'Vliegende Hollander' mist vleugels Killing Zoe: Bankoverval als een heroïne-trip Film Aankomende artsen spelen net dood in 'Flatliners' 'Femme fatale' Nicole Kidman zorgt voor pseudospanning ONDERDAG 11 MEI 1995 Costner worstelt met 'Waterworld' t^Belï lPLLYWOOD De lijdensweg voor Kevin Costners water-epos Wa- i\ mi'orldis nog steeds niet voorbij. Met de eindstreep in zicht Jasper heeft regisseur Kevin Reynolds zijn ontslag ingediend bij Cost- ier, producent en hoofdrolspeler van de film. Voor Costner kon atTN' n'euwe tegenslag niet op een slechter moment komen. Zijn uur R( wec 'aatste films Wyan Earpen The IVrirzijn geflopt. Het futu- U.D.l.i istische Waterworld, waarin de wereld is ondergelopen na het S smelten van de poolkappen, moet een enorm succes worden wil Ton* je investering van 160 miljoen dollar worden terugverdiend. lEveni Amste i Kapitein Stelling loopt vast in modder van de Middeleeuwen ILMS IN LEIDEN cience-fiction filmmarathon in LAKcinema 1/5 Filmmarathon From Science to Fic- Runner 12.30 uur; Flatliners Akira 17.00 uur; Metropolis 10-12 het kader van het 48ste lus- im van de Leidse universiteit laat LAKcinema een half et- laal lang in het teken van de lekomst. De vijf science-fic- onfilms die te zien zijn, passen entoon itstekend bij het feestmotto ri geldw 'ernieuvving als traditie'. Blade Runner (1982) van re- isseur Ridley Scott, tevens be- end van de latere A/Ze/t-cyclus, ijt het spits af. Ook in Blade luimer draait alles om het heel- Bekende acteurs, onder wie larrison Ford, Rutger Hauer en elden laryl Hannah, zijn verwikkeld i een verhaal over zich misdra- pnde replica's die in het jaar iBOLifOl1' voor werkzaamheden in iet sterrenstelsel worden ge- 13,1 mill Ken paar van deze ge- aarlijk veel op mensen lijkende ns keren terug naar de aar- n moeten vernietigd wor- Hauer is de leider van de tplica's en Ford de man die ze chterna zit. In Flatliners wagen studenten ineeskunde Julia Roberts en efer Sutherland zich aan een experiment: onder bege- i anderen eventjes tan en dan weer tot leven De doktoren in spe ken al snel de moraliseren de conclusie 'wees goed en daag de dood niet uit'. Akira van Katsuhiro Otomo is een bloederige en gewelddadige sf- tekenfilm, gebaseerd op een Ja pans stripalbum. In Tokyo pro beert een groep gemotoriseerde tieners een aanhanger tegen te houden die zich verzet tegen een proef van de overheid, die over telekinetische macht be schikt. De klassieker Metropolis uit 1927 is de oudste film in de ma rathon van LAKcinema. In een gigantische ondergrondse fa briek rond het jaar 2000 komen de arbeiders, opgehitst door een duivelse robot, in opstand tegen de heersende intellectuele elite uit de bovenstad. Helaas werd dit schitterend expressionis tische meesterwerk van regis seur Fritz Lang voor de Ameri kaanse première danig ingekort. Sindsdien bestaan er van Me tropolis alleen nog maar onvol ledige versies. Wim Wenders' reis om de we reld in Until the End of the World uit 1991 sluit de mara thon af. Het was een film die in Nederland een half jaar op de planken bleef liggen om vervol gens slechts in twee theaters te worden uitgebracht. Until the End of the World is een road- movie met schitterende beelden die de kijker in ruim tweeënhalf uur van West-Kuropa via de Oekraïne naar Australië voert, om daar in 1999 het einde van de wereld af te wachten. Het is niet te hopen dat de duurste film uit de Neder landse filmgeschiedenis ook de duurste flop gaat worden. Maar de weergo den lijken Jos Stelling en zijn nieuwste film De Vlie gende Hollander niet echt gunstig gezind te zijn. Om maar helemaal niet te spreken over een aantal filmcritici, die al ruim voor de première verontrusten de schoten voor de boeg gaven. Een van hen vond de film zelfs zo gênant dat hij Stelling zou willen aan klagen 'wegens belediging van een cultuur'. Dat is na tuurlijk onzin, maar het is wel duidelijk dat De Vlie gende Hollander zwaar weer te wachten staat. henk maurits De Vliegende Hollander Te zien Tus- chinski 1, Amsterdam. Metropole 1, Den Haag Dat heeft Stelling ook een beetje over zichzelf afgeroepen, door al in een heel vroeg stadium tri omfantelijk rond te bazuinen dat hij de 'ultieme Vliegende Hollander' heeft geschapen. Daarbij grote schrijvers uit het verleden en ook de componist Richard Wagner schofferend, die ooit eerder dezelfde mythe hebben benut voor een boek of in het geval van Wagner een opera. Wie zo hoog wil vlie gen moet wel sterke vleugels hebben om niet te vallen als een baksteen. Toch is het te simpel om de film in een enkele zin af te doen als een dure flop (kostprijs meer dan tien miljoen gulden!). Dat onrecht doen aan het soms fraaie camerawerk van rt Giltai}, de visuele schoon1 Nicole Kidman: Doortrapte vrouw? Sinds de hoogtijdagen van de film noir is de fem me fatale nooit meer helemaal weggeweest uit Hollywood. De emancipatiegolf en rollendoor- braak in de jaren zestig en zeventig zorgden voor een crisis in het klassieke beeld van de in essentie 'onkenbare' vrouw, die tegelijk lust en 'angst op riep. Maar sinds de jaren tachtig is het type be gonnen aan een revival. Films als Body Heat en natuurlijk Fatal Attraction appelleerden sterk aan de traditie van de film noir en voegden tegelijk ■xtra dimensie toe door de femme fatale agfessiever te maken dan ze ooit geweest was. >eur Harold Becker, die vijf jaar geleden met of Lore een aardige film in dit genre aflever de, trekt de lijn door in Malice. Malice draait om een klassieke driehoek: de keurige decaan Andy (Bill Pullman) is pas ge touwd met Tracy (Nicole Kidman) en om de kos ten van hun nieuwe huis te dekken besluiten ze de oud-student, nu arts Jed (Alec Baldwin) als huurder te nemen. Dat idee sluit aan bij iets dat we sinds enkele jaren steeds vaker zien in Holly- woodfilms: het kwaad dringt het huis binnen. Fa tal Attraction gaf de aanzet, met Glenn Close die plotseling aanpapte met de echtgenote van Mi chael Douglas, en sindsdien wemelt het van de kindermeisjes, kamergenoten, huisbazen en huurders die niet deugen (denk aan The hand that rocks the cradle, Single white female, Sliver en Desperate Hours). Het commerciële succes van de figuur van de binnendringer in het eigen René Groothof als Hollander die op zoek gaat naar zijn vader, de kapitein van De Vliegende Hollander. heid van de cinemascope-beel- den, de prachtige muziek van Nicola Piovani (huiscomponist van de gebroeders Taviani en Fellini) en de acteerprestaties van Rene van 't Hoff (Butkijn), Gerard Thoolen (de Kop), Willy Vandermeulen (Netelneck) en Veerle Dobbelaere (Lotte). De Vliegende Hollander is in meer dere opzichten een fascineren de kijkervaring, alleen kun je als kijker beter niet proberen te be grijpen wat er allemaal aan je oog voorbijtrekt. De film roept herinneringen op aan de eerdere 'Middeleeuwse' films van Stel ling, Mariken van Nieumeghen, Elckerlyc en Rembrandt Fecit 1669. Stelling heeft iets met de zestiende/zeventiende eeuw en de ruwe zeden en gewoonten uit die tijd. Mensen die worden onthoofd, verkracht, in diepe waterputten gesmeten, of on dergedompeld in e beerput. Een wereld van ketters en moordenaars, dictatoriale hereboeren en machteloze lijfeigenen. Ofwel een cliché- beeld van de Middeleeuwen dat meer iets van de sfeer dan van de werkelijkheid weergeeft. Stelling begint zijn film in het Vlaanderen van 1568 in de be ginjaren van de Tachtigjarige Oorlog, maar laat de historische lijn al gauw los in ruil voor een vaag verhaal over een Hollander (René Groothof) die op zoek gaat naar zijn vader, die volgens de Italiaanse rondtrekkende ar tiest Ridotto (niemand minder dan de Italiaanse acteur Nino Manfredi) onsterfelijk is en ka pitein is van De Vliegende Hol lander, een groot schip dat ook kan vliegen. Het is de enige link die Stelling legt met de oude le gende van De Vliegende Hol lander en die hij verder eigenlijk volledig aan zijn laars lapt. Wel gebruikt hij er bepaalde elementen uit, zoals de onster felijkheid van 'de Hollander' en de kunst om te kunnen vliegen, een metafoor voor de ultieme vrijheid, vermoed ik. 1 let ver haal is opgedeeld in drie akten De beerput, Het schip, De Vliegende Hollander vooraf gegaan door een proloog waarin we getuige zijn van de geboorte van de Hollander. Maar veel houvast geeft die poging tot structurering niet. Stelling is meer een impressionistische filmmaker met Felliniaanse trekjes. Het schouwspel staat bij hem voorop en het verhaal lijkt er niet toe te doen. En dat kan soms desastreus zijn. Want op de vleugels van zijn eigen fanta sie heeft Stelling een film ge componeerd die als een on grijpbaar, stuurloos schip rond dobbert. Een Vliegende Hollan der zonder kapitein, die alle kanten uitzwalkt en steeds ver der verwijderd raakt van de oor spronkelijke mythe. Wat de film ontbeert, is een goed en eendui dig verhaal dat de romp vormt voor het schip dat Stelling wil bouwen. Het gevolg is een fasci nerende barrel die vermoedelijk snel schipbreuk zal lijden in de bioscoop. En dat is toch jam mer voor het vele geld, de ener gie en de moeite. Roger Avery mist handigheid en humor van Quentin Tarantino huis, wordt verklaard vanuit de trends van het yuppiedom en het cocooning van de jaren tach tig: de individualisering van de maatschappij gaf een enorme waarde aan het eigen huis als laatste bastion. Bovendien bracht het AIDS-virus nog eens de angst voor alles wat vreemd is met zich Dat zijn fundamentele sociaal-psychologische tendensen, die van groot belang zijn voor de film industrie; Hitchcock zou er wel raad mee zou we ten. Het is in het Hollywood van vandaag echter treurig gesteld met de inventiviteit. De makers van Malice hebben hun verhaal bijna volledig los gekoppeld van reële angsten en wat resteert is niet meer dan een film waarin allerlei rare scena riobochten de spanning er in moeten houden. De arts leidt als huurder in de woning een luid ruchtig seksleven, wat de echtgenote van de de caan op gedachtes brengt. Dan wordt de arts be trokken bij een spoedoperatie van de echtgenote en hij adviseert om allebei haar eierstokken te verwijderen. Eenmaal bij kennis beslist de vrouw de arts en het ziekenhuis te laten vervolgen. Haar echtgenoot wordt inmiddels verdacht van een moord in de buurt (een volkomen onnodig zij spoor dat enkel pseudo-spanning creëert) en na tal van andere omwegen belanden we toch weer bij het cliché van de doortrapte vrouw die alles vooraf met haar minnaar heeft gepland. Niemand uit de aanvankelijke driehoek blijkt precies wie hij was, maar dat démasqué heeft niets met de echte angsten van doen waar het ge geven toch op speculeert. Zo is Malice niet meer dan een aaneenschakeling van losse scena riotrucs die met vallen en opstaan aaneen zijn geregen. film recensie Killing Zoe is het regiedebuut van scenarist Roger Avery. Hij schreef mee aan het scenario van Quentin Tarantino's Pulp Fiction. Op zijn beurt trad Ta rantino op als producent voor Killing Zoe. Avery en Tarantino behoren dus tot dezelfde 'stal' van jonge Amerikaanse filmers die vooral via de betere vi deotheken kennis hebben genomen van alle mogelijke filmgenres, waaronder de Eu ropese film. Dat is aan hun pro- dukten af te zien. In Killing Zoe herken je zowel de invloed van Goddard als van Fassbinder. Verder deelt Avery Tarantino's obsessie voor geweld, veel ge weld. De Amerikaanse brandkast- kraker Zed (Eric Stoltz) krijgt in een Parijse taxi een meisje aan geboden voor de nacht. Er wordt aan de deur van zijn ho telkamer geklopt en het meisje (Julie Delpy) stapt binnen. Ze is beeldschoon en heet Zoe. Zed en Zoe beleven een nacht van jewelste. Zed is de held van de ze film (hem volgen we van het begin tot het einde), maar Stoltz speelt niet de eigenlijke hoofd rol. Delphy evenmin, al is de film naar haar personage ver noemd. Nee, de echte hoofdrol is weggelegd voor Eric (Jean- Hugues) Anglade, die opeens komt binnenstormen en Zoe op hardhandige wijze van Zeds ho telkamer aframt. Zoe verdwijnt voorlopig uit de film, maar door de titel weten we dat ze terug komt en kunnen we vermoeden Eric (Jean-Hugues) en Oliver (Gary Kemp) intimideren hun gijzelaars. wat ze dan zal doen. Eric heeft zijn oude vriend Zed laten overkomen om sa men de Franse staatsbank te beroven. Eerst sleept hij hem mee op een naargeestige kroe gentocht door nachtelijk Parijs. Zed ontdekt dat Eric en zijn vrienden in feite een stelletje flippo's zijn, totaal verslaafd aan de heroïne. Omdat we hun lie derlijkheden gadeslaan via de ogen van Zed, blijven we op af stand. Tegelijkertijd maken de bizarre kleuren en het dito ca merawerk ons deelgenoot van Erics geestelijke toestand: één grote trip. Dat is knap gedaan door Avery. Met dit zootje ongeregeld moet de kraak wel in het hon derd lopen. Ze gijzelen het bankpersoneel en schieten er lukraak een paar dood. Vooral Eric blijkt een onevenwichtige sadist. En regisseur Avery ont popt zich als een slimme regis seur. Net als Tarantino weet hij dat je de kijker niet op het puntje van zijn stoel krijgt door hel vertonen van expliciet ge weld, maar door de timing er van. Het uitstellen van een exe cutie (voor een paar seconden) is zenuwslopender dan het la ten zien van rondspattende her sendeeltjes. Helaas mist Avery voor het overige de briljante vakkundigheid van Tarantino. Hij mist diens greep op de ca mera en de enscenering. Hij mist vooral diens nonchalante gevoel voor humor. Dat maakt van Killing Zoe een nogal een dimensionale film. O ja, opeens herkent Eric ie mand onder de gijzelaars: Zoe. Hij besluit haar niet meteen de kogel te geven. Misschien had hij dat beter wel kunnen doen. FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 13, 15.45. 18.45,21.30: Muriel's Wedding ALFA 2 13.30, 16, 19.30, 22: Killing Zoe ALFA 3 13.30, 16. 19.30 en 22: Bullets over Broadway ALFA 4 13, 15 45, 18.45: 101 Dalmatiërs 21.30 Amateur ALHAMBRA 1 (020) 6233192 20.30 do. vrij, ma. di ook 13.15, 16.30: Forrest Gump ALHAMBRA2 13, 16, 20: Pulp Fiction BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15. 16. 19.15, 22 Streetfighter CINERAMA 2 13.15, 16. 18.45,21.30 Legends of the Fall CALYPSO 1 (020) 234876 13.15. 16. 18.45, 21.30. Pret-a- Porter CALYPSO 2 13.15. 16. 19.15, 22: Nell CINECENTER CORALINE (020) 6236615 13.45, 16.30, 19.15, 22, zo ook 11: PEPPE NAPPA 14, 16.30, 19.45, zoook 11 Moe der Dao 22: Heavenly creatures PIERROT 16.30, 22: Cul-de-Sac 14,19.30 zo ook 11 Hoogste Tijd JEANVIGO 13.45. 16.30. 19.30, 22, zoook 11: Les Silences du Palais CINEMA 1 (020)6151243 19.15,21.45: Streetfighter CINEMA 2 20: Forrest Gump CINEMA OSCAR (020) 5475175 vr. za. 20.30 Bandit Queen ma. di 20.30: Bab El-Qued City CITY 1(020)6234579 13.15, 16, 18.45, 21.30 Stargate CITY 2 13.15, 16, 18.45,21.30: Malice CITY 3 13.15, 16. 18.45, 21 30 The River Wild CITY 4 18.45, 21.30. do, vr,ma,di.ook 13.15, 16: Shallow Grave CITY 5 13 15, 16. 18.45, 21.30: Dumber and Dumber CITY 6 13.15, 16. 18.45, 21.30. Drop Zone CITY 7 16 45. 21.30: Highlander 3 DESMET (020) 6273434 19. 21 zoook 14.15: Ludwig 1881 21 30 (behalve wo) Une été inoubli- 21.30 (behalve wo i Pulp Fiction wo 19 30 The Kingdom 1 wp 22: The Kingdom 2 KRITERION 1 (020) 6231708 18. 22.15 (di niet om 22.15: Muriels Wedding 20 15. Za en zoook 15: Jourde Fête di 22.15 Sneak Preview KRITERION 2 za, zo 15: Les Vacances de n Hulot ma 21.45: Kaos 17.30: Once were Warriors 19.30: Killing Zoe 21.45: Amateur THE MOVIES 1 17, 19.30, 22, zoook 14.30 Pret-a- Porter THE MOVIES 2 17.30, 19 30, zoook 15.30: Bullets over Broadway 21 30, vr en za ook 00.16 PulpFic- THE MOVIES 3 1 7 30, zo ook 15.15: What's eating Gilbert Grape? 19.45. 22: Heavenly Creatures THE MOVIES 4 17 .15, vr en za00.15 Reservoir Dogs RIALTO 1 (020)6753994 22(behwo) Lamerica 20.15 (behalve wo) Monkeys in Pa- 18 (behalve wo> Vive I'amour wo 22: White hunter, black heart RIALTO 2 20, 22.15: Tres Ormaos 17.45: A Idade Maior TUSCHINSKI1(020)6262633 13.45.16.15,20.15 DeVliegende Hollander vr nacht 12 en zat nacht 13 mei Weekend of terror 12 TUSCHINSKI 2 13.15, 16. 18 45,21.30 Malice TUSCHINSKI 3 13.15. 16, 18.14, 21.30. Outbreak TUSCHINSKI 4 18 45, 21.30: Immortal Beloved TUSCHINSKI 5 18.45, 21.30. do, vr, ma. diook 13.15 en 21.30: Disclosure TUSCHINSKI CINEAC 11.45. 14 15, 16.45, 19.15en 21.45: The Specialist DE UITKIJK (020) 6237460) 15, 18,20,22 Priest Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11