Vervelende, voorspelbare Beethoven in saaie film Film Gevolgen vliegtuigongeluk realistisch gefimd Een priester tussen biecht- en schopstoel EEN BRUG TE VER 'My Life'; Een enkeltje hiernamaals met de achtbaan DONDERDAG 20 APRIL 1995 Platina munten voor Disney-video's Hilversum De Nederlandse vereniging van producenten en im porteurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) heeft voor de eer ste maal gouden en platina munten uitgereikt voor de best ver kochte videofilms. Deze onderscheiding, gebaseerd op verkoch te aantallen, vervangt de oude prijzen, die gebaseerd waren op de behaalde omzet van de distributeur. Van de koopvideo's die in de prijzen vielen kwamen de grootste successen uit de Dis- ney-stal. Bambi, Aladdin en Sneeuwwitjehaalden respectievelijk 3,5 en 6 maal platinum, waarbij de omzet van de laatse (bijna zevenhonderduizend exemplaren) een voor Nederland uitzon derlijk resultaat was. De andere platina munten gingen naar Jur assic Park (300 000), Free Willy (200 000) en Beethoven's 2nd (100 000). De totale omzet aan koopvideo's was in 1994 7,2 miljoen stuks, een stijging van 20 procent ten opzichte van het voor gaande jaar. FILMS IN LEIDEN 'Fearlessin Parkfilmhuis film. overzicht marco van pelt Parkfilmhuis, Cornelis Ceellaan 2, Alphen aan den Rijn: Fearless, vr 21/4 en za 22/4 20.30 uur. Cultureel Centrum de X, Haarlemmerstraat 52, Leiden: Half- aouine, vvoe 26/4 20.30 uur. Met Fearless stond acteur Jeff Bridges plotseling weer in het middelpunt van de belangstel ling. Wanneer hij als Max Klein een vliegramp overleeft, en bo vendien een aantal mensen heeft gered, denkt hij dat hij on kwetsbaar is geworden. Want wie door een dergelijke ramp ongeschonden blijft, hoeft vol gens hem niets meer te vrezen. Dus steekt hij lachend een drukke verkeersweg over, wan delt hij vrolijk op de rand van een wolkenkrabber en eet hij, ondanks een zware allergie, een grote bak aardbeien leeg. Wat Klein echter niet door heeft, is dat hij aan posttrauma tische stress lijdt. Hij sluit zich laf voor zijn omgeving en wei gert elke psychiatrische hulp. De enige mensen met wie hij contact heeft, zijn een jongetje dat hij gered heeft en een vrouw, die door de ramp haar baby heeft verloren. Samen le ven ze in een soort schaduw, terwijl de wereld om hen heen verder draait. Hoogtepunt van de film isJfet moment waarop Klein, tijdens het eten van een ibor hem levensgevaarlijke aardbei, het ongeluk opnieuw beleeft. De Australische regisseur Pe ter Weir maakte met Fearless een film over een vliegtuigramp, die absoluut niet in het rijtje Airport-films past. Hij laat eer- FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 13.30, 16, 19.30, 22: Bullets over Broadway ALFA 2 13, 15.45, 18.45: 101 Dalmatiërs 21.30 Shawshank Rdemption ALFA 3 13.30, 16, 19.30 en 22: Amateur ALFA 4 13, 15.45, 18.45, 21.30: Hoogste Tijd ALHAMBRA 1 (020) 6233192 13.15, 16.30, 20.30: Forrest Gump ALHAMBRA 2 20, do, vr, ma,en di ook 13, 16: Pulp Fiction BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15, 16, 18.45,21.30: Legensof the Fall CINERAMA 2 13.15, 16, 19.15, 22: Shallow Gra- CALYPSO 1 (020)234876 13.15, 16, 18.45, 21.30: Immortal beloved CALYPSO 2 13.15, 16.15, 20.15: Forrest Gump CINECENTER CORALINE (020) 6236615 13.45, 16.30, 19.15, 22, zo ook 11: L'America PEPPE NAPPA 14, 16.30, 19.45, zo ook 11: Moe der Dao 22.15: Six jours, six nuits PIERROT 14, 19.30, zo ook 11.00: Bullet over Broadway 16.30, 22 uur: Heavenly Creatures JEAN VIGO 13.45, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11: Les Silences du Palais CINEMA 1 (020)6151243 19.15, 21.45: Outbreak CINEMA 2 18.45, 21.15, za zowoook 13, 15.30: Stargate CINEMA OSCAR (020) 5475175 vr, za, ma, di 20.30: SchindlersList CITY 1 (020)6234579 13.15, 16, 18.45, 21.30: Stargate CITY 2 18.45, 21.30 Drop Zone CITY 3 13.15; 16, 18.45, 21.30: The River Wild CITY 4 13.15, 16, 18.45, 21.30. Terminal Velocity CITY 5 13.15, 16, 18.45,21.30: Star Trek Generations CITY 6 13.15, 16, 18.45, 21.30: Just Cau- CITY7 13 15, 16, 18.45 en 21.30: Dumb and Dumber Het programma van de h en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina. Bernard Rose biedt originele oplossing voor 'Beethoven-geheim Nadat Ludwig van Beethoven in 1827 het moegecomponeerde hoofd voor eeuwig te ruste had gelegd, vond men onder zijn na gelaten spulletjes een hoogst eigenaardig do cument. 'Mijn engel, mijn alles, mijn andere ik, mijn gedachten gaan naar jou, mijn On sterfelijke Geliefde...' Het was een brief, lang geleden door de maestro geschreven maar nooit verzonden. Wie o wie was in godsnaam die onsterfelijke geliefde? Er zijn sedertdien hele boeken over volgeschreven, een bevredi gend antwoord is nooit gevonden. We zullen het nooit met zekerheid weten. Ook niet na het zien van Immortal Beloved, geschreven en geregisseerd door Bernard Rose. Al is de op lossing die hij aandraagt beslist origineel. der zien wat de gevolgen van zo'n ongeluk kunnen zijn. Door Weirs goede research over post traumatische stress komt Fear less geloofwaardig en overtui gend over. Tunesië Na het succes van de Tunesi sche regisseuse Manfeda Tlati op* het Rotterdamse Filmfesti val, met Les Silences du Palais, haalt de X andere filmmakers uit Tunesië voor het voetlicht. Op het programma staan films van Ferid Boughedir en Nouri Bouzid, regisseurs die de afgelo pen jaren met verassende en verfrissende films naam maak ten. Boughedir maakte in 1990 met Halfaouine het indringende relaas van Noura, een jongen die balanceert op de grens van kind-man zijn. Vanaf het platte dak van zijn huis heeft hij een schitterend uitzicht op de wijk waarin hij woont: kleurrijke per sonages spoeden zich heen en weer en doen dingen die Noura niet begrijpt. Om aan de werke lijkheid te ontsnappen, begint het kind te fantaseren. Een bij zondere interesse voor het vrouwelijke geslacht, de opvat tingen van zijn godsdienstleraar en het gedrag van zijn tirannie ke vader staan in deze fantasiën centraal. Boughedir laat met Halfaoui ne een maatschappij zien, waarin onderdrukking en een dubbele moraal nog aan de or de van de dag zijn. Hij ontleedt als het ware de complexiteit van de Tunesische samenleving, ter wijl hij zich van al te nadrukke lijk commentaar onthoudt. film recensie Immortal Beloved. Te z Gary Oldman lijkt met zijn pruik soms verdomd veel op de echte Beethoven. DESMET (020) 6273434 19.30,21.15: Uneete Inoubliable dag. (beh. wo) 18.45, 21.30 zo ook 13.30: Pulpfiction wo 19.30: The Kingdom 1 en 2 za 24.15, zo 16.15: Sandra Bern- KRITERION 1 (020) 6231708 18: Four Weddings and a Funeral 20.15, 22.15 (di niet 22.15): Ama teur di 22.15 Sneak Preview KRITERION 2 17.30: Priscilla, Queen of the desert 19.30 (beh. ma) za zo ook 15: Jour de Fête za zo ma wo 14.30: Playtime za.zo 13. Caro Diario ma 19.30: Dangerous Liaisons 21.45: Once were Warriors THE MOVIES 1 17.45, 19.45, zo ma ook 15.30: De oogst van de stilte 21.45, zo ook 15, vrza ook 00.15: Pulp Fiction THE MOVIES 2 17,30, 19.30: Eenmaal geslagen, nooit meer bewogen 21.15, zo ook 14 45: Burnt by the THE MOVIES 3 17.30: What's eating Gilbert Grape? 19.45, 22. Heavenly Creatures THE MOVIES 4 17.30, vren za 00.15: Reservoir Dogs 19.30, 22, zo ook 15: Quiz show RIALTO 1 (020) 6753994 22, dot/m zo ook 19.30: L'America do, vr 18: Venus in Furs za, zo 17, ma t/m wo 19.30: Vive I'Amour RIALTO 2 19, 22.45 De opkomst en ondergang 21 Tango Argentino TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 13.15, 16, 18.45, 21.30: Outbreak vrijdagnacht 12 en zaterdagnacht 13 Weekend of terror TUSCHINSKI 2 13.15, 16, 18.45,21.30: My Life TUSCHINSKI 3 18.45, 21.30, do vr madi ook 13.15, 16: Nell TUSCHINSKI 4 13.15, 16, 18.45, 21.30: Little Wo- TUSCHINSKI 5 13.15, 16, 18.45, 21.30: Disclosure TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.15, 16.45, 19.15en 21.45: The Mask DE UITKIJK (020) 6237460) 15, 18, 20,22: Priest Een homoseksuele priester is erger dan een incestueuze vader film recensie Een van de betere films op het filmfestival van Berlijn in februari, was de Britse film Priest. Alom geprezen vanwege de voortref felijke acteursprestaties en het sterke scena rio van Jimmy McGovern. Een indringende film over een jonge, wat conservatieve priester die via de biechtstoel geconfron teerd wordt met de incest van een meisje en die daarna zelf in conflict komt met zijn eigen gevoelens van homoseksualiteit. Ci- neaste Antonia Bird wist rond deze gege vens een aangrijpende film te maken, die in Amerika intussen al stof heeft doen opwaai en. Religieuze actiegroepen willen niet dat de film daar in de bioscoop komt. In Frank rijk is inmiddels de voorzitter van de Franse bisschoppenconferentie in de pen geklo- men. De film is 'pijnlijk voor katholieken en maakt misbruik van de behoefte tot voyeu risme bij het publiek', aldus mgr. Joseph "Duval. In ons land haal je er wat laatdunkend je schouders over op, maar ook in een land als Engeland/kun je blijkbaar als homo nog steeds worden veroordeeld wegens vrijen op de achterbank. Maar daar gaat de film niet echt over. Antonia Bird was niet zozeer geïnteresseerd in wat de Britse rechter vindt van een priester die over de schreef gaat, maar meer in wat zijn parochianen ervan vinden. En dat is niet mis. Hel en verdoe menis, woede en openbare vernedering. Alsof iemand een zware misdaad heeft be gaan. Als contrast zet Bird de pas echt moreel verwerpelijke en mensontrerende geschie denis daar tegenover van de 14-jarige Lisa die seksueel misbruikt wordt door haar va der. Ze neemt de jonge priester Greg in ver trouwen, die vervolgens in conflict komt met zijn biechtgeheim. De vader laat intus sen in de biechtstoel vast weten dat hij in cest normaal vindt en dus geen inmenging wil van wie dan ook. Greg zoekt steun bij Matthew, een andere geestelijke, die wat makkelijker in het leven staat, zelf een rela tie heeft met een vrouw en die meer op treedt als een maatschappelijk werker dan als een priester. Maar hij kan Greg niet van diens gewe tensnood afhelpen. De incest-affaire heeft hem ernstig aan het twijfelen gebracht en hij vlucht in een relatie met een man die hij oppikt in een homo-disco. Het incest-dra- ma verdwijnt daarmee even wat naar de achtergrond om later in de film in volle he vigheid terug te komen, waarbij Greg van NIEUW OP VIDEO Jan van der Nat EEN BRUG TE VER MGM/UA HOME VIDEO 39,95.' Dat dit jaar voor de vijftigste keer de Be vrijding wordt gevierd kan niemand zijn ontgaan. Een waar bombardement (excusez Ie mot) aan boeken, films en TV-produkties wordt over Nederland uit gegooid. Uiteraard blijft de videomarkt daarbij niet achter. Weliswaar gaat het( dit jaar om bevrijding, maar die is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden Tweede Wereldoorlog. Voor MGM reden om een hele reeks oorlogsklassiekers uit te brengen. Een daarvan is Een Brug te Ver, de beroemde episode uit WO II on der de naam Operation Market Garden, de herovering van zes Nederlandse brug gen uit Duitse handen. Een prachtige film met sterren als Michael Caine, Sean Connery, Gene Hackman, Ryan O'Neal en Robert Redford. •TH* Dat de oplossing van rose van het grote Beethoven- geheim niet beter (maar zeker ook niet slechter) is dan wat er in al die wetenschappelijk verantwoorde studies over ten beste wordt gegeven, is helemaal niet erg. Immortal Beloved is een speelfilm, een drama met ruimte voor de nodige fantasie. Helaas stelt de film wat dat laatste betreft teleur. Niet dat het verhaal vol scenariofouten zit of dat er beroerd wordt geac teerd. Het probleem is meer dat de film lijdt aan een slepende saaiheid. Het drama begint als er, behalve de beroemde lief desbrief, nog een document wordt gevonden, een tes tament waarin Beethoven zijn complete vermogen nalaat aan het laat zich raden zijn onsterfelijke geliefde. Anton Schindler (Jeroen Krabbé) gaat op pad en interviewt de mogelijke kandidates. Hij spreekt contessa Guicciardi (Valeria Golino). Zij is het niet. Hij spreekt gravin Erdödy (Isabella Rossellini). Zij is het evenmin. Het spoor loopt dood. Of beter: het loopt naar Beethovens schoonzus Johanna (Johanna ter Steege), maar die werd door Beethoven gehaat hij maakte haar het leven zuur. Dus die kan het nooit zijn. Denkt Schindler. Ondertussen krijg je via flash backs inkijkjes in de hoogte- en dieptepunten van het leven van de grote componist. Die wordt door Gary Oldman neergezet als een getormenteerd kunstenaar, lijdend aan het Leven, aan de Liefde en vooral aan die vervloèkte Doofheid. Het moet gezegd: Oldman lijkt met zijn pruik soms verdomd veeL op de echte Beethoven. Heel anders dan de Mozart van Tom Hulce in Amadeusdie leek helemaal niet. Maar wat was dat een leuke, verrassen de Mozart, vergeleken met deze voorspelbare, verve lende Beethoven. In een speelfilm mag je leugens ver kopen zoveel je wilt, zolang je maar goed (liefst bril jant) liegt. Rose heeft in Immortal Beloved niet genoeg durven (of willen) liegen. Hij wil immers aantonen dat hij de oplossing heeft gevonden van het Beethoven- geheim. Maar stel dat hij gelijk heeft. Maakt dat van Immortal Beloved een betere film? De muziek is overigens voortreffelijk. De Missa So- lemnis, de Derde, de Zevende en de Negende: ze zijn werkelijk onsterfelijk. Eén keer klinkt er muziek van iemand anders dan Beethoven, namelijk de ouverture La Gazza Ladra van Rossini, en ook die is niet kapot te krijgen. north south deel 7 t/m 9 warner homevideo ƒ39,95 Een oorlog van een heel andere orde speelde zich in het midden van de vorige eeuw af in Amerika. Met veel gevoel voor dramatiek hebben de Amerikanen die waanzinnige burgeroorlog tussen het noorden en het zuiden vastgelegd in on der meer de serie North South, nog niet zo gek lang geleden uitgezonden op de Nederlandse televisie. Maar wat ge beurde er na de oorlog, vanaf 1865 dus? Was toen alles opeens pais en vree? Nee dus. De slavernij was weliswaar afge schaft, maar de papieren vrede maakte geen einde aan de haat, die sommigen jegens elkaar koesteren en die diep, zeer diep was geworteld. Wie op het puntje van zijn stoel heeft gezeten bij de serie (overigens ook in zes delen van elk drie uur verkrijgbaar op video), mag het ver volg eigenlijk niet missen. NBA BELOW THE RIM NBA SUPER SLAMS 2 FOX VIDEO 39,90 Voor sportvideo's bestaat een duidelijk publiek. Een publiek van verzamelaars vooral. Fox Video stort zich al een paar jaar vol overgave op het populaire NBA basketbal en breidde de serie deze maand uit met twee nieuwe banden. Twee duidelijke tegenpolen overigens. Super Slams 2 is een verzameling van spectaculaire dunks door spelers die dat vreselijk goed kunnen en wiens spel zich vooral boven het niveau van de ring af speelt. Below the Rim, de naam zegt het al, speelt zich juist ónder dat niveau af. De beste spelverdelers uit de geschiede nis draven op. Belangrijke mannen die voor de 'voeding' van de grote jongens zorgen. Nate Archibald en Bob Cousy uit het verleden, Mark Price, Kevin Johnson, Tim Hardaway, John Stockton en vele an deren uit het heden. pinokkio.de kleine zeemeermin 5 en marsupilami disney 44,95 (pinokkio) 24,95 (overige) De inmiddels zeer beproefde Disney-tac- tiek heeft andermaal toegeslagen. Gedu rende een paar maanden ligt Pmokkio in de winkel en die zoveelste in de reeks Disney Classics zal qua verkoopcijfers ongetwijfeld in de buurt komen van de vorige kassuccessen, De film is, evenals dat met Sneeuwwitje het geval was, hele maal gerestaureerd en voorzien van Dol by Stereo-geluid. Bij Disney verscheen ook het vijfde verhaal van De Kleine Zee meermin. Logisch, want de populariteit van Ariel is zo groot, dat elk vervolg op het originele sprookje bij voorbaat een succes is. Of dat ook het geval zal zijn met Marsupilami is de vraag. Het maffe, gespikkelde beestje, dat van alles kan met zijn meterslange staart is in bij voor beeld Frankrijk razend populair, maar hier nooit veel verder gekomen dan een liedje van Danny Christian. Houba-hou- ba-houba, Hop-Hop-Hop heette dat. De (teken)films hebben meef niveau, al is daar natuurlijk niet veel voor nodig. Plat sentimenteel debuut van Bruce JoeI Rubin film recensie Linus Roache speelt de jonge priester Father Greg Pilkington. alle kanten wordt geattaqueerd. Hij ervaart absoluut not done. het als een lijdensweg, een kruisweg, waarin hij moet afrekenen met gevoelens van zon de en schuld, de hypocrisie van zijn paro chianen, maar vooral met zijn gevoelens van ongeloof tegen een god die zoiets als incest toelaat. Regisseuse Bird heeft de film gesitueerd in een arbeiderswijk in Liverpool waar de kerk een vaste rol speelt in het dagelijkse le ven, maar waar de kerkelingen lijken te be palen waar de grenzen liggen voor de pas toor. Wat Matthew doet met zijn huishoud ster wordt min of meer door de vingers ge zien, maar een verhouding met een man is Antonia Bird zet met deze controversiële film, waarmee de katholieken gezien de protesten niet echt in hun sas zijn, de tradi tie voort van andere geëngageerde Britse fil mers als Mike Leigh en Ken Loach. Filmers voor wie maatschappelijk onrecht vaak de basis vormt voor een sterk psychologisch drama. Dat geldt ook voor Priest, die oogt als een dynamische thriller, met af en toe wat geforceerd en ongeloofwaardig overko mende momenten, maar die de emoties niet onberoerd laat en die veel stof biedt tot nadenken en napraten. Binnen zowel als buiten de kerk. .Tuschinski 2, Amsterdam My Life, het regiedebuut van Bruce Joel Rubin, bekend als scenarist van Ghost en Jacob's Ladder, wordt met een vertra ging van anderhalf jaar in ons land uitgebracht. Dat is opmer kelijk, omdat de film thematisch aansluit bij een scala van mo derne angsten. Het gegeven van een jonge man, aanstaand va der, die vermoedelijk nog voor de geboorte van zijn kind zal sterven heeft veel te maken met het hedendaags besef van een mogelijke vroege dood, ook al speelt in dit geval AIDS geen rol. Hoofdpersoon is Bob Jones (let op de doorsneenaam, waar mee gezegd wil zijn dat dit lot iedereen kan treffen), die van zijn dokter te horen krijgt dat hij aan kanker lijdt en nog maar enkele maanden te leven heeft. Bob (Michael Keaton) besluit om een videotape op te nemen om zich voor te stellen aan zijn nog ongeboren kind. Dat is een handige truc van de regisseur om ons stukje bij beetje deelge noot te maken van Bob's leven. Allengs begrijpen we dat deze workaholic vervreemd is van zijn jeugd, van zichzelf, van emoties. Aanvankelijk houdt hij het wat de videoboodschap be treft bij tips omtrent sporten en het hanteren van de scheer kwast. Dat verandert wanneer hij op aanraden van zijn echtgenote, die in het geheim de video be kijkt en merkt dat haar man openhartiger is tegen dat appa raat dan tegen haar, een Vietna mese genezer bezoekt. Die man zegt dat Bob de kanker in zich dient te bestrijden door op zoek te gaan naar zichzelf en zijn wortels. Bruce Joel Rubin is nog wel zo kien geweest om zijn personage deze genezer niet he lemaal au serieux te lgten ne men, maar hij kan toch niet voorkomen dat zijn film vanaf dat moment behoorlijk plat sentimenteel wordt. Het traject dat Bob doorloopt, de speur tocht naar de trauma's uit zijn jeugd en de poging om voor zijn dood in het reine te komen met zichzelf en z'n omgeving, is een thematische constante in Ru bin's werk; ook Ghost en zeker Jacob's Ladder gaan over een bezinning op het leven in het zicht van het hiernamaals. Dat klinkt interessant, alsof Bruce Joel Rubin in het spoor zou treden van de schaarse Amerikaanse filmers die zich richten op de metafysica van de schuld, zoals Paul Schrader. Maar Rubin is niet erg fijnzin nig, noch als auteur, noch als regisseur; hij neemt bijvoor beeld het licht van het hierna maals letterlijk, wat heel wit be lichte beelden oplevert die een beetje doen denken aan de slotscène van Close Encounters. F.n het diepe, diepe trauma dat Bob uit zijn jeugd ontdekt, heeft te maken met een circus, waar van hij ooit dacht dat het op z'n verjaardag zou spelen en niet kwam opdagen. Daaruit is nog een angst vooT achtbanen voortgekomen, een angst die hij overwint, waarna Rubin z'n film definitief om zeep helpt door kBob met een rollercoaster een enkeltje richting hiernamaals te laten nemen. Daar kan zelfs het aardige spel van Michael Kea ton niets meer ten goede aan veranderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21