Telefoon allang niet meer alleen voor een gesprek Ajax gaat de 'illegale homepage' aanpakken Cartoonfiguren kun je laten voetballen vanuitje TV-stoel Elektronica De digitale jukebox: dood van de audio-disc? ZATERDAG 15 APRIL 1995 Ingebouwde mini-computer compleet met scherm en toetsenbord in kaboutennaten GPP* ALFRED KONIJNENBELT IHij heeft het nog lang volgehouden, die goeie ouwe tele foon. Terwijl onze huishoudens langzaam maar zeker werden veroverd door steeds ingewikkelder elektronica, wist de telefoon zich tot nog toe goed te handhaven als één van de weinige apparaten waarmee vrijwel iedereen overweg kan. Binnenkort is het afgelopen. De voorboden zijn er nu al: tele foons met toeters en bellen zoals programmeerbare geheu- inflïgens, led-displays en de keuze tussen tien verschillende bliep jes en bloepjes. Mèt de onver mijdelijke stortvloed aan knop jes. Toch is dat nog maar speel man! g°ed vergeleken met de screen- >rior phone die komend najaar op de eitet markt komt. Dat is in feite een telefoon met een ingebouwd mini-computertje, compleet met een schermpje en een toet- ikers scnbordje. Met nadruk op je, want alles is uitgevoerd in ka- boutermaten. De schermtelefoon combi neert een groot aantal functies. Om te beginnen kan het appa raat een groot aantal namen, adressen, postcodes en de bij behorende telefoonnummers onthouden. Van elk gepleegd telefoontje houdt het een log boek bij met naam of nummer, datum en tijd (niet de gespreks- duur). Als PTT Telecom in Neder land in de loop van 1996 het geïdentificeerd bellen invoert, kan de schermtelefoon 'zien' wie er belt. Zodra er een tele foontje binnenkomt - dus nog voordat er is opgenomen - ver schijnt de naam van degene die belt (of als het een onbekende is: het nummer) op het scherm pje. Je kunt dan besluiten om de telefoon op te nemen of niet het definitieve einde van de telefoonhijger. En in het log boek kun je, ook zonder ant woordapparaat, zien wie vruch teloos geprobeerd heeft je te be reiken. Easytel Ooit wel ééns een informatielijn met voice reponse gebeld? Met zo'n ingeblikte juffrouw die op dicteersnelheid de mogelijkhe den opsomt. Voor het bedrijfs leven kan dat allemaal mooi makkelijk zijn. maar als consu ment zit je al gauw minuten lang naar die juffrouw te luiste ren die nergens naar luistert be halve naar de commando's die je met behulp van de cijfertoet- sen van de telefoon moet geven. Patrick Kluivert: op internet. FOTO UNITED PHOTOS DE BOER MARCEL POTTERS GPD Voetbal op Internet. In Engeland zijn ze er als voetballand bij uitstek het verst mee. Alle denkbare gegevens over de league duiken op, in clusief gegevens van vele tientallen clubs, van hoog tot laag, van Manchester United tot. pak 'm e beet, Hull City AFC in de tweede divisie. Qe infor matie wordt veelal op Internet gepresenteerd op een homepage, een pagina waarop een bepaald onderwerp in tekst en beeld wordt gepresenteerd. Neem bijvoorbeeld de 'thuispagina' van Huil (http://www.demon.co.uk/Vox/hullcity/hullci- ty.html). Of The Tigers, zoals de bijnaam luidt: het venijnig brullende roofdier duikt al meteen op in het logo van de club, boven aan de pagina. En, springend van icoon naar icoon, komen alle denkbare gegevens over de club boven water: wedstrijdverslagen, transfers, de spelers en na tuurlijk de uitslagen en de stand. Maar, eerlijk is eerlijk, voor voetballiefhebbers is het toch vooral smullen geblazen op de home pages van de clubs in de Premier League. Liver pool heeft er zelfs drie The Kop, Liverpool Football Club, The Mighty Reds Queens Park Rangers twéé, Arsenal één. Al was het alleen maar vanwege het feit dat hier veelvuldig met plaatjes wordt gestrooid, van spelers, de stadions, de zo nu en dan indrukwekkende emblemen. Alleen Ajax Mooi uitgangspunt voor de digitale voetbal-trip is de WWW-pagina http://www.atm.ch.cam.ac.uk: 80/sports/webs.html. Daar ook kan langs clubs in binnen- en buitenland worden gereisd, en stuitje op de naam van één Nederlandse vereniging: Ajax. Er is flink werk van gemaakt, getuige de pa gina http://www.cs.vu.nl:807edoe/Ajax/. Wie de landskampioen een warm hart toe draagt kan z'n lol op. Statistieken, spelers-infor matie, resultaten, de complete clubhistorie, noem maar op. Het duurt met een langzaam modem (minder dan 14.400 bps) wel een tijdje voordat het plaatje met al die Ajacieden op een meter slange bank op je beeldscherm staat, maar daar na is het gemakkelijk doorstoten naar de andere informatiebronnen. Bijvoorbeeld onder het kopje spelers (de foto met Ajacieden is een zogeheten clickable map; je kunt,ook daarop een speler aanklikken) zit alle in formatie over de selectie van Ajax. Nog maar een voorbeeld: klik Patrick Kluivert' aan en een pasfotootje van de spits verschijnt, in clusief zijn geboortedatum, gewicht, lengte, z'n eerste wedstrijd in het eerste van Ajax (Ajax-RKC, 28-8-'94,3-1) enzovoorts... En wie wil weten hoe het vordert met het bou wen van de Amsterdam Arena is ook aan het goe de adres. Een stuk of vijf zwart-wit-plaatjes, de grove contouren van de nieuwe voetbaltempel reeds in zicht. Genomen in maart 1995 - 'het sta dion is zo groot, dat je het niet op één plaatje kunt krijgen'. Klikje een foto aan, dan verschijnt- ie in het groot op je scherm. Naar de rechter Opvallend genoeg heeft de Ajax-homepage niet de zegen van Ajax zélf. „Nee, we hebben er niets mee te maken", zegt assistent- commercieel manager D. van der Burg van Ajax. „Het is dus il legaal. want de naam Ajax mag niet zonder toe stemming worden gebruikt. Uiteraard, we gaan dit aanpakken. We zijn daar op dit moment druk mee bezig." Naast Ajax (meerdere pagesbestaat er van PSV een homepage, van FC Den Haag, zelfs Heeren veen is in de weer. Algemeen manager P. Wester- laken van PSV is ook 'niet helemaal gelukkig' met de ontwikkelingen. „Die PSV-homepage is in ie der geval niet door ons goedgekeurd. Da's verve lend. Dubbel vervelend is het als de informatie die erop staat niet klopt. Ik weet nog niet wat we hiermee aan moeten". En Feyenoord? Het idee van een eigen homepa ge staat Sjaak Troost, commercieel manager van de stichting Feyenoord, zeker aan. Eerst wil hij echter meer weten over de ins en outs van het systeem. „Ik ga me er zeker in verdiepen", luidt zijn reactie. „Feyenoord moet voorkómen dat zo'n illegale pagina een kans krijgt, en ervoor zor gen dat de club zelf verantwoordelijk blijft voor de informatie die wordt verstrekt." En tegen de tijd dat ze is uitge sproken ben je allang vergeten welke keuzes er ook alweer wa ren. Easytel heet de oplossing die in de schermtelefoon zit inge bouwd. Je belt zo'n informatie dienst en in plaats van naar de gesproken opsomming te luis teren verschijnen de mogelijk heden op het schermpje. De juffrouw houdt het grootste deel van de tijd haar mond; ze zegt alleen nog iets om een korte toelichting te geven of als je op de Help toets drukt. En dan zijn er nog de infor matiediensten, zoals de Tele- gids (het complete telefoonboek van Nederland), Girotel (tele bankieren), Reisplanner (het spoorboekje van de NS), het weerbericht van het KNMI of MeteoConsult, de filemeldingen en nog vele honderden andere. Voor pc-bezitters zijn die nu al via Videotex Nederland bereik baar. Een enkele dienst is ook met een telefoon en een televi sie met teletekst op te roepen via RTL4. Smartcard Aardige bijkomstigheid is dat via één van deze diensten ook Internet, het wereldomspan nende netwerk dat miljoenen computergebruikers met elkaar verbindt, bereikbaar is. Daar door is ook zonder speciale computer mogelijk om bijvoor beeld elektronische post (e- mail) te ontvangen en over de aardbol over te sturen. Met be perkingen, want voor uitgebrei de correspondentie leent het mini-schermpje zich nauwelijks en het toetsenbordje al hele maal niet. Aan de zijkant van de schermtelefoon zit een sleufje waarin een zogeheten smart card past. Op zo'n plastic pasje van creditcard-grootte staan co des, die de schermtelefoon kan lezen. Postorderbedrijf X kan bijvoorbeeld vragen het X-pasje even in het sleufje te stoppen. De persoon aan de andere kant van de lijn krijgt dan direct alle gegevens van de klant op het computerscherm. Een andere toepassing is elektronisch betalen. Een be stelling plaatsen, het kaartje door het sleufje halen en het bedrag wordt van je giro- of bankrekening afgeschreven. An dersom kan ook: als de banken binnenkort de chipknip intro duceren (een smartcard spe ciaal voor kleine betalingen), is het via een schermtelefoon mo gelijk deze 'bij te tanken'. De schermtelefoon is een uit vinding van Philips, die het re cent in de Verenigde Staten op de markt bracht. En nu is Ne derland aan de beurt. Vorige 'week maakte verzekeraar Ohra bekend dat het samen met Vi deotex Nederland als eerste een experiment met de schermtele foon op poten zet. In het najaar moet de schermtelefoon voor de gewone consument beschik baar komen. Videotex Videotex Nederland in Nieuwe- gein, tot nog toe vooral actief op het gebied van elektronische in formatiediensten, ziet voor zichzelf een rol weggelegd als pleitbezorger van dit soort com- pufoons. Videotex is in ons land nooit zo aangeslagen als bij voorbeeld Minitel in Frankrijk. En inmiddels is de gebruikte technologie (uiterlijk enigszins vergelijkbaar met Teletekst) achterhaald door de steeds Denen zijn een interactief stapje verder Eerst was er Hugo de TV-troll, nu is er ook Crazy Cartoon Soccer. De Denen weten wel raad met interactieve televisie. Geen ingewikkelde toestanden, maar gewoon pure fun. Voet ballen met gekke animatiefi guurtjes, rechtstreeks op natio nale televisie. Het enige wat je nodig hebt zijn twee kijkers met een telefoon. Een ideetje voor Studio Sport? In Denemarken beleefde Cra zy Cartoon Soccer op 26 februa ri zijn première, als onderdeel (twee keer vijf minuten) van een nieuw sportprogramma op het tweede commerciële net. Prompt scoorde Crazy Cartoon Soccer hoge kijkcijfers, maar daar verbazen de geestelijke va ders van ITE (Interactive Televi sion Entertainment) zich eigen lijk al niet meer over. „We hebben inmiddels bewe zen dat onze produkten wér ken", stelt verkoopleider Henrik Bang. „Het heeft een paar jaar geduurd om interactieve televi sie op deze schaal in te voeren, omdat live-programma's altijd gebaseerd zijn op zekerheid. En als je dan ineens live interactie ve onderdelen gaat inbrengen, dan is dat inderdaad best even wennen. Maar de televisiema kers begrijpen nu dat we be trouwbaar zijn, dat de appara tuur het niet tijdens de uitzen ding zal begeven, en dat je er dus niet acuut een maagzweer aan over hoeft te houden." Hij begrijpt ze wel, hoor, die behoedzame televisiemakers; ITE pretendeert namelijk nogal wat. Het bedrijf kan in een live televisieprogramma animatiefi guurtjes leveren, die bewegen op commando's die kijkers over de telefoon geven, en daarnaast nog kunnen praten óók des gewenst zelfs met een accent. Maar met Hugo de TV-troll heeft ITE zich de laatste vier jaar wereldwijd toch als een marktleider in interactieve tele visie kunnen vestigen. Hugo is een (ook al) getekend ventje, dat van de Verenigde Staten tot Taiwan en van Finland tot Tai- peh regelmatig tussen mensen van vlees en bloed opduikt in allerlei televisieprogramma's. Presentatoren kunnen recht streeks met het mannetje com municeren, net als de kijkers thuis. Deelnemen Zo genereerde Hugo, vier jaar terug vormgegeven door de toen 22-jarige Niels Krogh Mor- tensen, een grote populariteit: in Duitsland, bijvoorbeeld, bel len volgens ITE nog steeds meer dan 100.000 kinderen naar de studio, wanneer Hugo in het middagprograma zit. In Spanje is Hugo dagelijks zelfs in twee verschillende program ma's te zien. Henrik Bang: „Weet je, het grote probleem met interactieve televisie is de onbekendheid met de mogelijkheden. Mensen denken nog steeds niet verder dan video-op-aanvraag, terwijl het ons echt gaat om déélne- men aan een televisieprogram ma. Wij spélen met de mensen, en spelen is nog altijd een van de beste manieren om te léren. Wat dat betreft heeft Hugo ons veel geleerd; Hugo is de vader van de interactiviteit op televi sie, wat ons betreft." Met Crazy Cartoon Soccer treedt de ihteractieve televisie een nieuw tijdperk binnen, vol gens ITE. Niet alleen kunnen op die manier op de buis twee kij kers tegen elkaar 'voetballen', het is zelfs mogelijk om een commentator op te voeren die op passende wijze rechtstreeks verslag doet van het spelver- loop. Daarvoor is het Animation Mask System ontwikkeld. Zet een acteur een high-tech helm op, en alles wat hij vanaf dat moment uitspreekt, zie je in beeld uit de mond rollen van de getékende commentator. De techniek maakt het zelfs moge lijk dat de animatiefiguur op TV de hoofdbewegingen en ge zichtsuitdrukkingen van de ac teur in de studio volgt. Dat de mond synchroon loopt met het uitgesproken commentaar is bijna al vanzelfsprekend... 'Echte mensen' „Het gekke is, dat het eigenlijk niet om de interactiviteit zelf gaat", volgens Henrik Bang, „maar om het format, waarin je de interactiviteit aanbiedt. Dat kan een kwis of een spelletje zijn, maar we zijn in principe ook in staat om iemand van huis uit een auto te laten bestu ren. Die techniek fs er. Je be grijpt wat eén mogelijkheden dat biedt! Het moet voor men sen een kick zijn om mee te doen." In het najaar verwacht ITE met een nieuwe interactieve vondst op de proppen te ko men. Vermoedelijk zal het daar bij dit keer in tegenstelling tot Hugo en Crazy Cartoon Soccer niet om animatie, maar om 'echte mensen' gaan. „We willen proberen vanaf dit jaar ieder jaar een nieuw format te presenteren. En dat hoeft dus niet steeds om animatie te gaan." Zelf komt Bang uit de compu- terbusiness. Heerst er bij televi siemensen meer koudwater vrees om iets met interactiviteit te doen dan bij computerken ners? Bang: „Mmm..., interes sante vraag. Zou kunnen, zou kunnen. Wij gebruiken televisie als hulpmiddel, zo moet je het zien. Televisiestations zijn de brengers van de boodschap. Maar we merken toch dat er wereldwijd een groeiende be langstelling voor de interactieve mogelijkheden bestaat. Ik denk dat de grote doorbraak niet ver meer is. Drie tot vijf jaar, schat ik. Binnen die tijd heeft elk land een live-programma waarin een interactieve vorm ligt opgeslo ten." En dat zijn geen holle woor den, meent zijn Engelse collega Martin Cox. Cox werkt met zijn bedrijf Future Reality aan 'de meest geavanceerde interactie ve televisieshow ooit': Marster. Marster is een indrukwekkende mix van computertechnieken, 3D-animatie en virtual reality. Nu nog in de ontwikkelfase, maar op de MI P-beurs in Cannes is Cox al overladen met belangstelling. De halve televi siewereld stond wel even stil bij de stand van Future Reality, om zich te vergapen aan het flitsen de voorproefje. Tiptoetsen Future Reality won al presti gieuze prijzen met een clip voor de Pet Shop Boys en de vorm geving van de Dennis Potter-se- rie Lipstick on your collar, maar Soccer mooier en gemakkelijker wor dende communicatieprogram ma's op computers. Vergeleken met het World Wide Web, één van de mooiste onderdelen van het Internet, is videotex maar een moeizaam medium. Schoten de medewerkers van Videotex Nederland bij dat soort opmerkingen vroeger steevast in de verdediging, nu verkondigen ze zelf de bood schap: videotex is dood. Maar ook: leve Videotex Nederland. Want het bedrijf is hard bezig om zich te vernieuwen. Bijvoor beeld door toegang tot Internet aan te bieden via de dienst World Access. Bovendien komt het bedrijf binnenkort met een compleet nieuwe, grafisch ge oriënteerde informatiedienst naar het model van Amerikaan se voorbeelden als CompuServe en America On Line. Marster is een heel ander ver haal: format of the future', volgens Cox. Marster is de naam van de hoofdrolspeler in zijn eigen interactieve show, een wezen dat half mens, half robot is, en de planeet Mars voor de ondergang moet behoe den. Daartoe dient hij opdrach ten te krijgen van de kijker thuis. Die kan hem net als bij Crazy Cartoon Soccer met de tiptoetsen op zijn telefoontoe stel alle kanten op sturen, en zelfs van vorm laten verande ren. „Het bijzondere van Marster als televisieprogramma is, dat er steeds maar één kijker is die kan spelen", zegt Martin Cox. „Kijk, op een Nintendo kun je drie weken oefenen, en dan heb je het spelletje wel onder de knie, maar hier krijg je maar één kans om je in het spel te bekwamen. En dan meteen nog wel op na tionale televisie." Voor Cox is het inmiddels het derde interactieve televisiepro gramma waar hij zijn ziel en za ligheid in legt. Wat hem betreft staat de televisie aan de voor avond van een mooie interac tieve toekomst. „Dat merk je gewoon, dat voél je. In dat op zicht waren de jongens van ITE, dié al acht jaar met allerlei vor men van interactieve televisie bezig zijn, hun tijd ver vooruit. Het begint nu door te sijpelen, interactiviteit op TV; het wach ten is nog slechts op de grote explosie. Maar die komt er, hoor. Gegarandeerd." CANNES GPD AMSTERDAM GPD Nu is het nog een droom: eindelijk hoor je eens fantas tische muziek op de radio en wil je het onmiddellijk in huis halen. Maar, het is al na zessen, en geen koopavond. Jammer dus. Nog zo'n droom: je hebt een stuk muziek gemaakt en wilt dat graag uitbrengen. Het zou dan mooi zijn als automatisch de bijbehoren de royalty's op je bankreke ning worden bijgeschreven, zodra iemand jouw muziek aanschaft. Tot voor kort leken deze dromen slechts bedrog. Maar in dit digitale tijdperk kun nen ze waarheid worden: de Britse firma 'Cerberus Sound Vision' gaat zich binnen kort bezighouden met het exploiteren van een digitale jukebox op Internet. Hoe het werkt? Heel simpel: zoek op hun internet site een stuk muziek dat je bevalt, haal dat dan met behulp van je tele foonlijn naar je computer toe en speel het op je pc met ge luidskaart af (CD-kwaliteit!). Dit afspelen doe je met de gratis te 'downloadep' playersoftware. Betalen voor de muziek kun je met je creditcard. Om gerekend komen de kosten op ongeveer 1,30 per num mer, exclusief de gemaakte telefoonkosten. Slimmerds denken natuurlijk onmiddel lijk aan kopiëren, maar let op: de code van je creditcard is gekoppeld aan de playersoftware en de geko zen muziek. Geef je dat aan je buurman, dan heeft hij ook gelijk de code van je cre ditcard. Maar allemaal perfect is het nog niet: de tijd die het duurt om een stuk muziek naar je eigen computer te halen, blijft nog een struikel blok. Daarnaast is de keuze aan muziek voorlopig be perkt, maar toch heeft dit project als het van start gaat de potentie om een bom te leggen onder de machtige positie van de platenmaat schappijen op het gebied van distributie en produktie. Immers, onafhankelijk van wie dan ook kan elke muzi kant de distributie en de ver goedingsregeling van zijn muziek in eigen hand ne men. De geleverde muziek is van cd-kwaliteit en digitaal, dus zonder kwaliteitsverlies te reproduceren. Er kunnen video's, biografieën en publi citeitsfoto's bij geplaatst wor den. De consument kan 24 uur per dag beschikken over een virtuele cd-winkel die nooit uitverkocht is en geen rijen voor de kassa heeft. Bijkomend voordeel: in dien je computer al geschikt is voor multimedia, heb je helemaal geen extra appara tuur nodig om de muziek af te spelen. De toekomst zai uitwijzen of deze mega jukebox een succes wordt, een succes dat staat of valt met de mede werking van de grote platen maatschappijen. De nadruk lijkt voorlopig te liggen op onafhankelijke dance en un derground labels zoals Liftin' spirit records en Beggars Banquet. Cerberus is reeds te berei ken op het WWW-adres http: www.cerberus.co.uk/cdj/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 29