'Een blote voet kon echt niet' Rietveld-paviljoen Venetië in oude glorie hersteld Choreografie van onuitputtelijke originaliteit Cultuur Kunst IENSDAG 7 JUN11995 BIOSCOPEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071 124130/133210. Steenstraat 39. LIDO 1 Boys on the Side 16 jr., dag. 18.45; wo ook 14.30. Rob Roy al., dag. 20.45 LIDO 2 101 Dalmatiërs al., t/m ma en wo 14.30. Pret-è-Porteral.. dag. 18.45, 21.15 LIDO 3 Richie Rich al t/m ma en wo 14.30. Nostradamus 16 jr., dag. 19.00, 21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr., dag 18.45; t/m ma en woook 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Jungle Book al., dag 19.00, 21.15; t/m ma en wo ook 14.30. LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19. Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30; TRIANON tel: 071-123875, Breestraat 31. Don Juan t/m wo 19.30, 21.45. Immortal Beloved t/m wo 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. Nell t/m wo 19.30, 21.45. Interview with the Vampire di 20.00, 22.15. Conquest of Paradise wo 20.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6. Streetfighter 12 jr., dag. 18.45, 21.15;ma wo ook 13.45;ma ook 16.15 Nell al dag. 18 45. 21 15; mawo ook 13.45; ma ook 16.15. Outbreak 12 jr.. dag. 18.45,21.30; ma wo ook 13.45; ma ook 16.15 Forrest Gump al., dag. 20.30 101 Dalmatiërs al dag. 18.30;ma wo 14.00; ma ook 16.15 VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. Blinky Bill, het koalabeertje al., Ne- derl. gespr ma di wo 14.00. Kuifje en het Haaienmeer al ma di wo 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel 070-3463500, Spui 27. Don Juan al., dag. 13.15, 16.00, 18.45.21.30. ASTA 2 Kiss of Death 16 jr.. dag. 13.15. 16.00, 18.45.21.30. ASTA 3 Rob Roy 16 jr., dag. 13,15, 16.30, 20.30. Legends of the Fall 12 jr., dag. 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18 45,21.30. BABYLON 2 Fannelli il Castrato 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3 ForrestGump 12 jr., dag. 20.30 De Tasjesdief al., za t/m wo 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Cat negielaan 15. Rob Roy 16 jr., dag. 13 15, 17.00, 20.30. METROPOLE2 Nostradamus 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3 Outbreak 12 jr.. dag. 16.00, 18.45, 21.30 Richie Rich al., t/m wo 13.15. METROPOLE4 Boys on the Side 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30. 101 Dalmatiërs al., t/m wo 13.15. METROPOLE5 Muriel's Wedding al., dag. 21.30 101 Dalmatians al., dag. 13.15, 16.00, 18 45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel: 070- 3515738, reserveren tel: 070- 3515778 Rob Roy 16 jr.. dag 13.10, 16 20. 18.25,21.20. The Jungle Book al., dag. 13.30, 16 10. 18.35,21 00 Don Juan al., dag. 12.40, 15.00, 17.10, 19.30, 22.05. Stargate 12 jr., dag. 13.50, 18.40. Outbreak 12 jr., dag. 13.20, 16.00, 18.50,21.40. Streetfighter 12 jr., dag. 14.10, 16 50., 19.20, 21.55. Malice 16 jr., dag. 21.15 Kiss of Death 16 jr., dag 12.30, 14.40. 17 00. 19.10.21.45. Muriel's Wedding al dag. 14.00, 16.30. 19.00, 21.30. Affair Play al., dag. 16.25 Richie Rich al., za zo 12.40, 15.00. 101 Dalmatiërs za zo 12.40, 14.50. ODEON 1 tel. 070 3462400/3462401. Herengracht 13. The Jungle Book al dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Demon Knight 16 jr., dag, 16.00, 18.45, 21.30. 101 Dalmatiërs al., wo 13.15. ODEON 4 Riksbioscoop Jurassic Park al., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45. Hans van Manen en An- ■Teresa de Keersmaeker is usch dit jaar de centrale cho- 8 igraaf. Met. haar Tanztheater ippertal brengt ze behalve ifé Müller' uit 1978 ook 'Das ihlingsopfer' uit 1975, 'Die a ben Ïodsiinden/Fürchtet 2j ch nicht' uit 1976 en 'Nelken' p 1982. Festival-directeur Jan s Vlijmen heeft er sterk op ngedrongen dat ze ook haar a tste werk 'Danzon' zou uit- 1 eren, maar om organisatori- ie redenen is dat niet gelukt. voorkeur voor oude I ikken toont tegelijk dat usch haar twijfels over nieu- II choreografieën nog steeds i it is kwijt geraakt. Ondanks ntallen jóren ervaring is een j ik voor haar niet gauw af. Bij i premiere heet een werk ge- j "onlijk neutraal 'Tanzabend I, of 111 en krijgt pas een eigen am als Bausch tevreden is. arzelingen usch werd op 27 juli 1940 ge ren in Solingen. Ze aarzelde 1973 langdurig toen haar ird gevraagd de leiding op h te nemen van het Tanzthe- ir in het naburige Wuppertal. was bang of ik dat wel zou nnen", vertelt ze nog vaak. i beloofde tenslotte het te oberen. En dat proberen doe nog steeds." Op de vraag tar wie ze is verwijst Bausch fevast naar haar choreografie- Na acht jaar afwezigheid in Nederland biedt het Holland Festival gelegenheid opnieuw kennis te maken met de werken die Pina Bausch haar we reldfaam bezorgden. foto gpd en: „Probeer me niet te begrij pen maar kijk naar mijn werk." Ook haar foto's zeggen echter veel. Grote ernstige ogen in een intens bleek gezicht met scher pe kaaklijn doen vermoeden dat Bausch een vrouw met een tur bulent emotioneel leven is. Het uiten van gevoelens is een we zenskenmerk van haar dans kunst, waarin ze overigens niet alleen haar eigen zieleroerselen verwerkt. Bausch staat erom be kend dat ze haar dansers altijd het hemd van het lijf vraagt om tenslotte een voor elk mens her kenbaar autobiografisch web van emoties te kunnen weven. „Ik breng theater van het ge voel", vat ze haar streven sa men. Met het Tanztheater Wupper tal zou Bausch op de expressio nistische dans een eigentijds en hoogst persoonlijk stempel drukken. In het overbrengen van angst, verdriet en wanhoop sluit ze naadloos aan bij een modern levensgevoel waarin geen plaats is voor hoop dat het ooit nog eens bergopwaarts met de mens zal gaan. Ze laat haar dansers zo ver mogelijk gaan bij het uitbeelden van geweldda digheid en heeft daar een dui delijke bedoeling mee: „Ik wil dat het publiek zo het lijden ook echt voelt." 'Das Frühlingsopfer' is een van de stukken waarin ze haar visie op de desastreuze invloed van erotische driften laat zien. Verlangen naar geborgenheid is daardoor vergeefs en mannen zijn meestal onderdrukkers en uitbuiters. De fundamentele eenzaamheid van man en vrouw leidt als een rode draad door haar werk, al haalt ze af en toe ook de druk van de ketel door scenes vol ironie en hu mor. Totaaltheater Bausch ontwikkelde een totaal theater waarin naast dans ook mime, gesproken teksten, zang, muziek en beeldende kunst een essentiële plaats hebben. Een verhaallijn ontbreekt, zodat de toeschouwer vooral zelf aan het werk moet door associatieve emotionele verbanden te leg gen. Met haar aanpak heeft ze vele collega's beïnvloed. „Haar imi teren is echter gevaarlijk", waarschuwde de befaamde Britse regisseur Peter Brook ooit. „Dat komt omdat ze als geen ander haarscherp aanvoelt wat er in de hedendaagse sa menleving speelt." Vooral haar onuitputtelijke originaliteit zorgt daarbij voor een meester schap dat na meer dan twee de cennia Tanztheater Wuppertal nQg steeds op een onbetwiste hoogte staat. De voorstelling 'Die sieben Todsünden/Fürchtet Euch Nicht' is te zien op 13, 14 en 15 juni; 'Cafe Müller'/Das Frühlingsopfer' op 20, 21 en 22 juni en 'Nelken' op 27, 28 en 29 juni. Aanvangstijd: 20.15 uur. Plaats: Theater Carré, Amster dam. Houtrot in de puien, mierenko lonies in de dorpels, schimmels, blazen en zoutuitslag in het pleisterwerk, een gescheurde terrazzovloer, .water wat niet buiten blijft maar naar binnen sijpelt. Veertig jaar nadat het Rietveld-paviljoen op het bien- nale-terrein in Venetië opende, was het een en al verval wat de klok sloeg. Net als bij voorbeeld architect Duiker met het sanatorium Zonnestraal in Hilversum, pro beerde collega Gerrit Th. Riet veld met het Nederlandse pavil joen in de Giardini di Castello geen werk van eeuwigheids waarde te scheppen. De cultuurgeschiedenis oor deelde anders. Twee jaar gele den besloot Nederland tot een ingrijpende restauratie van het Rietveld-paviljoen. Vorige maand is die na een half jaar gereedgekomen. Staatssecreta ris Nuis van cultuur kan het Ne derlands architectonisch monu ment morgen heropenen, drie dagen voordat de Biennale haar hekken voor de 48e keer in hon derd jaar voor het publiek opent. Een klein gebouwtje, zoals ar chitect Gerrit Th. Rietveld (1888-1964) het zelf noemde. Rietveld kreeg in 1953 van het ministerie van onderwijs, kun sten en wetenschappen de op dracht voor een permanent Ne derlands gebouw in de bomen- rijke Giardini, het park in de la gunestad dat voor de tweejaar lijkse internationale manifesta tie van moderne kunst is gere serveerd. Een jaar later ging het open. Hoewel Rietveld in die perio de veel internationale erken ning ten deel viel, zou het zijn enige werk in het buitenland blijven. Die erkenning leidde wel tot veel opdrachten in Ne derland, zoals het beeldenpavil joen voor het Arnhemse Sons- beek (1954) en De Zonnehof in Amersfoort 1958) De nu voltooide restauratie heeft rond een miljoen gulden gekost. Het project is uitgevoerd onder leiding van restauratie architect Wessel de Jonge van het Rotterdamse bureau Leode- jonge. In de eerste jaren van zijn be staan heeft het paviljoen vooral groepspresentaties gehuisvest. Vanaf 1966 ging het veelal om eenmanstentoonstellingen van kunstenaars als Constant, Jan Dibbets, Ger van Elk, Armando, Reinler Lucassen, Rob Scholte en Henk Visch. Dit jaar is Chris Dercon, per 1 januari volgend jaar directeur van museum Boy mans-Van Beuningen in Rotter dam, verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending. Hij koos voor drie (vrouwelijke) kunstenaars: Mariene Dumas, Maria Roosen en Marijke van Warmerdam. Het sluit goed aan bij de drie ruimten, waarin het gebouw is verdeeld. Het is de bedoeling het Riet veld-paviljoen ook buiten de biennaleperiode te gaan gebrui ken voor culturele manifesta ties. Dat sluit aan bij de plannen van het Venetiaanse gemeente bestuur een eind te maken aan de anderhalfjaarlijkse winter slaap van de Giardini. Het zou de tuinen graag in een perma nent centrum voor moderne kunst zien veranderen. Met alle toeristen die daarbij horen. Eeuwfeest met vier tentoonstellingen Het Stedelijk Museum in Am sterdam viert 14 september zijn honderdste verjaardag met vier tentoonstellingen. Op één daar van is het werk te zien van jon ge, vooral Europese kunste naars. Ook is er aandacht voor de privéverzamelaar Regnault. Die bevat werk van onder ande ren Chagall, Picasso, Redon, Kandinsky en Zadkine. Kunst in het digitale tijdperk komt even eens aan bod. Op de vierde ten toonstelling, Honderd jaar typo grafie, wordt de geschiedenis van het museum geschetst aan de hand van posters, catalogi, foto's en ander materiaal. Tot slot biedt museumdirecteur Ru- di Fuchs in de erezaal een per soonlijke visie op het verzame len van de moderne en heden daagse kunst van het Stedelijk. De tentoonstellingen duren tot 29 oktober. Expositie over menselijk lichaam venetie anpVenetië. De expositie omvat 600 werken uit de laatste honderd jaar. Lichamen en gezichten, mooi, verwrongen, geschonden, realistisch en abstract. Zij moe ten een beeld geven van deze turbulente en vaak bloedige Een mammoet-expositie die onder de titel 'Identiteit en an ders zijn' „een kleine geschiede nis van het menselijk lichaam" moet weergeven, markeert het eeuwfeest van de Biennale van Phil Bloom en het losbreken uit de benauwdheid ia na Bausch ook zelf te zien tijdens voorstelling Holland Festival terdam francoise ledeboer Müller is een kille ruimte iar tr tientallen lege stoelen het 'geefse zoeken naar warmte i een handjevol bezoekers ïboliseren. Hun opgekropte essie komt tot ontploffing en stoelen worden lukraak door 3 café gesmeten. In een dun 3 jurkje staat geïsoleerd ook 2 wereldberoemde choreogra- 'ina Bausch, die met gekwel- armbewegingen en li- lamskrommingen de een- 2 imheid van de mens indruk- l kkend verbeeldt. Het is de ge rol die de 54-jarige nog ij ïst en gelukkig is ook dit 1 rk opgenomen in het komen- 3 Holland Festival-program- eni Internationaal Woonkunstfestival pen/leiderdorp Het Woonkunstfestival is een Europese sa- hiwerking tussen woonwinkels en kunstenaars in Nederland, Istenrijk, Hongarije, Zweden, Denemarken, Noorwegen en [itserland, opgezet door de Centrale Branchevereniging Wo- lar (h In samenwerking met Ars Aemula Naturae zijn negen re- )llar|nale kunstenaars benaderd om te exposeren in de zaken van mei Meubelplein Leiderdorp. De expositie is van 10 tot en met 29 tandi te zien op maandag tot en met vrijdag. In Leiden doet Jan zo éitveld Interieur aan de Nieuwe Rijn 24 mee aan het interna- andjnale Woonkunstfestival. Hier exposeren de schilderes Mariet tzot lkema en de keramiste Betty de Groot. Hylkema zal aanstaan- zaterdag een kunstwerk in de zaak zelf maken en De Groot gisi it op zaterdag 24 juni aan het werk bij Bentveld. Deze exposi- bijn duurt tot 8 juli en kan van dinsdag tot en met zaterdag en tij- is de donderdagse koopavond bezocht worden. foo anadese band in 'Bar en Boos' De Canadese band Rhytm Activism treedt vanavond op n iet Leidse activiteitencentrum Bar en Boos aan de Koppen- De groep speelt politiek getinte punk- en folkmu- .2k. Het concert begint om 22.00 uur. :hilderijenveiling bij Christie's Is er één minuut in de tele visiehistorie van het Ne derlandse amusement die meer indruk heeft gemaakt dan toen Phil Bloom haar krant liet zakken en het va derland haar boezem toon de? Niet alleen de kijkers waren er bijna dertig jaar geleden van onderstebo ven, de gebeurtenissen lie ten ook diepe sporen na in het leven van Phil Bloom. Het onschuldig ogende meisje dat de tv-kijker zo onbekommerd haar li chaam toonde, schildert nu als vijftigjarige bloed stollende taferelen vol rot tende lijken en afgehakte ledematen. Van Hoepla tot 'war paintings', een groter contrast lijkt nauwelijks denkbaar. Komende week verschijnt het boek 'Phil Bloom, de jaren zestig'. Daarin wordt de gerucht makende Hoepla-episode in het perspectief van Blooms artistieke loopbaan geplaatst. amsterdam ben koster Anno 1995 staat Bloom nog steeds achter haar Hoepla-op tredens. Kort tevoren was ze vanuit Den Haag, waar ze stu deerde aan de kunstacademie, naar Amsterdam gekomen. In de hoofdstad zocht ze 'het age ren, het losbreken uit de be nauwdheid'. „Op school bij de nonnen voelde ik die beklem ming aan den lijve. Als je een splinter in je voet had, mocht je je sok niet uittrekken. Want een blote voet, dat kon echt niet. In .Amsterdam zocht ik ook een persoonlijke bevrijding. Ze ging studeren aan de Riet veld Academie en kwam in con tact met mensen als Willem de Ridder (Hitweek) en Hans Ver hagen. Het opstandige en het speelse van Hoepla bevielen haar. „Mijn optreden was de keurigheid ten top, absoluut niet seksgericht. Het ging mij om de schoonheid van het li chaam. Maar we wilden ook shockeren, om de verstilddng te doorbreken. Het was een spel." Dank zij Hoepla was haar naam tot in alle hoeken van het Het onschuldig ogende meisje dat de tv-kijker zo onbekommerd haar lichaam toonde, schildert nu als vijftigjarige bloedstollende taferelen vol rot tende lijken en afgehakte ledematen. foto gpd land bekend. Maar voor die be kendheid moest ze een hoge prijs betalen, spel of niet. „Door alle publiciteit ging het de ver keerde kant op. Allerlei mensen die geld wilden verdienen kwa men op mij af. De een wilde een grammofoonplaatje met me maken, de ander wilde posters uitgeven. Ik werd vaak gevraagd voor een interview, maar steeds ging het over Hoepla. Mijn werk wilde niemand zien." Wedergeboorte In 1978 werd het tijd om af stand van Nederland te nemen. Ze ging naar New York om ver der te studeren. Daar legde ze de basis voor haar 'wederge boorte' als kunstenares. „Het was ook een tijd waarin de kunst op een dood punt was aangeland. Na Andy Warhol en pop-art was er eigenlijk alleen nog maar herhaling. De Riet veld Academie had vakken als anatomie en kunstgeschiedenis geschrapt. Dat vonden ze niet meer interessant. Ik dacht pre cies tegenovergesteld. Ik wilde terug naar de traditonele tech niekvan het schilderen." In totaal was ze zo'n tien jaar 'op drift'. Eerst vijf jaar New York om zich in de schilder technieken van Michelangelo en Rubens te bekwamen. Toen vijfjaar India, om de oosterse fi losofie en spiritualiteit op te snuiven. Daarna was de 're- searchperiode' van studeren en reizen voorbij. „Ik wist wat ik wilde, Ik wilde het heden en het verleden verbinden, in de kunst en in mijn eigen leven. De tradi tionele schildertechnieken heb ik nodig om mijn opvatting over de wereld over te brengen." Bizar Series schilderijen ontstonden, doeken van vaak monumentale afmetingen. Met thema's als Alice in Wonderland, varkens, Mickey Mouse en, het meest re cent: oorlog. Schilderijen waar bij de toeschouwer veelal de ril lingen over het lijf lopen. On rustbarende taferelen, waarin naakte, Rubensachtige mensen in de meest bizarre situaties te recht komen. We zien Alice in Wonderland zonder slipje, terwijl twee ver vaarlijke figuren klaar staan voor de aanval. We zien een schattig badeendje dat, gadege slagen door de duivel, wordt opgevreten door een op een schedel gezeten kikker. We zien een roze biggetje, dat aan een halsband een skelet van een volwassen varken meezeult. We zien afgehakte hoofden en lede maten, waartussen kale engel tjes zweven, vanuit een hoekje bekeken door Mickey Mouse. Schoonheid en gruwel, humor en ernst. „Ik vertel steeds hetzelfde verhaal, van het positieve en het negatieve. Ik zoek betrokken heid, in een tijd waarin de per soonlijke afstand steeds groter wordt en men in New York en India gewoon over de lijken heen loopt. Ik schep die situa ties om mensen te laten naden ken. Maar niet om voor te schrijven wat ze moeten den ken. Ik wil constateren, be schouwen, maar niet oordelen of opvoeden. Ik ben nooit een wereldverbeteraar geweest. Bloom voert haar eigen strijd, met de kijker maar ook met de kunstwereld. Want echte erken ning heeft haar werk haar nog niet gebracht. Het Hoepla imago speelt haar nog steeds parten, evenals het 'Nederland se kunstklimaat'. „In Amerika word je beoordeeld op je werk. In Nederland moet je in de juis te circuits zitten, die bereiken de galeries en de musea. Ik doe daar niet aan mee, ik ben altijd een eenling geweest. Daarom word ik weinig gevraagd en veel genegeerd." Gert Meijerink (red.): 'Phil Bloom. De jaren zestig1. Uitge geven door het Amsterdams Instituut voor de Schilder kunst. Prijs: f 50. erdam Christie's in Amsterdam houdt 20 juni voor de eede keer een algemene schilderijenveiling. Ongeveer 550 P| ïilderijen, aquarellen, tekeningen, prenten en sculpturen van zeventiende tot en met de twintigste eeuw komen onder de mer. Hieronder zijn werken van kunstenaars als Herman rSl )od, Karei Appel, Anton Heyboer, Leo van Gestel, Otto B. de Van Wijk, Ben Viegers, Evert Moll, Jacob van Strij, Egbert i Heemskerck II. De kijkdagen zijn 15,16, 18 en 19 juni. <leatles-mode in Tilburgs museum 0 rjg'BURGOnder de titel 'The Beatles, populaire stof presenteert t Nederlands Textielmuseum in Tilburg een tentoonstelling 5en er de relatie tussen het fenomeen The Beatles, textiel en mo- ort Naast de Beatles-stoffen, in 1964 geweven door N.V. Stoom- OOIiverij Nijverheid in Enschede, worden onder meer sjaals, zak- iro eken, dekens, panties en kussens getoond. De expositie is tot imet 24 september te bezichtigen. eatles dresses' van Stoomweverij Nijverheid geshowd op de van Enschede in 1964. foto pr/henk brusse 'j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9