De eerste megabios in de Randstad •In versleten kleren bij ilhelmina op de theey Extra prognoses op MANDAG 1 ME11995 Movieworld Scheveningen: Acht zalen waar elke twintig minuten een nieuwe film begint Nieuwe bioscooppaleizen moeten voor extra grote trekkracht zorgen. kpositie verzetsmuseum over ontsnappingen uit bezet Nederland K&g|rkan opeens een heleboel in bio- fcl^fcoopland. Het gonst van geruchten, bouw- en Amsterdam en Diemen zitten lkaar zelfs in de haren over wie er wel en de niet een 'multiplex' binnen zijn grenzen (rijgt. En dat in een land dat al jaren geldt j is een 'ontwikkelingsland' op bioscoopge- "ied. Nederland bengelt onderaan in Euro- met het minste aantal bioscoopbezoe- jen per hoofd van de bevolking. We doen et gemiddeld een keer per jaar. En toch fcht zalen in Scheveningen erbij met 2.200 Itplaatsen, vóór Kerstmis een elf zalen tel end Tuschinski Den Haag achter de gevels ie intgn de oude Cineac, plannen om bioscoop ;ta eind dit jaar af te breken en er een me- i-Asta te laten verrijzen. Rara, hoe kan (at? vim van Wouw, directeur van het MGM- noscoopconcern in ons land stelt: ,,In 1979 Den Haag de bioscoophoofdstad van Ne erland. De eerste stad met een bioscoopsi- ïatie op niveau, zoals we binnen een aan- 1 jaren in alle grote steden van Nederland aSSB loeten hebben." Hij doelt behalve op Am- erdam, Den Haag en Rotterdam, op Eind- Dven, Utrecht en Groningen. Zijn MGM- jncern was de eerste grootschalige plan- fnmaker op bioscoopgebied met 'multi- lexen' in Maastricht en Groningen. Zijn tdrijf, dat een monopolie in de randstad ld, heette ooit Cannon, werd MGM en ng door de financiële escapades van incarlo Parretti over in handen van ban- t Crédit Lyonnais. (De verkoop aan een suwe eigenaar, mogelijk een grote speler de filmmarkt, is aanstaande). vangenis ontsnappen. ,,Op 31 augustus 1943, de verjaardag van koningin Wilhelmi- na, liep ik als vrij man in Engeland rond." Het was hem nog snel gelukt. Gemiddeld deed men dertien maanden over de reis. „Alles wat ik bezat was een tennisbroek met daarin tweeduizend gulden die ik van het verzet had meegekregen. Verder was je af hankelijk van de aangeboden hulp onder weg." Per fiets, trein of lopend ging het via Brussel, Parijs en Dyon. Daar moest de de marcatielijn tussen bezet en onbezet Frank rijk illegaal worden overschreden. Eenmaal in het Zuidfranse Perpignan aangekomen, waar het wemelde van de vluchtelingen, moest de tweede hindernis worden geno men: de Pyreneeën. Koene: „Je had de keus: óf je voor veel geld over de Pyreneeën laten helpen óf alles zelf organiseren." Met enkele anderen koos hij voor het laatste. In een vitrine van het Ver zetsmuseum staat een paar solide berg schoenen waarmee de zware tocht onder nomen werd. Koene grinnikt: „Die was goed uitgerust. Ik deed het op espadrilles, in een slechte lichamelijke conditie en met bijna niets te eten." De poging mislukte. Koene en de zijnen werden opgepakt door de Guardia Civil en belandden als gevangenen in Barcelona. In een andere vitrine van het museum liggen de tekeningen die hij maakte van de ver schillende Spaanse kerkers waar hij was ge ïnterneerd. Zo ook het provisorisch gete kende kaartje van West-Europa. Boven de Noordzee is een vliegtuigje getekend. „Daarmee wilden we de Spaanse politie duidelijk maken dat we Engelse piloten wa ren, neergeschoten boven Holland en op weg naar Madrid. Die poging bleek niet al te overtuigend." De tentoonstelling roept de sfeer op van een ontsnappingsroute. Zo is er een nagebouwd Brussels café, waar vluchtelingen contacten legden met helpers aan de ontsnappingslij- nen. Via een estafette-systeem brachten 'passeurs' de vluchtelingen van het ene naar het volgende adres. Men zorgde voor treinkaartjes en veelal valse papieren. Vele anderen moesten het hebben van de contacten die zij onderweg op deden. Zo lukte het Koene uiteindelijk Portugal te be reiken. Daar zorgde de Nederlandse inlich tingendienst ervoor dat hij als verstekeling mee kon aan boord van een KLM-toestel. Op Engelse bodem wachtten hem en alle andere Engelandvaarders nog vele weken van verhoren. Eerst in Bristol door de Secu rity en later in Londen door de Nederlandse 'Politie Buitendienst'. Koene: „Als dan alles eindelijk voorbij was, kwam je bij koningin Wilhelmina op de thee. Het liefst zag ze je nog in je oude, versleten kleren verschijnen. Dan zei ze: 'Neemt u nog een stukje cake, u zult wel honger hebben'. En vervolgens ging je met haar lopen in het park. Met iedereen wilde ze daar persoonlijk een kwartier praten. Ze wilde tot in detail weten wat er in Neder land gebeurde." Tentoonstelling '...En dan dddr de grens over, Ont- snappingslijnen 1940-1945; tot en met 27 augustus in het Verzetsmuseum Amsterdam, Lekstraat 63. Een aantal van de vluchtelingen ging verkleed als monnik de grens over.d erdrievoudigd Dor die eigendomswisselingen kon Van ouw geen gebruik maken van het aanbod Scheveningen een megabioscoop neer te Jten. Het Warner-consortium was slag- tardiger en profiteerde van de korting die atiscsn Haag op de grondprijs bood. Warner opt nu in Den Haag voorop, MGM komt straks achteraan (Cineac en Asta). „Op t moment verwachten we in onze theaters Den Haag 950.000 bezoekers per jaar", ^.Qjelt Van Wouw. „Binnen een jaar moet dat 9 miljoen tot 2 miljoen worden. En als ik dan rekening mee houd dat Warner in :heveningen minimaal 900.000 bezoekers (at trekken, dan gaat het bioscoopbezoek Den Haag verdrievoudigen." an is Den Haag definitief uit het bio- poparme tijdperk. De filmladder van de fcagse Courant van juli 1951 telde nog 24 j/.Tpscopen, verspreid over de gehele stad. ■""Tidsdien is het alsmaar minder geworden, indaag heeft Den Haag nog dertien zalen [er, met het operatief worden van Movie- 1 in Scheveningen zijn het er morgen als de MGM-plannen klaar zijn [deon is dan verdwenen) worden het er imbmfs 38. Niet teveel? Nee, zegt Wim van ouw. „Brussel heeft een miljoen inwo- Jrs, maar er gaan vijf miljoen mensen per ig etF naar bioscoop. Een verdrievoudi- ng lijkt veel, maar de situatie in Den Haag lodelas tot nu toe dan ook armoedig. We base- ra me?rs hebben per 20.000 inwoners één bio- popscherm. Wij zitten daar wat boven." ;e, zegt ook Movieworld's Lauge Nielsen: r is sinds 1993 een stijging in het bio- jopbezoek. Terwijl er alleen maar zalen n verdwenen. Er is weliswaar hier en daar )ndig gerenoveerd, maar de luxe van een iltiplex is er nog niet." Zowel hij als Van Een miljoen filmliefhebbers per jaar zullen er naar de nieuwe megabioscoop Movieworld met zijn acht zalen in Scheveningen komen. Althans volgens de planning van de eigenaren, het consortium Movieworld. „Bijna drieduizend per dag", rekent de Deen Lauge Nielsen, topman bij Movieworld Nederland, uit. „Veel, maar het kan". men heeft er twee jaar uitgetrokken voor beslissing over de totale bebouwing langs de snelweg. Nielsen: „Bioscopen buiten de stad kunnen meer parkeerruimte bieden. Bovendien trekje publiek uit de buitenwij ken, dat vaak afgehaakt heeft als bioscoop bezoeker." Bij de gemeente Rotterdam lig gen plannen vooreen Movieworld bij het Feyenoordstadion, naast de MGM-plannen voor een megabios op het Zuidplein. Eigenlijk past Movieworld Scheveningen dus niet in die Warner-filosofie. Nielsen be aamt het. „Maar Scheveningen is een prachtlokatie met meerwaarde. De toe- gansgwegen zijn slecht, maar Scheveningen zit al vol toeristen. Ook die zijn ons publiek. Movieworld heeft als groot voordeel dat je er naar toe kan zonder van te voren voor één film te kiezen. De aanvangstijden ver schillen per zaal, dus elke twintig minuten begint er een film." Om de zalen (met digi taal geluid, dolby stereo en surround) heen heeft Movieworld een riante ruimte, lange bars voor de popcorn en de cola, terwijl voorde restaurantruimte nog een huurder gevonden moet worden. Wouw gaan ervan uit dat de nieuwe 'bio scooppaleizen' voor grote extra trekkracht zorgen. Warner baseert het onder meer op ervaring met de multiplexen die het in En geland bezit. Ook in België hetzelfde effect nadat het concern van de familie Bert enor me megabioscopen in Gent (Dekaskoop), Brussel (Kinepolis) en Antwerpen (Megapo lis) heeft neergezet. Nielsen: „Wij willen niet het Belgische prin cipe van twintig of meer zalen volgen. Dat kan daar misschien, hier niet. Je ziet dat daar trouwens zalen niet gebruikt worden. Dat is slecht voor de sfeer van gezellig uit gaan. Een goede multiplex heeft tussen de acht en de twaalf zalen. Je moet geen vlieg tuighal van je megabioscoop maken. In Scheveningen hebben we de bioscopen bo ven elkaar gebouwd, waardoor je het pu bliek niet over lange gangen verspreid." Snelweg De filosofie van Warner is om aan de bui tenkanten van de grote steden multiplexen neer te zetten, vaak samen met sterke loka le partners. Speciaal voor Nederland werd 3end, verkleed als monnik, of per trein bt valse papieren de grens over naar Bel- Met gammele bootjes de Noorzee over- ken of als verstekeling per schip naar eden. Naar schatting negenduizend :nsen ondernamen tijdens de oorlogsja- een poging te ontsnappen uit bezet Ne- lancL Het merendeel probeerde Enge- d te bereiken. Nog geen derde van de chtelingen slaagde daarin. Velen moes- i tevergeefs terugkeren, anderen bleven lerweg steken of vonden de dood. in dan ddar de grens over, Ontsnapping- 11940-1945', heet de tentoonstelling het Amsterdams Verzetsmuseum is te afgi0- De expositie geeft een beeld van de tsnappingsroutes die tijdens de oorlogs in vanuit Nederland gevolgd werden, en vluchtten om te ontkomen aap de i-terreur, anderen om zich te scharen de zijde van de geallieerden. Om de chtelingen hulp te bieden werden tien en ontsnappingslijnen georganiseerd. 0< oversteek via de Noordzee was sinds *»2 na de aanleg van de Atlantik Wall bij- afgesloten. De meest gekozen zuidelijke te ging via België, Frankrijk, Spanje, Por- al of Gibraltar. Een tweede route naar zuiden liep via Zwitserland. Op de ex- litie kan de bezoeker plaats nemen in houten treincoupé, door een barak lo- srkof1 van een Zwitsers opvangkamp of een werpen in een Spaanse gevangenis. gelandvaarders 3-verzetsstrijder Pieter Koene was een de vele zogeheten Engelandvaarders. In )ber 1942^ vertrok hij uit Nederland, toen aar oud. Vlak daarvoor wist hij Uit de ge- het consortium Movieworld gevormd, be staande uit Chargeurs (onder meer eige naar van vier grote multiplexen in Frank rijk) en Morgan Creek (een filmproduktie- maatschappij die in Amerika ook een bio scoopketen bezit). De eerste plannen waren voor Amsterdam, een megabiocoop langs de A4, bij de Rai. Maar de onderhandelin gen met de deelraad lopen daar zeer traag: Zuigkracht In Antwerpen met z'n 24 zalen tellende Megabios is de cinema in het centrum ka pot. In het kleinere Gent hielden enkele bioscopen in de binnenstad het niet uit te gen de zuigkracht van de Dekaskoop. Gaan Movieworld en MGM (binnenstad) elkaar straks in de wielen rijden? De filosofie van MGM is: luxe bioscopen in de binnenstad als onderdeel van en iets toevoegend aan een bestaand uitgaansgebied. Tuschinski Den Flaag aan het Buitenhof krijgt straks een chic grand café en een zomers terras. Movieworlds Lauge Nielsen: „De situatie in Antwerpen is uitzonderlijk. Daar waren de bioscopen in de binnenstad door slecht be heer al zo goed als failliet. Je houdt toch een uitgaanspubliek dat voor de binenstad kiest, omdat het daar z'n vrienden ontmoet of andere uitgaansmogelijkheden zoekt." Bioscoopeigenaar Flans Jansen uit Delft (onder meer Delfia) heeft ook geen angst voor die zuigkracht: „Natuurlijk zullen er bezoekers zijn die een keer naar Schevenin gen gaan voor een bioscoopje. Maar Delft is een studentenstad met een publiek dat in zijn eigen sfeer zal blijven uitgaan." Nederland is eindelijk rijp voor de mega bios. En Den Haag telt de allereerste in de randstad. Movieworld Scheveningen heeft een ploeg Britten in dienst die overgeko men is uit de Engelse multiplexen om het Nederlandse personeel op weg te helpen. Sleutelfiguren uit de personele bezetting hebben al stages gelopen in Engeland. Want die voortdurende stroom bezoekers de hele dag door, dat zijn we nog niet ge wend. Je beseft opeens dat het maar behelpen was in die oude bioscopen. Dringen om je flesje chocomel in de pauze, of je kop koffie. En wanneer je die laatste dan eindelijk had, je mond branden omdat je haastig weer terug moest naar de film. Flet tijdperk van de achterafzaaltjes, de knieën in de nek van de voorbuurman, loopt ten einde. Zelfs bij een lengte van 1,92 houd je in Scheveningen zittend nog ruimte over. En - filmliefhebbers opgelet - de beruchte pauze in de hoofdfilm is er ook verleden tijd. Bij Movieworld kun je je popcorn en cola meenemen en in een houder zetten die aan de stoel vastzit. Wanneer we dan eindelijk goed zitten, blijft er maar één ding te wensen over: dat de film óók goed is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 27