I
Imperium waagt zich
aan muziektheater
Groot dansfestijn met donkere accenten
Muziek is de jolige noot
Cultuur Kunst
Matthaus
Passion is
wéér mooier
Bont allegaartje door vóór-oorlogse meisjes
KTERDAG 15 APRIL 1995
CHEF ANNEMIEK RUYCROK, 071-356471 PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071-35647?
ÏOWÏC vertoont eigen kunstwerken
iden» De Britse popmusicus David Bowie stelt in een zoge
naamd mini-retrospectief kunstwerken ten toon die hij de afge-
I jopen 20 jaar heeft gemaakt. De collectie bevat schilderijen, te-
keningen en litho's en onder meer een portret van de popster Ig-
Pop en een tapijt met afbeeldingen van hem zelf. Bowie heeft
bij zijn schilder-, teken- en drukwerk laten inspireren door
-He Afrikaanse kunst. De expositie wordt gehouden van 18 tot 29
luiffcpril in The Gallery in Londen.
i/Ei
vaarten voor 'Man van La Mancha'
n haag/leiden Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen speelt op
[aterdag 22 april de musical 'Man van La Mancha' met Ramses
Shaffy in de hoofdrol. De voorstelling vindt plaats in het Neder
lands Congresgebouw in Den Haag. Tot 18 april zijn toegangs
kaarten verkrijgbaar bij het Uitbureau van K&O aan de Oude
Leiden.
_I)e Haagse KoninginneNach
-oen haag Voor deze zesde keer vindt op vrijdag 28 april in de
Haagse binnenstad het grootschalige rhythm 'n blues-evene-
Lent de KoninginneNach plaats. Op vijf buitenpodia aan het
Plein, het Kerkplein, de Plaats, de Grote Markt en het Buitenhof
[reden vanaf 19.30 uur verschillende nationale en internationale
brtiesten op, zoals Jan Akkerman en Rory Block. Daarnaast
wordt in zo'n 60 café's en restaurants muziek gemaakt. Op de
Jlofplaats is een Nachbios waar om 21.45 de film 'Rattle 'n Hum'
pn aansluitend het sixties-epos van Oliver Stone 'The Doors'
jvorden vertoond. Op de Nachmarkt zijn allerlei snuisterijen en
mapjes verkrijgbaar.
Rory Block.
FOTO CARLA GAHR
Grootschalig 'Gettovanaf mei te zien
„Niet zwaar op de hand, maar spannend en dynamisch
dat is de muziektheaterproduktie 'Getto' volgens Bart
Vieveen. Hij regisseert het stuk van toneelvereniging Im
perium dat op de vijftigste 5 mei-viering in première
gaat. Het is gebaseerd op het leven in het getto in de Li
touwse stad Vilna tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar
van de oorspronkelijke tachtigduizend bewoners onge
veer achthonderd overleefden. Ondanks deze ellende
ontstond er in de joodse wijk een bloeiend theater- en
muziekleven.
LEIDEN PAULIEN KOOPMANS
'Getto' dat in 1983 door de to
neelschrijver Joshua Sobol ge
schreven is, bevat enkele over
geleverde dagboekfragmenten,
gesprekken met overlevenden
en veel autenthiek toneel- en
muziekmateriaal.
In dit niet onomsteden stuk
brengt Sobol een aantal pijnlij
ke universele dilemma's aan de
oppervlakte. In een discussie
tussen Gens, de chef van het
getto, en de socialist en biblio
thecaris Kruk komt de vraag aan
de orde of het wel moreel aan
vaardbaar is om toneel te spe
len en muziek te maken op een
'begraafplaats'. Gens vindt van
wel, want doordat de mensen
zich met cultuur bezighouden
bewaren zij hun menselijke
waardigheid. Maar de voorstel
lingen die de theatergroep van
het getto in de periode 1942-
1943 opvoerden, werden behal
ve door de joodse bewoners ook
door Duitse officieren bezocht.
Beul en slachtoffer zijn tot el
kaar veroordeeld en zoeken dus
samen vertier.
„Deze vaak gecompliceerde
verhouding tussen de gettobe
woners en de Duitsers wordt in
'Getto' goed in beeld gebracht",
vindt Vieveen. Sobol zegt in een
interview dat hij eens met zich
zelf hield, dat hij niet gelooft dat
die verhouding zo zwart-wit
was, zoals in veel oorlogslitera
tuur beschreven wordt.
'Getto' is geen realistisch
stuk", zegt Vieveen. „Het heeft
een scenische opbouw, een
beetje zoals sommige toneel
stukken van Wedekind of
Brecht, en laat zich nog het bes
te omschrijven als een revue,
met spannende, humoristische
en soms dramatische momen
ten. Stukken toneel worden af
gewisseld met muziekfragmen
ten en liederen die in het getto
zijn gecomponeerd. Deze Jiddi
sche muziek en zang, ook wel
Klezmer genoemd, wordt tij
dens de voorstelling door zeven
muzikanten gespeeld. Het is
muziek met een melancholi
sche ondertoon, maar met heel
veel vaart, een beetje jazzy en
Bart Vieveen: „De vaak gecompliceerde verhouding tussen de gettobe
woners en de Duitsers wordt goed in beeld gebracht."
FOTO HIELCO KUIPERS
tegelijk zigeunerachtig. Vest 33e. De voorstellingen be-
'Getto' is vanaf 5 mei de hele ginnen om 20.30 uur. Kaarten
maand iedere donderdag-, zijn te reserveren bij K&O, tel:
vrijdag- en zaterdagavond te 071-133363.
zien in Imperium aan de Oude
dans
recensie. nicos.de wal
Nederlands Dans Theater 12 en 3 m.m.v
het Nederlands Balletorkest o.l.v Christof
Escher en solisten Pieter Wispelwey (cello)
en Bernadette ter Heyne (mezzo-so
praan) Jubileumprogramma 'Arcimboldo'
Choreografie: Jiri Kylian e.a. Muziek: J.S.
Bach, Schubert, Tsjaikovski, Reich e.a Ge
zien 13/4, AT&T Danstheater, Den Haag.
Herhalingen: hedenavond, 18 t/m 23. 25
t/m 28 april.
Een Engelse zegswijze wil dat
elke wolk een zilveren rand
heeft. Voor het feestprogramma
dat Jiri Kylian samen met zijn
artistieke staf en zes dansers
voor de drie NDT-groepen heeft
gemaakt, omdat hij twintig jaar
de leiding van het Nederlands
Dans Theater heeft, geldt het
omgekeerde. Uitbundigheid
met soms kolder en knaleffec
ten vormen de hoofdmoot,
maar er zijn momenten van een
zekere inkeer en het slot slaat
van stralend majeur om in diep
mineur.
Na een massaal ensemble van
48 dansers in vuurrode kos
tuumsbij triomfantelijke Tsjaik-
ovski-fanfares, compleet met
écht vuurwerk, hoort men op
eens een journaalstem met be
richten over het geweld in
Tsjetsjenië en Schuberts diep-
melancholische lied 'Der Leier-
mann' uit de 'Winterreise'. Het
soort contrast, dat Kylian al
aanbracht in zijn gekscherende
'Sechs Tanze', maar nu dan
aangezet met een zwaarte die
dansbezoekers vertrouwd is van
Rudi van Dantzig, toen hij zo
veel balletten met een ernstige
boodschap op het repertoire
van Het Nationale Ballet bracht.
Overigens is de jubileumcrea
tie 'Arcimboldo' het beste te ty
peren als een hedendaagse vari
ant op het 'grand divertisse
ment' waarmee veel avondvul
lende produkties van het klas
sieke repertoire feestelijk wer
den opgetuigd, zoals Aurora's
Wedding' tot slot van 'De scho
ne slaapster', met de optocht
van sprookjesfiguren en allerlei
variatiewerk dat met het eigen
lijke thema van het ballet niets
uitstaande heeft.
Geen sprookjesfiguur maar
wel een opmerkelijk personage
maakt aan het begin van het
ballet al zijn opwachting in de
gedaante van een Mister Piggy
die als een kok met slagersmes
een rondtollende kip achterna
zit. Elders begint een scène als
het baltsgedrag van vogels in
het voorjaar: verlokkend kirren
de danseressen en hanig met
het achterpand van hun jasjes
wapperende mannen.
Het bizarre is substantiëler
uitgewerkt in een confrontatie
van zes dansers, zó weggelopen
uit 'Stamping ground' - Austra
lische aboriginals dus - met een
zestal sylphides, die eerst in
duikvlucht over hen heen zwe
ven en vervolgens hoog in het
toneelzwerk worden opgetrok
ken. Luchtgeesten, die vervol
gens goed in staat blijken de
exotische bewegingen van hun
Tarzaneske partners over te ne
men. Aan tegenstellingen geen
gebrek dus en óók nog gegooi
van tomaten uit de zaal naar de
dansers, die daar met een door
Sabine Kupferberg ingezette yell
op reageren.
Tenslotte een suggestie: wie
alle aspecten van het grootscha
lige NDT-festijn wil beleven
doet er goed aan vroeg bij de
zaal te arriveren. De rondgang
door de 'catacomben' en ande
re ruimten van het Danstheater
is de moeite waard. Het Arcim-
boldo-thema is ook daar uitge
werkt met originele opstellingen
van allerlei groente en fruit, ge
combineerd met rekwisieten en
kostuums.
muziek
recensie n li dy van der spek
Matthaus Passion van J S Bach door het
Bachkoor Holland, het Residentie Orkest,
de solisten Irene Hammann. sopraan,
Claudia Schubert, alt/mezzo, Peter Bartels,
tenor (evangelist), Philippe Hüttenlocher,
bas (Christusparti|), Scot Weir, tenor,
Charles van Tassel, bas, Gail Ann Schroe-
der. viola da gamba. Aart Bergwerff, or
gel, en het Haags Matrozenkoor o I v Sip-
ke de Jong Dingent Charles de Wolff Ge
hoord 14 april in de Pieterskerk in Leiden
Charles de Wolff zoekt elk jaar.
bewust of onbewust, een ande
re invalshoek, wat iedere keer
de Matthaus Passion weer
'authentiek', weer als nieuw
maakt. En voor mij wéér mooier
dan voorheen. De 'Stilte' heeft
de Wolff nu centraal gesteld.
Zelden hoorde ik de Matthaus
zo gaaf en ingetogen, zo ver
stild. Koren als 'Herr, bin ich 's'
of 'Was ist die Ursach' aller sol-
cher Plagen' werden ragfijn
maar stamelend gezongen. Een
huiveringwekkende sfeeromslag
tussen het bijtende volkskoor
'Wer ist's der dich schlug' en
het koraal 'Wer hat Dich so ge-
schlagen', en ook binnen het
koraal van twee coupletten 'O
Haupt voll Blut und Wunden'
en 'Du edles Angesichtes'.
Steeds beweging en stilte. Zelfs
in het slotkoor waar de twee ko
ren elkaar toeroepen, wordt een
geladen zwijgen gewekt in 'Soil
dem angstlichem Gewissen, ein
bequemes Ruhekissen..' Het
Residentie Orkest voegt zich in
deze beschouwende uitvoering.
Opvallend is die zeldzame sfeer,
die het lichte vibrato van de so
pranen oproept in combinatie
met de strijkers. Van de solisten
valt de tenor Scot Weir uit de
toon. Met zijn helle stem zingt
hij slechts technisch knap. De
andere solisten lijken elkaar te
inspireren. Steeds boeiender,
met meer diepgang en overgave
zingen van Tassel en Irene
Hammann hun aria's, de evan
gelist Bartels het lijdensverhaal.
Een onvergetelijk mooi 'Erbar-
me Dich, O Gott' van de nog
jonge alt/mezzo Claudia Schu
bert. Ook dit jaar maakt Hütten
locher de meeste indruk in zijn
bewogen en aangrijpende ver
tolking van de Christuspartij.
c 1 recensie wijnand zeilstra
iotmoffen en kaaskoppen', een pro-
ramma van Eva-Maria Hagen en Marjan
erk. Muziek Siegfried Gerlich, Ruud-Jan
tos en Francois van Bemmel. Gezien
14/4, schouwburg. Leiden.
Ie titel van het programma
uggereert heel wat, het resul-
lat is vrij pover. 'Rotmoffen en
pr aaskoppen' heeft betrekking
p de moeizame relatie tussen
lederlanders en Duitsers. On-
anks de goede economische
etrekkingen is er immers bij
ns dikwijls sprake van anti-
Duitse gevoelens, ook bij de
eneratie die de oorlog niet
'OP/POPULAIR
heeft meegemaakt.
Marjan Berk wil het kennelijk
vooral luchtig houden. Want
ook al wordt gesproken van een
bevrijdings- en verzoeningspro
gramma, in 'Rotmoffen en kaas
koppen' komt de aangekondig
de thematiek nauwelijks aan
bod. Eva-Maria Hagen en Mar
jan Berk stellen zich
quasi-grappig voor als 'meisjes
van vóór-oorlogse kwaliteit' die
in vogelvlucht terugblikken op
hun eigen vijftig jaar na de be
vrijding. Hun beider levens lo
pen echter dermate sterk uiteen
dat het onmogelijk blijkt om dat
alles in een zinvol samenhan
gend programma onder te
brengen. Terwijl Eva-Maria Ha
gen, de moeder van de befaam
de Nina en echtgenote van de
befaamde Wolf Biermann, voor
al haar politiek gekleurde balla
des zingt, keuvelt Marjan Berk
over haar persoonlijke emanci
patie tussen de zwangerschap
pen door. Hagen bijvoorbeeld
zingt tegen de achtergrond van
haar ervaringen in de voormali
ge DDR de door Wolf Biermann
geschreven Stasi-Ballade. Di
rect daarna volgt Marjan Berk
met 'Maak je geen zorgen over
mij' in een liedje over een ver
broken relatie. Die combinatie
slaat nergens op, nog afgezien
van de vraag, wat dit laatste met
'Rotmoffen en kaaskoppen' te
maken heeft. Precies hetzelfde
geldt voor de twee verhalen die
Marjan Berk voorleest. Noch
haar emancipatoire durf om als
vrouw alleen in een duur res
taurant uitgebreid te dineren,
noch haar zelfbevredigingsex
perimenten hebben iets van
doen met het thema van de
avond. Zo verwordt het geheel
tot een bont allegaartje.
Dat Marjan Berk niet eens de
moeite genomen heeft om één
zinnetje fatsoenlijk Duits uit
haar hoofd te leren, is gênant.
Spreek dan maar gewoon Ne
derlands. Eva-Maria Hagen laat
het zich allemaal lachend aan
leunen en beperkt zich hoofd
zakelijk tot de vertolking van
haar repertoire. Tot slot wordt -
om toch nog maar iets aan het
thema te doen - voorgesteld om
'gemengd' te gaan voetballen:
Duitsers en Nederlanders zij
aan zij. Oppervlakkig is in dat
geval een vriendelijke kwalifica-
theater
NIEUWE CD'S
ling Crimson - 'Thrak' (Virgin).
Thrak' is alleen geschikt voor
le geoefende luisteraar. Ande-
H( en zullen terugdeinzen voor de
cakafonie die IGng Crimson op
Thrak' voortbrengt. Pas na'vele
ipeelbeurten ontstaat het besef
lat de muziek op dit album
uist tot in de kleinste details is
;estructureerd.
Bij King Crimson hebben ze
rahu van alles twee: twee drum
mers, twee bassisten en twee gi
taristen Robert Fripp en
idrian Belew en drummer Bill
Iruford de bekendsten zijn, hun
)artijen op verschillende plek
ken en tijdstippen hebben inge
speeld. Vooral 'Vrooom', dat
Dok al op het gelijknamige mi-
ii-album van zes maanden ge
leden is te vinden en dit keer in
log drie andere versies opduikt,
leeft de uitwerking van een
coude douche.
Wat toegankelijker maar nog
altijd zeer complex is 'Dino
saur', waarop Belew het dinoge-
luid uit de speelfilm Jurasic Park
'3 uit zi n gitaar tevoorschijn to
vert. 'Thrak' is gek genoeg af en
toe ook sentimenteel. Op het
Beatles-achtige 'Walking on air'
bij voorbeeld. Op 'People' trak
teert de groep op hogeschool-
funk. 'B' Boom' is een drumsolo
en 'Inner garden' en 'Radio' zijn
weer sfeervolle geluidscollages.
King Crimson is niet voor een
gat te vangen en blijft uit dui-
zenden herkenbaar. Hoewel het
muzikaal vakmanschap en de
vernieuwingsdrang buiten kijf
staan, moet de conclusie toch
zijn dat 'Thrak' een wat patseri
ge plaat is.
Jimi Hendrix - 'Voodoo soup' (Po-
lygram)
Telkens als er posthume platen
van Jimi Hendrix verschijnen,
- krijgt z jn producer Alan Doug
las de volle laag. De manier
waarop hij de muzikale erfenis
van de beste gitarist ooit be
heert zou gelijk staan aan lij-
kenpikkerij. Niet te ontkennen
valt dat vooral het toevoegen
van wat drums en bas, zoals op
enkele platen is gebeurd, du
bieuze ingrepen zijn. Ook op
'Voodoo soup' heeft Douglas
ene Bruce Gary het slagwerk
dunnetjes over laten doen.
Toch verdienen 'Voodoo
soup' en Douglas in het alge
meen meer dan alleen een be
oordeling aan de hand van ethi
sche criteria. De grote verdien
ste van een plaat als deze en
ook van het vorig jaar versche
nen 'Blues' is dat muzieklief
hebbers die nog in de luiers
rondliepen toen Hendrix de
sterren van de hemel speelde,
alsnog hun absoluut noodzake
lijke portie kunnen krijgen.
De geluidskwaliteit van het
materiaal op 'Voodoo soup' is
erg goed. Ook het uitgebreide
essay over Hendrix en de gede
tailleerde toelichting bij alle
nummers zorgen voor een
meerwaarde. De ultieme recy-
cler Douglas heeft voor deze
posthume plaat vooral geput uit
albums die ook al na Hendrix'
dood uitkwamen en het waar
om van de songkeuze wordt er
met een titel als 'Voodoo soup'
ook niet duidelijker op. 'Blues'
was wat dat betreft voor maar
een uitleg vatbaar. WK
JAZZ
Erik Huele Ensemble: 'Friday the
Fourteenth' (Timbre)
Dit is Hueles tweede zelf-gepro-
duceerde CD, en bevat uitslui
tend eigen composities en ar
rangementen. Het album valt
niet alleen op door de sterke
composities van de pianist,
maar ook door de telkens wisse
lende bezettingen en klankbeel
den die worden geschapen. Het
opvallendst zijn de bijdragen
van detabla-speler, Sandip
Bhattacharya, de
flamenco-gitarist Nono Garcia,
saxofonist Frans Vermeerssen
en de leider, maar elk stuk bevat
wel enkele onverwachte passa
ges. In enkele stukken zijn bij
voorbeeld de enigszins koele
vocalen van Marijke van Ber-
kum toegevoegd. Stilistisch is
de muziek van Huele moeilijk te
plaatsen, want de inspiratie
bronnen zijn al even gevarieerd,
van Europees impressionisme,
neo-bop jazz, gemproviseerde
muziek tot Westafrikaanse rit
mepatronen. De muziek van
Huele draagt gedurende het he
le album een soort breekbaar
heid met zich mee, alsof de mu
sici een zekere emotionele
voorzichtigheid betrachten om
dat ze niet geheel zeker zijn van
hunzaak. Dat neemt niet weg
dat Huele bewijst dat er in Ne
derland ook jazzkwaliteit buiten
de geijkte circuits van hard bop
en impro bestaat.
Christoph Spendel: 'Out of Town'
(TCB); Mark Johnson: 'Daydream'
(JVC); beide: Play It Again Sam-
/VIA
De Duitse pianist-keyboardspe
ler Christoph Spendel doet bij
na alles zelf op zijn tweede pro-
duktie voor het Zwitserse TCB.
De eerste stukken van dit solide
fusion-album gaan erin als
koek, vooral dankzij het rit
misch heldere up-tempo-spel
op de toetsen. Gaandeweg gaan
de electronisch voorgeprogram
meerde slagwerkpartijen toch
vermoeien, zeker als het tempo
omlaag gaat. Spendel heeft een
talent voor melodieuze compo
sities, maarbuit dat te weinig uit
door het meeste zelf te willen
spelen. Knap gedaan, maar de
volgende keer hoor ik hem lie
ver met een echte ritmesectie.
'Daydream' is de tweede plaat
van de Amerikaanse saxofonist
(voornamelijk tenor) Mark
Johnson. Mede dankzij mede-
-producer George Jinda van
Special EFX is het een voorbeel
dige fusion-CD geworden, met
veel smakelijke rhythm blues
ingrediënten. Johnson weet
precies wanneer en hoe lang hij
de aandacht naar zich toe kan
trekken door op het juiste mo
ment stevig tekeer te gaan.
Vooral qua timing maakt hij een
uitstekende indruk. De saxofo
nist is bovendien een goede
componist die alleen de fout in
gaat door toe te geven aan de-
commerciële en afgezaagde
achtergrondvocalen. Een stuk
leukerdan bijvoorbeeld Candy
Dulfer.
KLASSIEK
Concert in Villa Wahnfried. Liede
ren en pianostukken van Richard
Wagner. Pianostukken van Franz
Liszt. Nathalie Stutzmann, alt,
Gerhard Oppitz, piano (RCA)
Hoe heeft Wagner in zijn eigen
Villa Wahnfried in het Zuidduit-
se Bayreuth, naar muziek ge
luisterd? We zullen het nooit
weten, maar we krijgen een
beetje een indruk dankzij deze
cd, waarvoor de opnamen in de
grote tuinkamer van Wahnfried
gemaakt werden. Pianist Ger
hard Oppitz bespeelde Wagners
eigen Stein\Vay, die ondanks
een bombardement in de
laatste oorlogsfase goed be
waard is gebleven, en de Franse
alt Nathalie Stutzmann zong
vier van Wagners eigen liede
ren. Haar stem klinkt door de
akoestiek van de ruimte een
beetje droog, maar aan haar ex
pressiviteit doet dat geen af
breuk, en het spel vanOppitz
komt in klank nog beter tot zijn
recht. Een cd met sfeer.
MacMillan: Veni, Veni, Emmanuel
- After the Tryst - ...as others
seeus... - Three Dawn Rituals -
Untold. Evelyn Glennie (slag-
recensie susanne lammers
Voorstelling: Tranen die de wereld niet
ziet. Regie Margrith Vrenegoor Spel An-
nelies van der Bie, Yardeen Roos, Arie
Kant en Jaap Vrenegoor. Muzikanten
Hendrik Jan Houtsma, Tatiana Logatche-
va, Hans Penders en Anja Sicking. Gezien.
14/4, LAK-theater Leiden. Nog te zien.
15/4, aldaar
Strakke stoeltjes en krukjes,
mooi belicht, staan op het to
neel. Dan komen ensemble en
spelers op in al dan niet flubbe-
rig ondergoed. Yardeen Roos
zingt met overdreven theatrali-
teit en tranen uit een flesje de
aria 'L'ho perduto' uit Mozarts
'Le nozze di Figaro', dè opera
over de onmogelijkheid van
echte liefde. Een beetje gek alle
maal, maar je bent wel in een
keer bij de les. Margrith Vreneg
oor koos een aantal van de vier
honderd verhalen van Tsjechov
om deze met vier spelers, casu
quo vertellers, en een ensemble
muzikanten te dramatiseren.
Het vervolg op de aria is een
stuk ingehoudener; de bizarre-
rie wordt volledig overgelaten
aan Tsjechov. De foptranen
worden vervangen door elegant
verpakt leed, dat quasi-luchtig
verbeeld wordt. De gekozen
verhalen vertellen meestal wat
er gebeurt na het 'en ze leefden
nog lang en gelukkig'. Het onge
lukkige huwelijk, maar vooral
de hypocrisie en het niet durven
leven: tranen die de wereld niet
ziet.
De scènes zijn supergecon
centreerde fragmenten en vra
gen ook om grote oplettend
heid. Het valt niet zwaar om die
ook te betrachten. Het muzikale
commentaar, waarvan de basis
gelegd is door Willem Breuker
en dat door Tatiana Logatcheva
(cello), Anja Sicking (klarinet
ten), Hans Penders (viool) en
Hendrik Jan Houtsma (trompet)
verder uitgewerkt is, brengt de
lichte toets aan. Zij spelen ver
rukkelijk. Dat de muziek de joli
ge noot is, blijkt ook bij de scè
ne zonder de hulp van de in
strumentalisten. De uiteenzet
tingen van een echtpaar over de
reden van hun liefde, of liever
hun samenzijn, zijn schrijnend
cynisch. Dit effect wordt ver
sterkt door het zwijgen van de
muziek: hier is echt niets grap
pigs meer te ontwaren. Hij
houdt van zijn operazangeres
om wat ze op het podium lijkt
te zijn - zij houdt van hem om
dat hij wel eens eerlijk is. De
draai die Margrith Vrenegoor
aan deze scène geeft is net zo
subtiel als die van Tsjechov zelf;
dat mag als een verdienste be
schouwd worden.
Absurd is het verhaal over de
twee zwemmers. Onverhoeds
naakt omdat hun kleren gejat
zijn, vinden ze een oplossing
voor hun gêne, die natuurlijk
weer een klassiek geval van re
gen naar drup blijkt,
De meeste adapties zijn venij
nig. Vooral van de mannen blijft
weinig over. Yardeen Roos en
vooral Annelies van der Bie ne
men dan ook met verve de kans
waar om hen eens in hun hemd
te zetten. Van der Bie is de 'ver
frissend brutale duivelin in een
rokje' die het 'sprankelend cy
nisme' waar Tsjechov naar
streeft, prachtig expressief ge
stalte geeft. Wat de mannen
rest, is gloedvol hun zakkigheid
etaleren.
BIOSCOPEN
werk), RuthCrouch (viool), James
MacMillan (piano), Scottish
Chamber Orchestrao.l.v. Jukka-
Pekka Saraste en James MacMil
lan (BMGCatalyst)
Een heel fascinerende cd ver
scheen onlangs bij BMG. De
muziek werd geschreven door
de Schotse componist James
MacMillan (1929) en het be
langrijkste werk is een concert
voor slagwerk en orkest, dat hij
opdroeg aan de Schotse slag
werkster Evelyn Glennie. Dat de
laatste een voor musici schijn
baar onoverkomelijke handicap
heeft (zij is doof1.), is echter niet
te horen. Het tegenovergestelde
is eerder waar: het spel van
Glennie straalt een sensitiviteit
en een nuancegevoel uit, waar
aan vrijwel iedere tiormalé slag
werker een voorbeeld kan ne
men. Daarbij is zij op en top so-
listé, middelpunt van een uit
voering waarin zij met merkba
re voldoening haar virtuositeit
tot het uiterste kan laten gaan.
Moderne en moeilijkemuziek.
dat zeker, maar wie de moeite
neemt aandachtig te luisteren,
ontdekt een enorme diepte en
grote muzikale schoonheden.
LIDO 1
Outbreak 16 jr dag. 18.45 en 21,15; vr,
za, Paasdagen en woe ook 14.15
LID0 2
101 Dalmatiërs al., vr, za, Paasdagen, woe
14.30.
Legends of the Fall al dag 18.45 en
21.15.
LIDO 3
Time Cop ai dag. 18.45, vr, za. Paasdagen
en woe ook 14.30.
Pulp Fiction 16 ir .dag. 20 45.
LID04
Drop Zone 12 jr dag 19.00 en 21.15; vr.
za. Paasdagen en woe ook 14.30.
STUDIO
Dumb and Dumber 12 |r dag 18.45; vr, za,
Paasdagen en woe ook 14 30.
Forrest Gump al dag. 20.45.
LUXOR tel071 -121239, Stalionsweg 19
Stargate ai dag. 18.45en 21.15, Paasda
gen ook 14.30.
TRIANON tel; 071-123875, Breestraat 31.
Nell do t/m zo. 19.30.21.45.
Reality bites ma t/m woe, 19.30,21,45
KIJKHUIS tel; 071-142895, Vrouwenkerk
steeg 10.
Amateur t/m za.dienwoe 19.30,21.45.
Jourde Fète t/m za 20.00,22.15
Mon Oncle di, 20.00, 22 15
Les Vacances de Monsieur Hulot woe,
20.00, 22.15
LVC tel 071-146449
Trois Couleurs: Blue t/m za. 20 00
Dekaloog 4 en 5 zo, 20 00 uur Twee delen
uit de tien gebodenserie van Kieslowski.
Eert uw vader en moeder en Gij zult met do-
FILMHUIS IISSE, Vivaldist
02522-13458
The Snapper. 18.
ALPHEN AAN DEN RIJN
EUROCINEMA tel; 01720-20800, Van Boet
zelaerstraét 6
EURO 1
Dumb and Dumber al., dag. 19,00, vr, za en
woe ook 13,45; Paasdagen 13.45,16.15,
19.00.
DropZone 16 jr., dag. 21.45.
EURO 2
Stargate 12 |r .dag. 18 30. 21.15, vr za
ook 13.45. Paasdagen ook 13 45. 16.00,
EURO 3
Forrest Gump al dag 20 30; vr. za. zo
1845.21 30
101 Dalmatiëers ai vr, za. woe, 14.00;
Paasdagen 14.00,16 15
EURO 4
Outbreak 16 |r dag. 18.45, 21.30. vr, za.
woe ook 13.45; Paasdagen ook 13 45.
16.15.
PARKFILMHUIS
Salt on our Skin za. 20 30,
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071-614354,
Prinses Marijkelaan 4
De Leeuwekoning al za zo woe, 14.00.
Junior al za zo woe, 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1. tel. 070-3463500, Spui 27
Stargate 12 |r dag. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30.
ASTA 2.
Shallow Grave al,, dag, 13.15, 16.00,
18 45,21,30.
ASTA 3.
Star Trek Generations al dag. 13 15.
16.00, 18 45,21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Cen
traal Station
Forrest Gump 12jr., dag. 13.15, 16 30,
2030.
BABYLON 2
Legends of the Fall 12 jrdag. 18 45.
21.30.
De Tasjesdief ai .dag 13.15, 16 00
BABYLON 3
Amateur 16 jr dag 13.15, 16.00, 18.45.
21.30.
CINEAC 1/2/3 Wegens verbouwing gesloten.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegie
laan 15
Outbreak 16 |r dag. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30
METROPOLE2
Little Women al dag 18.45,21.30
101 Dalmatiërs al vr zazomawo 13.15.
16.00.
METROPOLE 3
Nell al dag. 13.15, 16 00, 18.45,21.30.
METROPOLE4
Dumb and Dumber al dag. 13.15, 16 00.
18 45
Just Cause 16 jrdag 21.30
METROPOLE 5
Pulp Fiction 16 |r dag 21 15.
101 Dalmatians ,il dag. 13.15, 16.00,
18.45
ODEON 1 tel 070-3462400/3462401. He
rengracht 13.
DropZone 16 jr dag. 16.00, 18.45.
0 13.15,
21 30. do di ook 13 15.
101 Dalmatiëi
16.00.
ODEON 3
Brainscan 16 jr., dag, 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ODEON 4 Riksbioscoop
Wolf 12 jr., dag. 11.45, 14.15, 16 45,
19.15,21.45.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui
191.
Moeder Dao 16 jr dag. 18,30, zo ma wo
ook 16 15uur
Jour de Fëte al dag 20.15, zo ma wo ook
16.15
Les Silences du Palais 16 jr.. dag. (beh vrj
22.00, wo ook 14 00
Lamericaai .dag. 19 30. 22 00. woe ook
16 15
The Wizard of Oz vr za 21.45. za ook 19 30
BenHurzoma 14 00
Gone with the Wind zo 20 00
Le Ballon Rouge ma 19 30
Munchhausen di wo 19.30, 22.00