ur& Kunst Verboden composities' mtrukt aan vergetelheid 'ewondering T TT TT tt Energieke Texas-blues De Nieuwe Modernen Leidse snelschilders portretteren Goekoop s Lachen met Bert Visscher JNDERDAG 4 ME11995 19 4 per ijzondere opera's uit de oorlog te zien in Leidse Schouwburg om is rendeli in hoo^ pero u ection den pi BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel; 071 124130/133210. Steenstraat 39 LIDO 1 Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en 21.15. 101 Dalmatiërs al do t/m zo en wi 14.30 uur. LI DO 2 Como Agua Para Chocolate w 20.00, 22.15 uur. LAK CINEMA tel: 071-124890, Cleve- ringaplaats 1. Curfew ma 20.30 uur. LVC tel: 071-146449, Breestraat 66. Bloodsucking Freaks za 20.00. Troma's War za 21.45. Tromabilla za 23.30 Toxic Avenger zo 1.15 ALPHEN AAN DEN RIJN EURO 1 Dumb and Dumber al do vr za en woe 13 45. 18 45. zo ook 16 15; ma di 18.45 Stargate 12 jr.. dag. 21.15. EURO 2 Richie Rich al., dag. do vr za zo woe 13.45; zo ook 16.15. Nell al., dag 18 45, 21.00; do t/m zo en woe ook 13 45; zo ook 16 15. EURO 3 Outbreak 12 jr., dag. 18.45,21.30. EURO 4 Forrest Gump al., dag. 20.30 101 Dalmatiërs al., dovr za zoen woe 13.45, 18 30; zo ook 16 15. DEN HAAG ASTA 1. tel: 070-3463500, Spui 27 Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2. Highlander 3, The final Conflict 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3. Shallow Grave 16., dag. 13.15, 16.00, 18 45.21.30 BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral dag. 13.15, 16.00, 18 45,21.30. BABYLON 2 Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15, 16 30,20.30. BABYLON 3 De Tasjesdief al., dag 13.15. Immortal Beloved 12 jr., dag. 16.00, 18.45,20.30 METROPOLEI tel. 070- 3456756,Carnegielaan 15. Outbreak 12 jr.. dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30 METROPOLE 2 Legends of the fall 12 jr.dag. 18.45. 21.30 101 Dalmatiërs dag. 13.15, 16.00. METROPOLE3 Nell al dag. 21.30. Richie Rich al .dag. 13.15. 16.00. 18.45. METROPOLE4 Dumb and Dumber al dag. 13.15, 16.00. 18.45. My Life al dag. 21.30. METROPOLE5 Pulp Fiction 16 jr. .dag. 21.15. 101 Dalmatians al dag. 13.15, kt et Nieuw Ensemble voert op donderdag 18 mei, onder I startt ding van dirigent Ed Spanjaard in samenwerking met Jsseur Lodewijk de Boer, twee bijzondere opera's op ijzondf Leidse Schouwburg: 'Der Kaiser von Atlantis' van dividu iktor Ullmann en de kinderopera 'Brundibar' van Hans asa. Ullman schreef 'Der Kaiser' in 1944 in het concen- itiekamp Theresienstadt. Der Kaiser kwam niet verder in een generale repetitie omdat de medewerkers voor- ^dig werden afgevoerd naar Auschwitz. 'Brundibar', een jera door en voor kinderen beleefde in Theresiënstadt ik tarentegen meer dan 50 opvoeringen. Een koor van 50 ideren zal het werk in de Leidse Schouwburg uitvoe- brengt sinds voorjaar 1993 de serie 'Entartete Musik' op de markt, die dit 'verboden goed' op indrukwekkende manier presenteert. In het jaar dat de vijftigste verjaardag van de be vrijding wordt herdacht, bren gen enkele fascinerende pro- dukties deze serie extra onder de aandacht. 'Entartet' (gedegenereerd) is een term die in de negentiende eeuw werd gebruikt door de arts en criminoloog Cesare Lombro- so om er een afwijking in nega tieve zin mee aan te duiden van wat algemeen als 'normaal' werd ervaren. De nazi's ge bruikten het begrip om er een culturele norm mee te usil forr mmkdei l» ^^■iizit schrijven maart 1938. Am- een jaar na de tentoonstel- g Entartete Kunst in Mün- i organiseren de cultuurpo- van de nazi's in Düsseldorf tentoonstelling Entartete usik. Het Duitse volk moet ge- ormeerd worden over de ver- felijke gevolgen van het 'cul- reel bolsjewisme' en 'de jood- arrogantie' die het arische Ituurgoed proberen te onder- Voortaan is atonale iek, jazz en meer speciaal iek van joodse componis- absoluut verboden in Duits- id en de bezette gebieden. T Platenmaatschappij Decca introduceren, namelijk het ide aal van muziek die werd gedic teerd door wetten van raciale oorsprong. Het Wagneriaans antisemitisme en het geloof in de arische suprematie waren de belangrijkste pijlers waarop de nazi's hun cultuurpolitiek ba seerden. Het nieuwe 'beleid' zou catastrofale gevolgen heb ben: uitvoeringen van 'Entartete Musik' werden verboden en de ders, componisten, musicolo gen en docenten abrupt afge broken. De meesten van hen werden gedwongen te emigre ren en de ontwikkeling v&n de Duitse muziek werd volledig verwoest. Onder de componisten, wier muziek tot 'entartet' werd ver klaard, bevonden zich groothe den als Stravinsky, Schönberg en Hindemith. Verder ook Kre- nek, Korngold, Ullman, Zem- linsky, Haas, Krasa, Schulhoff; joden of mensen die een be langrijke rol speelden in de mu zikale avant-garde van de jaren twintig en dertig. Commotie Met de belangwekkende serie 'Entartete Musik' wil Decca op de eerste plaats belangrijke wer ken onder de aandacht- bren gen, die te lijden hebben gehad onder de politieke commotie van de twintigste eeuw. Daar naast worden ook muzikale ontwikkelingen, trends en idee- en gepresenteerd die werden verwoest voordat ze volledig tot wasdom kwamen. Ten slotte komt in deze serie muziek aan bod die het gevolg is van de re actie van verdreven componis ten op hun nieuwe woon- en werkomgeving. De serie heeft succes en staat internationaal in hoog aanzien. Dat blijkt wel uit de Edison, be gin deze maand, voor Der Kai ser von Atlantis van Viktor Ull mann. Deze opera en Brundibar van Hans Krasa worden in mei zeven keer uitgevoerd door Het Nieuw Ensemble. Na de première in de Stads schouwburg van Amsterdam vanavond is de voorstelling op 18 mei in de Leidse Schouw burg te zien. In de foyer van de schouwburg is de speciaal sa mengestelde tentoonstelling 'Children caught in War' te zien, bestaande uit kindertekeningen uit Theresiënstadt en het voor malig Joegoslavië. leiden Hij moest even stil blijven zitten. In een gemakkelijke stoel, onder het lentezonnetje, bleek dat geen al te moeilijke opgave voor Cees Goekoop. De gebroeders Donker, Aad, Gijs en Justus, maakten gisteren in de tuin achter hun atelier aan het Rapenburg een portret van de bur gemeester. Met enkele rake streken wisten de Leidse snelschilders, in een paar uur tijd, een karaktervol portret van de burgemeester op doek te zetten. - foto holvast/mark Lamers msterpam Op 83-jarige leeftijd is gisteren in Amsterdam Ellen ValTer overleden. Ze was een van de belangrijkste naoorlogse ilmcritici in Nederland en werd voor haar publikaties en stimu- irend werk in diverse filmcommissies meermalen onderschei en. In 1989 kreeg zij tijdens de Nederlandse Filmdagen een iouden Kalf voor algemene culturele verdiensten uitgereikt. Ze im twintig jaar werkzaam als fümrecensente van de NRC. Jberation Party in Droomfabriek In de Droomfabriek wordt morgenavond een Liberation 'art)' gehouden met de bluesband Monkey Puzzle. De 'jonge londen' band begint om 21.00 uur te spelen en de toegang is illen Waller overleden Een Hengelose huisarts zag hem spelen in Austin en haalde hem naar Nederland. Blueszan ger, gitarist en mondharmoni caspeler Guy Forsyth kwam, trad enkele malen op en kreeg van dezelfde Hengelose huisarts de kans een live-CD te maken. 'High temperature' verscheen halverwege 1994 en sindsdien is Forsyth ook geregeld buiten Hengelo op de Nederlandse po dia te beluisteren. Bezoekers van het LVC maak ten gisteravond kennis met de energieke en ontwapenende Texaan. Een zanger die zich qua stemvolume kan meten met Tom Jones en ook qua uitstra ling wel iets van deze zanger wegheeft. De band speelde voor een groot deel echte Texas- blues, maar beperkte zich niet tot dat genre. Eigen nummers werden ruimschoots afgewis seld met oudjes van Chuck Ber ry, Willie Dixon en andere grootheden. De grenzen van de blues werden daarbij ook een paar keer overschreden, bij voorbeeld met het Bill Whithers-nummer 'Use me'. Eigen nummers en een aantal covers kwamen, mede door de vrolijk grijnzende Forsyth, in het begin van de avond nog een beetje on-bluesachtig fris uit de boxen. Maar met het ontstaan van de eerste zweetdruppeltjes steeg de intensiteit. In de pauze wendde Forsyth zich tot het LVC-personeel, met de vraag of ze misschien tot één uur door mochten gaan. „Deze jongens doen altijd marathon-sets," al dus Jeff-Willemen, de al eerder genoemde Hengelose huisarts, die in het publiek stond mee te luisteren. Forsyth's slide-gitaar maakte na de pauze plaats voor een kermende mondharmonica, die af en toe ook werd gebruikt om grapjes uit te halen met zijn zangpartijen. De tonronde bas sist Gil T. kreeg tijdens Forsyths mondharmonica-spel de gele genheid om ook wat nummers mee te zingen. Een man met een veel minder krachtige, maar desalniettemin interessante stem, die deed denken aan Dr. John en Wolfman Jack. Na drie uur spelen, was het toch echt sluitingstijd. Tijd voor een toegift was er niet meer, maar op zo'n uitgebreide en bij zonder aangename kennisma king hadden de meeste LVC-be- zoekers waarschijnlijk toch al niet gerekend. deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord dié, hetzij direct, etzij zijdelings met kunst en cultuur te maken ibben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde echten. Van de snuifdoos van oma tot het rijsgedraaide muziekstuk alles wat daar tussen zit. aildaag spreekt de Leidse Saskia de Zee, kostuumontwerpster bij het Amsterdamse 'theaterlaboratorium' Dogtroep, haar bewondering uit voor atuurlijke materialen. ,,In de natuur is alles bruikbaar. Als iets rot, is het voedsel voor een ander." 'Eerbiedig als schoon ervaren', staat er in het woordenboek achter ondering'. Dat doe ik bij de ituur. Ik heb bewondering •or het ritme en de ordening n de natuur. Het mooie is dat een chaos is ingesloten in die mische ordening." k heb ooit een science- itionfilm gezien die zich speelt aan het eind van deze uw, getiteld 'Soilent Green'. icitatl' i wereld is daarin volledig een ennen mauwde toestanden. Je volgt 'erbevolkt, je ziet hele n oude man die besluit e nde te maken aan zijn leven nen soort euthanasie-kliniek. gaat op een soort baar !gen en krijgt een middel egediend om te sterven, irwijl dat gebeurt, zie je op de 'htergrond prachtige ïtuurbeelden. Een oceaan die de rotsen beukt, springende Tten, besneeuwde irgtoppen. Alles wat de aatschappij is kwijtgeraakt, at is de onuitsprekelijke hoonheid van de natuur die man meekrijgt om de dood verzachten. Iedereen die deze m ziet, voelt op dat r Bert Visscher is geheid de leuk ste en sympathiekste cabaretier van Nederland van dit moment. Hij is in elk geval de allersnelste en de meest zenuwslopende. Hij gunt je geen moment rust, zelfs de liedjes die ooit als rust punt lijken te zijn bedacht, zijn Door zijn duizelingwekkende tempo hoeft ook niet alles van een even hoog niveau te zijn. Zijn grapjes graven niet diep en een echt rake observatie zijn we niet deelachtig geworden. Maar lachen is het wel. Als middel eeuwse ridder met een paarde- kop komt hij binnen. Vanavond gaat hij namelijk zijn droom- prinses winnen, die hem be loofde voor altijd bij hem te zul len blijven als hij zeven nachten niet slaapt. Valt hij toch in slaap, dan verandert hij in een pompoen. De hele voorstelling is dus ei genlijk een poging om wakker te blijven: intussen moet het publiek zorgen niet in coma te raken van het lachen. Hectische kolder: een Sissi-imitatie met een sneer naar de Duitse nasyn- chronisatie-praktijken, een ui terst gore Sneeuwwitje-dwerg die voortdurend aan zijn kruis krabt, een Fransman wiens zoontje gehalveerd is door een reusachtige mossel, een Oost- europese turnster wier naam, Sveüana Kokijova, door de ran zige commentator telkens maar met grote zorg voor de uit spraak herhaald wordt en een hobby-specialist die aanschou welijk onderwijs biedt over bloemschikken en postzegels, zoals de Japanse kamikaze-ze gel die je met zijn karleltjes le lijk kan verwonden. Hectische kolder, maar kolder die niet be dacht is om te beklijven. Bert Visscher scheert over het per soonlijke heen, hij geeft zichzelf niet cadeau. Ook op momenten dat hij wat ernstiger onderwer pen aansnijdt, blijft hij zelf op een afstand. Na de pauze ver schijnt hij in de imposante uit rusting van een ijshockeyer die, als hij zich omdraait, alleen een voorkant blijkt te hebben. Het enige moment dat Visscher met de billen bloot gaat. MEUBELPROMENADE KATWUK bewondering voor de natuur. Je krijgt echt kippevel bij die beelden." „In de natuur is alles bruikbaar. Als iets rot, is het voedsel voor een ander. De chaotische ordening breekt zichzelf af en er komt iets nieuws. Verval vind ik niet negatief. Anderen maken bronzen plastieken, maar ik ambieer het als kunstenaar niet om iets voor de eeuwigheid te scheppen. Veel dingen die ik -maak, overleef ik niet." 'Wind in de wilgen' is een project dat vorig jaar maart is uitgevoerd. Het was de bedoeling om een overgang te maken tussen de stedelijke architectuur en de beeldentuin bij de Kaasmarkt-school. 'Wind in de wilgen' is een tussenvorm, een muur gebouwd van natuurlijk materiaal. „Materiaal is niet van jou, maar dat vind je. De week voor we die muur gingen bouwen, schaatste ik door de Stevenshof en zag ik wilgetakken langs de sloot liggen. Leuk materiaal. Wilgen hebben een ongelooflijke daadkracht." „Ben ik gaan bellen met de gemeente. Heb ik gevraagd of ik die takken mocht hebben. Moest ik maar vragen aan de opzichter, zeiden ze. Dus ik met 't autootje en een stanleymes naar die opzichter in de Stevenshof. Hij had net een vrachtwagen besteld om de takken weg te laten halen en wilde het vrachtje wel bij mij afleveren. Afijn, toen zat ik dus met een enorme hoeveelheid wilgetakken." „Geweldig toch, gevonden materiaal datje alleen herschikt. Met stoeptegels hebben we een stapeling gemaakt om de overgang tussen de gebouwen en de tuin te markeren. Tientallen wilgetenen zijn de grond ingegaan; sommige zijn uitgegroeid, andere zijn dood gegaan. De muur heeft zichzelf vormgegeven. Het is een experimenteel project. Op een gegeven moment zal de muur wel weer instorten." „Elk materiaal heeft zijn eigen verhaal. Daarom moet je er niet te veel aan rommelen en frutselen. Met sommige materialen heb je een dialoog, met andere niet. Soms spreek je gewoon de taal niet van het materiaal." „Met sommige natuurlijke materialen kun je ontzettend veel doen. Heb je die tentoonstelling over Djenné gezien iri het Museum van Volkenkunde? Enorm fascinerend dat je met met leem prachtige bouwwerken kunt bouwen, echte architectuur." „Dogtroep werkt ook heel veel met natuurlijke materialen en locaties. Wij werken met staal, leer en eten. We zijn geen verfijnde artiesten. On^^^^ voorstellingen zijn sir^^B^B reacties op een locatie^^^^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19