881 19, 21 do met 21. zoook 16.30: L'eau froide do 21Wallace Gromit KRITERION 1 (020) 6231708 20.15 en 22.15(di nietom 22.15: Muriels Wedding 18, beh. do: Jour.de Fête za zo 15: Mon Oncle di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 ma 21.45: The Unbearable Lightness of Being 21.45 (beh. ma) za, zo ook 15: Vlie gende Hollander 19 30: Amateur 17 30, niet op do: Shallow Grave RIALTO 1 (020) 6753994 19.39, 22: Dood in Venetië RIALTO 2 18: Peeping Tom 20: Tres Irmaos 22.15; El jardin del eden THE MOVIES 1 19.30, 22 zo ook 14.30: Ed Wood 17.30: GlenorGlenda THE MOVIES 2 17, 19.15,21.30, zoook 14.30. vr en za ook 00.15 u: Pret-a-Porter THE MOVIES 3 19.45, 22, zoook 14.30: Farinelli 17.15. zo ook 15: Browning Version Tl^E MOVIES 4 17.15, 19.30: AfFair Play 2115, vr en za ook 00.15: Pulp Fic tion TUSCHINSKI 1 (020)6262633 13.15, 16.15, 20.15: Rob Roy TUSCHINSKI 2 13.15, 16, 18.45, 21.30: Walhalla TUSCHINSKI 3 13.15, 16, 18.45, 21.30: Outbreak TUSCHINSKI 4 18.45, 21.30, do, vr, ma, di ook 13.15, 16: Nostradamus TUSCHINSKI 5 18.45, 21.30. do.vr, ma, di ook 13.15 en 16: Disclosure TUSCHINSKI CINEA 11.45. 14.15. 16.45, 19.15en 21.45: Priscilla the queen of the de sert Kwajongens zijn het, de te levisiesterren Martin Law rence en Will Smith, die de hoofdrollen spelen in Bad Boys de nieuwe succes- film van het producen tenduo Don Simpson en Jerry Bruckheimer. Ooit lanceerden ze Eddie Murp hy als politiekomediant in Beverly Hills Cop en tien jaar later doen ze het met Bad Boys nog eens dunne tjes over. Een gouden greep, want Lawrence en Fresh Prince of Bel Air) Smith zijn fysiek en verbaal volledig aan elkaar ge waagd en jagen elkaar op een leuke manier op, in een film die een kruising lijkt tussen Beverly Hills Cop en Pulp Fiction. RECENSIE HENK MAURITS Bad Boys. Te zien. Lido 1. Leiden Euro 2, Alphen Mike (Will Smith) en Marcus (Martin Lawrence) zijn de 'bad boys' van de Miami Police. Twee dynamische agenten die op het randje van de wet achter de 'bad guys' aanzitten, die in dit geval een enorme partij he roïne gestolen hebben uit nota- bene de kluis van de politie. Mi ke en Marcus krijgen opdracht om, vóór anderen er de lucht van krijgen, te zorgen dat de ge stolen heroïne weer terecht komt. Daarbij krijgen ze steun uit onverwachte hoek, wanneer ze een belangrijke getuige, de call- girl Julie (Tea Leoni) in handen krijgen. Julie zorgt in het ver haal voor de nodige verwikke lingen tussen Mike en Marcus, omdat die noodgedwongen van rol moeten verwisselen. De rok kenjager Mike met zijn onwaar schijnlijk dure appartement en Twee ruziënde buddies: De monogame Marcus Burnett (Martin Lawrence, links) en rokkenjager Mike Lowrey (Will Smith). Porsche trekt voor een paar da gen in bij de vrouw van Marcus, terwijl de trouwe echtgenoot Marcus zelf in het appartement de tijd doorbrengt met Julie. Dat leidt over en weer tot jaloe zie en incidenten die thuisho ren in het genre van de situa tion comedy. Dat is ook het belangrijkste verschil met een doorsnee-ac tiefilm. Bad Boys zit vol met pit tige actiescènes, achtervolgin gen en explosies, maar daartus sen door valt er vooral ook te genieten van de relatieperikelen en de ruzietjes van de twee bud dies. Het is een plezierige afwis seling van actie en humor, waarbij Mike en Marcus eerder doen denken aan stripfiguren, dan aan echte politiemannen. Het zijn twee lokbroekende agenten, nazaten van Eddie Murphy en Wesley Snipes, die het waterpistool van de lagere school hebben verruild voor een echt pistool. Voor mij is Bad Boys dan ook meer een klucht dan een echte actiefilm. Lawrence en Smith vormen samen een zinderend duo. Twee snelle jongens die hun sporen hebben verdiend bij de televisie (en Smith daarnaast ook als rapper in de muziekwe reld) en die nu met één klap een smash hit in Amerika doorbreken in de filmwereld. Dat is mede de verdienste van de producenten die het duo aan elkaar wist te koppelen, en die bovendien met de keuze van Tcheky Kaïyom, één van de be tere Franse acteurs, een perfec te slechterik in huis haalden. Kortom een goeie mix van ac teurs die past bij de marketing- mix van Hollywood om een film zo goed mogelijk te verkopen aan het grote publiek. Een keu ze die in dit geval leuk is uitge pakt en die een flitsende kome die heeft opgeleverd, in een stijl die soms doet denken aan clips en commercials. Wat geen won der is, want dat is exact de we reld waaruit debuterend regis seur Michael Bay (30) afkomstig Gebrek aan diepgang in 'Walhalla PIET VAN DE MERWE/GPD Walhalla. Te zien: Tuschinski 2, Amster dam. Movleworid 7, Scheveningen/Den Haag Het is tegenwoordig, mode om het stripverhaal als model voor film te gebruiken. Veel van de moderne grote Amerikaanse produkties menen de techniek van ontwikkeling van verhaal en personages te moeten baseren op de stijl zoals die in cartoons wordt toegepast. In Nederland begon Dick Maas hier ooit mee met Flodder, nu is er weer zo'n geval: Walhalla, de nieuwe film van EddyTerstall. Terstall heeft de lef om het ei gentijdse thema 'vreemdelin genhaat' aan te snijden in zijn zelf geschreven drama. Plaats van handeling is een dorpje in Zeeuws Vlaanderen. Projectont wikkelaar Jan Mulder, de schrij vende ex-voetballer die een wis selvallig debuut maakt als ac teur, wil daar op een pleintje de oude woningen plaats laten maken voor zijn nieuwe meu belpaleis Walhalla. Om de plaatselijke politiek voor zijn karretje te kunnen spannen stookt hij het vuurtje van slui merende vreemdelingenhaat op. Als dat wat simpel klinkt, komt dat doordat het verhaal zo simpel geschreven is. De leider van het rechtse partijtje in het dorp, die voor vrijwel lege zalen staat te verkondigen dat buiten landers stinken, is behalve een onnozelaar natuurlijk een glad de pooier en uitbater van het plaatselijk bordeel. Géne Ber- voets maakt, omdat hij opzich tige dassen en colbertjes mag dragen, nog wat van deze rol. Zo gelukkig is Huub Stapel niet. Hij speelt een kluerloze kruide nier die zijn buurtwinkel tenon- der ziet gaan door gebrek aan klandizie. Als er zich wat in die man moet afspelen, dan houdt Stapel dat goed verborgen. Een interessanter personage wordt in deze strip neergezet door Linda Jellema. Zij speelt de kruideniersdochter die, na het verongelukken van haar moe der, moeite heeft gekregen met praten en nu als wandelende onschuld door de film loopt. Het is rpet haar dat de kijker zich moet identificeren, omdat de rest van het dorpje van Ter stall bevolkt wordt door simpele zielen die niet te beroerd zijn om hun racisme van de daken te schreeuwen. Zo ook de twee lingbroer van Linda, een skin head gespeeld door Marc van Uchelen. Hij doet meer dan de rest van de cast zijn best om zijn personage nog enige diep gang te geven. Het gevolg is dat je naar een intelligente acteur zit te kijken die alle hem beken de trucjes uitprobeert, in plaats van naar een dommige jongen die gebruikt wordt door politie ke opportunisten. Wat blijft hangen na het kij ken naar het Walhalla van Ter stall zijn vooral de goede bedoe- Jan Mulder, Huub Stapel en Gene Bervoets in 'Walhalla'. Alleen de laatste weet iets van zijn rol te maken. lingen van deze jonge regisseur, vert enkele goede en grappige dorp geschreven zijn om in we- gekoppeld aan de frisheid en di- momenten op die bij elkaar op- kelijkse stripafleveringen geser- rectheid waarmee hij filmt. Er geteld helaas nog steeds geen veerd te worden. Net zoals ik de kan geen twijfel over bestaan film zijn. De film is zo gefrag- Familie Doorzon prefereer bo- dat hij een herkenbaar en he- menteerd dat het er op lijkt of ven Flodder, zo zou ik ook graag dendaags Nederland door zijn de wederwaardigheden van dit filmverhaaltje terugzien in camera wil vastleggen. Dat le- kruideniers in een klein Vlaams de vorm van een papieren strip. Nicolas Cage oogt ver\>aarlijk in 'Kiss of Death FILM INTERVIEW PIETER VAN LIEROP/GPD Kiss of Death. Te zien: City, Amsterdam. Asta, Den Haag Tijdens het Festival van Cannes kwam Nicolas Cage met echtgenote Patricia Ar- quette 's nachts om vier uur zijn suite in het Carlton binnen en betrapte een inbreker, het geen toen is uitgelopen op een fiks handgemeen. Eén ding lijkt zeker; die insluiper had gega randeerd de speciale nacht voorstelling gemist van Kiss Of Death. Want wie gezien heeft hoe Cage daar met blote han den mensen doodstompt, laat het wel uit zijn bolle hoofd om bij deze Amerikaanse acteur te gaan inbreken. Nicolas Cage (31 jaar) heeft hoofdrollen gespeeld in bijzon dere films als Birdy, Raising Arizona, Something Wild, Moonstruck, Wild At Heart, It Could Happen To You. Hij de buteerde in Rumble Fish onder regie van Francis Coppola, zijn oom die hem vervolgens ook liet meespelen in The Cotton Club en Peggy Sue Got Married. Nu in Kiss Of Death (sinds kort te zien in Nederland) oogt hij potiger dan ooit tevoren. Daar was dan ook hard aangewerkt. Nicolas Cage: Kiss Of Death is een gave, klassieke misdaad film. De man die ik speel is een meedogenloze killer en ik wil de dat hij een zeer vervaarlijke indruk zou maken. Drie maan den lang heb ik drie uur per dag getraind om die spierbun dels op te bouwen. En verder veel eten en géén oefeningen doen die het aangekweekte vet weer laten verbranden. Kiss Of Death is een jaar geleden opge nomen en je ziet het: Mijn lijf is inmiddels weer tot normale proporties geslonken Cage bekent dat naast fysie ke eigenaardigheden ook de psychologische hebbelijkheden van een rol onder je huid kun nen kruipen. „Ik probeer als ik 's avonds naar huis ga, mijn filmkarakter op de set achter te laten. Maar dat gaat toch an ders dan met een jas. Ik heb gemerkt dat ik tijdens het spe len van deze Little Junior Brown, lichtelijk kort aange bonden bleef. Toen ik speelde in It Could Happen To You was ik gedurende de hele draaitijd uitzonderlijk opgewekt en re laxed. Voor elke rol die je moet spelen, ga je toch in jezelf zoe ken'. Je leest een script en je leest je dialogen. Dan probeer je vanuit je eigen persoonlijk heid de bijpassende emoties te vinden, zodat je je dialogen kunt zeggen met een soort van integriteit. Het is eigenlijk met Kiss Of Death dat ik voor het eerst heb gemerkt mentaal aansluiting te kunnen krijgen met een zeer gewelddadige rotzak. Niet dat ik dat leuk vond, want ik werd niet goed van de dingen die deze man uithaalde en om de hele dag in die sfeer te moeten zitten, dat is strontvervelend". „Toch had ik zo'n rol nodig. Ik had een hele reeks komedies achter elkaar gedaan en begon dat type rollen zat te worden. Ik was toe aan een 'carbon clean out'. Dat is wat je met een auto doet als je even 160 kilometer per uur gaat om alle aangekoekte koolstof uit de motor te blazen. Zo werkte het personage van Little Junior Brown voor mij. Heeft me vap mijn aangekoekte frustraties afgeholpen". Trapped in shit „Ik was dolblij om met Bar- bet Schroeder te kunnen wer ken. Ik kende zijn werk en had speciaal Barfly erg bewonderd. In mijn volgende film speel ik zelf een alcoholist. Een man die zich het graf indrinkt: Lea ving Las Vegas, onder regie van Mike Figgis. En er komt een film die A Simple Plan heet. Die doe ik voor regisseur John Dahl, met wie ik eerder heb sa mengewerkt in Red Rock West. Het verhaal van een doodge wone gemiddelde Amerikaan die verandert in een serie moordenaar. Dat is dus even eens een zeer onaangenaam type. Gebaseerd op een best seller, met een verschrikkelijk goede intrige. Een kunstfilm waar ik voor een grijpstuiver aan mee wil werken. Zoiets kan ik me dan permitteren omdat ik vorig jaar alleen voor het geld heb meegedaan in Trap ped In Paradise, een film die ik zelf liever betitel als Trapped In Shit A Simple Plan wordt in november opgenomen. Daarna moet er iets volgen dat weer een tikje positiever mag zijn". „Acteren houdt me gezond. Het is een uitlaatklep. Het is me heilig. En het garandeert me mijn vrijheid van leven. Het is leuk om voor acteren betaald te worden, maar ik doe het uit geestelijke noodzaak. Ik heb het gevoel dat ik zou explode ren als ik niet de mogelijkheid van acteren had. Ik weet dat al heel lang. Ik was zes jaar oud en zat op de huiskamervloer naar de TV te kijken en wilde niets liever dan uit die kamer wegkomen en in die TV terecht zien te komen. Jerry Lewis was mijn idool. Maar dat is dus niet precies wat ik zelf geworden ben. Ik heb het geprobeerd, maar er zat geen Jerry Lewis in mij". [Nicolas Cage in 'Kiss Of Death' als meedogenloze killer met forse spierbundels.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9