Cultuur Kunst 'In de jungle is paspoort niet nodig' ewondering 99 Ongenoegen over Werfpop-festival Cees Nooteboom vanavond in Leiden Geur mottenballen in postmodern décor Voorstelling toneelgroep Rembrandt DONDERDAG 8 JUNI 1995 S| HEF GERT VISSER, 071 -356441 De schrijver Cees Nooteboom begint wereldfaam te krij gen. En dat begon allemaal in Duitsland, waar hij kwam, zag en overwon. In gerenommeerde bladen als 'Die Zeit' en 'Le Monde' verschijnen de laatste tijd paginagrote verhalen van en over hem. Naar aanleiding van zijn boek over Spanje komt er volgende week een groot interview in de Spaanse krant 'El Pais'. Vanavond staat Nooteboom in Sociëteit de Burcht in Leiden, waar hij - zo luidt het persbericht - wordt 'ondervraagd' over zijn reisboeken. 'Ondervraagd' ja, alsof hij bij de recherche moet komen voor al het moois dat hij heeft gemaakt. Voor dat 'derde- graadsverhoor' even een kort gesprek met de auteur. leiden Leiden hangt vol met anonieme pamfletten waaruit ongenoegen blijkt over het uitblijven van een Leidse act op het komende Werfpop-festival. Posters met kreten als 'Werfpop wordt Werfflop' en 'Werf- pop gaat vreemd' zijn in groten getale geplakt op afvalbakken en bankjes. De posters zijn een reactie op het besluit om het op 9 juli te houden popfestival in het Van der Werf- park, bij wijze van uitzondering, niet te openen met een Leidse band. De organisatoren van het festival hebben geen geschikte kandidaat gevonden: geen enkele Leidse popgroep zou aan de kwaliteitsnormen voldoen. foto hielco kuipers LEIDEN CEES VAN HOORE TONEEL RECENSIE SUSANNE LAMMERS foorstelling: The Matchmaker (De Kop- 5, elaarster) van Thornton Wilder door het l eidsch Studenten Tooneel. Regie. Janne ansen Spel: Mariska Rienks, Sjeng Scheij- ï.a.iGezien: 7/6, Schouwburg, Leiden. Nog te zien: 8,9 en 10/6, aldaar. )e eerste versie, 'The Merchant 9 n Yonkers', flopte in 1938. De g weede versie, 'The Match- naker', werd in 1955 een groot ucces. De derde versie, de mu- iical 'Hello Dolly', is wereldbe- oemd. Het Leidsch Studenten 'ooneel speelt 'The Match maker', de tweede versie dus, 'van de bekende Amerikaanse «neelschrijver Thornton Wil- ";r. Het verhaaltje is overbekend: erwijl Dolly Levy probeert de ïarrige nouveau riche Horace /andergelder te strikken, houdt ijn personeel zich illegaal op in lew York om zich eens in het voeste stadsleven te storten. In tussen probeert Vandergelder een huwelijk van zijn nichtje met een schilder te voorkomen. Het hele spul probeert man moedig elkaar niet tegen het lijf te lopen, maar aan het end is ie dereen toch met elkaar ver loofd. Wilder hield van Wenen en dat is te merken. Aan het ver haaltje, dat niet ïheer is dan het libretto van een operette. En aan de moraal: gut-bürgerlich avontuur en savoir-faire, daar draait het om. Mariska Rienks' Dolly is de spil van het stuk. Ze spreekt ook haar belegen clausen met de nodige overtuigingskracht uit, en wordt zo de charmante intri gante die Wilder voor ogen moet hebben gestaan. Sjeng Scheijen als Horace Vandergel der wordt tegen het einde een waardige tegenspeler. De ande ren zijn vaardig in het, ensem ble-spel, maar minder op dreef in de soms ellenlange monolo gen, met uitzondering van Siep Wijsenbeek, die als schelmach tige knecht van Horace in de beste Franse blijspel-traditie staat en lekker plat zijn wereld wijsheden ten beste geeft. Het LST toont zich niet echt avontuurlijk met de keuze voor dit stuk. Men streefde naar een sobere, droge uitbeelding van alle kluchtigheden. Toch hellen de personages soms gevaarlijk naar 'typetjes': het wel erg naïe ve nichtje met haar veel te lieve jeune premier schilder, de fat soenlijke weduwe en de onder danige knechten die nu wel eens flink uit de band willen springen en de vrijgezelle tante die zo gefrustreerd is dat ze ie dereen gelukkig verliefd wil zien. Maar dat is niet alleen het LST te verwijten. Dat is ook de aard van het stuk. De geur van mottenballen is er ook met een postmodern décor vermoedelijk niet meer uit te slaan. „Nee", zegt Nooteboom, „echt goed ken ik Leiden niet. Maar ik vind het wel een aardige stad. Net niet dat grootsteedse van Amsterdam, maar toch mooi. Met mooie grachten en aardige, oude straten. Een beetje deftige stad toch wel." Opmars De Europese Literatuurprijs, Ridder in de Orde van het Fran se Légion d'Honneur, de Hugo Ballprijs, het kan allemaal niet op voor Nooteboom. Zijn lite raire opmars begon in Duits land, waar een vooraanstaand criticus als Marcel Reich Ranicki voor de televisie verklaarde „diep onder de indruk" te zijn van Nootebooms roman 'Het volgende verhaal'. En dat terwijl deze roman, die als boeken weekgeschenk werd uitgegeven, hier door Vrij Nederland-criti cus Carel Peeters ongenadig was neergesabeld. Maar Noote boom heeft de kwade dampen uit deze moerasdelta overleefd. Dat bewijzen zijn verkoopcijfers in Duitsland en Frankrijk. Bazuingeschal De auteur reageert nogal gela ten op het bazuingeschal rondom zijn persoon. „Ach, het overkomt me gewoon en ik zal niet zeggen dat ik het niet leuk vind. Al word ik af en toe wel eens moe van al die uitnodigin gen voor lezingen en interviews. Het gaat maar door, het gaat maar door. Het is een soort do mino-effect en je moet uitkijken dat je nog tijd krijgt voor het schrijven." Ondanks zijn internationale roem wordt Nootebooms naam maar zelden in één adem ge noemd met auteurs als Her mans, Mulisch en Reve, die tot vervelens toe worden gekarak teriseerd als De Grote Drie. De auteur heeft daar geen moeite mee. „Ik hoef daar niet zo nodig bij te horen. Ik moet het niet hebben van de beschrijving van .het puur Nederlandse. Mijn thema's liggen op een ander vlak, al zijn de hoofdpersonen uit 'Het volgende verhaal' en 'Rituelen' toch wel Nederlan ders. Ik moet het meer hebben van de fantasie. Maar ik ben en blijf een Nederlands schrijver. Ik schrijf en denk in het Neder lands." „Voor veel dingen die Mu lisch, Reve en Hermans hebben geschreven, heb ik overigens In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken lebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Lambert P. Wouda, bekend als straatmuzikant Lampie èn vuurtechnicus, zijn bewondering uit voor twee houten kubussen die op een wonderlijke maniet aan elkaar passen. „Ik was er direct weg van. Hoe is het mogelijk dat de ontwerper ze aan elkaar 'gesrheed'heeft." Ik heb de kubussen nu zo'nzesjaarin huis. Ze zijn een erfstuk van mijn vader, dus de manier waarop ik er aan ben gekomen is eigenlijk nogal i triest. Mijn vader woonde in I; Vianen. Hij was architect en woonde in een zelfontworpen huis tegen de stadswal. In zijn woonkamer kwam een stuk van die wal naar voren, daar had hij ten soort podium van gemaakt. U ioen ik op een dag bij mijn rader op bezoek kwam, had hij haar die kubussen opeens staan. Ik ging er onmiddellijk op af, zonder mijn vader echt te begroeten. Maar ik moest er ^blijven. Toen mijn Broers en ik jaren later de erfenis Verdeelden, wist ik meteen dat ih die twee blokken wilde be kubussen werken met magneten. Als je ze van elkaar baalt, zie je twee kleine groefjes, j Hij blijft pas staan als je de kubussen goed op elkaar zet. ban stoten de magneten elkaar 3 Jf, waardoor die spleet ontstaat. Het is een object met gebruiksaanwijzing. Mijn vroegere werksters hadden altijd ruzie met die dingen. Dan viel de bovenste er weer af of zo. Ik zei dus maar dat ze een halve meter uit de buurt van de kubussen moesten blijven, dan zou ik ze wel verschuiven zodat zij konden stoffen. Door dat vallen is de bovenste kubus inmiddels wel beschadigd. Terwijl mijn vader ze zo goed verzorgde. In wezen is het object niets bijzonders. Maar wat me zo aantrekt is aan de ene kant het pure, hele simpele materiaal. Ik hou gewoon van hout, vooral van kaal hout. Dat komt ook in de rest van mijn huis terug. Aan de andere kant zijn de kubussen helemaal niet zo simpel. Ze' werken volgens een ingenieus natuurkundig systeem, datje pas ontdekt als je ze goed gaat onderzoeken. Het is eigenlijk net een machine. Een zuchtje wind kan ze al in beweging zetten, terwijl het in wezen hele zware blokken zijn. En ze blijven dan ook altijd een poosje in beweging, heel mooi. Zo'n mooie plaats als bij mijn vader hebben de blokken hier niet. Hij had een soort etalage gemaakt, versierd met keramiek en alles. Daar vielen de kubussen natuurlijk op. Maar toch kijken mensen, die voor het eerst bij mij in huis zijn, meteen naar die blokken. En dan die verwondering over de manier waarop de ontwerper de kubussen aan elkaar 'gesmeed' heeft. Een heel ingenieuze ontwerper. Hans Kooi heet hij. Ik heb verder nooit van hem gehoord. Gek eigenlijk, iemand die is, moet toch meer gemaakt hebben. Zou je zeggen. Cees Nooteboom: „Ik kan me natuurlijk wel voorstellen datje lie ver sterft op een plek waar je thuis bent." archieffoto gpd veel waardering. Toen Hermans was overleden, heb ik voor Die Zeit een paginagrote necrologie geschreven. Binnenkort zal dat stuk worden gebruikt als inlei ding voor de vertaling van een boek van Hermans. Er was al wel belangstelling voor zijn werk maar die is door dat artikel toch wel weer wat levendiger geworden. Ach, die Grote Drie, wat zijn ze meer dan drie schrij vers die een vriendelijke hekel aan elkaar hadden?" Harnas Niet alleen de romans en reis verhalen van Nooteboom oogstten in het buitenland veel waardering, ook een ruime keu ze uit zijn gedichten werd goed ontvangen. De bibliofiele editie vaft deze uitgave wordt inmid dels als een collectors item' be schouwd. Binnenkort verschijnt er onder de titel 'Der Augen- mensch' een essay over de poë zie van Nooteboom, waarin wordt ingegaan op zijn vermo gen tot observatie. Nooteboom is inderdaad een auteur die zo beeldend en evocatief kan schrijven, dat je de dingen die hij beschrijft bijna kunt vast pakken. Tal van steden en negorijen zijn door hem geëtst in het ge heugen van de lezer. De bespie gelingen over deze oorden, met hun typische architectuur en hun kunstwerken, behoren tot het mooiste dat de Nederlandse literatuur heeft voortgebracht. En nog steeds dwaalt de blik van de schrijver naar de hori zon, nog steeds is de koffer zijn beste vriend. Is hij niet bang dat hij uiteindelijk in het harnas zal sterven, ergens op een onher bergzame plek, alleen? Onderweg „Ach, mijn vriend Eduard Elias reisde ook veel. Hij is in de trein gestorven. Dat is dus bijna symptomatisch. Zelfs dood was hij nog onderweg. Tja, dat zit erin als je een reizend leven leidt. Maar ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat je liever sterft op een plek waar je thuis bent. Ik maak me daar niet echt druk over. Ik moet ineens den ken aan een geborduurde lap die bij de dichteres Fritz Harm- sen ten Beek hing. Daarop stond: 'Zijt niet bang voor uw leeven'. En zo is het." „Maarten 't Hart vroeg me eens in een programma of ik het niet vreselijk zou vinden als ik middenin de jungle ineens tot de ontdekking zou komen dat ik mijn paspoort kwijt was. Nee, zei ik, daar bén ik niet bang voor. Want waar heb je in de jungle in godsnaam een pas poort voor nodig?" Vanavond is Nooteboom dus in Sociëteit De Burcht. Mis schien dat daar ook nog even zijn culinaire interessen aan bod komen. Nooteboom heeft als kosmopoliet van menige schotel geproefd maar een van zijn favoriete lekkernijen is en blijft nog steeds de stokvis. „Ik heb thuis een receptenboek met driehonderd recepten voor stokvis. Maar laatst heb ik in Portugal ook een heel lekkere stoofpot van rivieraaltjes gege ten. Zomaar, ergens in een ge woon tentje. Voor een gulden of dertien. Heerlijk." BIOSCOPEN TEKST MARCO VAN PELT FOTO LOEK ZUYDERDUIN LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071- 124130/133210, Steenstraat 39. LIDO 1 Bad Boys 16 jr., do 20.00, verder dag. 18.45, 21.15, vr za zowoook 14.15. 101 Dalmatiërs al., vr za zo wo 14.30. LID0 2 Pret-a-Porteral., do 20.00, verder dag. 18.45,21.15. LI DO 3 Richie Rich al., vr za zo wo 14.30. Nostradamus 16 jr., do 20.00; ver der dag. 19.00, 21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr., dag (beh. do) 18.45; vr za zo wo ook 14.30. Forrest Gump al., do 20.00; verder dag. 20.45. STUDIO Jungle Book al., dag (beh. do) 18.45; vr za zo wo ook 14.30. Rob Roy 12 jr., do 20.00; verder dag. 20.45. LUXOR tel: 071-121239, Stations weg 19. Outbreak 12 jr., do 20.00; verder dag. 18.45, 21.30; zo ook 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31 Don Juan t/m wo 19.30, 21.45. Immortal Beloved t/m wo 19.30, 21.45. KIJKHUIStel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. Nell t/m wo 19.30, 21.45. Lamerica t/m zo 20.00, 22.15. Conquest of Paradise wo 20.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6. Streetfighter 12 jr., dag. 18.45, 21.15;ma woook 13.45;ma ook 16.15. Nell al., dag. 18.45, 21.15; ma wo ook 13.45; ma ook 16.15. Outbreak 12 jr., dag. 18 45, 21.30; ma wo ook 13.45; ma ook 16.15. Leerlingen van de Rembrandt Scholengemeenschap in Leiden spelen vanavond en morgen avond hun jaarlijkse toneelstuk. Deze keer wordt Peer Gynt van de Noorse schrijver Hendrik Ib sen, op de planken gebracht. De voorstelling wordt gespeeld in de aula van de school aan de Noachstraat 2. Aanvang 20.00 uur. Kaarten a' f 2,50 zijn te re serveren op nummer 071- 768202. Forrest Gump al., dag. 20.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 18.30;ma wo 14.00, ma ook 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. Blinky Bill, het koalabeertje al., Ne- derl. gespr. ma di wo 14.00. Kuifje en het Haaienmeer al., ma di wo 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Don Juan al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 Kiss of Death 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 3 Rob Roy 16 jr., dag. 13,15, 16.30, 20.30. Legends of the Fall 12 jr., dag. 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 Farinelli il Castrato 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 Forrest Gump 12 jr., dag, 20.30 De Tasjesdief al., za t/m wo 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00, 20.30. METROPOLE 2 Nostradamus 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE 3 Outbreak 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30 Richie Rich al., t/m wo 13.15. METROPOLE4 Boys on the Side 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30. 101 Dalmatiërs al., t/m wo 13.15. METROPOLE 5 Muriel's Wedding al., dag. 21.30. 101 Dalmatians al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel: 070-3515738, reserveren tel: 070- 3515778 Rob Roy 16 jr., dag. 13.10, 16.20, 18.25, 21.20. The Jungle Book al., dag, 13.30, 16.10, 18.35,21.00. Don Juan al., dag. 12.40, 15.00, 17.10, 19.30,22.05. Stargate 12 jr., dag. 13.50, 18.40 Outbreak 12 jr., dag. 13.20, 16.00, 18.50, 21.40. Streetfighter 12 jr., dag. 14.10, 16.50, 19.20, 21.55. Malice 16 jr., dag. 21.15. Kiss of Death 16 jr., dag. 12.30, 14.40, 17.00, 19.10, 21.45. Muriel's Wedding al.dag. 14.00, 16.30, 19.00,21.30. AfFair Play al dag. 16.25. Richie Rich'al., za zo 12.40, 15.00. 101 Dalmatiërs za zo 12.40, 14.50. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13. ODEON 3 Demon Knight 16 jr.dag. 16.00, 18.45, 21.30. 101 Dalmatiërs al., wo 13.15. ODEON 4 Riksbioscoop Jurassic Park al., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45. HAAGS FILMHUIS tel: 070- 3656030, Spui 191. Glen orGlenda 16 jr., dag. 19.30. Ed Wood 16 jr., dag. 21.45. Ludwig 1881 16 jr., dag. 19.30. El Jardin del Eden 16 jr., dag. 21.45. Trés Irmaos 16 jr., dag. 19.30. J'ai pas Sommeil 16 jr., dag 21.45. Picasso's ontdekt in Spanje MADRID AFP Een schilderijenverzamelaar heeft vijf jaar geleden op een veilig voor ruim 1200 gulden drie werken van Pablo Picasso (1881- 1973) veiling gekocht. Deze week kwamen experts tot de conclu sie dat de niet gesigneerde schilderijen en tekening die Enrique Garcia Herraiz destijds aanschafte, rond de eeuwwisseling door de jonge Picasso zijn gemaakt. Garcia Herraiz is zelf een kenner van het werk van Picasso, maar had aanvankelijk geen idee dat de kunstwerken van de be roemde schilder waren. Hij bood voor De kleine zigeuner iets me,er dan 400 gulden, De man met de naakte rug kreeg hij voor 450 gulden en de tekening die een vrouw met gekruiste armen afbeeldt voor 200. De vorige eigenaar had de schilderijtjes op een vlooienmarkt in Barcelona gekocht voor nog geen 150 gul den. Na de aanschaf begon Garcia Herraiz vermoedens te krij gen. Volgens de Picassokenner josep Palau heeft Picasso de twee schilderijen waarschijnlijk rond 1899 tijdens zijn verblijf in Horta de San Juan gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7