Nieuw licht in 'enge' tunnels Heldere symbolen van Ludo Winkelman WELKOM OP 2e PINKSTERDAG! Cultuur Kunst Het wordt nooit wat met de Nederlandse thriller v LEIDERDORP ZATERDAG 3 JUNI 1995 CHEF GERT VISSER. 071 -356441 Achtste editie Wereld Kinderfestival I utrecht» De achtste editie van het Wereld Kinderfestival gaat dit I jaar 8 juni van start in Utrecht (intercultureel centrum RASA) en I Amsterdam (De Meervaart). Doel van het festival is kinderen I kennis te laten maken met andere culturen. Centraal tijdens het I festival staan de landen Uganda en Senegal. Bluesfestival in Zoetermeer zoetermeer Voor de derde keer wordt zaterdag 10 juni een groot bluesfestival gehouden in Zoetermeer. In diverse horeca gelegenheden en Cultureel Jongerencentrum 'de Boerderij' tre den 19 Nederlandse-, Belgische- en Engelse bands en 9 bluesar tiesten op. Behalve 'Cuby', ex-zanger van Cuby and the Blizzards spelen o.a de vijfmansformatie My-T-Blue, Lefthand Freddy and the Aces en HOAX. Aanvang 14.00 uur. Leids ontwerp voor Amsterdams project Op 1 juni begon het Holland Festival en begon ook de Maand >an het Spannende Boek. Het Holland Festival zal u niet zijn ontgaan;geen krant, tijdschrift of omroep negeerde het. Met De maand van het Spannende Boek ligt het anders. Een mens moet behoorlijk geïnteresseerd zijn in boeken om er iets van mee te krijgen. Aan de goede bedoelin- •n ligt het niet. Er zijn folders, is een speciale huis-aan-huis krant en er is zelfs een geschenk: 'In (le val' van Dean Koontz. (Toch leeft De maand van her nd Spannende Boek niet. Wie zijn jaarlijkse Ludlum nodig heeft om een saaie vakantie nog erger te maken die koopt die Ludlum p/i daar laat hij het bij. Hoog- B\tens pakt hij nog een Baantjer vee, je weet maar nooit of de ludlum niet te vroeg uit is. n de Maand van het Spannen- Ie Boek wordt ook de Gouden 'trop uitgereikt. De Strop is ja- j ren geleden bedacht om de aan klacht te vestigen op Neder- andstalige thrillerauteurs. Voor Nederlandse schrijvers die zich niet de echt spannende boeken, de thrillers en detectives, bezig- houden zijn Maand en Strop irijwel zinloos. Dat is vreemd. Dat komt ergens door. Eerst de Maand. De cijfers laten dat de afzet in het genre mannende boeken in zes jaar ijd met 25 procent is gestegen in de omzet met maar liefst 80 irocent. Wat prachtig. Maar in le praktijk betekent het dat Ne- ierland zich suf leest in boeken n Ludlum, Grisham en Cook hoe meer exemplaren van Ten verkocht worden hoe kleiner 'e kans is dat er ook eens een 'ederlands boek van de plank 'ordt gepakt. Uitgevers kan dat iet zo erg veel schelen. Als de ifzetten en omzetten stijgen is 'iet al lang prima. der jaar geleden was er in de naand van Spannende Boek en speciale uitgave die voor vijf "B \ulden te verkrijgen was, een vlot maakwerkje van Frederick •orsyth. Daarna volgden verha- en van Stephen King, Dick 3al 7rancis en Robin Cook. Dit jaar 2 s er een echt geschenk. Van •Mdean Koontz, ook al zo'n schrij- ier die naamsbekendheid van 10de heeft, wil hij ooit zijn acht te huis kunnen afbetalen. Hij 35 everde een verhaal dat door een 2; Newyorkse uitgever wasafge- ïeurd. Is er ook aandacht voor Nederlandse schrijvers? Reken '0- 1ieuwe cd's k maar. Voor Baantjer, de ar moedzaaier onder de vaderland se thrillerauteurs. De man over wie iedereen zegt: 'Baantjer? Wie is dat?' Nu de Strop. Gelukkig hebben we voorde schrijvers van eigen bodem die proberen zoiets als een thriller genre in stand te houden de Gouden Strop, een prijs van 25.000 gulden die moet leiden tot enig aanzien. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door Maarten 't Hart. Door wie? Door Maarten 't Hart, die befaamde thrillerau teur. Dit jaar is Tim Krabbé ge nomineerd. Ook iemand met wie je voor de dag kunt komen. Henk Apotheker, René Appel, Charles den Tex en Jacob Vis hebben ook een nominatie ge kregen, maar u mag raden wel ke schrijver ik in een boekenpro gramma op de tv zag. Inder daad. Hoe lang zal het duren voor de vaderlandse th ri llersch rijvers opstaan en zich afwenden van de Maand van het Spannende Boek en de Gouden Strop? Heel lang, vrees ik. Niemand die ik over het onderwerp spreek is te vreden. Iedereen ziet de idiotie van de druktemakerij rond Amerikaanse veelverkopers en keurige auteurs als *t Hart. Maar niemand kon^t verder dan mor ren. Daarom wordt het nooit wat met het Nederlandse thrillergen re. Daarom zullen Grisham, Koontz en Ludlum de enigen zijn die iets hebben aan de Maand van het Spannende Boek. Daarom zullen Gouden Stroppen terecht blijven komen bij heel respectabele schrijvers die ooit eens iets spannends heb ben neergepend. peter de zwaan journalist en thrillerschrijver Tunnels zijn vaak 'enge zwarte gaten', waar voet gangers en fietsers 's avonds liever niet' door heen gaan. Voetstappen klinken er hol, elk geluid lijkt tien keer zo hard, en schaduwen zijn angstaan jagend. De gemeente Am sterdam wil haar tunnels daarom aantrekkelijker maken. Het Leidse ont werpbureau Van Nieuwen- borg is door de gemeente opgedragen om een ont werp te maken voor betere verlichting in twee 'enge' tunnels in de binnenstad en de wijk Watergraaf smeer. Het bureau bedacht een serie lichtpaaltjes die een of meer tunnels mooi er en veiliger moeten ma- ken. leiden paulien koopmans Ruim dertig Amsterdamse fiets- voetgangers en autotunnels staan bekend als onveilig. Een jaar geleden besloot de ge meenteraad van Amsterdam om het 'tunnelprobleem' aan te pakken. Acht kunstenaars en ontwerpers is gevraagd een plan voor de tien minst aantrekkelij ke tunnels te maken. Het in ver lichting gespecialiseerde ont werpbureau Van Nieuwenborg Industrial Design (VNID) uit Leiden is het enige niet-Amster- damse bureau dat aan het pro ject meedoet. Ontwerper S. Vrehen (VNID) vertelt: „Veel tunnels in Amster dam zijn in de jaren '60 ge- Zanger Herman van Keeken (55) overleden hilversum anp De zanger Herman van Keeken is gisteren in zijn woonplaats Hilversum aan de gevolgen van een hersentumor overleden. Van Keeken, die 55 jaar oud is geworden, verwierf populariteit als zanger van het Nederlandse lied. Grote bekendheid kreeg hij met zijn vertoking van het liedje 'Pappie loop toch niet zo snel'. TUSSEN 10.00-17.00 UUR! INFORMATIE: 071-416585 Meubelplein Leiderdorp ligt pal aan de A4 tus sen Rotterdam en Amsterdam, afslag Leiderdorp. [azz )enise Jannah - 'I Was Born in h)ve with You' (Blue No- l e/EMI) let was eerder dit jaar zelfs tv- -nieuws dat Denise Jannah een mtract aangeboden kreeg van Hue Note voor het maken van enminste drie CDs. De hoogge- ;l^c ipannen verwachtingen worden jrotendeels ingelost. Jannah Teeg de beschikldng over zo trouwd. Hooguit zou men wen- 4 ingeveer het beste wat een sen dat de opname gemaakt azzvocaliste zich als begelei- was met het nog gedisciplineer.- ling kan wensen, de Bob Bel- der en ook met meer gloed etkn Big Band met prominente overkomende orkest uit Oslo, iolisten als Joe Lovano en het waarmee hij voor Chandos zijn Jrio van pianist Cyrus Chestnut j lie onder meer vaste begeleider vas van Betty Carter. Dat de ve- 31 e stukken - het zijn er vijftien - kd voornamelijk bekende stan- lards zijn geeft niet, want er ijn in een aantal gevallen zeer onnavolgbare Tsjaikovski-cy- clus maakte, maar dat is mug- geziften. Een fraaie cd. Paul Korenhof POP lorspronkelijke arrangementen Pink Floyd - 'Pulse' (EMI) wor geschreven. Jannah zelf is n uitstekende vorm, met als^ lositieve kenmerken een moei- A( eloze swing, een goede articu- eij atie en een ongeforceerde dy namiek. Als we even mogen luggeziften, dan valt een enke- keer op dat ze af en toe te intoneert. Bij jazzangeres- «n mag dat gelukkig, mits dat, ls hier, functioneel is voor resultaat. Vos aao I en n L Mals W iet re |<enV j klassiek Rimski-Korsakov: Sheheraza- Ie - Capriccio espagnol. The -ondon Philharmonic o.l.v. rïariss Jansons. Hoe overbekend Rimski's Sheherazade' ook is, het lidste en naar dit muzikale vierluik van sprookjes uit '1001 Nacht' The Police - 'Live' (AM) Met haar muziek dwingt de Britse groep Pink Floyd al jaren niets meer af. Het publiek blijft Pink Flöyd ondanks de eindelo ze herhalingsoefeningen toch massaal volgen. Dat heeft alles te maken met de spectaculaire, ongeëvenaarde omlijsting van optredens en releases. Bijna niemand kent gitarist David Gil- mour meer maar over de op blaasbare varkens en instorten de muren kan bijna iedereen meepraten. Met 'Pulse' is iets dergelijks aan de hand. Het wemelt van de doublures op deze live-dubbe- laar. De matte uitvoeringen van tal van nummers zijn vrijwel identiek aan de versies van de Iive-dubbelaar uit 1989. 'Nieuw' zijn de stukken afkomstig van de vorige studio-plaat 'The divi- van de 'designers' die bij Pink Floyd veel belangrijker zijn dan de muzikanten, zal het platen kopend publiek toch zonder morren zestig gulden neertellen voor deze doorslagjes. In de be waarbox is namelijk een rood knipperlichtje gemonteerd dat minimaal een half jaar flikkert. 'Pulse' is daardoor een onweer staanbaar hebbeding. De live-dubbelaar van The Police is voorzien van een sma keloos CD-boekje zonder essay en slechte fotografie: Sting heeft rode ogen van de lichtflitsen en speelt bas met de armen van drummer Steward Copeland. Met de muziek is echter niets mis, al ontkomt de koper ook in dit geval niet aan een groot aan tal doublures. 'Live!' biedt twee concerten, eentje uit de beginperiode en eentje vlak voor het uiteenval len van de groep. Ondanks de krakkemikkige geluidskwaliteit van het eerste schijfje en de hinderlijke 'publieksparticipa tie' tijdens het tweede concert is deze dubbelaar de moeite waard; De tand des tijds heeft bijna niet een liedje aangevre ten. Dat kan van het huidige werk van Sting niet worden ge- zegd. Wim Koevoet Chris Isaak - 'Forever Blue' (Reprise/Warner) Zijn zang is oorstrelend, maar zijn liedjes bevatten geen enkele verrassing meer. Op zijn zesde album, 'Forever Blue', zwelgt Chris Isaak onverminderd voort in zijn niet aflatende liefdesver- De spoortunnel bij de Westerdokskade/Korte Prinsengracht, die het Leidse bureau onder handen neemt. bouwd. De situatie was toen nog heel anders. Er werd nog maar weinig rekening gehou den met sociale veiligheid. De meeste tunnels waren grauw en somber en de verlichting be stond uitsluitend uit tl-buizen. Tl's geven behoorlijk veel licht, maar door een gebrekkige plaatsing werpen ze vaak vreemde schaduwen op gezich ten van tegenliggers en kunnen ze passanten verblinden. Van dalen profiteren van deze vaak onprettige verlichting. Gemeen ten proberen het gevoel van on veiligheid vaak op te lossen door meer licht in zo'n tunnel te gooien. Niet zo slim, want dat werkt juist averechts. De over gang van donker naar licht wordt zo alleen maar groter." Glazen wanden In Leiden valt het volgens Vre hen met de sociale onveiligheid in en rond tunnels wel mee. „De nieuwe fietsenstalling bij de tunnel achter het station heeft bijvoorbeeld glazen wan den. Iedereen die door rond loopt is dus goed zichtbaar. De tunnel aan de Plesmanlaan is al enige tijd geleden opgeknapt en voorzien van een helder ge kleurde tegelwand. Alleen de verlichting blijft in veel Leidse tunnels achter." Één van de tunnels die Van Nieuwenborg in Amsterdam onder handen wil nemen is een spoortunnel in de binnenstad. „Van af de straat gezien is deze onderdoorgang een eng zwart gat. Bovendien heeft deze tun nel een verradelijke bocht. Soms rijden auto's daarom ge woon rechtdoor", zegt Vrehen. „De lichtpaaltjes die wij ont worpen hebben, geven een ge lijkmatig licht. De lampen pas sen zich aan naar het verschil in lichtsterkte 's nachts en over dag. Overdag moet het licht bij de ingang heel sterk zijn, iets verder naar binnen kan het licht iets gedimd, en naar de uitgang toe weer iets feller ingesteld worden. Dit lijkt een beetje te- MEUBELPLEIN den bosch In Amerika gelden originele tekeningen van Walt Disney-films al jarenlang als kleine kunst werken. Europa opent nu ook langzaam de ogen voor de artistieke prestaties van Walt Disney (1901-1966) en zijn medewerkers. Het Noordbra bants Museum in Den Bosch heeft als eerste op het oude continent een expositie over het werk van de Amerikaanse animatie-tycoon in huis: 'De Magie van Disney' met meer dan driehonderd originele werken uit de Disney Studio's. „Veel mensen vinden Disney een plat produkt", stelt projectleider en samensteller Rick Vercauteren. „Wie dat na het bekijken van deze expositie nog steeds zegt, krijgt met mij te maken". Vercauteren bedacht in drie weken het concept voor de expositie. In een paar maanden tijd had het museum een 'serieuze, kwalitatieve en verantwoor de presentatie' bij elkaar. Originele tekeningen, schetsen en achtergronden geven een indicatie van hoe de tekenfilms van Disney ontstonden. Van de eerste film uit 1928 (Plane Crazy, met een knipoog naar vliegpionier Charles Lindbergh) tot aan The Lion King uit 1994. Een aanrader voor de liefhebbers van de animatie kunst is de veertig minuten durende film 'Th$ ma king of Snowwhite'. De expositie duurt tot en met 3 september. FOTO VNID gennatuurlijk, maar is het niet. Zo'n systeem vraagt veel min der aanpassing van de ogen en verbruikt bovendien veel min der energie." Lichtaccenten In het ontwerpplan worden de verlichtingspaaltjes vanuit de tunnels doorgetrokken naar buiten. Bij de in- en uitgang ko men blauw gekleurde 'lichtac centen' die de doorgang marke ren. Verder worden de stoepen verbreed, wanden schoonge maakt, om het licht beter te weerkaatsen, en wordt het straatwerk in een patroon ge legd dat tot buiten doorloopt. 'Meistersinger' zonder bijsmaak opera recensie hans visser Opera 'Die Meistersinger von Nümberg', opera van Richard Wagner Met Jan-Hen drik Rootring, Nederlands Philharmonisch Orkest en het Koor van de Nederlandse Opera Muzikale Leiding Hartmut Haen- chen Regie Harry Kupfer Decors: Wilfried Werz Kostuums Eleonore Klei- ber Choreografie: Roland Giertz Gezien in Muziektheater Amsterdam. Aldaar nog te zien 4 juni (matinee), 7,10,13, 16,20. 23,27 en 30 juni Het Holland Festival is nauwe lijks begonnen, of het heeft al twee grote produkties te zien gegeven. Na de niet al te over tuigende première van de opera 'Esmée' van Loevendie en Blok ker over het verzet tegen de Duitserse, volgde een bejubelde uitvoering van 'Die Meistersin- ger'von Nürnberg', van de nog altijd omstreden Duitser Ri chard Wagner. De geschiedenis maakt dat deze opera nog altijd niet zon der bijsmaak wordt genoten. In de dagen van Hitier vlogen de uitvoeringen volkomen uit de bocht. Aan de andere kant was het Thomas Mann, gevlucht voor de nazi's, die er voor pleit te de kwaliteit van Wagners mu ziek nu maar eens los te zien van Hitier. Wat dat aangaat is dit werk bij een regisseur als Harry Kupfer in goede handen. De meester zangers van Neurenberg is een merkwaardig verhaal vol allego rie, dat door Wagner nogal om slachtig wordt verteld. Niette min lukt het Kupfer de ideeën van de componist/librettist vorm te geven. Geen kleinig heid, want er wordt wat afgede- libereerd door zangers en ver liefden. Na een wat vlakke ouverture raakte het met vele 'wisselspe lers' versterkte Nederlands Phil- harmonisch Orkest steeds beter op dreef. Met een subliem zin gend koor en een reeks-van ple zier uitstralende solisten groei de 'Die Meistersinger' toe naar een schitterend slot. Thomas Mann heeft gelijk. Een integere regie als die van Kupfer, die zich kenmerkt door een humanis tisch karakter, maakt dat de bij smaak bijna wordt vergeten. BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1.2. 3, 4 en STUDIO tel 071 124130/133210.«Steenstraat 39 LIDO 1 Boys on the Side 16 |rdag 1845; Pinksteren en wo ook 14 30. Rob Roy al., dag. 20.45 LIDO 2 101 Dalmatiërs al t/m maenwo 14 30 Pret-è-Porteral dag 18 45, 21 15. LIDO 3 Richie Rich al t/m maenwo 14.30. Nostradamus 16 jr.. dag. 19 00, 21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr., dag 18.45; t/m ma en wo ook 14 .30. Forrest Gump al., dag. 20.45 STUDIO Jungle Book al., dag 19 00. 21.15; t/m ma en wo ook 14.30. LUXOR tel; 071-121239, Stationsweg 19. Outbreak 12 jr., dag- 18.45, 21.30; Pinksteren ook 14 .30. TRIANON tel 071-123875, Breestraat 31. Zondag gesloten Don Juan t/m wo 19.30, 21 45 Immortal Beloved t/m wo 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. Nell t/m wo 19.30,21.45 Shallow Grave t/m za 20.00, 22:15 Interview with the Vampire di 20 00, 22.15. Conquest of Paradise wo 20.00. LVC tel 125366, Breestraat 66. ■Cul-de-Sac za zo 20.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800. Van Boetzelaerstraat 6. Streetfighter 12 jr.. dag 18 45, 21.15; zazo mawoook 13.45. zo ma ook 16.15. Nell al .dag. 18 45. 21.15, za zo ma woook 13.45; zo ma ook 16.15 Outbreak 12 jr .dag 18.45, 21.30. za zo fna woook 13 45; zo ma ook 16.15. Forrest Gump al dag 20 30 101 Dalmatiërs al dag. 18.30, zazo ma wo 14 .00; zo ma ook 16.15 VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tél 071-790698, Prinses Mari|kelaan 4 Slinky Bill, het koalabeertje al Nederi. gespr ma di wo 14 00 Kuifje en het Haaienmeer al ma di wo 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27 Don Juan al dag. 13.15. 16 00, 18.45.21.30. ASTA 2 Kiss of Death 16 ir .dag 13.15. 16.00.18.45.21.30. ASTA 3 Rob Roy 16 jr., dag. 13,15, 16.30, 20.30: Legends of the Fall 12 jr., dag 21.30 BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station: Pret-a-porter al dag 13.15, 16,00, 18 45,21.30. BABYLON 2 Farinelli il Castrato 16 ju dag 13 15, 16.00,18.45,21.30 BABYLON 3 Forrest Gump 12 jr., dag. 20 30 De Tasjesdief al., za t/m wo 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- negielaan 15. Rob Roy 16 jr.,'dag. 13.15, 17 00, 20.30. METROPOLE 2 Nostradamus 12 jr., dag. 13.15, 16.00; 18.45, 21.30. METROPOLE 3 Outbreak 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30 Richie Rich al., za t/m wo 13.15. METROPOLE4 Boys on the Side 12 jr., dag. 16.00, 18.45,21.30. 101 Dalmatiërs al za t/m wo 13.15. METROPOLE 5 Muriel's Wedding al dag. 21 30. 101 Dalmatians al dag 13.15, 16.00, 18.45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2 tel: 070- 3515738, reserveren tel: 070-3515778 Rob Roy 16 jr ..dag. 13.10. 16.20, 18 25,2120. The Jungle Book al., dag 13.30, 16.10, 18.35,21.00. Don Juan al dag. 12.40, 15.00, 17.10, 19 30.22 05. Stargate 12 jr.. dag. 13.50, 18.40 Outbreak 12 ir .dag 13 20. 16 00, 18.50.21.40. Streetfighter 12jr.,dag 14.10, 16 50, 19 20,21 55 Malice 16 jr dag 21.16. Kiss of Death 16 jr., dag. 12.30, 14 40. 17.00, 19 10, 21 45 Muriel's Wedding al dag. 14 00. 16.30. 19 00,21 30 AfFair Play al dag 16.25 Richie Rich al za zo 12.40, 15.00. 101 Dalmatiërs za zo 12.40. 14 50. ODEON 1 tel 070 3462400/3462401 Herengracht 13 The Jungle Book al dag 13 15. 16 00, 18 45.21.30. ODEON 3 Demon Knight 16 Jr., dag. 16 00. 18 45.21.30. 101 Dalmatiërs al wo 13 15 ODEON 4 Riksbioscoop Jurassic Park al dag 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 HAAGS FILMHUIS tel: 070-3656030, Spui 191. Glen orGlenda 16 jr.dag 19.30 EdWood 16 jr.dag. 21 45. Ludwig 1881 16 jr dag. 19,30. El Jardin del Eden 16jr.daa.21.45. Trés Irmaos 16 jr., dag. 19.30 J'ai pas Sommeil 16 jr., dag. 21.45. Vragen over kunststofkozijnen... belde hop kozijnujn VOOR GRATIS INFORMATIE 071 - 22 22 20 beeldende kunst recensie-titia fuchs 'Helder geheim' van Ludo Winkelman in galene Amber in Leiden. Hooglandsekerk- gracht 8 T/m 3 juli wo t/m zo 11.00 - 17 00. Het mag bijzonder genoemd worden dat de journalist Mi- chaël Zeeman naar Leiden driet. De instrumentatie op de komt om een galerietentoon- plaat is dit keer uiterst sober, stelling te openen. Ludo Win- Op enkele uitzonderingen na is keiman was er zelf ook door dit tranendal daardoor een overdonderd en dat was bijna beetje flets van kleur. een jaar geleden ook al het ge- Erna Straatsma val. Toen opende Zeeman de door galerie Amber georgani seerde groepstentoonstelling 'Meeting of the twain' in de Ou de Kerk in Amsterdam, waaraan ook Winkelman deelnam. Zee man was zeer onder de indruk van Winkelmans werk. Bij deze eenmanstentoonstelling in gale rie Amber was de bekende criti cus wederom gestrikt om de tentoonstelling te openen. Op nieuw sprak Zeeman zijn be wondering uit, als kunstliefheb ber verduidelijkte hij, niet in zijn functie als criticus van de Volkskrant. Ludo Winkelman (1959) heeft zich aan de Amsterdamse Aca demie voor Beeldende Vorming gespecialiseerd in grafiek en schilderen. Zijn werk als beel dend kunstenaar is behalve in Nederland al in de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Spanje te zien geweest. 'Helder geheim" is sinds 1986, toen hij exposeerde in het Ministerie voor Landbouw en Visserij, zijn eerste Nederlandse soloten- toonstelling. In de expositie worden zowel beeldend als technisch zeer ge slaagde werken op papier (mo notypes, pigmentwerken en mixed media) afgewisseld door schilderijen die groter zijn en directer appelleren aan het ge voel van de kijker. Winkelman denkt in zijn werk na over machtsverhoudingen en -verschuivingen, de econo mie, maar ook óver doodgaan, leven, schepping en geschiede nis. Het zoeken naar het wezen lijke, zoals Joseph Beuys maar ook de componist John Cage dat doen, is overal in de kunst van Winkelman te herkennen. Aan Beuys ontleent Winkelman de gedachte dat iedereen een kunstenaar is en daar zelf in meer of mindere mate iets mee doet. Het denken over dit soort pri maire zaken is in do beeldende kunst altijd goed (e vertalen in symbolen. Dat gaat Winkelman zeer goed af. Behalve de diep gang die het werk uitstraalt lukt het de kunstenaar een grote es thetische waarde te bereiken in zijn werk- De schilderijen bezit ten kwetsbaarheid door hun sereniteit en pure esthetiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17