Je moet publiek niet opjutten'
'Kuiper en Berbée gaan op vakantie'
Cultuur Kunst
Leiderdorpse operette waar feest
Kunstenaars over tijd
Kleurrijke impressie van Mahler
IIJDAG 12 ME11995
chef gert visser, 071-356441
Mexicaanse kunst in Hillegom
imcgom Bij de Kulturele Raad Hillegom is van 14 tot en met 28
!ei de expositie 'Magie en mysterie in Mexico' te zien. Er wor-
en schilderijen, foto', kleden en keramiek getoond. Tegelijker-
ijd wordt een expositie gehouden met schilderijen, tekeningen
n beelden van de docenten Marianne Zvvollo en Rimo Kings-
(ia, geïnspireerd door Indiaanse mythologie. Deze expositie
luurt tot 23 augustus. In de maanden juni, juli en augustus
ïordt weer de zomeracademie gehouden waarop cursusten zich
linnen bekwamen in tekenen, schilderen en ruimtelijke vorm-
ieving. Voor meer informatie: tel. 02520-29653
j'an Gogh haalt 20 miljoen op veiling
York Op de kunstveiling van Christie's in New York is het
childerij Jonge Man met Pet van Vincent van Gogh gisteravond
oor ruim 20 miljoen gulden verkocht. Tot veler verbazing kwam
latisse's Vrouw met Blauwe Hoed, die op 5,3 miljoen was ge-
chat, niet verder dan 1,8 miljoen.
muziek
recensie susanne lammers
Eine Nacht in Venedig; Operette van Jo-
hann Strauss jr door het Leiderdorps
Operette Gezelschap en het Amsterdams
Promenade Orkest o I v PeterTol M m v
het Leiderdorps Revue Operette Ballet
Muzikale leiding: Jack de Bie. Gehoord
11/5, Rijnlands Lyceum, Oegstgeest. Nog
te horen: 12/5 en 13/5, aldaar
Perfectionisten. Dat zijn de le
den van het Leiderdorps Ope
rette Gezelschap. Alles is tot in
de puntjes verzorgd. Dat begint
al vóór je de zaal ingaat: met
eenvoudige maar doeltreffende
middelen wordt het publiek al
in Venetiaanse sferen gebracht.
Ook de aankleding van zangers
en podium is ronduit overwel
digend. Maar dat zijn in wezen
toch bijzaken: het gaat om de
muziek en hoe die gebracht
wordt.
Deze 'Nacht in Venedig', niet
de allermooiste operette van
Strauss junior, biedt overtui
gend spektakel. Men zingt en
acteert zoals het in een operette
betaamt en door de, vooral na
de pauze, meeslepende begelei
ding van het Amsterdams Pro
menade Orkest wordt het een
waar feest.
Het verhaal is bar ingewik
keld, zelfs naar operette-maat
staven is het aantal verwikkelin
gen en persoonsverwisselingen
verwarrend groot. Er is een Don
Juan die graag eens feest zou
vieren met een, getrouwde, da
me. Om dat ondanks haar ja
loerse man voor elkaar te krij
gen, is er zoveel list en bedrog
nodig, dat niemand meer weet
waar hij aan toe is. Maar het
eindigt in een perfecte carna
valsstemming met twee huwe
lijken in het verschiet. Dat de
verhaallijn toch goed te volgen
is, is deels te danken aan regi-
seur Lida Spaans en aan de zan
gers-spelers, die elk karakter
herkenbaar maken. Maar be
langrijker is dat de niet gezon
gen verbindende teksten in het
Nederlands zijn.
De beste prestatie wordt gele
verd door sopraan Ellen van
Holland. Zij heeft een zuivere,
lieve stem, die moeiteloos over
het in verhouding niet geringe
geluid van het orkest heen
komt. Bovendien zijn haar ac-
'reek de Jonge morgenavond in Leidse Schouwburg
beeldende kunst
llderend gelach in een ziekenhuis. Dat hoor je niet veel.
jorgenmiddag misschien dan eindelijk. Dan opent
[eek de Jonge de nieuwe vrouwenkliniek in het AZL. En
[avonds staat hij op de planken van de Leidse Schouw-
j met zijn theaterprogramma 'De Tol'. Aan de voor
bond van dat optreden een gesprek met hem over Lei-
in, de rol van het hedendaagse cabaret en snoepgoed in
ïijoegoslavisch mijnenveld.
cees van hoore
;k de Jonge bewaart goede
jrinneringen aan Leiden. Over
schouwburg aan de Oude
st heeft hij niets dan lof. ,,Ik
id het een van de leukste the-
ers van Nederland. Voor mijn
el zeker. Of 'The Phantom of
Opera er tot zijn recht zou
men, vraag ik me af. Maar
Dr mij is dat type theater heel
Med."
Leiden ken ik voor de rest
it echt goed. Ik heb me in
65 eens proberen in te vech-
s stil n op Minerva. We kwamen
)rige et de eerstejaars uit Amster-
'ano m even op bezoek. Je moest
tar de trap zien te veroveren,
heb mijn bril maar meteen
heef op mijn hoofd gezet en
e Pa n aan de kant gaan zitten. Ie-
't reen was behoorlijk lam, dus
■fee it maakte eigenlijk niets meer
l3oi| als je een klap op je bek
gesn eeg. Maar daar had ik op dat
ciment toch even geen zin in."
,Ik heb met Neerlands Hoop
ik nog wel opgetreden in Mi-
Birva. Je werd er natuurlijk ge-
hoffeerd, maar daar konden
pin die tijd wel tegen. Nu zou
niet meer kunnen verdra-
n. Dat overdreven gedoe. La-
ze dat maar in hun eigen
doen. Het is ook een beetje
archaïsch. Maar het schijnt een
oerbehoefte van mensen te zijn
om zich met drank als alibi te
misdragen. Ik vind drank nooit
een excuus."
Dat doet me denken aan de af
faire Van Gaal. Aan de suppor
ters die het in spreekkoor had
den over zijn 'kankerwijf. Je
noemde Youp van 't Hek. die het
in zijn column voor Van Gaal
opnam, naïef
„Ja. En je snoert jezelf als caba
retier natuurlijk de mond. Je
ontneemt jezelf de kans om
dingen te roepen en te zeggen.
Maar dan wenst Youp van 't
Hek op het toneel wel weer
Henk van der Meijden een on
geneeslijke ziekte toe. De balda
digheid van die supporters is
een uitloper van de maatschap
pelijke verwording. Het is de
enige manier waarop ze zich
nog kunnen manifesteren. Wat
moetje anders als je onder poli
tiebegeleiding en de waakzame
blik van honden naar een hok
wordt gevoerd? Misschien zijn
de F-side supporters wel de ca
baretiers van het stadion. Ze
prikkelen, ze geven aan hoe de
cadent de samenleving op dit
ogenblik is."
„Die decadentie heeft ook wel
zijn consequenties voor het ca
baret. Wanneer het zo misera
bel gesteld is met de zogenaam
de burgermoraal, heeft zwarte
humor eigenlijk nog weinig zin.
Op het moment dat de burger
moraal zoetjes is, zedeprekerig,
is het van belang om daar als
kunstenaar iets provocerends
tegenover te zetten. Maar zoals
het nu ligt, dient de kunstenaar
een moraal te stellen. Je moet
de mensen nu niet gaan opjut
ten, opstoken."
Als je dat bericht .leest over die
blauwhelmen die voor kinderen
snoep zouden hebben gegooid in
een Joegoslavisch mijnenveld,
dan blijven er voor de cabaretier
toch nog maar weinig cynismen
over, of niet?
„Ach, als studenten het hadden
gedaan, waren het studenten
grappen geweest. Het heeft alle
maal met verveling te maken.
En angst. Het zal zeker in mijn
programma aan de orde ko
men. Hoe weet ik nog niet. Het
is allemaal nog vrij vers. Wij
hebben nog altijd het gevoel dat
we van die brave soldaten heb
ben, maar dat is natuurlijk niet
zo. Als mensen in een bepaalde
situatie met een groep bij elkaar
zijn dan krijg je dit soort exces
sen."
„Je moet altijd voor ogen
houden waar de mens toe in
staat is. En dan kom je uit bij
het fascisme. Daarmee bedoel
ik niet dar we de Duitsers nu
nog moeten aanspreken op de
Tweede Wereldoorlog. Daar ge
loof ik sinds jaar en dag niet
meer in. Dat wordt alleen nog
door Studio Sport in stand ge
houden. Je kunt niet altijd haat
blijven prediken."
„Ik vergeet daarbij echt niet
wat sommige mensen in die tijd
hebben doorgemaakt. Ik heb
laatst een aantal van die Cana
dese bevrijders gesproken en
dat is niet mis. Door die her
denkingen hebben ze echt het
gevoel dat ze zijn geëerd. Waar
ik dan weer gallisch van word, is
dat die Pieter van Vollenhoven
dan voorop rijdt in een jeep en
zich door de menigte laat toe
juichen. Dat vind ik smakeloos.
Ik denk dat enige bescheiden
heid hier op zijn plaats was ge
weest."
recensie roos van put
Expositie Niek Satijn en Yvonne Fontijne
fotowerk en grafische technieken Te zien
t/m 28/5, do vnjza en zo 13 00-18.00
uur en op afspraak. Galleria Propitia, Nieu
we Rijn 93, Leiden
Wanneer je op een zonnige len
tedag bij Galleria Propitia bin
nenstapt, verdwijnt je zomer
stemming vrijwel onmiddellijk.
Eenmaal over de drempel van
de galerie waan je je in een
ruimte waar rouw, treurnis en
somberheid de boventoon voe
ren. Zwart, grijs, vormen van
een grafzerk, een zandloper,
een afbeelding van een graf,
doemen in het heldere licht van
de galerie op. Associaties met
de dood krijg je direct, zonder
dat je nog maar één werk van
de expositie goed hebt bekeken.
De kunstenaars die nu fotowerk
en grafisch werk exposeren zijn
Niek Satijn en Yvonne Fontijne.
Satijn is al meer dan twee jaar
bezig met het onderwerp 'tijd'.
Vanuit het thema 'leven en
dood' verbeeldt hij een cyclus in
fotowerken. Het leven houdt
echter niet op bij de dood, maar
begint juist dan. Het is een ver
trekpunt voor iets nieuws. In de
keuze van zijn titels verwijst Sa
tijn nadrukkelijk naar de the
matiek. 'En hoe nu verder',
'smal zwart gat' en 'voor eens
en altijd' spreken voor zich.
De beeldelementen die Satijn
gebruikt om zijn ideeën te visu
aliseren zijn nu eens overduide
lijk (afbeelding van een zandlo
per, fragment van een grafzerk),
dan weer spreekt hij in raadsels,
die gedeeltelijk te ontrafelen
zijn. Zoals bijvoorbeeld het
werk 'de kans op onsterfelijk
heid' (hoogdruk/assemblage).
Op een groene achtergrond
heeft Satijn pauweveren beves
tigd, daarnaast zijn vormen te
zien die lijken op een dobbel
steen. In de renaissance was de
pauw het symbool voor onster
felijkheid en een goddelijk dier.
De vorm van de dobbelsteen in
combinatie met de groene ach
tergrond is een verwijzing naar
het gokken. Wanneer je in het
leven een gokje waagt, is de
kans op een beloning aanwezig.
Satijn verwoordt dit zo: „Hoe
veel moet je gokken om jezelf te
overleven? Als je gokt. kan een
beloning (leven na de dood,
goddelijke onsterfelijkheid?) je
prijs zijn. Een ware overwinning
op de tijd. Welke gokken je dan
moet wagen, laat Satijn in het
midden. Dat is nou jammer,
want als je al onsterfelijk zou
willen worden, heb je wel een
probleem. Zou Satijn zelf de op
lossing weten? Zonder dat je de
visualisering van de thematiek
begrijpt, kunnen de werken je
echter wel aanspreken.
Het grafisch werk van Fontij
ne is in glas gevat. Hierdoor is
het van twee zijden te bekijken.
De vormen van enkele werken
doen zeer sterk denken aan
grafzerken. Haar vormen op het
platte vlak zijn momentopna
men van objecten die in bewe
ging zijn. De vormveranderin
gen legt zij vast op de compu
ter, waarna deze in grafische
drukvormen worden omgezet.
Ook zij is bezig met beweging in
tijd, maar weer op een heel an
dere manier. De vormen lijken
vaak amorf te zijn. Hierdoor
denk je al snel letterlijk aan de
dood: ontbinding en verval. In
combinatie met de zwarte om
lijstingen is de sfeer die uit het
werk spreekt, wellicht niet be
wust zo bedoeld, zeer somber.
Net als het werk van Satijn.
muziek
recensie #jos ruiters
ncertgebouw Amsterdam, Mahler
Est Concert door de Wiener Philharmo^-
«r Dingent: Simon Rattle Uitgevoerd:
vende Symfonie' van Gustav Mahler.
Gehoord: donderdag 11 mei.
er over een week wordt na-
ikaart over het Mahler Feest
het grote succes en de we-
Idwijde uitstraling worden ge
temd, wordt er uiteraard ook
irgeleken. Welk orkest, of be-
welke dirigent, toonde de
eeste affiniteit met Mahler?
ientleman' Bernard Haitink,
ijdele Riccardo Muti, de 'ver-
ssing' Riccardo Chailly, de
oteske Claudio Abbado, of
lisschien... Simon Rattle, de
ichtige Engelse dirigent die
ngeert of hij een dirigeerstok-
heeft ingeslikt, maar absoluut
leet wat hij met Mahler wil.
In een redelijk opzienbarende
itvoering van Mahlers 'Zeven-
Symfonie' verraste hij vriend
en vijand met zijn gedreven
manier van dirigeren. Ratüe en
de Zevende zijn eigenlijk beiden
vreemde eenden in de bijt en
vanuit deze optiek volkomen
vertrouwd aan elkaar. Kenners
weten de Zevende maar moei
lijk te plaatsen door een rode
draad die verstopt zit in een in
gewikkelde materie van noten
en een controversiële vorm
structuur.
Rattle bedacht voor de or
kestopstelling een nieuwe vari
ant: het strijkorkest zag er van
links naar rechts als volgt uit: de
eerste violen, dan de celli, ver
volgens de alten en dan pas de
tweede violen. Het geluid ver
spreidde zich zodoende en
kreeg een ruimtelijk effect, zoals
luidsprekerboxen die in tegen-
fase staan opgesteld. Toch had
Rattle, die ais een satelliet om
het wijd verspreide orkest draai
de, alle greep op de Weners.
Veel meer dan Riccardo Muti
begin deze week bracht Rattle
behoorlijk wat leven in de brou
werij en smeedde hij de Weners
aaneen. Het eerste deel kolkte
en bruiste aan alle kanten. Ma
hler ademde onder Rattle en liet
een kleurrijke impressie van een
grillig Oostenrijks landschap
zien.
In het tweede deel was het
hout onzuiver. Dat lijkt het han
delsmerk van de Wiener Phil-
harmoniker en absoluut sto
rend voor een homogene uit
voering. Rattle leek zich daar
aan nauwelijks te storen. Zijn
aandachtsveld richtte zich op
de symfonie als geheel. Toch
blijkt het Weens Philharmo-
nisch orkest minder gediscipli
neerd dan bijvoorbeeld de Ber-
lijners. Het laatste deel van Ma
hlers Zevende klonk bij de Wie
ner Philharmoniker vrijgemaakt
van alle gecompliceerde hoofd
stukken in Mahlers muziek. De
spanningsboog bleef tot en met
de laatste noot krachtig en had
een maximum aan spelvreugde.
IIEUWE CD'S
David Sanborn - 'Pearls' (Elek
tra/Warner Music)
Het lijkt erop dat Sanborn een
beetje geschrokken is van de po
sitieve kritiek op zijn laatste cds.
Om alles weer recht te zetten,
heeft hij maar besloten om een
album met alleen overbekende
ballads te maken waarop zo wei
nig mogelijk origineels te horen
is. Van de aanwezigheid van
coryfeeën als Christian McBride
en Kenny Barron is helaas wei
nig te<merken. Fans van het ka
rakteristieke geluid van deze alt
saxofonist komen wellicht aan
hun trekken, anderen worden
verwezen naar eerder werk,
zoals 'Another Hand' of 'Up
front'.
Ken Vos
KLASSIEK
Mahlen Symfonie nr. 8. Cheryl
Studer, Sylvia McNair, Anne So-
fie von Otter, Peter Seiffert,
Bryn Terfel, Jan-Hendrik
Rootering e.a., Berlijns Radio
koor, Praags Philharmonisch
Koor, Tölzer Knabenchor, Ber
liner Philharmoniker o.I.v.
Claudio Abbado (DG)
Mahlers gigantische Achtste
Symfonie is niet de populairste,
maar wel de meest 'opera-achti-
ge' uit de cyclus. Tijdens het
Amsterdamse Mahler Feest zal
Riccardo Chailly twee uitvoerin
gen dirigeren (op 16 en 17 mei)
en onlangs verscheen op twee
cd's een live-opname onder zijn
landgenoot Claudio Abbado. Het
werd een uitvoering die iedere
twijfel omtrent het werk zelf
naar het tweede plan verwijst.
Abbado, melodieus in hart en
nieren en wars van ieder effect-
werk, maqkt deze 'Symphonie
derTausend' tot een fraai uitge
balanceerd klankkasteel, vol
subtiliteiten en langs spannings
bogen. Solisten, koren en orkest
reageren in grootse stijl en het
geheel verdient alle lof. Boven
dien bracht DG parallel aan het
Mahler Feest de complete cyclus
onder Abbado uit in een aan
trekkelijke doos met twaalf cd's.
Aanbevolen!
Paul Korenhof
Kuiper en Berbée proberen een ontspannen vakantie te houden.
Leidse straattheaterartiesten binnenshuis
FOTO GERDA BOSMAN
leiden paulien koopmans
Het lijkt moeilijk een ernstig ge
sprek te houden met de twee
straattheaterartiesten Klaas Bol
huis (Kuiper) en Wilco Maas
(Berbée). In Leiden zijn Kuiper
en Berbée geen onbekende na
men. „Zelf geloven we daar
geen barst van", zegt Bolhuis
met een zo serieus mogelijke
uitdrukking op zijn gezicht.
„Sinds vorig jaar werken we
samen. Ik heb het wel alleen ge
probeerd - op het strand en in
het Van der Werfpark - maar
samen is beter dan alleen. Hoe
wel, gisteren kregen we nog ru
zie over de vraag bij welke bus
halte we moesten uitstappen,
vertelt Bolhuis, terwijl hij zijn
collega nog steeds nijdig aan
kijkt. „Daarvoor hebben we
nooit eerder voorstellingen ge
geven. Ik ging wel regelmatig
naar toneel en ballet, maar daar
bleef het bij." Maas onderbreekt
Bolhuis: „Ik wilde nooit mee,
maar ik moest van Klaas."
„Wanneer ik door de stad liep,
bleef ik vaak staan kijken bij
straattheater-acts." Afgelopen
zomer traden Kuiper en Berbée
op tijdens de Lakenfeesten, ea
op drie oktober speelden ze in
de Leidse binnenstad één van
hun acts.
Tijdens het straattheaterfesti
val 'De straat in huis' komende
zaterdag in het LVC spelen zij
hun act 'Kuiper en Berbée gaan
op vakantie'. De voorstelling
laat de heren Kuiper en Berbée
zien die bepakt en bezakt, met
klaptafel en vouwstoeltjes op
vakantie gaan. Ze zijn op zoek
naar ontspanning en spannen
de avonturen. Eenmaal op de
plaats van bestemming aange
komen, zingen ze een trekkers
lied, zetten hun houten zelf-
bouwtent op, koken een potje
spaghetti met tomaten-gras-
saus en bestuderen flora en fau
na in hun nieuwe omgeving.
Maar al spoedig verstoren ze
hun eigen rust. „Dat zit nou
eenmaal in ons, ook in werke
lijkheid", vertelt Bolhuis.
'Kuiper en Berbée gaan op
vakantie' is een straat-act vol
knipogen naar de slapstick. Bol
huis en Maas laten zich voor
hun acts vooral inspireren door
de befaamde Franse clown Tati,
de Dikke en de Dunne, en de
Engelse komiek Mister Bean.
Op de vraag of ze voor zater
dag nog druk aan het repeteren
zijn, antwoordt Maas dat ze dat
niet meer nodig hebben. „We
kennen het stuk goed genoeg en
de rest improviseren we." Over
Bolhuis zegt hij, dat deze toch
nooit iets weet. „Dat heb ik
geërfd", legt Bolhuis uit. „Mijn
moeder volgt ook al voor de
derde keer een cursus Duits."
Bolhuis wijst naar Maas. „Hij
heeft wel een goed geheugen.
Vraag maar eens iets over
schaatsen." Maas weet meteen
het antwoord op de vraag naar
de snelste schaatstijd op de vijf
kilometer van het Europees
Kampioenschap. „Falco Zand-
stra, 6.40.01."
„Meestal spelen we op straat,
bij festivals en op campings,
maar deze keer spelen we onze
BIOSCOPEN
teerprestaties in het komische
ruimschoots voldoende om een
bijdehand meiske neer te zet
ten. Een andere glansrol is voor
haar 'geliefde': Martin van Os.
Deze twee tillen de voorstelling
naar een hoog niveau.
Opvallend is hoe goed de
stemmen van de solisten met
elkaar kleuren. In het kwintet
aan het einde van de eerste acte
wordt daarvan een voorproefje
gegeven. Na de pauze kan men
zich verheugen in het duet 'Sie
sagten meinem Liebesfeh'n' en
vooral in 'Die Tauben von San
Marco'. Het koor voegt daaraan
een aanstekelijk enthousiasme
toe - en daverende finales.
act binnenshuis. Het voordeel
daarvan is dat mensen echt
voor een voorstelling kunnen
gaan zitten. Onze act leent zich
daar goed voor. We-staan niet
op een podium, maar op een
willekeurige plaats in het LVC.
Net als op straat", zegt Klaas
Bolhuis.
Over de reacties de Kuiper en
Berbée op hun voorstellingen
krijgen, zeggen ze eensgezind:
„Meestal reageren mensen wel
goed op onze voorstellingen.
Toch barsten kinderen soms in
huilen uit, maar vooral bij ou
dere dames doen we het heel
goed.
'De straat in huis', straatthea
terfestival in het LVC aan de
Breestraat. Te zien vanaf 21.00
uur: Kuiper en Berbée, Wilma
Paalman, Jakjo, Dolly Rockers,
Bert Romijn, Henk bingo the
Bingoletes en Enge Buren.
Voorafgaand aan de straat
theater-acts om 20.00 uur de
film 'La Strada' van Federico
FellinL
LEIDEN
LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-
124130/133210, Steenstraat 39
LIDO 1
Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en
21 15.
101 Dalmatiërs al., vr t/m zo en woe
14.30 uur.
LID0 2
Richie Rich al., vr t/m zo en woe
14.30.
Pret-a-Porteral., dag. 18.45 en
21.15.
LI DO 3
Legends of the Fall al., dag 18.45; vr
t/m zo en woe ook 14.15.
Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45.
LIDO 4
Dumb and Dumber 12 jr., dag
18.45; vr t/m zo en woe ook 14.30
Forrest Gump al dag. 20.45.
STUDIO
Stargate 12 jr., dag 18.45 en 21.15;
vr t/m zoen woe ook 14.15.
LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg
19.
Streetfighter 12 jr., dag. 19.00,
21.30; zoook 14.30.
TRIANON tel: 071-123875, Breestraat
31.
1492 Conquest of Paradise do t/m zo
alleen 20.00.
Time Cop do t/m woe 19.30, 21.45.
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen
kerksteeg 10.
Killing Zoë do t/m woe 19.30,
21.45.
Vive I'amour do t/m zo 20.00,
22.15.
The House of the Spirits ma 20.00
Caro Diario di 20.00, 22.15
Philadelphia woe 20.00, 22.15 uur
LAK CINEMA tel: 071-124890, Cleve
ringaplaats 1
Blade Runner vr 12 30.
Flatlinersvr 14.45
Akiravr 17.00
Metropolis vr 20.00
Until the end of the world vr 22.15
A City of Sadness ma 20.30 uur
LVC tel: 071-146449, Breestraat 66.
I Clowns vr 20.00.
La Strada za 20.00.
ALPHENAAN DEN RUN
EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van
Boetzelaerstraat 6
EURO 1
Dumb and Dumber al.. dag. 18.45,
zoen woe ook 13.45; zoook 16.15
Leon 16 jr., dag. 21.15.
EURO 2
Richie Rich al.dag. za zo woe
13.45; zoook 16.15.
Nell al.. dag. 18.45, 21.15
EURO 3
Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30;
za zo woe ook 13.45; zoook 16.15
EUR04
Forrest Gump al.dag 20 30.
101 Dalmatiërs al.. dag. 18.30. za
zoen woe ook 14.00; zoook 16.15
PARKFILMHUIS tel: 01720-93737,
Corn Geellaan 2.
Mon Oncle vr 20 30
Jour de Fête za 20.30.
Playtime zo 20.30
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071
790698, Prinses Marijkelaan 4.
Duimelijntjeal., za zo woe 14.00,
Kuifje en het Haaienmeer al.Ne-
derl. gespr.; zo woe 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27.
Malice 16 jr.. dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 2
Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45.21.30
ASTA 3
Highlander 3, The final conflict 16
jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30.
BABYLON 1 tel.070-3471656, naast
Centraal Station.
Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
BABYLON 2
Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15,
16.30, 20.30.
BABYLON 3
Immortal B
21.30; do vi
16.00.
De Tasjesdief al., za zowo 13.15,
16.00.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 15.
De Vliegende Hollander 16 jr., dag.
13.15, 17.00,21.00.
METROPOLE2
Legends of the fall 12 jr., dag.
18.45,21.30; do vr madiook
13.15, 16.00.
101 Dalmatiërs za zo wo 13.15,
16.00.
METROPOLE3
Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30;
do vr madiook 13.15, 16.00.
Richie Rich al., za zowo 13.15,
16.00.
METROPOLE4
Muriel's Wedding al., dag. 13,15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 5
Pulp Fiction 16 jr., dag. 2115
101 Dalmatians al dag. 13.15,
16.00, 18.45.
MOVIEWORLD tel. 070-3515778,
Kurhausweg2.
Disclosure 'Sex is macht' 12 jr., dag.
19.10,22.05.
Bullets over Broadway al., dag.
19.40; do vr ma di ook 13.30.
Needful Things 16 jr., dag. 22.15;
dovr madiook 16.10.
Stargate 12 jr., dag. 13.00, 15.50,
18.45,21.35.
Pret-a-porteral.dag. 12.30, 15.20,
18.20,21.10.
Malice 16|r.,dag. 13.20, 15.30,
18.55,21.00.
Outbreak 12 ir
18.35,21.25
Highlander 3, the final conflict 12
jr.,dag. 19.30, 21.55; dovr ma di
ook 14.00, 16.30.
Streetfighter 12 jr., dag. 13.10,
16.00, 19.10,21.50.
Streetfighter 12 jr., dag. 11.30,
14.00, 16.30, 19.10,21.55
101 Dalmatiërs al., za zowo 14.10,
16.10.
Dumb and Dumber alza zo wo
14.00. 16.30.
Richie Rich dag. 13.50, 16.20.
ODEON 1 tel 070-
3462400/3462401. Herengracht 13
Street Fighter 12 jr., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
ODEON 3
Drop Zone 16 jr., dag. 18.45,
21.30; dovr ma di ook 13.15,
16.00.
101 Dalmatiërs al., zazowoe 13.15,
16.00.
ODEON 4 Riksbioscoop
The Specialist 16 jr.dag. 11.45,
14.15, 16.45, 19.15, 21.45.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
KillingZoe 16 jr., dag. (beh ma)
21.45; wo ook 16.15.
Trés Irmaos 16 jr., dag. 21.45; zowo
ook 16.15.
Lamerica 16 jr., dag. 19.30; wo ook
14.00.
Ludwig 1881 16 jr.. dag. 19.30,
21.45:zowo 16.15.
Sneak Preview 16 jr., ma 22.00.
Films uit Servië, Bosnië en Slovenië
dag. 19.30; zoook 14.00.
The Bear al., zowo 14.00.
De Notenkraker al., zo wo 14.00.