Blok Schots graniet
versus verwijfde fat
Derek de Lint schittert als jaloerse diamantair
Verhaal over oerwoud-kind Mowgli niet stuk te krijgen
Castraat-zanger Farinelli
vertolkt door drie mensen
Zeven liter wijn zorgt voor
gastvrijheid in stadje Anara
Film
WOENSDAG 24 MEI 1995
RECENSIE STAN LAPINSKI
lli. Te zien: City 2 en Movies 1
sterdam. Asta 3, Den Haag
;arinelli, zo heet de nieuwste
I ïlm van Gerard Corbiau. Fari-
de artiestennaam van
Carlo Broschi, een castraatzan-
;er uit de achttiende eeuw. In
iet Europese operabedrijf van
die dagen bestond de gruwelijke
'ewoonte jongetjes met de
mooiste sopraan omstreeks hun
tiende te castreren. Zo behiel
den ze hun hoge stem, die bo
vendien bij het volwasen wor-
won aan kracht en rijkdom,
al die castraten was Fari-
telli de beroemdste. Met gemak
jereikte zijn stem drieënhalf
jctaaf hij moet dus een man
nelijke Maria Callas geweest
i 3/6
:zijn.
De film vertelt het verhaal van
]arlo (Stefano Dionisi) en zijn
Riccardo Broschi (Enrico
Lo Verso). Ze zijn onafscheide-
ijk van elkaar, op het podium
de slaapkamer. Riccardo
romponeert de virtuoze muziek
Carlo zingt. Als Carlo 's
:e ïachts een meisje bemint
laakt Riccardo het karwei af.
liccardo is namelijk niet gecas-
reerd.
In deze hechte broederbond
>mt de klad dank zij de figuur
in Handel (Jeroen Krabbé), die
tFILMS IN LEIDEN
OVERZICHT MARCO VAN PELT
1 fTm[-u'turee' Centrum de X, Haarlemmer-
traat 52, Leiden: Drie keer komedie uit
Leiden: Drie keer komedie l
'Rare Vogels', do 25/5 20.30 uur
:n 'Het Stadje Anara'. vr 26/5 20.30 uur.
.VC, Breestraat 66, Nederlands Waar:
Miss Blanche', do 25/5 en vr 26/5, 20.00
'Paul de Nooijer Special', za 27/5
Bijkaftare Vogels (Sjerekilebi) uit 1973
ie 1ojs de tweede film van het mini-
in zo festival 'Drie keer komedie uit
Georgië' dat de X organiseert.
Regisseur Eldar Sjengelaja voeg
de in deze in de vorige eeuw ge-
PN situeerde komedie zeer ver-
'jchillcnde elementen samen:
folklore en het moderne leven,
ffiufiet burleske en het tragische,
fantasie en ironie het zit er
lemaal in. Vier fantastische
rtellingen met telkens boe-
Ertaoz als hoofdper-
ijke parodie op de liefdestrouw,
iet gevangeniswezen en de me-
"sche wetenschap.
In Het Stadje Anara (Kalaki
\nara) uit 1976 draait alles om
grote, beroemde hoom.
de zeven liter wijn uit deze
n in één teug kan opdrin-
a lojken, mag zich er de trotse eige-
zijk jJnaar van noemen. Als de
>7/0R0verwinnelijke Tartaoz, bezitter
de hoorn, sterft, moet zijn
Varlam gastvrijheid verle-
aan iedereen die een po-
Iging wil Wagen om de wijn op te
drinken. Vanaf dat moment
M-
FILMS AMSTERDAM
ALFA 1 (020)6278806
13, 15.45, 18.45,21.30: Muriel's
Wedding
/and|ALFA2
13.30, 16, 19.30, 22: An awfully big
adventure
lALFA 3
13.30, 16, 19.30: 101 Dalmatiërs
22: Killing Zoe
ALFA 4
13, 15.45, 18.45,21.30: Muriel's
Wedding
ALHAMBRA 1 (020) 6233192
20.30. ma, di ook 13.15, 16.30:
Forrest Gump
ALHAMBRA 2
13,16, 20: Pulp Fiction
BELLEVUE CINERAMA (020)
6234876
13.15, 16, 19.15,22: Don Juan
CINERAMA 2
13.15, 16, 19.15, 22: Boys on the
Side
CALYPSO 1 (020) 234876
13.15, 16, 18.45,21.30: Pret-a-
Porter
CALYPSO 2
13.15, 16, 18.45, 21.30: Legends
of the Fall
CINECENTER CORALINE (020)
6236615
14,16,20,22: Le parfum d'Yvonne
PEPPE NAPPA
13.45, 19.30: Browning Version
22: Heavenly creatures
PIERROT
19.15, 22, zo ook 11.: Lamerica
14, 16.30: Moeder Dao
JEAN VIGO
13.45, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11:
Les Silences du Palais
CINEMA 1(020) 6151243
3, vr, za ,zo 13,16.15: Rob
CINEMA 2
18.45, 21.15: Highlander3
CINEMA OSCAR (020) 5475175
vr za, 20.30: Last tango in Paris
ma29 en di 30 mei 20.30: Before
the rain
Book
CITY 2
13.15, 16, 18.45, 21.30: AfFair
Farinelli nodig heeft om zijn
Londense theater draaiende te
houden. Maar dan natuurlijk
met zijn muziek, niet met die
virtuoze onzin van Riccardo. De
manier waarop Krabbé Handel
typeert is een verademing ver
geleken met de componisten-
hagiografieën waarmee de film
industrie doorgaans komt aan
zetten. Zijn Handel is een echte
theaterboer die om zijn winkel
te redden desnoods vals speelt,
dus niet zo'n vervelend door
God gezonden genie. Is hij erin
geslaagd beide broers voorgoed
uit elkaar te spelen? dat is de
vraag die het drama gaande
houdt.
Welbeschouwd krijgt het Fari-
nelli-personage gestalte door de
inzet van drie mensen. Zijn li
chamelijk voorkomen is gele
verd door acteur Dionisi (die
dus met eer gaat strijken), zijn
zang werd verzorgd door Ewa
Mallas Godlewska (sopraan) en
Derek Lee Ragin (counter-te
nor). Hun stemmen werden
elektronisch homogeen ge
maakt, zodat er een niet be
staand stemtype ontstond dat
tegelijk mannelijk en vrouwelijk
klinkt en werkelijk drieënhalve
oktaaf omspant. De dubbing is
zo goed gedaan dat je het hal
verwege de film vergeet. Dat
zegt ook iets over de kwaliteiten
van Dionisi.
wordt Varlams deur platgelo
pen.
De macabere en tegelijkertijd
komische film Miss Blanche be
tekende voor Mark de Cloe zijn
debuut, waarbij meteen zijn ex
perimentele» filmstijl met het
dynamische camerawerk opviel.
In een'platgebombadeerd stad
je gaat het er rustig aan toe. De
hoofdpersonen zijn een ex-
schoonheidskoningin, die een
café runt, twee deserteurs, een
vrouwelijke tweeling en Harry,
die op de tweeling verliefd is.
De dagelijkse rust wordt ruw
verstoord als een auto met een
dode man de heuvel af komt rij
den.
Als voorafje draait de eind
examenfilm Dood Spoor van
Sander Teymant. Het is een tra-
gi-komedie die zich afspeelt in
het fictieve Zwartpoort waar
een suïcidale man de plaats in-
neémt van een rockgitarist die
zich heeft opgehangen.
LVC heeft daarnaast speciale
aandacht voor beeldend kun
stenaar, fotograaf en filmer Paul
de Nooijer. Hij is de laatste ja
ren vooral bekend geworden als
leverancier van animatiefilms
en clips voor MTV en The Gol
den Earring. Tijdens de 'Paul de
Nooijer Special' zijn zo'n twin
tig korte films te zien, waaron
der enkele recente opnames uit
het privé-archiefvan De Nooijer
zelf.
Heldenrol Rob Roy sterk gespeeld door Liam Neeson
Regisseur Michael Caton-Jones is een Schot. Scenarist
Alan Sharp is een Schot. Zij maakten Rob Roy. Rob Roy
was ook een Schot, en wat voor één. Rob Roy MacGregor
was een uit het juiste, oude hout gesneden clan-leider
die, begin achttiende eeuw, als een van de weinigen nog
pal stond voor de traditionele Schotse waarden: liefde,
trouw, eer en opofferingsgezindheid. Dit was destijds al
zo uitzonderlijk dat Rob Roy een legendarische figuur is
geworden.
ca Lange). Ook zij is smetteloos
nobel en recht door zee: ook zij
blijkt tegen een stootje te kun-
FILM. RECENSIE
Buiten Schotland is Rob Roy
vooral bekend van de roman
van Sir Walter Scott die een
sterk geromantiseerd beeld
geeft van de man. Caton-Jones
en Sharp zeggen niet te hebben
teruggegrepen naar Scotts boek
maar zich op de historische
werkelijkheid te hebben geba
seerd. Dit is maar ten dele waar.
Eén blik in de encyclopedie
leert dat de oorspronkelijke Rob
Roy MacGregor een veel grotere
flierefluiter was dan de figuur
die Liam Neeson neerzet in hun
film: een brok graniet uit de
Schotse Hooglanden, zón man
uit één stuk die Liefde, Eer en
Oppoffering altijd met hoofdlet
ters schrijft. Wat dat betreft
heeft hij een uitstekende echt
genote gevonden in Mary (Jessi-
-« Liam Neeson als Rob Roy MacG-
l^l regor, de achttiende-eeuwse clan
leider met principes.
De film speelt tegen de ach
tergrond van een verloederend
Schotland. Er heerst armoede
en honger, menigeen zoekt een
heenkomen naar Amerika. Er
wordt geplunderd en gestolen,
niet alleen door aan lager wal
geraakte Hooglanders, maar
vooral door de hebzuchtige, op
Engeland georiënteerde adel,
door lieden als markies Montro
se (John Hurt) en diens be
schermeling Cunningham (Tim
Roth). Deze laatste is een door
en door verdorven schoft, in al
les de absolute tegenhanger van
Rob Roy. Eer en liefde? Hij lacht
Dat het drama aanvankelijk
wat schematisch overkomt, is
onvermijdelijk bij een film die
een Schotse mythe voor het
voetlicht wil brengen. Mythisch
drama moet het hebben van
scherpe tegenstellingen, tussen
goed en kwaad, tussen de na
tuurlijkheid van de eenvoudige
Schotten en de decadentie van
de adel, tussen het ongerepte
fraai in beeld gebrachte ber
glandschap en de potsierlijk ge
knotte heesters van Montroscs
tuin.
Als Rob een gigantisch bedrag
van Montrose leent om meer
land en vee te kunnen kopen,
weet Cunningham dat geld op
schurkachtige wijze achterover
te drukken. De arrogante Mon
trose weigert een eervolle afbe
talingsregeling te treffen, maar
neemt de gelegenheid te baat
zich Rob Roy's landerijen toe te
eigenen. Moordend en brand
schattend trekken zijn troepen
rond, onder leiding van Cun
ningham. Rob vlucht met zijn
kinderen de hergen in. Mary
blijft achter om hun boerderij te
bewaken. Volgens de Schotse
zeden wordt een vrouw geen
haar gekrenkt. Maar Gunning-
ham heeft lak aan de Schotse
zeden en verkracht haar. Hij
weet precies waar hij zijn vijand
het hardst kan raken: in diens
eergevoel. Maar een rots als Rob
Roy MacGregor kun je doen
wankelen, je haalt hem niet zo
maar onderuit. Hoe meer hij
wordt tegengewerkt, hoe harder
hij zal terugslaan.
De eenvoudige opzet van het
drama leidt overigens geenszins
tot bleke acteerprestaties, noch
,van 'de goede' Neeson en Lan
ge, noch van 'de schurk' Roth.
Deze laatste heeft wel de leukste
rol. Hij zet Cunningham neer
als een verwijfde fat die niette
min de schermkunst tot in de
puntjes beheerst.
Jungle Book als speelfilm: Spanning, humor en romantiek
FILM RECENSIE
Elke generatje zijn eigen Jungle Book-
film. De eerste, onder regie van Zoltan
Korda, stamt al weer uit 1942. In 1967
kwam Disney met de inmiddels legen
darische animatieversie. Velen van ons
kennen die uit het hoofd. Niettemin
waagt Disney nu andermaal een poging
met Rudyard Kipling's The Jungle Book.
Een speelfilm dit keer.
Dat voorvoegsel 'Rudyard Kipling's',
gelieve men met een korreltje zout te
nemen, net als bij Bram Stooker's Dracu-
la of Mary Shelley's Frankenstein. Het
suggereert dat de makers dicht bij het
origineel zijn gebleven, maar daar is
niets van waar. Het is modieuze deftig-
doenerij van Hollywood-producenten,
meer niet. Regisseur Stephen Sommers
en zijn scenaristen Ronald Yanover en
Mark D. Geldman hebben de befaamde
karakters uit Kiplings korte verhalen bij
de kop gepakt en er zelf een doorlopend
plot omheen geschreven. Hoe het ook
zij, na 1942 en 1967 blijkt anno 1995
eens te meer dat Kiplings stof niet stuk is
te krijgen.
Opgegroeid tussen de wilde beesten in
de jungle, komt Mowgli (Jason Scott
Lee) bij toeval in contact met de Brits
koloniale beschaving. Hij wordt verliefd
op Kitty (Lena Headey), zij ook op hem.
Helaas is ze uitgehuwelijkt aan captain
Boone (Cary Elwes) die zich gaandeweg
ontpopt als een op geld beluste lap
zwans. Niettemin neemt ze Mowgli's
educatie met voortvarendheid ter hand,
hierin bijgestaan door Dr. Plumford (een
bijzonder geestige creatie van John Cle-
ese.) Voor een jungle-kind als Mowgli
blijkt 'de beschaving' vooral door
toedoen van de jaloerse Boone weinig
goeds in petto te hebben. Hij vlucht te
rug naar zijn geliefde dierenrijk (met de
wolf Grey Brother, de zwarte panter Bag-
heera en de beer Baloo), om er zich te
voegen naar de jungle-wet die zegt dat
je alleen mag doden om te eten of als
een ander jou wil eten. Dan komt Boone
ook daar roet in het eten gooien. Waar
schijnlijk had hij Mowgli nooit gevon
den, als hij Kitty niet met zich had mee
sleept.
Dat thema van de strijd tussen de wet
van de jungle en de wet der mensen kan
kennelijk alleen maar tot aardige films
leiden, tot een perfecte melange van
spanning, humor en romantiek. Al blijft
het de vraag of Disney met Rudyard
Kiplings The Jungle Book in staat zal zijn
ons die tekenfilm uit 1967 te laten verge
ten.
Mowgli (Jason Scott Lee) op de rug v
n zijn jungle-vrienden.
CITY 3
13.15, 16, 18.45, 21.30: Disclosure
CITY 4
16, 18.45,21.30. ,ma, di. ook
13.15: Stargate
CITY 5
18.45, 21.30, ma,di ook 13.15, 16:
Drop zone
CITY 6
13.15, 16, 18.45, 21.30: Demon
Knight
CITY 7
13.15, 16. 18.45, 21.30: Street-
fighter
THE MOVIES 1
17, 19.30, 22, zo ook 14.30: Pret-a-
Porter
THE MOVIES 2
17.15, 19.45, 21.45 zo ook 15.15:
Browning Version
THE MOVIES 3
19.15 What's eating Gilbert Grape?
17.15, vr. za ook 00.15: Reservoir
Dogs
21.30, zoook 14.15: Burnt by the
Sun
THE MOVIES 4
17.15, 19.30: Heavenly Creatures
21.30, vr en za ook 00.15: Pulp Fic-
RIALTO 1 (020)6753994
22: Lamerica
19.45: Tres Irmaos
RIALTO 2
20, 22.15: El jardin del eden
17.45: Vive I'amour
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
13.15, 16.15, 20.15: Rob Roy
TUSCHINSKI 2
13.45, 16, 18.45,20.15: Affair Play
TUSCHINSKI 3
13.15, 16, 18.45, 21.30: Outbreak
TUSCHINSKI 4
20.15, ma en di ook 13.15,16.15:
Vliegende Hollander
TUSCHINSKI 5
18.45, 21.30. ma. di ook 13.15 en
16: Malice
TUSCHINSKI CINEA
11.45, 14.15, 16.45, 19.15en
21.45: The real McCoy
DE UITKIJK (020) 6237460)
15, 18, 20, 22: Priest
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de kunstpagina.
AfFair Play: Geconstrueerde relatie-thriller van Roeland Kerbosch
FILM RECENSIE
Derek de Lint en Lysette Anthony worden in de echt verbonden door bisschop Boudewijn de Groot.
HENK MAURITS
AfFair Play Te zien: City 2 en Tuschinski 2. Amster
dam. Metropole 2, Den Haag. Movieworld 5, Sche-
veningen
Hoewel de titel anders doet vermoeden
is de film AfFair Play een geheel Neder
landse produktie. Met dien verstande
dat er Engels in wordt gesproken, omdat
dat nou eenmaal beter verkoopt in het
buitenland. Een nieuwe Nederlandse
film dus met eindelijk, sinds De Aanslag,
Derek de Lint weer eens in een grote,
dragende rol. Hij speelt een rijke dia
mantair, die gekweld wordt door een
ziekelijke jaloezie. AfFair Play barst
weliswaar van de clichés en de onwaar
schijnlijkheden, maar verveelt deson
danks geen moment.
Vooral in het eerste kwartier houd je
je hart vast en vrees je een nieuw Ne
derlands filmdrama (na De Vliegende
Hollander). Maar Derek de Lint en zijn
tegenspeelster Lysette Anthony blijken
voldoende kwaliteit te hebben om met
zijn tweetjes de kar te trekken. Twee
aantrekkelijke mensen om naar te kij
ken in een mooie omgeving van sjieke
landhuizen, dure auto's, stemmige ver
nissages en ontmoetingen op de golf
baan. Art director Ben van Os wist zich
helemaal uit te leven in zijn portrette
ring van het leefmilieu van de superrij
ken, waarbij een fraai landgoed als de
cor mocht dienen voor de rustieke
woonomgeving van Alex Witsen (Derek
de Lint).
Alex is een rijke diamantair met een
jeugdtrauma. Ooit heeft hij in een dron
ken bui na een feestje zijn toenmalige
vriendin doodgereden in een vlaag van
jaloezie. En dat verleden achtervolgt
hem nog altijd. Ook wanneer hij twintig
jaar later in Lisa (Lysette Anthony) de
nieuwe vrouw van zijn dromen vindt,
laat de paranoïde jaloezie hem geen
moment met rust. Hij stelt zijn vrouw
zelfs op de proef door een jonge golf-
speler, Mickey, in te huren om een affai
re met haar te beginnen.
Daarna ontwikkelt zich een schaak
spel tussen Alex en Mickey, waarin
chantage en achterdocht de drijfveren
vormen. Intussen gaat Lisa zelf op on
derzoek uit om meer te weten te komen
over het verzwegen verleden van Alex.
In haar zoektocht naar het antwoord op
de vraag of ze al dan niet met een moor
denaar is getrouwd, komt ze daarbij tot
een verrassende ontdekking. Het blijkt
een van de weinige echte verrassingen
in een degelijke, door en door gecon
strueerde en bedachte film.
Natuurlijk is het altijd leuk om
maar dat geldt natuurlijk absoluut niet
voor de buitenlandse bezoekers op
eens Boudewijn de Groot te zien opdui
ken in een rol als Roomse bisschop, of
Sieto Hoving in een aardig droogko
misch rolletje als huisknecht.
Maar dat is absoluut geen reden om
nu halsoverkop een bezoek te brengen
aan AfFair Play. Tenzij u na De aanslag
de inmiddels bijna vergrijsde Derek de
Lint weer eens wilt zien spelen. Een ac
teur die, zo bewijst hij opnieuw in deze
film, een carrière in Hollywood is misge
lopen.