Kerk Samenleving
'Na schooltijd speelde ik al misje'
Ee
Leiden
A:
'De mens rent zichzelf voorbij'
Haagsche Schouw krijgt goedmakertje
donderdag 8 jun11995
Jnpe
redactie dick van der plas. 07j
BUITENLAND KORT
DE ROEPING
Zonde
Samenwonen moet niet lan
ger als zonde worden aange
duid, zegt een commissie
van de Anglicaanse Kerk in
Engeland. In het jaar 2000
zullen vier van de vijf Britse
paren ongetrouwd zijn. De
uitdrukking 'in zonde leven'
voor het samenwonen, moet
worden afgeschaft. Die wekt
de indruk dat seksualiteit ge
lijk staat aan zonde en dat
zonde alleen maar met seks
te maken heeft, aldus bis
schop Alan Morgan, voorzit
ter van de commissie voor
samenlevingsvraagstukken.
In een eerste reactie zei
aartsbisschop George Carey,
hoofd van de Anglicaanse
Kerk, dat het rapport niet het
officiële standpunt van de
Kerk weergeeft. Het is slechts
een onderdeel van een ge-
dachtenwisseling over dit
vraagstuk.
Billy Graham
De Amerikaanse evangelist
Billy Graham is tijdens een
evangelisatiecampagne in
Toronto ingestort. Hij is naar
een ziekenhuis gebracht. Zijn
gezondheid is goed, aldus de
artsen. Een woordvoerder
van Graham verwacht dat de
evangelist woensdagavond
weer kan prediken. De 76-ja-
rige Graham trad al tegen het
advies van zijn arts op. Hij
had al een week lang last van
griep. Hij vertelde zijn toe
hoorders dat hij zich een
beetje ziek voelde, maar dat
hij van plan was zijn toe
spraak af te maken. Na een
kwartier ging hij zitten, waar
na hem achter het podium
zuurstof werd toegediend.
Boude wijn
Paus Johannes Paulus II
heeft gisteren opnieuw hulde
gebracht aan de in 1993
overleden koning Boudewijn
van België. Tijdens zijn be
zoek aan België afgelopen
weekeinde bezocht de paus
onverwacht het graf van
Boudewijn en prees hem als
verdediger van de rechten
van het ongeboren kind. De
spirituele erfenis van Boude
wijn is een rijke schat voor
België en voor de Rooms-Ka-
tholieke Kerk, zei de paus tij
dens de generale audiëntie.
Geboren en getogen in Leiden en nu als pastor in de Stevenshof,
Mors en Zuidwest teruggekeerd. Pastor H.G. de Groot (1950, Lei
den) werd als oudste in een katholiek gezin geboren en wist al op
de lagere school dat hij priester wilde worden. Op zijn twaalfde,
net na de geboorte van zijn jongste zusje, ging De Groot aan het
seminarie in Noordwijkerhout studeren. In 1969 zette hij de stu
die voort op de Theologische Hogeschool in Amsterdam, waar hij
in 1978 afstudeerde. Verkeerde verwachtingen over het priester
schap noopten De Groot echter de wijding nog even uit te stellen
en hij ging stage lopen in het jongerenpastoraat. Daarna werd hij
pastoraal werker in Hillegom, waar hij zijn huidige vrouw ont
moette.
Zo werd uitstel van het priesterschap afstel: De Groot trad in
juli 1985 in het huwelijk. In 1982 kwam de pastor in de gemeente
Den Haag, wijk Mariahoeve en Marlot terecht en daarna in de
wijk Moerwijk. Terug naar Leiden ging hij pas in november 1993.
„Toen mijn moeder zwanger
van mij was, ging een tante van
mijn vader naar Rome en bad
daar tot God dat het kind dat
straks geboren zou worden in
het klooster zou gaan. Het was
traditie in een groot, katholiek
gezin als het onze dat één van
de jongens priester werd. Maar
het leek me op zichzelf ook
leuk. Als kind speelde ik na
schQoltijd al misje bij vriendjes.
Dan haalden we ouwels bij de
groenteboer en maakten we een
altaar. Toen ik veertien was
hielp ik samen met drie jongere
broers pastoor Van Kleef op
feestdagen met de mis. Uit de
Herensingelparochie, waartoe
mijn familie hoorde, zijn relatief
veel priesterstudenten voortge
komen.
Mijn katholieke opVoeding
heeft natuurlijk veel invloed ge
had op mijn verwachtingen van
het priesterschap. Als kind leef
de ik in een tijd dat de pastoor
op een voetstuk werd gezet. Hij
wist alles en bepaalde alles voor
de parochianen. Als je een pro
bleem had - ook iets dat niets
met het geloof te maken had -
dan vroeg je de pastoor om
raad. Pastoor Van Kleef was
mijn grote voorbeeld. Ook hij
werd door de parochie op han
den gedragen en zo'n figuur
vormt dan natuurlijk ook je
beeldvorming over het nade
rend priesterschap.
Na mijn afstuderen dacht ik
dus dat ik echt iemand was, puur en alleen
om het feit dat ik tot priester was opgeleid.
Bovendien meende ik dat de mensen mij
als pastoor echt nodig hadden. Maar inmid
dels was het wel 1979. De veranderde plaats
van de priester in de maatschappij was
enigszins aan mij voorbij gegaan, ik leefde
als het ware nog in het verleden. Op de
Theologische Hogeschool raadde men het
mij af om me tot priester te laten wijden.
Mijn droom viel aan scherven en daar had
ik het heel moeilijk mee.
Achteraf is het heel goed geweest om met
die wijding te wachten. Ik ging in Hillegom
werken als 'hulpje' van twee pastoors. Op
een gegeven moment merkte ik dat ik
vluchtte in het werk. Het was mijn enige
Pastor H.G. de Groot: „Achteraf is het heel goed geweest om met die
wijding te wachten." foto ben de bruyn
hobby en omdat ik toch alleen was, weer
hield niets me ervan om altijd maar door te
werken. Ik vond dit een eenzaam bestaan.
Tegelijkertijd zag ik overal om me heen col
lega's trouwen en priesters vanwege het hu
welijk uit het ambt stappen.
Mijn carrière als pastor weerspiegelt als
het ware de erkenningsgeschiedenis van
dat beroep. Was ik in Hillegom nog aange
steld als het 'hulpje' van twee pastoors, in
de Haagse Moerwijk was ik de eerstverant-
woordelijKe en kreeg ik hulp van een pater.
De priester met wie ik nu samenwerk, zie ik
als een collega. Het feit dat er sacramenten
zijn die alleen hij kan bedienen, stoort mij
niet. Ik heb me daarop ingesteld en het is
een consequentie van mijn huwelijk. Ik carine damen
weet niet wat ik gedaan zou
hebben als het priesterschap de
enige toegang tot een kerkelijke
werkkring was geweest. Maar
voor nu vind ik dat mijn ideaal
enigszins gestalte heeft gekre
gen: ik ben bezig met de litur
gie, wat ik altijd al wilde, en ik
heb de rijkdom van het huwe
lijk. Dat maakt mij gelukkiger
dan het priesterschap alleen.
Wel vind ik dat de kerk meer
ruimte moet geven aan de pas
tores, zodat zij ook de zieken
zalving kunnen doen en huwe
lijken kunnen inzegenen. Die
sacramenten moeten niet aan
het priesterschap gekoppeld
blijven.
Ik kan me goed voorstellen dat
jongeren niet meer naar de kerk
gaan. De Katholieke Kerk geeft
hen geen ruimte en heeft te
weinig respect voor hun opvat
tingen. Maar als de paus de pil
verbiedt moet je je ook realise
ren dat hij daar iets positiefs
mee beoogt: zo kan een man
zijn vrouw ryet dwingen dag en
nacht voor hem klaar te staan.
Op deze manier komt de paus
op voor de zwakkeren. Hoewel
ik begrip heb voor mensen die
het zo niet kunnen zien, weet ik
niet wat ik moet doen om hen
voor het geloof te interesseren.
Laatst belde een jongeman mij
om te zeggen dat hij zich uit
wilde laten schrijven. Toen ik
hem vroeg waarom, zei hij: Om
dat ik het niet met alles eens
ben wat er in de kerk gezegd wordt. Ik ook
niet, antwoordde ik hem toén.
Het meest dierbare aan mijn werk vind ik
het preken bij een uitvaart. Op zo'n mo
ment mag ik de emoties van de nabestaan
den onder woorden brengen en hen troos
ten door te zeggen dat er méér is. Zo kan ik
iets betekenen voor de mensen. Ze vertellen
je de meest intieme verhalen. Eens mocht
ik preken op een begrafenis van een man
die ik zelf ook goed had gekend. Hoe erg
het ook was, het deed me goed dat ik dege
ne was die de machteloosheid mocht uit
spreken. Ik mocht zeggen wat iedereen
dacht: verdomme."
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen: te Huizen: J.C. Schuur
man te Capelle aan den iJssel; te
Pijnacker (wijk oost): M. Treuren te 't
Woudt; te Barneveld: A.L. van Zwet te
Uddel; te Baflo-Rasquert en Tinallin-
ge: mevr. N.G. Breeuwsma, kandi
daat te Groningen, die dit beroep
heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Hillegersberg
(t b v. wijkgemeente Schiebroek):
H.J.J. Radstake te Soest; naar Wage-
ningen (part-time): M. Beekhuis-Was-
senburg te Rozendaal (Gld) (part-ti-
Bedankt: voor Veenendaal (wijk 4):
H.C. Marchand te Ermelo.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen: te Numansdorp. mw drs.
H E. van der Zwaag, l.l. predikant te
Biddinghuizen, wonende te Wilder-
vank, die dit beroep heeft aangeno-
Aangenomen: naar Ferwerd: drs. J.F.
Kroon te Alteveer; naar Dokkum: me
vr. drs. A.H. Wielstra-Ensingte
Leeuwarden (geestelijk verzorger ver
pleeghuizen) (part-time); naar Bar-
chem (part-time): mevr. drs. D. van
Alphen-Ubbens te Amersfoort.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Bedankt: voor Dronten (wijk zuid) en
voor Stadskanaal (wijk zuid)- J.B. de
Rijke te Middelharnis i.c.m. Bergen
op Zoom
Beekman wil
tweederde
meerderheid
Samen op Weg
leidschendam«gpd
De hervormde synodevoorzitter
ds. Wim Beekman uit Koudum
vindt dat het synodebesluit tot
hereniging met gereformeerden
en lutheranen met een tweeder
de meerderheid moet worden
genomen. Volgens de hervorm
de kerkorde is zo'n meerderheid
overigens niet vereist.
Beekman zegt dit in Kerkin
formatie, het officiële orgaan
van de drie Samen op Weg-
partners. Hij vindt het helemaal
niet zo bijzonder om een twee
derde meerderheid voor de
nieuwe SoW-kerk te verlangen.
„Wijzigingen in de Nederlandse
grondwet vergen uiteindelijk
ook een tweederde meerder
heid in het parlement," aldus
Beekman, die de kerkorde ook
als een soort grondwet ziet.
De synodevoorzitter wil voor
komen 'dat een meerderheid
over een minderheid heenwalst
en dat een minderheid een
meerderheid gijzelt'. Eind vol
gende week vindt er een crisis
beraad van de hervormde syno
de over de voortgang van het
SoW-proces plaats.
I"
1SS'
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
Rooseveltstraat82 071-356356
Postadres' Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
G. P Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor, F. Nypels,
H. G. van der Post (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W H.C. M.Steverink 071-356356
OMBUDSMAN
R- D Paauw 071-356215
Tel dag. 9.30 - 11.30 uur of per post.
REDACTIE
G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst
H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M.Brandenburg, chef eindredactie regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
WF Wegman chef red Duin-en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Redactie
Hoofdredactie.
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag
glGj
30tot 17 re0(
oli
071
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per maand (autom. betaling)
per kwartaal (acceptgiro)
per kwartaal (autom. betaling)
per jaar (acceptgiro)
per jaar (autom. betaling)
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE ent(
Voor mensen die moeilijk lezen, slee jp
hebben of blind zijn (of een andere nue
dicap hebben), is een samenvattinc
regionale nieuws uit het Leidsch Da
geluidscassette beschikbaar Voor
08860-82345 (Centrum
tuur, Grave)
ZIEKENHUIZ
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden,
ners bovendien van 10.30-11.15 üuren van 19.45-21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30
na overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoen! st<
pleegkundige.
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
kla -e'
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30
II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders to
uur).
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag)
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30
18.30-19.00 uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 uur e
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
18.30-19.30 uur,
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00
18.30-19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00
leen Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur. uits ren
voor partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er*5en rui
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en o me
kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelku )at
heelkunde 14il5^-15.00 uur en 18.30-19.00 uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.1
uur; babyzaal en boxenafdeLing: volgens afspraak.
STGI
die.
der
chef hennv van egmond, 071 -356414, plv -chef hans koenekoop. 07
vervolg van voorpagina
Met onderstaand op
stel won de 19-jarige
Abdelkader Benali de
schrijfwedstrijd van de
Leidse universiteit.
Benali zit in 5 VWO
van het Caland Lyce
um in Rotterdam en
Thema: vernieuwing als traditie
anderen en dat er een verval
is van normen en waarden.
We willen geloven dat de ge
bruiken en gewoontes van
toen voor meer stabiliteit en
rust zorgden. Dit aanwezig
verlangen kunnen we het
wezen van traditie noemen.
We houden kunstmatig een
aantal riten in stand om er
in een situatie van rust of
consternatie op terug te val
len. Een baken in de woelige
zee van de hedendaagse
maatschappij, dat is voor ve
len traditie.
Onze hele samenleving lijkt
bevangen door het vooruit
gang-virus; op school, in het
bedrijfsleven, in de politiek,
de media en aan de borrel
tafel. Vooruitgang is syno
niem geworden voor ver
nieuwend verrassend en
shockerend. Op de vooruit
gang zelf is op zich niks te
gen: de mens is zijn hele be
staan niet anders bezig dan
zichzelf te vernieuwen en de
huid van het verleden van
zich af te schudden.
Dat is niet erg of anders dan
we gewend moeten zijn. Vooruitgang als histo
risch gegeven. Maar dat het steeds anders moet,
zorgt voor vraagtekens. Hoeveel overhaaste be
slissingen en besluiten worden er niet elke dag
genomen? De mens rent zichzelf voorbij. In de
hoop alle (gekweekte) illusies in zijn leven te ver
volmaken vergeet diezelfde mens zichzelf. En
vergeet hij de mensen om zich heen. We zijn zo
met onszelf bezig dat er geen tijd voor reflectie en
introspectie wordt genomen, wat een goede uit
gangspositie is voor de vorming van traditie. We
denken dat al het goede en betere voorbij de ho
rizon ligt. Het toetsen van ideeën aan het verle
den wordt achterwege gelaten. En paradoxaal ge
noeg nekt dat de vooruitgang. Want hoe minder
er overdacht en met bezinning wordt gewerkt,
hoe armoediger en trager de vooruitgang wordt,
totdat de 'progressie' zo afgeremd is dat deze
omslaat in een regressie.
Alleen zullen we, doordat we het vermogen tot
relativeringen traditievorming zijn kwijtgeraakt,
dit niet door hebben. Dus kan je je afvragen wat
die vooruitgang dan nog waard is.
Er is hier een belangrijke taak weggelegd voor de
universiteit als drager van traditie en diener van
de vooruitgang. Een instituut met een rijk verle
den, ook een baken in de oneindige oceaan, hier
kunnen de ideeën van de vooruitgang getoetst en
bekritiseerd worden. Met de spelregels van de
wetenschap in de hand kunnen opvattingen op
hun merites beoordeeld worden. De universiteit
als eiland van rust en traditie in deze overhaaste
maatschappij, maar tegelijkertijd uitgangspunt
van de vooruitgang. De universiteit als schakel in
de samenleving: tussen traditie en vooruitgang.
Prijswi
- ruggeworpen
te worden in de tijd. Ver
langen naar de tijd van
postkoets en diligence. Lo
pen over de kade waar
eens specerijen werden
uitgeladen. Fantaseren
over de heldendaden van
mannen van weleer. Maar
helaas, het mag niet zo
zijn. Het blijft slechts bij romantische gedachten
over die vergane tijd. Natuurlijk behoorlijk gekleur
de gedachtes; ik vermink de werkelijkheid totdat
die mijn behoefte heeft bevredigd. Het geruststel
lende gevoel dat alles vroeger beter was en dat we
wat meer op onze voorouders zouden moeten lij
ken; de behoefte aan traditie; die fijne gevoelens
fungeren als uitlaatklep voor de alledaagse werke
lijkheid. De werkelijkheid van presteren, maximali
seren, optimaliseren en overal op tijd komen. Van
verantwoordelijkheid dragen en beslissingen ne
men. Van veel praten en weinig te zeggen hebben.
Zowel in het onderwijs als op het werk is het het
zelfde liedje: presteren, presteren en nog eens
presteren. Jezelf inspannen om de volgende dag te
halen, waarbij de dag van gisteren al geheel verge
ten achter je ligt. Deze is niet meer van belang.
Want bij vooruitgang past geen omzien.
Traditie en verleden zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden. De traditie vormt zich in het verleden.
Een verleden dat ieder op zijn rug meedraagt. Ons
herinneringsvermogen heeft ons leven veel zwaar
der gemaakt dan het eigenlijk zou moeten zijn. We
hebben door dat herinneringsvermogen allerlei ge
voelens: verdriet, medelijden, plezier, alle gevormd
in het verleden. En het residu daarvan is de tradi
tie. Hoe je het ook wendt of keert, alles hangt sa
men met het gedane of niet-gedane in de voltooid
en onvoltooid verleden tijd. In tijden van pessimis
me zal een grotere waarde aan het verleden wor
den gehecht. Mensen verlangen dan naar de tijd
dat alles beter was en dat de treinen wel op tijd re
den. Ook wordt de jeugd weer aangehaald en ver
heerlijkt, al is dat niet de jeugd van vandaag. We
praten ons het idee aan dat tijden ongunstig ver
Politie houdt m
woningen vai
vakantiegangf
in de gaten
LEIDEN/REGIO MONICA WESSE1 n
Het echtpaar Schohaus voor Het Haagsche Schouw: „We hebben twee jaar tegen een puinhoop aan zitten kijken." foto henk bouwman
leiden aap rietveld
Eén schadeclaim van hotel-restaurant Het
Haagsche Schouw op de gemeente Leiden
is al toegewezen, een tweede zit eraan te
komen. Nadat de Haagse Schouwbrug drie
jaar geleden uit veiligheidsoverwegingen
werd gesloten weigerde Leiden negen
maanden lang een omleidingsroute aan te
geven naar de horeca-gelegenheid. Op last
van de rechter gebeurde dat ten slotte toch,
maar nu zijn de bordjes die niet boven
Leidse gemeentegrond stonden - langs
rijkswegen - door Rijkswaterstaat wegge
haald. De gemeente had vergeten toestem
ming te vragen, weet manager F. Schohaus
van het hotel. „M'n advocaat is er alweer
mee bezig."
Maar de boosheid van drie jaar geleden,
zegt Schohaus, is weg. In maart 1992 wilde
hij nog in kort geding de gemeente duingen
de brug open te houden. Zijn omzet kelder
de.
Maar Leiden kon met rapporten aanto
nen dat het onverantwoord was om de ver
binding te blijven gebruiken. „En er is hard
gewerkt aan die nieuwe brug, soms zelfs in
de weekeinden. Morgen gaat 'ie open en
dan is alle narigheid achter de rug."
Het Haagsche Schouw is gevraagd de ca
tering te doen bij de officiële opening van
de nieuwe, hagelwitte brug. „Een goedma
kertje", begrijpt Schohaus. „De financiële
ellende, de ergernis voor de gasten; de eer
ste maanden was het echt heel erg. En wé
hebben twee jaar tegen een puinhoop aan
zitten kijken. Maar omdat we niet onaardig
willen zijn hebben we toch maar koffie en
een grote taart aangeboden voor de ope
gelopen jaren. „Ik hoefde zelf nooit meer bij
te springen. De passanten bleven weg, net
als de lunchgasten van bedrijven aan de
overkant van de Rijn. We moeten maar zien
of we die terug krijgen. We hebben veel ge-
investeerd in de inrichting, om het de gas
ten extra naar de zin te maken. We hebben
de parkeerruimte wat opgeknapt. Maar de
keuken is hard aan vernieuwing toe en daar
hadden we de afgelopen jaren geen geld
voor. Dat zijn de dingen waar je op gaat be
knibbelen. Een tuinman hebben we niet
meer. Ik verzorg nu zelf de plantenbakken."
Na het 'instorten' van de brug zijn de
contacten met de gemeente wel wat verbe
terd, vindt Schohaus. Maar optimaal zijn ze
allerminst. „Een poosje geleden hoorden
we weer dat de gemeente hier recht tegen
over, aan de andere kant van de Haagsche
Schouwweg, een vijfhoge flat wil neerzet
ten. Als ik dat hoor gaan mijn haren recht
overeind staan. Dan denk ik: ze weten dat
wij willen uitbreiden. Waaromvragen ze
niet of wij belangstelling hebben voor die
grond? Ik hoop dat we nou eens met de ge
meente om de tafel kunnen gaan zitten om
dat soort zaken goed te regelen."
De politie in de districten
en Bollenstreek-noord e
én Braassem gaat de koi
zomerperiode extra surve -■
bij woningen waarvan de
ners op vakantie zijn. He jf
tiedistrict Leiden-Voorst ko
biedt deze service niet en
Duin- en Bollenstree n
moet nog een besluit w io
genomen. -v
Leiden heeft, zo laat des
lichter weten, geen tijd o oi
extra rondje langs verlat! sr
ningen te maken. „En c'
ven we mensen dus iets v
niet kunnen waarmaken,
schijnzekerheid en daarl
niets aan", aldus woordv C
T. Stuifbergen. Inzet van(
litie voor een dergelijke
heeft volgens de Leidse
no.g een nadeel: „Je sc ei
daarmee de normale s 'd
controle uit en dat is niet
In Leiden en Voorschoten ie
burgers die op vakantie
wel aangeraden dit bij de|12
te melden. Als er dan iet
een huis aan de hand is.
de politie in elk geval dat d y-
ning tijdelijk onbewoond t
waar de sleutel te krijgen is
In Rijn- en Braassem i
Duin- en Bollenstreek-i *1
gaan de agenten in de a
en nachturen wel extra si
leren in de omgeving van'
ten' woningen. De survei
worden gedaan in uren d'
maliter iets rustiger zijn
past goed in ons streven
vermindering van het aani
braken in woningen",
voorlichter F. Vergeer op.
De burgers in die dist
kunnen bij het politiebi
een vakantiekaart
waarop ze kunnen aan;
wanneer ze op vakantie
wie de sleutel van het
heeft.
VOLKSDANSEN
dansvereniging Oud Poe
houdt op maandag 12 jut
jaarlijkse slotbal in de gyt
van de Vrije School Mar
aan de Maresingel. He
duurt van 19.30 tot 22.30
De toegang kost voor niet-!
5 gulden. Er kan alleen op)
te (gym) schoenen wordet
danst.