Dikkerdje kwijnt weg
bij de liedjes van ABBA
'ieke humor gecombineerd
3 iet goedkope splatter
'Ik wilde eens een film maken volgens mijn eigen visie'
TONDERDAG 4 ME11995
I
ertolucci filmt weer in eigen land
;cht in juni start Bernardo Bertolucci met de opnamen van
wling Beauty, een film waarvoor hij voor het eerst sinds vijf-
jen jaar weer in eigen land actief zal zijn. De laatste drie Ber-
blucci-filmsThe Last Emperor, The Sheltering Sky en Little
muddhawerden opgenomen in respectievelijk China, Noord-
ifrika en Tibet. Stealing Beauty is aangekondigd als een klein-
Jchalig drama dat zich hoofdzakelijk afspeelt in en rond een
■"oscaanse villa waar een Amerikaans meisje een zomervakantie
lorbrengt bij een Engelse familie en bij die gelegenheid 'de
lefde' ontdekt. In de film zullen hoofdrollen worden gespeeld
foor de 17-jarige Liv Tyler (dochter van Aerosmith-rocker Steve
fyler), Jeremy Irons en Steffania Sandrelli.
"hristo eregast op Belgisch filmfestival
Verpakkingskunstenaar Christo is eregast op het eerste
iternationaal Festival van de Kunstfilm, kortweg Kinekunst '95.
risto staat samen met de kunstenaars Fernand Léger en René
[agritte centraal op het festival dat van 24 tot 27 mei plaats-
ndt in Knokke. Op de openingsavond zijn de films Christo's
talley Curtain en Christo in Paris (1990), een filmisch verslag
het inpakken van de Pont Neuf, te zien. Kinekunst '95 be-
lat uit drie secties. De hoofdmoot van de vierdaagse manifes-
itie is een internationale competitie van 33 geselecteerde, lange
korte films over kunst. Verder is er ook een niet-competitieve
:tie met dertig video's, gemaakt door beeldende kunstenaars.
het wedstrijdgedeelte zijn drie prijzen verbonden. Zo stellen
gemeente Knokke en de provincie West-Vlaanderen elk een
eldbedrag van ruim 8000 gulden beschikbaar. Ook is er nog de
c rijs van kunstenaar Joël Kozlowitz. Hij creëerde een kostbare
on, sa culptuur, gebaseerd op Gemaskerde Appel van de hand van Re-
Magritte. Volgens festivaldirecteur Tinne Bral staat nu al vast
at er volgend jaar een tweede editie volgt.
LMS AMSTERDAM
13.30, 16, 19.30 en 22: Amateur
:A4
13,15.45, 18.45: 101 Dalmatiërs
11.30 Shawshank Redemption
HAMBRA 1 (020) 6233192
14, 20.15: Schindler's List
HAMBRA 2
13.15, 16.30: Forrest Gump
LLEVUE CINERAMA (020)
34876
13.15, 16, 19.15, 22 Streetfighter
2
'and 13.15, 16, 18.45,21.30: Legends
Df the Fall
ILYPSO 1 (020) 234876
q 13.15, 16. 18.45,21.30: Pret-a-
.YPSO 2
13.15, 16.15, 20.15: Forrest Gump
Recentercoraline (020)
6615
3.45, 16.30, 19.15, 22, zo ook 11:
america
PE NAPPA
14, 16.30, 19.45, zo ook 11Moe-
Ier Dao
.12: Heavenly creatures
rrot
16.30, 22: Cul-de-Sac
14,19.30 zo ook 11.: Hoogste Tijd
INVIGO
.3.45, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11:
Silences du Palais
IEMA 1 (020)6151243
9.15, 21.45: Streetfighter
IEMA 2
8.45, 21.15, do, vr. za.zoenwo
13, 15.30: Outbreak
IEMA OSCAR (020) 5475175
ia, ma, di 20.30: Trial by Jury
Y1 (020) 6234579
13.15, 16, 18.45, 21.30: Stargate
13.15, 16, 18.45, 21.30: DropZone
:iTY7
3.15, 16, 18.45en 21.30: High-
LMS IN LEIDEN
erzicht marco van pelt
t; Breestraat 66, Leiden: Troma-Mara-
i, The better bad Taste: Bloodsucking
aks, za 6/5 20.00 uur; Troma's war, za
21.45 uur; Tromabilla, 23.30 uur en
Toxic Avenger, zO 7/51.15 uur.
ook 14.30: Pret-a
zo ook 15.30. Bullets
ook 00.15: Pulp Fic-
DESMET (020) 6273434
ma 21.30 Ludwig 1881
do 21, vr. t/m wo 21.30: Une été
inoubliable
do21. ma 18.45, vr t/m zoendi
18.45, 21.30, zo ook 13.30: Pulp
wo 19.30: The Kingdom 1
wo 22: The Kingdom 2
KRITERION 1 (020) 6231708
18. 22.15: Muriels Wedding
20.15. Za en zo ook 15: Jour de Fête
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.30: Once were Warriors
19.30: Festival Cinema Turkije
21.45: Amateur
THE MOVIES 1
17, 19.30, 22, i
Porter
THE MOVIES 2
17.30, 19.30, z
over Broadway
21.30, vr en za
THE M0VIES3
17.30, zo ook 15.15: What's eating
Gilbert Grape?
19.45, 22: Heavenly Creatures
THE MOVIES 4
17.15, vr en za 00.15: Reservoir
Dogs
19: Quiz show
21.30, zoook 14.15: Burnt by the
Sun
rialto 1 (020)6753994
19.30, 22 (beh za en wo): Lamerica
18 (beh za, wo): Venus in Furs
RIALTO2
20: Monkeys in Paradise
21.45: Vive I'Amour
18: A Idade Maior
zo 7 mei 14: Charlotte
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
13.15, 16, 18.45, 21.30: Outbreak
vr nacht 12 en zat nacht 13 mei:
Weekend of terror 12
TUSCHINSKI 2
18.45, 21.30: Disclosure
TUSCHINSKI 3
18.45, 21.30: Immortal Beloved
TUSCHINSKI 4
13.15, 16, 18.45,21.30: Little Wo-
TUSCHINSKI 5
13.15, 16, 18.45,21.30: Nell
TUSCHINSKI CINEAC
11.45, 14.15, 16.45, 19.15en
21.45: Berverly Hills Cop 3
DE UITKIJK (020) 6237460)
15. 18,20,22: Priest
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de kunstpagina.
roma-marathon in LVC
20
Chi ms als Surf Nazi's must die en
ierfdneck Zombies hebben van
studio Troma in twintig jaar
l één van de belangrijkste
eè oducenten van instant cult-
ffis gemaakt. Zieke humor, ex-
De^me splatter-effecten, actrices
•t tot de verbeelding spreken-
fysieke kwaliteiten en een
ologisch/pacifistische bood-
ui hap zijn de vaste ingrediënten
d«n de low-budget films die
•ma maakt. Met de bijna ze-
i uur durende marathon die
C komend weekeinde houdt,
klassiekers uit de Troma-ge-
Tf* liedenis, kunnen de liefheb-
'dj(2 rs van horror hun hart opha-
openingsfilm
mi wdsucking Freaks is het
ooisceteen 'smullen' geblazen. De
schouwers worden een duis-
New Yorks theatertje inge
st en zien daar opzienbarende
ts. Levende mensen als dart-
ards en dwergen die de her-
ien van nietsvermoedende
res eaterbezoekers verorberen,
p. n de normaalste zaak van de
Fteld. In Troma's War stort
i chartervliegtuig vol toeris
ten neer op een Caraïbisch ei
land. De overlevenden ontdek
ken dat een bende nazi's zich
schuil houdt op het eiland. Ze
besluiten de nazi-populatie
eens eventjes flink uit te dun
nen. Al snel laten de wraaklusti-
ge toeristen Rambo III verble
ken tot Lassie come home.
Kevin Costner
In vergelijking met de overige
films is Tromabilla, een compi
latie van de meest hilarische
Troma-trailers, een relatief rust
punt .in de marathon. De pot
pourri bevat onder andere beel
den van Sissle Beach USA, een
ranzige sekskomedie waaraan
Kevin Costner, ton debuterend
als acteur, niet graag herinnerd
wordt. De horror-parodie Toxic
Avenger (1985) van regisseur
Michael Hertz is de afsluiter van
de lange zit. In die tijd was het
een film die een trouwe schare
fans opwarmde voor het suc
cesvolle vervolg, Toxic Avenger
II. In het eerste deel draait alles
om het 'lulletje van de klas'
MarkTorgi, die op school alleen
maar gepest wordt. Als hij op
een dag in een vat met che
misch afval valt, verandert hij in
een monster dat alle pestkop
pen terugpakt. Tussen al het
bloedvergieten verricht hij ech
ter ook nog een paar goed da
den.
Muriel (Toni Collette) transformeert van Lelijk Eendje tot Mooie Zwaan.
Schrijver-regisseur P. J. Hogan levert met
Muriel's Wedding een variant van een een
voudig maar ijzersterk verhaal, namelijk dat
van 'Het Lelijke eendje dat verandert in een
Mooie Zwaan'. Muriel kwijnt weg in Porpo-
se Spit, een soort Zandvoort maar dan in
het subtropische Noord-Australië. Ze kwijnt
weg bij de liedjes van ABBA. Verder ont
moet ze alom minachting en spot. Die zo
genaamde vriendinnen van haar zijn eigen
lijk een stelletje uitgekookte, keiharde tan
tes, alleen maar uit op van dattum al dan
niet onder huwelijkse voorwaarden. In hun
pretfabriek werkt Muriel als zand in het ra
derwerk, omdat ze met haar voorkomen en
bijbehorende potsierlijke gedrag alle man
nen wegjaagt.
En dan de situatie thuis. Vader een cor
rupte, zelfingenomen kwal van een dorps
politicus die vreemdgaat; moeder een suf-
gedraaide sloof; een broer en een zus die al
helemaal niet vooruit zijn te branden (en
nog veel lelijker zijn dan Muriel). Treuriger
kan niet. Geen wonder dat je dan plaatjes
draait van ABBA en nog eens ABBA, en wilt
trouwen, trouwen, trouwen.
Gelukkig ontmoet ze Rhonda (Rachel
Griffiths) die haar meesleept naar Sydney.
Muriel bloeit daar zienderogen op. Als
Rhonda aan een rolstoel gekluisterd raakt,
door kanker in haar benen, besluit Muriel
bij haar te blijven en haar erdoorheen te
slepen. Ze zegt: „Voordat ik jou kende
draaide ik de hele dag ABBA; sinds ik jou
ken heb ik nooit geen ABBA meer gedraaid
omdat mijn leven zelf net een ABBA-song is
geworden". Dat is een van de mooiste zin
nen die het afgelopen jaar in een scenario
zijn opgeschreven typerend voor deze
film, die op een wrange manier uitermate
geestig is en ontroerend tegelijk. Muriel's
Wedding maakt zijn titel trouwens waar:
Muriel gaat echt trouwen, met een mooie
jongen nog wel als is het dan geen ABBA-
huwelijk.
Toni Collette speelt de sterren van de he
mel. Ze maakt de transformatie van lelijk
eendje tot mooie zwaan helemaal waar. In
haar vertolking doorloopt Muriel de stadia
van „lelijk", via, „toch lang niet zo lelijk als
ik dacht", naar „mooi op een heel eigen
manier". Al kijkend ga je steeds meer van
Muriel houden. Verliefdheid maakt blind,
maar liefde helderziend.
Robert de Niro debuteert als regisseur met 'A Brora Tale
Muriel's Wedding: Geestige en ontroerende Australische comedy
NIEUW OP VIDEO
Een lelijk persoon kijkt anders tegen
de wereld aan dan een schoonheid.
Dat is geen toeval, aangezien een le
lijkerd vanaf de kleuterschool anders
door de wereld tegemoet wordt ge
treden dan een stuk. Bij voorbeeld bij
het solliciteren. Of op de huwelijks
markt. Neem Muriel Heslop (Toni
Collette), hoofdpersoon van de
Australische comedy Muriel's Wed
ding. Nooit eens jongens die haar in
hun armen nemen en fluisteren: „Wil
je met me trouwen?" zoals ze dat
bij haar vriendinnen wel doen. Ter
wijl ze er zo naar snakt. Maar wat wil
je, haar vriendinnen zijn mooi en zij
is een lelijke dikzak.
film recensie
stan lapinski
Muriel's Wedding. Te zien: Kijkhuis, Leiden. Alfa 1 en Kri-
terion, Amsterdam. Metropole, Den Haag
THE MASK
POLYGRAM VIDEO
De ene dag een doorsnee, wat saaie
bankbediende; de volgende dag een on
weerstaanbare superheld. En dat alle
maal door een èritiek, groen masker. Het
overkomt Stanley (Jim Carrey) in The
Mask. Een leuke, maar vooral knap ge
maakte film. Een perfecte combinatie
van speelfilm en animatie van regisseur
Chuck Russell. Stanley's leven veran
dert volledig door dat masker, dat magi
sche krachten blijkt te hebben. Opeens
kan hij alles Gaat de strijd aan met poli
tie en bankovervallers, versiert een
adembenemend mooie vrouw en kan
niet meer stuk. Tot hij het masker kwijt-
Robert de Niro op de set van 'A Bronx Tale' samen met hoofdrolspeler Chazz Palminteri.
venetie pieter van lierop/gpd
Een Newyorkse jongen in een
Italiaanse buurt, in wankel
evenwicht tussen de armlastige
braafheid van zijn ouders en de
lonkende dollars van de crimi
naliteit. Het is een gegeven dat
Robert de Niro als ster-acteur
tot leven heeft gebracht in
Mean Streets, The Godfather,
Once Upon A Time In America
en GoodFellas. Het thema keert
ook terug in A Bronx Tale, de
eerste film die De Niro zelfheeft
geregisseerd. Deze maand gaat
hij in Nederland in première.
Een belangrijke motivatie
voor dit debuut was De Niro's
wens een film te bieden die af
wijkt van het stereotype beeld
van de Italo-Amerikaanse ge
meenschap als broeikas van de
maffia. Robert de Niro, 51 jaar
geleden geboren in Little Italy
op Manhattan, kent het conflict
en voelde de behoefte het nog
steeds actuele onderwerp an
ders te benaderen: „Het is goed
om eens een keer aandacht te
geven aan de meerderheid van
Italiaanse Amerikanen die ge
woon hardwerkende burgers
zijn en hun uiterste best doen
hun kinderen fatsoenlijk op te
voeden".
„A Bronx Tale speelt begin ja
ren zestig. Net als de jongens in
dit verhaal was ik toen een
teenager. Ik heb uit mijn eigen
ervaringen geput. Ik heb daar
een speciaal gevoel bij. Ik heb
als jongen ook wel ooit in dat
wankel evenwicht verkeerd
waar het in de film over gaat.
Rondgehangen met lui die niet
allemaal goed gezelschap wa
ren. Laat ik zeggen dat ik in elk
geval verdomd goed begrijp wat
het betekent. Ook Chazz Pal
minteri begreep uitstekend hoe
die situatie was en schreef zijn
stuk voor solo-toneel op basis
van zijn eigen jeugdervaringen
en daar verzon hij allicht nog
wat dingetjes bij".
Chazz Palminteri was dit jaar
voor een Oscar genomineerd
voor zijn rol in Woody Aliens
Bullets Over Broadway, als maf
fia-bodyguard met verstand van
toneel. Dat was pikante casting,
want na twaalf jaar te hebben
gesappeld als bijrol-acteur en
clubartiest, had Palminteri net
furore gemaakt met zijn solo
voorstelling van A Bronx Tale.
Kern van het verhaal is de ver
scheurde loyaliteit van de jon
gen Calogero met twee vaderfi
guren. Op negenjarige leeftijd is
hij getuige geweest van een
door gangsterbaas Sonny ge
pleegde moord en hij weigerde
toen daarover tegen de politie
te praten. Sindsdien beschouwt
Sonny de jongen we zien
hem in de film opgroeien tot
17-jarige leeftijd als een pro
tégé, voorbestemd het ver te
brengen in 'de organisatie'.
Maar er is ook nog Calogero's
échte vader. Een oppassende
buschauffeur die zich tot het ui
terste moet inspannen om zijn
zoon te behoeden voor de ver
derfelijke invloed van Sonny.
Chazz Palminteri geeft in de
film gansterbaas Sonny gestalte.
Robert de Niro speelt de échte
vader.
Robert de Niro heeft in het
verleden samengewerkt met de
grootste regisseurs, met name
Martin Scorcese. „Ik heb veel
geleerd van al mijn ervaringen
met iedereen, maar dat wil niet
zeggen dat ik ook voortdurend
ben beïnvloed door iedereen.
Want ik heb altijd mijn eigen
gedachten gehad over hoe ik
dingen zou aanpakken. Voor
mij telt vooral het gevoel van
authenticiteit heel zwagr. Voor
A Bronx Tale hebben we hele
maal niets in studio gedraaid,
maar alles op locatie, voorna
melijk in één huizenblok. Alles
wat we nodig hadden op korte
afstand bij elkaar: een kerk, het
huis waar Calogero woont, het
café, de gokkelder, een uitge
brande bakkerij die we veran
derden in een bar. En er was
zelfs een leegstaande zaak van
een begrafenisondernemer
waar we zo terecht konden. En
we hadden de straat zelf. Dat
gevoel dat het allemaal écht bij
elkaar hoort, dat kost grote
moeite om in een studio te cre-
eren."
Gewone jongens
„Vanwege het gevoel van
authenticiteit wilde ik ook zo
veel mogelijk onbekende ac
teurs. Juist omdat het onder
werp wel vaker is behandeld,
wilde ik alle nadruk leggen op
de juiste ingrediënten. En met
échte mensen in plaats van pro
fessionele acteurs. Ik heb heel
lang over het 'casten' gedaan.
Dit is anders gegaan dan nor
maal. Gebruikelijk is dat je
agenten opbelt en vraagt naar
acteurs van Italiaans-Ameri
kaanse origine. Wij hebben ge
adverteerd via kranten en radio
zenders. Ik wilde gewone jon
gens, kids. Lillo Brancasto, die
Calogero speelt op zeventienja
rige leeftijd, hebben we gevon
den op het strand".
A Bronx 'J'ale gaat ook over
geweld onder jongeren. Daar
worden momenteel in de Ame
rikaanse media felle discussies
over gevoerd, met name over de
invloed die gewelddadige films
zouden kunnen hebben op de
jeugd. De Niro voelt zich niet
aangesproken: „Het klinkt mis
schien goedkoop, maar het ge
weld in films is niets anders dan
een reflectie van het geweld in
de samenleving, in de wereld, in
elk land waar dan ook. Het is in
derdaad beangstigend zo ge
welddadig als jongeren, bijvoor
beeld in New York, zich gedra
gen. Ze vormen bendes en heb
ben geweren. Maar het is niet
zo dat die jongeren kopiëren
wat ze zien in films, ze kopiëren
wat ze zien van volwassenen".
„In A Bronx Tale zie je dat er
een zwarte wijk is, een blanke
wijk, een Italiaanse wijk. Dat
soort gespannen verhoudingen
tussen verschillende bevol
kingsgroepen zie je op veel gro
tere schaal in elk land van de
wereld. Kijk naar wat er gebeurt
sinds het uit elkaar vallen van
de Sovjetunie. Kijk naar wat er
gebeurt in Bosnië. Men ver
moordt elkaar om wat grondge
bied en vanwege stokoude ru
zies en vanwege haat die eeu
wen geleden werd gezaaid. De
jeugd ziet dat dagelijks op tv en
weet niet beter of hun gedrag
wijkt in niets af van wat staats
hoofden zich permitteren en
van wat er gebeurt tussen hele
naties. Er is alleen schaalver-
schil. Maar als dit de schrikwek
kende link is die er te leggen
valt tussen het grote geweld in
de wereld en het kleinschaliger
geweld onder bijvoorbeeld jon
geren in een Newyorkse buurt,
zou het dan niet hypocriet zijn
als filmers dat fenomeen zou
den negeren?"
From Zero. To
High Gravt Andie MacDoweli.
mi Rouw Atkivsiix
^/unefal