Het offer op de berg I Aanraking ZATERDAG 15 APRIL 1995 Samaritaanse paasslachting herinnert aan bijbelse tijden Een kille wind waait over het plateau van de heilige berg Gerizim. Aan de rand van de offerplaats staan veertig paaslammeren zacht blatend bijeen. Als symbolen van onschuld en lijdzaamheid spelen ze een hoofdrol in het offerfeest dat op het punt staat te beginnen, maar waarvan ze het einde niet zullen beleven. .l.l.lrU.MI.midrem» i worden aan stokken geregen tijdens het offerfeest van de Samaritanen op de berg Gerizim. Duizenden jaren geledén heeft op de berg Gerizim, zo geloven de Samaritanen, Abraham aanstal ten gemaakt zijn zoon Isaak te offeren. Pas toen hij zijn mes uitstak, greep de Engel des Heren in. Als beloning voor de succesvolle beproeving kreeg Abraham van God de belof te dat zijn nageslacht talrijk zou zijn, 'als de sterren des hemels en als het zand aan den oever der zee' (Genesis 22:17). Van alle volkeren die Abraham als aartsva der vereren, is het Samaritaanse het kleinste. Voor de pascha verzamelt zich de hele ge meenschap zeshonderd mannen, vrouwen en kinderen op de berg die het centrum vormt van hun duizenden jaren oude gods dienst. Zelf noemen ze zich geen Samaritanen, maar Israeliëten en dat wijst op hun nauwe, zij het oncomfortabele, relatie met het joden dom. De 'barmhartige Samaritaan' uit Jezus' gelijkenis over naastenliefde was een verte genwoordiger van een geloofsgemeenschap die door de joodse geestelijk leiders werd ver acht. Terwijl de joden hun tempel bouwden in Jeruzalem, beschouwen de Samaritanen de berg Gerizim als hun heiligdom. De basis voor die traditie vinden ze in Deuteronomi- um 11:29: „Wanneer nu de Here uw God, u gebracht zal hebben in het land, dat gij in be zit gaat nemen, dan zult gij den zegen uit spreken op den berg Gerizim en den vloek op den berg Ebal;..." De twee bergen liggen te genover elkaar, aan weerszijden van wat eens het bijbelse Sichem was en nu de Palestijnse stad Nablus, op de Westelijke Jordaanoever. De kern van de Samaritaanse belijdenis is het geloof in één God (de God van Israël), één profeet (Mozes), één heilige schrift (de Torah, de vijfhoeken van Mozes) en één hei lige plaats (de berg Gerizim). Daarnaast is er een messiaans element: het geloof in de komst van de 'Taheb', een profeet als Mozes. Gezang Anders dan de joden hebben de Samaritanen nooit het heilig land verlaten. Ze gaan er prat op dat hun ceremonies in de loop van dui zenden jaren maar weinig zijn veranderd. Wie hun pascha bijwoont, is getuige van een schouwspel dat zich in bijbelse tijden op paasavond niet alleen op de Gerizim moet hebben voltrokken, maar ook op de Tempel berg in Jeruzalem. In de loop van de middag verzamelen zich de in het wit gestoken mannen op de offerplaats in Kiryat Luza, het Samaritaanse dorp op de top van de berg. Velen dragen de traditionele wijnrode fez, omwonden met een witte band. Het Israëlische leger heeft de plaats van de offerrande afgezet en op de daken van nabu rige huizen houden soldaten de wacht. De vrouwen en dochters van de Samaritanen vormen de toeschouwers, samen met toeris ten, kolonisten uit nederzettingen in de buurt en Arabische genodigden uit Nablus en om geving. Op een vuur kookt in twee grote ketels het water dat straks zal worden gebruikt bij het villen van de schapen. Uren eerder zijn de ovens in gereedheid gebracht: drie diepe ga ten in de grond, met houtvuren op de bo dem. De stemming is feestelijk en verwach tingsvol. Het offerfeest begint met langdurig gezang in het antieke Hebreeuws dat alleen nog valt te horen bij Samaritaanse ceremonies. Zo ongeveer moeten ook de joden tweeduizend jaar geleden hebben gezongen. De zorgvuldig geselecteerde eenjarige rammen, één voor ie dere familie, zijn inmiddels naar de offer plaats geleid: een stuk gras, doorsneden door een goot. Mannen en oudere jongens zetten zich schrijlings op de dieren om hen in be dwang te houden. De messen worden gesle pen. Hogepriester Josef ben Ab-Hisda ook zijn functie herinnert aan bijbelse tijden begint zijn schriftlezing, onderbroken door gezang, dat als de schemering nadert steeds chaotischer en hartstochtelijker opklinkt. Dan weer knielen de mannen, dan weer staan ze op om heftige bewegingen uit voe ren. De chaos verbeeldt de haast waarmee het volk Israël zich moest voorbereiden op de uittocht uit Egypte., Uiteindelijk bereikt de hogepriester de pas sage in Exodus over het offerdier: '...dan zal de gehele vergadering der gemeente van Is raël het slachten jn de avondschemering'. Het is het sein voor de slachters de lammeren op hun zij te werpen en ze in een snelle be weging met hun messen te kelen. De dieren zich niet en er is geen geluid te ho- Het bloed wordt opgevangen en op het voorhoofd en de oren van de oudste zonen gesmeerd. Dat herinnert aan de tiende plaag, de dood van de eerstgeborenen, waarbij de Israeliëten als teken bloed aan de deurpost smeerden om te voorkomen dat hun zonen met die van de Egyptenaren zouden sterven. Nadat kokend water over de karkassen is uitgegoten, begint het villen van de lamme ren, waarbij de slachters volgens bijbels voor schrift de rechtervoorpoten afsnijden en ver branden. De gevilde rammen worden aan lange houten spiezen geregen en in de ovens geplaatst. Terwijl de mannen bezig zijn, gaan de vrouwen rond met schalen kruiden en het ongezuurde brood dat ze net als de joden de hele paasweek zullen eten. Bescheiden verlangens De Samaritanen die hier onder leiding van hun hogepriester een duizenden jaren oude offerceremonie uitvoeren, zijn in het dage lijks leven winkeliers, bankbedienden en ambtenaren. Bijna veertig procent van de Sa maritaanse gemeenschap woont in Kiryat Luza en beneden in de oude kasba van Na blus, de rest in de Samaritaanse wijk van Holon, een zuidelijke voorstad van Tel Aviv. Sinds 1967, toen Israël de Westelijke Jor daanoever veroverde, is het contact tussen de twee gemeenschappen aanzienlijk intensie ver geworden en de gemeenschap als geheel beleeft een economische opbloei. Alle in Is raël wonende Samaritaanse families bezitten nu ook ruime huizen in Kiryat Luza. Ze wo nen er in de zomer, als ze de hitte van Holon willen ontvluchten, en tijdens hun religieuze feesten. De Samaritanen van Nablus en Kiryat Luza hebben een Jordaans paspoort en voor 1967 genoten ze de bescherming van de Jordaanse koning. Maar in die tijd was het voor de in Holon wonende volksgenoten niet altijd ge makkelijk te voldoen aan hun verplichting de paasviering op de Gerizim bij te wonen. Met name mannen die in het Israëlische leger dienden, lieten de Jordaniërs niet toe. De onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen hebben binnen de Samaritaanse gemeenschap gezorgd voor lichte ongerust heid. Zal de groep uit Holon worden toegela ten tot de berg Gerizim als er een Palestijnse staat komt? De Samaritaanse leiders probe ren uit alle macht op goede voet te blijven met alle betrokken partijen. Volgens Benjamim Tsedaka, uitgever van het Samaritaanse tijdschrift Alef Beth, hoeft Palestijnse onafhankelijkheid niet voor pro blemen te zorgen. „Onze verlangens voor de toekomst zijn zeer bescheiden. We willen in de nieuwe situatie, hoe die er ook uit mag zien, vrije toegang tot de heilige berg Gerizim en tot andere plaatsen die voor ons volk van belang zijn. Daarvoor kan in de vredesbe sprekingen wel een oplossing worden gevon den, lijkt me." Zo'n 1500 jaar geleden woonden er in het heilig land nog meer dan een miljoen Sama ritanen. Maar vervolgingen, in de Byzantijnse tijd en later onder de Turken, gemengde hu welijken en bekeringen resulteerden bijna in hun uitsterving. Aan het begin van deze eeuw waren er nog maar 146 over. Afhankelijk van de heersers konden de Samaritanen met pa sen dan weer wel en dan weer jaren niet hun offers brengen op de Gerizim. Maar vanaf 1849 is de ceremonie zonder onderbreking uitgevoerd. Verbanning Lange tijd is er van beide kanten verzet ge weest tegen huwelijken tussen joden en Sa maritanen. Maar sinds het begin van de jaren vijftig mogen Samaritaanse mannen joodse vrouwen Wezen, ondanks bezwaren van het rabbinaat. Dat heeft ervoor gezorgd dat het aantal Samaritanen sinds die tijd is verdrie voudigd. Leden van de gemeenschap zijn verplicht voor altijd in het land Israël te wonen, deel te nemen aan het paasoffer op de Gerizim, de sabbath te heiligen en zich te houden aan de wetten van reinheid en onreinheid zoals die staan omschreven in de torah. Wie de sabbath onteert, krijgt gewoonlijk nog een kans zich te rehabiliteren, maar de straf voor ernstige vergrijpen, zoals overspel, is onherroepelijk verbanning uit de gemeen schap. „We huldigen niet, zoals de joden, het principe dat wie zondigt toch jood blijft", licht Tsedaka toe. „Zondaars krijgen te horen dat er voor hen geen plaats onder ons is. Toch zijn we in de afgelopen zestig jaar niet meer dan tien mensen kwijtgeraakt. Dat laat zien hoe hecht onze gemeenschap is." Denkwijzer In 1988 verscheen er in het vooraanstaande tijdschrift 'Science' een artikel van de hand van de dierpsycholoog Michael Meaney en collega's over een uiterst opmerkelijk onderwerp. Dat onderwerp was de invloed die aanraking van baby's net na hun geboorte kan hebben op de gebre ken en problemen die komen met het ouder worden. Meaney had een groep oudere ratten (qua leeftijd vergelijk baar met mensen van 65-plus) getest op hun geheugencapaci teit en, zoals te verwachten, ge vonden dat een groot deel van de oudere ratten een slechter korte- termijn-geheugen had dan jon gere dieren. Maar hij vond ook een groepje oudere ratten die qua geheugen minstens even goed waren als hun jongere soortgenoten. Bovendien bleken ze nog even goed tegen stress en spanning te kunnen als jongeren. Onderzoek van bun hersenen toonde aan, dat de gebruikelijke verouderingsverschijnselen - ver lies van cellen en afname van ac tiviteit van bepaalde hersencen tra - bij hen niet aanwezig waren. Waarom niet? Hoe vreemd het ook klinkt, het antwoord op die vraag lijkt ge zocht te moeten worden in de kindertijd. Meaney en zijn mede werkers splitsten een generatie pasgeboren ratten in twee groe pen. De ene groep werd in de eerste paar weken na de geboor te iedere dag uit hun kooi geno men en gedurende een kwartier aangeraakt, gestreeld, om vervol gens weer tussen hun niet ge streelde leeftijdgenootjes terug gezet te worden. Na afloop van die paar weken gebeurde er met beide groepen niets bizonders meer, ze leefden het gebruikelij ke leven van gekooide ratten. Toen na twee jaren de gestreel de en niet gestreelde ratten met elkaar werden vergeleken, werden er opmerkelijke verschil len geconstateerd. Geheugenca paciteit en stressbestendigheid was bij de gestreelde ratten veel groter en de lichamelijke verou deringsprocessen veel geringer. Hoe kan het nu dat zoiets sub tiels als streling in de eerste pe riode na geboorte zoveel later zulke ingrijpende gevolgen kan hebben? En, geldt in dit opzicht ook voor mensen wat voor die ren, zoals ratten, geldt? Laat ik eerst nog even bij die die ren blijven. Meaney was bij zijn onderzoek geïnspireerd door het werk van onder anderen de Ne- wyorkse psychiater Myron Hofer, die in 1984 in het tijdschrift voor Psychosomatische Geneeskunde een studie publiceerde onder de titel 'Relaties als Regulatoren', dat wil zeggen relaties als regula toren van de hormoonhuishou ding. Hofer onderzocht de in vloed van de relatie met hun moeder op de produktie van hor monen bij pasgeboren ratten, en in het bijzonder van het zoge naamde groeihormoon. Als een pasgeboren rat van de moeder wordt gescheiden, zo constateerde ze, dan daalt de produktie van het groeihormoon dramatisch: de groei van het dier komt tot stilstand. Als het diertje wel contact heeft met de moeder - het kan de moeder aanraken, maar de moeder kan op haar beurt haar baby niet aanraken, bijvoorbeeld omdat ze verdoofd- /verlamd is door een bepaalde stof - dan is de aanmaak van het groeihormoon nog altijd gering. Maar als het diertje door onder zoekershanden wordt aangeraakt of gestreeld op de manier waar op de moeder dat van nature pleegt te doen, dan stijgt de aan maak van het groeihormoon sterk en herneemt de normale groei. Hofer vond ook dat pasge boren ratten die zeer regelmatig worden gestreeld, zich voorspoe diger ontwikkelen en groter wor den dan jonge ratten bij wie dat (heel) onregelmatig gebeurt. Hoe zit het met mensenkinde ren in dit opzicht? Een van de meest vertederende studies die ik op dit punt ken, is die uit 1977 van de arts Saenger en collega's. De studie gaat over een enkel kind, een jongetje met een ern stige groei-achterstand, vermoe delijk als gevolg van stress en ontwrichting van de opvoedings situatie in de eerste periode na de geboorte. Hij werd in een zie kenhuis opgenomen, waar een bepaalde verpleegster speciaal aan hem werd toegewezen. De verpleegster bracht een groot deel van de tijd met hem door en na een paar maanden was hij zich duidelijk emotioneel aan haar gaan hechten. Tijdens die maanden werd het niveau van het groeihormoon bij het jongetje nauwkeurig bijge houden. Daarbij bleek het vol gende: bij zijn opname in het ziekenhuis was dat niveau zeer laag en zijn groei heel gering. Na honderd dagen, nog altijd in het ziekenhuis, vertoonde dat niveau meer dan een verdubbeling en was er sprake van een snelle groei. Toen ging de verpleegster drie weken op vakantie. Het ge volg: het groeihormoon-niveau zakte terug tot op het niveau van bij opname in het ziekenhuis. Toen de verpleegster terugkwam van vakantie, steeg het niveau weer zeer snel tot wat het voor de vakantie was geweest en zelfs iets daarboven! Relaties zijn dus werkelijk regulatoren van onze hormonale huishouding. Dat blijkt ook uit een, naar mijn oordeel, uiterst belang rijke studie uitgevoerd aan de medische faculteit van de univer siteit van Miami door Tiffany Field en medewerkers. Field vond dat te vroeg geboren baby's die driemaal per dag een kwar tier over hun hele lichaampjes werden gestreeld en wier arm pjes en beentjes zachtjes werden bewogen, bijna vijftig procent sneller groeiden, veel actiever en alerter waren en eerder uit het ziekenhuis ontslagen konden worden dan de te vroeg gebore nen die ongestreeld hun dagen op de steriele ziekenhuiszaal moesten doorbrengen. Maanden later hadden de gestreelde baby's nog altijd een grote ontwikke- lingsvoorsprong op de anderen. Wat deze studie aantoont is, dat een eenvoudige menselijke inter ventie een invloed kan hebben die vele malen groter is dan alles wat er met de highest-tech medi sche instrumenten te bereiken is. Hoe zit het met de invloed van aanraking op volwassenen? Laat ik me beperken tot een ge geven, dat overeenkomt met mijn eigen ervaringen in het wer ken met (echt)paren. David Olson van de universiteit van Minnesota vond in zijn onder zoek naar het risico op scheiding dat van de stellen, die vijf jaar of langer bij elkaar waren en op de vraag hoe vaak ze elkaar dage lijks aanraakten of streelden ant woordden 'vaak', nog eens vijf jaar later maar een heel klein percentage gescheiden bleek te zijn. Stellen daarentegen die el kaar zelden of nooit aanraakten, bleken vijf jaar later een risico van meer dan 35 procent te heb ben op gescheiden zijn. Dat be wijst natuurlijk nog niks, want aanraking kan net zo goed een uiting als een factor van een goe de relatie zijn. Dus is de vraag wat er gebeurt als paren, die hun relatie als niet goed of 'gaat wel' beoordelen, daar iets aan willen doen en leren elkaar vaker aan te raken of te strelen (zonder dat het tot seks komt). Het ant woord: zowel hun persoonlijke gezondheid als hun relatie 'groeit' ervan. De stress of span ning ip de relatie neemt erdoor af. Aanraking is een van meest fundamentele ervaringen voor mens en dier, jong en oud. We denken vaak aan stress als bestaande uit onplezierige of be dreigende dingen of gebeurtenis sen die op ons afkomen. Maar stress kan ook het missen, het ontbreken van een bepaald type ervaring zijn. Ik hou het erop dat de afwezigheid van aanraking of streling waarschijnlijk een van belangrijkste bronnen van onge zonde stress in ons leven is. Van vroeg tot laat. En via vroeger naar later. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 41